علوم مهندسی معماری و عمران

خلاصه شهر سازی دوره هخامنشی تا ساسانی

shahr-sazi0

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “خلاصه شهر سازی دوره هخامنشی تا ساسانی”

خلاصه شهر سازی دوره هخامنشی تا ساسانی

اسلاید 1: شهرسازی حکومت هخامنشی – اشکانیان- ساسانیان کتاب از شار تا شهردانشجو:درس حکمت معماریاستاد:

اسلاید 2: آغاز حکومت هخامنشیان : سال 559 ق.مقرن هفتم تا چهارم قبل از میلاداز دوازده قوم تشکیل می شده اندموقعیت جغرافیایی حکومت هخامنشیاندر زمان کوروش: سراسر بین النهرین، سوریه، فلسطین( وسیع ترین شاهنشاهی در تاریخ )در زمان داریوش: علاوه بر نواحی قبلی از رود نیل تا رود جیحون را نیز به نواحی قبلی افزود و در اقتصاد و امور حکومتی اصلاحاتی را انجام داد.

اسلاید 3: مسائل سیاسی و نظامی حکومت هخامنشیموروثی بودن سلطنتمقام الوهیتی بودن سلطنتفرمانده ی نظامی مستقیما زیر نظر شاه بود.مستقل بودن هر ایالت ( ساتراپی ) در برخی از امور اما در سیاست های داخلی و خارجی براساس دبیر خانه مرکزی اداره می شد.شهر ها مراکز استقرار تشکیلات اداری ، محل اجرای فرمان ها ، سیاست های حکومت مرکزی و محل گرد آوری مالیات اعزام سپاه در مواقع لزوم بوده است.

اسلاید 4: مفاهیم اصلی شار پارسیشهر – معبدشهر – قدرتشهر – بازاراین موارد مفاهیمی هستند که شار پارسی با خود حمل می کند و با استقرار در نقاط سوق الجیشی بسیار با اهمیت به مقوله زیست- محیطی نیز جواب می دهد.شهر سازی هخامنشیشهر ( پارس ) که مقر پادشاه و وابستگان او ، مظهر عظمت و قدرت امپراطوری و مکان صدورر فرمان به تمام نقاط بود. شار پارسی علاوه بر اینکه مرکز قدرت مذهبی و حکومتی است، مرکز اقتصادی و بازرگانی نیز می گردد که این باعث شده تا در شهر بازار متولد شود ( نتیجه چنین تحولی قوام یافتن و معنا گرفتن جامعه شهری به معنای اخص کلمه است) پیشرفت هخامنشیان در زمینه های فنون و حرفه های جدید و پیشرفته باعث می گردد که اولین نطفه های تقسیمات کالبدی شار پارسی به تبع تقسیمات اجتماعی – اقتصادی بسته شود.

اسلاید 5: توانمندی جامعه ی شهری حکومت هخامنشی از تعداد بالای شار پارسی که آثارش در ایران پابرجاست مشخص می شود. به سبب این توانمندی دولت هخامنشی به برنامه ریزی و طراحی شار های خود می پردازد:پارسیان محل اقامت خود را از روی نقشه بنا می کردند که به توسط مذهب ( موبدان) تقدیس شده بود و آموخته سنت های اجدادی بود و به هیچ وجه از آن تجاوز نمی کردند.شهر را به شکل مربعی می ساختند ( به اندازه یک میدان اسب سواری700 *700 متر مربع) ایجاد آتشکده و انبار در مرکز شهر (در وسط شهر آتش را به منزله حافظ حقیقی مکان می افروختند و در کنار آن حوض یا آبگیری به نسبت جمعیت ساکن در شهر حفر می کردند و آب انبار می ساختند) در مرحله بعد بنای خانه ها و سپس به ساخت باغ و بستان می پرداختند.بنا کردن شهری به این چنین مفهوم شار پارسی را عیان می سازد، مفهومی که علی رغم فراز و نشیب های تاریخمهر خود را بر شار و شهر ایرانی تا دوران معاصر می زند.مفهوم شار دیگر در محدوده دیوارهای بلافصلش باقی نمی ماند و شار معنائی منطقه ای می یابد و در پیوند منطقه ای و چند سویه با روستا های اطراف خود از آنها هویت می پذیرد و به آنها هویت می بخشد.

اسلاید 6: تقسیمات کالبدی شار پارسی ( از دیدگاه ریخت شناسی شهری )دژ حکومتی : مرکب از کاخها، معابد، ایوانها و تاسیسات نظامی که مظهر قدرت دولت پارسی بود.شار میانی : محلات خاصی برای زندگی طبقات ممتاز با خانه های کم و بیش و بازاری در میان.شار بیرونی : مرکب از خانه ها و محلات عامه مردم، بازارها، باغات ومزارع پراکنده در سطحی وسیع.مصالح استفاده شده در بناهای هخامنشی خشت و آجر می باشد.شهرهای اصلی حکومت هخامنشیپارسه ( تخت جمشید) – همدان ( هگمتانه) – شوش – بابل و نیز شهر های مرزی ( به دلیل پهناور بودن و نقاط حساس بودن آنها )

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید