خلاصه نموداری کتاب جاذبه و دافعه حضرت علی (ع)
اسلاید 1: 1مریم حسین زاده نباتی دبیر کاروفن آوریدروه اول متوسطه – منطقه صوفیان آذربایجان شرقیخلاصه نموداری کتاب جاذبه و دافعه حضرت علی (ع)
اسلاید 2: جاذبه علی (ع)خلاصه کتاب جاذبه و دافعه حضرت علی (ع)کتاب حاضر شامل چهار سخنرانی در رمضان 1388 استکتاب به دو بخش تقسیم می شود: دافعه علی (ع)از تمام جوانب قابل بررسی نیست و روی انسان های مختلف تاثیر مثبت یا منفی می گذارد و از نظر عکس العمل سازی در روح ها و جانها یکی نیست علی دلیل دل مشغولی اندیشه ها و ذهن ها در طول تاریخ استشخصیت علی (ع)2
اسلاید 3: قانون جذب و دفعتمام اجسام وذرات در علم تحت تاثیر حکومت جاذبه عمومی اند مثل کهربا و مغناطیسدر نباتات و حیوانات سه قوه اصلی وجود داردغاذیهنامیهمولدهجاذبهدافعههاضمهماسکهاساس جذب و دفع انسانی سنخیت و مشابهتضدیت ومنافرتعلت جذب و دفع در میان انسان ها نیاز و رفع آن می باشد.جذب و دفع سه بعدی از آن اولیا و پیامبران است. دین اسلام دین محبت و پیامبر برای مومنان رحمه المومنین است3
اسلاید 4: تشیع مکتب محبت و عشقپایه شیعه عشق و محبت است و پیامبر فرموده علی و شیعه او رستگارانند و این حدیث در کتب سنی معتبر نیز تائید شده استدر برهان قاطع عشق جوهری گدازنده آمیزنده و کامل کننده استآثار عشق افزایش قدرت و نیرو، تصفیه گر روح وروان، کم کننده خشونت، تقویت روح ایثار وگذشت، بخشندگی، شکیبایی، توحد و تاحد و خروج از خودپرستی، تقویت همت و اراده، سازننده روح وخراب کننده بدن، الهام بخش شعرا چون مولوی و حافظ احساسات انسان دو نوع است شهوت انسانی و حیوانی، ناپایدار و فیزیولوژیک، قابل اعتماد و توصیه نیست و سود آن در تقوا، عفاف و تسلیم نشدن است.عاطفه، مودت و رحمت مانند علاقه مادر به فرزند، ارادت به مردان خدا، وطن دوستی و مسلک دوستی4
اسلاید 5: 5نیروی محبت در اجتماع: بهترین اجتماع با محبت اداره می شود. محبت و لطف حکومت به مردم عامل بقای حکومت و باعث پیروی و اطاعت جامعه می شود. محبت زمامدار نیروی نهفته مردم را در جهت هدف خود بکار می اندازد. بهترین وسیله تهذیب نفس:در مکتب های گوناگون(سقراطی از راه عقل و تدبیر- فیلسوفان از فکر و حساب - اهل عرفان و سلوک از راه محبت و ارادت، اصلاح نفس و اخلاق را ممکن می دانند)وسیله تهذیب نفس و تکامل عشق به پیامبر و اهل بیت است (مزدی که حضرت محمد (ص) برای رسالتش از مردم خواست) فرق مکتب انبیاء و فلاسفهشاگردان فیلسوفان فقط متعلمندشاگردان انبیاء شیدای معلمند و در تاریخ نمونه های بسیاری وجود دارد مثل ابوذر غفاری، بلال حبشی
اسلاید 6: 6دوستی علی ایمان و دشمنی نفاق استعلاقه به ذی القبری بر هر مسلمانی واجب استرمز جاذبه علی علی مظهر صفات حق است،چون رنگ الهی داشت و صاحب فضیلت های اخلاقی و انسانی. رشته محبت او به گردن تمام حقیقت جویان و عاشقان دنیاست. دافعه علی حضرت علی (ع) در دوران خلافت از هیچ کسی ملاحظه ای نداشت واگر به کسی عنایت می کرد یا ملاحظه، به خاطر خداست.لذا انسان مسلک دار مبارز انقلابی و هدف دار برای عملی ساختن هدفش دشمنان(دافعه) زیادی خواهد داشت.گروه های مخالف حضرت علی (ع)
اسلاید 7: 7خوارج:به معنی شورشیان، طغیان و سرکشی است فرقه ای که بعد از جریان حکمیت به بهانه ی امر به معروف ونهی از منکر بوجود آمد. افرادی فاقد بصیرت، متعصب بودند و حضرت علی (ع) را به سبب پذیرش حکمیت کافر و واجب القتل می دانستند و توبه او را خواهان بودند. تنها فکر درخشان خوارج از نظر متجدین در مورد خلافت است. با انتخاب آزاد شایسته ترین فرد در ایمان و تقوا با او بیعت می کردند تا زمانی که خلاف مصلحت مسلمانان کاری می کرد او را عزل کرده و کشتن او را واجب می دانستند.شعار خوارج اکنون وجود ندارداما روح خوارج در بسیاری از جوامع کنونی هنوز هم حاکم است ( مثل وهابی های عربستان) ممیزات خوارجمبارزو فداکار در راه عقیدهعبادت پیشه و متنسکمردمی نادان و جاهلکوته دید و تنگ نظرنظر علی در مورد خوارج:طبقه جاهل مقدس ماب- مردمی خشن- فاقد اندیشه- دست به شمشیرکه مهر تکفیر، تفسیق و بی دینی به خوبان می زدند. - تیر شیطان و وسیله ی تردید در انسان ها، قرآن را غلط تفسیر می کردند، تعقل و تدین را جدا کردند و ضربه های معنوی بسیاری به اسلام وارد کردند.
اسلاید 8: 8فرق مختلف اسلامی و تاثیر آنها بر یکدیگر شیعه: معتقد به اصول و حقایق دین، تعقل و اجتهاد را در تمام امور زندگی انجام می دادند سنی: مولود حسن ظن به اصحاب پیامبر، معتقد به سنت پیامبر متصوفه: مولود اهمیت به روح و باطن و تاویل آن خوارج: مولود جهل و تعصب معتزله: به حیات عقل و آزادی آن بدون علم معتقد بودنداخباریگری: در سلوک نزدیک به سنی ها، قرآن را با سنت و حدیث تفسیر می کردنداشعریان: مخالف تعقل و فقط به ظاهر روایات اهمیت می دادند
اسلاید 9: 9لزوم پیکار با نفاق:مشکل ترین مبارزه، مبارزه با نفاق است مبارزه با زیرک هایی که احمق ها را وسیله قرار دادند. مبارزه با کفر مستور است پیامبر از نفاق و منافق اعلام خطر می کرد زیرا اکثر مردم نا آگاهند و گول می خورند هر جا لازم شد تظاهر به تقوا و دین می کردند مبارزه با احمق مبارزه با نفاق است زیرا احمق ابزار دست منافق است. طبق سیرت حضرت علی (ع) مبارزه مخصوص جمعیت خاص نیست در هر نهضتی اول با سپرها را نابود کرد بعد با دشمن واقعی جنگید(مسئله تترس کفار یا استعمارگران به مسلمانان).تترس کفار به مسلمین یعنی اگر عده ای از مسلمانان سپر کفار باشند باید از بین بروند در فقه اسلامی و نظامی این مورد تجویز شده ولی باید خون بهای آنان به با ماندگان پرداخت شود*علی امام و پیشوای راستین دو طبقه را سخت دفع کرده استمنافقان زیرکزاهدان احمق
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.