صفحه 1:
۱
aed ۱
به ترجمه : دکتر محمود اجمد پور داریانی
تلخیص کنندگان :
كيميا
صفحه 2:
موضوعات مورد توافق در استراتژی «فیل استراتژی؛
صفحه 3:
استراتزی با سازمان و محیط مرتبط است.
جوهره استراتژی پیچیده است. (سازمان نيافته. برنامه ریزی نشده و ..)
استراتزی بر رفاه عمومی سازمان تأثیر می گذارد
استراتژی دربرگیرنده هم محتوا و هم فرایند است.
استراتژی ها صرفاً پیچیده نیستند و بعضاً پیش بینی نشده هستند.
استراتژی در سطوج مختلف وجوددارند.
استراتژی دربرگیرنده فرلیندهای فکری گوناگون است. (فکری + تحلیلی)
صفحه 4:
صفحه 5:
مکتب طراحی
Ne SSNS oN cee Ree ae) teres, ا
Peery
هاى داخلى و امكانات خارجى تناسبا.و تطابق ايجاد مي كند. البته ارزش هاى
مديريتي (عقايذ مدايران) و مسئوليت هاى اجتماعى هم دخيل هييتند. ,جه عبارتى
مد 5۷۷0۲
| arse ga pend” We Serre
0 Ae Oro aoe Noes aces eel Y ae mayo
مديرعامل است زيرا او يك استراتزيست است. صراحت و سادكى لازمه استراتزى
هاست.
ل ل ل ل ل ا ل ات 2
آغاز شده باشد.
صفحه 6:
مكتب برنامه ريزى
ل ال الل ا ل De
taal ل ۳
سازمان معطوف داشت . در واقع ابتدا اهداف تعیین و سپس شرایط درونی و بیرونی سازمان
Get a Oe eS Un Pee oO ۱
در اين مدل تدويين استراتزى فرايندى نامحدود بوده و واكرا در حالى كه اجراى استرات
san! 3 ل ا yo
eye pe ea nape ee و
مسئوليت فرايند كلى برنامه ريزى به عهده مديرعامل و اجراى آلن به عهده برنامه ريزان
cont ا ا ا ا |
صفحه 7:
۳۸
۱ eee)
Oe alee ee cee Ie eer Ree eS Se Sse nerd
Pipe apes ei ree, ACP pe لل
شرکت است.
مهم ترين انتقاد. اين است كه آيا مى توان استراتزى را.در يك فرايند سازماندهى شده رسمى
a 0300
Ore eee eee ene ا eer ce eel ee
Evin pewry netic e ny ieee geome a keel-ien ol cole c-ludiaaliare mee eclag-1e-1° eal a -alallale Meee
0 ep Nera estes ا ل enue i eon er
PEA Nome COT rg Pe Tes ا eae eter crc FOO En po peg Uy
التحابلي باشد نوها تركيبى اش
صفحه 8:
مكتب موقعيت يابى
ee RY ee oN ائری به عنوان ایک فرایند تحلیلی محصولٌ یک
۳
۱ 0 2 ل ا ل Bergin oe)
Beg cere ed eres ee Rare eee ore er pee
۱ teeter aye eke ects Tne ee Oe Se)
از
Perc Oy Pap Cty [eo PA peer pene en ee ec pes ew ETE SRY SLO)
peo rpenva ا Were
a eS) Le ee Se oe eS Secs Te ae ee he eT ao
را رل و
صفحه 9:
een renee)
ee ed RRS eS ee ee ReneS) 0) ee tos)
را پیش می برند:
و و ۱
«مقهور ساختن دشمن دون جنگیدن با او آوج هثر است 4
ب سس
و 05220222
مثل : گروه مشاوران بوستون و برنامه ریزی پرتفولیو و توازن بین گردش نقدینگی.
موج سوم این مکتب فرضیه های تجربی است مثل استراتژی رقابتی پورتر . تعبین استراتژی کسب و کار باید
ل Sele iS م ا ا ا لا
ال رقابتی.
صفحه 10:
7
ار ار 5
PENT apr pe c sired On Agee TON ا ا ل ل 0 رك
Pao eee eR omer Pe pres, fey ice feo oa tm aay Pky ERAS
ترین مفهوم این مکتب «دورتما» می باشد بعنن/ پیش بینی شده و سنجیده و هم پیش بینی
نشداة و آضطراری مثل مکتب موقعیت یابی خواستگاه آن اقتصاد است. (نئو کلاسیکها)
Bea tear pe ap Cr ا Soc ا ewe per Werke cy Cre LON
mes car enone capes rue rir Ose ل ا yen]
كذارتت {cle الاح
ence) ا ل ل لت
ا ل ا ال ores
و كارآفرينى را در ارتباط با ايده اى در مورد كسب و كار معرفى مي كند.
صفحه 11:
36
ence) ا ل ل لت
0 ا ا ا ا ا ل Seated
۱
۱ aes il Pee eee)
ل De Se ent ل ا
درواقع كارآفرينان به رشد: توسعه.و توفيق و ساختن بيشتر بها مى دهند تا اين كه كارى رابا تدبير
انجام دهند.
0 ا ۱
Per Oo ل ل ال ل 0
FOS EOE PCs Pepe Fe ere ل ا ا pr
رد
صفحه 12:
Pe ree) pees ia Poa ON -§] pen Ered co near e)
ea RIG ی از PRR S| Clu ی
استراتزست ها خودآموخته هستند و تصميمات آنها محطول تجربه مستقيم آنّهاست.
و هس ار ۱
کدگذاری. حافظه و بازاریابی و انتخاب و نتایج (فرایند بازخورد) می باشد.
۱ ا Se)
PS Nee ene esr Ieee ae eae eS oo)
نهایت تشکیل استراتژی را مق دهند.
صفحه 13:
907
مکتب بادگیری: تدوین استراتژی به عنوان ,یک فرابند غیرمنتظره
۱ از ۱
سياستكذارى يك فرايند مرتب نيست بلكه نامرتب است.و استراتزى محصول ۱
ل a en الا ل RO
بنياد اين مكتب بر توضيف است نه تجويز و شكل كيرى است تا تدوين. در اينجا تدوين از
need م ۱ م
ADO
در پیدلیش يك مدل یادگیری افزون گرلیی پراکنده یعنی تصمیمات در جهت حل مسائل
od NE eNO al SRO Sa ee Se i Re ل لت
PPC NCOE
صفحه 14:
36
مکتب یادگیری: تدوین استراتژی به عنوان یک فرایند غیرمنتظره
۱
ا ا 0
استراتژی ها در هر مکلنی که مردم دارای توانلئی یادگیری و منلبع لازم برای تقوبت آن توانللی باشند شکل
می گیرند و از اول همانند: علفهای هرز در یک باغ رشد, من کشد,
محیط پیچیده و غیرقلبل پیش بینی . این سیستم جمعی است تا فردی, استراتژی ها از دل زمان گذشته
eC ee eee eae 7
ec) ی SS eS
ce ree te a cee cS ele ls a ETO et eae en a
Perea cari We cae Area nod Miele Peart ne Om | nea es
#اى.
صفحه 15:
مکتب بادگیری: تدوین استراتژی به عنوان ,یک فرایند غیرمنتظره
تا 00
می شود و در نهایت یادگیری سازمانی شامل مراحل شهود , تقسیر. یکپارچه سازی و نهادینه سازی است. شهود (فردی»؛ تفسیر
(گروهی) یکپارچه سازی و نهادینه سازی (سازمان) این رویکرد:: مدیریت استراتژیک را فرایند یادگیری جمعی مي پندارد که هدف
أنها توسعه و بهره بردارى از قابليت هاى ضمايرى است كه تقليد از آنها دشوار است.
oy FR ل ا و
cp ا اا ا 00 00
تثوری آشوب یعنی عدم توجه به مدل های خطی و توجه یه مدل های خطی و غیر خطی و پویا و آشفته و وجود شانس- سیستم ها
at lea و د ال و و
eens Fe eee CN EIT Dome) Fg a Pc و
فمی گرد و تغییزات به صورت غیر منتظره به وقوع می پيوندند.
Rp ee ees eels aie toon Res cel | a caO ا ا Tes crc ea
و
y
صفحه 16:
907
مكتب قدرت : تدوين استراتزى به عنوان فرايند مذاكره
کر اا
AR eee, <7 coer esa ا ۱۳
NIE Dag EO nips Re Te 2 00005 1ك
ا سا زر اه ا ا ال 5
نی را 7
سماست سازمانی: ناوتان هب اتتلافی از گروه های ذی نفع هسکشند که اختلافات پایداری دآشته و مهم ترین
oe Ree ea clare Ra ad را
000110 0 ا REP ISRCA pis fee
۱
Peak Rts Ro se OO CaN Oe ERR MN CR ا ل
[19 I creer lee rn ey
صفحه 17:
بخش دوم: قدرت کلان
صفحه 18:
ور رو رو او ی رم و او و
ل a ae Mtl) see teen U PS Te RC وت
0 eNO RO Dee cere ak ae ee ue alt PICS
ذى نفع ( غلبه بر نيروهاى,سياسى از طريق رويكرد منطقى)
مأمور استراتؤيك (استراتزئ يك ترفند است'تا موقعيت و به نيت قريب رقبا)
eet ره یو ی امد ات و
دست به (Aero Eminent
فرضیات:
- قدرت و سیاست فرایند تدوین استراتژی را شکل می دهد
perce
ko ia / ا ل ا ل ا
ا ال ا 00
لأفزايش مى دهند.
صفحه 19:
7
مكتب فرهنكى :شكل كيرى استراتزى به عنوان يك فرايند جمعى
000 eo er mL DS poner err Pea ae er)
۱ aN we Recess tl ل hee od
Peery een ee en CoP rar ees Mer ne Sry s ged Cre oe eS eee
5225
eye)
۳ ی Ral Si
- افراد از طریق قرهنک پذیری با اجتماعی شدن این عقاید بهادست می آورند.
- استراتزی بیشتر ناظر است به چشم انداز تا موقیت.
مى كذارد. موضوع غليه بر مقاوضت در يرابو
| ا CH me eee CEN
#ییر: ارزش های برتر؛ برخورد فرهنگ و ادغام» سزمایه گذاری مشترکن.
عنوان منابع استراتزيف هستند:
CO CS care ool
صفحه 20:
فرهنى ,عنوان يك منيع
ا ل ا ا ل ا ۱ ۳ ۱
weal ام ا لل 6 00
ا ا ا ا اا ال ا ا ات 22060
ع ا ا ا الا ل 2
صفحه 21:
1۱ coir ity seen se ae oe
EAA Ee ا RON ore ca Cea Sr yee ee eee eee ne)
ees در ارجا مان
Deere ا
2
عیب کوچک بودن. غیب جدیدبولغ: عیب قدیمی شدن, عیب پلغشدن,
21111185
اقتصادی شامل ول زمین . ماشین الات) و سمبولیکه(ارتباط با ش رکتهلی 000
Tikal WOR VaR reg 7 eee Na
برای حفاظت از سازمان در بریرعدم قطعیت وسه نوغ هم شکلی را متصایزمی کنل
0
ا 0
010000000595
Ey Sram RETR Heo Er اجتساب. مقابله و دستكارى»
محیظی بسیارانتزاعی استه+جروافع قموارهبه صورت اجواری هر کنام از محیطهای پیچیدهه سخاوتمندانه ۰ خصمانه و با پوا وچود دارد
صفحه 22:
7
ای ۳۳ RA Perce cir ieee er ear اد ی نها 0000
ل الل ا ۱
مكتب تركيب بندى
دو جنبه مهم آن:
- تركيب (وضعيت وحالات راالشتريح مَى كند)
Ric Oo eh open ve perce ل ا ا ال gree Rene
ترکیب بندی:
فرضیات:
اغلب آوقات یک سازهان, دارای ترکیب ثلبت الست, فرایندهای تغیبر و دگرگونی این شبهاتا را با وققه مواجه می کند. این
فتات و تعییر دارآ الگو می شود کلنید هدیریت استرانذیک. حفظ ثبات یا لااقل تغییر استراتژیک قابل انطباق الشت.
#استراتؤى ها به شكل الكو طرّخ؛ وضقیت. چشم انداز یا تدابیر واترفندهای دیگر است.
صفحه 23:
مکتب ترکیب بندی
متازمان کارآفریتان؛ سانهان ماشبن سازمان حرقهای, ازفان تنوع سازمان ادموگزاسی * سازمان مبلغ» ساژغان سیاسی:
CS one te ee ۱
0 ee Rae Te Se Me eal cet coca Rect eS) BS acy
000 gO eed
۱
تغيير برنامه ریزی شده (سنجیده و نقشه دارد) 088۳96 0۳۱۷6
| 1
eRe erg Ore SOME oped moon erica MZ) NY 0 7173009© الأشيير تكامل يافته تدريجى
0
صفحه 24: