صفحه 1:
خلاقیت و نوآوری
تهیه کننده و مدرس : مهندس عبدالرحیم نقاش زاده
OOD OOECLOGLOOOOTEGW.COM
IDFO@VOCLOGLODOCOTESEW.COM
2051/۵1/۲0
0
صفحه 2:
0- نیمکره های مغز
4( نیمکره راست : خلاقیت » تصویر ها » رنگ »
احساسات » نگاه کل نگر » بصیرت » درک » شناخت
04 نیمکره چپ : ارزیابی » منطق » استدلال » توجیه »
تجزیه و تحلیل»محاسبه » واقع بینی
آرزوهای محال»خوب هستند»اما یک ایده زمانی خلاق است که
زاییده نیمکره راست مغز باشد و نیمکره چپ مغن آن را
تصدیق کند.
04 تلفيق :
هماهنگ کردن دو نوع اندیشه که قبلا نا مربوط بوده اند. برق
از تركيب( يك مفتول فلزى و الكتريسته) ايجاد شد ى
صفحه 3:
0- تعاریف
00 ايده و فرصت :
ايده : چیز جدیدی است » چیزی که قبلا وجود نداشت.
فرصت : تبدیل ایده به یک کسب و کار که دیگران نیاز
داشته و بریای آن هزینه کنند.
040 خلاقیت :
- صلاحیتی که همه ما برای اندیشیدن به راه حل های تازه و
مفید به منظور حل مشکلات داریم و بعبارتی درخشش یک
اندیشه و بوجود آمدن نظر و ایده های نو بیشتر در جنبه های
فکری و نظری و به فعالیت های ذهنی و طراحی» مطرح است.
صفحه 4:
م4 کشف : آشکار ساختن ر بهره برداری و به ظهور رسانیدن
چیزی که وجود داشته ولی ee ee oe
درک نکرده است(میکروب توسط پاستور » جاذبه توسط نیوتن و...)
ae ۱ ا >
جدید است که قبلا ناشناخته بوده است.و بیشتر به اکتشافات
اتفاقی دارد اطلاق می شود(پنیسیلین»اشعه ایکس»برق»ماشین ee,
و...)بصورت تصادفی و غير تصادفى
OP نوآوری :
عبارت است از خلقتی که ارزش قابل توجهی برای(فرد»گروه.سازمان»
صنعت يا جامعه)دارد.و مفهومى اقتصادى و عملى دارد.و در وا 7
براى تبديل ايده هاى خلاق به محصول است كه ارزش اقتصادى بالائى
دارد.
1 خلاقیت و نوآوری
خلاقیت نقطه آغاز نوآوری است و بیشتر جنبه های فکری و نظری است
و نوآوری بیشتر جنبه هأی کاربردی و عملی است.
۰ خلاقیت.-. فرآیند --نوآوری a
صفحه 5:
14 اختراع و نوآوری :
1-2-0 اختراع » بیشتر حالت اتفاقی دارد و بندرت اتفاق
می افتد در حالی که نوآوری » حاصلش محصولی با
ارزش است.
۵4 مشتری اختراع » محققان و مشتری نوآوری »
عموم مردم است.
مه اختراع » در کل دنیا جدید است و نوآوری »
ضرورتا در كل دنيا جديد نيست.
0 هر اختراع به جندين نوآورى مى تواند تبديل
ws
صفحه 6:
2- 7 لاه 0
۵40 انواع خلاقیت :
0-1-0- بصورت تصاعدی و افزایشی باشد که طی گام های کوتاه
و رو به جلو انجام گردد که اصطلاحا به آن(کایزنعبهبود آهسته و
پیوسته رو به جلو)كويند.
مانند : تحقیقات دراز مدت و بسیار دقیق برای واکسن فلج اطفال
0-142 بصورت گام های بلند و جهشی باشد.
مانند : سیستم عامل ویندوز برای بار اول که به دنیا عرضه شد
صفحه 7:
مه چهار 6 خلاقیت و نوآوری
20-40 محصول(س!»۳)):نتیجه فرآیند خلاقیت و نوآوری باید
محصولی(کالا»خدمات اطلاعات»سیستم ها و.....)باشد و بگونه ای
که دارای ارزش و یا ارزش معنی دار و قابل توجه باشد.
م0۵. مامکانات (حساباسی»):برای اينکه خلاقیت و نوآوری
روی دهد باید امکانات وجود داشته باشد(عوامل تولید)
© ©- معنن رآيند (وعووووم ,12)) :تكنيك های متعدد برای افزایش
خلاقيت حل مسائل در سازمان به كار بست كه بايد آنها را ياد كرفت
© م خلاقيت فردى 9 98 Persoud und youp)A
ششحم ) :
صفحه 8:
۰ ۵4 حل خلاقانه مسائل
2-6-0 آكاه بودن : تحقیق وتجزیه و تحلیل رویدادها و
پیش آمدها(کنجکاو بودن)
و مصر بودن در رویای خود : بر رروی فکر و
رویای خود متمرکز شوید و آن را هميشه احساس کنید.
مهم در نظر گرفتن تمام راه حلهای مم
کن را در نظر بگیرید. و ازافرادی که فکر و ایده ربا در
شما مى كشند بپرهيزید. زییرا باعث می شوند احساس عدم
موفقيت كنيد و ضمنا منطق در رابطه با ايده ها در اين
مرحله نباشد.
©©-2-8- رجوع به درون : به درون خود رجوع كنيد و
ذوق و قريحه را با ايده ها بياميزيد(انسان هاى موفق
كارشان برايشان تفريح است).
صفحه 9:
٠ 2-2-6 ارزیابی : تمام راه حلهای ایده ها ربا بریرسی
كنيد و دسته بندی نمائید. ونسبت به انتخاب یکی و يا ترکیب
راه حلها اقدام نموده و غیر قابل قبولها را حذف
نمائید( استدلال را وارد کنید).
۰ مه مه واقع بینی : راه حل و یا راه حلهای بدست آمده
نهائی را بر پایه بهترین دانش موجود مورد بررسی قرار
داده و بر اساس نتائج حرکت نمائید.
٠ م8-©-© ارزشيابى : ايده را با سئوالات ذيل ارزشيابى
كنيد.
٠ - آيا ايده قابل درك است؟
°- نتائج چه هستند؟
۰ - برای تحقق نتائج به چه چیزهائی نیاز است؟
صفحه 10:
۵ روش هاي افزایش قدرت خلاقیت
خلاقیت روح مهندسی است و در اینجا مختصری درمورد مقوله راه
برای خلاقیت بیشتر بیان ارائه می شود.
- تمرکز خود را روی اجزا ایا کوچک امتحان کنید.
- از مسائل روز یادداشت برداری کنید.
- از خود سئوال کنید که از چه راهی بهتر می توان کارها را انجام داد.
- با تمرکز گوش دادن را تمرین کنید.
- اول بفهمید و بعد قضاوت کنید.
- فکر باز داشته باشید و بسته فکر نکنید.
- از ایده های کوچک افکار بلند بسازید.
- سئوالات خلاق طرح کنید(چه کسیآچه چیزی؟کجا؟چرا؟.....)
- هميشه بهترین انتظار را از خود داشته باشید.
- اقتباس و اصلاح کنید.
- بطور سازنده انتقادگرا باشید.
- عادت فکر خلاق و خیال بافی را در خود ایجاد کنید. co
صفحه 11:
وه موانع خلاقیت : 6 دسته کلی دارد.
0-©-©- موانع محیطی خلاقیت : 0 - تأثیرات عوامل اقتصادی محیط
- تاثیرات عوامل بازار و عرضه کنندگان ۵ - ویژگی و مشخصات
صنعت مربوطه 6 - سیاست های دولت 6 - قوانین و مقررات
© - نظام آموزشی و پرورش سنتی © - وضعيت نظام وظیفه
©-©-©- موانع سازمانى خلاقيت : 0 - عدم دسترسى به اطلاعات
© - فقدان ارتباطات افقى و عمودى مناسب © - اندازه سازمان براى
سودآوری 6 - انزوا و گوشه گیری مدیریت ارشد ©- ساختار
نامناسب سازمان © افق زمانى كوتاه مدت مدیران ۰ - فقدان سیستم
پیشنهادات موثر و سریع 6 - فقدان لوازم و ابزار لازم 0 فقدان
سیستم تشویق و پاداش هدفمند و منعطف 0 ناسازگاری » استرس و
نارضایتی کارکنان 0- مبارزات و سیاست بازی های سازمانی
© - دلگرمی زیاد از حد مدیر 419 فشار به اخذ نتيجه سریع ,
صفحه 12:
هه موانم فرهنگی خلاقیت : 4 مذهب 2 خبال پردازی به
معنی (وقت تلف کردن » تتبلی و دیوانگی) 2 بازی و بازی گوشی
فقط مخصوص کودکان است . ۴- ترجیح دادن سنت ها به تغییر و
تحولات ©- هر مشکلی با پول و تفکر علمی حل می شود .
مه موانع فردی خلاقیت : 4 موانع احساسی(بی ارزش
بودن » کمروئی و...) 0- هیجانی(ترس از شکست. عدم تحمل مسائل
مهم » تمایل به قضاوت در مورد ایده ها . نداشتن هیجان شور و
رقایت پذیری » ضعف خیال پردازی)
هه موانع ادراکی خلاقیت : )- مانند سختی جدا کردن مسئله
از ساير امور ©- سختى تعريف دقيق و صحیح مشکل 0 تمایل به
محدود كردن قلمرو مشكل KP نديدن مشكل از زواياى مختلف ©
- استفاده نكردن از همه حواس © كانه
صفحه 13:
مج استفاده کارا از 6 حس بدن جهت افزایش خلاقیت:
ما معمولا از آن دسته مردمان هستيم»كه بيشتر از حواس بينايى
استفاده مى كنيم.و از بقيه غفلت مى كنيم.اين تمرينها مفيد است.
بينايى : به باغ رفتيد به پانزده رنگ از یک نوع رنگ توجه کنید و
تفاوت رنگ ها را درک کنید.
گوش کردن :در هنگام شنیدن موسیقی به اصوات مختلف توجه
کنید.و صدا را به مرور کم کنید و تمرکز برای شنیدن نمائید.
لمس کردن : تعدادی اشثا را ابتدا دیده و سپس با چشم بسته اشیا را
لمس کنید و آنها را تشخیص دهید.
چشیدن : غذاهای مختلف را بچشید و تمرکز کنید که چه مزه ای
دارند و کدام قسمت زبان آن را متوجه می شود.
بونیدن : چشمان را ببندید و گلهای مختلف را بو کنید و سپس با
جشمان باز انها را بو كنيد و هر كل را تشخيص بدهید. ۳
صفحه 14:
نوآوری
0-0 انواع نوآوری
به دو تقسیم بندی(نوع و کاربرد)انجام می شود.
2-40 نوآوری بر اساس نوع
- نوآوری در محصول و خدمات: ريش تراش برقی » حمل رایگان غذا به منزل
- نوآوری در فرآیند » یعنی تغییر در شیه تولید محصول یا ارائه خدمات
این مدل نوآوری می تواند(تدریجی»ترکیبی و ناگهانی)باشد.
تدریجی : با اضافه کردن ویژگی به محصول ۰ توسعه می يابد.(مدل ماشين)
تركيبى : تركيبى از ايده ها و فن آوری های موجود باعث پیشرفت در محصول و
فرآیند می شود.(رادیو و کاست...)
ناگهانی : تغییرات اساسی در فن آوری روی می دهد که پر مخاطره ترین نوع
نوآوری است.(ترانزیستور بجای لامپ و یا لوله های خلا بجای ترانزیستور)
صفحه 15:
۵.0 نوآوری بر اساس کاربرد
در اين این نوع بر اساس(مهارت های مورد نیاز.سطح ریسکسرعت
نوأورى براى ورود به بازار و...)مطرح مى شود.
0-0-0 بنیادی یه کل له SRY sass aes che ی سنگین و مستمر بر
روى مهارت ها و تجهیزات همراه است.و مصرف کت اک دم غرم و سای
و ا رباع آن دارند(ماشین بجای
10.0 هترسعه عملکردی(محصول) مایه گذاری تحقیق و توسعه به نسبت بنیادی کمتر بوده
بازكقت سرمايه سريعتر و ott Sao Se Ss 2
محصول):موبایل که دانما آمکاناتی به آن اضافه می شود.
0.160 تجدید ساخت فن آوری : با ترکیب چند فن آوری محصولی کاملا متفاوت ایجاد
مي شود.مانند نک جنگی که ترکیب(موتور دیزلی کامیون های بزرگ,تراکتور کشاورزی و تفنگ سر
پر)می باشد.و هاورکرافت(حرکت در خشکی و دریا)
46-9 ص خرايد : مزيت رقابتي ايجاد مى كلد إافزايشن سرعت توليد و افزايش قابليت انمطاف توليد ان
Chine قلب ها
مه طراحی cheat Sho سیفت ممصول ی ابیز راز
0-0 -هتجدید فرمول سازی :تغییر در ساختار محصول فعلی بدون تغییر در اجزا آن سل
وخ درم پا و بخ استفاده از کاتالیزور ها و تغییرات در خواص ملکو!
روا
صفحه 16:
.0-10 ارائه خدمات : باعث جلب مشتری می شود و سرمایه گذاری کم و بازگشت آن سریع
است.برای اینکار نیاز به توسعه کارکنان جهت معرفی و ارائه فنی و مناسب محصوله
است(خدمات قبل و بعد از فروش):تلفن های مشاور(خانوده و اعتياد)
O-LO-P بسته بندی :تغییر در (کیفیت مواد.مدل»مواد بکار رفته و...)باعث باز شدن بازار های
بر روی کالا ها می شود.دارای هزینه سرمایه گذاری کمتر به نسبت تحقیقات بوده ولی مزیت رقابتی
بلند مدتى ايجاد نمی کند.بسته بندی( بادام زمینیسفز تخمه و...)
مه حرامل موثر در شکل گیری روند نوآوری
- علوم - سطح بلوغ علوم سطح سرمایگذاری در توسعه فن آوری
- حمایت سیاست مداران(انرژی سبز و سفر انسان به فضا) - پیشرفت سریعتر
بعضی علوم از بعضی علوم دیگر - انتشار سریع یک فن آوری در بازار
می تواند باعث جلوگیری از ورود فن آوری دیگر شود. - تغییرات محیط
جهانی(گرم شدن زمین و...) - بهبود ارتباطات - تحقیق و توسعه مداوم
سوقایع غیر منتظره(استفاده از کامپیوتر در امور بازرگانی) - تغییرات در صنعت
و بازار - تغییرات و ویژ گی های جمعیتی(استفاده از رباط بجای کارگر ساده »
زیرا رشد تحصیلات کارهای کارگری ساده را بدون طرفدار نموده بود)
- تغییرات در ادراک(مدیران بجای دیدن نیمه پر لیوان شرکتشان شروع به دیدن نیمه
خالی کردند و بفکر چاره برای رفع کمبود ها)افتادند.
صفحه 17:
مه. فرآیند نو آوری
0-0-0 تشخیص نیاز : نیاز به تغییر وقتی بوجود می آید که افراد از
عملکرد واقعی به نسبت عملکرد مطلوب که اعثقاد دارندهناراضی باشند.
هه ایجاد ايده ای نو: محصول یا فن آوری جدید و یا تکنیک جدید
اداره امور(با تحقیقات از بازار)
هه ارائه طرح :بصورت کتبی و همراه با مستندات مورد نیاز که
عملیاتی باشد(واحد های تحقیق و توسعه)
0. تصمیم گیری برای قبول تغییر(نوآوری):نیاز به تائید رسمی
مدير دارد.
مه تخصیص منابع : (ساخت نمونه آزمایشیءتولید نمونه؛مطالعه
بازار)
a
صفحه 18:
<4- مدل هاى نوآورى
۰ 0-< فشار تکنولوژی(فلسفه تولید گرائی)
۰ - خلق ایده با استفاده از توان تکنولوژیک واحد تحقیق و توسعه - تهیه نمونه
آزمایشی و تائید آن - تولید نمونه - بازاریابی برای فروش
۰ مشکل : فروش نرفتن محصول تولید شده
2 کشش تقاضا(فلسفه بازبار گرائی)
+ - شناخت نیاز بازار - طراحی محصول - تولید محصول
۰ مشکل : نداشتن امکانات تکنولوژیک تولید محصول مورد نیاز بازار
0( مدل یک پارچه(ترکیب دو روش فوق)
۰ از دو گروه(برنامه ریزی تکنولوژیکی و برنامه ریزی تجاری)استفاده می شود و
كارآفرينان و خلاقان در اين سازمان ها بسيار موفقند. ی
صفحه 19:
© چرخه نوآوری
240 ایجاد واحد های تحقیق و توسعه : با کار گروهی ایده های نو را از
قوه به فعل در می آورد.
۵2 آموزش و استمرار آن : باعث ایجاد دانش و افزایش(مهارت و
تجربه)مى شود.كه مى تواند تولید رده های نو نماید.
6 فرآیند نوآوری : - خلق ایده - امکان سنجی ايده - طراحی
محصول و تست نمونه آزمایشی - تولید محصول - فرآیند
بازاریابی(تحلیل بازار » تقسیم بندی بازار ۰ قیمت گذاری » توزیع و
ارتقا محصول)
صفحه 20:
مثال فرآیند نوآوری
0 خلق ايده : صندلی که هر شخصی با هر ابعادی در آن راحت باشد.
©- امکان سنجی ایده :
)-©- طوفان فكرى از ايده ها
0-0 با استفاده از ذوق و قريحه(تركيب و دسته بندى ايده ها)و انتخاب يك و يا تركيبى از
ايده ها با استدلال
©-2- راه حل ويا راه حل ها با استفاده لز دائش روز و امكانت خود بررسى نموده و بر اساس
نتانجی که در نظر دارید » بهترین ایده را انتخاب كنيد.
<4-©- ايده نهائى را با سئوالات ذيل ارزشيابى كنيد()- براى عموم قابل درک است؟
© نتائج دلخواه را تامين مى كند؟ © چه امکاناتی مورد ذ
©- طراحى محصول
:4 تهيه نمونه آزمایشی - تست نمونه . - شناخت کاستی ها - تهيه مجدد نمونه آزمايشى
- تست نمونه
نیاز است؟)
©-توليد محصول
- محصول موفق تولید شده : استفاده از موادی درقسمت های (نشمین گاه و کمر)در صندلی » كه با
نشستن هر شخص بر روی آنها دقيقا شکل ابعاد بدنش گردد و پس از بلند شدن دوباره به شکل ساده
اولیه برگردد.که با موفقیت تولید شده و بفروش رسید.
eo
صفحه 21:
0 تفکر افقی(جانبی یا واگرا)
تفکر جانبی: تفکر خلاق یا جانبی تفکری است :
- مولد : که تازگی و تفاوت را به ایستایی و یکنواختی ترجیم می دهد
۲- سیال بودن : تولید ایدهها و اندیشههای فراوان- تأکید بر كميت پاسفها
۳- اتعطاف پذیری : تولید ایدهها و اندیشههای متنوع- تأکید بر تنوع پاسفها
عا- بسط : تولید تأکید بر گسترش و پرداغت پاسفها
از سوى ديكر تفكر جانبى يا واكرا به مجموعداى رادهل مختلف براى يك مسئله يا فرضيه منجر
مىشود ء وازاين جهت اين تفكر در فرآيند آفرينندكى يا خلاقيت نقش اساسى ايفا
مىكند . در واقع بسيارى ازاوقات تفكر واكرا با خلاقيت يا آفرينندكى مترادف به كار
میرود و غالب آزمونهای خلاقیت آزمونهای تفکر واگرا هستند .
eq
صفحه 22:
رابطه شغل و خلاقیت(تفکر جانبی و واعرا)
شغل نام اختراع
کشیش روان نویس
فروشنده چوب پنبه تيغ صورت تراشی
موسیقیدان عکس رنگی
متولی كفن و دفن تلفن اتوماتیک
روزنامه نگار توقف سنج خودرو
دامپزشک لاستیک بادی
تعمیرکار تلویزیون نوار صوتی
صفحه 23:
-P تفکر عمودی(همگرا)
تفکر عمودی یاهمگرا تفکری است که در آن عقل دائم در تلاش است
تا فرآیند تفکر خاتمه یابد و هدف غایی آن توقف فکر است.ازنقاط
مختلف شروع ولی به یک نقطه ختم می شود. تفکر همگرا براي هر
مسئله يك راه حل واحد درست توليد ميكند از اين رو نقش اين نوع
تفكر در سنجش هوش بسيار مهم است .
۰ انتخاب کننده است ,
. در ان درستی اهمیت دارد ٠
* یک راه را با نادیده گرفتن بقیه راهها انتخاب می کند .
۰ مطمئن ترین راه و نزدیک و بهترین روش را انتخاب می کند .
. جست و جو تا رسیدن به اطمینان بخش ترین راه ادامه می یابد
صفحه 24:
O° چند تکنیک خلاقیت
or
صفحه 25:
0-40 تکنیک طوفان فکری
* قوانین طوفان فکری :
0 هیچ کس حق قضاوت. ارزیابی یا انتقاد ندارد.
.هر چه ایده ها دورتر از ذهن» جسورانه تر» و
عجیب تر باشد بهتر است.
-هرچه تعداد ایده ها بیشتر » بهتر
<-هرچه ترکیب ایده ها بیشتر » بهتر
صفحه 26:
مه تکنیک چرا
۰ چراهاي دوران كودكي : زیر سزال بردن نادانسته ها!
چراهاي دوران بزرگسالي : زیر سژال بردن دانسته ها و
يادكرفته ها!
مثال: رشوه خوارى در ادارات
صفحه 27:
09. تکنیک ارتباط اجباری
مبدع آن جارلنف اس » وایتینگ
بر قرارى ارتباط بين موضوعات كاملا نامرتبط
مبنی بر رهایی از ”فرضيه ضبط اطلاعات زمينه اى“
مثال: محصولات شيشه اى و اسباب بازى
لوازم خانكى و بازيها
ارتباطات و ينير
دستكاه زيراكس و بوها
صفحه 28:
0 تکنیک اسکمپر
Substitute °
Combine
Adapt(adopt)
Modify(magnify)
Put to otheruses
Eliminate
Rearrangement
صفحه 29:
Gubstite-O-P-(
۰ چه موادی را می وان به جاى مواد قبلى به
کار برد؟
مثال: هنگام بارندگی از چه طریقی می توان ماع خیس شدن موی
سرشد؟(خیر از چتر » گلاه...)
صفحه 30:
442 وووامون
۰ - ترکیب دو نوع عدسى و ساخت عينكهاى دو تكه
۰ - برس بزرگ با یک لوله آب درون آن برای شستن
پنجره قطار
صفحه 31:
@dupi(adopt)-O-P-O
۰ اين به جه چیزی شبیه است؟
- هلی کوپتر؟
٠ - سنجاقک؟
۰ - پرنده؟
٠ - هواپیما؟
صفحه 32:
20) (0-6-۴
* چطور است شکل و رنگش را عوض کنیم؟
چرا آن را چند برابر نکنیم؟
تولید لاستیکهای پون
0 چیز بگویید که با بزرگتر شدن فروششان بالا می رود.
0 چیز بگویید که با معطر شدن فروششان بالا برود.
بازی فوتبال با 6 توپ با رنگهای متفاوت
صفحه 33:
44ص یوس وان وا ۳
۰ با محصولات خراب شده چه کنیم؟
با طرحهای تحقیقاتی که به نتیجه نرسیده اند چه کنیم؟
استفاده دیگر از پوست پسته ؟
ضایعات کاغذ و..
صفحه 34:
Chorcnie 404
۰ ساده سازی فرایندهای سازمان
* امواج صوتی با طول موج کوتاهتر
* موتور انژکتوری به جای دیزلی برای سبک کردن
ماشین
0 چیز بگویید که با کوچک شدن فروششان افزایش می یابد.
or
صفحه 35:
مكح ه- ومدوروجببوس سوم
٠ طراحى اتومبيل با موتور بشت
* تغيير ساعات كار ادارات جهت كنترل
ترافيك
صفحه 36:
۳
0 تکنیک فیرست +
موضوع را به اجزا كوجكتر تق تقسیم کرده و برای آنها ایده
جديد مى دهيم.
۰ مثال : با
٠ اجزا فعلى ايده ها
Tew ® ۳۹
۰ شل +
۰ اب se ae و
صفحه 37:
0 طرحی نو در اندازیم
بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم
شراب ارغوانی را گلاب اندر قدح ريزيم سیم عطر گردان را شکر در مجمر اندازیم
صبا خاک وجود ما بدان عالى جناب انداز يود كان شاه خوبان را نظر بر منظر اندازیم
بهشت عدن اگر خواهی بیا با ما به میخانه که از پای خمت روزی به حوض کوثر اندازیم
۰ "حافظ یرازی"
م9
صفحه 38:
0 کارآفرین
۰ کسی است که می تولند ایده ای را خلق و سپس این ایده را اجرا نماید و یا ایده ها را دریافت
نموده و آنها را عمل نماید.
404 ويژگي هاي افراد کار آفرین
- ریسك پذيري حساب شده
- مستقل بودن در امورشان
- به کنترل خود اعتقاد دلرند و نه سرنوشت
- نیاز به موفقیت و پیشرفت
- ایده پرداز و خلاق
- اعتماد به نفس
- تحمل ابهام(با آكاهي نداشتن كامل از شرايط جرات عمل دارند)
پشتکار و پيگيري بالا
- پیشقدم بودن
80
صفحه 39:
- اهل عمل و كار
- داشتن هدف و دور نما
- نتيجه كرا
- كارآمد عمل كردن
- چاره جوئي در برخورد با مسائل غير منتظره
- بي صبريي
- علاقمند به يادكيري
- رهبري
صفحه 40:
در نهايت
*دشمن بزر 35 خلاقيت »
“باورهاى خودمان أسث.
۰ (نمی شودامکان نداردءنه»نه...)
ole
صفحه 41:
” 4 a
ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آسن » افضل السادات حسینی» انتشارات آستان قدس
رصوی
خلاقیت و نو آوری ( فردی » گروهی » سازمانی ) ؛ سید جلیل مر میران » انتشارات گوهر
خلاقیت و نوآوری(مبانی » اصول ؛ تکنیک ها ) ؛ خسرو امبرحسینی » انتشارات عارف کامل
کنیک های خاثبت فردی و گروهی + جلیل صمد آقیی »ثرا مركز آموزش مديريت
تک
بازی هلیی برای مدییبت خلاقیت » رابرت اپستین» ترجمه محمد رضا فنی » انتشارات انستیتو
ایزایران
ایزایران
خلاقیت و نوآوری در انسان و سازمان ها تیمور آقایی فیشانی » انتشارات ترمه
ea
صفحه 42:
معرفی منابع جهت مطالعه
پرورش خلاقیت در سازمان » گرت لوایز » ترجمه بدری نیک فطرت » انتشارات کیفیت و مدیریت
هنر خلاقیت در فن صنعت » فانژه وان آوژن » ترجمه حسن فعمتی » انتشارات امیر کبیر
خلاقبت جدی » ادوارد دوبونو » ترجمه قاسم بصیری و مرتضی غفاری پور » انتشارات آییژ
تفکر جانبی » ادوارد دوبونو» ترجمه عباس بشارتیان
خلاقیت جوهره ی کار آفرینی » جلیل صمد آقایی » انتشارات مرکز کا رآفرینی دانشگاه تهران
آموزش کاربردی خلاقبت و حل خلاق مساله » دکتر حسن قاسم زاده انتشارات قصیده سرا