صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
سس سیم ۳

صفحه 4:
بی کرانگی انسان عجب موجودي است اين انسان ! خردش ستایش برانگیز ۰ استعدادش بیپایان + با صورتي ستودني و با حركتي سریع ! در کردار چونان فرشتگان و در فهم و ادراك همچون خداي ! مایه زيبايي عالم و فخر همه جانداران !

صفحه 5:
creativity ‏خلاقیت‎ innovative ‏نوآوری‎ 6 entreprenership ‏کارآفرینی‎

صفحه 6:
نیمکره های مغز 0 نیمکره راست : خلاقیت » تصویر ها » رنگ » احساسات » نگاه کل نگر » بصیرت » درک » شناخت ‎-O‏ نیمکره چپ : ارزیابی » منطق » استدلال » توجیه » تجزیه و تحلیل»محاسبه » واقع بینی ‏آرزوهای محال»خوب هستند»‌اما یک ایده زمانی خلاق است که زاییده نیمکره راست مغز باشد و نیمکره چپ مغز آن را تصدیق کند. ‏©- تلفيق :هماهنك كردن دو نوع انديشه كه قبلا نا مربوط بوده اند. برق از ترکیب( یک مفترل فازی و الكتريسته) ايجاد شد

صفحه 7:
تعار یف ایده: چیز جدیدی است » چیزی که قبلا وجود نداشت. فرصت: تبدیل ایده به یک کسب و کار که دیگران نیاز داشته و برای آن هزینه کنند. خلاقیت:صلاحیتی که همه ما برای اندیشیدن به راه حل های تازه و مفید به منظور حل مشکلات داریم و بعبارتی درخشش یک اندیشه و بوجود آمدن نظر و ایده های نو

صفحه 8:
کشف : آشکار ساختن و بهره برداری و به ظهور رسانیدن چیزی که وجود داشته ولی قبلا کسی متوجه آن نشده است و یا آن را درک نکرده است (میکروب توسط پاستور » جاذبه توسط نیوتن و...) اختراع : نوانگیختن و ایجاد کردن و دستیابی به چیزی یا روشی جدید است که قبلاً ناشناخته بوده است.و بیشتر به اکتشافات فنی که حالت اتفاقی دارد اطلاق می شود(پنیسیلیناشعه ایکس»برقماشین بخار» و...)بصورت تصادفی و غیر تصادفی نوآوری :عبارت است از خلقتی که ارزش قابل توجهی برای (فرد» گروه» سازمان» صنعت یا جامعه)دارد.و مفهومی اقتصادی و عملی دارد.و در واقع تلاش براى تبدیل ایده های خلاق به محصول است که ارزش اقتصادی بالائی دارد.

صفحه 9:
خلاقیت و نوآوری خلاقیت نقطه آغاز نوآوری است و بیشتر جنبه های فکری و نظری است و نوآوری بیشتر جنبه های کاربردی و عملی است. خلاقیت->* فرآیند > نوآوری

صفحه 10:
خلاقیت یک توانایی فردی است که می تواند به یک اختراع یا ایده ای بکر توسط فرد خلاق منجر شود. نوآوری فرایندی است که اختراع یا ایده را به محصول یا خدمتی كه قابل عرضه در بازار است تبدیل می کند. کارآفریتی ویژگی فردی است که با عزمی ریاسخ و با وجود موانع بسیار در رساندن یک محصول و يا ارایه ی خدمت جدیدی به بازبار فرایند نوآوری را با موفقیت هدایت می کند.

صفحه 11:
۰ وایزبرگ: خلاقیت زمانی شکل می گیرد که فرد راه حل تازه ای برای برای مسئله ای که با آن رو به رو شده به کار ببرد. این تعریف شامل دو عنصر است : اول) راه حل مسئله دوم)تازه و نو بودن راه حل مسئله برای حل کننده ی آن

صفحه 12:
تعریف خلاقیت ۰ گیلفورد: افعال بشر ناشی از, دو. نوع تفکر واگرا و همگرا می باشد. که خلاقیت را منطبق بر تفکر واگرا می داند. تفکر واگرا تفکری است که به جهات مختلف سیر می کند و برای حل مسئله به خلق راه حلهای بسیار متنوع » متفاوت و نوین می پردازد. تفکر همگرا تفکری است که در آن فرد با ادغام اطلاعات به روش منطقی فقط به پاسخ صحیح حل مسئله می پردازد

صفحه 13:
تعریف خلاقیت *_كييذكٌ: (منهوم خلائيت را توسعه بيشترى بخشيد) برای ایجاد رفتاری خلاق» رشد و تحول جهار دسته از مهارت را ضرورى ميداند: - توانایی تفکر واگرا در فرد که با خلق راه حل هاى بسيار متفاوت وسیعی از ابعاد و زوایای مختلف یک مسئله را در نظر می ‎a‏ هداشتن معلومات وسیع و تجربه مفید در زمینه خلاقیت © توانایی برقراری ارتباط با دیگران به منظور تبادل تجربیات و معلومات <6- توانایی فرد برای تجزیه و تحلیل انتقادى (در هنكام افق جند راه حل براى کنار گذاشتن راه حل هاى ديكر داشتن قدرت قضاوت و نقادى دقيق ضرورى است)

صفحه 14:
عوامل موثر در خلاقیت خلاقیت به عوامل متعدد درون فردی و میان فردی نیازمند است محیط مناسب؛ والدین آگاه. مربيان شايسته؛ برنامه آموزشی ۰ تفاوتهای فردی؛ سخت کوشی از جمله لوازم خلاقیت می باشند. بوهم شرط لازیم برای خلاقیت را بادگیر ی مطالب تازه می داند

صفحه 15:
(أمابلى - دانشكاه هاروارد)

صفحه 16:
يى نكته: ‎٠‏ بيشترين مانع خلاقيت از دانسته هايمان است نه ندانسته هايمان بنابراین افرادی که به تازگی وارد یک موضوع مى شوند بهتر از افراد آگاه می توانند ایده بدهند

صفحه 17:
مهارت های مربوط به خلاقیت: + اگرکسی از بالاترین مهارت نسبت به موضوعی برخوردار ‎cath‏ اما از مهارتهای خلاقیت بی بهره باشد هرگز قادر به انجام کار خلاقی نخواهد شد. در این حالت است که مهاررت موضوعی بزرگترین مانع خلاقیت خواهد بود.

صفحه 18:
ارزشهای فکری زیر خلاقیت را ثقویت می کند: ‎ub‏ سامت کنار گذاشتن شیوه های فکری و عملی پیشین استفاده از روشهای جدید به تعویق انداختن قضاوت ارزیابی ایده ها برای جلوگیری از ضایع شدن ايده ای که در ابتدا ممکن است جالب و مفید به نظر نيايد. درک مسائل پیچده به هنگام مواجه شدن با آنها و تلاش در حل آنها وسعت فکر و برقراری ارتباط میان ایده های متفاوت

صفحه 19:
أذ يزه: ‎٠‏ یکی از مهمترین اجزاء خلاقیت» انكيزه است. ۰ انگیزه و علاقه به انجام یک کار با هم رابطه مستقیم دارند. ۰ انگیزه انجام هر کاری را برای انسان لذت بخش می سازد.

صفحه 20:
۰ بیل گیتس: باید از آنچه هر روز انجام میدهد لذت ببرد و کار روی مسائل جدید برای او لذت بخش است و او همواره می گوید بهترین شغل را دارد.. ۰ آمابلی : من طی سالها تحقبق دریافتم که انگیزه ی درونی مهمترین نقش را در خلاقیت دارد. اگر افراد از ابتدا به کار علاقه داشته باشند و بدون فشار خارجی و با لذت و رضایت کار را شروع ‎AHS‏ می توانند خلاقیت بیشتری از خود نشان دهند..

صفحه 21:
نکته: ۰ هرنوع عامل بیرونی که احساس کفایت فرد را تقویت کند» بدون آن که احساس خود مختاری وی را تحلیل برید. به انگیزه ی درونی خواهد افزود. ‎٠‏ بايد در نظر داشت كه استقلال در فرایند کار نیز میتواند به خلاقيت دامن بزند.

صفحه 22:
عوامل موثر بر خلاقیت(استرنبرگ و اوهارا) انگییزش: افرراد خلاق عموما پررای به فعل د رآوردن ایده های خود بررانگیخته میشوند؛ شخصیت:افرادخلاق عموما دارای ویثرگیهای شخصیتی مانند مص بودن» مقاوم بودن در مقابل فشارهای بیم‌ونی و داحلی و نیتم مقاوم بودن در مقابل وسوسه هم‌نگ جماعت شدن هستند؛ محیط: افراد خللاق عموما در داحل محیطهای حمایتی بیشتر امکان ظهور می‌یابند

صفحه 23:
بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم فلک را سقف بشکافیم و طرحی تو در اندازیم شراب ارغوانی را گلاب اندر قدح ریزیم نسیم عطر گردان را شکر در مجمر اندازیم صبا خاک وجود ما بدان عالی جناب انداز بود کان شاه خوبان را نظر بر منظر اندازیم بهشت عدن اگر خواهی بیا با ما به میخانه از پای خمت روزی به حوض کوثر اندازیم "حافظ شیرازی*

صفحه 24:
موانع خلاقیت : 9 دسته کلی دارد. موانع محیطی خلاقیت : 0 - تالیرات عوامل اقتصادی محیط © - تاثیرات عوامل بازار و عرضه کنندگان 0 ویژگی و مشخصات صنعت مربوطه © - سیاست های دولت - قوانین و مقررات © - نظام آموزشی و پرورش سنتی - وضعیت نظام وظيفه

صفحه 25:
‎ail» ©‏ سازمانی خلاقبت : | - عدم دسترسی به اطلاعات 6 - فقدان ارتباطات افقی و عمودی مناسب © - اندازه سازمان برای سودآوری 6 - انزوا و گوشه گیری کارکنان 0 ساختار نامناسب سازمان ۰ 0- افق زمانی کوتاه مدت مديران 2 - فقدان سیستم پیشنهادات موثر و سریع 6 - فقدان لوازم و ابزار لازم © فقدان سیستم تشویق و پاداش هدفمند و منعطف 0 ناسازگاری ۰ استرس و نارضایتی کارکنان 0 مبارزات و سیاست بازی های سازمانی ‏© - دلكرمى زياد از حد مدير 0 فشار به اخذ نتیجه سریع

صفحه 26:
© موانع فرهنگی خلاقیت : 0- مذهب 2 خیال پردازی به معنی (وقت تلف کردن ‏ تنبلی و دیوانگی) 2 بازی و بازی گوشی فقط مخصوص کودکان است . <- ترجیح دادن سنت ها به تغییر و تحولات ۵ هر مشکلی با پول و تفکر علمی حل مى شود .

صفحه 27:
موانع فردی خلاقیت: )- موانع احساسی(بی ارزش بودن » کمروئی و...) 2 هیجانی(ترس از شکست. عدم تحمل مسائل مهم » تمایل به قضاوت در مورد ایده ها » نداشتن هیجان شور و رقابت پذیری » ضعف خیال پردازی)

صفحه 28:
2 موانع ادراکی خلاقیت: - مانند سختی جدا کردن مسئله از سایر امور 0 سختی تعریف دقیق و صحیح مشکل 0 تمایل به محدود کردن قلمرو مشکل <- ندیدن مشکل از زوایای مختلف 2 استفاده نکردن از همه حواس 0 گانه

صفحه 29:
wale see : ‏مراحل تفکر خلاق‎ 1- آمادكى :در اين مرحله شخص به نوع روابط بين يديده ها كه ذهن او را به خود مشفول کررده اند پی برد و با طرح سؤال هاى مختلف در ذهن به نقد و بررسى آن مى يردازد. 2- يختكى : در اين رحله شخص با گذار از مراحل قبلی به درک و شناخت عمیق ترری از روابط بین پدیده ها می رسد و گویی پدیده ها ؛ جزئی از وجودش شده است. 3- روشنگری : در این مرحله شخص به پاسخ‌های ناگهانی دست پیدا می کنده محمولاً با لماتی نظیر آهان ؛ یافتم .... متجلی می شود. 4- وارسی : در اين مرحله فرد به پرررسی بهترین ایده ای که در مراحل قبلی به آن رسیده است می پردازد تا صحت و ستم و درستی آن را مشخص نماید. 5- اجرا : در این مرحله فرد افکار یا ایده هایی که مورد تأیید واقع ‏ شده اند را به مرحله اجرا در می آورد.

صفحه 30:
ویژگی های افراد دارای تفکر خلاق : 1- راء هایی را جست و جومی کنند که از طبریق آن بتوانند فک خود را به سوی ایده های نو و تازء هدایت نمایند. ۲ - به همه ی جوانب یک موضوع و مسئله توجه دارند. ۳ - در حل یک مسئله تم‌کن حواس بیشتری را از خود نشان می دهند. 6 < فک‌هایی بکر (دست نخورده و نو) را بیشتر از دیگران از خود نشان می دهند. ۰ - به راه حل هایی می اندیشند که ممکن است از دید دیگران اهمیت چندانی نداشته باشد.

صفحه 31:
ویژگی های افراد دارای تفکر خلاق : 7 - از ربط ایده ها و تجربیات مختلفه نتايج جديدى را مى كيررند. ۷ - افکار و عقاید خود را به راحتی مطمرح می کنند و از مواجه با عقاید مختلف استقبال می کنند. ۸- برای حل مسایل و مشکلات راء های مختلف را برررسی و تا رسیدن به نتیجه دلخواه تلاش می کنند. ‎٩‏ - خود را محدود به نظبرات دیگرران نمی نماینده حصبار هر آن چه بود و هست را مي شکنند. ‏۰ - همواره کنجکاو بوده و در جست و جوی اطلاعات جدید و نو هستند.

صفحه 32:
ویژگی های افراد دارای تفکر خلاق : ۱ - از قدرت تصویر سازی ذهنی بالایی برخودارنده تا حدى كه به تفكرات نود » عینیت می بخشند. ۲ - مثبت نگ و پرراشرژی هستند. ۳ - معمولاً رای هر سالی آمادگی ارائه پاسخ های مختلف را دارند. 4 - سؤال وجواب هاى غير عادى و عجیب و غرریب در آن ها بیشتر دیده می شود.

صفحه 33:
جكونه تفکر خلاق را در خود و دیگران پرورش دهیم ؟ 1 - اطلاعات و تجارب خود را در موقعیت های مختلف گسترش دهیم. ۲ - از دیگرران سوال هایی را بپرسیم که پاسخ های متعدد داشته باشد. ۳ - اگ سؤال های غیمعمولی از سوی دیگران مطررح می شوده سعی کنیم تا با همکاری خودشان پاسخ های جدید ونورا کشف کنیم. 4 - رفتارها والگوهای اراد خلاقمثل ابوعلی سینء دکتر حسابی و ... را سرهشق زندگی قررار دهیم. ۵ - از فدون وی تفکر خلاق مانند ((بارش فکسی» به خوبی استفاده نماییم.

صفحه 34:
5 - آن چه را که می خوانیم» می بینیم و می شنویم مهمتررین نکات آن را یادداشت نماییم. ۷ - هر فک جديدى كه به ذهن ما مى رسدء بنويسيم (افكار خود را روى كاغذ بياوريم ) اجازه دهيم هم سؤالى را از ما پپر‌سند و سؤالات آنان را جدى بكيرريم. 8-سعى كنيم باسخ هاى ما در مقابل سوالات دیگران به گونه اى باشد كه او را به سؤال هاى جديدترى هدايت كنيم. 9-از موقعيت هاى مانند مساضرت» بازديد از موزه هاء رفتن به مكانهاى ترريحى و فرهنگی جهت آموزش تفکم خلاق استفاده کنیم.

صفحه 35:
0 - احساس امنیته شادی و آرامش از عوامل شکوفایی تفکر خلاق استه آن عوامل را از خود و دیگرران دریغ تكنيم. ۱ - هوش, استعداد» مهارت و تلاش جدی؛ بخشی از عوامل رشد خلاقیت است اما ضروری است به ایجاد انگییزه نیز توجه ویژء ای داشته باشیم. ۳ - تواناییدیگران را بپذريم باور داشته باشیم که هر فرد موجودی منحص به فررد است و مثل و مانند فدارد. 13 - وقتی کار و فک جدید و خلاقانه ای را از دیگران مشاهده کرردیم با تشویق» خوشحالی و شادی خود را ‎SVAN‏

صفحه 36:
‎Kis at a‏ 3 له برخی از ویژگی های افراد خلاق وضعیت افراد خلاق افراد خلاق سالهای زیادی را برای کسب دانش و تسلط بر موضوع مورد علاقه .يخود صرف مى كنند تحصيلات خلاقيت را افزايش نمى دهد.حتى برخى از تحصيلات كه به رعايت .روندهاى منطقى تاكيد ميكنند مانع خلاقيت مى شوند افراد خلاق ضرورتا داراى ضريب هوشى بالايى نيستند. بهره مندى از ضريب .هوشى در حدود (0©0 كافى است. ضريب هوش بيش از آن ضرورتى ندلرد :افراد خلاق از تواناييهاى ذهنى ذيل برخوردارند نسبتهه مسائلحساسيئدارند. ©دربرقرارىارتباط سيا لميانجيزها لنعطاف0 دارند... 0 به جاوکلمه ها به تصاویر ذهنی‌می‌لندیشند... ۶ با تلفیق لطلاعاتگ_وناگون‌آنها را ببه نحو مناسبی‌مورد لستفادم قرار می‌دهند مخاطره پذیر .. شخصیتی مصرّ ..پذیرای فکرهای نو .. تحمل نتهایی .. مستفل .اند.. اعتماد به نفس بالا ...شوخ طبع... همراهی با آنان مشکل است ...همراه با رخدادهای متنوع... مانند: مشقت زندگی و ‏.برون گرا و تمایل به تبادل لفکار با همکاران خود ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ویژگی ‏داش 1 تحصيلات | 2 ‎ue‏ |31 تواناییهای ذهنی | ۸ ‎er‏ 5 ‎BS obs‏ 5 عادتهای ‎a‏ ‎

صفحه 37:
تقویت قدرت خلا وا قیت قدرت خلاقیت افراد را می توان از طریق مشاوره هدایت و آموزش تقویت کرد. به طور کلی ( تعامل گروهی )فکرها را به فعالیت وامی دارد. زیرا افراد گروه یکدیگر را بر می انگیزند. نوآوری فقط نتیجه هوش و استعداد افراد نیست بلکه حاصل کار سخت و طولانی آنها بر مسائل است, فرد خلاق معمولا هر چیز را از دیدگاه گوناگون بررسی می کند و به حفظ وضعیت موجود قانع نیست.

صفحه 38:
ویژگی های افراد خلاق آ> دیدن مسائل به شکلی که قبا مورد توجه قرار گرفتهنشده * 2 ربط دادن فکرها و تجربیات و دیدگاهها. 6 جندين راه حل بزاى حل مسئله. ‎PF ۳‏ ترديد در مورد بيش فرضهاى قبلى. 0 فی البداهه کمک گرفتن از نیروی ذهنی و بینشی, ۳ 0. بکارگیری فراگرد فکری و عملی به اشکال متنوع.

صفحه 39:
افراد خلاق چگونه فکر می کنند: گیاورد:کلید خلاقیت در تفکر واگرا است. تفکر واگرا برای تجزیه و باز کردن مشکل و دیدن همه ابعاد موضوع است با طرح سئوال هایی مانند: ((راجع به چیست؟)) ابعاد و زوایای مختلف مسئله را آشکار می کند تفکر همگرا که برای رسیدن به راه حل نهایی به کار می رود. باطرح سئوالهیی مانن ((چرا)) مسئله را به اجزای کوچکتری تقسیم می كند.

صفحه 40:
کارآفرینان و افراد خلاق مهارت خوبی در پرسیدن سئوالات کلیدی دارند.

صفحه 41:
۰ انعطاف پذیر است شخص احساس می کند از ایده های او استفاده صحیح می شود و مهارتهای خاص او در ایجاد انديشه های جدید و روشهای نوین هدر نمی رود و مورد تشویق و ترغیب قرار می گیرد . ۰ افراد به یک دیگر اعتماد و اطمینان دارند و می توانند ریسک های روانی را برای ابراز کردن ایده های خود بپردازند. (- مسخره نمی شود مالکیت معنوی حفظ میشود) خلاقیت در محیطی که فاقد انگیزه» آزادی و تحرک باشد به وجود نمی آید.

صفحه 42:
فرايند خلاقيت ۰ پدیده ای اتفاقی است ۰ یک اتفاق .... جرقه..... آها ‎ne‏ ۰ به اتفاق خوشایند سرندیپیتی و ژاپنی ها ساتوری می گویند. خلاقیت با آموزش در ذهن فرد پدید نمی آید. ولی می توان استعداد ها و مهارت های متعددی را که در خلاقیت موثرند پرورش داد تا ذهن آماده شود.

صفحه 43:
د 5 0 5 ذأ ۵ د موانع فردى خلاقيت: داشتن اهداف متضاد نداشتن استرراحت كافى تريس از انتقاد عدم تمركز ذهنى و وجود استرس خوديرستى و غرور عادت زدكى منفی نگری و عدم اعتماد به نفس

صفحه 44:
اهمیت خلاقیت در پذیرش نیرو در شرکت در دو اتاق کنار هم در یکی سه لامب وجود دارد در دیگری سه کلید آن چگونه میشود با یکبار مراجعه به هر اتاق مشخص نمودکه کدام کلید مربوط به کدام

صفحه 45:
‎٠‏ چگونه میتوان تمام نقاط زیر را با چهار خط به یکدیگر متصل نمود؟؟؟؟

صفحه 46:
دو اصل را هرگز فراموش نکنید: اصل اول: زندگی همانقدر به شما می دهد که شما خواسته اید. اصل دوم: اصل اول را هرگز فراموش نکنید.

صفحه 47:

صفحه 48:
تسیر

صفحه 49:
دسته بندی علائق (ترجیح سنج شغلی کودر - اصلاح 9 رغبت خدمات اجتماعی (0).رغبت به كار دفترى غبت به امور نظامی

صفحه 50:
دسته بندی علائق (ترجیح سنج شغلی کودر - اصلاح 9 رغبت خدمات اجتماعی (0).رغبت به كار دفترى غبت به امور نظامی

صفحه 51:
کار و کار آفريني در سيرة پیامبران کار سس ارزش وجودي است هیچ پيامبري برانگیخته نشد مگر کار و زحمت را پیشه ساخته باشد. حضرت آدمن) : كشاورزي. دامداري. بافندگي حضرت داودن) : آهنگري, زنبیل بافي, زره سازي زراعت حضرت مسیحن) : درودگري (نجاري) حضرت ادریسن): دوزندگي. نوشتن. کشاورزی

صفحه 52:
حضرت نوح(ع) : نجاري. باغداري. زراعت حضرت هود(ع) : تجارت و بازرگاني, کشت و زرع حضرت ابراهیم(ع) : كشاورزي. گوسفندداري و شباني حضرت سلیمان(ع) : زنبیل بافي. معماري حضرت موسي(ع) : گله داري و شباني. کشاورزی حضرت شعیب(ع) : چوپاني و گله داري, کشاورزی حضرت لوط(ع) : كشاورزي. باغداري حضرت صالح(ع) : تجارت و بازرگاني. کشاورزی حضرت پیامبر اکرم(ص) : بنايي. باغداري, تجارت و بازرگاني حتي آرد کردن گندم در خانه حضرت خدیجه(ص)تجارت وبازرگاني و اولین بانوي ‎RATS‏

صفحه 53:

صفحه 54:
در نهایت *دشمن بزر گ خلاقیت » “باورهاى خودمان أسث. ۰ (نمی شود‌امکان نداردءنه»نه...) ‎ole‏

صفحه 55:
The Creative Person : Personal 1 _& Observant . 1 Creative Person

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان