صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
اصلی ترین منبع رشد در قرن بیست و یکم رقابت,
دانش یا تکنولوژی نیست بلکه کاربرد خلاقیت انسان
است:
#از اولین نوآوری ها در عصر حجر مانند تراش سنك
چخماق: اختراع چرخ, ارایت Pearly glee
slo علمی, فنی و صنعتی امروزی. همگی arti
صفحه 4:
#در واقع تمام علوم و فنون و هنرها و به
طور کلی همه تمدن انسان محصول خلاقیت
است و در این خصوص نقش تکوینی و
تتااملى دارو
**امروزه براى بقا در صحنه رقابت , خلاقيت
و تواورى يك امر مهم و حياتى مى باشد.
صفحه 5:
8 رابینسون خلاقیت را به عنوان یک مهارت اساسی
بنیادی برای قرن 21 معرفی می کند که ما Sly
حل مشکلات و مسائل روزمره مان به آن نیازمندیم.
© چالشهايي که امروز بشر با آن ها روبه روست,بی
7
صفحه 6:
تارخچه اصطلاح و مفهوم
* روش هایی که جوامع مفهوم خلاقیت را درک می
کنند در طول تاريخ تغيير كرده است.
+ در يونان و روم باستان كلمه اى كه مستقيماً برابر با
كلمه خلاقيت باشد وجود نداشت.
+ در آن زمان مفهوم نابغه (6©121015) احتملاً نزديى
صفحه 7:
7 در دوران مسیحیت واژه برای کار خدا و آفریتش از
هيج به كار مى رفت.
ل اولين با رکلمه خلاقیت: توسنط شاعرلهستانى مايتيج
كار هير متحصرا برای شعر به كار برده شد.
در قرن18 و عضر روشنكرى: مفهوم خلاقيت كاربرد
بیشتری درتئوری هنرپیداکردوآن راپیوسته بامفهوم
صفحه 8:
تارخچه اصطلاح و مفهوم
@ اواخرقرن19و اوایل قرن20,ریاضیدانان
ودانشمندان برجسته مثل هرمان هلمهولتز وهنری
پوانکر شروع به بحث علنی کردند و فرایندهای
خلاقانه خودرآمنهکیس گردند
© شروع مطالعه علمی درموردخلاقیت توسط
گیلفوردانجام شد که باعت موردپسندعامه كردن
صفحه 9:
Meaning of creativity
#ريشه واژه خلاقیت از عبارت "Create ” ga
گرفته شده است که در فرهنگ واژگان به گونه ای
متفاوت تعریف میگردد.
۴از نظر لغوی در زبان فارسی, خلاقیت با سازه هایی
همچون نوآوری, ابداع و اختراع تعریف شده که با
وجود تشابه با سازه های ذکر شده, متفاوت از
all
صفحه 10:
ابتكار:فرايند ايجاد هر جيز جديدى است كه قبلاً
وجود نداشته است
نوآوری:فرایند يايانى خلاقيت است كه به صورت
یک محصول يا تولید بدیع و تازه آشکار می شود.
خلاقیت فعالیتی فکری و ذهنی است, که لازمه و
زیر ساخت نواوری است. ولی نواوری بیشتر جنبه
عملی دارد و محصول نهایی عمل خلاق است.
صفحه 11:
صفحه 12:
* گیلفورد اعتقاد دارد که خلاقیت همان انديشه
واگرا است. وی اعتقاد دارد که در تفکر واگرا
هنگام رویارویی با مسئله, ذهن به سوی پاسخی
نامعین و در جهت مختلف سیر می کند, در حالیکه
تفکر همگرا زمانی به کار می رود که راه حل
مشخص برای مستئله وجود داشته باشد.
صفحه 13:
+ گیلفورد تفکر واگرا یا به عبارتي تفکر خلاق را
شامل چهار مهارت مي داند:
+ رواني (۴۱۷6۵۲۷ ): توانايي ذهن در تولید ایده هاي
فراوان در مورد یک موضوع
+ انعطاف پذيري(۴۱۵۱[۱:0۷ ) : قابلیت تفسیر
براي فكر کردن از یک بعد موضوع به ابعاد دیگر آن و
در نتیجه تولید ایده هاي گوناگون و متنوع
+ ابتکار (0۲:91۳0۵۱16۷): قابلیت ذهن در نوآوري و
ابداع یک ایده یا محصول نو و منحصر به فرد
+ بسط (6۱۵00۲6۵109): توانایی توجه به جزئیات در
ین ار سا
صفحه 14:
3.از نظر استرنبرك خلاقيت تركيبى از
Fareed er Cee |e)
حساسيت در برابر نظرياتى است كه
فرد را قادر مى سازدهء به نتايج مولدى
م ل wesw 9
خشنودی دیگران است.
صفحه 15:
lefinition of creati
۲ بفخلات ۲
3 گاردنرافراد خلاق را کسانی می داند که در حل
مسائل چیره دست هستند, تولید هنری دارند, یا
سئوال های تازه مطرح می کنند و انديشه های آنان
ابتدا تازه و غیرمعمول تلقی می شود.
صفحه 16:
Definition of creativity
an Vie oe 5
#کاردتر و همکارانش تعریف هاى مربوط به
صفحه 17:
اين تعريف برحسب ویژگی های فردی نظیر عادت
در زمينه تعريف مبتنى بر شخص خلاق مى توان سه
:جنبه را مدنظر قرار داد
"ویژگی های شناختی
۲"کیفیت های انگیزشی و شخصیتی
۷تجارب وقایع خاصی که در طول دوره رشد اتفاق
می افتد
صفحه 18:
2 تعریف مبتنی بر فرایند ذهنی:
انگیزش, ادراک, یادگیری و تفکر فرآیندهایی هستند که
در بحث از خلاقیت مطرح شده اند.
زیر مجموعه می باشد :
"يافتن مسائل خوب و مفید
”حل مسائل
ay انجام رسانيدن راه حل ها
صفحه 19:
:زتعریفمبتنویر تاثیرانمحیط فرهنگی 3
*محيط يا زمینه می تواند به سه طریق
اساسی روی خلاقيت تاثير بگذارد:
1 منابع و مساعدات کلی موجود برای افرادی که در
درون آن محیط هستند.
2 اثرات خاص و منحصربه فرد در آن زمینه ای که
تجربیات خلاق وجود داشته باشد.
3) ویژگی های خاص که هر کدام موجب ترقی یا
بازداری خلاقیت می شود.
صفحه 20:
صفحه 21:
. اين گروه از تعریف امروزه در پژوهش های مختلف
مورد استفاده قرار می گیرد و شامل پاسح دادن به
آزمون های خلاق, تولید و اختراع کردن بر اساس
فنون جديد و ايجاد عقايد بديع است.
" محصول نهایی باید نو, بر اساس هنجار جامعه و
قابل تعمیم دهی باشد .
صفحه 22:
صفحه 23:
دیدگاه های نظری در مورد
ی گرایی
گرایی تحلیل گری
صفحه 24:
دگاه روات د poll در ۳
در این دیدگاه, خلاقیت محصول فرایند اولیه است.
فروید اعتقاد داشت که تنها افرادی که شادمان
نیستند رویا و تصورات آرزومندانه را تجربه مى
* وی معتقد بود بین اختلال روانی و خلاقیت ارتباط
زیادی وجود دارد, زیرا منشأ هر دو سائق هاى
زیستی و آرزوها است. خلاقيت در واقع تصعيدى
صفحه 25:
* واتسون نظریه رفتارگرایی را در پاسخ به نظریه
روان تحلیلگری بنا نهاد و اساس این نظریه تجربه
ار
*# خلاقیت از دیدگاه رفتارگرایان یک الگوی شناختی-
رفتاری است که ابتدا ناآگاهانه است و سپس در
متن یک محرک تحریک میشود
**شرطى شدن عامل به عنوان یک محرک به فرد
صفحه 26:
are
صفحه 27:
دیدگاه wad Las 520 در مورد
* والاس مراحل را در GMS agi اینگونه
1 مرحله آماده سازی
2 مرحله کمون
3 مرحله روشن نگری
4. مرحله بازنگری
صفحه 28:
gull jo دیدفاه, به خلافیت از دید آزمون نگریسته
شده و تلاش مى شود که خلاقیت انسان ها با
استفاده از ابزار و وسایل کمی اندازه گیری شود.
* گیلفورد از بنیانگذاران اين دیدگاه است .
صفحه 29:
دیدگاه روان سنجی در مورد
تورنس(۲0۲۲3۱۱66 ) نیز نزدیک به 60 سال بر
روی خلاقیت در زمینه روانسنجی مطالعه و تحقیق
eG
" وی خلاقیت را فرایند حس کردن مشکلات, اختلاف
نظر درباره اطلاعات, خطا کردن در عناصر و
عوامل, حدس زدن و تشکیل فرضیه ها درباره اين
کمبودها, ارزیابی و آزمایش این حدس ها و فرضیه
صفحه 30:
دیدگاه انسان گرایی در مورد
خلاقین
* انسان گرائی از جمله مکاتبی است که به خلاقیت توجه
۰
0
۰
oe
خاصى نموده است. برخلاف رفتاركرايان و روان تحليل
كرايان, انسان كرايان خلاقيت را فرايندى برتر و نشانى از
خودشكوفايى در انسان مى دانند.
وان سا ۱
پیشرفت به سمت سلامتی و تکمیل شدن می بینند.
به عقیده راجرز فرایند خلاق به طور کلی ريشه در سائق
خودشکوفایی دارد.
صفحه 31:
#مازلو بر اين باور است که سه نوع خلاقیت وجود دارد:
1. خلاقیت اولیه:این خلاقیت از فرایتدهای اولیه ناشی می
شود و شباهت هايى با خلاقيت روانكاوى دارد .
2 خلاقيت نانويهاائن خلاقينت: بركرفنه اراخلاهنت اولية
است که تحلیل» نظم و كار سخت نيز وارد آن شده
است.
3 خلاقیت ترکیبی:آخرین طبقه بندی مازلو است و
ترکیبی از خلاقیت اولیه و ثانویه می باشد, Liste «S
کارهای بزرگ هنری» فلسفی و علمی است.
صفحه 32:
MASLOW'S HIERARCHY THEORY
OF HUMAN NEEDS AND MOTIVATION
0-03
جلي وك يي According to Dr. Masiow, basic fundamental needs must
سنا 'be met to the satisfaction of the recipient before higher
needs have a meaning. Further motivation requires.
۵ IESER satisfaction of the next level of the hierarchy
Ce 07
performing toward their His research confirms that a person is only motivated
penne by untiled needs
و۱ ل ۱۵
Sn
Mee eer
ی tt ee ar)
eet rar
aa
The basic need for physical safety, a safe working environment,
Preteen iret ater hare
020
1 تكنادم 6ه 3051 ee ee ed
صفحه 33:
* ترزا آمابیل خلاقیت راازطریق تلاقی سه
صفحه 34: