علوم مهندسی معماری و عمران

داده های ساختمان زمین شناسی

dadehaye_sakhtemane_zamin_shenasi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “داده های ساختمان زمین شناسی”

داده های ساختمان زمین شناسی

اسلاید 1: داده های ساختمان زمین شناسیفصل اول

اسلاید 2: ژئومور فلوژی به معنا ی پیکر شناسی و یا ریخت شنا سی می باشد که هدف ا ز این علم مطالعه ی اجزای اصلی تشکیل دهنده ی ناهمواریها ست .دامنه عبا رتند از: سطوح کم وبیش وسیعی که نا همواریها را به یکدیگر پیوند می دهد . که ویژگی مهم این عارضه در درجه ی اول شیب آ ن است که قابل اندا زه گیری می باشد و بر حسب درصد یا درجه بیان می شود . دامنه کوژودامنه ی کاوعبا رتند از :اگر میزان شیب از قله به سمت پایکوه افزایش یابد دامنه کوژ است واگر میزان شیب در همین جهت کاهش یابد دامنه کاو خواهد بود .اشکال متنوع نا همواریها عبارتند از : دره ها یی به نام خط القعر که بسته به شکل وحجم آنها به وسیله ی میانا بهایی به نام طاق ،تیغه وتپه از هم جدا شده اند ناهمواریهای بزرگتری نیز وجود دارد که به نامهای کو هستان یا فلات یا دشت ومانند آنها نامگذاری شده اند .

اسلاید 3: پیکر شناسی ساختما نی عبا رتند از : مطالعه ی ناهمواریها در رابطه باساختمان زمین شنا سی و طبقه بندی اشکال ساختما نیسنگها بر اساس منشا پیدایش به سه دسته ی 1- سنگهای آ ذرین یا درونی . 2- سنگهای رسوبی 3- سنگهای دگر گونی تقسیم می شوند . سنگها از نظر پیکر شنا سی به شش دسته ی 1-کانیهای دانه ریز ودانه درشت .2- کانیهای هم اندازه وکانیهای با اندازه های متفاوت . 3- کانیهای هم شکل وکانیهای با شکل مختلف .4- کانیهای هم جنس وکانیهای نا هم جنس . 5- کانیهای قابل نفوذ وکانیهای نفوذ نا پذیر . 6- کانیهای قابل حل وکانیهای غیر قابل حل تقسیم می شوند .سنگها ی آذرین یا سنگهای درونی از سخت شدن مواد مذاب حاصل می شود. انواع سنگهای آ ذ رین یا درونی عبارتند از : 1- سنگهای آ تشفشانی . 2- سنگهای آذرین درونی یا نفوذی . 3- سنگهای ماگمایی .شکل ژیزمان سنگهای آ ذرین عبا رتند از : عمق سخت شدن ماگما نسبت به سطح زمین .

اسلاید 4: انواع شکل ژیزمان سنگها ی آ ذرین عبارتند از: 1- باتو لیتها .2- لاکو لیت .3- سیل .4- دایک . 5- نک .با تو لیت : اگر کانیها در اعماق زمین به آ رامی سرد ومتبلور شود ،سنگهای دانه ای بویژه گرانیت بوجود می ا ید . در این صورت باتولیتها با حجمی اغلب بزرگ ومتغیرتشکیل می شوند .لاکولیت : چنانچه بازوی نفوذی در امتداد افقی سنگها ی مجاور قرار بگیرد و حالتی بیضوی داشته باشد لاکولیت نامیده میشود . سیل : اگر بازوها در امتداد سطح طبقات سنگهای رسوبی نفوذ کنند و نظم وترتیب آ نها رابه هم نزنند سیل نامیده می شوند .دایک : اگر از سقف باتو لیتها و لاکو لیتها بازوهای مشابهی در فضا های خا لی ویا نقاط سست سنگهای فو قانی نفوذ کنندواین بازوها سطح طبقا ت رسوبی را قطع کنند ،دایک نامیده می شوند . نک : اشکال مشابه ا ی که از پر شدن دود کشهای آتشفشانی به جای می ماند نک نامیده می شود .

اسلاید 5: سنگهای رسو بی و سنگهای د گرگونی فصل دوم

اسلاید 6: سنگهای رسو بی ،حاصل تراکم مواد مختلف در کف دریا ها و سطح زمینهای پست خشکیها هستند . این مواد پس از ته نشست ، با تغییر شکلهای پیچیده ای به نام سنگ زایی همرا ه هستند ونهایتا سنگهای بیرونی یا رسو بی تشکیل می دهند واین سنگها اجزای اصلی تشکیل دهنده پو سته ی زمین نیستند .سنگهای رسوبی

اسلاید 7: چینه عبا رتند از : یک واحد رسو ب گذاری که به دو سطح چینه شناسی محدود می شود که در برش عرضی به صورت خطو طی دیده می شود . که سنگهای رسو بی در پایان یک مرحله ی تراکم به صورت یک چینه ظاهر می شوند .محل هر چینه نسبت به چینه ی دیگرسن نسبی آن را مشخص می کند .چگو نگی تشکیل چینه ها بر حسب شرایط رسوب گذاری :1- چینه بندی افقی : این چینه بندی در یک محیط آرام ایجاد می شود .2- چینه بندی مایل : اگر تراکم رسوبات بر سطح شیبداری انجام شود رسوب گذاری مایل خواهد بود . مثل : دلتا ها و دامنه ها 3- چینه بندی متقاطع : اگر رسو بات تحت تا ثیر تغییرات نیرو وتغییر جهت قرار بگیرد ، رسوب گذاری متقاطع شکل می گیرد . مثل : ماسه های بادی و رسو بهای دلتا یی 4-چینه بندی موافق : اگر رسوب گذاری چینه نا بی وقفه انجام شود این چینه بندی صورت می گیرد که در آن تمام چینه ها با هم موازی هستند. 5- دگر شیبی فرسایشی یا نبود چینه : اگر در رسوب گذاری وقفه ای حاصل شود نبود رسو بی ایجاد می کند .چینه بندی

اسلاید 8: سنگهای د گرگونی براثر دخالت عوامل درونی مانند گرما ، فشار وحضور ماگما ، از تغییر حالت سنگهای رسوبی یا آذرین بوجود می آیند .سنگهای دگر گونی براثر نحوه ی دخالت ومیزان تاثیر عوامل فوق به سه دسته ی :1-سنگهای دگرگو نی 2- سنگهای پراکند گی ناحیه ای 3- سنگهای پراکند گی محلی تقسیم می شوند .ویژگی های سنگ شناسی ، سنگهای د گرگونی را به دو دسته ی :1- د گرگونی عمومی یا ناحیه ای 2- د گرگونی مجاورتی تقسیم می کند .سنگهای د گر گونی بسته به عمق آنها نسبت به سطح زمین به سه منطقه ی فو قانی ومیانی وعمیق تقسیم می شوند .سنگهای دگرگونی

اسلاید 9: سنگهای دگرگونی سنگهای د گرگونی براثر دخالت عوامل درونی مانند گرما ، فشار وحضور ماگما ، از تغییر حالت سنگهای رسوبی یا آذرین بوجود می آیند .سنگهای دگر گونی براثر نحوه ی دخالت ومیزان تاثیر عوامل فوق به سه دسته ی 1-سنگهای دگرگو نی 2- سنگهای پراکند گی ناحیه ای 3- سنگهای پراکند گی محلی تقسیم می شوند .ویژگی های سنگ شناسی ، سنگهای د گرگونی را به دو دسته ی :1- د گرگونی عمومی یا ناحیه ای 2- د گرگونی مجاورتی تقسیم می کند .سنگهای د گر گونی بسته به عمق آنها نسبت به سطح زمین به سه منطقه ی فو قانی ومیانی وعمیق تقسیم می شوند .

اسلاید 10: فصل سومحرکات زمین ساخت

اسلاید 11: مهمترین لایه های زمین عبا رتند از : هسته ی گد ازه وپوسته ی جا مد حرکات همرفتی : حرکاتی است که از مرکز زمین به سمت پوسته ی جامد خارجی آن د ر گدازه ها انجام می شود . حرکات زمین ساخت : حرکا تی است که بر اثر دخالت نیرو های درو نی در پوسته ی جامد به وجود می آییند واغلب نظم سنگها را بر هم می زنند .دینامیک درونی : نیرو ی حا صل ازجا بجا یی قطعا ت مختلف پوسته ی زمین را که حر کات زمین ساخت ایجاد می کنند دینامیک درو نی می نا میم . دیا سترو فیسم : تغییر شکلها یی که درپوسته ی جامد زمین به وجود می آید وساختمانهای متنوعی به وجود می آورد . انواع سا ختما نهایی که توسط دیا سترو فیسم ایجاد می شود : 1-تکتو ژنز : این حرکات نسبتا سریع ونا حیه ای هستند .2- اپیرو ژنز: بر اثر این حرکا ت ، بیشتر ساختما نها ی افقی ویک شیب به وجود می آ ید .3- اروژنز : چینها وگسلها وخمیدگیهای محلی به این عوارض زمین ساختی مربوط می شوند .

اسلاید 12: چین : چین تغییر قوسی شکلی است که تحت تا ثیر نیرو های فشاری در لایه ی رسوبی به وجود می آید . آنتی کلینال وسنکلی نال : این تغییر شکل چین منطبق بر مو جی از چینه ها است که قسمت بر جسته ی آن را تاقدیس (آنتی کلینال ) وبخش فرورفته را نا ودیس (سنکلی نال ) می نامند وعلت این نا مگذاری به این دلیل است که در چینهای برجسته ، شیب پهلوها در عکس جهت یکدیگر ودر چینهای فرو رفته به سمت همدیگرند .لولا ی چین : لولا ی چین در امتداد طولی خطی است که از محل آن شیب طبقا ت چین خورده تغییر جهت می دهند .چینها

اسلاید 13: محور چین : صفحه ای که در امتدادطولی ، چین را به دو قسمت تقریبا برابر تقسیم کند صفحه ی محوری می باشد .لازم به ذکر است که در جایی که چینها راست ومتقارن باشند محور ولو لای چین بر یکدیگر منطبقند .کوه تاقدیسی بر جسته : این کوه زمانی شکل می گیرد که ارتفع نسبی چین بیش از طول موج آن با شد . در برش طولی چین زاویه ی فرود محوری قابل مشاهده واندا زه گیری است .

اسلاید 14: 1- چین راست : چنا نچه پهلو ها نسبت به یک سطح محوری قائم متقارن باشند ، چین راست به وجود می آ ید .2- چین مایل یا افکند ه : این شیبها بر اساس میزان شیب پهلو ها ایجا د می شود . 3- چین برگشته : اگر شیب طبقه ی یکی از پهلو ها از حالت قائم خارج شود چین برگشته نام دارد .4- چین هم شیب : اگر پهلو های عادی و برگشته موازی باشند چین هم شیب شکل می گیرد .5- چین خوا بیده : اگر صفحه ی محوری به حالت افقی نزدیک باشد چین خوابیده تشکیل می شود .انواع چین

اسلاید 15: انواع چینها بر اساس مقاومت سنگها : 1- چین گسلی خوا بیده : نازک شدن وکشیدگی طبقات می تواند منجر به قطع پهلوی برگشته شود که در این صورت یک چین گسلی یا یک روی هم قرار گیری به وجود می آید . 2- چین د یا پیر : رسو بهای تبخیری قابل انعطاف در سریهای چین خورده بسیار متحرک اند این رسو بها هنگام چین خوردگی ، از لابه لای سنگهای زیرین با استفاده از شکستگیها وحتی شکافتن آ نها باالا می آیند وسنگهای مجاور خود را به عقب می راند . این پدیده چین دیا پیر نامیده می شود . 3- نا ودیس مرکب : اگر مجمو عه ای از چینها ی مجاور ، دچار فرو افتا دگی شو ند ، ناودیس مرکب شکل می گیرد . 4- تا قدیس مرکب : اگر مجمو عه ای از چینها ی مجاور ، دچار بر افراشتگی شوند ، تا قدیس مرکب شکل می گیرد .

اسلاید 16: گسلها و خمید گیها گسل : هنگامی که بر اثر دخا لت نیرو سنگها شکسته و قطعات مجاور شکستگی جا بجا شو ند گسل به وجود می آید . خمید گی : اگر هنگام دخالت نیرو ، شیب طبقه بدون شکستگی افزایش یا بد وطبقه کشیده و نا زک شده با شد ، خمیدگی اتفا ق می افتد .

اسلاید 17: اجزای گسل 1- آینه ی گسل : اگر محل شکستگی صاف وهموار باشد ،سطح مشخصی به وجو د می آ ورد حال اگر این صفحه صیقلی ویا حتی مخطط با شد ، آ ینه ی گسل نا میده می شود . 2- قطعه ی فرا رو وفرورو: در طرفین گسل بخشی که با لا می رود قطعه ی فرا رو نا میده می شود وبخشی که پا یین می افتد قطعه ی فرورو نا میده می شود . که به صورت عمودی محا سبه می شوند .3- نگا ه گسل : جهت آن قسمت از سطح گسل که با لای خط گسل قرار گیرد نگاه گسل را شکل می دهد.4 جهش گسل : میزان جا بجا یی قا ئم قطعات شکسته شده نسبت به هم جهش گسل نا م دارد .

اسلاید 18: انواع گسل بر اساس سطح گسل وشیب طبقه :1- گسل عا دی : اگر سطح گسل عمودی ویا شیب آن به سمت قطعه ی فروروباشد گسل عادی شکل می گیرد .2- گسل معکوس : اگر شیب سطح گسل وشیب طبقه در جهت قطعه ی فرارو باشد ، گسل معکوس شکل می گیرد .3- گسل موافق : اگر شیب سطح گسل وشیب طبقه در یک جهت باشند ، گسل موافق شکل می گیرد .4- گسل مخا لف : اگر شیب سطح گسل وشیب طبقه در عکس جهت یکد یگر قرار گیرند ، گسل مخا لف شکل می گیرد .

اسلاید 19: انواع گسلها ی موا زی :1- فرازمینها (هورست ) : در صورتی که گسلها مجا ور هم با شند و قطعات شکسته ، نسبت به هم بالا افتاده با شند ، فرا زمینها شکل می گیرند . 2 - فرو زمینها (گرابن ): در صورتی که گسلها مجاور هم با شند وقطعا ت شکسته ، نسبت به یکدیگر به سمت پا یین افتاده باشند فرو زمینها شکل می گیر ند . 3-گسلها ی پله ای یا نرد با نی : اگر قطعات فروافتاده در یک جهت مشخص نسبت به هم قرار گرفته با شند ، یا به عبارت دیگر نگا ه گسلها ثا بت با شد ، عوارض پله ای یا نر دبا نی شکل می گیرد .

اسلاید 20: گسلها ی شطرنجی اگر شبکه ی گسلها متقا طع با شند ، میدان گسلی شکل می گیرد که در صورت جا به جا یی محسوس نسبت به هم ، سا ختما نی شطرنجی از آن نتیجه می شود .

اسلاید 21: سا ختمانها ی افقی ویک شیبسا ختما نها ی افقی ویک شیب بر اثر حرکات خشکی زا یی به وجود می آ یند وممکن است گرا یش منفی یا مثبت داشته با شند یعنی پا یین یا بالا رفته با شند .اگر حرکات زمین زمین ساختی مثبت با شد ، خشکیها واگر منفی با شد ، حو ضه های اقیا نوسی تشکیل می شود .

اسلاید 22: مجمو عه های سا ختمانی بزرگ کره ی زمینفصل چها رم

اسلاید 23: انواع سیستمهای چین خورده آلپی : الف : سیستمها ی میا ن قاره ای ب: سیستمها ی حا شیه ی قا ره ای ج: سیستمها ی درون قا ره ای مجمو عه ها ی سا ختما نی بزرگ کره ی زمین :1- سکو ها : سکو ها قسمتها ی سخت شده ی پو سته ی زمین را تشکیل می دهند که بسیار محکم ونسبتا ثا بت است .2- سیستمها ی چین خورده ی آلپی : این سیستمها که متکی برزیر بنا ی سکو ها ی قدیمی هستند ، معرف جوانترین مجمو عه های ساختمانی پوسته ی زمین هستند ودر اثنای مزوزوئیک و مخصوصا سنو زو ئیک شکل گرفته اند .

اسلاید 24: سکو ها از سنگها ی آذرین و دگرگو نی به صورت گرانیت وگنیس وشیست تشکیل شده اند وبا تو لیتها یی از خا را ی نفوذی در آن وجود دارند و گاهی از یک پو شش رسو بی دگر شیب پوشیده شده اند .مهمترین پدیده ها ی سا ختما نی که سکو ها را تحت تا ثیر خود قرار می دهد گسلهای مهم ومتعدد با جهش کیلو متری و اشکال متفاوت آتشفشا نی می باشد .پرا کنش جغرا فیا یی سکو ها به این شرح که سکو ها ی آنته کا مبرین ،بیشتر در مجاور قطبها و مجاور استوا وسکوها ی دوران اول در عرضهای میا نی نیمکره ی شمالی قرار دارد ، می با شد .مهمتر ین سکو ها ی آنته کا مبرین مجا ور قطبین عبا رتند از: سکو ها ی کا نادا وروسیه وسیبری وبا لتیک در مجاور قطب شما ل و سکوی قاره ی جنوب در قطب جنوب .مهمترین سکو ها ی آنته کا مبرین مجاور استوا عبا رتند از: سکو های آفریقا ، برزیل ، هند واسترالیا سکو ها

اسلاید 25: منشا قدیمی ترین ومهمترین سکو ها ی نیمکره ی جنو بی بقا یای متلا شی شده ی یک قاره ی قدیمی به نام گندو انا می با شد . تفا وت اسا سی بین سکو ها ی آنته کا مبر ین و سکو ها ی دورا ن اول علاوه بر قد مت ،وسعت سکو ها ی قبل از دوران اول نسبت به سکو ها ی کو چکتر و محدود تر دوران اول می باشد .

اسلاید 26: سیستمها ی بین قا ره ای : این سیستمها در قلمرو یک ناوزمین تشکیل شده اند که ویژگی آن ، حا صل قرار گرفتن رسو بها یی با مقاومت مختلف بین قاره ها ی سخت می باشد. سیستمها ی حاشیه ی قاره ای : این سیستمها از نیرو ها ی زمین سا ختی که ،گسلها یی با جهش زیا د را هم در سنگها ی چین خورده وهم در سکوها ی زیرین به وجود آورده اند تشکیل می شوند که به صورت فرا زمینها و فرو زمینها شکل گرفته اند .سیستمها ی درون قاره ای : این سیستمها تحت تا ثیر نیروها ی زمین ساختی که حتی سبب تغییرشکل سنگ پا یه می شود وسنگها ی چین خورده ی رسو بی به صورت متقارن بر فراز آنها قرار می گیرند تشکیل می شوند .سیستمهای چین خورده ی آلپی

اسلاید 27: سیستمها ی چین خورده به صورت دو قلمرو نصف النها ری و مداری و قو سها ی جزیره ای شکل گرفته اند . سیستم چین خورده ی نصف النها ری : این سیستم در مغرب قا ره ی آمریکا از حوالی قطب شمال تا مجاور قطب جنوب با طول 19000 کیلو متر کشیده شده است . سیستم چین خورده ی مداری : سیستم مداری با طول 15000 کیلو متر از اقیا نوس ا طلس در جنو ب ارو پا تا اقیا نوس کبیر کشیده شده است .

اسلاید 28: فصل پنجم اشکال اولیه ی سا ختمانی

اسلاید 29: 1- اشکا ل اصلی (مستقیم ): تمام اشکا لی که فقط به وسیله ی دخا لت نیرو ها ی درو نی به وجود آمده با شند را شامل می شود . 2- اشکال مشتق : اشکا لی راشا مل می شود که مشتر کا به وسیله ی نیرو ها ی درو نی وفر سا یش شکل گرفته با شند . 3- اشکال نیمه اصلی : اگر دخا لت فرسا یش در اشکا ل اولیه اندک با شد اشکا ل نیمه اصلی شکل می گیرد .انواع ا شکا ل اولیه ی سا ختما نی

اسلاید 30: اشکا ل نا همواری ، هم نو ع تغییر شکلها ی سا ختما نی و هم نحوه ی دخا لت فر سا یش را منعکس می کند. مجمو عه ی نا همواریها از لحا ظ منشا پیدا یش به دو خا نوا ده ی الف :اشکا ل سنگها ی رسو بی ب: اشکال سا ختما نی سنگها ی بلو رین ، تقسیم می شو ند . سنگها ی رسو بی دارای سه نوع ساختما ن: الف:افقی ب:مایل ج:چین خورده می با شند .از آنجا که در ایجا داشکا ل نا همواری ، نقش سنگ شنا سی به صورت انحلال از اهمیت بالایی برخورداراست سنگها ی آهکی را جدا گا نه مورد بررسی قرار می دهند .

اسلاید 31: اشکا ل اصلی در سا ختما ن افقی عبا رتند از : دشتها وجلگه ها وفلا تها سطح سا ختما نی : اگر سطح عا رضه بر سطح سا ختما نی طبقه ی سخت منطبق با شد ، سطح سا ختما نی ایجا د شده است .پر تگا ههای پله ای : اگر سنگهای رسو بی از تناوب طبقا ت سخت وسست تشکیل شده با شد ، بر اثر دخا لت فرسا یش در این سنگها ، پرتگا ه های پله ما نندی منطبق بر سنگها ی سخت به وجود می آ ید .گیلو ئی : پرتگا هی که در مر تفع ترین بخش کو هستان در سنگ سخت ایجاد شده است ،گیلو ئی نا م دارد .

اسلاید 32: گلن : اشکا لی که بر اثر دخالت فر سا یش در پو شش رسو بی و دگر شیب روی سکو ها با پر تگاه مشخص به وجود می آیند گلن نام دارند . تختانک : سطوحی که در اثر تناوب لایه های سخت وسست در مناطق تک شیب وافقی به صورت یک سطح صاف در بین سطوح پر شیب ظاهر شوند را تختانک می گویند که بر لایه ی سخت منطبق می با شند .

اسلاید 33: ساختما نهای یک شیبی فصل ششم

اسلاید 34: اشکالی که دارای شیب مایل درلایه هابوده وجزساختمان های رسوبی محسوب می شوند.کواستا یاکت ازعوارض این نوع ساختمان هستند.ساختمان های تک شیب(مایل)

اسلاید 35: اشکال نامتقارنی که براثردخالت فرسایش آب های جاری درسری های متفاوت رسوبی باتناوب طبقات سخت وسست به وجود می آیند.کواستا

اسلاید 36: تناوب لایه های سخت وسستمایل بودن لایه هاشیب کمتراز15درجهویژگی های کواستا

اسلاید 37: 1- شیب ملایم ساختمانی2- پیشانی کواستا3- چاله راست شیباجزای کواستا

اسلاید 38: انواع شبکه آب عبارتند از:شبکه نزولی(موافق): منطبق برسطح ساختمانی وموافق باشیب لایه ها بوده وبه سمت پایین حرکت می کند.شبکه معکوس(ناموافق): جهت آن با شیب لایه ها موافق نیست(عکس جهت شیب طبقات)و.به تدریج باعث ازبین رفتن کواستا می شود.چاله راست شیب: باعث تشکیل عارضه کواستا می شوند.

اسلاید 39: نمونه هاي كواستامون دوشامپا ني: وقتي ضخامت واحد مقاومت بسيارزيادباشد گيلويي بسياربزرگي مسلط به شيب كوتاه واحد سست ايجاد شده واين كواستاي عظيم رابه وجود مي آورد. ايل دوفرانس:داراي پيشاني كم ضخامت وشيب گسترده درواحد سست كه موجب ايجاد كواستايي كشيده مي شود. مضاعف: باپس روي پيشاني كواستا دره عميقي تشكيل مي شود كه موازي با شبكه سوبسكانت است.مجمو عه ي اين عوارض را كواستاي مضاعف مي نامند.

اسلاید 40: شبه كواستانمونه اي ازكواستا بوده اما تناوب طبقات سخت وسست را ندارد.

اسلاید 41: ساختمان هاي چين خوردهفصل هفتم

اسلاید 42: ساختمان هاي چين خوردهنوع ديگري ازشكل هاي ساختماني درسري هاي رسوبي ساختمان هاي چين خورده بوده كه به دليل اختلاف ساختمان هاي زمين شناسي بسيار متنوع هستند.اين اشكال به سه خانواده بزرگ تقسيم مي شوند:اشكال ‍‍ژورايياشكال وابسته به سفره هاي روراندهاشكال آپالاشي

اسلاید 43: اين اشكال مخصوص چين خوردگي هاي محلي است.دراين چين خوردگي هااصولاكوه هامنطبق برتاقديس هاودره هامنطبق برناوديس هاست.اشكال ژورايي

اسلاید 44: اشكال وابسته به سفره هاي روراندهچنانچه بعداز پيدايش ساختمان هاي چين خورده نيرو هاي زمين ساخت هنوزادامه داشته باشد ساختمان هاي رورانده تشكيل مي شود.حال چنانچه پيشاني توده رورانده براثرفرسايش ازاسكلت اصلي جداشودآن راكليپ مي نامند.درهمين شرايط فضاي خالي شده سبب رخنمون سنگ هاي زيرين مي شود كه اصطلاحاروزنه نام دارد.

اسلاید 45: اشكال آپالاشيدرشرق آمريكاي شمالي ازبقاياي سكوهاي دوران اول پس ازدخالت فرسايش وباتوجه به اختلاف سنگ شناسي سازندهاي آن اشكال خاصي به وجود آمده است كه بسته به محل استقرار آن ها به اشكال آپالاشي شهرت يافته اند.

اسلاید 46: اشكال كارستيفصل هشتم

اسلاید 47: حساسيت بعضي ازسنگ هاي رسوبي در برابرانحلال موجب پيدايش اشكالي به نام كارست مي شود.اين اصطلاح از ايالات يوگوسلاوي گرفته شده كه درآن جااين اشكال به صورت كاملي وجوددارند.هرچنداشكال كارستي به ويژه درداخل سري هاي پرحجم آهك ظاهرمي شونداما گونه هايي از آ ممكن است درداخل رسوبات تبخيري(ژيپس و سنگ نمك)نيزمشاهده شوند.اشكال كارستي

اسلاید 48: انواع اشكال كارستي لاپيه ها: معمولاحفره هاي سطحي به ابعاددسيمتري هستند.گاهي عمق اين حفره هاازده مترنيزمتجاوز است.اگرترك سنگ هامتقاطع وحا لت شطرنجي داشته باشندشيارهاي كارستي راسفره لاپيه مي نامند.اگرحفره هاكم وبيش مدور باشندلاپيه كندويي نام دارد.نمونه ديگري به صورت تشتك هاي كوچك به آشيانه ماكيان مشهوراست.

اسلاید 49: چاله هاي بسته: مشخص ترين نمونه اشكال سطحي كارست چاله هاي بسته است.مهم ترين اين چاله هادولين هاوپوليه هاوآون هامي باشند. دولين چا له بسته اي است كه معمولا دايره اي يابيضوي است.ابعادآن ازچند مترتا چندين صدمترمتغيراست. هنگامي كه عمق حفره ازقطرش كمتراست دررابه باشيب جدار آن بشقب تشتك ياتشت ياديگ ناميده مي شوند.تداخل يااتصال دولين هاي ساده نمونه هاي مركب رابه وجود مي آورد.تقاطع اين حفره ها چاله هاي بسته بزرگتري به نام اووالا ايجاد مي كنند.

اسلاید 50: پوليه :چاله طولاني بسته اي باكف همواروابعاد كيلومتري است كه دامنه هاي پرشيب وبريده اي برآن مسلط است. آون : (اصطلاح جنوب فرانسه)حفره اي باجدارتقريباعمودي وغالبااستوانه شكل است.اين عارضه دهانه دودكش مانندي داردوباسطح زمين درارتباط است امابه سمت پايين گشادترمي شود.حفره هاي زيرزميني: حفره هاي زيرزميني شبكه هايي تشكيل مي دهند كه با صفحات چينه بندي،درزها وترك ها وششكستگي هاي سنگ آهك رابطه نزديك دارند.اين حفده ها اغلب به صورت دالان هاي كم وبيش افقي ومطبق هستند كه بايكديگردرارتباط هستند. وازطريق اون ها ياپونورها وياجاماها(چاه)به سطح زمين راه دارند.

اسلاید 51: هولوكاست: داراي پليه هاي متعددوبزرگ درآهك هاي خالص وضخيم ايجادمي شود.مروكاست: ويژه آهك هاي ناخالص وكم مقاومت بوده وبيشتربه صورت دره هاي خشك ظاهرمي شوند.كارست سدي:اگرزمين هاي آهكي ازهرطرف به وسيله سنگ هاي غيرقابل نفوذ احاطه شده باشندباتمركزآب هاي زيرزميني درآن كارست سدي ايجاد مي شود.درغارهااشكال فراواني ازرسوب ثانوي آهك به وجود مي آيندكه مهم ترين آن ها استالاكتيت واستالاگميت است.چند نكته

اسلاید 52: ساختما نهای بلورینفصل نهم

اسلاید 53: ساختما نهای بلورین : به دلیل نظم وترتیب وویژگی سنگهای بلورین ، اشکال ساختما نی آنها از نظم هندسی خاصی برخوردار هستند .منشا این سنگها سنگها ی آذرین درونی ودگرگونی یا ساختمانهای آتشفشانی می باشند .خانواده های مهم اشکال ساختمانی بلورین عبارتند از : 1: ساختمان سنگها ی درونی ودگرگونی . 2: ساختما نهای آتشفشانی : 1 -2 : آتشفشا نها . 2-2 : روانه ها . 2-3: اشکال عریان شده

اسلاید 54: 1- ساختما ن سنگهای درونی ودگرگونی ویژگی بارز ناهمواریها در سکوهای بلورین فراوانی سنگهای نفوذی واختلاف مقاومت آنها با سایر سنگها می باشد . دراین نوع ناهمواریها باتولیتها به صورت گنبدهای برجسته یا حفرهای پست ظاهر می شوند . وسعت این حفره ها به حجم با تولیتها بستگی دارد .(مونا دنوک) : براثر دخا لت فرسایش از حجم باتولیتها کاسته می شود برجستگیهای کوچکی از آنها بر جای می ما ند که انسلبرگ نامیده می شود .هنگامی که باتولیتها گسل خورده با شداشکال مثلثی شکل در باتولیتها بر اثر فرسایش به وجود می آ ید . رگه های نفوذی در ارتباط با میزان مقاومتشان نسبت به سنگ اصلی به صورت شیارها یا تیغه ها ویا دیواره ها یی ظاهر می شوند.

اسلاید 55: 2 - ساختمانهای آتشفشا نی مهمترین اشکال ساختمانی آتشفشانها عبارتند از :مخروطهای آتشفشانی ،روانه ها ونک ها یا کو لو ها . اختلاف شکل عوارض آتشفشانی حاصل اختلاف جنس مواد خروجی از دهانه ی آتشفشا نها می باشد . انواع آ تشفشا نها : الف : تیپ هاوا یی : اگر گدازه های روان با زالتی به صورتی آرام وفراوان به دور یک دهانه ی باز جمع شوند ویا از شکافهای شعاعی همین حفره ی باز به بیرون هدایت شوند ،نوع آتشفشان را اصطلاحا هاوایی می نامند .مثال : جزایر هاوایی ب : تیپ سپری : اگر روانه های متوالی روی هم انباشته شوند ،شکل مدور وبرجسته ی کم ارتفاعی به قطر چندین ده کیلومتر به نام آتشفشان سپری تشکیل می شود .

اسلاید 56: ج: تیپ پله ای : گاهی گدازه های چسبنده همراه ابرهای سوزان از دهانه ی آتشفشان خارج می شوند وبر فراز مخروط آتشفشانی ،ستونی نسبتا مرتفعبه وجود می آورند .گدازه ی این ستون در هنگام سرد شدن به صورت منشورهای مجاوری ظاهر می شوند که در این حالت آتشفشان پله ای را شکل می دهند . د: تیپ مخروطی : در آتشفشانها ی انفجاری در کنار گدازه ها از تراکم عنا صر مختلف سنگها ی متلاشی شده ، مخروطهای مشخصی با شیب تند تشکیل می شوند . این نوع آتشفشانها از تجمع خاکستر های آتشفشانی و قطعات جامد اسکوریها مخروطهایی تشکیل می شود که اغلب گدازه های محدودی همراه آنها دیده می شوند به این ترتیب آتشفشان مخروطی تشکیل می شود . کالدئیرا : فضای خالی واغلب بسیار بزرگ دها نه ی آتشفشان را کالدئیرا می نامند که این حفره ی مدور وگاهی بسیار بزرگ به قطر چند کیلو متر ، حاصل انفجارهای شدید وخروج فوران گدازه ها می باشد .

اسلاید 57: 1- آتشفشان مرکب : در این نوع ، مخرو ط جدیدی در داخل دها نه ی مخروط قدیمی تشکیل می شود که اغلب بر اثر انفجار متلاشی شده است ودور تا دور مخروط جدیدیک چاله فرورو وجود دارد که بخشی از دهانه ی سابق دود کش آتشفشانی است .2- آتشفشان اسکاتلندی : در قسمت مرکزی آتشفشانی چینه ای ،اغلب بعد از فوران ، به علت برگشت گدازه ها در محل دود کش حفره ی بزرگی به وجود می آید . متعاقب آن ، قله ی مخروط آتشفشانی به سمت داخل حفره فر و می نشیند و حاشیه ی آنها در ارتفاع بالاتری نسبت به دهانه قرار می گیرد و به این صورت آتشفشان اسکاتلندی ایجاد می شود .3- نک : آن دسته از آتشفشانها که مخروط مشخصی دارند ، پس از دخالت فرسایش واز بین رفتن مواد آسیب پذیر مخروط ستونها یی از گدازه به علت مقاومت بیشتر در محل دود کش سابق آتشفشان به جای می مانند که اصطلاحا نک نا میده می شوند ..آتشفشانهای مرکب

اسلاید 58: روانه ها انواع روانه ها عبارتند از : الف : گدازه های اسیدی : این دسته از گدازه ها دارای چسبندگی زیادی هستند ودر شرایطی که دمای آ نها زیاد نبا شد ، پس از خروج از دهانه ی آ تشفشان ، در فاصله ی محدودی سرد وسخت می شوند وروانه هایی کوتاه وضخیم وبرجسته تشکیل می دهند . ب: گدازه های با زالتی :این نوع گدازه ها معمولا بسیار سیالند وبه صورت روانه های طولی ویا سفره های وسیع ظاهر می شوند و در شرایط مناسب مثلا در داخل دره ها ، این گدازه ها تا چندین ده کیلومتر امتداد می یا بند .

اسلاید 59: تراپ : پرتگاههای پله مانندی که در حاشیه ی فلا تها ی با زالتی تشکیل می شوند تراپ نامیده می شوند . مزا : متعاقب معکوس شدن ار تفاع ، در گدازه ها مزا تشکیل می شود . ساختمانهای منشوری : هنگام سرد شدن گدازه ها ، بر اثر ترکها ی انقباضی یا برگشتی به وجود می آ ید که ساختمانها ی منشوری در برش افقی سنگها ی آتشفشانی به صورت اشکال چند ضلعی ودر برش عمودی به صورت ستونها یبزرگ ومنظم منشوری ظاهر می شوند .

اسلاید 60: اشکال عریان شده منشا وچگونگی شکلگیری اشکال عریان شده : این اشکال حاصل تراکم بخشی از گدازه هایی با منشا سنگها ی آذرین درونی یا بیرونی هستند .در واقع شکل آنها از قالب گیری حفره های پر شده از گدازه ها می باشد . پس از انبا شته شدن این حفره ها به علت اختلاف مقاومت سنگها به وسیله ی فرسایش تفریقی به تدریج از رسوبها ی در بر گیرنده ی آنها آزاد ومتناسب با شکل حفره به صورت ناهمواریها ی متنوعی در سطح زمین نمایان می شوند .

اسلاید 61: فصل دهماشکال عریا ن شده

اسلاید 62: عوارض حاصل از اشکال عریان شده : سیلها : این اشکا ل غا لبا به صورت پرتگاههای ساده ای بر سطح دامنه های رسوبی ظاهر می شوند . دایکها : این اشکال بسته به شکل حفره ی اولیه ی ، دیوارها ی مستقیم یا تقریبا مدوری مسلط به اطراف خود به وجود می آورند . لاکولیتها : این اشکا ل شامل گنبدها ی بیضوی شکلی با نیمرخ کوژ هستند که پس از دخا لت فرسا یش وبرداشت تدریجی رسوبها ی فوقا نی آن ، اشکالی شبیه کواستا تشکیل می دهند .

اسلاید 63: پایپ: حفره ی استوانه ای شکل، حاصل از انفجار آتشفشا نی با ابعاد 100متر ، که بعدها از گدازه های آتشفشا نی انباشته می شود .نک وکولو : نک عبا رتند از بقایای پرشدگی دها نه ی یک آتشفشان که از کنگلو مرا های آ تشفشانی انباشته شده باشد . اگرهمین حفره از گدازه های آتشفشانی انباشته شده باشد کولو نامیده می شود .

اسلاید 64: ساختمان های گسلی 1 : پرتگاه گسل اولیه یا اصلی 2 : پرتگاههای خط گسل : 2-1 گسل هم سطح 2-2 پرتگاه خط گسل مستقیم 2-3 پرتگاه خط گسل معکوس

اسلاید 65: پرتگاه گسل اولیه یا اصلی این عارضه پرتگاهی است که مستقیما از شکستن قطعات حاصل می شود. میزان بالا آمدن آن برابر جهش عمودی گسل است . پرتگاه گسل درست با لای خط گسل قرار دارد واغلب به علت وجود آینه ی گسل قا بل تشخیص است . اما در اثر دخالت فرسایش وپسروی آینه ی گسل پرتگا ه گسل در پشت خط گسل قرار می گیرد . آینه ی گسل : وجود آینه ی گسل با شیب بسیا ر زیا د ویا قا ئم نشا نه ی سن بسیا ر کم شکستگی یا مقا ومت بسیا ر زیا د سنگ ویا دستکا ری محدود فرسا یش است .

اسلاید 66: در صورتی که قطعات مجاور گسل مقاومت یکسا نی نداشته با شند، یعنی گسل دقیقا در محل برخورد دو سنگ متفاوت قرار داشته باشد ، پس از دخا لت فرسایش در چنین عارضه ای پرتگا ه خط گسل به وجود می آید . پرتگاههای خط گسل

اسلاید 67: انواع گسلهای پرتگاه خط گسل الف : گسل هم سطح : پس از دخا لت گسل وایجا د اختلاف سطح اولیه ، فرسا یش در طول زمان این عا رضه را به سطحی هموار تبد یل می کند وبه این ترتیب گسل هم سطح ایجاد می شود .ب : پرتگا ه خط گسل مستقیم : اگر سطح فرورو از رخنمون سنگ سست تشکیل شده باشد ، ادامه ی فرسایش این بخش را سریعتر فرسوده می کند وعارضه ی نا شی از گسل مجددا در ناهمواری ظاهر می شود که در هما ن جهت نگا ه عارضه ی اولیه است .که مبین ایجا د پرتگا ه خط گسل مستقیم می با شد .ج : پرتگاه خط گسل معکو س : اگر در محل قطعه ی فرارو سنگ سستی رخنمون یا فته باشد ، ادامه ی فرسا یش بخش فرارو راسریعتر از بین می برد وقطعه ی فرورو که در سنگ مقا ومتری قرار داشته است نسبت به آن مرتفعتری با قی می ما ند . در این حالت نگاه گسل متوجه قطعه ی فرارو خواهد بود .

اسلاید 68: پرتگاههای خط گسل پرتگا ه گسل مکشوف : اگر فرسایش بعد از اتما م حرکا ت زمین ساخت رسو بها ی انبا شته شده به سطح قطعه ی فرورو را از بین ببرد ، گسل به تدریج در ناهمواری ظاهر خواهد شد . چنین عارضه ای را پرتگاه گسل مکشوف می نا مند . پرتگا ه گسل نبشی : اگر بعد از ایجاد گسل ، تراکم رسوب بخش فرورو را پر کرده با شد ، پس از برداشت این رسوب ها به وسیله ی فرسا یش پرتگا ه گسل نبشی ایجا د می شو د که نگاه آن هما ن نگا ه عا ر ضه ی اصلی می با شد .

اسلاید 69: واحدهاي بزرگ اشكال ساختماني ومجاورت آ ن هافصل یازدهم

اسلاید 70: واحد هاي بزرگ اشكال ساختماني ومجاورت آ ن هاهريك ازاين واحدها ويژگي هاي خاصي دارندودرمجموع ناهمواري هاي كره زمين راتشكيل مي دهند.كليه ناهمواري هاي خشكي هاابتدا به دوخانواده بزرگ سكوها وسيستم هاي چين خورده وسپس هريك از اين دو به واحدهاي كوچكترتقسيم مي شوند.حوضه هاي رسوبي وسپرهاوگران كوه هاي قديمي منطبق برسكوهاورشته هاي چين خورده درگروه سيستم هاي چين خورده آلپي قرار مي گيرند.

اسلاید 71: حوضه هاي رسوبي حوضه هاي رسوبي بخشي ازسكو هاهستند كه پس ازفرونشيني از رسوب انباشته شده وسطحي هموارتشكيل مي دهند. اشكال ناهمواري آن هابسيارساده وشامل ساختمان هاي افقي ومايل بوده وبه دودسته حوضه هاي آنته كامبرين ودوران اول تقسيم مي شوند.

اسلاید 72: حو ضه هاي رسو بي سكو هاي آنته كامبرين اين سكو هاداراي وسعت زياد(چندين ميليون کيلومترمربع)هستند. اين حوضه ها يا درعرض هاي ميان حاره اي يادرعرض هاي بلند قراردارند.اشكال ناهمواري تقريبا يكنواختند وازاختلاف مقاومت پوشش رسوبي باسنگ پايه براثرفرسايش به صورت پرتگاه هايي ظاهر مي شوند. گاهي به دليل مايل بودن پوشش رسوبي وسست بودن سنگ پايه كواستاهاي واقعي عظيمي به وجود مي آيند.

اسلاید 73: حوضه هاي رسوبي سكو هاي كالدونو-هرسي نيناين حوضه هادرعرض هاي مياني و تاحدودي منحصرادراروپا قراردارند.مهم ترين اين سكو هادرغرب اروپا وكوچكترين آن ها درشرق اين قاره وجود دارند.وسعت آن هابسياركوچكترازسكو هاي آنته كامبرين است امااشكال آن هاتنوع بيشتري دارد.لازم به ذكراست كه به دليل ويژگي زمين شناسي اين چاله هاشرايط مناسبي براي دخالت فرسايش تفريقي فراهم آمده است.علاوه براشكال مشابه حوضه هاي قديمي ترگاهي چين ها وخميدگي ها وگسل ها نيز ديده مي شوند.اغلب كواستاهاي مكرر ازعوارض مشخص آ نها هستند.

اسلاید 74: سپرها وگران كوه هاي قديمي بخشي از سكو هاي بلورين هستند كه براثردخالت حركات بعدي زمين ساخت ارتفاع يافته اند.دراين عوارض مراحل تحول تدريجي اشكال اصلي ساختماني به چشم مي خورند.مهم ترين اين اشكال ازتاثيرفرسايش تفريقي درساختمان هاي بلورين وپرتگاه هاي گسلي وسرانجام ناهمواري هاي مهم آتش فشاني به وجود آ مده اند.سپرها وگران كوه هاي قديمي

اسلاید 75: سپرهاسپرهاواحدهايي ازاشكال ساختماني هستند كه ازارتفاع يافتن سكو هاي آنته كامبرين به وجودآمده اند.اين عوارض هم درعرض هاي پايين وهم در عرض هاي بالا بين حوضه هاي بزرگ رسوبي قراردارند.نسل هاي متعددي ازباتوليت ها ورگه هاي نفوذي وآتش فشان هادرآن وجوددارندكه اشكال متنوعي مي سازند.گسل هاي عظيمي اين سپرهارابه صورت پله هايي مسلط به درياهادرآورده است.اين اشكال دروسعت هاي بسياربزرگ به صورت فلات هاي منطبقي هستند كه بربقاياي سطوح هموارشده منطبق هستند.

اسلاید 76: گران كوه هاي قديمي به صورت عوارض برجسته ساختماني منطبق برسكو هاي كالدونو-هرسي نين هستند. عوارض آن هسته هايي ازسكو هاي آنته كامبرين دارند.برروي آن ها بقاياي چين خوردگي هاي دوران اول نيز شكل گرفته است. همانندسكو هاي بسيار قديمي چندين نسل ازباتوليت ها ورگه هاي نفوذي درآن وجوددارند. رسوب هاي دوران دوم وسوم به صورت دگرشيب برروي آن ها قراردارند وآتش فشان هاي جديدعوارض مهمي به وجود مي آورند. گران كوه ها يا نسبتا هموارند يا كوهستاني..گران كوه هاي قد يمي

اسلاید 77: رشته هاي چين خورده فصل دوازدهم

اسلاید 78: رشته هاي چين خورده واحدهايي ازاشكال ساختماني هستندكه به صورت واحدهاي متفاوت چين خوردگي اشكال مختلفي به وجود مي آورند.اين چين خوردگي ها درتمام عرض هاي جغرافيايي هم دردنياي قديم وهم دردنياي جديد گسترش يافته اند.رشته هاي چين خورده به دونمونه رشته هاي ساده چين خورده رشته هاي مركب چين خورده تقسيم مي شوند.رشته هاي چين خورده

اسلاید 79: رشته هاي ساده چين خورده رشته هاي ساده چين خورده منطبق برساختمان هايي هستند كه درنواحي مقدم ياخارجي سيستم هاي چين خورده شكل مي گيرند. ازمشخصات اين ساختمان ها وسعت قابل توجه وتنوع اشكال ساختماني تكرارآن ها به صورت رشته هاي موازي است. درسيستم هاي ژورايي تاق ها ياتاق هاي مشتق بركمب ها مسلط اند وارتفاع ناهمواري ها به باز يابسته بودن چين هاارتباط دارد. درنمو نه هاي پيش آلپي حالت توپوگرافي برعكس ساختمان چين خوردگي است. رشته هاي آپالاشي درمناطق خارجي چين خوردگي هاي هرسي نين گسترش يافته اند.

اسلاید 80: رشته هاي مركب چين خوردههنگامي كه سفره هاي رورانده درساختمان هاي زمين شناسي ايجادشوندرشته هاي مركب چين خورده تشكيل مي شوند.اين پديده مخصوص ناوزمين هاست.درنظم وترتيب زمين ساختي آن هاپيچيدگي زيادي وجوددارد.تمام اين رشته هاي ساده يامركب چين به صورتي متفاوت درسيستم چين خوردگي هاي اوليه وجوددارند.دراين مورد سه نمونه اصلي ازاين اشكال وجوددارند كه برسيستم هاي بين قاره اي وحاشيه قاره اي ودرون قاره اي منطبق اند.

اسلاید 81: مجاورت واحدهاي مهم ساختماني به سه صورت روي هم قرارگيري ورويارويي وتكميلي شناسايي شده اند.مجاورت به صورت روي هم قرارگيري ويژه سپرها وگران كوه هاي قديمي است.اشكال ساختماني حاصل تحمل نسبي سنگ هاي مجاورسطح دگرشيب دربرابر فرسايش است.پوشش رسوبي ممكن است ازسنگ پايه مقاوم تريا سست ترباشد.بنابراين اشكال ناهمواري تفاوت هاي چشم گيري خواهند داشت.ممكن است واحد هاي ساختماني بر اثر دخالت گسل ها رودرروي يكديگر قرارگيرند.دراين صورت قطعات عظيمي ازسنگ پايه دربرابر حوضه رسوبي قرار مي گيرند.درمجاورت تكميلي حوضه رسوبي تدريجا برروي سنگ پايه شكل مي گيرد.

اسلاید 82: نوسان حركات زمين ساخت درزمان هاي متفاوت شرايط حوضه رسوبي راتغييرداده امادرمجموع به سود سيستم هاي چين خورده بوده است.

اسلاید 83: ارتباط مسيرشبكه آب ها باساختمان زمين شناسيفصل سیزدهم

اسلاید 84: ساختمان زمين شناسي وساختمان سنگ ها يعني نسبت مقاومت آن هانقش تعيين كننده اي درتوجيه مسيرشبكه آب ها به عهده دارد. درنتيجه گسترش شبكه آب هاماننداشكال ساختماني باپراكندگي سنگ هاي سخت وسست وتغييرشكل هاي آن رابطه نزديك دارد. پديده انطباق:انطباق بردونوع است. انطباق برساختمان سنگشناسي :اگرمسيرشبكه آب هادرمحل رخنمون سنگ هاي سست دربرابرفرسايش استقراريافته باشنداين پديده رخ مي دهد. انطباق برساختمان زمين شناسي:حال اگرمسيرشبكه آب منطبق برتغييرشكل ساختماني عوارض زمين باشد اين پديده رخ مي دهد.

اسلاید 85: پديده نيمه انطباق:وقتي بعضي محورِ چين ها را درمحل عوارض بزرگي مانند فرودهاي محوري يا گسل ها ببرند ،اين پديده رخ مي دهد. انطباق مضاعف:اين پديده درمورد دره هاي شكست ياخطي گسلي صادق است.زيرا اغلب بخشي ازسنگ هادرمجاورسطح گسل متلاشي وخرد مي شوند. عد م انطباق مضاعف:اين پديده دريك كواستاي تقسيم شده وجوددارد. توجيه پديده عدم انطباق:متكي برنظريه اپي ژني است ومنظوراين است كه مسيرشبكه اب ازيك سطح توپوگرافي فوقاني برساختمان زيرينش تحميل شده است.

اسلاید 86: پديده عدم انطباق به دودسته پيشين رود وتحميلي تقسيم مي شود:پديده پيشين رود : مسيرجريان اوليه دربالا-رود قديمي ترازسن سنگ هاي بستردرميان-رود و پايين-روداست.پديده تحميل : به كمك يك طبقه رسوبي دگرشيب يا يك سطح هموارشده به وجود مي آيد.درحقيقت يك قلمروچين خورده براثرحركات خشكي زاي منفي به يك حوضه رسوبي تبديل مي شود.اين پديده درحاشيه رشته هاي چين خورده آلپي گودال هاي فرونشين سكوها به ويژه در مجاورت به صورت روي هم قرارگيري فراوان ديده مي شود.

اسلاید 87: ساختمان زمين شناسي واجزاي شبكه آب هافصل چهاردهم

اسلاید 88: ساختمان زمين شناسي در تعادل و توازن شبكه آب ها موثراست.ميزان انشعاب شبكه آب ها با ويزگي سنگ شناسي ارتباط دارد.تحول شبكه آب: الگوي زهكشي تحت تاثير ساختمان زمين شناسي است.دو پديده سبب تحول شبكه آب مي شود :1) پديده اسارت2) پديده انحرافاسارت:ازربوده شدن بخشي ازيك جريان توسط جريان ديگرايجاد مي شود.

اسلاید 89: 1- وجوه دره اي مرده يا غيرفعال كه برقسمتي ازجريان متروك درپايين دست نقطه اسارت منطبق است. 2- نقطه اسارت درمحل پيچي قرارداردكه ازاتصال شاخه فاتح به بستراسيرشده تشكيل شده است. 3- بخش متروك مسير به صورت پرتگاهي بربسترفعال مسلط است. 4- ايجادتغييراتي درتركيب كاني شناسي پادگانه هاي آبرفتي شبكه فاتح. پديده خوداسارتي: تحول مئاندرهاباقطع مياناب جداكننده دوساحل كاومتوالي. پديده انحراف: ورود ناگهاني يك جريان به جريان مجاورش انحراف نام دارد.دلتاها ومخروط افكنه ها براثرانحراف ايجادمي شوند.شواهد پديده اسارت :

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید