صفحه 1:
داستانسرایی در مورد كسب 9
كا
J
Business Story-Telling
C
MGt Is
صفحه 2:
عنوان
مراحل استفاده
موضوع
پیچیدگی
صفحه 3:
به اين نكته خوب فكر كنيد زيرا اين مساله بارها Lad sly اتفاق می افتد. تاکنون چندبار پیش آمدو که
رانستید خواندن یک رمان یا دیدن یک فیلم را رها کنید؟ چندبار بس از مطالعه داستان ایک نفر, انگیزه
onsen ایو بانط جود زايا خواندن يك معاله منقاع کنده در یک روزنامه با معله تفر دار ایب
اشتیاه نکنید! یک داستان می تواند به ایزاری قدرتمند در حوزه رهبری تبدیل شود. رهبران بزرگ این نکته را
ابد alee از مدیران ارشد شرکت ها از داستان ها برای فروش ایده ها و توضیح دادن
تکات مورد نطوشان, استفاده می کنند.
al ous rer gael ah ab es Ula گر سس اس باستان سرا رای
بياموزید. اما چطور؟ چه زمانی باید از داستان سرایی استفاده کنید؟ چه داستانى را بايد روايت كنيد تا به هدف
مورد نظرتان دست پابید؟ برای پاسخگویی به این سوالات, در این میحث. مطالب مهم حاصل از مصاحبه
Ue و تویستده کاب "برنده فزدی است که بهترین داستان را aa را در اختيار شما
قرار می دهیم.
انواع داستان
تما بايد بدانید که چه داستانی برای چه شرایطی مناسب است. در اینجا به شش دسته کلی از داستان ها
شار سن oh ee alee از ها بل
1. داستان های "من کیستم *
ژمانیکه رهبری یک تیم را در دست می گیرید. افیاد لین تیم جدید. در مورد شماء گذشته. شخصیت و هویب
تان. قضاوت هایی خواهندداشت و تا زمانیکه شما را بدرستی نشناسند. از شما فردی بدجنس؛ کفترل گر و
ظالم مى سارند اکرهگام رش رهبری تیم یک داستان "من کیستم" برای اعضا تعريف كنيد؛ لثر بزركى از
خود سای مئكتاريد كه حذى به خووتان ol sales ppl pu لین کار ببوار شک و برد را فره رود و
کارمتدان مس فومتد كه شا هم فردی مماند تورشان هشتید
داستانى بايد لين باشد كه برخی از اشتباهات و نواقص خود را مطرح نمایید. چرا؟ زیرا
با ارائه اين اطلاعات, به کارمندان خود نشان می دهید که به آن ها اعتماد دازید. بیان برخی اشتباهات و
نواقص- البته نه از نوع بزرگ و ناامیدکننده- شما را دست یافتنی ترٍ جلوه داده و نشان می دهد که شما هم
انسان هستید؛ و اتسان جایز الخطاست!
صفحه 4:
بتوجه شد که بیشتر مشتییان او در اولین دیدار, به لین فکر می کنند که او
قصد فروش کتاب خود یا دریافت هزینه برای مشاوزه بیشتر را دارد. او سعی کرد این مشکل ربا بیان داستان
زندكى خود حل كند؛ بنابراين يه مشتريانش مى كفت كه: "بدرش يك فعال اجتماعى بوده-است و همواره از او
درخواست مى كرده كه به ديكران كم كند- و البته رئيس خود باشد- و انتظار داشته است كه او تحصيل خود
را در رشته حقوق ادامه بدهد؛ اما وی برای فرار از اين تصميم, به استراليا سفر كرده اسث".
لین داستان نو مویت دارد يكى ايك تاكبد من كلد ارن بویسندم در یک عاواره خاض و ممتاز رشد تکردن است
بای as che تر مسد لان جود دان املاوي؛ آ اند كاه تستهينات تادرست و اقا نم ای کرد
است. بهرحال سفر به قاره ای دیگر برای فرار از رشته حقوق , راه عجیبی است! 1
برای تموته» یک مشاور و تویستد
2. داستان های "چرا من اینجا هستم *
ن داستان ها شباهت زیادی به داستان های نوع اول دارند. هدف آن هاء از بین بردن ابهام. ایجاد اعتماد و
مناسب برای پذیرش صداقت شما از جانب کازمندان است(البته تا جاییکه به ol ها
نیز نشان می دهند که شما فرد متاسبی بوده و به کارکردن با دیگران
اش ای ره نی تال ای ار
مطمئنم شما درک می کنید که چالش ما شخصی نبود. من هنوز هم
کار بزرگی انجام می دهید. اما بعنوان یکی از اعضاى شوراء بايد تخصيص هوشمندانه gules
مالی را تضمین کرده و مطمئن شوم که پاداش و مزایا تتها درصورتی ارائه می شود که فرد مورد نظر واقعا
شایستگی دریافت آن را داشته باشد". رییس نیز به وی گفت: "لین نکته را بخوبی درک کردم و از دقت عمل و
جدیت شما خوشحال 3
از
رقت و شرايط را براق أو توضيع ذا
3. داستان هاى "آموزشى "
آموزش یک مطلب یا تکته بدون اثبات و نمایش نحوه انجام آن, کار دشواری است. هدف داستان های آموزشی
نیز انجام همین کار است. ۳
برای نمونه می توآن به داستان چوپان دروغگو اشاره کرد. این داستان برای سال ها به کودکان آموخت که
"تنها زمانی درخواست کمک کنند که واقعا به ن نیاز دارند". هرچند این مورد. داستان ساده ای : ولی
برای سال هاء نتیجه خوبی در تربیت کودکان داشته است. پس شما نیز می توانید از داستان های آموزشی
ساده ولی دقیق و مناسب, بیای شفاف سازی نکات و روش های خود استفاده نمودة و علت انجام کارهای
صفحه 5:
رده است. او می خواهد به افراد جوانی که در خانواده از
ای مى 0 نکته را بیاموزد: "بلند صحبت کردن و استفاده از لحن و واژه
های تامتاسب در برخورد با بزرگتر خانوادم. کار درستى تيست". بنايراين تصميم ميكيود كه در جلسات.
مشاوره, داستان مادربزرگ خود را تعریف کند. ee وی بخاطر یک سکته مغزی:
کردن نبوده است و پس از چندماه غذا هم نمیخورد. زیرا نصمیم گرفته بود که بمیرد نه اینکه رقتار و گفتار
elbeie TEE. 0
حل شان د ی زره حاترا جه ميران براك أن خا وم م تا
4. داستان هاى "جشم انداز "
از اين داستان ها براى تزريق روحيه و اميد به كارمندان استفاده نمابيد. بويزه در شرایطی که آن ها باید علت
تلاش ها و انجام وظایف کنونی خود را به یاد 0
ماو سا و افزایش sep و انگیزه آن ها هستند.
داستان های چشم انداز ابزاری بای تحریک کارمندا
بنايراين داستانى بيابيد كه هدف نهايى سازمان(تيم). علث تلاش براى رسب و نتيجه أى که درصورت
دستیایی به هدف, نصیب کارمندان خواهدشد را برای ol ها یادآوری کند. این داستان ها را بايد با تمام احساس
و قدرت قود بیان
برای تمونه؛ رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بک شهر, در یک سخنرانی قصد داشت هدف نهایی
سازمان را که حفاظت از محیط زیست منطقه در برابر وقوع فجایخ اکولوژیک با همکاری عموم مردم بو
برای حاضران شرح دهد. او برای این کار, داستان ناخیر بوجود آمده در سفر خود را تعریف کرد؛ زمانیگه
alsa نكا شلك بدك رايط لب رعو Huw داشت و همه مسافرها در فرودگاه منتظر حرکت
بودند. با وجود اینکه پیشتر مسافران تاامید و عضبی شده بودند اما هم آن ها و هم کارکنان شرکت هواپیمایی
مريوطه: ذ, كما يكديكر صف داشتند تا اوضاع را مرتب كرده وبا أرام كردن أقراد. ار بروز مشعلات
بزگتر جلوگیزی نماند
5. داستان های "ارزش و معنای فعالیت ها *
واژه صداقت بیای شما به جه معناست؟ درستی و امانت داری؟ انجام کار درست به دلیلی درست؟
هرچیزی برای افراد گوناگون, ارزش و معتای متفاوتی دارد. اگر قصد دارید ارزش«های خود را به تیم خود
منتقل کنید؛ ابندا سعی کنید که معنای آن ارزش ها را شرح دهید. پس اگر از کارمندان خود انتظار دارید که
ارائه سطح بالایی از *خدمات مشتریان" را ارزش تلقی کنند. داستانی تعریف کنید که معنای دقیق "خدمات
مشتریان" را از نظر شما شرح دهد.
صفحه 6:
برای نمونه؛ ا ee ري لا مر
ن ها قصد تعویض محصول خریداری شده را اشد؛ اين امکان برای او فرآهم
راض کردتد که اين کار هزینه ی زیادی را به آن ها تحمیل خواهد کرد؛ اما
رئيس مجموعة ر جلسه مسئولان شعبه هاء توضیح داد که اگر چنین برنامه ای با کیفیت لازم. عملياتي شود؛
مشترى يه خاطر اين مزيت, براى مدت زیادی به آن ها وفادار خواهدبود. بلکه فروشگاه آن ها را
eee 1 ۱ مقابل هزینه ی اضافی که
6. داستان هاى "من هم مى دائم كه به جه جيزى فكر مى كنيد "
دنیای کسب وکار مملو از چانه زنی های رفن است. با استفاده از مزیت لین نوع داستان ها؛ شما
حي So Wess Wily lv cles كرده ويه لن عا توضيع عرد كه كرا أبن مولرد ذل وفعيث
كنونى, كارساز نخواهنديود. با اين كار هم نشان مى دهيد كه يراى نظر ديكران ارزش قائل هستيد و هم آن ها
را متقاعد مى كنيد كه حرف و دليل شما درسث است
برای تمونه؛ فروشنده یک فروشگاه کفش کودکان؛ مادر یک كودك را متقاعد مى كند كه يك كفش كران قيمث
را براى فرزند خود خريدارى كند و براى او توضيح مى دهد كه اكر فرزندش قا يك هقته از كفش خود احساس
رضايت نداشت, يا مى توانند آن را تعويض كنند ويا حتى بول خود را بس يكيرند. اين درشرايطى است كه حتى
کفش استفاده شده و غیرقابل فروش باشد. فروشنده این توضیحات را با بیان داستانی مشابه درمورد یک
خریدار دیگر, تکمیل می کند. البنه این نکته را نیز یادآوری کرد که آن مشتری تنها فردی بوده که در یکماه
گذشته, از محصول خریداری شده رضایت نداشته است.
نكات زير را به هنكام داستان سرایی, مدنظر قرار دهید:
»با مخاطب خود صادق باشید
یک داستان را با تمام احساس تعریف کنید ولی تملق و با تزویر را وارد کلام و احساس خود نکنید. مخاطب
خيلى زود اين احساس تقلبى را شناسابى ميكند و در چتین شرایطی بهترین داستان شما نيز هيج اثرى بر أو
نخواهدگذاشت:
»به مخاطب خود توجه كنيد
یک داستان طولانی, مخاطب را خسته می کند. داستان را به بهترین شکل تعریف کنید ولی آنرا بیش از اندازه
صفحه 7:
پیش از ارائه یک داستان, آترا برای خود تعریف کنید. حتى اكر اين كار را جلوى آبينه يا یک دوربین فیلمبرداری
انجام بدهید؛ سطح آمادگی شما را برای داستان سرایی در یک جمع, بسیار افزایش خواهدداد.
*تجريه ى خود رأ مجسم كنيد
زمانیکه داستانی را تعریف می کنید, تجریه خود را به دیگران منتقل خواهیدکرد. بنابراین تنها به صدا(وائیه ها)
اکتفا نکنید و سعی کنید تصویر داستان را با بیشتریت جزییات برای مخاطب ترسیم کنید!
برای نمونه؛ خیلی راحت است که به مخاطب خود بگویید: هوا برفی است. اما اگر قصددارید که شنوندگان
داستان, کلام شما را یا تمام وجود درک کنند؛ چگونگی بارش Be باد و برخورد دانه های برف با
صورت خود را رای آن ها رسیم ند به آن ها بگویید که چطور هنگام پارو کردن برف های جلوی درب خانه,
در رویای یک لیوان چای داغ بودید. درحالیکه بخاطر نامناسب بودن کفش تان, انگشتان پای شما آز شدت
سرما در حال انجماد بودند. پس با بکارگیری حواس پنچگانه در داستان های خود. به آن ها زندگی ببخشید.
صفحه 8:
ابزارهای مرتبط
Ube
کاربردها
Covert
Leadership پنهان یربهر
Mintzberg
Provocation yu Sl
طوفان فکری Brainstorming
.بش كسب و كار تجاری Business
شکی نیست که داستان ها می توانند فکر, رفتار و احساس ما را تغییر بدهند. رهبران
قدرتمند می توانند از یک داستان خوب برای انگیزش اعضای تیم یا سازمان خود استفاده
کنند. داستان ها همه چیز- از درک افراد تا رفتار آن ها- را تفیبر مبدهند. آن ها می توانند
افسانه هایی را خلق کنند که بنیان فرهنگ یک سازمان را تشکیل دهند و قدرتی را در
اختبار یک تیم یا شرکت قرار دهند که موانع را کنار زده و موقعیت های بد را به فرصت
هایی ناب تبدیل کند. همچنین تخیلات ما را تحقق می بخشند؛ کاری که تنها با تکیه بر
واقعیات امکان پذیر نخواهد بود
0
Vv
۲
داستان ها, اگر بدرستی استفاده شده و بدرستی بیان شوند؛ ابزاری قدرتمند در دست
رهبران خواهندبود. بنابراین داستان مناسب را برای موقعبت مناسب خود شناسایی کنید و
در مورد ایده های گوناگونی که برای هر یک از انواع داستان ها دارید؛ طوفان فکری
به ياد داشته باشيد که داستان سرایی یعنی خلق یک تجریه برای مخاطب, پس سعی کنید
هگم داستان سرایی, بیشتر حواس مخاطب را درگیر داستان خود کنید و با ایجاد جذابیت
پیشتر, آن داستان را برای او به تصویر بکشید!
صفحه 9:
نیروی کا
et
Be
* 0
صفحه 10:
براق كسب اطلاعات بیشتر به
وبسایت امجیتولز مراجعه
تمایید...
MGtc Is