علوم انسانی و علوم اجتماعی روانشناسی و روانپزشکی

دانش آسیب شنوایی ومسائل روانشناختی

danesh-asib-shanvaayi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 34 اسلاید فایل حاضر دارای 34 اسلاید های جامع درخصوص آسیب شنوایی ومسائل روانشناختی متعاقب آن برگرفته از کتاب روان شناسی کودکان استثنایی(1394) با آخرین تغییرات DSM5 تالیف پروفسور محمد نریمانی وکتاب کودکان ونوجوانان با نیازهای ویژه تالیف دکتر خانزاده 1394 می باشد.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
678 بازدید, 4 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دانش آسیب شنوایی ومسائل روانشناختی”

دانش آسیب شنوایی ومسائل روانشناختی

اسلاید 1: به نام خداوند بخشنده ومهربان

اسلاید 2: آسیب شنوایی ومسائل روانشناختی مرتبطآناتومی وفیزیولوژی گوش

اسلاید 3: حس شنواییگوش ها اندام شنوایی ما را تشکیل می دهند که از سه بخش خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده اند. گوش خارجی که از لاله ی گوش و مجرای شنوایی تشکیل شده است صداهای محیط راجمع کرده و به گوش میانی منتقل می کند. گوش میانی نیز از پرده ی کشیده و سفت به نام پرده ی صماخ و زنجیره ای از استخوان چه های چکشی، سندانی و رکابی تشکیل شده است. امواج صوتی پس از عبور از مجرای شنوایی به پرده ی صماخ برخورد می کند و آن را به ارتعاش در می آورد. ارتعاشهای پرده ی صماخ، استخوان چه ها (چکشی ،سندانی،رکابی)را یکی پس از دیگری به حرکت در می آورد.(stapedius,incus,malleus (.حرکت استخوان چه ی رکابی موجب ارتعاش دریچه ی بیضی که در حد فاصل گوش میانی و گوش داخلی قرار گرفته است،می شود. مجموعه ی گوش خارجی و میانی را دستگاه انتقالی می نامند؛ زیرا، امواج صوتی را تقویت نموده و به گوش داخلی منتقل می کنند.گوش داخلی از دو بخش تعادلی و شنوایی تشکیل شده است. بخش شنوایی، حلزون نام دارد که از سه لوله ی مارپیچی به نام های طبقه ی دهلیزی، طبقه ی وسطی و طبقه ی صماخی تشکیل شده است.

اسلاید 4: طبقه ی دهلیزی وطبقه وسطی توسط غشای رایسنر (غشای دهلیزی) از هم جداشده اند و طبقه ی صماخی نیز توسط غشای پایه ای از طبقه ی وسطی جدا می شود. گیرنده های شنوایی به نام اندام کرتی که دارای سلول های حساس به محرک های الکترومکانیکی به نام سلول های مژک دار است، برروی غشای پایه ای قرار دارد.پنجره ی بیضی به مجرای دهلیزی منتهی می شود. این قسمتاز یک مایع آبکی موسوم به پری لنف پر شده است. مجرای وسطی از مایع آندولنف پر شده است. ارتعاشات صدا که موجب فشار دریچه ی بیضی شده است، تغییری درفشار مایع مجرای دهلیزی ایجاد می کند و این خود منجر به ارتعاش غشای پایه ای می گردد. در اثر ارتعاش غشای پایه ای،سلول های مژک دار تحریک شده و به این ترتیب، تکانه ی الکتریکی ایجاد می شود. تکانه ی الکتریکی از طریق عصبشنوایی به مرکز شنوایی در قشر مخ منتقل می گردد.

اسلاید 5: ماهیت صوت:صوت در اثر نوسان هوای اطراف به وجود می آید و با سرعتی حدود 340 متر درثانیه منتشر می شود. امواج صوتی از دو جهت اساسی با یکدیگر تفاوت دارند. یکی فرکانس یا بسامد و دیگری دامنه. فرکانس به تعداد امواج صوتی ایجاد شده در ثانیه اطلاق می گردد و واحد آن هرتز است. دامنه به میزان فشار (ارتفاع) امواج صوتی اطلاق می گردد. دامنه ی موج تعیین کننده ی بلندی صدا است و بر اساس واحدی به نام دسی بل اندازه گیری می شود. هر چه قدر فرکانس صوتی بیشتر می شود، ارتفاع آن هم بیشتر می شود؛ یعنی، صداها زیر و بم بالا دارند. افراد جوان، می توانندفرکانس های بین 20 تا 20000 هرتز را بشنوند. در افراد پیر، محدوده ی فرکانس های قابل شنیدن به 50 تا 8000 هرتز یا کمتر، کاهش می یابد. سگ ها در مقایسه با انسان ها، فرکانس های بالاتری را می شنوند.امواج صوتی، علاوه بر فرکانس، از لحاظ دامنه هم با یکدیگر تفاوت دارند. هر چه قدر دامنه ی موج صوتی بلندتر یا میزان دسی بل آن بیشتر باشد، صدا بلندتر ادراک خواهد شد.

اسلاید 6: نظریه های شنوایی: در مورد این که گوش داخلی، چگونه فرکانس صوتی را ثبت می کند، دو تا نظریه مطرح شده است؛نظریه ی مکانی و نظریه ی فرکانس. بر اساس نظریه ی مکانی، هر فرکانس مکان خاصی در غشاء پایه ای را مرتعش می کند؛ مثلا، صوت های با فرکانس بالا، انتهای باریک غشاءپایه ای را در نزدیک دریچه ی بیضی تحریک می کنند. ولی،صوت های با فرکانس پایین، بیشترین جا به جایی را در ناحیه ی نزدیک تر به راس حلزون، ایجاد می کنند. بر اساس نظریه ی فرکانس، ادراک فرکانس یک صوت به تعداد شلیک های عصب شنوایی بستگی دارد. اصواتی که فرکانس بالاتر دارند،باعث می شوند، عصب شنوایی بیشتر شلیک کند.

15,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید