صفحه 1:
به eli خداوند بخشنده ومهربان
صفحه 2:
کوش داخلی .کوش میانی کوش خارجی
1 1
a 1
وزج 3 ip
a استخوان هاي 1 7 \
بیع 43 نك" مم سه
EQ: 1 _
0 ——
when ۰ ©)
oe ۱ :
2و Dm ne
آناتومی
وفیزیولوژی گوش
صفحه 3:
حس شنوایی
گوش ها اندام شنوایی ما را تشکیل می دهند که از سه بخش خارجی,
میانی و داخلی تشکیل شده اند. گوش خارجی که از لاله ی گوش و
مجرای شنوایی تشکیل شده است صداهای محیط راجمع کرده و به گوش
میانی منتقل می کند. گوش میانی نیز از پرده ی کشیده و سفت به نام
پرده ی صماخ و زنجیره ای از استخوان چه های چکشی, سندانی و رکابی
تشکیل شده است. امواج صوتی پس از عبور از مجرای شنوایی به پرده
ی صماخ برخورد می کند و آن را به ارتعاش در می آورد. ارتعاشهای پرده
ی صماخ, استخوان az ها (چکشی ,سندانی,رکابی)را یکی پس از دیگری
به حرکت در می lyri! aS >.) stapedius,incus,malleus).2,91
چه ی رکابی موجب ارتعاش دریچه ی بیضی که در حد فاصل گوش میانی
و گوش داخلی قرار گرفته است.می شود. مجموعه ی گوش خارجی و
میانی را دستگاه انتقالی می نامند؛ زیراء امواج صوتی را تقویت نموده و
به گوش داخلی منتقل می کنند. گوش داخلی از دو بخش تعادلی و
شنوایی تشکیل شده است. بخش شنوایی, حلزون نام دارد که از سه
لوله ی مارپیچی به نام های طبقه ی دهلیزی» طبقه ی وسطی و طبقه
ی صماخی تشکیل شده است.
صفحه 4:
طبقه ی دهلیزی وطبقه وسطی توسط غشای رایسنر
(غشای دهلیزی) از هم جداشده اند و طبقه ی صماخی نیز
توسط غشای پایه ای از طبقه ی وسطی جدا می شود.
گیرنده های شنوایی به نام اندام کرتی که دارای سلول
های حساس به محرک های الکترومکانیکی a: نام سلول
های مژک دار است,» برروی غشای پایه ای قرار دارد.
پنجره ی بیضی به مجرای دهلیزی منتهی می شود. این
قسمت 5
از یک مایع آبکی موسوم به پری لنف پر شده است. مجرای
وسطی از مایع آندولنف پر شده است. ارتعاشات صدا که
موجب فشار دریچه ی بیضی شده است, تغییری درفشار
مایع مجرای دهلیزی ایجاد می کند و این خود منجر به
ارتعاش غشای پایه ای می گردد. در اثر ارتعاش غشای پایه
ای,سلول های مژک دار تحریک شده و به اين ترتیب, تکانه
صفحه 5:
هيت صوت:
ت در اثر نوسان هواى اطراف به وجود مى آيد و با
شترعتى حدود 340 متر درثانيه منتشر مى شود. امواج صوتى
از دو جهت اساسی با یکدیگر تفاوت دارند. يكى فركانس يا
بسامد و دیگری دامنه. فرکانس به تعداد امواج صوتی ایجاد
cow در aul اطلاق می گردد و واحد آن هرتز است. دامنه به
میزان فشار (ارتفاع) امواج صوتی اطلاق می گردد. دامنه ی
موح تعیین کننده ی پلندی صدا است و بر اساس واحدی به
نام دسی بل اندازه گیری می شود. هر چه قدر فرکانس
صوتی بیشتر می شود ارتفاع آن هم بیشتر می شود؛ یعنی»
صداها زیر و بم بالا دارند. افراد جوان» می توانندفرکانس
های بین 20 تا 20000 هرتز را بشنوند. در افراد پیر. محدوده
ی فرکانس های قابل شنیدن به 50 تا 8000 هرتز يا کمتر»
کاهش می یابد. سگ ها در مقایسه با انسان هاء فرکانس
هاى بالاترى را مى شنوند.امواج صوتی, علاوه بر فرکانس؛
اد ame cheung cbs acest chaste Lam xitals bela! فقوت او ور
صفحه 6:
نظريه هاى شنوایی:_در مورد اين كه كوش داخلیء؛
جكونه فركانس صوتى را ثبت مى كندء دو تا نظريه
مطرح شده است؛
ی مکانی, هر فرکانس مکان خاصی در غشاء پایه ای را
انتهای باریک غشاء
پایه ای را در نزدیک دریچه ی بیضی تحریک می کنند.
ولی,صوت های با فرکانس پایین» بیشترین جا به جایی
و ی تر به راس حلزون» إيجاد عمى. كننة.
ره a
Tr od a ede be
صفحه 7:
0 تا 1940 میلادی بسیاری از تعاریف مربوط به
ناشنوایی در رابطه با آثار نامطلوب ناشنوایی در گذران
زندگی فرد بوده است؛ ولی بعدا و بهخصوص در نیمه دوم
قرن بیستم اکثر تعاریف ناشنوایی به نحوی با مساله تکلم
و مراوده کلامی مربوط میگردد. زیرا ناشنوایی در رابطه
با ناگویایی قابل لمستر است و سنگینی فقدان این حس
مهم بشری از این طریق بهتر نمایان میشود
صفحه 8:
تعاریی وصفه ند اس نسنوایی
صفحه 9:
نقص شنوایی, شامل دو گروه فرعی ناشنوا و سخت شنوا
> ناشنوا:
آموزشی: :کسی است که ناتوانایی شنیدن اواز پردازش
موفقیتآمیز اطلاعات کلامی که از طریق شنیدن(چه با
سمعك و چه بدون سمعك) به دست میآید, جلوگیری
مى did
فیزیولوژی: افرادباآسیب شنوایی 90 دسی بل يا بیشتر
<« سختشنوا:
آموزشی:بهطور کلی با وسایل کمكشنوایی بتواند از
باقیمانده شنوایی خود در پردازش موفق اطلاعات زبانی
از طریق شنیدن استفاده کند.
فیزیولوژی:افراد باآسیب شنوایی پایین تراز 90 دسی بل
صفحه 10:
db wu lois glows تاثير برقرارى ارتباط
15610
25616
40626
55641
70656
90671
1 به بالا
بهنچار
جزئی
متوسط
نیمه شدید
بی تاثیر
درمحیط پر سروصدا درک گفتار ضعیف
دنبال کردن بحث درس مشکل است
فقط از فاصله نزدیک گفتار قابل شتیدن است
گفتار بلند وآشکار قابل شنیدن هست گفتار
خودشآاز نظر وضوح مشکل دارد
نمی تواند گفتار محاوره را بشنود مگر خیلی بلند
باشدگفتار فرد قابل فهم نیست
قادر به شنیدن گفتار محاوره ای نیست صداهای
ر بلند را می شنود .روش اصلی برقراری
اباط ای ات
صفحه 11:
نع تیه
sella عاملی مانع از ورود هوا به گوش بیرونی ودرونی می شود. عفونت وتجمع مایع در گوش
نی
حسی - عصبی:نقص عملکرد گوش درونی مثل آسیب به حلزون وعصب شنوایی
مختلط
* مکان :
پیرونی
میانی
درونی
آسیب شنوایی بیشتراز 60 الی 70 دسی بل مربوط به گوش داخلی است
صفحه 12:
اجدوق ٩۰-۷ انوا آضیب هننیایی
epee pie ale نیت
آسیب شتوایی ترکیبی
آسیب شتوایی م رکزی
در اثر تابهنجاری در گوش خارجی یا میاتی ایجاد میشود.
در اثر تجمع پیش از حد واکس کوش, مایع. سوراخ شدن پردة گوش
رسانش استخوانی بهنجار الست
رایچترین نوع آسیب شتوایی در کودکان سنین مدوسه است:
ریت صداها با وسایل کمک شتیداری و دیگر ابزارها مفید
آسیب تاشی از تارسایی در کارکرد گوش داخلی
پر رسانش استخوانی و انتقال هوا تأثیر میگذارد.
یه درملان های داروبی و یا جراحی پاسخ تمیدهد
تقویت صداها با وسایل کمک شتیداری و دیکر ایزارها مقید است
ترکیبی از آسیب شتوایی انتقالی و حسی عصبیٍ
یهطور معمول تاشی از عاملی است که موجب آسیب انتقالی در کودکی
میهود که بیش از al calls Gul خخیی بووة نت اغفن با
درمان دارویی یا جراحی قایل اصلاح است
تقویت صداها یا وسایل کمک شنیداری و دیگر ابزارها مقید
با مشكلاتى در سيستم شتوايى مرکزی ایجاد میشود.
ممکن است مشكلاتى در كقتار در محيط يرسروصدا ايجاد كند
ممكن است فرد از عبهدة آزمونهاى شنيدارى سنتى بربيايد
قرد ميتلا مشكلاتى را در حافظه شتيدارى. حافظه توالى شتيدارى. نظام
آواشتاختى. و درك خواتدن داشته باشد.
ممکن است قره یه راهیرههای کوناگوت پاسخ ذهد.
از سالویا و یسدایک ( 0۲۰۱۰
سس
صفحه 13:
ناشنوایی پیش زبانی:قبل از تولد وقبل از رشد زبان وگفتار
0 درصد نقایص حسی عصبی این دوره ژنیتکی هست,نارس بودن
نوزاد وکم وزنی به هنگام تولد ,عفونت ویروسی,ویروس سایتومگال
مادرزادی. سرخجه,ورائت
واس مين از اکسابونان
مننژیت, عفونت گوش میانی,نقص ناشی از سر وصداءعلل ناشناخته
صفحه 14:
< عوامل غیر ژنتیکی
> عوامل ژنتیکی:
۶ چهار الگوی ارئی:اتوزوم غالب,اتوزوم مغلوب,مغلوب وابسته به
ایکس,توارث میتوکندریال
صفحه 15:
tte
ضصویه هتگام تولد.
کممووتی
سیتومکالو و یروس
جدول ۲- 2۸ عوامل غیرژتتیکی ایجاد کنتده ناشتوایی
توصیف
با توجه به پیترقتهای پزشکی. تاد
زیادی از تووادان پیشرس زنده میمانند.
لین توزادان دارای تاتوانیهای چندکانه
یک علت پس از تولد در میان کودکان
که باصت تاضتوایی میگردد. در این
بيسارى كه عقوتت در غشای اسلراف معز
ایجاد میشود. تاشی از باکتری. ویروس.
قارج. میکرویاکتری و اسیرو کت است.
ویروسی که به باقت جتين حمله م ىكتد
و یه شکلکیری سلولهای چشم. عفوء
کوش و قلب آسیب میزند.
عقوتت ويروس که در دوران جنیتی متقل
میتبود. حضو: عاتوقده عبغال نه وس
مایمات یدن. تامل خون. یزای. شیر دادن
سیتهه و اتکها متتقل میشود. تشانههای
آن شامل تب بالا. سرماخوردکی: خستگی.
و ره اس
وضصعیت هوشی. تحصیلی. زباتی»
جسماتی» و رقتاری
هوشیعر یایین. پبشرغت تحصیلی پایین» ایب
شتوایی عسق, فلج مفزی. تاکوبی. آتفتکر
حیجانی. مصکاات کفتاری. سیب منزی,
ناتواتیهای ادا رکی» مشکالات سازش باقتگی
حوخیهر پایین؛ افرادی که یمد از LST
بات تاخنوا میشوند عسلکرد بمتری در
مدرسه دارند؛ آسیب شئوایی شدید: مسولٌ
پیشتر از یک سلولیت دارند و تاتواتیهای
تاتوی تامل تاگویی. کمتوان ذهتی. اسیب
sie و ووان کسستکی است؛ مهارتهای
ارتیاسلی پاییت.
خوشمعر پایین: پیشرقت تحصیلی بایین»
تاگویی. اختالالهای رفتاری. عطر بالای
دیایت و دیگر اختالالهای درونریزء
معکلدت چسماتی اضافی.
میتواند پا میکروسقالی. کمتواتی دحنی»
تآخیرهای تحولی. مصکلات حماهتگی.
آسیب ید سیستم مرکزی.
thik = cea oust
-
صفحه 16:
5 3 وضعیت هوشی» تحصیلی» زبانی>
ae ال جسماتی» و رفتاری _. _
توکسوپلاسموزیسی | Mage lie Se | Mn I و کمتواتی.
ماهرزادی اسان که از جاريم
RH عامل
Sa oe Ped | Sent عد يمعنوان
عیزان شیوع بالای قلج متزی
هماهتگی. تاکویی, ناتائیهای تحصیلی.
عامل 1811
دیایت مادری» اكر داروها يا شيمى درماتى TLS foe
کمبود اکسیژن. os دح کیوت صاک رد بهحری دز
افزایش بیلیروبین. وهای عحیای خولند حافت. خارومای
داروهای مصرف شده در طی بارداری میتواند منجر
به مشتكالات در Syed نوزاد شود
سمیکتنده کوش _ |
سرطكه السفاليت أكر اين بيمارىها قيل از سن 61ت
sie 29)
آیلهموغان» انفلوانوا | میشوتد درد
صفحه 17:
جدول ۰۱۰-۱ نشانههای احتمالی آسیب شنوایی
گرداندن سر به وضعیتی که یک گوش در مسیر گوینده با منبع صدا قرار گیرد
درخواست تکرار اطلاعات
به نظر میآید که در روژیای روزانه است و و توجه نمیکند
به هنگام سژال پرسیدن یا راهنمایی کردن. پاسخی ندهد
مشکلات در تولید زبان
مشکلات در صداها و حروف
با صدای بلند حرف زدن
ضربه زدن بر روی گوشها
عفونتهای مداوم كوش
دامنة واژگان محدود
صفحه 18:
حافظه
- مشکلات در ارتیاط
-شقاهى
تسوجه جسزئى به دستورعملها
اطلاعات
مشکلات در توجه شتوایی
فراختای توجه (طول زمانی توجه ير
دوى تكليقف)
تمر (بازداری محرکهای مزاحم)
توجه انتخایی (تمیز وییژکیهای مهم
(oS joe
محعلات در حافظة شید ازی
مشخلات در تحول واژکان
مشکل در درک گفتار معلمان
مشکل در درک گفتار همسالان
ارايبة سرتخهای لازم که نشاندهندة
اطلاعات مهم باشد.
ارای 2 اطلاعات شفاهی شتیداری در
فواصل کوتاء
فراهم كردن اطلاعات مهم و
دستورعملهاى مهم از طريق فرمت
توشتاری
se Se ees ee
تا کید بر محتوای معنادار
آموزش راهيردها
استفاده از اراتة اطلاعات به صورت
حسی
ايجاد محيطى كه آنها را تشويق يه ارتباط
كلامى کتد.
اواية اطلاعات به صورت دیداری
اراية اطلاعات به شکل نوشتاری
ایجاد نظامهای حمایتی همسالان
استقادة معلمان از مهارتهای ارتباططی
موتر
استفاده از آسیبشناسان زیان -گفتار مه
هه هه هه ن نو نو لك
۵ ۵ ۵ ز ز
صفحه 19:
تماملات ایتماسی -
رفتاری
مهواری جر دوک دیات جریافتی و مان
تاخیر در اعصساب واتکان و قواعد بات
Ee در پهات احساسات 9 BE
تاعير متقايل جنوج فرهتگی و لهیهمای
تاخیر در فراگیری مهارتهای خواندت.
رمزکشامی معت.
خری خواندت
محاسیات ریاخبی
ae =
فراهم کردت شیوههای جایگزین برفراری
fas
ایجاد محیطی که آتها را به از تبامط لامي
Bea ons ote a Gee
م اا حس سد
سييست به عا
دات آمودات
جمت یادگیری ویات برای اهداف مععلف
آموزشی واوکات دیداری کازبزحی
elena Ca لازم seb
رمزكشايس علمدهاى فاشتاحعه
staat sls Giles ab Abt درک
عواندت و حل مسایل رزیاضی
توسعة مهارتهای توشتن کاربر دی
en iors MAG, SL شيك
ححویی سويت عر عواندت Sr
ححویق خواندت و وشتن معارتی
اسعفادة سطلمات Ol حلهارتهای etal
=
ers Pee mS
= امستعیم مهارتها
ععویت رفتاهای میاسب.
جستجوی دلایل رفتار نامناسب
ود
آموزش خودمدیریعی و خودمها کر ی
اسازمان دهى تلام هاي ماوت همسالات
صفحه 20:
ویژگیهای کودکان ناشنوا
* . رشد شناختی و هوشی
نتایج تحقیقات اخیر برخلاف گذشته نشان میدهد افراد ناشنوا,
سختشنوا و کمشنوا, گروهی هستند که توانایی هوشی و شناختی
طبیعی دارند. سالها روانشناسان عقیده داشتند که ظرفیت استدلال و
تفکر افراد ناشنوا پایین است. البته باید توجه داشت که این نتایج به
خاطر آزمونهای نامناسب افراد ناشنوا بوده است. ولی امروزه با
تصحیح آزمونها نشان داده شده که افراد مبتلا به نقص شنوایی,
تواناییهای هوشی و شناختی طبیعی دارند. هرچند نمره خوبی در
آزمونهای هوشی دریافت نکنند.(آزمون عملکردی )
صفحه 21:
FSW Fre OSES MC ORS er)
2 پیشرفت تحصیلی
علیرغم تواناییهای هوشی و شناختی طبیعی, متوسط پیشرفت تحصیلی
بیشتر کودکانی که ناشنوا هستند, بهطور قابل ملاحظهای پایینتر از میانگین
همتایان شنوای آنهاست. پال و جکسون, گزارش کردهاند: یکی از قویترین
یافتهها این است که ارتباط معکوسی بین نقص شنوایی و پیشرفت
وجود دارد؛ یعنی هرچه نقص شنوایی شدیدتر باشد, پیشرفت تحصیلی پایینتر
است. کودکانی که تاشنوایی ناچیز یا متوسط دارند و به عنوان سختشنوا در
نظر گرفته شدهاند. با احتمال بیشتری در کلاسهای آموزش عادی یا در
کلاسهای مخضوه این کودکان: عليزم بافیمانده شتواین 1-3 بنال از نظر
پیشرفت محضیلن عقبتر از هعتایان شتوای خود هستند.سطح درک خواندن
فرد.18 سالهبا آسیب:شتوایی,درحد پایه چهازم فردشتوا شنت نسته:به
عوامل:شندت آنیبدسشن شروع آستیب:نجرات هوشی:جایگاه اجتماعق -
اقتصادی خانواده,وضعیت شنوایی والدین
صفحه 22:
FSW Fre OSES MC ORS er)
3 رشد زبان
برخی بیان میکنند که, نانوانی اولیه کودك ناشنواء محرومیت از صدا نیست بلکه
محرومیت از زبان است. کودکانی که توانایی شنیدن دارند از طریق شنیدن, درك os
بیان لغات را آغاز میکنند و از نظر شناختی به رسش میرسند؛ اما برای کودکانی که
قادر به شنیدن:نییستد با تیتواننو به خویی:بشنوند, این:تجریه کفیر حامبل میشود
و آنها مدرسه را با تاخیر رشد زبانی آغاز میکنند و برخی از آنها هرگز از نظر رشد
زیانشناسی و تحصیلی به همتایان خود تمیرسند. کودکانی که کمشنوا هستند و
وانایت ستوانی آنها پایتن آشت با اجتمال تيشترى رشد زبانى حود را تقويت مكتنه.
پژوهشی که اکتساب مهارتهای زبانی. صحبت کردن و خواندن و نوشتن را در
کودکان ناشنوا بررسی کرده, نشان میدهد که زبان کودکانی که ناشنوا هستند به
همان شیوه کودکان شنوا رشد میکند, ولی بهطور قابل توجهی آهنگ آن کندتر است.
صفحه 23:
4 سازش یافتگی اجتماعی
تحول اجتماعی وشکل گیری شخصیت در افراد ناشنوا تا حد زیادی به توانایی
برقراری ارتباط بستگین دارد.دوعامل تلفیق ووضعیت شنوایی والدین دراین
خصوص حائز اهمیت است .تلفیق افراد شنوا با ناشنوا باعث تعامل خیلی
کمی می شود.مداخله یادگیری مشارکتی در افراد شنوا با ناشنوا موثر بوده
است در کل سازش یافتگی اجتماعی وشخصیتی افراد شنوا a تعامل شان با
خانواده بستگی دارد درخصوص افراد ناشنوا نیز همینطوراست (والدین
ناشنوا). محرومیت زبانی برحرمت خود ومهارت کلامی وروابط
بابیرون ,آسیب وارد می کندورضایتمندی از روابط کاهش واحساس تنهایی
مى کنند
صفحه 24:
شناخت اجتماعی وفر ایند اجتماعی شدن
مادران ناشنوا مهارت را از طریق دیداری ولمسی به
نوزادان ناشنوای 29 re می دهند کودکان محروم از
مداخلات بینایی ولعسن در معرض خظر تاخیر زبان واجتماعی
وهیجانی هستند ارنظر اجتماعی ناپخته ,تکانشی,فاقد واکنش
مناسب ,خودمیان بين هستندومسوليت نأي یر.افراد ناشنوا فاقد
نظریه ذهن هستند توانایی فرد درپیش بینی دیدگاه دیگران که
با یادگیری زبان ,سبک یادگیری (دیداری در برابر شنیداری )
مرتبط است.وضعیت والدین ناشنواعامل تعیین کننده است
صفحه 25:
کودکان ناشنوا درمعرض بدرفتاری (2الی3درصد),سوء استفاده جنسی ,سوء
استفاده فیزیکی ,سوء استفاده روان شناختی وبی توجهی نسبت به کودکان
شنوا قرار دارند
بدرفتاری کودکان سبب بروز مشکلات روان می شود.40 تا 50 درصد
چهاردسته عوامل پیش بینی کننده سلامت روان :میزان آسیب شنوایی,روش
ارتباطی,موقعیت وعملکرد مدرسه,مشارکت والدین ونیز سن وقوع آسیب
شنوایی, وجود معلولیت اضافی,موقعیت اموزشی (جداسازی يا تلفیق).سن
وجنس فرد
صفحه 26:
اين كودكان مستعد بروز مشکلات هیجانی ورفتاری مثل
پرخاشگری فیزیکی ,پرخاشگری کلامی.سرپیچی از
دستوزات,طفيان خلفى «تخريب: اموال. ورفتا رنامناسب
جنسى
صفحه 27:
مداخله زودهنگام: آموزش مهارت های
ee
ألا قفا ور رسناته ,ومواد: دیدازی
رايانه ووسايل كمكى مرتبط باآن
سيستم زيرنويس
يادداشت بردارى بكمك رايانه
نوار ویدئویی
سی دی آموزشی ونرم افزار
فناوری ارتباط از راه دور
مواد نوشتاری,برنامه ها وبسته های آموزشی
صفحه 28:
2- فناوری ءرسانه ومواد شنيدارى
۳ 65699203993 سيستم ٠
سمعى قابل برنامه ريزى(افزايش صدا):صدا بوسيله ميكروفن دريافت ,.تقويت
وفيلتر ميشود وبه درون كانال شنوايى ارسال مى شود
* سيستم تقويت ميزان صدا
٠ كاشت حلزون
٠ سى دى هاى آموزشى ,برنامه رشد كوش دادن تعاملى ونرم افزار
* برنامه ضبط شنیداری
٠ سیستم آموزش گفتار با کمک رایانه
صفحه 29:
سیگنال ضوتی را به تکانه های الکتریکی تبدیل می
كنند ودرنتيجه عصب هاى شنوایی درون گوش را
صفحه 30:
متناسب سازی aol py درسی
1- برفرارى ارتباط: ( مغلم با دانش آموزو برعکس,دانش
اموز با دانش اموز)
- روش برقرارى ارتباط به روش دستى (تاكيد برايما واشاره)
مثل زبان اشاره یالب خوانی, گفتار نشانه دار(هشت شكل
متفاوت دست باعث افزایش لب خوانی wo شود)
- روش شفاهى(تاكيد بر كفتار):روش شنيدارى - كلامى .روش
شنيدارى -شفاهى
- ارتباط كلى همزمان(استفاده همزمان از زبان اشاره وگفتار)
صفحه 31:
2- ملاحظه اجتماعی هیجانی
ایجاد یک محیط مثبت حمایتی» وپرورش دهنده در کلاس درس.
تشویق مشارکت فعال در فعالیتهای کلاس درس و ایجاد تعامل بین دانشآموزان در
گروههای کوچک.
اجازه دهید دانشآموزان بدانند که اگر با مشکلی روبرو هستند یا میخواهند با شما
صحبت کنند در دسترس آنها هستید.
به دانش آموژان شتوا کمک کنید تا درک درستی از آسیب شنوایی داشته باشند و بدانند
چگونه میتوانند به اين افراد کمک كتند.
مهارتهای تعاملی مناسب را تمرین کنید. 0
دانش آموزان را به شرکت در فعالیتهای فوقبرنامه تشویق
به آنها کمککنيد تا تواناییهای حل مسأله را قرا بگیرند 2
به دانشآموزان کمک کنید تا انتظارات واقعگرایانه داشته باشند.
دانش آموزان را برای رویارویی با الزامات زندگی و شرایط بزرگسالی آماده کنید.
صفحه 32:
3-طرح همگانی یادگیری
مطمتن شوید که داتش آموزان توجه و دقت میکند.
آموزشها را به صورت کوتاه و واضح ارایه کنید.
واضح و طبیمی صحیت کنید. بر روی تلفظ واژهها زیاد مکت نکنید.
از جایجایی زیاد در کلاس: پشت کردن به دانشآموان در حين صحبت کردت» و ایستادن
در جلوی منیع تور اجتتاب کتید.
از بیان چهرهای و ایسا و اشازء و یا ادا و اطواز استقاده کنید.
اگر داتضآموز گفتارخواتی میگتد مملران لتق تومدچه ریض و سییل انیا
آنقدر کوتاء است که بیشترین دید را ایجاد میکند.
کنترل کنید که آیا دانشآموزان آنچه تدریس يا ارایه میشود را درک میکنند.
جات آمووان را تشویق کنید تا دویار5 مطالب ارایه شدم توضیح 3۳1
فردی را که صحبت میکند معمایز کنید تا دیگر دانآموات او وا از دیگران باز خناستد؛
تظرات بیان شده از سوی دیگر داش آموزان وا تگراز کنید.
در پایان کلاص, مباحت مطرح شده را جمیبندی کنید.
در موقع لزوم» اطلاعات را بنویسید.
واژگان و مفاهیم جدید را قبل از تدریس مطالب اصلی مرو کتید.
از اشكال محتلف آموزش ماتند. توصیف کردن» آزمایش کردن و دیگر روضهای قابل
رقیت استفاده کنید.
صفحه 33:
حمایت مشاورهای
© معلم آموزش ناشتوایی
© شتواییشناس آموزشی
© آسیبشناس زبان و DS
تیم مشارکتی مدرسه
مشاور آموزش ویژه
رواتشتاس"
مددکار اجتماعی
دیگر متخصصان در صورت درخواست
(مسانند یزشک متخصص اطفالي
رواتپزشک. روانشناس اعصاب)
صفحه 34:
ازبذل توجه شما عزیزان
سس مرس
5 9 a)