آموزشصدمات و آسیب‌دیدگی‌هاکودک و نوجوانپزشکی و سلامتروانشناسی و روانپزشکی

دانش آموزان مبتلا به ناتوانی‌ها و اختلالات حسی

ناتواني يادگيري به عنوان يك اختلال نوروبيولوژيكي در پردازش شناختي و زباني تعريف مي شود كه به علت كاركرد نابهنجار مغز به وجود مي آيد. به دليل اين بدكاركردي مغزي كودكان مبتلا بـه ناتواني يادگيري، اطلاعات را به شيوه‌اي متفاوت از كودكان عادي دريافـت و پـردازش مـي كننـد. نارسايي هاي پردازش اطلاعـات حـسي كودكـان مبـتلا بـه نـاتواني يـادگيري در زمينـه هـايي چـون رمزگشايي يا شناسايي واژه، درك خواندن، محاسبه، استدلال رياضي، املاء يا بيان نوشـتاري و بـه همان ميزان نيز در كاركرد نابهنجار زبان گفتاري مـشخص شـده اسـت. يك نـاتواني يـادگيري كـه در بافـت تحـصيلي آشكار مي شود، ممكن است بـر سـاير زمينـه هـا هـم پيامـدهاي منفـي اي داشـته باشـد.

علیرضا اسدی

صفحه 1:

صفحه 2:
درس: استاد:

صفحه 3:
i =z piss د 8 منابع

صفحه 4:
ناتولنی بادگیری.به عنوان یک اختلال نوروبیولوژیکی در پردازش شناختی و زبلنی تعریف عی شود که‌به علت کارکرد نابهنجار مغزبه وجود می آید..به دلیل این بدکارکردی مغزی کودکان مبتلا بسه اتولنی یادگیری, اطلاعات را به شیوه‌ای متفاوت از کودکان عادی دریافت و پسردازش مسی کنند. نارسایی های پردازش اطلاعات حسی کودکان مبتلا یه ناتوانی بسادگیری در زمینه هایی چسون رم زگشلیی پا شناسایی واژه. درک خواندن. محاسبه. استدلال ریاضی, املاءیا بیان نوشتاری و به همان میزان نیز در کارکرد ابهنجار زبان گفتاری مسشخص شده است. یک نساتوانی بسادگیری که در بافشت تحصیلی آشکار می شود. ممکن است بر سار زمينه ها هم پیامدهای منفی ای داشته باشد. برای مشال. فعالیت های روزمر ه ی شخص, در منزل ممکن است تحت تأثیر حافظه ضعیف. استدلال نارسا و سا حل مسئله ی مرتبط با مشکل نوروبیولسوژیکی قسرار بگیرنسد . عسلاوه بسر ایسن روابسط اجتصاعی و یسا کارکرد هیجلنی نیز ممکن است‌به دلیل نارسایی های پردازش شناختی تحت تأثیر قرار گیسرد. ایسن امر موجب می شود کسه فسرد در تفکر یا رفتار و یا درک رفتار دیگران دچار اشتباهاتی شود

صفحه 5:
. WAS ناتولنی یادگیری ممکن است‌به صورت همبودبا سایر شرلیط بالینی نظیر اخستلال بسیش فعالی / کمبود توجه. اختلالات رفتاری. اختلالات حسی ویا سایر شرلیط پزشکی و عصب شسناختی نظیسر دیابت. کم وزنی حین تولسد, جراحی قلبسی دوره ی نسوزادی؛ هيدروسفالى. س سرطان خون لیمپولاستیک حاد ۰۳ بیماری سلول داسی وجود اداشسته باشد.

صفحه 6:
پژوهش آشکار کرده است که در بسیاری از افراد مبتلابه نارساخوانییک سری کار کردهای نابهنجار مغسزی تسشخیص داده سی شسوند کسه در پسردازش شسنیداری- زبسانی به ویسژه پسردازش واج شناختی و نامیدن خودکار سریع نقش پردازش واجشناختی و نامیدن خودکار سریع دو فرایند هست ه ای هستند که مهارت هاى خواندن را بيش بينى ی کنند برخی از افراد مبتلابه نارساخوانی در سیستم های دیداری مغز بسا افراد عادی تفاوت هایساختاری دایند لین در حللی اسست که تثیرات منفی نارسایی های دیداری - فضایی بر یادگیری ممک ن است بر سایر مهارتها نیز ک‌شیده شود. وجود نارسایی در تکاا مربوط به پردازش چنسد عنسصری ۲-کسه پسردازش دیسداری واه را ممکن می سازد سبه تکرار در نارساخوانی تشخیص داده شده است. علاوه بر داشتن نارسایی هسای پسردازش زبانی و سرعت پسردازش دیسداری, افسراد نارساخوان همچنین دارای مشکلاتی در تغییر توجه بین محرک های ارلئه شسده بسه صورت متسوالی, توجه فضایسی ضعیسف و توانسایی پسایین فیلتسر کردن محرکهای دیداری و شنیداری نامربوط مى باشند

صفحه 7:
از آنجا که توانایی های پردازش حسی برای پاسخ دهی اثر بخش به موقعیست هاء تسسهیل یادگیری, رفتار اجتماعی و کارکردهای روزسره شسخص مهسم سی باشند. بررسی نارسایی ها ی پردازش حسی در کودکان مبتلابه ناتولنی بسادگیری که دارای مشکلات اساسی در بادگیری و سازگاری اجتماعی هستند هم جهت شناخت بهتر ویژگی های نوروسایکولوژیکی لین افراد و هم برای طراحی روش های درملنی کار آمد و مبتنی بر تیازآن ها ضروری به نظرعی رسد . با توجه به موارد فوق هدف اساسی در پسژوهش حاضر مقایسسه نسیم رخ پسردازش اطلاعسات حسسی بین دانش آموزان مبتلابه ناتولنی های یادگیری و دلنش آموزان عادی می باشد تا نارسایی هسا ی پردازش اطلاعات در مبتلایان به ناتوانیهای باد گیری مشخص گردد.

صفحه 8:
سس با توجه‌به هدف پژوهش حاضر مبنی بر مقایسه ی شیوه ی پردازش اطلاعات حسی بین دانش آموزان مبتلا به ناتولنی یادگیری و دلنش آموزان عادی. روش این پژوهش مقطعی - مقایسه‌ای می باشد. لا جامعه. نمونه و روش نمونه گیری : كليه دلنش آموزان ثبت نام شده در مراکز نساتوانی های یادگیری مدیریت آموزش و پرورش نواحی ۱ و ۲ شهر ارومیه لیک مرکز برای هر ناحیه) در سال تحصیلی ۹۰-۹۱ جامعه آماری لین پژوهش را تشکیل دادند . کلیه ی دانش آموزان ایسن مراکز بسه دلیل ناتوانی‌های یادگیری از مدارس ارجاع داده شده و آزمون هسای مقدملتی تسشخیص به وییه آزمون هوشی در لین مراکز روی آّن ها انجام گرفته وبه دلیل ناتوانی های یادگیری در لین مرلکز تحت آموزش های ویژه قرار گرفته بودند.

صفحه 9:
روش كم لا - الا روش اجرا : جهت انجام لين يزوهش بعد از اخذ مجوزهاى لازمبه دو مركز ناتولنى يادكيرى در شهر اروميه مراجعه و ليست تمام يدلنش آموزان ‎ool‏ مراكزببا توجهبه نوع اختلال در اختيار قرار كرفت. يس از نمونه كيرى جهت تأييد تشخيص. داده شده. يرونده هاى تمام اعضاى نمونه (نتايج آزمون های تشخیصی, ز مون هوشی, گزارشات معلمان و غیره ) سورد بررسی قسرار كرفت و در کنار آن تام اعضای نمونه تحت مصاحبه بالینی بر اساس سلاک های ‎DSM‏ ‏6 برای ناتولنی های یادگیری قرار گرفتند که در نهلیت در جریسان ایسن رونسد چند نفر از پژوهش خارج شدند که جای ن هابا نمینه های دیگر جبران شد. سپس طی تماس تلفنی از مادران ن ها خواسته شدتا جهت شرکت در پژوهشی در ارتباط‌با وضعیت بچه هایشان و تکمیل پرسش نامه ی پسردازش حسی‌به مرکز مراجعه نمایند . برای تحلیل داده ها نيز از آزمون تحلیل واریلنس یسک راهسه. تحلیسل واریانس چند متغیری (۵۱۱۵۷۸۵) و آزمون تعقیبی 50 استفاده شد.

صفحه 10:
تعداد ۳ گروه ۱۵ نفری از دلنش آموزان مبتلا بسه ناتوانی يادكيرى با تشخیص های نارساخوانی / نارسانویسی. تارسایی در حسساب و نوع مختط از هر سه اخستلال و یک گروه ۱۵ نفری از دلنش آموزان عادی با میسانگین (انحصراف معیار ) سسنی بسه ترتیسب ۸۰/۸ (۸۶۱۱ ۰ ۰۷۲/۱۱۳/۹ ۸۶۱۸ (2۰۶۱۱) و ۶۰/۸ (۳۴۵/۱<) در این پژوهش شرکت داشتند. جدول 1. ميانگین و انحراف معيار نعرات آزمودنی‌های هر ۶ گروه_در مولفه‌های پردازش حسی ‎hole pe‏ عادی سس حضویت گروهی ترماخوانی تارساتویسی ‏ نرسایی در حساب ‏ مخلط "MSD MSD MS Me a ۱ ۱ ۱۲ ‏حناسيت لسی‎ ‏أحاسيث جشانى بويلى ۱ ۲ ۱ را ما‎ ‏اپ رک ۱ عي جيم‎ ۱ ۱ ‏خراص‎ kl a ۴ ۶ ‏قتر کردت شیداری‎ TAT WAY WAYS Fe JRIAE TYR ns clo vies Wor TARA R Ar ‎AVITT AFR AVIAN Yuta‏ كشركر جما بوكرب ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
1 نتايج جدول ۷ تایح آزمون تحليل وازياقس جند ‎yo fil gata ly MANOVA ) spt‏ آزمودلی‌های 6 کروه در هی پردازش ‎“en‏ مطایق جدول شماره ۲ نتیجه ی آزمون لس ی تحلیل واربانس چند متغیری برای مقایسه ‏ ۰ ۰ب سم هس > میانگین نمرات گروه ها در هر یک از مؤلفه ۳ های پردازش حسی نشان داد که تفاوت ‎RHP‏ عي ‎cia‏ سس 5*2 ‎ieee So ES ae, Cotto Gee cel‏ ‎(gl Sa gS‏ ساسيت ‎Gorm‏ ا ‎se oe‏ 0 (۴0/001,۴<15/5 احسساس دس وس پر 5 واهى ‎(P<0/001,F=7/55)‏ السام لي ‎me MT‏ ب اسم or a ‏فیلتسراگسسردن شسنیداری‎ ‎s(P<0/001,F=7/53)‏ > اسیت ‎gst‏ ها مد همم ‎set War‏ عن ‏دیسداری اشسنیداری ‎P<0/04, F=)‏ الل تت ‏3 وجود دارد. عمو الل را ها مه او عد ۱ ‏ديار ى شيدارى ‎

صفحه 12:
مطلبق جدول ۲ نتیجه ی آزمون تحلیل واریلئس بیک راهه نشان می دهد که تفاوت معنسی داری بین میانگین نمرات گروه ها در نمره کلی آزمون پردازش حسی وجود دارد. جدول ۳ تایج آزمون تحلیل ‎bly‏ یک راهه برای آزمون تقاوت گروه‌ها در نمره کلی آزمون پردازش حمی ‎DF 55‏ ین‌گروهی ‎YA‏ ‎mF rank aay‏ وت کل مضي و۵

صفحه 13:
بحث و نتیجه گیری نتلیج تحلیل واریلنسیک راهه نشان داد که در نمره ی کلیپسردازش حسسی تفساوت معنی داری بین گروه های مبتلابه ناتولنی های یادگیری و گروه عادی وجسود دارد . نتیجه ی آزسون تعقیبی 150 هم آشکار کرد که نمره ی کلی پردازش حسسی نیسز در سه گروه مبستلا به ناتوانی یادگیری به طور معنی داری کمتر از گروه عادی میباشد. همه ی لین مطالعات وجود نارسایی هایی در پردازش انواع مختلفی از اطلاعات حسی در کودکان مبتلا بسه ناتوانسی یادگیری را آشکار کرده‌اند. کودکان مبتلا بسه ناتوانسی های یادگیری حساسیت پایینی نسبت به انواع مختلف اطلاعات حسىببه ويقّه اطلاعات دیداری و می دهند. شنیداری نشان

صفحه 14:
بحث و نتیجه گیری لین امر باعث میشود که اولاً محرک های جاری را بسه خوبی دریافشت نکرده و در حافظه خود بسرای استفاده های بعدی ذخیره ننمایند .ثانیا در صورت وجود حافظه ای هم به دلیسل عسدم دریافت منا سب محرک های جاری و نبود سرنخ‌های بازیابی مناسب. فراخولنی یبا بازیلبی اطلاعسات موجسود در حافظه در ُن ها که برای اعمالی چون خواندن و نوشتن و محاسبه لازم است. دشوار می باشد. مطلیق نتلیج لین مطالعه میزان احساس خواهی گروه عادى.به طور معنی داری کمتر از سه گسروه مبتلابه ناتولنی یادگیری بود . میزان بالای اصساس خواهی در مبتلایسان به ناتوانی ها ی یسادگیری باعث تضادهای عجولانه و پاسخ شتاب زده در آن ها شده و همچنین باعث هی شود که ن ها نتوانند مدت زمان زیادی روی‌میک تکلیف متمرکز شوند . لین دو علمل در نهلیت تراکم تجربه های حسی را ک ه جهت پردازش وارد ذهن حی شسوند

صفحه 15:
بحث و نتیجه گیری در لین مطالعه توانلیی فیلتر کردن اطلاعات شنیداری گسروه نارساخوان / نارسانویس به طور معنی داری کمتر از گروه با نارسایی در حساب و گروه عادی بود. همچنسین این توانايى در گسروه عادی به طور معنی داری بیشتر از گروه دارای نارسایی در حساب و نارسایی مختلط بود. دروتدادهای شنیداری زیادی وجود دایند که از میان آنها فقسط درونسدادهای شسنیداری گفتاری برای خواندن و تلفظ کلمات لازم می باشند. برای یادگیری بهتر حروف و تلفظ آنها فیلتسر کردن اطلاعات اضافی و غیر ضروری لازم عى باشد. لین امر همخوان با نتايج يافته هاى دوان. شناسان فيزيولوثيك هم حى باشد كه نقاط متفامتى

صفحه 16:
بحث و نتیجه گیری بر اساس نتایج ایسن مطالعات و همچنین نتلیج مطالعه حاضر به نظر می رسد که حساسیت پایین شنیداری و دیسداری جنبه ی مشترک همه انواع ناتوانی های یادگیری باشد چون برای تمام عملیات یادگیری چون خواندن. نوشتن و محاسبه پردازش سالم دروندادهای دیداری و شنیداری لازم می باشد. نتلیج لین مطالعه همچنین نشان داد که مبتلایان بسه نساتوانی یسادگیری تفاوت معنی داری با افراد عادی از نظر سطح انرژی, حساسیت به حرکت و حساسیت چشلیی | بویایی ندارند. در کل نتلیج ایسن مطالعه نشان داد که کودکان مبتلابه ناتولنی یسادگی ری نارسایی ها یی در پسردازش اطلاعات لمسسی, دیداری/ شنیداری. فیلتر کردن اطلاعات شنیداری و احساس خواهی دایند و لین نارسایی ها می توانند میزان زبادی از دشواری های ن ها در زمینه هلیی چون خواندن. نوشتن و محاسبه را نمایند . بسر اساس نتلیج لین مطالعه طراحى روش هابيى براى بهبود و افزايش حسساسیت حسسی جهت ارائه ی مداخلات اثربخش در كودكان مبتلا به ناتوانى يادكيرى ييشنهاد مسى كردد.

صفحه 17:
منابع Bosse, M. L., Tainturier, M. J, & Valdois, S. (2007). Developmental dyslexia: The visual attention span deficit hypothesis. Cognition, 104(2), 198-230. Breslau, N., Chilcoat, H. D., Johnson, E. O., Andreski, P, & Lucia, V. C. (2000). Neurologic soft signs and low birthweight: Their association and neuropsychiatric implications. Biological Psychiatry, 47, 71-79. Conlon, E. G., Sanders, M. A., & Wright, C. M. (2009). Relationships between global motion and global form processing, practice, cognitive and visual processing in adults with dyslexia or visual discomfort. Neuropsychologia, 47, 907-915. Dalen, K, Bruaroy, S,, Wentzel-Larsen, T, Nygaard, ‏رل‎ & Laegreid, L. M. (2006). Nonverbal learning disabilities in children with infantile hydrocephalus, aged 4-7 years: A population-based, controlled study. Neuropediatrics, 37, 1-5. De Luca, ‏رل‎ Burani, C., Paizi, D, Spinelli, D., & Zoccolotti, P (2010). Letter and letterstring processing in developmental dyslexia. Cortex, 46, 1272-1283. Dunn, W. (1999). Sensory profile user’s manual. USA: The Psychological Corporation. Eden, G. F, VanMeter, JW, Rumsey, J. M., Maisog, J. M., Woods, R. P, & Zeffiro, T. A. (1996). Abnormal processing of visual motion in dyslexia revealed by functional brain imaging. Nature, 382, 66-69. Geary, D. C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences, 20, 130-133.

صفحه 18:
منابع Grant, A.C, Zangaladze, A, Thiagarajah, M. C, & Sathian K. (1999). Tactile perception in developmental dyslexia: a psychophysical study using gratings. Neuropsychologia, 37, 1201-1211. Hari, R, & Renvall, H. (2001). Impaired processing of rapid stimulus sequences in dyslexia. Trends in Cognitive Science, 5, 525-532. Hecht, S.A,, Torgesen, J. K,Wagner, R., & Rashotte, C. (2001). The relationship between phonological processing abilities and emerging individual differences in mathematical computation skills: A Iongitudinal study of second to fifth grades. Journal of Experimental Child Psychology, 79, 192-227, Jameson, PL. (2006). Diabetes, cognitive function, and school performance. School Nurse News, 23, 34-36. Kirby, J. R, Parrila, RK, & Peiffer, S. L. (2003). Naming speed and phonological awareness as predictors of reading development. Journal of Educational Psychology, 95, 453-464. McIntosh, D. N, Miller, L. J, Shyu, V, & Dunn, W. (1999). Short sensory profile. USA: The Psychological Corporation. Miller, L. J, Anzaione, M. E, Lane, S. L., Cermak, S. A., & Osten, E. T (2007). Concept evolution in sensory integration: A proposed nosology for diagnosis. American Journal of Occupational Therapy, 61, 135-140. Parham, D. L., & Mailloux, Z. (2001). Sensory integration. In J. Case-Smith, A. 8. Allen, & PN. Pratt (Eds.), Occupational therapy for children (3rd ed., pp. 307-355). St. Louis Mosby. Raghubar; K., Cirino, P, Barnes, M,, Ewing-Cobbs, L., Fletcher, J, & Fuchs, L. (2009). Errors in multi- digit arithmetic and behavioral inattention in children with math difficulties. Journal of Learning Disabilities, 42, 356-371

صفحه 19:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان