صفحه 1:
دانشزایی میان سازمانی:
رویکردی به ارتقاء شبکه ورزی دانش
پژوهشکده فناوری اطلاعات
مرکز تحقیقات مخابرات ایران
is 1
۷
صفحه 2:
*_ برهمگان آشکار است که دانشزایی در محیط نیازمند انگیزه هاییست که ورود به فا ۳
برای استخراج و بازسازی ساختارهای اطلاعات نوین به منظور پاسخگویی به پرسش ها لتظارات نو
فراهم می سازد.
* ازجمله اين انكيزه هاء عدم دسترسى فرد ٠ گروه یا نهاد به واقعیات مطلوب است که او را واثار می
سازد تا برای دستیابی به آن.به فرد. گروه و ییا نهادهای دیگر که علی القاعده حلّز هویتی
همدیس و همراستا با محتوای پرسش / انتظار اوست. ارجاع کند.
*_ همگام با این ارجاعست که انتظار می رود دانشی نوین که زاییده تلفیق. واقعیات نهفته در بایکاتی
مرجع مربوطه با مدل درخواستگر است. پا به عرصه ظهور نهد.
این دانش می تواند با هویت خاص خود در بایگانی درخواستگر ذخیره گردیده و در آینده با مدل
های درخواست از جانب افراد. گروه ها و یا نهادهای دیگر تلفیق گردد. بدین منوال مي توان انتظار
داشت که در طول زمان ساختارهای دلنش پیچیده تر. هر کدام باههیت ویقه خود. در فضای
تعامل بیان موجومیت های سازمانی شکل گرفته و بدبنگونه تعامل میان لین موجودیت ها
که لازمه حیاتپذیری آنهابا هدف ایفای نقشی در توسعه در ابعاد مختلف آنست,به نحوی
معنادار به ظهور برسد.
صفحه 3:
فضای پیرامونی گردد.
بدیهی استکه به تناسب دانشی که از اين تعامل بر می خاهد. می توان انتظار داشت که شبکه دلنش
در جهتی کارآمد تر (پرفایده تر) فعال گردد.
سوال در اینجاست که چگونه می توان تعامل میان دو سازمان را از منظر دانش برخاسته بارور
ساخت؟البه نظر می رسد که (عمق) اطلاعات نهفته در درخواست یا پرسش یک سازمان که
او را در عمل به ارجاع به سازمانی دیگر سوق می دهد, نقشی تصمیم گیرنده در این
خصوص ایفا کند.
اطلاعات نهفته دردرخولست یا پرسش, سازمان را به تجربه جدیدی از عملکرد دانش مرجع رهنمون
می سازد. به تعبیری سازمان (فرد گروه . نهاد) در می یابد که ترجمان واقعیات حوزه مرجع از
منظر پرسش ادرخواست او چگونه بوده و نهایتاً این ترجمان از چه دانشی برخورداراست.
صفحه 4:
منظرهای مختلف در برخورد با بک درخواست / یک ی
تفسیر درخواست / پرسش در فضای خاص
چه منابعی (دیدگاه ها ء روش هاء مدل هاء ابزارها) می توانند
دهی در اختیار کاربر قرار گيرند.
سیر استدلالی ویژه در برخورد با درخواست / پرسش مورد نذا
پاسخ به درخواست / پرسش مربوطه
صفحه 5:
تی (۴885) می توانند از منظر دست یافتن مد نظر قرار گیرند؟
* ايك موجوديت (با ويزكى هاى خاص) از جه خواصى (باجه رت ات تبعيت مى كند؟
Modeling entities’ properties
* رابطه ميان دو موجودیت (با ویژگی های خاص). | زچه خواصی (با چه ویژگی هایی) می کند؟
Modeling entities’ inter-relations
در شرایط سازگاری مجموعه ای از موجودیت ها (با ویژگی های خاص) چه موجودیت های دیگرنیز سازگار می
باشند؟
Modeling entities’ associations
زگی های خاص) چه راه حل هایی (با چه ویژگی هایی) پيشنهاد می گردد؟
Modeling problem solution
* یرای مسائل با ویژگی های خاص) چه فرآیندهای استدلالی (با چه ویژگی هایی )پيشنهاد می گر
Modeling reasoning process
* _برای مسائل (با
©
یک هدف عمده از پژوهش دستیابی به واقعیات فوق است که به تعبیری می توانند دلنش حاصل از
پژوهش تلقی گردند. شکی نیست که سیستم های پرسش / پاسخ قادرند لین فر آیند را در حد
شگرفی تسهیل نمایند.
صفحه 6:
سطوح دانش در واقعیات
7 چه خواصی در یک موجودیت نهفته است؟
7 چه روابطی ( با چه خصوصیاتی) میان دو موجودیت نهفته است؟
7 چه واقعیاتی (مشتمل بر چه خصوصیاتی) می توانند در کنار مجموعه
ای از واقعیات ديكر سازگار باشند؟
ole حل هانی ( با بچة خصوصیاتی )مین توانبزایبیک. معبقلة ( با
ویژگیهای خاص) پیشنهاد نمود؟
7 منابعي که در تولید راه حل به کار گرفته می شوند
دنباله «سیراشتفاق 2۳1
7 خود راه حل
صفحه 7:
"پردازش دیدگاه نگر مفاهیم" به عنوان چارچوبی رابانشی برای نحقق دانشزایی
(Otwport- Orected Ouuiputiod oP Orwept)
* زمانيكه درخواست يا يرسشى از يك بايكلنى مرجع مطرح می گردد. چند مستله مدنظر قرار
مى گیرد که از جمله آنها می تون به "اینکه درخواست ییا پرسش مربوطه چگونه می
بايد تعبير (تفسیر) گردد تا مابه ازای آن بتوان پاسخ مناسب از بایگلنی دریافت
تمود؟" " اینکه در صورت عدم وجود پاسخ مناسب از جانب بایگلنی, لین بایگلنی می
تولند چه متلبع (دیدگاه هاء روش ها ابزر...) مناسبی را برای پاسخ دهی در اختبار
کاربر قرار دهد؟" و نهایتاً "اینکه بایگانی مرجع چه سیر استدلالی ایرا جهت
پاسخگویی به این درخواست یا پرسش در پیش می گیرد؟ " اشاره کرد.
به تعبیری اينکه تلقی از یک درخواست یا یک پرسش چیست؟ . چه منابعی می تواند در جهت
پاسخگویی به کار گرفته شود؟؛ و اینکه اساسا استدلال ضروری برای پاسخگویی به درخواست
یا پرسش مربوطه چیست؟ مواردی هستند که می باید به آنها توجه نمود.
* موارد فوق دقیقاً مواردی هستند که توسط انسان خبره (6(606۲0) یا خبرگان در پاسخگویی
به یک درخواست و یا یک پرسش مد نظر قرار می گیرند.
صفحه 8:
کارکردهای اصلی پردازش دیدگاه نگر مفاهیم
* بهسازی توانمندی/کارآمدی .. بدین معنا که بتوان توانمندی / کارآمدی
یک موضوع (مضمون) را به کمک موضوع ( مضمون) دیگر افزایش داد.
(ex: wewrd cet Brow te viewpotd oP Pury)
** توجیه نقش / کاربری . . بدین معنا که بتوان به تبیین جایگاه | نقش یک
موضوع (مضمون) در حوزه موضوع (مضمون) دیگر پرداخت.
(ex: erage processtay Proc the viewpotat oP oedicdl dagazsts),
* پیش نگری چشم انداز / پیامد .. بدین معنا که بتوان پیامدها/ چشم انداز
های فعال بودن از یک موضوع (مضمون) را در حوزه موضوع (مضمون) دیگر به
بررسی نهاد.
oP oll production) تحضد عكا مس موس مه و
** تفسیر ( تعبیر) ۰ . بدین معنا که بتوان یک موضوع (مضمون) را از منظر
موضوع (مضمون) دیگر به تفسیر (تعبیر) گذاشت.
viewpotd oF sigedl processing) سا سا موم عم
صفحه 9:
قاب (121136]) به عنوان ابزارى براى باز نمايى مفاهيم موضوعات
مفاهیم مرتبط با موضوعات (مضامین) اصلی را می توان در قالب قلب هایی با
خصلت های ویژه که منعکس کننده ماهیت این مفاهیم از منظرهای مخل ۱۱۲
بازنمایی کرد.
خصلت های عمده عبارتند از : خصوصیت / هدف اصلی ( Major
«ly! . (concern/characteristics پایه basic)
(advantages) oljLiol (constituents , نقاط ضعف
(01560۷5۳0]0966) . که به تعبیری بیان کننده "چرا" "چون" کدام +"
( در چه شرایطی موفق) و "کدام -*( در چه شرایطی ناموفق) هستند.
صفحه 10:
ارائه یک مثال
سازمان أ -- حفاظت محیط زیست
سازمان - بالايش فرآورده ها ى شيميايى
سازمان 1 -- آینده پژوهشی | آینده نگاری فناوری
8 -- (حفاظتمحیط زیساز دیدگاد پل الیشفرآورده هاای شیمیلیی)
دانش تولید شونده - چه ملاحظاتی را می باید در خصوص حفاظت از محیط زیست با توجه به دانش موجود از
سازوکار الایش | نوع فرآورده ها ی شیمیایی موجود در نظر گرفت؟
8 - - ( آینده نسکایعاز دید گام (حفاظتعحیط زیساز دیدگاه پل لیشفرآورده ها ی شیمیلیی)
دانشن تولید شونده - با توجه به ملاحظات موجود در خصوص حفاظت از محیط زیست از منظر دانش سازوکار
پالایش فرآورده های شیمیایی موجود. چه سیاق ها مدل ها و ابزارهایی را می باید در راستای آینده پژوهشی /
آینده نگاری در توسعه فناوری پالایش این نوع فرآورده ها مورد استفاده قرار داد. عملیاتی سازی آینده
آینده نگاری بر بايه اين سياق هاء مدل ها و ابزارها نهايتاً به کدام برنامه اجرایی می انجامد؟
صفحه 11:
نتیجه پرسش سازمان ۳ از ) نتیجه
برسش سازمان ؛ از سازمان (1 6
نتیجه پرسش سازمان ۱
از سازمان ز
سیر افزایشی و بازگشتی (صهیسحر 8 مسج در دانشزایی برمبنای
پاسخ دهی به درخواست ها/ پرسش ها
11
صفحه 12:
بالایش فراورده های شیمیایی
پرداختن به امور مربوط به محیط زیست به گونه ايكه
موجودیت های زیستی ارزشمند (برای انسان و ذیحیاتان
آن) oe المقدور نروند.
ديدكاه ها . روش هاء مدل هاء فتون و لبزارهای محافظت
از موجودیت های زیستی در طبقات گوناگون
پرداختن به فرآورده های شیمیایی به گونه ميك مواد
سمی (فعال) ناشی از آنان به حداقل معقول و قابل قبولی
کاهش یابد.
دیدگاه ها . روش هاء مدل ها فنون و ابزارهای به حداق
رسانیدن فرآورده های شیمیایی
صفحه 13:
آبنده پژوهشی | آننده نگاری فناوری
هدف اصلی
اجزاءپایه
13
تدوين برنامه هاى آتى در خصوص فناورى و امور مربوطه.
در چارجوبی منطقی و معنادار که مطابق با امکانات و
توانمندیهای موجود از یکسو و نیازهای جامعه و روند رو
به رشد فناوری مربوطه از سوی دیگر باشد.
دیدگاه ها . روش هاء مدل هاء فنون و ابزارهای تدوین
برنامه با در نظر كرفتن فرصت ها و مخاطراتی که در فوق
به آن اشاره شد.
صفحه 14:
حفاظت محبط زبست از دیدگاه پالانش فرآورده های شیمبابی
هدف اصلی
اجزاء پایه
آينده نكا
هدف اصلى
پرداختن بهامور مربوط به محيط زيست به كونه ايكه موجوديت هاى [بتی ارزشمته در
شرايط وجود مواد سمى (فعال) ناشى از فرآورده هاى شيميابى حتى المقل | بو
دیدگاه ها . روش ها مدل هاء فتون و ابزارهای محافظت از موجودیت های زیستی در طقات
گوناگون در شرابط وجود مواد سمی (فعال) ناشی از فرآورده های شبصابی (که
محموعه ای از احزاء پابه استوارنت
از دیدگاه (حفاظت محیط زیست از دیدگاه بالایش فر آورده هاى شيميا.
تدیین برنامه های ی در خصوص فناوری و امور مربوطه. در چارچوبی منطقی و معنادار
ما توجه به ملاحظات مربوط به پرداختن به امور مربوط به محبط ژلست به گونه ابکة
موجودیت های زستی ارزشمند در شرلبط وحود مواد سمی (فعال) ناشی از فرآورده های
شیصایی حتی المقدور از_بسن نروند.
دیدگاه ها » روش هاء مدل هاء فنون و ابزارهای تدوین برنامه در شتاعط ملاحظات موبوط
به امور محمط زست به گونه انکه موجودیت های زستی ارزشمنه در شرالط وحودمواد
"سمی (فعال) ناشی از فرآورده های شیمبابی حتی المقدور از سث تروند.
صفحه 15:
جمع بندی و پیشنهادات
پرسش- پاسخ میان سازمانی . با توجه به حوزه علاتق و
ja SUL سازمان:: هی تواتد متجر به شکل گیری
ز دانش گردد که غایت آن
ورزی دلنش به عنوان لازمه تولید آکامی
(awareness building) <i. 5
فرهنگ سازی در جامعه می باشد.
پردازش دیدگاه نگر مفاهیم. عملا ازلین قابلیت برخوردار است
تا در پرتو سازو کارهای تلفیق خود نقش ارزنده ای را در اپن
وادی ایفاء نماید.
صفحه 16: