صفحه 1:
داوری اخلاقی و مدل منطق موقعیت

صفحه 2:
مدل منطق موقعيت على بايا * دراين مدل رابطه كنشكر با نهاد را ابتدا بايد به دقت روشن كرد . سيس با شناختى قابل قبول تلاش کرد راهی برای دستیابی به پاسشهای متانتبیافت: * از دیگر از اجزای این مدل مرز موفقیت است که پیشنهادی است و تحلیل گر آنرا بر مبنای ملاحظات اخلاقی پیشنهاد میکند. * در تمام مباحث اخلاقی برای گزینه ها دو جنبه را باید در نظر گرفت: ” یکی توان‌بر عمل و تاثیر گذاری. ۲ دیگری امکان.استعداد و ظرفیث. زیرا هر نهادی حدی از توان و حدی از امکان و ظرفیتی برای تغییرات و تنظیم خود بری شرایط جدید دارد. کنشگر نیز دارای این دو جنبه است.

صفحه 3:

صفحه 4:
داوری عقلانی در مدل منطق موقعیت در اين میان ملاک عقلائیت بهمراه نقد پذیری آن پذیرفتنی است زيرا پدیده ای تکاملی شناخته ميشود. یه راهنما در این میان یک چارچوب اخلاقی معین و پذیرفته شده است. مثلا اخلاق متکی به فضیلت » اخلاق متکی بر عدالت . اخلاق متکی بر قواعد. اخلاق متکی بر حقوق. ‎DE‏ ‏متکی بر وظیفه. برای شناخت اصول اخلاقی اما رویکردهای متفاوتی وجود دارد: رویکرد تک اصلی ۰ رویکرد چند اصلی » رویکرد بی اعتناء به اصول . رویکرد متکی به نسبی گرائی اخلاقی.

صفحه 5:
چارچوب های اخلاقی معارض * اخلاق متکی به فضیلت (عصااه صحاشه. * اخلاق متکی بر عدالت (حصفطاه صعین. * اخلاق متکی بر قواعد (عصتنطاه ‎(rules‏ * اخلاق متکی بر حقوق (عصاه ع۲. * اخلاق متکی بر وظیفه (۳2< .

صفحه 6:
عامل اخلاقی فاعلی است که فضائل اخلاقی مثل شجاعت و راستگوتی را در خود رشد داده و رذائل اخلاقی را کنار گذاشته ‎Bah‏ اما معیاری برای دست یافتن به فضائل اخلاقی وجود ندارد.

صفحه 7:
آمور باید در جامعه عادلانه تقسیم شود. شامل عدالتهای : ناظر به رويه و مشىء باز تولیدی,توضیحی و خيرخواهانه است.

صفحه 8:
اخلاق متکی بر قواعد ‎és 2 ۳‏ = قواعد ‎Salt Be‏ گر تصمیمات اخلاقی باشند. مثلا احاله قدرت و زور به دولت.

صفحه 9:
اخلاق متکی بر حقوق ناظر به حقوق طبیعی بشری. با فرض خوش بینی به آزادی و تعاملات بشری.

صفحه 10:
اخلاق متکی بر وظیفه فعل اخلاقی از باب وظیفه اخلاقی انجام میشود. پاشنه آشیل کانتی : اهمیت انتشار نتایج یک پژوهش علمی با امکان خودکشی یک فرد در معرض اتهام چه کند؟

صفحه 11:
رویکردهای متفاوت شناخت اصول اخلاقی * رویکرد تک اصلی (جه ‎(eoosistic‏ ‏* رویکرد چند اصلی تمه بیج * رویکرد بی اعتنا 4 ‎(periccoristapproack) Jgol‏ ° رویکرد نسبی گرائی اخلاقی (وه نوا

صفحه 12:
رویکرد تک اصلی یک اصل اخلاقی کلی وجود دارد و باید برای آن تصمیم گرفت. مثل فلسفه اخلاق کانت.

صفحه 13:
رویکرد چند اصلی در بر دارنده تعاملا ت چند اصل.

صفحه 14:
رویکرد بی اعتناء به اصول تصمیم گیری اخلاقی موردی مبتنی بر شرایط.

صفحه 15:
رویکرد متکی به نسبی گرائی اخلاقی رعایت اصول,آموزه ها و فرهنگ اخلاقی ویژه هر قوم.

صفحه 16:
اخلاق دانشگاهی تفکیک میان علم(پاسخگوئی به نیازهای معرفتی) و فناوری(پاسخگونی به نیزهای غیر معرفتی مثل دموکراسی).معیار علم گزارش صادق از واقعیت. معیارفناوری کفایت و کارآمدی است. دانشگاه بعنوان نهاد و فرد دانشگاهی بعنوان کنشگر. تفکیک بین هویتهای مختلف: دانشگاهی بعنوان پژوهشگردانشمند.فناور»مهندس,روشنفکر‌مدیر .دانشجو,عضو جامعه مدنی يا بين المللى. مسئوليتهاى اخلاقى متفاوت هويتهاى متفاوت . در اخلاق حرفه اى نه تنها كنشكر بلكه نهاد هم صاحب حق و مسئوليت * تعدد مسئوليت هم در مواردى وجود دارد.

صفحه 17:
رفتار مناسب علمی * صداقت. ae ‏دقت.‎ ° قابل اعتماد بودن. * انتقاد و ارزیابی پذیری. * اذعان داشتن به حق دیگران.

صفحه 18:
معیارهای یک کنش علمی-تحقیقاتی برای یک فرد دانشگاهی * عرصه تعارضات است: مثلا از دانشمندی برای ساختن بمبی دعوت شود که تداوم حیات کشور به آن وابسته باشد. مثلا دانشمند بگوید من دغدغه اخلاقی ندارم برای من نتیجه گراتی و پیشرفت علم مهم است يا 3

صفحه 19:
سوء رفتار علمی رفتار غیر اخلاقی درباره موضوع تحقیق.وقتی حوزه تازه ای پیشنهاد میکنید از کجا میدانید اخلاقی است. زیاده روی اخلاقی به وسیله داوران و بررسی کنندگان. رویه های غیر اخلاقی سردبیران و ناشران دانشگاهی. سرقت علمی و حق مالکیت معنوی. تعارض منافع. انگیزه های سوء رفتار علمی. كم كارى. تفاهم هاى ضمنى نانوشته به نفع طرفين و به ضرر جامعه علمى (بازيهاى برد- برد با باخت ضلع سوم)

صفحه 20:
وظیفه افشاگری و به صدا در آوردن زنگهای خطر * شاهد کارهای غیر اخلاقی (ملاحظات نتایج متهم کردن افراد به سوء رفتار علمی لازمست در حلیکه ممکن است بیگناه باشند). * چگونگی رفتار دانشگاه با متهم و مراقبت از او هنگام طرح اتهام و قانون حمایت از به صدا درآورندگان زنگ خطر بسیار مهم و قابل توجه است.

صفحه 21:
مسئولیت کنشگر در مقام روشنفکر ارگانیک ۰ مسئولیت اخلاقی در برابر حقوق همکاران دانشگاهی. * واکنش در قبال اخراج اساتید و دانشجویان. * حساسیت های اخلاق زیست محیطی.

صفحه 22:
فرآروش عقلانیت نقاد جایگاه آینده اندیشی در مدیریت راهبردی. کنشگری خوب گذر از رویکرد دهی هشتادی کیفی و غیر فرمال است در حالیکه از دهه هفتاد متکی به روشهای ریاضی-مهندسی و فرمال هم گذشته ایم. فناوری نرم آینده اندیشی در قالب مدلهائی مثل منطق موقعیت با هدایت تحلیل عقلانی نقد پذیر یک راه حل است. جهان مدرن ویژگیهای بسیاری دارد که یکی از آنها تناقض نما بودن و پیچیدگی بیش از حد پدیدارهای آن است.کنشگر در چنین جهانی با پدیدارهائی سوکار دارد که به سختی با هم سازگارند.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان