صفحه 1:
صفحه 2:
فارسی نهم متوسطه اول
:تهیه و تدوین
Gli wo Sheol wo رسولیان یزد
امير سليمانى
صفحه 3:
لکاذکر, نو کویم که نوریاکی و خدای سس نروم حز یه همان,ره که نوام.راه ,نما
ضمیر پیوسته (-م) با توجه به «راه نمایی» دو نقش مختلف می پذیرد:
-١ راه را به من بنمايى : (-م) متمم ۲- راهنمای من هستی : (-م)
مضاف الیه
صفحه 4:
سنایی غزنوی
ابوالمجد مجدود بن آدم متخلص به سنایی شاعر بزرگ و نامدار نیمه دوم قرن پنجم و
نیمه اول قرن ششم هجری است. وی در سال 4۱۳ يا ۶۷۳ هجری قمری در غزنین دیده به
جهان گشود. وی در آغان شاعری مدّاح بود. یلی تغیبر حال داد و به عرفان روی آورد..
سنایی شاعری است که برای اولین بار عرفان رابه صورت جدی وارد شعر فارسی کرد.
وی در سال ۵۲۵ با ۵۶0 هجری قمری در سن W سالگی درگذشت. از آثار او می توان
به «دیوان اشعار» ومشنویهای «حدیقالحقیقه. طریق التحقیق. کارنامه بلخ. سیر العباد الی
المعاد. عشقنامه و عقلنامه» اشاره کرد
صفحه 5:
Gas خداوندحان وخرد اب
0+ غراونر مان و نو الزن wake ah, ZA
ae م Sis sabe UG uses ده رعنای
و a 1
داور لوا 3 Fi OA فوزيرة باه و ناعير و مر
We» IEP Ge bo DT hos.
]ياه بده جل انرش at Was بده اذ نام و اذ جليكاه
0008 4
SPI Aa De مان .بل را بایرت ست
solr aw ز وان , ول یس با بود
سس
صفحه 6:
به نام خداوند جان و خرد
به نام خداوند جان و خرد كزين برتر انديشه
به نام آفرينئدة جان و خرد (سخن را آغاز مى كنم) زيرا فكرو انديشه
\Q آدمى به بالاتر از اين وصف oly نمى يابد.
تعداد جمله:۲ / فعل جمله او «آغازمی کنم»به قرینه معنوی حذف
| نکات pret \ شد, است./ اندیشه: نهاد مصراع دوم / واج آرایی: تکرارصامت های
دن و «د)
صفحه 7:
penne 1 را
تست
Sa
معنى بيت
خداوند: صاحب
رهئماى: راه نماينده. هدايت كننده
خداوندى كه صاحب نام ها و خالق جاى ها ( عالم هستى)است
و روزی دهنده و راهنمای موچودات است.
خداوند روزی دهنده و خداوند رهنمای:تر کیب وصفی /
خداوند:آرایه تکرار اخداوندمصراع اول با مصراع دوم:جناس تام/
واج آرایی«خ؛ودن»
صفحه 8:
اژه
کیوان: سیاره زحل/ گردان سپهر: سپهر گردنده/ فروزنده: روشنی بخش
ناهید: سیاره زهره / مهر: خورشید
خداوندی که آفریننده سیاره زحل و آسمان گردنده است و روشنی
بخش ماه و زهره و خورشید است.
دو مصراع اين بيت و بيت قبل هیچ کدام جمله نیستند. در واقع همه
آنهادر حکم «بدل»هستند برای عبارت«خداوند جان و خرد» در بیت
اول.
صفحه 9:
فردوسى در اين بيت به يكى از عقايد مهم اهل تشيّع اشاره كرده است
كه خداوند متعال با جشم قابل درک نیست .
صفحه 10:
lie كن رك
فکرو اندیشه انسان نمی تواند به ذات خداوند متعال پی ببرد. زیرا
که ذات پروردگار فراتر ازنام ها و مکان ها است.
صفحه 11:
7 نداند: نمی تواند . میا : کمر
كسى خداوند را جنان كه هست نمى تواند بستايد. يس براى بندكى و
اطاعتش آماده باش.
كس: نهاد/ ستودن: مفعول/ او: مضاف اليه/هست و بست: جناس
ناقص اختلافی/ واج آرایی صامت«س» و «ب»/ میان بستن: کنایه از
آماده شدن برای انجام کاری.
صفحه 12:
2 Sy OR See Sern ey
LE جوان
هركه: نهاد/ تواناء دانا؛ برنا:مسند /دل پیر: ترکیب اضافی- دل انسان
AG پیر/ تشخیص : در مصراع دوم « جوان شدن دل پیر 4/ . برنا و پیر
: تضاد
صفحه 13:
فردوسی
حکیم ابوالفاسم فردوسی توسی AS EG VINA)
شاعر حماسهسرای ایران در روستای باژ واقع در منطقه توس
خراسان به دنیا آمد. 7 از تجين. زادگان و دهقانان توس بود.
و هد ۳ سل رای سرودن كافاسة برحسث عثيد و
لزدیک به هشتاد oS Sab dl
فردوسی سرانجام در سال ۶۱۱هجر قمری درگذشت ودرتوس
به خاک سپرده شند.
صفحه 14: