آموزشسایر

درس دوازدهم دین و زندگی یازدهم-پیوند مقدس

صفحه 1:

صفحه 2:
و كساتى كد ايان أورمد و کتک در را خدا هجرت کرد و ها شا نب ‎plaka ssi jth,‏ زر ره فا و ار ‎aif wale Katee‏ ززرگ و رای مردمانسودهیی است» و كتاء أن دو از سومان بزوكخر است. و از شو مريوسته كه جمجيزى أغاق ‎Filia SOAS‏ جر که از زگ ید هآ رکه توت خوراک سل نون گرد یمان خدا ات نار بای نس ان مک بشدکه زیاره سات دا ‎Rep eee esas‏ ‎Saye‏ اج مر له وا که یشان سوم بش یکی ات و گر أن همزستي کید ‎Sey SH Mls Saclay alas shall‏ ‏کد: + حتشان را نيه سازد و > خود را سخت ب زحمت بمفكيد. ك خدار ضسادكر ‏واصلاحكررا موشتاسد وآن دو را ازهم مشخص مرسازه. واكر خدا مخوانت, تسا را در مر مان زحمت مراناخت [ولش جنين نكرد] جراكه خداوند مطتدرى. ‎Qos‏ ‏و زان مشرک را ه همسری نگید ] یک یمن ورد و قطً یی که ‎tal‏ ‏استء هر از زنآردی اس که شرک ‎Les Ale inp tl‏ ه شگلت. آورد. و زان بایمان را به هسبری مشرکان دوتیورد تا انکه اما ‎whe‏ ‏ری که مزمن است, هرا مد آزادی است که مشرک پاشد؛هرچند لو لوا شما رابه كفت أورد. آنان ب كنتار و كرد رشان به شرك فرانى خواتد که فرجمآن ‎Bl‏ جمزى جز تش تست و خداون به ان خود - بذك كسى ا جيزى اورا نهار كرده دب بهشت و آمزش ریخا اش را را مود ين موك اند كه ‏وراسبد 6 ‎

صفحه 3:
رسول خدا : «هیچ بناپی نزد خدا محبوب تر از ازدواج نبپست». خانواده مقدس ترین نهاد و بنای اجنتماعی نزد خداست. اپن نهاد با ازدواج زن و مرد به وجود می آیید و با آمدن فرزندان کامل می شود. با تولد فرزندان» زن و مرد. مادر و پدر بودن را تجربه می کنند و فرزندان را در دامان خود می پرورانند. در این درس می خواهیم درباره اين نهاد مقدس صحبت كنيم نا بدانيم : زمينه هاى جذب زن و مرد به يكديكر براى تشكيل خانواده كدام اند؟ اهداف تشکیل خانواده چیست؟ همسر مناسپ باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

صفحه 4:
امم 2 0ص ‎els Kellan SI Ho ast!‏ ؛ لتسكنوا ‎as 3 bed)‏ بیتکم ما و رح او نی الک یاب لقم یرون ‏و از شانههای غدا آن است که همسرانی انع نان وى سما افد ب اراس ابید و میان شما «دوستی» و «رحمت» قرارداد. همانا که در اين مورد. نشانه‌هایی است برای کسانی که تفکر می‌کند. ‎a‏ را ا ‎dats‏ کم ين آزواچکُم ب رزقکم من | یکفرون را از [ نوع] خودنان قرار داد و از همسرانتان پرای شما فرزندان و نوادگانی نهاد و از پاکیزه‌ها به شما رزق و روزی داد. حال, ‎Ul‏ نان به باطل ایمان می‌آورند و به نعمت الهى کفران می‌ورزند؟ ‏آیات تفکر کتید و به سژالات اسف ار شک ا لك 1 نوع نگاه اسلا به زن و مرد چگونه است؟ ۳- خداوند جه جیزهایی را به عنوان آیات و نشانه‌های خود معرفی کرده است؟ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
شخصیت انسانی زن و مرد کلمات «انس». «انسان» «بنی آدم» و «ناس» در قرلن کریم اختصاص به جنس خاصی ندارد و هر آیه ای که با اين کلمات همراه باشد. به زن و مرده هر دو مربوط می شود؛ زیرا حقیباقت انسان را روح او تشکیل میدهد و روح انسان نه مذگر است و نه منت . زنان و مردان به عنوان افراد نوع بشر. استعدادها و وییژگییهای فطری یکسان و هدف مشترکی دارند که با بهره گرفتن از آن ویژگیهای فطری میتوانند به ن هدف مشترک یعنی قرب الهی و بهشت جاوید پرسند.

صفحه 6:
نقشهای مکمل خداوند زن و مرد را به گونه ای آفریده که زوج یکدیگر باشند.یعتی در کنارهم قرار گیرند و یکدیگر را کامل کنند. زن و مود اگرچه در ویژگی های انسانی باهم مشتترک هستند و خداوند برای هردو هدف واحدی معبین کرده است. اما از جهت زن بودن و مرد بودن یعنی از نظر خصوصیات جسمی باهم متفاوتند. ايين تفاوت ها به گونه ای است که هردو را به هم نیبازمند کرده است؛ بدون ایینکه یکی بر دیگری برتری داشته باشد. زیرا برتری هرکس نزد خداوند به تقواست و هر انسانی می تواند آن را در وجود خود پرورش ده تفاوت هاى ميان زن و مرد به جهت وظاییف مختلفی است که خالق حکییم برعهده هریک از زن و شوهر نهاده است تا هرکدام از آنها بتوانند در زندگی مشترک و خانوادگی نقش های خاصی را بر عهده بگیرند و یک خانواده متعادل را پدید آورند. به طور مثال توانمندی عاطفی بالای زنان و قدرت جسم ی بیشتر مردان برای َن است که زن با محبت مادری فرزندان را رشد دهد و مرد با کار کردن نان آور خانواده باشد.

صفحه 7:
آمادکی برای ازدواج انسان, با رسییدن به سن بلوغ و دوره جوانی وارد مرحله مسئولیت پذیری می شود و ابين شایستتگی را به دست م یآورد که مخاطب خداوند قرار گیرد و از هم اکنون برای سعادت خود و خانواده ای که در آینده نزدیک تشکیل خواهد داد برنامه ریزی نماید. مهم ترین این برنامه ها در مورد تشکیل خانواده عبارت اند از: تلقویت عفاف و پاکدامنی در خود از آغاز بلوغ مشخص کردن هد فهای خود از تشکیل خانواده شناخت معیارها و شاخص های همسر مناسب که ‎SES‏ ویژگی های روحی زن و مرد

صفحه 8:
از ميان ابين جهار برنامه. به تب بين دو مورد آنها در اين درس می پردازيم: تقويت عفاف و ياكدامنى: دوره بلوغ تا ازدواج یکی از حسا سنتریین و ارزشمندتریین دور ههای عمر انسان است و دوره گذر از کودکی و ورود به بیرگسالی و پذیرش مسئولی نتهای زندگی است. اگر توجوان و جوان» ایین دوره را با پاکی و پاکدامنی بکذراند و در حللی به زندگی مشتترک با همسرش وارد شود که آلوده به گناه و فحشا نشده باشد. راه رسییدن به بهشت را برای خود و فرزندان خود بسیار هموار کرده است. قرلن کریم از دختران و پسران می خواهد که قبل از ازدواج. حتماً عفاف پيشه کنند نا خداوند به پیتریی صورت زندگی آنان را سامان دهد ۰۱ همچنین می خواهد که به هیح وجه درپی رایطه غیوشرعی؛ چه پنهان و چه آشکار با جدس مخللف نباشند. كه زيان أن تنا قيامت دامن كير آنان خواهد شد ودر نس لهاى آنان تأثير بدى خواهد كذاشت. هر جوانی به طور فطری و طبیعی خواستارازداج با کسی است که قبل از ازدواج ياكدامنى خود را حفظ کرده و رابطه غیرشرعی با جنس مخللف نداشته است. کسی که چنین خواسته ای دارد باید خودش نیز ای نگونه باشد. همچنین هرکس که خواستارآن است تا دیگران به اعضای خانواده او نظر سوء نداشته باشند. خودش هم باید چنین باشد. نظام هستی بر عدللت است. عمل هرکس, عک سالعملی دارد که قسمتی از آن در این جهان ظاهر م یشوه و تمام آن در آخرت.

صفحه 9:
اقدامات زیر برای حفظ عفاف و پاکدامنی بسیار موثر است: ۱- کنترل نگاه و استقامت در برابر تحریک دیگران برای دیدن یک فیلم با یک پیام نامناسب و یا حضور در مجالس گناه آلود و توانایی «نه» گفتن به آنها؛ ۲- انتخاب دوست دیندار و نمازخوان و معائمرت نکردن با افراد بی‌بندوبار؛ ۳_استفاده از لاس مناسب باشان و مترلت انسان مسلمان؛ ۴- انجام درست و به موقع نمازه به خصوص به صورت جماعت و با حضور در مسجد و شرکت در جلسات مذهبی, مانند مجالس دعای کمیل و دعای ندبه. اعباد و عزاداری‌ها و سخنرانی‌های پر محتوا؛ ۵- مشغول بودن به کارهای ضروری. مانند درس خواندن؛ انجام کارهای منزل؛ پرداختن به کارهای فنی و هنری, همکاری در بسیج. کانون‌های فرهنکی و بنیادهای خبریه؛ ۶ رعایت جنبه‌های حلال و حرام در ارتباط با جنس مخالف؛ ۷- خواندن داستان‌هایی درباره سیره و رفتار یمبراکرم34. حضرت فاطمه عْ و امامانبزرگوار 92 و کسانی که پیروآنان بوده‌اند. همجون شهدای دفاع مقدس؛ ۸- توجه به نصیحت‌ها و خیرخواهی‌های پدر و بادر.

صفحه 10:
توجه به اهداف از دواج: شایسته است که به تدریج درباره هدف خود از ازدواج فكر كنيم و هوشمندانه وارد این مرحله از زندگی شویم. البته برای تشکیل خانواده در متون دینی اهدافی ذکر شده است که بعضی از آنها را در اینجا ذکر می کنیم. 3 ‏مه‎ 4: a ‏پاسخ به نیاز جنسی:‎ ‏ابتدای پیترین زمینه ازدواح ثياز هنسى هرد و زن به پکذیگر است. این نیاز که اخساس آن از دوراج‎ ‏بلوغ آغاز م یشود. اولیین کشش و جاذبه را بیان زن و مرد ایجاد م بیکند و آنان را به سوی تشکیل‎ ‏خانواده م یکشاند. بر اثر ازدواج و ياسخ صحبيح به ابين نبيازء هوکدام از مرد و زن به بیک آرامش روانی‎ ‏می رسند.‎ هریگ از زن و میده علاوه بر نیاز جنسی» نیازمند به زندگی با دیگری هستند و این نباز نیز پس از بلوغ آشکار می شود. این نیباز به گونه ای است که اگر فردی از راه های نامشروع نیباز جنسی خود را برطرف کند اما بدون همسر زندگی کند؛ باز هم بیک بی قراری و ناآرامی او را آزار م پیدهد که فقط با بودن در كنار همسر برطرف می شود.

صفحه 11:
رشد و پرورش فرزندان: خانواده بستتر رشد و بالندگی فرزندان است و هیچ نهادی نمی تواند جایگزین تن ‎oe‏ و پیوند زن و مرد و تحکیم بخش وحدت روحی آنها است. آنان دوام وجود خود را در فرزند م یبینند و از رشد و بالندگی او لذت می برند. کدام افتخار بالاتر از آنکه خداوند تربیت و پرورش چند تن از بندگان خود را به پدر و مادر سپرده است و احترام و اطاعت از والدیین را هم ردییف طاعت و عبودیت خود قرار داده است. رشد اخلاقی و معنوی: پسر و دختر جوان با تشکیل خانواده از همان ابتدا زمینه های فساد را از خود دور میکنند. پس مسئولی تپذیری را تجربه م پنمایند, مهو و عشق به همسر و فرزندان را در خود پرورش می دهند. با گذشت و مدارا و تحمل سختی ها و ناگواری های زندگی؛ به درجات معنوی بالاتری ثایل می شوند.

صفحه 12:
انتخاب همسر و مسئولیت آینده پس از تعییبن هدف ازدواج» انتخاب همسر مناسب مطرح م يشود. طبق مقررات اسلامی رضا وطكر و يمر يراى ازدواج ضروری امد واسر علیی به زور انجام بعدردرباطل است و مفروعیه تدای ‎ae‏ قدرت انتخاب ارزشمند و درعیین حال مسئولی تأور است. برای موفق شدن در ایین مسئولیت. اید بر شور و احساس جوانی تسلط کامل داشت و با چشم باز عمل کرد. همواره ديد هايم كه علاقه و ‏دب اس چشم و گوش را م یبندد و عقل را به حاشیه م یراند. این سخن زیبای امام علی ‏مربوط به مواردی از همپن قبیل است: ‏حب الشیء یُعمی و یْصم علاقه شديد به جيزى» آدم را کور و کر می کند. ‏از این رو پیشوایان دین از ما خواستته اند که در مورد همسر آیینده با پدر و مادر خود مشورت کنیم تا به ‏انتخابی درست برسیم. پدر و مادر به علت علاقه و محبت به فرزند. معمولا مصلحت و خوشبختی او را ‏درنظر می گیرند و به علت تجربه و پختگ یشان. بهتر می توانند خصوصیات افراد را دریابند و ‏عاقبت ازدواج را پی هبینی کنند. ‏البته پدران و مادران نبایید نظر خود را بر فرزندانشان تحمیل کنند و آنها را به ازدواجی ناخواسته بکشانند. شایسته است محیط خانواده محبیط ه مدلی؛ اعتماد به بزر گترهاء شنیدن نظرات یکدیگر و محیط محبت و خیرخواهی باشد تا بهترین تصمی مها گرفنه شود و کمتر به حسرت و پشیمانی منجر شود. ‎

صفحه 13:
انتخاب همسر و مسئولیت آینده پس از تعییبن هدف ازدواج» انتخاب همسر مناسب مطرح م يشود. طبق مقررات اسلامی رضا وطكر و يمر يراى ازدواج ضروری امد واسر علیی به زور انجام بعدردرباطل است و مفروعیه تدای ‎ae‏ قدرت انتخاب ارزشمند و درعیین حال مسئولی تأور است. برای موفق شدن در ایین مسئولیت. اید بر شور و احساس جوانی تسلط کامل داشت و با چشم باز عمل کرد. همواره ديد هايم كه علاقه و ‏دب اس چشم و گوش را م یبندد و عقل را به حاشیه م یراند. این سخن زیبای امام علی ‏مربوط به مواردی از همپن قبیل است: ‏حب الشیء یُعمی و یْصم علاقه شديد به جيزى» آدم را کور و کر می کند. ‏از این رو پیشوایان دین از ما خواستته اند که در مورد همسر آیینده با پدر و مادر خود مشورت کنیم تا به ‏انتخابی درست برسیم. پدر و مادر به علت علاقه و محبت به فرزند. معمولا مصلحت و خوشبختی او را ‏درنظر می گیرند و به علت تجربه و پختگ یشان. بهتر می توانند خصوصیات افراد را دریابند و ‏عاقبت ازدواج را پی هبینی کنند. ‏البته پدران و مادران نبایید نظر خود را بر فرزندانشان تحمیل کنند و آنها را به ازدواجی ناخواسته بکشانند. شایسته است محیط خانواده محبیط ه مدلی؛ اعتماد به بزر گترهاء شنیدن نظرات یکدیگر و محیط محبت و خیرخواهی باشد تا بهترین تصمی مها گرفنه شود و کمتر به حسرت و پشیمانی منجر شود. ‎

صفحه 14:
از نظر قرلن کریم. مهمترین معیار همسر شایستته. باایمان بودن اوست هر قدر ایمان یک فرد قوی تر باشد. شایستگی او برای همسری بیشتر است. البتنه معیارهای دیگری نیز كه بابيد مورد توجه قرار گیرند. عبارت اند از: اصالت خانوادگی عاقل و فهیم بودن اخلاق خوب و خوش روی کسب و کار حلال وتش مناسب اسلامی. سلامت"جسمی و روانی عدم ارتباط قبلی پا جنس مخالف قناعت در زندگی صداقت با همسر ‎lobe ales!‏ به خصوص نماز زیبایی و مورد پسند بودن داشتن دوستان درستکار و سالم

صفحه 15:
راه های شناخت همسر تحقیق درباره همسر آینده را نباید با معاشرت هایی که منشالن تنها هو سهای زودگذر است. ‎al‏ ‏کرد.تجربه نشان داده است که این گونه معاشرت هاء هرچند با عنوان هایی مانند شناخت روحیه همسر و یا پی بردن به نقاط تفاهم یکدیگر باشد, نتیجه بخش نیست و آثار زیان بار دیگری دارد که به خاطر همان آثان خداوند اجازدْ این گونه معاشرت ها را به ما نداده است. در این معاشر تتها؛ معمولاً احساسات بر هر دو نفر حاکم می شود و دختر و پسر شخصیت واقعی خود را پنهان می کنند و هر طرف اصرار دارد خود را بهتر از آنچه هست نشان دهد تا محبوب دیگری واقع شود. معمولا . بیشتر این معاشر تها به سستتی رابطه و جدایی می انجامند.

صفحه 16:
متناسب با فرهنگ اسلامی؛راه‌های زیر رای شناخت کسی که تمایل ه ازدواج با او را داریم» یشنهاد Linke ‏تحقیق دربارة خانوادة همسر و موقعیت اعضای خانواده در محل زندكى و محل كار.‎ -۱ ‏شناخت دوستان همسر و کسانی که او با آنهامعاشرت بیشتری دارد.‎ -۲ ‏تحقيق دربارة روحيات و حُلقيات همسر در محيط كار يا محل تحصيل.‎ ‏معائمرت خانوادههاى دوطرف با يكديكر و بهرهبردن از نجارب بدر و مادر در اين معاشيرتها.‎ -۴ ‏مشورت ب افراد قابل اعتماد و كاردان.‎ ‏ع گفت‌وگو با یکدیگر در جلسات حضوری و طرح نظرات و دیدگاهها دربارة موضوعات مختلف.‎ ‏بهتر است مسیر شناخت همسر با مشارکت پدر و مادر طی شود که سرشار از تجربه‌اند و معمولاً ه‎ ‏مصلحت ابندة فرزند خود علاقه مند هستند.‎

صفحه 17:
زمان ازدواج آمادگی برای ازدواج. نیازمند دو بلوغ است: یکی بلوغ جنسی و دیگری بلوغ عقلی و فکری که مدتتی پس از بلوغ جنسی فرا م پرسد. با رسیدن بلوغ عقلی. جوان درميىابد كه بابيد زندكى را بسيار جدی بگیرد و برای آینده اش برنام هریزی کند. توجه به داشتن شغل و پیداکردن کار فکرکردن دربارط ویژگی های همسرء تنظیم خرچ و هزینه خود و دوری از بی برنامه بودن از نشانه های بلوغ عقلی است. نبایید فاصل ميان بلوغ جنسى و عقلى با زمان ازدواج زياد شود و تشکیل خانواده به تأخیر افتد. به همین علت. پیشوایان ما همواره دختران و يسران را به ازدواج تشویق و ترغیب کرده و از پدران و مادران خواست هاند که با کنار گذاشتن رسوم غلط شرایط لازم را برای آنان فراهم کنند و به خاطر پندارهای باطل همچون فراهم شدن همه امکانات زندگی فرزندان خود را به گناه نکشانند و جامعه را گرفتار سیب نسازند.

صفحه 18:
پیامبر اکرم می فرمایید: ۱ کسی که ازدواج کند؛ نصف مین خود را حفظ کرده است‌کپس بلید برای نصف ذیگره از خدا پروا داشته ‎LY‏ سس سا این جمله کوتاه اهمیت ازدواج را به خوبى م يرساند و نشان م يدهد كه جكونه نيم باز ديندارى انسان با ازدواج» حفظ و ‎ABS‏ دارى مى شود. یشان همچنیی می فرمیدبرایدختران و يسران خود امكان ازدواح فرلهم كنيد نا خداندالاقشان را نيكو كند و در رزق و روزى آنها توسعه دهد و عفاف و غيرت آنها را زياد كردافد امام صادق نيذٍ مى فرمايد: دو ركعت نماز شخص متأهل, برتر از هفتاد رکمت نمازی است که شخص مجرد می خولند نباید از ياد ببريم كه ازدواج برای رقع نیبازهای طبیعی و پاس خگویی به قانون خلقت انجام می شود و شایسته است که به این نیازهای طبیعی در زمان مناسب و به شیوه صحبیح پاسخ دهیم. شادابی؛ سلامت جسم يو روحى؛ رشد طبیعی, احساس رضایت درونی؛ کاهش فشار جنسی و سلامت اخلاقی جامعه از فوایید ازدواج در زمان مناسب است. تأخیر در ازدواج سبب افزایش فشارهای روحی و روانی» روابط نامشروع و آسی بهای اجتماعی می شود. همچنیین, اگر فردی بخواهد به شییوه ای غیبراز شیوه های مطرح شده از سوی دیین یعنی به شیوخ ناصحیح به نیاز جنسی خود پاسخ دهد. درا نصورت لذت آنی برخاستته از گناه. پس از چندی روح و روان فرد را پژمرده م یکند و شخصیت او را م يشکند. ای نگونه اشخاص, به جای بازگشت به مسیو درست. بیای فرار از این پژمردگی به افراط در گناه کشیده م یشوند؛ اما نم یدانند که روحشان مانند تشن های است که هرچه بیشتر از لب شور دریا می نوشد. بر تشنگ یاش افزوده م یشود و ب یقرار یاش شدت میی‌ابد.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان