علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

درس مهندسی نرم‌افزار ۱

darse_mohandesiye_narm_afzar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “درس مهندسی نرم‌افزار ۱”

درس مهندسی نرم‌افزار ۱

اسلاید 1: به نام خداتمرین شماره 1 درس مهندسی نرم افزار1استاد : آقای اردلان الیاسیتهیه کننده : اسمعیل پورحیدرشماره دانشجویی : 860441831

اسلاید 2: فهرست : تعریف کلاسنحوه تعریف کلاس ها در C#مثالی از کلاس هاشی گرایی در زبان C#

اسلاید 3: تعریف کلاس: پاسخ این سوال در صورت آن نهفته است. کلمه کلاس(Class) در زبان انگلیسی به معنای دسته است. در واقع کلاس دسته ای است از ویژگی ها و خصوصیات درباره یک موجودیت معین که می تواند در دنیای واقعی وجود داشته باشد و یا خیر. که در یک مکان گرد آوری شده اند و به صورت یک دسته در آمده اند تا از بهم ریختگی و درهم شدن در امان باشند در واقع یک کلاس یکسری اطلاعات و ویژگی ها است درباره چیزی. به عنوان مثال اطلاعات شخصی یک فرد اعم از نام، نام خانوادگی، شماره تلفن و.... اگر در مکانی جمع شوند می توانند یک کلاس را تشکیل دهند.کلاس چیست و به چه چیزی اطلاق می شود؟بازگشت به فهرست

اسلاید 4: نحوه تعریف کلاس ها در C#: هر چیزی که شما در C# پیاده سازی می نمایید باید به صورت کلاس ها باشد بنابراین برای برنامه نویسی با C# باید کاملاً با ریزه کاری های تعریف و پیاده سازی کلاس ها آشنا باشید در غیر این صورت نخواهید توانست از ویژگی های این زبان به درستی استفاده نمایید. برای تعریف یک کلاس در C# می توانید این عمل را در یک فایل یا کلاس انجام دهید. این فایل ها دارای پسوند .CS هستند. برای ایجاد چنین فایل هایی می توانید پس از ایجاد پروژه جدید در Visual Studio روی نام پروژه خود راست کلیک کرده و سپس گزینه Add و سپس Class را انتخاب نمایید پس از انجام این عمل کلاس مورد نظر شما ایجاد خواهد شد. شکل کلی تعریف کلاس ها در C# به صورت زیر است:

اسلاید 5: نحوه تعریف کلاس ها در C#: Access Modifier class ClassName{ //you class body}

اسلاید 6: نحوه تعریف کلاس ها در C#: قسمت هایی که به صورت کج (Italic) مشخص شده اند با نام های دلخواه شما جایگزین خواهند شد. بخش اول که Access Modifier است مشخص کننده این است که آیا کلاس های شما در خارج از این فایل هم می توانند مورد استفاده قرار بگیریند یا خیر. این قسمت می تواند شامل دو گزینه public یا private باشد. همان طور که می دانید در C# کلاس ها در بخش هایی به نام فضای نامی (namespace) دسته بندی شده اند تا دو کلاس به یک نام باعث ایجاد اختلال در برنامه نشود تمامی کلاس هایی که شما در یک فایل کلاس تعریف می کنید هم بخشی است از یک فضای نام اگر به بالای فایل کلاس خود نگاهی بیندازید می بینید که در ابتدای کد شما خطی مانند زیر وجود دارد البته به جای name یک نام قرار دارد:

اسلاید 7: نحوه تعریف کلاس ها در C#: namespace name {   Access Modifier class ClassName { //you class body } }

اسلاید 8: نحوه تعریف کلاس ها در C#: نکات مهم:1- اگر کلاس شما دارای مشخصه دسترسی public باشد با اضافه کردن فضای نام خود به فایل دیگری (توسط دستور using) می توانید متغیری از نوع کلاس خود تعریف نموده و از آن استفاده کنید.2- اگر مشخصه دسترسی کلاس شما private باشد فقط در همان فایل و فضای نام می توانید از کلاس خود استفاده نمایید. 3- اگر توصیف کننده دسترسی را ننویسید به طور پیش فرض private در نظر گرفته خواهد شد.4- پس از نوشتن نام کلاس خود و توصیف کننده دسترسی می توانید بدنه کلاس خود را بین دو علامت {} بنویسید در این قسمت می توانید متغیر ها و توابع مورد نیاز خود را در درون کلاس تعریف نمایید.

اسلاید 9: نحوه تعریف کلاس ها در C#: برای تعریف یک متغیر در کلاس باید به همان صورت عادی عمل نمایید. تنها نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که:یک مشخصه دسترسی را باید برای متغیر خود در نظر بگیرید که می تواند شامل public / private / protected باشد.

اسلاید 10: نحوه تعریف کلاس ها در C#: برای اینکه بتوانید از یک کلاس استفاده نمایید باید با استفاده از دستور using نام فضای نامی خود را در بالای برنامه اضافه نمایید. باید این دستور را در کنار بقیه دستورات using در بالای برنامه اضافه نمایید اگر به ابتدای فایل خود مثلا کد فرم برنامه خود نگاهی بیندازید این دستورات را پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال در بالای یک فرم عادی پس از ایجاد، این دستورات using قرار دارند:

اسلاید 11: نحوه تعریف کلاس ها در C#: using System;using System.Collections.Generic;using System.ComponentModel;using System.Data;using System.Drawing;using System.Text;using System.Windows.Forms;نکته

اسلاید 12: نکته: شما هم می توانید دستورات using خود را به این قسمت اضافه نمایید دستورات using به کامپایلر می گوید که از کلاس های موجود در فضای نام ذکر شده در جلوی آن می خواهیم استفاده نماییم.

اسلاید 13: نحوه تعریف کلاس ها در C#: پس از اضافه کردن فضای نامتان می توانید متغیری از نوع کلاس مورد نظر تعریف نموده و از آن استفاده نمایید برای انجام این عمل باید به صورت زیر عمل نمایید:YourClassName InstanceObject=new ClassName();همان طور که مشاهده می نمایید برای تعریف یک کلاس ابتدا باید نام کلاس خود را ذکر نمایید و سپس نام شی مورد نظر خود از نوع کلاس را ذکر نموده و پس از آن باید بعد از علامت مساوی و با ذکر کلمه کلیدی new نام کلاس خود را به همراه دو پرانتز باز و بسته بیاورید.

اسلاید 14: نحوه تعریف کلاس ها در C#: چرا کلاس ها به این گونه تعریف می شوند و کاربرد کلمه کلیدی new چیست؟ هنگامی که شما یک متغیر از نوع کلاس تعریف می کنید این متغیر یک شی نیست بلکه در واقع یک ارجاع است که می تواند به آن شی اشاره کند و شی واقعی با استفاده از کلمه کلیدی new ایجاد می گردد کاربرد کلمه کلیدی new در این است که این کلمه کلیدی در زمان اجرا حافظه مورد نیاز برای ایجاد شی را از سیستم می گیرد و یک ارجاع به آن را باز می گرداند که این ارجاع می تواند در متغیر تعریف شده ذخیره گردد تعریف تمامی اشیا در C# باید به این صورت انجام شود. اما پس از کلمه کلیدی new نام کلاس به همراه دو پرانتز ذکر می شود این به C# می گوید که تابع سازنده کلاس را فراخوانی کن. تابع سازنده تابعی است که در ابتدای ایجاد هر شی فراخوانی می شود. این تابع هم نام با نام کلاس بوده و هیچ نوع مقدار بازگشتی هم ندارد اگر شما تابع سازنده ای برای کلاس خود تعریف ننمایید C# سازنده ، پیش فرض کلاس را اجرا خواهد کرد. بازگشت به فهرست

اسلاید 15: مثالی از کلاس ها: یک کلاس ساده به نامPersonInfo .این کلاس شامل اطلاعات یک انسان از قبیل قد، رنگ چشم و... است:public class PersonInfo{    private int  _Age;    private string _Name;    private string _LastName;    public void Show()    {     Console.Write(Name= _Name Last Name= _LastName Age= _Age.ToString());}بازگشت به فهرست

اسلاید 16: شی گرایی در زبان C#‎: شئ گرایی در C#‎ بر چند پایه استوار است که به قرار زیرند:

اسلاید 17: Inheritance (ارث بری) پدر و فرزندی را در نظر بگیرید. هر پدری مشخصات فردی به خصوصی دارد. فرزند وی می تواند همه خصوصیات او را به ارث برد و خصوصیتهای دیگری نیز داشته باشد که پدرش ندارد. این یعنی ارث بری! برای تفهیم راحت تر مسئله فرض کنید کلاسی به نام وسیله نقلیه داریم. از آنجا که هر وسیله نقلیه ای حرکت می کند، رنگ دارد، سرعت دارد، ترمز می گیرد و... می توانیم همه این متدها و فیلدها را در کلاس وسیله نقلیه تعریف کنیم. حال یک وهله از این کلاس را در نظر بگیرید (مثلا دوچرخه!). یک دوچرخه یک وسیله نقلیه است که همه خصوصیات عمومی یک وسیله نقلیه را دارد و البته خصوصیاتی دارد که مختص خودش هستند و در انواع دیگر یافت نمی شوند. به این منظور این دوچرخه می تواند ویژگیها و متدهای مشترک را از کلاس وسیله نقلیه به ارث ببرد و در عین حال ویژگیهای منحصر به خود را نیز داشته باشد. قابلیت استفاده دوباره از کد (Reusability) یکی از مزیات اصلی ارث بری است.

اسلاید 18: Encapsulation همانطور که از اسمش پیداست، به قرار دادن پیاده سازی در یک کپسول اشاره می کند، به طوری که کاربر بیرونی از نحوه پیاده سازی مطلع نباشد و فقط بداند که این کپسول کار خاصی را انجام می دهد. وقتی یک کپسول می خورید نمی دانید که در داخل آن چه چیزی هست و فقط به این فکر می کنید که این کپسول چه تاثیری در بدن شما می گذارد.هدف Encapsulation این است که ما را از پرداختن به ریز موضوعات رها کند و اشیاء را به صورت یک جعبه سیاهی بدانیم که به ازای یک ورودی خاص خروجی خاصی می دهند. اگر می خواهیم کدهای ما نیز این مورد را رعایت کنند باید سعی کنیم نگاه کپسولی به اشیاء و عملکرد آنها داشته باشیم. در C#‎ برای کپسوله کردن از Access Modifierهای protected ،private و public استفاده می شود.

اسلاید 19: Polymorphism یعنی یک کار ثابت توسط فرزندان مختلف یک پدر که به طرق مختلفی انجام می شود. این دقیقا همان چیزی است که به آن چند شکلی یا Polymorphism می گویند.

اسلاید 20: Abstraction مجرد سازی: به کلاسی مجرد گفته می شود که پیاده سازی متدها در آن انجام نمی شود! برای تعریف یک کلاس مجرد از کلمه کلیدی abstract استفاده می کنیم. فیلدهایی که می خواهیم در کلاسهای مشتق شده از این کلاس پیاده سازی شوند حتما باید با abstract تعریف شوند. یک کلاس مجرد می تواند فیلدها و متدهای نامجرد داشته باشد. اگر متد نامجردی در یک کلاس مجرد تعریف کردید، حتما باید آن را پیاده سازی کنید و نمی توانید پیاده سازی آن را به کلاسهای مشتق شده بسپارید.

اسلاید 21: Interface اینترفیس در برنامه نویسی همانند همان کلاس است تنها با این تفاوت که هیچکدام از اعضای آن پیاده سازی نمی شوند. در واقع یک اینترفیس گروهی از متدها، خصوصیات، رویدادها و Indexer ها هستند که در کنار هم جمع شده اند.اینترفیس ها را نمی توان Instantiate (وهله سازی) کرد (یعنی نمی توان وهله ای از یک اینترفیس ایجاد کرد!). تنها چیزی که یک اینترفیس دارا می باشد امضای (signature) تمامی اعضای آن می باشد. به این معنی که ورودی و خروجی متدها، نوع Property ها و... در آن تعریف می شوند ولی چیزی پیاده سازی نمی شود. اینترفیس ها سازنده و فیلد ندارند (امری است بدیهی! چرا؟). یک اینترفیس نمی تواند Operator Overload داشته باشد و دلیل آن این است که در صورت وجود این ویژگی، احتمال بروز مشکلاتی از قبیل ناسازگاری با دیگر زبانهای NET. مانند VB.NET که از این قابلیت پشتیبانی نمی کند وجود داشت. نحوه تعریف اینترفیس بسیار شبیه تعریف کلاس است تنها با این تفاوت که در اینترفیس پیاده سازی وجود ندارد.

اسلاید 22: پایان

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید