آموزشعلوم تجربیسایرسایرعلوم پایه

درس پژوهی علوم اول دبستان-کارورزی 4

صفحه 1:

صفحه 2:
سپاس بی کران پروردگار یکتا را که هستی مان بخشید و به طریق علم و دانش رهنمونمان شد و به همنشینی رهروان علم و دانش مفتخرمان نمود و ,خوشه چینی از علم و معرفت را روزیمان ساخت به مصداق «من لم پشکر المخلوق لم پشکر الخالق » بسی شایسته است از استاد فرهیخته و فرزانه سرکار خانم مذنبی که با کرامتی چون خورشید . سرزمین دل را روشنی بخشیدند و گلشن سرای علم و دانش را با راهنمایی .های کار ساز و سازنده بارور ساختند ژ تقدير و تشکر نمایم همچنین از پدر و مادر عزیز . دلسوز و مهربانم که آرامش روحی و آسایش فکری فراهم نمودند تا با حمایت های همه جانبه در محیطی مطلوب . مراتب »تحصیلی را به نحو احسن به اتمام برسانم ‏ سپاسگزاری نمایم

صفحه 3:
آماده سازی یک شخص برای شغل شریفی بنام معلمی . که شغل انبیاست . مراحل مختلفی را می طلبد . درس های تثوری برای آمادگی فرد برای شغل معلم تأثیر دارد اما تأثير آن در برابر واحد های عملی کمتر است .یکی از واحد های عملی كارورزى است . كارورزى شخص را براى رسيدن به قله اوج يرورش افراد آماده مى كند كه اين قله اوج همان شغل معلمى است. كارورزى راه را به شخص نشان مى دهد كه جكونه با افراد جامعه . مخصوصا محصلان . ارتباط برقرار كرده و همجنين يرورش صحيح اين افراد را به شخص نشان می دهد .بنابراین برای یک معلم . که مهمترین شغلش پرورش افراد »(از نظر تربیتی .اخلاقی . اجتماعی و...) » است .بهترین مقدمه همان کارورزی است

صفحه 4:
.هرتجربه آموزشی که با شغل ترکیب شود را می توان کارورزی نامید اصل کلمه کارورزی به واژه کارورز برمی گردد وبه فردی گفته می شود که در حین تحصیل در آموزش عالی یا بلافاصله بعد ازپایان دوره تحصیل وتنها با هدف کسب تجربه ومهارت کاری و عملی در موسسه ای مشغول به کار می شود

صفحه 5:
در کل هیچ جانشینی برای تجربه عملی وجود ندارد کارورزی ابزاری برای تئوری به عمل وهمچنین تلاشی برای ایجاد پیوندهایی بین محیط عملی ومراکز آموزشی است. برای انجام کنکاش شغلی نیز کارورزی از بقیه گزینه ها مناسب تر است واضح است که از طریق مطالعه یا گفت وگوبا افراد مطلع به اطلاعات کافی ومورد نیاز دست یافت کارورزی یک تجربه ی دست اول وعملی است که به فرد اجازه می دهد بهترین نتیجه گیری ها را درباره ار تباط احتمالی خود ویک ءزمینه شغلی انجام دهد

صفحه 6:
أ. حضور در مدرسه برای آشنایی با محیط کاری ۲ _ توجه ومشاهده ی جنبه های انسانی وارتباطی رفتاری (کارکنان) مدرسه با نظر به آموخته های روانشناسی و فرهنگ سازمان ونیز روابط انسانی ۳ مشاهده ی تحلیلی وانتقادی هر آن چه در مدرسه اتفاق می افتد برای ارایه ی راه های بهبود وتعدیل

صفحه 7:
در کارورزی ۱ از ما دانشجویان خواسته شد که برای مشاهده ی تدریس معلم ‎prog dw prog‏ وسایر کارکنان مدرسه به مدرسه برویم ومجموعه مشاهدات خود ء را به صورت گزارشی ارایه دهیم #کارورزی یک شامل روایت اولین روز کارورزی, توصیف موقعیت فیزیکی مدرسه. توصیف ساختارسازمانی مدرسه ۰ توصیف موقعیت عاطفی روانی مدرسه . روایت از موقعیت آموزشی ( فر آیند آموزشی) در کلاس درس ومدرسه

صفحه 8:
* با مشاهده ای که در این فعالیت انجام دادیم توانستیم موقعیت های آموزشی و فیزیکی در سطح مدرسه و کلاس. روابط عاطفی بین کارکنان مدرسه با یکدیگر و با دانش آموزان و مسائل و مشکلاتی که وجود داشت را جمع آوری کرده و اطلاعات را به صورت نظام مند توصیف کنیم و آنها را به روایت نقل کردیم.

صفحه 9:
در کارورزی ۲ به مطالعه مسئله های آموزشی در سطح کلاس درس و مدرسه پرداختیم و در اين راستا ابتدا مسئله را تشخیص دادیم و سپس به طراحی فعالیت بادگیری درباره آن ءپرداختیم فعالیت‌های بادگیری. فرصت‌هایی برای کسب تجربیات مستقیم. ارزیابی و بازاندیشی درباره ءباد گیری است :انواع فعالیت‌های یادگیری که می‌توان به آن اشاره کرد. عبار تند از درگیری تحصیلی. مرور مباحث. سنجش آموخته‌ها. یادگیری مشارکتی. مهارت‌های تفکر. طراحی تکلیف. رفع بدفهمی. رفع عقب ماندگی تحصیلی. و ارزشیابی از آموخته‌های دانش آموزان هر دانشجوی کارورزی موظف بود سه موضوع از موضوعات دهگانه را انتخاب نموده و سه فعالیت مجزا در زمینه "فردی"» " گروهی " و " کل کلاس" براساس فرم ها عمل نموده »و تکمیل نماید

صفحه 10:
6 1 ور 6 2 از فعالیت های ده گانه ذکر شده. من در کارورزی ۲ برای فعالیت های طراحى تکلیف یادگیری. مرور مباحث.یادگیری مشارکتی و مهارت تفکر تکلیف ءطراحی کردم آن چه مهم است اين است که دانشجویان در فعالیت‌های یادگیری انتخاب شده. درگیر شوند و در صورت لزوم مسائل مختلف آموزشی را از ابعاد مختلف و زوایای گوناگون ببینند و در تمرین معلمی. ملزم شوند برای انجام هر فعالیت بادگیری, به تدوین برنامه. مشخص کردن نحوه اجرای آن فعالیت و نیز ارزیابی ن بپردازند و با بازاندیشی درباره فعالیت بادگیری, علت موفقیت و یا عدم موفقیت خود را بیابند و در صورت نیاز مجددا به تدوین. اجرا و ارزیابی برنامه «بيردازند

صفحه 11:
leet در طول كارورزى " ما مستقيما مسئوليت تدريس و اداره كلاس درس در مدت برعهده كرفتيم و براى درس هاى آن يايه مى بايست تدريبسى مستقل داشته باشیم. آموزش در چنین موقعیتی نیازمند آن است که فرصت های یادگیری تدارک دیده شده. نسبت به یادگیری دانش آموزان حساس بوده و عمیقا بافت و بستر واقعی زندگی دانش اموزان ارتباط برقرار نماید. ماهیت تکالیف یادگیری و عملکرد پیش بینی شده در طرح یادگیری نیز باید بتواند با برقراری ارتباط میان تجربیات و دانسته های پیشین وجدید, امکان یکپارچه سازی یادگیری مفاهیم فراهم نماید.در این طرح. یادگیری باید با طرح پرسش هایی زمینه بکارگیری دانش و تجربه یشین و علایق شخصی را در دانش آموز ایجاد کند و نتایج حاصل از این تجربه برای درک عمیق تر در موقعیت های واقعی با شبیه سازی به کار گرفته اد.

صفحه 12:
2 4 #تدریس های انجام شده درس فارسی تدریس نشانه س درس ریاضی قسمت با ابزار کار كن درس فارسى بخوانيم و بنويسيم نشانه ت قرس لتر درس فارسى بخوانيم و بنويسيم نشانه اى

صفحه 13:
درس پژوهی رویکردی برای توسعه ی دانش حرفه ای معلمان است ۰ که از درون مدارس ابتدایی ژاپن مطرح و توسعه يافته است. در این رویکرد . معلمان با حضور در گروه های کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس . به یک برنامه ی مقدماتی برای تدریس دست می یابند . سپس با مشاهده ی اجرای برنامه و نقد آن . فرصتی برای رشد حرفه ای خود مهیا می سازند. معلمان از طریق درس پژوهی . ياد مى كيرند كه جكونه از یکدیگر بیاموزند و در تجارب آموزشی و تربیتی یکدیگر سهیم شوند. آنها بدین ترتیب می توانند با بازاندیشی در رفتارهای آموزشی خود . راه های بهتری برای تدریس بیابند و .به تولید دانش حرفه ای بیردازند 0

صفحه 14:
با توجه به اهمیت گیاهان ۰ زندگی ما و همه جانوران به آن | ها وابسته است. اکسیژن مصرفی, غذا و حتی داروهای مورد نیاز ما را گياهان تأمین می کنند. بسیاری از مشاغل به پرورش گیاهان وتا 21 از آنها مربوط است: ابا هم اندیشی و مشارکت اعضای گروه به این نتيجه سیدیم که مبحث گیاهان در درس علوم که مبحث ترکی در پایه ها ی اول تا ششم بود. را انتخاب کنیم جه به کتاب راهنمای معلم این درس بهتر بود با یک اش علمی در مکانی که انواع گیاهان را دارده آغاز شود. و تفاده از فیلم های آموزشی هم در تدریس میتواند موثر لد که در ارائه این درس به آن توجهی نشده بود.تصميم گرفتیم این مبحث را با روش بهتری به دانش آموزان آموزش دهیم

صفحه 15:
ابتدا با دوستان به مطالعه کتاب درسی و منابع اطلاعاتی پرداختیم. سپس بعد از بحث و اظهار نظر هر یک از اعضاء به استخراج مفاهیم. مصاديق و مهارت های اساسی و مهم پرداختيم براساس و اهداف مورد نظر این واحد يادكيرى به تدوين نقشه ده ی مور نظر يرداختيم. نظرات و بيشنهادات استاد راهنما نيز همواره يارى گر ما بودند. يس از استخراج مفاهيم مربوط به مسئله مورد نظر و همجنين استفاده از رلهنمايى هاى دوستان و استاد راهنما به طراحی نقشة ذهنی پرداختم. فصل گیاهان در پایه اول دارای شاخه های اصلی زیر می باشد: ۱. موارد استفاده از گیاهان ۲ اجزای گیاه ۲ مصرف بهینه از گیاهان شرایط مکانی آب و هوا برای رشد گیاه oss

صفحه 16:

صفحه 17:
ان دهدء بحث ها و تبادل نظر بسیاری در گروه درس پژوه صورت گرفت. انتخاب ایده بسیار پیچیده بود و هر یک از اعضا جمله و ایدث ای را پیشنهاد می دادند که بعد از جمع بندی نهایی دنبای گیاهان انتخاب شد دلنش آموزان نسبت به انواع گیاهان. ساختمان گیاهان دانش و شناخت پیدا کنند. و بتوانند چگونگی رشد و پرورش گیاهان و درختان را بدانند و بتوانند در محیط زندگی خودشان یک گیاه مانند لوبیا را پرورش دهند و در تمام مراحل رشد از انها محافظت کنند چرا که اثرات وجود گیاهان و درختان‌به وضوح در زندگی مشاهده‌می گردد و اگر گياهان و درختان وجود نداشته باشند انسانها مشکلاتی از قبیل کمبود اکسیژن برای تنفس خواهند داشت اگر دلنش آموزان شرلیط رشد و نگهداری گیاهان و درختان را بدانند به آنها کمک خواهد کرد که با همکاری و تعامل با دیگر انسانها از گرم شدن کره ی زمین جلوگیری کنند و در نتیجه دانش آموزان و نوع انسان هابه قطع‌بی رویه و نابودی گیاهان و درختان در مرلتع و جنگل ها نخواهند پرداخت. در حفظ محیط زیست می کوشند.

صفحه 18:
با توجه به شایستگی تعیین شده. سه ملاک انتخاب گردید که برای هریک Veh كل ها ميوه ها و دائد هاى | يه كسك معلم خود كل هاء موه ‎oe‏ نديد زا موه آنتی پرن | هه رای ون يب ‏طبقه بندی کند ‏دام ما کیامان دنه در و تغییرات آن‌ها رادر یک | ‏هوره زانیا بند ‏كياهان و درختان وشد و ‎ALS apt nh ‎ ‎ ‎ ‏سطع 1 سطع + ‏ره ها سانه ها رک ها کل ها ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏خود را با ععیارهای آنوخته شده. ‏| ‏طبقهبندی شده‌ای از مورداستفاده ی ‎ ‏و عصرف‌بیینهآج ها اوه کند ‎Teg ‏کیاهن | رین سلحعلاه بر علم و‎ AGT ga pope ‏و درختان رشدو تغييرمى كنند | لوح اول و دوم به ورععلی یک یاه ا‎ ‏شرايط رشد و نكهدارى كياهان ‎ ‏اتتخاب مى كند و به رشد و پرورش آن می راهم بيان مبكند و شرايط مورد | بردازد وميزان آب. فور خوشيد. دما و نوع ‏خاك را تعيين و مشخص مى كند وب ‎ ‏مقایسه شرايط لازم براى رشد انواع كياهان | ‏و واطه ی گماهن با زندگی انسان هاعی ‎ ‏پردز. و تاثیرات وجوه گیهان و درختان را در زتدكى انساتها افك ديكر نيز اسول صعيع تكهدارى و حفاظت از محيط طبيعى ‎bt Loge‏ ازكياهان ودرختان را بيشنهاد مى كنده ‏امین می کندو به ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
Manes یی یک که هس فى مف رار جول اق دل كد يكل با توجه به ملاك هاى عملكردى نيزبا مشورت در كروها انتخاب 556

صفحه 20:
در طراحی پرسشی ها سعی شد که. پرسئی ها به گونه ایی باشند که دانش آموز را به تفکر وادارد و همچنین چالشی در ذهن آنها ايجاد نمايد كه از اين طريق بتوانند با استفاده از تجربه های پیشین و متصل ساختن آنها با دانش جدید. پاسخ پرسش ها را دریافته. و یادگیری بهتری را به دست آورند آیا برگ. ريشه و ساقه های همه گیاهان مثل هم می باشد؟ . گیاهان برای ادامه ی زندگی به چه چیزهایی نیاز دارند ؟ گیاه لوبيا بعد از یک هفته چقدر رشد می کند؟ * .گیاهان در زندگی انسان ها و جانوران چه نقشی دارند؟ ا

صفحه 21:

صفحه 22:
طراحی و اجرای تکلیف یادگیری در هر مرحله و نیز تکالیف عملکردی منجر به به این شد تا دانش آموزان علاوه بر اندام های گیاهان. مراحل رشد و شرایط مکانی آب و هوا برای رشد با موارد استفاده گیاهان در زندگی روزمره آشنا شوند و به شایستگی های مورد نظر دست بر فرایند چرخه درس پژوهی نظرات اساتید راهنما. معلم راهنماء دوستان کارورز دیگر باعث شد مطالبی انتخاب و تدریس شود که نقص و ایرادی نداشته باشد و متناسب با درك و فهم دانش آموزان باشد.از طریق فرایند درس پژوهی با روش های بیشتری در تدریس آشنا شدم و توانستم از ابزارها و وسائل آموزشی متنوع در تدریس استفاده کنم. چرخه درس پژوهی باعث شد تا بتوانم نقاط ضعف و قوت خویش را شناسایی کنم و در جهت بهبود نقاط ضعف و ارتقای/ و تقوبت نقاط قوت تلاش نمايم.از اين به بعد تلاش خواهم كرد كه در تدريس هاى آتى خود از جرخة درس پژوهی استفاده نمایم و از این طریق یادگیری بهتر و دقیق تری هم برای خود و هم در دانش آموزان ایجاد نمایم

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان