صفحه 1:
1
صفحه 2:
| اگرجلهرابهجاآری
se Se 00008 ری
Lalor.
ae | 557
" آنفرا موش کردننیست:
باگر جمله چیزهارافرامو شک
توراباکنیست 6
وآنرافراموشنکتی |
همچنان که تورفقوصدکاردیگر گزاردی
بادشاهىتورا يمددقرستادة 6 گویی که هیچ نگزاردی
برا ىكارسين چون آنكاررا كه برا ىآنرفتهبودى نكزا ردى
3 برا ىكارى آمده
آدى درين عام ,چونآننیگزارد ###» ,بس هيج زكرمباشد
ومتصودآناست
صفحه 3:
| آگرچه آنکاری که
خدامرا برا ى آن آذ
= مرابرای آن آفریدهن که كوم
۱ آدیرا برای آن کارها نیافریدهان
| درعوضء»چندبن كارديكر انجام ىدهم mee
توششیرجواه رنشان که | ica 1 گندیده
_ ۱ آنرا ساطور گوشت گن 3
ES اوتادرخزاننملوگازآنبتوان یافت . ”“
همچنانباشد
یادیک زربن را
زربن را بیاوری ودرآن شلغمبيزى
میایبارا معطلنگذاشته
= 8 وی کا رگ فتهام
جایافسوسو خنده SABLS
صفحه 4:
1۳5 [ تورا خلقکرده
حق:
ترا ارزشبسیاردادداست هس ببين كدبرا جه +
اکارفرستادهاست؛
صفحه 5:
جهان هدفمند خالقموجودات این جهان| خدایی حکیم است:
یعنی خدایی که هیج کاری را ببهوده انجام نمیدهد
۱ در پس خلقت
قرآن کریم در آیات گوناگون| تک تک موجودات این جهان
رین کته تکید ميکند هدفی وجود دارد
فریتش جهان را «حق» میداند
حق بودن آفرینش آسمانها و زمین -
هر موجودی
و مالقا السَماوات و الأرض و ما نیتم
وا نيافريديم آسمانها و زمين و آنجه ب
به بازیجه
جهان آفرینش بیهدف نیست
ما VY) Lata بالق
خلق نکردیم آنها را جز به حق
یه معتای هدفدار بودن خاقت آنهاسست:
اساس برنمةً حسابشدهای به این جهان گام تهاده است
و به سوی هدف حکیمانهای در حرکت است
صفحه 6:
قطعاًهدفی از آفرینش او وجود داشنته
|انسان
. | كام نهادن انسان دراين دنيا.
فرصتی است که برای رسیدن به آن هدف به او داده شده
| هركاه كه مردم را موعظه مى كرد ١
حضرت على لغ اح اح انوت الوا
معمولاً سخن خود را با اين عبارات أغاز مى كرد : ای مردم
مانند موجودات دیگر
و او را به خود وا نگذاشتهاند تا به کارهای لغو و بیارزش بیرداز
صفحه 7:
[ به ویژگیهای خاص انسان
تفاوتها |
و تمایز انساناز سایر موجودات باز میگردد
Sees 5 اهدف از خلقت خود را بشناسد ۱
نجوه حرنت بسوی هدف : ۳
eis = ا تسس گیاهان بهصورت طبیعی
انسان خود بای او آن را انتخاب کند
حرکت به سوی هدف در <
بهسوی آن گام بردارد
حیوانات بهصورت غریزی
اورت طبیعی در جهت رسیدن به هدف نهایی خود
pas dls
Ol ttl, glue yas kel
نهال کوچک خرما در مسیر رسيدن به نخلى تنومند بيش مى رود
صفحه 8:
[ ۲] لحیوانات و گیاهان استعدادهای محدود مادی دارند
به همین
3 دنبال انتخاب هدفهایی است که
انسان امجموعهای فراوان از استعدادهای مادی و معنوی|ادارد
از طریق آن,
استعدادهای گوناگون خویش را به کمال رساند
دارای روحیهای بینهایتطلب است
عطش او در دستیابی به خواستههایش روز به روز آفزون ميگردد
به دنبال جيزى است كه هركز بايان نمى يذيرد و تمام انم شود
همواره در حال انتخاب هدفهای پایانناپذیر و
هدفهای محدودی دارند
حیوانات و كياهان ۱ ۲ ۱
| هنگامی که په سرحدی از رشد و کمال میرسند, متوقف میشوند گویی راهشان بیان یافته
صفحه 9:
اختلاف در انتخاب هدف
تردتای انسانها
دنیای انسانها ادنیای حبرتانگیزی آست
جنان اختلافی درا هدفهای آنسانها وجود دارد که
4 كدام إنتقاب درست وهسويا
۳ كه rte Say bal
میل بنهایت طلب انسان
و استعدادهای فراوان مادی و معنوی اوست
7 بول وثروت | و كداميك اينكونه نيست؟
جاه و مقام
كشف اسرار جهان
قهرمانی در ورزش
صفحه 10:
1 هرکس
نوع نگاه و اندیشهاتسانها -
پیشه لختلافدر اهدافانسانها-2
با ینش و نگرش خاص خود
به سراغ هدفی میرود
کمک به دیگران است ۳9 میکوشد به دیگران کمک کند
| ارزشمند است
alg pS Meteors oS SI روحية نىنهايتطلية اؤتزا سيراب كند
آنجه که و پاسخگوی استعدادهای گوناگوش باشد
داشتن شهرت| است
همه زندگی خود را در مسیر رسیدن به شهرت قرار میدها
صفحه 11:
نیاز به معیار برای انتخاب درست هدفهای زندگی
با توجه به تفاوت نگاه و انديشة انسانها
۰
برای انتخاب هدفهای خود با نگاهی درست نیازمند معیار و ملاک هستیم
به وسيلة معيار
هدفهاى همسو با ميل ب نهايتطلب و استعدادهاى متنوع انسان را مشخص كنيم
¥
هدفهای زندگی را هدرستی انتخاب کنیم
عمر خود را برای رسیدن بهآنها صرف خواهیم کرد
هدایت و راهنمایی اما
[ از همه به ما مهربانتر | سب
خدای رحیم و مهربان - ۱
از خود ما به نيازهاى ما آكاهتر
انتخاب هدف را مشخص فزوده.
آنار و تیج آن را نیزیادآور شده
صفحه 12:
ا ol مقدار از آن را که بخواهیم هرچه خدا بخواهد به انسان می دهد
تيرلراده خدا مقدم براراده انسان است
al کس که تنها زندگی زودگذر دنیا را میطلید
72 | ار ممکن است به مقداری از آ
/ و به هرکس اراد: اری از آن برسد
ous sls SONIA امام
تنها پاسخگوی برخی از استعدادهای مادی
انتخاب به عتوان هدف اصلى/اكر | سيبس دوز را براى أو قرار خواهيم داد #8 ابا خواری و سرافکندگی درآنوارد شود
اصل قرار كيرند دوزخى شدن وخوارى وسرافكندكى درآخرت
دنياطلبى بدون توجه به آخرت , مانع رسيدن به هدفهاى اخروى
و براى أن سعى و كوشش كند
و اکن سس عه را ع باداش دادم خواهد ده
50008 بهره مندى قطعى از ياداش الهى
[ane باسجكوتى استسداذهاى ماذى و معنوي بيشترى هسييد
صفحه 13:
al
بعضی از مردم میگویند : خداوندا به ما در دنيا نیکی عطا کن. = ولی در آخرت هيج بهرهای ندارند.
انلخاب هدفهای پایان پذیر بعنوان هدف اصلی مانع رسیدن به هدفهای اخروی می شوند
تتها پاسخگوی برخی از استعذادهای مادی
اینان از کار خود نصیب و بهرهای دارند؛
و بعضی میگویند : پروردگارا به ما در دیا نیکی عطا کن» د از نعمتها و بهره های اخروی
GL 5 1 2 بهره مندی از نعمتهای دنیوی نمی شوند
[eC eS lies
ا 9 پاسخگوی استعدادهای مادی و معنوی بیشتری
طلب آخرت ودنیای نیکو "۳ 2
کی فد لهمراه باتوجه به دنیا و خداوند سر الحساب است
انتخاب هدفهای آخروی بعنوان هدف اصلی
وآخرت باهم منافاتی ندارند بشرط آنکه انسان به دنبال نیکی باشد پاداش دهی سریع خداوند
صفحه 14:
¥_
آنجه به شما داده شده, کالای زندگی دنیا و آرایش آن است
هدفهای دنیوی ؛محدود ویایان پذیروفناپذیر هستند
آیااندیشه نمی کنید؟
و آنجه نزد خداست بهتر و پایدارتر برتری هدفهای اخروی برهدفهای دنیوی
هركس إهذاف دنيوى را اصل قرار دهد عاقل نیست.
د احر وك هلان إن 9< دهجيشكى ونامحدودوفنانابذير هستند
[ اهداف اخروی اهداف اخروی اصل قرار گیرند
برنامهريزى انسان بايد در يركيرقدة | باشدو بدكونهاى تنظيم شود كه
زاهدافا ادنيوى اهداف| دنیوی فرعی و تام آنها باشند
صفحه 15:
هدفهای | j
۱ ی اصلی و فرعی
هدفهای اخروی هدفهای دنبوی
خوب بد تتم
هر دو تلاش برای رسیدن به نعمتهای دنیا
| برای زندگی ما ضروری هستند فیروری وخوب اننت.
[ هدف فرعی را بهجای هدف اصلی قراراندهیم
۱ | مانع ما در رسيدن به اهداف اصلى شوند
آنقدر a اهداف فرعی دل نبندیم که ۳
مهم اين است که ۶ | و از رفتن به سوی کمالات بازدارند
برای رسیدن به نعمتهای دنیا مرتکب گناه نشویم
آنفدر سرگرم نعمتهای دنی| نباشيم که آز زیبییهای بایدار باز بمنیم
صفحه 16:
برترين و كامل pp هدف كدام ابية؟
١ هدفهاى جا
ی چا
جامع و در بردارندة هدفهای دیگر نیز هستند
و رسيدن به آنها برابر با دستيابى به ساير اهداف نيز هست
4 ee
et ل صير اير لوه JSR
برخی هدفهای زندگیا كسد ام ود م ذل
به میزانی که اینگونه هدفها برتر و جامعتر بدا هدفهای پیشتری را در درون خود جای میدهند
معمولاً آدمهای زيرك و هوشمند
هدفهای خود را به گونه ای انتخاب میکنند که ابا یک تیر جند نشان بزنند»
صفحه 17:
ار ۳8
آ gual dante diy
7" هدفی که رسیدن به آن مساوی رسیدن به هدفهای دیگر نیز باشد
«متنوع بودن استعدادهای انسان»
اگر هدفی را که انتخاب میکنيم. بهتر تواند پاسخگوی دو ویزگی القن هدف. كاملتر است
و «بینهایت طلبی او».باشد
برترین و کاملترین هدف هم استعدادهای متنوح ما را درب ركيرد
در میان هدفهای اصلی؛ وج
۱ و در جایی متوقف نشود
برترین| هدف اصلی ما آن هدفی است که
نهال وجود ما را به درختی پربار و زیبا تبدیل کند
سراسر وجود ما را شادایی» بالندگی و آشور و نشاط فرا گیرد
صفحه 18:
۳ انتخاب خدا به عنوان هدف اصلی
[ددر ذات خود در جستوجوی سرچشمة خوبیها و زب
تابه آن منبع و ميدأ نرسدء آرامش نيفته و از پای نخواهد نشست.
0
این سرچشمه, همان خداوند است که او که خود نامحدود است و کمالات و خوبیهایش حد و اندازه ندارد.
اندکی تأمل کند. میبیند که
و ی هر کمال و خوبی از او سرجشمه میگیرد و در جهان گسترده میشود.
پس سقضرد و هدف تهایی ما خنازند اسبت
| روح ياياننابذير انسان را سيراب كند
نها خداوندمیتاند ۱
| و زمینه شکوفا شدن استعدادهای متنوع مادی و معنوی انسان را فراهم آورد
١ بىنهايتطلب است > نایسته است که نها تقربو نز خدای بزرگ مقصد نهایی او با
اگر روح اسان ابسته است که تنهاتقرب و نزدیکی به خدای بزرگ مقصد نهایی او باشد
آخوبیه را بصورت بیپایان میخواهد,
صفحه 19:
زديكى مكانى و ظاهرى نيست
چه بسا دونفردر یک مکان در کنر هم باشند ولى هيج تزديكى يدهم احساس تكتتد
نزدیکی حقیقی است
بوری از خداوند | بدترين نوع دوری است.
خدا پیت ها خی يلدت 64 بد خدا تزدبكتر موشوند
و انسانها به میزانی که زیاییها و خوبیها را کسب کنند
زدیکی و تفرب به خداونه
اين هدف, به همان میزان که بزرگ و ضامن خوشبختی ماست:
| همت بزرگ و ارادة محکم میطلبد
همانطور که دستییی به گوهرهای گران قدر درياها پشتکاری شگرف میخواهد
صفحه 20:
تقرب به خداوند ارا مقصود و هدف خود قرار داده که به همة این زیباییها دست يافته است'
رشد و تكامل خود را زیر نظرو با تريبت پیامبر اکرم تب آغاز کرد
جلوهگاه هم کمالات و زیییهاشد
در میدان علم و دانش. رشادت و جنگاوری سخنوری و خطابه. مهربنی و دوستی, پهلوانی و جوانمردی, نيایش و عبادت, حقطلبی و عدالت
= پس از رسول خدا 7 بینظیر است
صفحه 21:
من کان رید تواب الدّنيا
هركس تعمت و باداش دنا را بخواهد
فعنة الله توا الدُنياز الآَخِرَةٍ
نعمت و پاداش دنیا و آخرت نزد خداست
ب به خدا ##ره مندى ازنعمتهاى دنيا وآخرت(با يى تير جندنشان.
هم از بهرههای مادی زندگی استفاده میکنند
افراد زيرك با انتخاب خدا به عنوان هدف اصلی ۶
هم از آنجایی که تمام کارهای دنیوی خود را در جهت رضای خدا انجام میدهند
جان ودل خود را به خداوندنزدیکتر میکنند و سرای آخرت خویش را نیز آبا میسازند
صفحه 22:
خداوند خالق همه چیز است ,برهمه چیز برتری 6908 انتخاب خد به عنوان هدف اصلی خود
کم Zui a, . فيه 0 پوس 2
sit PST bx A ue sie LSet Een
aye عقيس أ ۲ مک we 4
ide iso ول و رو آل نك برآر د كل, صد تكن تر بازوه
هم ۳ 5 A op “
ای ل 9« بای « دال ود کل؟ ب ub Ps Pel pS
صفحه 23:
فل ان ضلاتی و ُشکی و محیای و عماتی
بگو نمازم. تمامی اعمالم و زندگی و مرگ من
Sede gal
پرای خداست که پروردگار جهانیان است
تمامی اعمال و زندگی(صلاة/نسک/محبا /ممات)
«ماظابق ذ ات خدا ود ت رضا وخشنودی خدا باشد
صلاتی-نماز(برترین عبادتها) مقدم برساير اعمال زندكى
نسکی<سایر اعمال sols
صفحه 24: