صفحه 1:
گر
J a1 fn!"
صفحه 2:
1 3 38 9 2 4
SO: des
صفحه 3:
دین و زندگی ۱
ياي دهم متوسطة دوم
سال تحصيلى
تهیه کننده: محمد شه نظر av — 4A
صفحه 4:
عل ژشیت وّلامترن یوم اعد (ثا لا میت المیماة
poe ee eee ty Slat
چ. فاستجاب لَهّم رد
مسلم در أفرينش آسمان ها و زمين. ودر بى يكديكر مدن شب و روز. نشاتتهاى
أقائعكنشدد] رای خردمتاناست. ۱۹۰
همانها که خدا را [در هه احوال] در حالایستاده و شسته. و آنگا که
بر بهلو خوابيدهاند. ياد مىكتند و در أفرينش آسمانها و زمين مىاتديشند [و
م ىكوبند] : بروردكارا! اينها را ييهوده تبافريدهاى! منزهى تو! بس ما را از عذابٍ
آنش دوزخ درامان بنار. 011
يروردكارا! هر كهرا تو يد خاطر اعالش]. ب
و رسوا ساختداى! ويراى ستمكاران يلورانى نيست. 147
patel Boon كه دعو تكرى به ايمان قرامى خواند كه : «يه برور دكار
ge ايمان بيلوريد!» يس ما يمان أورديم. يروردكارا! كتاهان ما را ييخشن! و
tobe lel ۱۹۳
پروردگارا؛آنچه را که بهوسیله فرستا گنت ب ما و عده دادهای هم عطا گن: و ما
بدیهای مارا یوشان! و مارا با یکان [و در
را روز رستاخبزرسوا مگردان, زیر و هگا از وعده خود: تخلف نمیکنی. ۱۱۲
بس. بروردكارشان دعاى آنان را اجابت كرد [و فرمود كه :] من عمل هيج
عم لكسماى امسا زاء زن باشد یا مرد. شایع شخواهم کرد سا هزتوعید: و
بح
از جنس یکدیگر نها که در اه خدا هجرت کردند. و از خانهای خود ببرون 3
رانده دند و در راء من آزار ديده و جتكيده و كشته تمدءاند. به يقين گناهانشان
را مىبخشم و آنان را در باغهاى كه از زير [درختان] آن تهرها روان ست
درمیآورم. (آبب] باداشی است از جائب خدا و باداش نیکو زد خداست. ۱۹۵
صفحه 5:
مقدمه
«.درعالریک چیزاست که آنفرا موش کردننیست؛آگر جمله چیزهارا فرا موش کنی
* و آنرا فرا موش نکن»تورا باکنیست و اگر جملهرایهجاآری و آنرا فرامو شکنی»هیچ
نکر دهباشی» همچنان کهپادشاهیتو را بهدهفر ستادهبرا ی کارمعین؛تو رفق و صدکاردیگر
گزاردی» چو نآن کاررا کهبرا ی آنرفتهبودینگزا ردی» گوی ی که هیچ نگزا ردی.پس
vet دربن عالم برا ی کاری آمده است» و مقصود آن است» چون آن نم یگزا رده پس هیچ
نکرهدهباشد
اگر ت و گویی اگر چه آن کاری که خدا مرا برای آن آفریدهنمی کم درعوض, چندبن
کار کر ایام میدهم. گويم آدی راب ey تیافر یدهاند. همجنان باشد که
تو ششیر جوا هر نشا که قیمت نوا نبر آنگذاشت-و تنهادر خزا تن ملوکا زآنبتوان
یافت- آوردهباشی و آنرا ساطور گو شگندیدی تن وا درک زرین را بیاوریو در آن
شلغم بیزی و بگوییکه من این را معطل نگذاشته و به کار گر فتهام؛ جایافسوس و خنده
نباشد؟
ال توراارزش سيار بن بي كيرا اج ورا شل كر را Bete
کرفر ستادهاست
صفحه 6:
جبان هدفمند
در پس خلقت تک تک موجودات لین جهان هدفی وجود دارد؛ زیرا خللق آنبا خدایی حکیم است؛ یعنی
خدایی که هیچ کاری را بیوده انجام نمی دهد. قر آن کریم در آیات گوناگون براین نکته تا کید می کند و
آفرینش جبان را «حق» می داند. از آد, حمله م. فد مادد:
PN gol glu) HE Lg سیون
تما تالضع و انحه بین انهاست را به بازیجه نیافریدیم.
ما Say Y) Lau هس سا
حق بودن آفرینش آسمان ها و زمین به معنای هدف دار بودن خلقت آنباست. اين آیه به خوبی دلالت بر اين
دارد که جیان آفرینش بی هدف نیست و هر موجودی بر اساس برنامه حساب شده ای به این جبان کام نیاده
است و به سوی هدف حکیمانه ای در حرکت است. انسان نیز مانند موجودات دیگر. از لین قاعده کلی جدا
نیست و قطعاً هدفی از آفرینش او وجود داشته است و کام نیادن او در اين دنیا: فرصتی است که برای رسیدن
به آن هدف به او داده شده است .
صفحه 7:
حضرت علی هرگاه که مردم را موعظه می کرد. معمولاً سخن خود را با اين عبارات آغاز می کرد:
ای مردم ... هیچ كس بیبوده آفریده نشده تا خود را سر گرم کارهای لیو کند و او رابه خود وا نگذاشته لند تا
به کارهای لغو و بی ارزش بپردازد.
البته میان هدف انسان و موجودلتی همچون حیوانات و گیاهان. تفاوتبلیی وجود دارد. تفاوت هلیی که به ویژگی
های خاص انسان و تمایز او از سایر موجودات باز می گردد. برخی از این تفاوت ها عبارتاند از:
۱- انسان خود بلید هدف از خلقت خود را بشناسد و آن را انتخاب کند و به سوی آن گام بردارد؛ در حللی که
گیاهان به صورت طبیعی و حیوانات به صورت غریزی به سوی هدف خود حرکت میکنند. مثالا دلنه گندم به
صورت طبیعی در جبت رسیدن به هدف نبایی خود یعنی تبدیل شدن به خوشه ای با ده ها دانه حر کت می کند
و یا نبال کوچک خرما در مسیر رسیدن به نخلی تنومند پیش می رود.
۲-انسان برخلاف حیوانات و گیاهان که استعدادهای محدود مادی دارند. مجموعه ای فراوان از استعدادهای
مادی و معنوی است. به همین دلیل, به دنبال انتخاب هدف هلیی است که از طریق oT .استعدادهای گوناگون
خويش را به كمال رساند.
۳- اتسان دارای روحیه ای بی تبلیت طلب است و عطش او در دستیابی به خواسته هليش نه تنها كم نمى شود.
بلکه روز به روز افزون می گردد. او به دنبال چیزی است که هرگز پایان نمی پذیرد و تمام نمی شود اين
انسان بی نيايت طلب. در زندگی خود همواره در حال انتخاب هدف است؛ هدف هایی پایان ناپذیر و تمام
نشدنی. درحللی که حیوانات و گیاهان هدف های محدودی دارند و هنگامی که به سرحدّی از رشد و کمال می
رسند. متوقف می شوند؛ چنان که گویی راهشان پایان یافته است.
صفحه 8:
اختلاف در انتخاب هدف
وقتی به دنیای انسان ها می نگریم با دنیای حيرت انئیزی مواجه می شویم؛ چنان اختلافی در هدف ها وجود
دارد که ابتدا سردر کم می شویم که به راستی, کدام انتخاب درست و همسو با میل بی نبلیت طلب انسان و
استعدادهای فراوان مادی و معنوی اوست و کدام یک این گونه نیست؟
کسانی به دنبال پول و ثروت اند. برخی دل به کشف اسرار جبان سپرده اند. برخی به دنبال جاه و مقام اند.دسته
ای خدمت به خلق را سرلوحه زندگی خود قرار داده لند. گروهی به هنرمندی و نقش آفرینی در عرصه های
هنری می اندیشند. گروهی نیز در آرزوی قیرمانی در ورزش, پیوسته می کوشند و....
21۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۸۵۵۵۸۵۸۵۵۵۸۸ 5
ب نظر شما منشاً
اختلافها در انتخاب هدف جیست؟
.ريشه در نوع نگاه واندیشه انسان دارد
صفحه 9:
هركس با بينش و نكرش خاص خود به سراغ هدفی می رود. اگر کسی چنین بیندیشد که کمک به دیگران
آرزشمند است و می تولند روحیه بی نبلیت طلب او را سیراب کند و پاسخگوی استعدادهای گوناگونش باشد.
می کوشد به دیگران کمک کند. کسی هم که فکر می کند با داشتن شرت می تواندبه لین نتلیج برسد. همه
زندگی خود را در مسیر رسیدن به شرت قرار می دهد. پس لین اختلاف در هدف LO ريشه در نوع تكاه و
انديشة انسان دارد.
معیارهای انتخاب هدف های اصلی
با توجه به تفاوت نگاه و اندیشه انسان sly Le اينکه بتوانیم با نگاهی درست. هدف های خود را انتخاب کنیم.
نیازمند معیار و ملاک هستیم؛ معیاری که بتوانیم به وسیله تن. هدف های همسو با میل بی نبلیت طلب و
استعدادهای متنوع انسان را مشخص کنیم .بدین وسیله. هدف های زندگی را به درستی برخواهیم گزید و عمر
خود را برای رسیدن به آنبا صرف خواهیم کرد .
خدای رحیم و میربان که از همه به ما میربان تر و از خود مابه نیازهای ما آ گاه تر است. در لین مورد ما را
هدایت و راهنمایی کرده و معیار انتخاب هدف را مشخص فرموده و آثار و نتایج آن را نیز یادآور شده است.
صفحه 10:
همان طور که با تدبرٌ در آیات دیدید. اینجا سخن از هدف های اصلی و فرعی است. که هر دو خوب می
باشند و برای زندگی ما ضروری هستند. میم اين است که هدف فرعی را به جای هدف اصلی قرار ندهیم و آن
قدر به اهداف فرعی دل نبندیم که مانع ما در رسیدن به اهداف اصلی شوند و از رفتن به سوی کمالات
بازدارند. تلاش برای رسیدن به نعمت های دنیا نه تنبا بد نیست. بلکه ضروری و خوب است .فقط بلید توجه
کنیم که برای رسیدن به نعمت های دنیا مرتکب گناه نشویم و آن قدر سر گرم آنها نباشیم که از زیبایی های
پایدار باز بمانیم.
برترین هدف
حتما این مصرع از شعر زیبای مولوی را شنیده ای که می گوید:
چون که صد آمد نود هم پیش ماست
اين مصرع را به صورت یک ضرب المثل در جایی که یک چیز. جامع و در بردارنده چیزهای دیگر است. استفاده
«می کنند
برخی هدف های زندگی. نیز لین گونه لند؛ یعنی در بردارنده هدف های دیکر نیز هستند و رسیدن به آنبا
برابر با دستیابی به plo اهداف نیز هست. به میزلنی که لین گونه هدف ها برتر و جامع تر باشند. هدف
هایبیشتری را در درون خود جای می دهند.
صفحه 11:
معمولاً آدم های زیرک و هوشمند هدف های خود رابه گونه ای انتخاب می کنند که به قول معروف «با یک
تير چند نشان بزنند.»
حال به نظر شما در میان هدف های اصلی برترین و کامل ترین هدف کدام است؟ هدفی که رسیدن به آن
مساوی رسیدن به هدف های دیگر نیز باشد؟
با توجه به دو ویژگی «متنوع بودن استعدادهای انسان »و «بی نبلیت طلبی او» اکر هدفی را که انتخاب
می کنیم. بیتر بتولند پاسخکوی لین دو ویژکی باشد .لن هدف. کامل تر است. بنابرلین برترین هدف اصلی ما
آن هدفی است که همه استعدادهای متنوع ما را دربر کیرد و در جایی متوقف إد و نيال وجود ما را به
درختی پربار و زیبا تبدیل کند به طوری که سراسر وجود ما را شادابی, بالند کی شور و نشاط فرا گیرد.
امیرالموٌمنین علی دا ببینید! ایشان رشد و تکامل خود را زیر نظر و با تربیت پیامبر اکرم آغاز کرد و جلوه گاه
همه کمالات و زیبلیی ها شد. وقتی به شخصیت ایشان می نگرید. می بینید که ایشان در میدان ple و دانش.
رشادت و جنگاوری. سخنوری و خطلبه. میربانی و دوستی. پیلولنی و جوانمردی. نیلیش و عبادت. حق طلبی و
عدللت. پس از رسول خدا بی نظیر است. راستی ایشان چه چیزی را مقصود و هدف خود قرار داده که به همه
این زیبایی ها دست یافته است؟
صفحه 12:
هر کس اندکی OF din Go WF Job در ذات خود در جست و جوی سرچشمه خوبی ها و زیبایی هاست و تابه
آن منبع و مبداً نرسد. آرامش نيافته و از پای نخواهد نشست. لین سرچشمه. همان خداوند است که خللق همه
کمالات و زیبلیی هاست: او که خود نامحدود است و کمالات و خوبی هلیش حد و اندازه ندارد. هر کمال و خوبی
از او سرچشمه می گیرد و در جبان گسترده می شود .
پس مقصود و هدف نبلیی ما خداوند است. به راستی جز او چه کسی و چه چیزی می تولند برترین و اصلی
ترین هدف ما باشد؟ چه کسی جز او می تولند روح پایان ناپذیر انسان را سیراب کند و زمینه شکوفا شدن
استعدادهای متنوع مادی و معنوی انسان دا فراهم آورد؟ اگر روح انسان بی نبلیت طلب است و خوبی ها را به
صورت بی پایان می خواهد. شایسته است که تنیا تقرب و نزدیکی به خدای بزرگ مقصد نبایی او باشد.
البته نزدیکی و تقرب به خداوند. تزدیکی مکانی و ظاهری نیست. چه بسا دو نفر در یک مکان در کنار هم باشند
ولی هیچ نزدیکی به هم احساس نکنند. نزدیکی به خدایک نزدیکی حقیقی است. همان طور که دوری از او هم
بدترين نوع دوری است. خدا سرچشمه زیبلیی ها و خوبی هاست و انسان هابه میزلنی كه ها و خوبى ها
را کسب کنند به خدا نزدیک تر می شوند.
صفحه 13:
افراد زیرک با انتخاب خدا به عنوان هدف اصلی خود one JI ps های مادی زند گی
استفاده می کنند و هم از آنجلیی که تمام کارهای دنیوی خود را در جبت رضای خدا
انجام می دهند. جان ودل خود رابه خداوند نزدیک تر می کنند و سرای آخرت خویش
را نیز آباد می سازند.
WHI LB ys هرکس نعمت و پاداش دنیا را بخواهد
فعند الله توابٍ الذُنیا و الاخرة عست و پازاشن دنیا نو آخرت نون خداست۱
البته اين هدف. به همان میزان که بزرگ و ضامن خوشبختی ماست. همت بزرگ و اراد محکم
میطلبد؛ همانطور که دستیایی به گوهرهای گرانقدر دریاهاء پشتکاری شگرف میخواهد.
a ل a رش
SI Fe | ربا زو؟ tb mF SOT FF
ان شوه رس گت ۲ و 7
ای قیوشت هش دگل در و نک رولب لس سازوه
اق قل 2 وان واو م
Ae ماخ
A Sol ص رل و "SL
صفحه 14:
به نظر ما برنامة زندگی روزانه من و شما جگون بايد باشد تابر اساس آیه زیره تمامى اعمال و
زندگی ما برای خدا باشد؟
قل hl صلاتی و نُشکی و تحیای و قمانی بكو نمازم: تمامى اعمالم و زندكى و مرك من
ِل رب العالمين ly خداست که بروردگار جهانیان است.۱
4uT ply:
.در لیر]یههدفاز آفرینشانسازیند کیپ رل یسید رب ه خداوند یخشنودعاو ب یانش ده لسح2
.درلبتدا لنسانی اید عبلاستهایخود را برلعخدا لنجام دهد و لیرموضوع ب
.در لیرآیه عبایدلل(صلتی) به نما لشایه دارد که برتریرچب
لیر]آیه((لنتخابخداوند بسه عنولنهد فاصلوزیند ک6) را توصیه میک ند-5
ایر عم (زیند گرم قدم لسحل
صفحه 15:
۱- شعر «جون که صد آمد. نود هم پیش ماست» جه ارتباطى با موضوع هدف زندگی دارد؟
۲- دلیل بیاورید :
(All زیرکترین افراد اين جهان. مومنان هستند.
ب) کسی که هدف اصلی زندگی خود را ثروتمند شدن قرار دهد. دجار خسران میشود.
۳-شخصی میگوید : «لازمة تقرب به خدا اين است كه كارهابى مانند كسب مال و ثروت كه از امور
فرعی هستند. کنار گذاشته شود» با او موافقيد يا خير؟ جرا؟
۴ حکایت زیر را بخوانید و با توجه به آن به سوال پاسخ دهید.
« مسافری در سفر خود به یک دو راهی رسید. از پیرمردی که در انجا نشسته بود پرسید : من از
كدام يك از اين دو راه بايد بروم؟ بيرمرد كفت : قصد داری به کجا بروی؟ مسافر جواب داد : نمیدانم!
پیرمردگفت : وقتی نمیدانی به کجا میخواهی بروى؛ تفاوتى نمى كند كه كدام راه را اتتخاب كنى!»
به نظرشما این حکایت. با کدام یک از بخشهای درس در ارتباط است؟ جرا؟
صفحه 16: