صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
۱
| البته تشکیلات آن دوره ها نیز بر گرفته از تظام آدازی و حکومتی ایرآ باشتان نود و ۱
در هر دوره تغییرامی کرد.
صفحه 4:
26
وى مى كردند براى مشروعيت بخشيدن به حكومت خود و
جلب نظر مردم. >29 )| Bibs و يشََيْبِانَ لأشكاة كافك نشان دهند.
3 2
اگرچه شاهان در امور مختلف با وزرا مشورت می کردند اما رآی و |
نظر آنها لالاتر از همهبود.
صفحه 5:
حکومت سلجوقی قدرت و عظمت خود را با
[۱ Ree PP pelle pet row
صفحه 6:
۱ .عمیدا ملک ندریی. وزییر سلطانطغرلدر موفقیتهایلینس لطان_قشوثریدلشت» [
۱ خواجه نظام اللملكوزير آ-لإيسلانو ملكشاد نيز جنانق درتو نفوذىدلشتكه كمتر كارى» ۱
.ب دونصلاحدید و مشوررلو لنجام میگرفت
صفحه 7:
۱ با تدبیر و مدیریت آنهاء اوضاع اقتصادی و فرهنگی بهتر شد. |
aay oss | صنعت. هنر و امعماری رشد زیادی کرد. |
۱ تنظیم رابطه سلطان با خلیفه و دیگر فرمانروایان بود. |
صفحه 8:
خواجه نظام الملک مدارسی در شهرهای مختلف بت
همگی آنها نظامیه خوانده می شدند و مهم ترین آنها نظامیه های
نیشابور, اصفهان و بغداد بودند. او اموال و املاک زیادی را وقف این
۳ مدارس کرد. y
صفحه 9:
امام محمد غزالى. عالم بزرگ ایرانی از استادان نظامیه بود.
همچنین سعدی, شاعر معروف نیز از دانش آموختگان مدارس نظامیه بود.
سایر وزیران و دیگر شخصیت های سیاسی و مذهبی نیز اقدام به تأسیس
/_ مدرسه کردند. به گونه ای که پیشتر شهرهلی ایران دارای مدرسه شدند. ۱
صفحه 10:
صفحه 11:
در ابندای دوره سلجوقی» نامه ها و فرمان های حکومتی
و دفترهای دیوانی از عربی به فارسی تغیبر کرد
صفحه 12:
زبان تركى كه زبان
فرمانروایان بود. نيز در
ايران رواج بيدا كرد و
برخی از واژه های آن به
زبان فارسى راه يافت.
صفحه 13:
ry KK
مسر tm, ری
صفحه 14:
صفحه 15:
رونق و توسعه شهرها و معماری | معماران ايرانى
Se ated a itTS)
صفحه 16:
|
Ped) 0
شکوفایی
كارى» در بناها به اوج زيبا
7
0 «اج ركارى»
}
2
صفحه 17:
ظروف سفالين لعاب دار و بدون لعاب
F نفام یا طلایی که با نقش و
صفحه 18:
مساحت ایران در حکومت های مختلف
صفحه 19: