تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 23 اسلاید

moeinalizadeh6974

صفحه 1:
به نام خدا موضوع : تدريس درس 17 مطالعات اجتماعى دبير مربوطه : © نی سای @

صفحه 2:
فرهنگ » شیوه ی زندگی به طور کلی « فرهنگ یک جامعه شیوه ی زندگی آن جامعه است. جامعه ی بدون فرهنگ وجود ندارد و فرهنگ هم بدون جامعه به وجود نمی آید. آیا تاکنون به شیوه ی زندگی جوامع مختلف دقت کرده اید؟ افراد یک جامعه برای زندگی در کنار هم از شیوه های مشترکی استفاده ی کنند. آها در چگونگی برقراری ارتباط با یکدیگر , باورها و اعتقادات , قوائین و مقررات , نحوه ى استفاده از حيط طبيعى و... اشتراکاق با هم دارند. پس فرهنگ را ی توان شیوه ی مشترک زندگی در یک جامعه دانست. ‎a‏ 1

صفحه 3:
فروش سمیوسه « خیابانی در پاکستان

صفحه 4:
آذاب و فرهنگ غذا خوری در بین کشورهای ختلف تفاوت هایي دارد. در خیلی از کشورها ادب ‎‘So ab od‏ ‎(Sn af ae‏ غا خورن )سرد صدايی از خودش تولید نکند. لما در ژاین (و خیلی از کشورهای آسیایی دیگر) غنا خوردن پی. سر و صدا توهين. به آشپز حسوب ىشود. يك زاينى مؤدب طورى رشتدهاى نودل را هورت ىكشد كه آب‌هایش نا ننه فرو بروند. هر جه صداى هورت كشيدن بلندتر باشد يعنى غذا خوشمزه‌تر است.

صفحه 5:

صفحه 6:
یکی از سنت های عجیب و غریب هندی ها . دفن کردن کودکان معلول زنده.تا گردن به مذت ساعت , در طول خورشید گرفتگی ی باشد. هندوها ی گویند که انجام اين کار برای ثی کردن اثرات سوء ناشی از خورشید گرفتگی می باشد.

صفحه 7:
پوشش سنتی زنانآفريقايی

صفحه 8:
در لین شیوه سلام كردن , كف دو دست رابه هم ی چسبانند و در زیر صورتبه سمت بالا نگه ی دارند و کمی خم ی شوند و سپس به شخصی که دیده اند به این روش سلام ی کنند. مردم هندوستان معتقدند که چسباندن دو دست‌به یکدیگر نشانه همفکری و همرنگی با شخص مقلبل است و از طرف دست راست را مظهر روح و طبیعت معنوی انسانی و دست چپ را نشانگر جهان مادی و جسم انسانی |

صفحه 9:
تلند » بيش از شروع مراسم عروسى , عروس و داماد را یاهپوش کرده و انواع زباله های متعفن و بدبو نظیر تخم مرغ اندیده و اعضای داخل شکم ماهی را روی سر آن دو خالی ی‌کنند. سپس عروس و داماد با همین ضع در شهر گشته و راهى محل جوان از چشم زخم » انجام ی شود.

صفحه 10:
مراسم تعزیه در ایران

صفحه 11:
فرهنگ نسبت جامعه و فرهنگ را ی توان به نسبت سخت افزار و نرم افزار رايانه تشبيه كرد. سخت افزار رايانه بدون نرم افزا آن . فایده ای ندرد و نمی توند کاری اجام دهد. . نرم افزار یز تنها به کمک سخت افزار. اثار خود را نشان ی دهد.

صفحه 12:
فرهنگ فرهنگ آموختنی است فرهنگ پدیده ای آموختنی است ؛ يعنى از طريق ژن به ارث نمی رسد بلکه از اه آموزش و تربیت از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. به همین دلیل , فرهنگ را آگاهی و اندیشه ی مشترک اعضای یک جامعه نوز ی گویند. مورچه ها و زنبورها نیز با هم زندگی می کنند اما فرهنگ ندارند ؛ چرا؟ فرهنگ در جریان (فرایند) اجتماعی شدن آموخته ی شود.

صفحه 13:
فرهنگ اجتماعی شدن یا جامعه پذیری : اجتماعی شدن فرایندی طولانی مدت از تولد تا آخر عمر است که افرد از طریق آن , زندگی در جامعه را ی آموزند و خود را با آن منطبق می کنند.اجتماعی شدن فرایندی بسیار مهم در زندگی است ؛ زیرابدون آن , افراد می تواند به زندگی در جامعه ادامه دهند.در یک جامعه , هر فرد عقاید و باورها . رسوم , قوانین و حتی چگونگی پاسخ دادن به غرایز را از دیگران می آموزد و بهافراد دیگر یاد ی دهد. فراینداجتماعی شدن , نخست در خانواده رخ ى دهد. خانواه وین و مهم ترینکائون اجتماعی شدن فد است. پدر و مادر به کودک یاد می دهند که چطور صحبت کند , چگونه غذا بخورد و در نشست و برخاست چه آابی را رعايت كند , جكونه به مهمان ها سلام و تعارف كند , جكونه در مراسم مختلف مثل جشن ها يا عزادارى شركت كند و چه بپوشد و چگونه رفتار کند. در موقع خمیازه کشیدن دست را جلوى دهانش بكيرد يا ياهايش را جلوى افراد بزر گتر دراز نکند و موقع غذا خوردن , دهانش صدا ندهد.

صفحه 14:
قر هنگ کودک در خانواده , علاوه بر چگونگی برطرف کردن نیازهایش , شیوه ی ابراز احساسات و هیجان ها را نيز ياد ى كيرد و تقليد ى كند. ‎ly‏ مثال . او ياد ى كيرد كد با جد كلمات يا رفتارهابي تحبت يا خشم خود را به ديكران ابراز كنل خانواده با به كاركيرى شيوه هاى مختلف تشويق و تنبيه مانند آفرين كفتن , اخم كردن و ... به فرزند خود می آموزد كه جه جيزهابي را تحسين و تأيبد كند وبه آنها ارزش بكذارد , جه كارهابي را بد و ناپسند بشمارد . جه اعتقاداق داشته باشد و چگونه عبادت یا دعا کند. ‏با بزرك تر شدن فرد , علاوه بر خانواده . رسائه های جمعی . دوستان و گروه همسالان و برنامه های آموزنئى و تربيق مدرسه نيز چگونگی زندگی در جامعه و سازكارى با آن را بد تدج به اوى آموزند. اين فرايتد بعدها با رفتن به دانشكاء , خدمت سربازی , حل كار و ... , ادامه بيدا ى كنده در فرینداجتماعی شدن .مهم ترین لایه های فرهنگ يعنى نهادها » هنجارها . ارزش ها و عقاید آموخته می شوند و به افراد دیگر انتقال می يابند. ‎

صفحه 15:
فرهنگ لایه های فرهنگ جنیه های مختلف یک فرهنگ را ى توان به لايه هلى يك يباز تشبيه كرد. برخى ازاين لايه ها خارجى يا بيرونى هستند ؛ مانند تمادها و هنجارها. جامعه لى روبه وى شويم , نخست أشكال ظاهرى فرهتك آن را درى يابيم » اما أكر زندكى مردم آن جامعه را بيشقر و دقيق تر بررسى كنيم , به جنبه های عمیق تری از فرهنگ آنها بي ى ‎fr‏ ارزش ها و عقاید , لایه های عمیق تر فرهنگ هستند.

صفحه 16:
فرهنگ فادها نماد , نشانه یا نماینده ی یک پدیده ی دیگر است. برای مثال , علامت «1» نماد پرسش و علامت ‎ald «b>‏ تعجب است. نمادها در جریان روابط اجتماعی به وجود ی آیند. هر جامعه أى برلى انتقال معانى مورد نظر خود از انواع معينى ازنمادها استقاده ى کند ‎oly‏ گفتاری و نوشتاری , همه ی اشیا و دست ساخته های انسان مانند تصاویر, بوشاك » خوراك , ساختمان ها و همچنین رفتارهای او, نقش نمادین دارند. فوش أدرير 06۳۶ 1ع ١و‏ ©

صفحه 17:
در را ببنديد لاا ‎Close the door 8‏ همم

صفحه 18:

صفحه 19:
فرهنگ زندگی اجتماعی بدون وجود هنجارها ادامه پیدا نمی کند و هنجارها به روابط اجتماعی سامان ‏ می افراد یک جامعه خود را ملزم ی بینند از هنجارها پیروی کنند تا جامعه آنها را به عضویت پپذیرد. مهم ترين دلایل پیروی از هنجارها ‏ ارزش دانستن و اعتقاد به نها . حفظ آبرو و احترام یا ترس از ‎bbe‏ است. أكر افراد از هنجارها یا شیوه های موردقبول گروه یا جامعه پیروی نکنند ,مجزات می شوند. اين مجازات مکن است به صورت سرزنش خود یا دیگران ‏ پوزخند » تمسخر, طرد کردن و محروم نفودن متلك كفتن يا مجازات هلى رسمى و قانوی باشد. براى مثال ء فروض کنید در کشور ما فردی در مجلس عزا لباس قرمز پپوشد و بخواهد لطیفه بگوید یا در یک مهمانی ء یک نفر پیش از ورود ساير مهمان ها و ميزيان سر سفره يا ميز بنشيند وبا عجله شروع به غذا خوردن كند يا دانش آموزى هر وقت بخواهد وارد مدرسه شود و از آنجا بهرون برود یا فردی در ایام ماه میارک رمضان تظاهر به روزه خواری کند یا اتومبیل خود را در پیاده رو پارک کند. به نظر شما , در هر یک از اين موارد . برخورد جامعه با فرد چگونه است و چگونه او ‎SALE L‏ كند؟

صفحه 20:
ده فرهنگ ۵ هنگ عموی هر جامعه . خرده فرهنگ هایي را در دل خود جا داده است.هریک از این خرده فرهنگ ها نمادها و بتجارهای خاص خود را دارد.براى مثال ؛ هر يك از جامعه های روستايي . شهری و عشایری ایران هنجارهايي دارند مخصوص آن جامعه هستند و با هنجارهای جامعه ی دیگر تفاوت دارند یا در اقشار مختلف مانند روحائیون . زشکاران , تاجران , نظامیان و ... ی توان هنجارهای ویژه ای را مشاهده کرد. بازی های سنتی » کهگیلویه و بویراحمد

صفحه 21:
فرهنگ ارزش ها ارزش يعنى خوب وبد , زشت و زیبا و مطلوب یا نامطلوب دانستن امور مختلف. برای مثال ی گوییم راستگویی خوب و دروغگویی بد است. ارزش ها زمینه ی شکل گیری هنجارها را ایجاد ی کنند و جهت دهنده ی رفترها هستند. افراد بر مینای ارزش هايي که به آنها معتقدند , عمل می کنند. برایمتال , كسى كه يرهيز از اسراف را كار خوب و درستی ی داند و آن را ارزش تلقی می کند , أكر در عمل هم از اسراف بپرهيزد , هنجارش طبق این ارزش بوده است. 4 6 ‏تين‎ way

صفحه 22:
فرهنگ ارزش های الجتبامر ی ها هستند که مورد توجه اکثر افراد جامعه اند و افراد.به عملى شدن آنها تقایل دارند. برای ‎de‏ برای یک تیم ورزشی ۰ پیروزی در مسابقه و برای یک ملت دفاع از کشور خود و مقابله پا دشمنان » ارزش های اجتماعی هستند. ارزش ها

صفحه 23:
فرهنگ عقاید بخش مهمی از فرهنگ هر جامعه را عقاید و باورهای آن شکل ی دهد. برای مثال , در جامع های که عقايد دینی دارد . هنجارها , نمادها و ارزش هایی بر مبنای آن عقاید شکل ى كيرد ‎Ke‏ در جامع های که زندگی را فقط به إين دنيا حدود ى داند و به آخرت اعتقادی ندارد ء هنجارها وارزش های متناسب با همان جامعه پدید ی آیند. برای ما که مسلمان هستیم , اعتقادات اسلای , ملاکی است که با آن هنجارها و ارزش ها را ی سنجیم و هرکدام را که با این اصول اعتقادی سازگاری ندارند , طرد ی کنیم. / aE

صفحه 24:
1c ۰ با تشکر از دبير كراى و دوستان عزيز

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان