صفحه 1:

صفحه 2:
عنوان پروژه: درس ۱۸ کتاب مطالعات اجتماعی تهیه کنندگان: گروه سورنا سال تحصیلی ‎٩۳-٩۲‏

صفحه 3:
قدیمی ترین سکونتگاه های * ‎Ol pal‏ دانش آموزان کلاس هفتم به همراه معلمشان از موزه ی ایران باستان در تهران دیدن کردند. در این موزه مجسمه هاء ظروف و ابزار و وسایلی از گذشته های بسیار دور ایران نگهداری می شود. راهنمای *موزه. در اين باره توضیح داد: در اين موزه. شما آثار تاریخی به جای مانده از دوره ی قبل از اسلام را مشاهده می کنید. به همین جهت به این موزه. موزه ی ایران باستان می گویند.

صفحه 4:
‎ple‏ تاریخ. یعنی مطالعه ی دقیق زندگی انسا نها در گذشته. کسانی که تاریخ را مطالعه می کنند. زمان گذشته را بر اساس حوادث و تغییرات مهم به بخشهایی تقسیم می کنند. از آنجایی که ورود اسلام به ایران. مهمترین رویداد تاریخی کشور ما است. به همین جهت تاريخ ايران به دو دوره ی زمانی تقسیم شده است: ‏۱ -تاریخ قبل از اسلام که به آن دوره ی ایران باستان می گویند. ‏۲ -تاریخ دوره ی اسلامی که با سقوط حکومت ساسانیان و ورود اسلام به ایران آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. ‎ ‎JVs fee oes Tae ۴ he Neve ‏1 دورة إسلامى تان ‎ ‎ ‏به اين نمودار خط زمان” مىكويند. تاريخ ايران به دو دورة مهم زمانى تفسيم شيدهاست.

صفحه 5:
آیا ایران جایگاه تمدن های کهن بوده است؟ باستان شناسان * براساس مطالعه ی آثاری که از گذشته پیدا کرده اند. می گویند زندگی بشر از مراحل ابتدایی آغاز شده است. به نظر می رسد هزاران سال پیش, انسان ها از وسایل بسیار ساده و ابتدایی استفاده می کردند. آنها از طریق گرد آوری خوراک و شکار حیوانات زندگی می کردند. در جست وجوی شکار و خوراک از جایی به جای دیگر می رفتند و برای محافظت از خود درون غار ها به سر می بردند. ابزار های انسان های غار نشین در این دوره از سنگ بود و آنها به یادبود شکار هایشان نقش هایی بر روی دیوار غا رها یا کوه های اطراف خود کنده بودند رامروزه هنوز آثار برخی از این سنگ نگاره ها باقی مانده است.

صفحه 6:
ev ree ae ‏به تصاویر زیر توجه کنید. باستا ن شناسان شواهدی از اين نوع زندگی را در ايران پیدا‎ کرده اند. نقاشی های درون غار دوشه در استان لرستان دهانة غلر تاریخی کمربند در نزدیکی بهشهر ۱ کاربرگة شمار: (۱۶) بررسی شواهد (سنگ‌نگاره) را در کلاس انجام دهید

صفحه 7:
سس انسان ها کشاورزی را یاد گرفتند و حیوانات را اهلی کردند. آنها در کنار رودخانه ها برای خود خانه های دائمی ساختند. کشاورزی موجب شد که انسان ها یکجانشین شدند. بدین ترتیب اولین روستا ها در کنار رود های پرآب و چشمه ها پدید آمدند. مردم این روستا ها به تدریج در ساختن ابزار و وسایل گوناگون و مورد نیاز خود پیشرفت کردند. با رونق کشاورزی, غذا به اندازه ی کافی تولید و ذخیره می شد و دیگر همه ی افراد مجبور به کار کشاورزی ودند و عده ای در کا رهای دیگر مهارت بيدا كردند.

صفحه 8:
برای مثال, آنها با استفاده از گل. ظروف سفالی ساختند. این ظر فها ابتدا شکل ساده ای داشتند ولی به تدریج شکل بهتری یافتند و دارای نقش و نگارشدند.در بعضی از نقاط ایران مانند تپةٌ سییلک در(کاشان) و تيه حس نلو. در (آذ غربى) ظروف و وسايلى از زندكى مردم اين دوره يبدا شده است. کم کم. داد و ستد و تجارت ابزار و وسایل رونق تپه تاریخی سیلک کاشان

صفحه 9:
انسا نها برای رسیدگی به کار ها و نوشتن و محاسبه داد و ست دهایشان خط را اختراع کردند. با گذشت زمان. جمعیت برخی سکونتگاه ها رو به افزایش گذاشت و شهر های بزرگی پدید آمدند که به وسیله ی حکومتی اداره می شدند. آنها قوانین و مقرراتی برای خود وضع کردند. مردم این شه رها در هنر و معماری و ساختن بنا هاء پیشرفت زیادی کردند. بدین ترتیب نخستین «تمدن » های بشری به وجود آمدند.

صفحه 10:
بعضى از كسانى که گذشته را ماه ی‌کنن. متقدند «تعدن ها ان وزگ‌ها را داشند.

صفحه 11:
شواهد و مدارکی که از گذشته به دست آمده. نشان می دهد که در ایران. در گذشته های دور. تمدن های بزرگی پدید آمدند و سپس از بین رفتند. شهر سوخته: در گذشته ای نه چندان دور,باستان شناسان در نزدیکی شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان, اشیایی پیدا کردند و با مطالعه بر روی آنها حدس زدند که حدود پنج هزار سال پیش تمدن بزرگی در اين منطقه وجود داشته است. آنها با مطالعه و كاوش بيشتر دريافتند كه اين تمدن بع دها به طرز نامعلوم و عجیبی از بین رفته است و به همين علت آنها اين منطقه را «شهر سوخته » به معنى نابو د شده, نام گذاشتند.

صفحه 12:
البته حفاری و پیدا کردن اشیاء در اين منطقه همچنان ادامه دارد و باستان شناسان اینجا هنوز مشغول به کار و مطالعه هستند. چشم مصنوعی و ظرف سفالی که نخستین انیمیشن دنیا به شکل بز بر روی آن ‎60770١‏ )لكر .نقش ودر اين منطقه بيدا شده است ‎Ai‏ 4

صفحه 13:
عا تمدنهاو مكانهاى مهم باستاتى

صفحه 14:
تمدن ایلام: حدود هفتاد سال پیش, چند مهندس که با هواپیما به خوزستان می رفتند. متوجه تپه ای شدند و احتمال دادند که زیر آن آثار تاریخی وجود داشته باشد. آنها باستان شناسان را از وجود این تپه با خبر کردند. باستان شناسان پس از مدت ها تلاش با زحمت و مواظبت زیاد خاک ها را کنار زدند و به تدریج خرابه های «چَغازنبیل » مهمترین اثر به جام نقره ای زن ایلامی

صفحه 15:
معبد * چفا زنبیل که شهرت جهانی دارد. در نزدیکی شوش است. این معبد با میلیو نها خشت و هزاران آجر ساخته شده و بر روی برخی آجرها با خط ایلامی, مطالبی نوشته شده است. ایلام یها حدود ۳ هزار سال در این منطقه زندگی کرده و تمدن بزرگی را به وجود آورده بودند. آنها بر روی لو حهای گلی, قانون هایی را که پادشاهان ایلامی وضع کرده بودند. می نوشتند که بعضی از این لوح ها تا به امروز باقی مانده است. ايلام يها مانند ساير تمدن های باستانی, خدایان متعددی مثل خدای خورشید و خدای آب و... را پرستش می کردند و مجسمه هایی از این خدایان ساخته و در معابد خود قرار می دادند و آنها را می پرستیدند.

صفحه 16:
i ev ایلامی ها با هنر سفا لسازی آشنا بودند و ظروف سفالی و مجسمه ها و ابزا رهای مختلف آنها در اين منطقه یافت شده است. زیگورات چغازنبیل شوش

صفحه 17:
‎UST‏ جیرفت: در ده سال اخیر باستان شناسان موفق شده اند یکی از کهن ترین تمدن های شرق را در نزدیکی جيرفت کرمان در کنار هلیل رود شناسایی و از دل خاک بیرون کشند. وسایل و ظروف سنگی و مفرغی با نقش جانوران. زیگورات *و کتیبه های آجری از جمله این اکتشافات است. باستان شناسان که درباره ی اين کتیبه ها تحقیق می کنند. هنوز ‏موفق به خواندن آنها نشده اند و احتمال می دهند این قدیمی ترین خط دنیا باشد که تمدن ‎

صفحه 18:
‎AY ۱‏ نقشة أين درس نكاد كنيد 0 ‏و بكوبيد در بديد أمدن تمدن ايلام کدام رود نقش داشته است؟ ‏با توجه به مطالبى كه در فصل سوم خوانديد. بكوييد شرايط جفرا فيابى اين منطقه جه تأنيرى در به وجود أمدن اين تمدن داشته اسث ‏۳-کاربرگة شمارة 11) مهرهاى ايلامى را أجرا كنيد ‏؟-نمودار «ريزكىهاى تمدن» را بخوانيد سبس بدطور كروهى با توه به مطالب أن و مشاهدة تصاوير مربوط به تمدن ‏الم ليل بياوريد كه ايلام يك تمدن ‎Sins laden on‏ مداركى ‎(hip‏ ‎

صفحه 19:
هم زمان با تمدن ایلام در ایران. درمنطقه ی بین النهرین(سرزمین بین دو رود دجله و فرات) و كنار رود نیل تمدن های دیگری شکل گرفتند که نام و محل آنها را روی نقشه می بینید. این تمدن ها را نام ببرید و مکان آنها را روی نقشه نشان دهید. در کتاب های مطالعات اجتماعی و هدیه های آسمان دوره ی ابتدایی. با سر گذشت پیامبران الهی که در اين منطقه می زیسته اند آشنا شدید. دانستید که در آن زمان اگر چه مردم این نواحی در ساختن ابزار و وسایل زندگی پیشرفت کرده بودند و تمدن های بزرگی در کنار رودها پدید آمده بود. اما در زندگی و روابط اجتماعی آنها

صفحه 20:

صفحه 21:
فرمانروایان در کاخ های باشکوه به خوشگذرانی مشغول بودند و به مردم ظلم بسیار می کردند.انسان ها به جای پرستش خداوند یکتاء خورشید و ماه یا بت ها را عبادت می کردند و گمراه بودند. اخلاق و رفتار و قانون و مقرراتی که مردم از آن پیروی می کردند آ کنده از جهل و گمراهی, خرافات و ظلم و ستم بود.

صفحه 22:
خداوند متعال در زمان های مختلف برای هدایت مردم و نجات آنها از گمراهی و ظلم. پیامبرانی را فرستاد. دوتن از پیامبران بزرگ الهی یعنی حضرت نوح (ع)و حضرت ابراهیم (ع) در بین النهرین می زیستند. حضرت پوسف (ع) و حضرت موسی (ع) مدت زیادی در مصر بسر می بردند. بعدها حضرت عیسی (ع) در زمان حکمرانی امپراتوری روم در فلسطین متولد شدند. همه ی این پیامبران از جانب خداوند برای هدایت مردم بر گزیده شدند. آنها با حاکمان ستمگر عصر خود مبارزه می کردند و به فرمان خداوند از آنها می خواستند دست از ستم بردارند و به آیات خداوند بیندیشند و عمل کنند.

صفحه 23:
به آنها گوشزد می کردند که خداوند بد کاران و ستمگران را نابود خواهد کرد و از مردم نیز می خواستند تا با دوری از گناهان, رفتار نیکو در پیش بگیرند و از ظالمان اطاعت نکنند.

صفحه 24:
۵-به تصاریر این درس توجّه کنید و با همفکری یکدیگر بگویید هریک سرگذشت کدام پیامبر الهی را نشان می‌دهد ۶-به فهرست قرآن کریم مراجعه کنید : الف) نام سوره‌هایی که به نام یک بیامبر نامیده شده‌اند را استخراج كنيد او بنويسيد ب) معنی آیات ۱۰۳ تا ۱۳۰ سورة اعراف را بخوانید این آیات مربوط به سرگذشت کدام پیامیر الهی است؟ به طور خلاصه در کلاس تعریف کنید ۷- یه چند گروه تقسیم شوید هر گروه با راهتمایی معلم دربار: یکی از پیامبران الهی مطالبی گردآوری کنید سپس نمایند؛ گروه نتيجة تحقیق را در کلاس بخواند فکر کنید از مطالعة زندگی پیامبران الهی به چه نکاتی پی می‌برید؟

صفحه 25:
احلا حل حلا حلا حنا حلا حلا حله حلا حلا حثا حثه حلا حا حلا حنا حلا حلا حلا حلا حلا حلا حلا حلا حلا راهنماى موزه : كسى كه براى بازديدكنندكان از موزءها. دربارة آثارى كه در موزه وجود دارد؛ توضيح می‌دهد و نرهنگ : به مجموعة افکار و عقاید, آداب و رسوم» خط, زبان و شبوة زندگی مردم گفته می‌شود. كتيبه : لوجهاى كلى يا سنكى بسيار قديمىكه بر روی آنها با خط‌هایینوشته یا تصویرهایی کشیدهند. پرسش‌های آنها را پاسخ می‌گوید ل زمان : نموداری که بر روی آن رویدادهای تاریخی به ترتیب زمانی و به‌طور منظم تشان داده می‌سود. شناس : کسی که نار باتیمانده از سکونتگاه‌های قدیمی و تمدنهاى كهن را جست وجو و مطالعه م ىكند. 2 به مكانى كه انسانها در آنجا به‌طور جمعی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. سکونتگاه می‌گویند معبد : محل عبادت و برستش. بناهای خشتی و پلکانی بودند که در دورة تمدن‌های باستانی بر بلندی‌ها ساخته می‌شد و محل یایش

صفحه 26:
ديا کمک و راهنماییمعلم, یک بتایتاریخی شهر یا استان محل زندگی خودتان را که مردم از آن بازدید م ىكتندء انتخاب و عکسی از آن تهیهکنید. سيس بدطور كروهى براى حفاظت از آن مكان و نحوة بازديد از آن فكر كنيد و جند بيشنهاد يدهيد يا دستورالعملى پنویسید. ۲- پرس‌وجو کنید. نزدیک‌نرین موزه به محل زندگی شماءچه موزهای است؟ نام و نشانی آن چیست؟ جه اشنيانى در آن نگهداری می‌شود؟: 'د به همراه معلم خود از يك موزه بازديد كنيد ويه طور كروهى كزارشى از مشاهدات خودتان رأ بنويسيد.

صفحه 27:
«با تشکر از هدیه چشمان شما دوستان عزیز»

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان