علوم انسانی و علوم اجتماعی تاریخ و بیوگرافی

درس ۲۱تاریخ معاصر ایران پایه یازدهم

dars21-tarikh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “درس ۲۱تاریخ معاصر ایران پایه یازدهم”

درس ۲۱تاریخ معاصر ایران پایه یازدهم

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمدرس بیست ویکمپیروزی انقلاب اسلامی

اسلاید 2: در این درس با هجرت امام خمینی به پاریس و تسریع روند انقلاب، روی کار آمدندولت ازهاری، تظاهرات عاشورا، فرار شاه، نخست وزیری بختیار، بازگشت امام خمینیبه ایران و پایان سلطنت پهلوی، اعلام تشکیل دولت موقّت و پیروزی انقلاب اسلامیآشنا می شوید.

اسلاید 3: هجرت امام خمینی به پاریسبا روزافزون شدن تظاهرات مردمی در ایران، رژیم عراق در پیِ یک توافق محرمانه با شاه و هماهنگیبا آمریکا 1، اقدام به اخراج امام خمینی از آن کشور کرد. امام در سیزدهم مهر 1357 به طرف کویترفت. امّا دولت کویت اجازهٔ ورود به وی نداد. این درحالی بود که عراق نیز به امام، اجازهٔ بازگشتنمی داد. در نتیجه امام خمینی و همراهانش، در پانزده مهر 1357 به فرانسه رفتند، ولی رئیس جمهورفرانسه، به محض اطلاع از ورودغیرمنتظرهٔ امام خمینی، نظر شاه را دراین باره جویا شد و بعد به امام اجازهٔاقامت داد. 2 تصوّر شاه و آمریکا اینبود که دور شدن امام خمینی از ایران،سبب جدایی وی از جریان انقلابخواهد شد امّا شرایط بهتر ارتباطاتدر فرانسه، به کمک رهبری انقلابآمد. از آن پس، تماس ها راحت تر وپیام ها بیشتر شد.

اسلاید 4: تشکیل دولت نظامی ازهاری در سیزدهم آبان 1357 ، جمع زیادی از دانشجویان و دانش آموزان تظاهرکننده، در دانشگاه تهران، توسط نیروهای نظامی و انتظامی به شهادت رسیدند. پخش صحنه هایی از این ماجرا در تلویزیون، احساسات مردم را برانگیخت. به دنبال آن، شریف امامی از نخست وزیری برکنار و ارتشبد ازهاری، به جای او منصوب شد امّا در همان روز، مجدداً در تهران تظاهراتی شدیدتر برگزار گردید و طی آن، بخشی از سفارت انگلیس به آتش کشیده شد. در روز پانزدهم آبان، شاه طی سخنانی، اعتراف کرد که را شنیده است و سوگند یاد کرد که خطاها و فساد و ظلم و بی قانونی، دیگر » پیام انقلاب ملّت ایران « تکرار نخواهد شد. 1 ازهاری، در اوّلین اقدام برای ایجاد کاهش نارضایتی و برقراری آرامش، جمعی از سران بدنام رژیم پهلوی، نظیر امیرعباس هویدا، نخست وزیر اسبق و ارتشبد نصیری، رئیس سابق ساواک را دستگیر کرد امّا امام خمینی به مردم ایران هشدار داد این اقدامات ظاهری و فریب کارانه است

اسلاید 5: تظاهرات گستردهٔ مردم، در داخل کشور، با هماهنگی های شخصیت هایی چون آیت اللّه مطهّری،آیت اللهّ طالقانی، آیت اللهّ دکتر بهشتی، آیت اللهّ خامنه ای، آیت اللهّ هاشمی رفسنجانی، آیت اللهّ مهدوی کنی و دیگر علما و روحانیون شاخص تهران و شهرستان ها، همچنین شخصیت های سیاسی و فرهنگی مسلمان و سایر گروه ها همچنان ادامه داشت امّا قدرت تعیین کننده، رهبری امام خمینی بود. سران گروه های سیاسی و روحانیون برجسته و مبارز، مانند آیت اللّه بهشتی و آیت اللّه مطهری، برای هماهنگی مبارزات به ملاقات امام خمینی به پاریس شتافتند. ///////////////////////////////////////////////////آیت الله کنی

اسلاید 6: تظاهرات عاشورا؛ استقلال، آزادی، جمهوری اسلامییکی از فرازهای مهم و سرنوشت ساز انقلاب اسلامی تظاهرات و راهپیمایی تاریخی مردم درعاشورای سال 1357 است. با آغاز ماه محرم، امام خمینی با صدور پیامی که برخاسته از ماهیت وفلسفهٔ قیام عاشورا بود، 2 مردم را به راهپیمایی در این روز بزرگ دعوت کردند. 3 با وجود برقراریحکومت نظامی، مردم در اوّلین شب محرم به خیابان ها آمدند امّا رژیم، عزاداران حسینی را به گلولهبست. کشتار بی رحمانهٔ مردم در جنوب تهران و سایر شهرهای کشور زمینه را برای راهپیمایی عظیمتاسوعا و عاشورا فراهم کرد. 4 جمعیتی که در تهران با نظمی شگفت آور به سوی میدان آزادی حرکتکردند، حدود 4 میلیون نفر و در سراسر کشور بالغ بر 16 میلیون نفر برآورد شده است. 5 این راهپیماییعظیم سراسری ناظران خارجی را شگفت زده کرد؛ به گونه ای که در ظهر عاشورای 1357 تحلیل گرانمسائل سیاسی و خبرگزاری های مختلف جهان عمر حکومت شاهنشاهی را در ایران پایان یافته تلقّیکردند. 6 مردم در این تظاهرات که به منزلهٔ یک رفراندوم )همه پرسی( بود، خواستار استقلال، آزادی،جمهوری اسلامی شدند. 7 عظمت و گستردگی تظاهرات این دو روز و نظم و انسجام آنها، وحشت شاهو آمریکا را بیش از پیش کرد. قطعنامهٔ راهپیمایی روز عاشورا که توسط آیت اللّه بهشتی قرائت شد، تأکیدی مجدّد بر سرنگونی نظام سلطنتی، بازگشت امام خمینی به کشور و تشکیل جمهوری اسلامی و همچنین دعوت از ارتش، برای پیوستن به مردم بود.

12,500 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید