علوم پایه محیط زیست و زیست‌شناسی

درس ۵ علوم هشتم، حس و حرکت

drs-5-olum-hashtom

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۲۸ اسلاید پاورپوینتی زیبا جذاب کارآمد و مخصوص دانش آموزان تیزهوش و مدارس خاص مخصوص کنفرانس
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
3079 بازدید, 3 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “درس ۵ علوم هشتم، حس و حرکت”

درس ۵ علوم هشتم، حس و حرکت

اسلاید 1: Subtitle

اسلاید 2: فصل 5 حس و حرکت 2

اسلاید 3: 3همان گونه که آموختید، دستگاه عصبی مرکزی بر اساس اطلاعاتی که از محیط درون یا بیرون بدن دریافت می کند، پاسخ مناسبی از خود نشان می دهد. این اطلاعات توسط گیرنده های (رِسِپتور) موجود در بدن دریافت می شوند. گیرنده چیست؟ گیرنده های حسی ساختار هایی هستند که اطلاعات مربوط به تغییرات ایجاد شده در محیط داخلی و خارجی بدن را تشخیص می دهند. این گیرنده ها با آگاه کردن جانور از محیط اطراف خود، در واقع خطوط ارتباطی او با جهان پیرامون به حساب می آیند. گیرنده های حسی عبارت اند از بخشی از یک نورون و یا سلول های تخصص یافته ای که در ارتباط نزدیک با نورون ها هستند. این گیرنده ها، اثر محرک ها به پیام عصبی تبدیل می کنند.گیرنده ها بر اساس نوع محرکی که بر روی ان ها اثر می گذارد به 5 گروه زیر تقسیم می شوند:

اسلاید 4: 4گیرنده مکانیکی:گیرنده حرارتی:گیرنده شیمیایی:گیرنده نوری یاالکترومغناطیس:گیرنده درد: انواع گوناگون دارند.مانند: گیرنده های فشار در دیواره سرخ رگ و همچنین شنوایی وتعادلیفشار، ارتعاش، لرزش، صدا ...... از انواع محرک مکانیکی هستند.گرماییسرماییمحرک، شیمیایی است.مانند گیرنده های بویایی و چشاییمحرک، نوری است.مانند گیرنده های مخروطیو استوانه ای موجود در کره چشمهر محرکی اگر از میزان استاندارد خود را پشت سر بگذارد و مجب آسیب به بافت ها شود این محرک فعال می شود.

اسلاید 5: 5چشمچشم انسان کره ای است به قطر 2/5 سانتی متر که حدودا 7 گرم جرم دارد.دیواره کره چشم از خارج به داخل از سه لایه تشکیل شده است:شبکیهصلبیهمشیمیهصلبیه: خارجی ترین لایه کره چشم را صلبیه تشکیل می دهد که لایه ای سخت و غیر شفاف و سفید رنگ از جنس بافت پیوندی است و از ساختار های درونی چشم محافظت می کند و موجب استحکام کره چشم می باشد.صلبیه در سطح جلویی چشم، نازک تر و شفاف تر شده و قرنیه راتشکیل می دهد که نور از طریق آن وارد چشم می شود.مشیمیه: پرده میانی چشم است که رگ های خونی فراوان دارد و کره چشم را تغذیه می کند. سطح داخلی مشیمیه از یک لایه سولول پوششی ساخته شده که رنگ دانه های سیاهی به نام ملانین برای جلوگیری از بازتاب نور و دیدی واضح دارد. این لایه موجب تاریک شدن فضای داخل چشم می شود.در ادامه مشیمیه، پرده ای به نام عنبیه قرار دارد. عنبیه حلقه ای از ماهیچه ضاف است که تحت کنترل اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک قرار دارد. در وسط عنبیه، سوراخ مردمک وجود دارد. قطر مردمک با انقباض ماهیچه های عنبیه تغییرکرده و نور ورودی را تنظیم می کند.

اسلاید 6: 6عدسیجسم مژگانیقرنیهعنبیهمردمکعدسی: عدسی چشم حبابی، شفاف و انعطاف پذیر است که بلافاصله در پشت عنبیه قرار دارد. عدسی پرتو های نور را می شکند و روی شبکیه متمرکز می کند. عدسی فاقد رگ خونی است. مشیمیه در مجاورت عدسی ضخیم شده و جسم مژگانی را می سازد که ماهیچه های صاف آن مسئول تغییر تحدب عدسی چشمی هستند.زلالیه: اتاقک جلویی چشم که بین قرنیه و عدسی قرار دارد با مایعی به نام زلالیه پر شده است که از پلاسمای مویرگ های خونی ترشح می شود و مواد غذایی و اکسیژن را برای عدسی و قرنیه فراهم می کند، مواد دفعی آن ها را جمع آوری و به خون می دهد و به کروی بودن اتاقک جلویی چشم کمک می کند. زجاجیه: اتاقک پشتی که بین عدسی و شبکیه قرار دارد، توسط مایعی غلیظ و ژله ای به نام زجاجیه پر مشود که این به انکسار نور و همچنین کروی بودن کره چشم کمک می کند.شبکیه: شبکیه لایه ای حساس به نور را تشکیل می دهد. این لایه از یک ردیف سلول رنگدانه دار که به مشیمیه چسبیده و 5 نوع لایه نورون تمایز یافته تشکیل شده است. در لایه های عصبی شبکیه دو نوع سلول تخصص یافته به نام های سلول های استوانه ای و سلول های مخروطی قرار دارند.مایع زلالیهمایع زجاجیهمایع زجاجیه

اسلاید 7: 7سلول های استوانه ای در نور ضعیف تحریک می شوند و حساسیت آن ها نسبت به نور بیشتر است. با این سلول ها اجسام را به صورت سایه و سفید می بینیم.سلول های مخروطی در نور زیاد تحریک می شوند و حساسیت آن ها نسبت به نور کم تر است. این سلول ها در دیدن رنگ ها و جزئیات اشیا نقش دارند.برای هر یک از رنگ ها اصلی نور(قرمز آبی سبز) گیرنده های مخروطی ویژه ای در شبکیه وجود دارد (3 گروه سلول مخروطی). هر کدام از این گیرنده ها به ماده شیمیایی مخصوص که تحت تاثیر نور معینی تجزیه می شود، آغشته است. تشخیص رنگ های مختلف بستگی به این دارد که چه نسبتی از سلول های مخروطی هر منطقه تحریک شوند. به طور مثال اگر هر سه گروه به طور مساوی تقسیم شوند، دیدن نور سفید را سبب می شوند.

اسلاید 8: 8

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید