علوم انسانی و علوم اجتماعیفلسفه و حقوق

دروس خارج اصول فقه (تعریف علم اصول 3)

صفحه 1:

صفحه 2:
تعریف حضرت امام از علم اصول سژال: «علم الاصول هو القواعد اللية التی يمكن ان تقع كبرى استنتاج الاحكام چرا امام از لفظ «آلية» به جاى الكلية الالهية او الوظيفة العملية» لفظ «ممهّدة» استفاده كرده است؟

صفحه 3:
Be aI eas : ‏تمهید شده است‎ ‏اشکال : بايد تحقيق در مورد لفظ «صعید» در طریق‎ آگر مراد از ممهدة . تمهید شده در سایق باشد: سژال : مراد همه علماء است یا پایه گذاران اولیه اين علم؟

صفحه 4:
مراد از ممهّده : همه قواعد تمهید شده در سابق و لاحق تمهید کننده . یک نفر هم باشد. کافی است در مورد مباحث لفوی : اگر اولین بار مورد بحث قرار مى كيرد : مى تواند مسأله ‎ey Jel‏ بحث از ‎Lil‏ «صعید و طهور» مربوط به شناخت موضوعات احکام است و نه خود احکام (بر خلاف بحث پیرامون «امی»)

صفحه 5:
لفظ آلی, از نقض و اثبات های کم تری كود از أسستد براى تعريف مناسب تر است

صفحه 6:
اشکال: با توجه به اینکه حضرت امام. تمایز علوم را ویژگی ذاتی قضایا می دانستند. بهتر بود از صفتی بهره بگیرند که مربوط به خود قضایا است # ع جح

صفحه 7:
لفظ «آلیت» قواعد فقهی_را از علم اصول خارج می کند

صفحه 8:
مل 00 2 15" ند وحن دس لإكاد وح :11-5 واو 1 قضایای شخصیه 5 تصورات Tote مثل «زید» تسب ها ی خیر تام + مثل «غلام زید» | Oe 1

صفحه 9:
اشکال به صاحب فصول: مراد از «قواعد» چیست؟ خارج شدن تمام تعاریف (حدود) از دایره علم اصول دلیل : چون قاعده کلیه نیستند برای اینکه, حتی الامکان همه مباحث یک علم از زمره مسائل آن علم شمرده شوند : می گوییم : مراد از قواعد. قضایای غیر شخصیه است تعاریف نیز چون قضایای حقیقیه هستند. تحت تعریف باقی می مانند

صفحه 10:
بررسی قید «آلية» «علم الاصول هو القواعد ال التی یمکن ان تفع کبری استنتاج الاحکام الكلية الالهية او الوظيفة العملية» الفظ «آلية» به جه معناست؟ - علوم اصالى : به خاطر رسيدن به غرضى غير از علم ديكر, اعتبار شده اند - علوم آلى : به خاطر كمك رساندن به علم ديكر, اعتبار شده اند علم اصول . آلی است چرا که غرض از اعتبار علم اصول, به كاركيرى نتايج ن در فقه است

رایگان