صفحه 1:
صفحه 2:
تعریف حضرت امام از علم اصول
سژال:
«علم الاصول هو القواعد اللية التی
يمكن ان تقع كبرى استنتاج الاحكام چرا امام از لفظ «آلية» به جاى
الكلية الالهية او الوظيفة العملية» لفظ «ممهّدة» استفاده كرده است؟
صفحه 3:
Be aI eas
: تمهید شده است
اشکال : بايد تحقيق در مورد لفظ «صعید» در طریق
آگر مراد از ممهدة . تمهید شده در سایق باشد:
سژال : مراد همه علماء است یا پایه گذاران اولیه اين علم؟
صفحه 4:
مراد از ممهّده : همه قواعد تمهید شده در سابق و لاحق
تمهید کننده . یک نفر هم باشد. کافی است
در مورد مباحث لفوی :
اگر اولین بار مورد بحث قرار مى كيرد : مى تواند مسأله
ey Jel
بحث از Lil «صعید و طهور» مربوط به شناخت
موضوعات احکام است و نه خود احکام (بر خلاف بحث
پیرامون «امی»)
صفحه 5:
لفظ آلی, از نقض و اثبات های کم تری
كود از أسستد
براى تعريف مناسب تر است
صفحه 6:
اشکال:
با توجه به اینکه حضرت امام. تمایز علوم را ویژگی ذاتی قضایا می دانستند.
بهتر بود از صفتی بهره بگیرند که مربوط به خود قضایا است
# ع جح
صفحه 7:
لفظ «آلیت» قواعد فقهی_را از علم اصول
خارج می کند
صفحه 8:
مل 00
2
15" ند وحن دس لإكاد وح :11-5 واو 1
قضایای شخصیه 5
تصورات
Tote
مثل «زید»
تسب ها ی خیر تام +
مثل «غلام زید»
|
Oe 1
صفحه 9:
اشکال به صاحب فصول:
مراد از «قواعد» چیست؟
خارج شدن تمام تعاریف (حدود) از دایره علم اصول
دلیل : چون قاعده کلیه نیستند
برای اینکه, حتی الامکان همه مباحث یک علم از زمره
مسائل آن علم شمرده شوند :
می گوییم : مراد از قواعد. قضایای غیر شخصیه است
تعاریف نیز چون قضایای حقیقیه هستند. تحت تعریف
باقی می مانند
صفحه 10:
بررسی قید «آلية»
«علم الاصول هو القواعد ال التی یمکن ان تفع کبری
استنتاج الاحکام الكلية الالهية او الوظيفة العملية»
الفظ «آلية» به جه معناست؟
- علوم اصالى : به خاطر رسيدن به غرضى غير از علم
ديكر, اعتبار شده اند
- علوم آلى : به خاطر كمك رساندن به علم ديكر,
اعتبار شده اند
علم اصول . آلی است
چرا که غرض از اعتبار علم اصول, به كاركيرى نتايج
ن در فقه است