فلسفه و حقوقالهیات، دین و معنویت

دروس خارج اصول فقه (تمایز علوم 4)

صفحه 1:

صفحه 2:
i ‏سک‎ 2 ١ احتياج دارد آخوند خرسانی (ره) سه تظریه وجود دارد: احتیاج ندارد قائل : حضرت امام (ره) لا نظريه تفصيل مرعوم بجتوردى بررسى نظريه تفصيل

صفحه 3:
‎ilu‏ ا ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏1 ‏تفصیل بين علوم [ ‏شناخت محمولاتی است که بر ‎ec‏ ‎ ‎ ‏نوع از حتما دارای موضوع ‎oe‏ از ميان حقايق ‎ ‏۲ علوم برای غرضی تفاوت ابن علوم به موضوعات است خاص تدوین يافته اند ‎ee‏ ‎

صفحه 4:
‎ilu‏ ا ‎ ‎ ‎I ‎1 ‎۱ ‎۳ ‏تفصيل بين علوم‎ ‏اين علوم. برای غرضی خاص تدوين يافته اند‎ ‏علومی که برای‎ ۱ ‏شناخت حالات یک ابوج محمد عع و‎ ‏موضوع تشکیل می شوند علت جمع شدن قضایا (با موضوعات و محمولات مختلف به جهت غرض واحد می باشد ‏دی ...سا ‏2 ‏۲ علوم برای غرضی ‏خاص تدوین یافته اند این دسته از علوم. دارای موضوع نیستند و تمایز آنها په اغراض می باشد ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
7 ا نقد نظریه مرحوم بجنوردی | ۱ کلام ایشان . «ضرورت بشرط محمول» است لس مگر بگویند : «علوم حقیقی موضوع می خواهند و علوم اعتباری نمی خواهند» | ی | Boke | | ۲ عدم مفایرت کلام ایشان با نظر ید «مدم نیاز به موضوع واعد» لس اگر جایی سنخیت (که نظر امام بود) یا تأمین غرض (که مبنای ما بود) از راد | موضوع واحد به دست آید. ضرری به مبنای ما نمی زند

صفحه 6:
مقدمه ۱ آيا علوم «احتیاج به موضوع» مقدمه ۲ تحتق پرامرن معنای «عوارض ذاتب پررسی نظرات احتیاج دارد قائل : آخوند خرسانی (رم) | احتیاج ندارد قائل : حضرت امام (ره) نظريه تفصيل مرحوم نظر مرحوم مشکینی نظر آخوند خراسانی ره نظر علامه طباطبابی

صفحه 7:
قاری تایب مرخوع 2 ندیه ۲ خوارش هه ۰ 7 عرضی در مقابل ذاتی باب کلیات خمس (مرادائیست) اصطلاح خاصی . (همین مراد است ولي 1 نظر صاحب کنایه پیرامون آن است) ‎aa‏ ‏نظر علامه طباطبایی

صفحه 8:
7 تیه اول :نایز یه موضوع 7 (مقدمه "هرارش قایه ۰ 2 ‎Biter‏ رز ( و (۵ مساوی با معروض (۲) ‎nee‏ ‏€ ‏لاد اعم از معروضی (۳) ‎mi‏ ‏= لفسا و۸ ‎ail ag‏ / اخص از معروض (۴) ‎pees‏ ‎Pen‏ اوى با معروض (۵) شی دیگر می شود ‎Sent‏ ‏واسطه غارجيه اعم از معروض (ع) اخص از معروض ‎WW)‏ ‏مساو بامعروش (48 . — اعم از معروض (:۱) مباين با معروض (۸) ۱۵ اخص از معروض (۱۱

صفحه 9:
یه ول :تمه موشیع 6 ‎A‏ نظر صاحب ‎A‏ مساوی با معروض (۲) ۳[ اعم از معروض (۱۳ واسطه داخلیه اخص از معروض (۱۳ ‎a‏ ‎(yale ge Cease‏ زوس سر اعم از معروض (۶) اخص از معروض (۷) مساوی با معروض ‎)٩(‏ اعم از معروض (۱۰ اخص از معروض (۱۱]

صفحه 10:
یه ول :تمه موشیع 6 ‎A‏ نظر علامه طباطبنی مساوی با معروض (۲) ۳[ به سبب وأسطه ده بب واسطه در ‎enya‏ ‎ae‏ اعم از معروض واسطه داخلیه اخص از معروض (۴) به سیب واسطه در ‎oe‏ مساوی با معروض (1۵ واسطه خارجیه اعم از معروض (۶ اخص از معروض (۷ ساری‌بامعردض ‎)٩(‏ | نس پدون واسطه اعم از معروض (۱۰) اخص از معروض ‎OY)‏ ‏اخص از معروض ۳

صفحه 11:
تعیچه میاخت نظریه اول: قول به «تمایز علوم به تمایز موضوعات است» منتفی می باشد لو سلمنا : علوم احتیاج به موضوع دارند با این وجود , برخی همچون آخوند ره اصرار دارند که تمایز علوم به ql 1 موضوعات نیست 11

صفحه 12:
اشکال اول : چرا موضوعات نمی توانند مائز بین جواب : در اين صورت هر مسأله ای (به جهت داشتن موضوع علی حده) , باید یک علم جداگانه می شد. اشکال دوم : همین اشکال در بحث اغراض هم پیش می آید؟ جواب : مراد از غرض,. فایده مترتب بر هر مسأله نیست بلکه غرضی است که مدوّن به واسطه آن, علم را تدوین می کند ما مى گوییم اكر تمايز علوم به اغراض است. دیگر چه نیازی است که گفته شود هر علمی دارای موضوع می باشد. ۱ 1

رایگان