صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
cease 7
توضیح مبنای مرحوم نائینی
موضوع علم مركب است از : (مثلا) «ذات موضوع» + «حییت تقمدیه»
مثلا موضوع در نحو : كلمه + حيثبت اعراب
موضوع در صرف : كلمه + حيثيت صحت و اعتلال
علت اتخاذ اين مبنا : مشكل «يكى شدن موضوع برخى از علوم»
احیثیت اعراب» و نه «کلمه و حیثیت
مرحوم بروجردى. موضوع علم نحو را «حيثيت
اعرا ی دانست.
صفحه 4:
.١ تفاوت بعضی از علوم. به تفاوت محمولات آن ها می باشد
(محمولات فلسفه «موجود» و محمولات اصول «الحجة فی الققه» می باشد)
WS 5 اط aaa تا تا
؟. بيدا كردن «وجه تمايز» براى مشخص كردن قضاياى مشکوک است.
(اگر یک علمی حول یک محمول واحد شکل گرفته باشد. چه نیازی به حیثیات
1 موضوع داریم)
۳. ایشان فرمود « تمايز العلوم بتمايز الموضوعات تمايز الموضوعات بتمايز الحيثيات»
اشکال اول : بعضی از علوم با ذات موضوعشان, متعدد است
اشکال دوم : بعضی از علوم. حیئیتشان یکی است
صفحه 5:
۴. ما سابقا ثابت كرديم كه علوم احتياجى به موضوع ندارند
(گرچه اشکالات سه گانه مطرح شده قابل پاسخگویی است)
ولى اشكالات جهاركانه امام در اين جا جاری است :
۱. تطور علوم حول یک موضوع نبوده است
۲. تعیین موضوع. موجب تکلّف زیاد می شود
۳ تعیین موضوع. موجب استطراد بسیاری از مسائل می شود
۴ وجود قضایای سلبیة
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8: