صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
cease 7 توضیح مبنای مرحوم نائینی موضوع علم مركب است از : (مثلا) «ذات موضوع» + «حییت تقمدیه» مثلا موضوع در نحو : كلمه + حيثبت اعراب موضوع در صرف : كلمه + حيثيت صحت و اعتلال علت اتخاذ اين مبنا : مشكل «يكى شدن موضوع برخى از علوم» احیثیت اعراب» و نه «کلمه و حیثیت مرحوم بروجردى. موضوع علم نحو را «حيثيت اعرا ی دانست.

صفحه 4:
‎.١‏ تفاوت بعضی از علوم. به تفاوت محمولات آن ها می باشد (محمولات فلسفه «موجود» و محمولات اصول «الحجة فی الققه» می باشد) ‎ ‎WS 5‏ اط ‎aaa‏ تا تا ‏؟. بيدا كردن «وجه تمايز» براى مشخص كردن قضاياى مشکوک است. (اگر یک علمی حول یک محمول واحد شکل گرفته باشد. چه نیازی به حیثیات 1 موضوع داریم) ‎ ‎ ‎ ‏۳. ایشان فرمود « تمايز العلوم بتمايز الموضوعات تمايز الموضوعات بتمايز الحيثيات» اشکال اول : بعضی از علوم با ذات موضوعشان, متعدد است اشکال دوم : بعضی از علوم. حیئیتشان یکی است ‎

صفحه 5:
۴. ما سابقا ثابت كرديم كه علوم احتياجى به موضوع ندارند (گرچه اشکالات سه گانه مطرح شده قابل پاسخگویی است) ولى اشكالات جهاركانه امام در اين جا جاری است : ۱. تطور علوم حول یک موضوع نبوده است ۲. تعیین موضوع. موجب تکلّف زیاد می شود ۳ تعیین موضوع. موجب استطراد بسیاری از مسائل می شود ۴ وجود قضایای سلبیة

صفحه 6:

صفحه 7:

صفحه 8:

رایگان