علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

دروس خارج اصول فقه (مبحث وضع ۱9)

صفحه 1:

صفحه 2:
وضع خاص وضع غام وضع عام موضوع له خاص موضوع له عام موضوع له خاص امکان دارد امکان دارد بحث امروز ؟

صفحه 3:
اشکال مستفاد از کلام محقق بجنوردی بر «وضع عام ؛ موضوع له خاص» اين نوع وفع سکن است. اين نوع وضع. سر از اشتراك لفظى در مى آورد. در «اشتراك لفظى» يك لفظ براى معانى متعدد وضع مى شود: جه با يك با روضع كردن و جه با جند باروضع كردن.

صفحه 4:
ما می گوییم مرحوم شیخنا الاستذ فاضل لنکرانی : - اشتراك لفظى را پذیر - به همین جهت این قسم را بعید دانسته و رد کرده است. - لزوم اشتراک لفظی ضرری به این نوع وضع نمی زند. - آنچه بعید است : جایی است که هزاران وضمء هزاران معنا را - براي لفظى واحد وضع كند - آنچه بعید نیست : اگر با یک وضع. معانی متعددی برای لفظ واحدی قرار داده شود

صفحه 5:
وضع عام وهم غام خاص وضع ضوع ‎pte‏ ‏اس ‏له خاص ار ار تس اس موضوع له عام له خاص ۱ 5 امکان ندارد ‎He‏ ‏اصوا ‏(مگر عام امکان دارد مکان دارد امكان شمرده شود

صفحه 6:
) الوضع Vege ‏«ممكن‎ ee ‏«ممکن است؛‎

صفحه 7:
کلام محقق رشتی: - واضع: گاهی معتایی را ملاحظه می کند و در عیرحال همراه با اس معنای دیگری را می یابد - واضع لفظ را بر همین معنای اول مى گذارد اما از این جهت که مشتمل 5 ملاحظ شد [وشع خاص]: جر این هنگام وضع به هر تج كد آن صفت در آن است سرایت می تست ۱ ۱ لحاظ کرده است كاهى علت اينكه وا م وضع, زید را تصور کرده است آن است که زید را به عنوان مگ ایک اسان که فرصم ل 1 این «وضع خاص ؛ موضوع له عام» است. فرق «وضع عام : موضوع له عام» و «وضع خاص ؛ موضوع له عام» : - در «وضع خاص : موضوع له عام» * «زید» تصور می شود - در «وضع عام ؛ موضوع له عام» < «مفهوم کلی انسان» تصور می شود فصن 5 تت

صفحه 8:
اشكال اول مرحوم قزوینی به مرحوم رشتی ‎١‏ اگر کلی به تتهایی قابل ملاحظه است: چرا آن را به واسطه جزئی تصور کنند. (و ملاحظه مع الواسطه آن. خلاف حکمت وضع است) 5 #۹ كر به تنهایی قابل ملاحظه نيست: در اين صورت بايد كفت ملاحظه جزئى ما را به ملاحظه کلی نمی ‎ln,‏ ‎Ee GaP‏ که چيري تن

صفحه 9:
اشکال اول مرحوم قزوینی به مرحوم رشتی ۱ _چرا در «وضع عام ؛ موضوع له خاص» با واسطه کلی, جزئی را موضوع له قرار مى دهيم و خلاف حکمت وضع نیست؟ ‎eb ۱‏ - در آنجا با ملاحظه کلی» تصور اجمالی از جزئی ها حاصل می | شود (و همین کافی است) 5 - چه بسا تصور تفصیلی ‎dad‏ افراد ممکن نیست. = ان قلت : (در فرض ) آینکه «تصور خاص است که تصور اج باشد» در / بوره وكر دوست اسبت ن نیست بلکه خداوند می تواند جزئی را عتوان كلى قرأ ‎ame‏ اما در مورد خداوند تاد فا کر ملاحظه کند. أر_ يس جه احتیاجی است که آن را از يق لحاظ مع الواسطة و أ سوسسسسو سس

رایگان