علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

دروس خارج اصول فقه (مبحث وضع 8)

صفحه 1:

صفحه 2:
وضع عبارت ا رت است از از « (جعل هوهویت إيت بين لفظ و معن معنی در عالم ا اعتبار»

صفحه 3:
اذهان عامه, از فهم آن فاصر هستند. جواب : جعل هوهویت. آسان و از مرتکزات عرفی است و نیازی به تفکر عمیق ندارد؛ چراکه نوعی از مجاز pedal ۰ فرق است بین «انجام عمل» و «تفسیر وتحلیل عمل» (دومی می تواند بسیار دقیق و خارج از فهم عرف اشد

صفحه 4:
بررسی اشکال دوم به مینای «جعل هوهویت» alten ere = ‏از و‎ ‏کش‎ ‏من‎ ‎aN ‎| ‏پس : وضع مقدمه استعمال است‎ دو شی است : دالْ و مدلول (- نتیجه : هوهویت لفو است (به تعبیر بهتره مضر أ جواب اشکال ‎er‏ يي 2 ان انتقال ا هوهويت مضرٌ ليست ؛ جراكه ذال و مدلول واقعا متعدد

صفحه 5:
ما می گوییم : جایی برای اشکال آقای خوئی نیست ؛ چرا که ما گفتیم : وجود های لفظی و عینی [ا متعدد هستند ماهیت این دو تا یکی است هماتطوركه از صورت ذهنيه به ماهيت . موجود در خارج متتقل می 0 از لفظ بد

صفحه 6:
سک در در متام را نبینم لا اين با کرت انس با لفظ بلكه افناء با مبنای هوهویت نمی سازد علت : وقتی در مرحله وضع جعل هوهویت شده است در مرحله استعمال نوبت به افناء لفظ در معنی 0 تمى رسد 0 شى وأحد كة أقناء لمى شود ۱۳

صفحه 7:

صفحه 8:
شهيد صدر 1 در هر لفتی, بین الفاظ و معانی, علقه وجود دارد { لفظ را دال و معنى را مدلول می خواهند علاقه بين تصور لفظ و نصور معنی 0 شببه علاقه اي ست که بین وع خورشید و نور است عم خور تسد ام واه نو می رساند تصور لفظ لا ما را به تصور معنی می رساند نتیجه : تصور لفظ سیب تصور معنی است

صفحه 9:

صفحه 10:
شهید صدر سوال : موسسین لفات چگونه بين دو شئ كه هيج كونه علقه اى ميانشان نیست. علقه سببیت ایجاد مي جواب : ایجاد علقه سببیت بین لفظ و معنی موافق قانون کلی ذهن بشر است قانون کلی : هر دو شیثی که دائما با یکدیگر مقترن گردند بين این دو عاقه ای انفاق می افتد و تصور یکی سبب برای انتقال به تصور دیگری خواهد بود

صفحه 11:
a 2

رایگان