صفحه 1:
دستور العمل مراقبت و رفتار با کودکان
در مراکز بهداشتی- درمانی
دکتر فریبا عربگل
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
بیمارستان امام حسین (ع)
صفحه 2:
مقدمه:
تمام کود کان نیازمند آن هستند که در محیطی مراقبت کننده حمایت گر
و پررورش دهند» رشد کرده و ببررگ شونده جایی که به هر کودک
فرصت دستیابی به توانایی های بالقوه او داده شود.
©براى رسيدن به چنین منظوری مراکنزی که با کودکان سروکار دارند
اعم از مراک درمانی» آموزشی» خدماتی» تریحی» ورزشی و... می
باید حاوی دستورالعمل ها و معیارهایی در مورد چگونگی رفتارو
تعامل پا مراجعین خود باشند
صفحه 3:
مقدمه:
#براي اين منظور بايد دستورالعمل هايي تدوین شوند که نه
تنها حفظ جان کودکان و را مد
نظر داشته باشند بلکه بر:
رهايي کودکان از رنج غیر ضروري
نیز تاکید کنند.
صفحه 4:
اجرای دستورالعمل:
۵می باید کلیه کسانی که در مراکز بهداشتی-درمانی با
کودکان سروکار دارند ( پزشک. پرستار, مددکار.
کاردرمانگر. کارکنان آزمایشگاه و رادیولوژی, نگهبان.
نظافتچی و.....) به آنها ملتزم باشند .
صفحه 5:
تدوین دستور العمل مراقبت و رفتار با کودک و نوجوان در مراکن
بهداشتی- درمانی
با همکاری:
دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل(یونیست)
دانشگاه علوم پزرشکی شهید بهشتی » بیمارستان اما حسین(ع ). بخش روانپزشکی اطفال
مجری طرح:
دکتر فریبا عریگل. دانشیار و فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان
سال 1386
صفحه 6:
دستور العمل ممراقبت و رفتار با کودک و نوجوان در
مراک بهداشت اشتی- درمانی
#بخش اول: ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي کودك
پخش دوم : اطلاع رسانی صحیح و کامل به والدین و کودک.
© بخش سوم: توجه و احترام به حقوق کودک/ نوجوان و والدین.
#بخش چهارم: توجه به نيازهاي بهداشتي ۰ درماني و جسمي
کودك و ارتقاي سلامت جسمي و رواني او
بخش پنجم - توجه به نيازهاي رفاهي والد و کودك
صفحه 7:
بخش اول:
صفحه 8:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي
کودك1
با لبخند و رویی گشاده از كودك استقبال كنيد
خود رامعرفی کنید) معرفی باید متناسب با سن کودک نوجوان
و سطح درکی وشناختی او باشد(
کودک/ نوجوان را به طرز مناسبی مورد خطاب قرار دهید.
© در اتاقي خلوت وآرام به استقبال او و والدینش بروید.
صفحه 9:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي
عاطفي کودكه
از اسیاب بازی با هدیه کوچکی متناس با سن کودك
برای یک شروع خوب در ارتباط کمک بگیرید(خوراکی,
کتاب , مجله... )
گیالت ارام و مطعت يا کودل اصحت کی
صفحه 10:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي
عاطفي كودك©
#براساس میزان ترس, اضطراب و راحتي کودك
فاصله خود را با او تنظیم کنید. از راه دور با کودك
صحبت نکنید. به او نزديك شوید و تا حد چشمان کودك پایین
بياييد.
#وقتي مي خواهيد به وی نزدیک شويد ويا او را معاينه
كنيد حتما به او بكوييد كه مي خواهيد جه بكنيد (الان
میخوام کمی نزدیکتر بیام » الان میخوام آستینت رو بالا بزنم و
فشارخونت رو اندازه بگیرم...)
صفحه 11:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي
عاطفي کودلكج
#در صورتيكه كودك از شما سؤالى دارد ويا در مورد اينكه جه خواهيد كرد
توضيحى مى خواهد با ارامش و صداقت به او ياسخ دهيد.
© سعي كنيد با كلام و صحبت خود به او آرامش دهيد. به او
بكوييد كه مي خواهيد كمكش كنيد.
"از تهديد و ترسائدن كودك جودداري كنيد ( اكر يخواهى كريه كني
Capes Spe bos
صفحه 12:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي
عاطفي کودكه
6حتي الامکان کودك را از والد جدا نکنید. ( مگر در مواقعي که
مجورید. مانند موفعیت های اورژانسي که واکتش آشدي عامافي
والدين مات ار انجام اعمال سیم وب موم پزشکی مي (Gs)
#هنگام معاینه و انجام اعمال تشخيصي والدین را تشویق کنید تا
در کتار کودك بمانند و او را جمایت کنند
صفحه 13:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي
عاطفی کودت 6
قبل از اقدمات درمانی تهاجمی که همراه با درد هستند, ابتدا
والدین را مورد آموزش قرار داده و به آنان کمک کنیم واکنش
ها ور را ور رک ان در
روش های مواجهه صحیح با اين استرس را بیاموزند
صفحه 14:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي
عاطفي کودك
یه تیار کودك برای حقط حریم خصوصی حور آهمیتاقانل
شیک اطاعات bes کیک و اتواده ار نان حصوصی
تلقی شود و در مجامع عمومی و با افراد غیر گروه درمانی
eS
از گروی رها Gus و درس رت بتار رز
ندارد:
اگر از دوربین های مدار ست برای کتترل بحس استفاده می
شود این موصیع ای به اطلاح کودی وحانوادهااو برد
صفحه 15:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي
عاطفي کودك6
#اكر مى خواهید کودک را ار نظر دستگاه تناسلی معایثه کنید
اس کار بات ار ال Spel senate
ی کر لازم و قال كيم
در مورد این معایت به والد و کودی دادهآشودر شامل جگورکی
مایت لروم و هدف ار آن و
صفحه 16:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي
عاطفي کودكه
© به كودك واقعيت را بگویید با او صادق باشيد. براق
نحت ار 5 هاف سا لد وکودل مد
دروغ و تحريف وأقعيت نشويد.
Fa [gl a 2 زمان ترریق پا gle psy بگوید: " اصلا" درد نداره 7
a8 درد دارهولي من نینس
ee كر Ns tal بت
ce ee ار کت عقره سعت ارآ"
ee ey a is ee ERS eT
a ل
تعاطا کرک بو وان با وال زا.1
آکسیتان چخشی شم[ ble و کید ان
ee ee
صفحه 17:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي
عاطفي كودك 00
#اگر قرار است به صورت داخل معقد از دارويي استفاده شود,
بايد ار ناك و كودك oh Ses نون وكوك راي الد كار
آماده شود
نا حدامکان از تزریق عضلاني استفاده نکنید
#هنگام انجام هر عمل تشخیصی و درمانی باید به زبانی قابل
فهم و متناسب با سطح رشدی و شناختي کودک و سطح درک
والدین توضيحات لازم به انها داده شود و بايد اطمینان حاصل
شود که public آن را درک کرده اند
صفحه 18:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي
عاطفي کودك41
#اگر کودك نابالغ است و برای جابجایی , تزریق,و... نیاز به
كمك داشته باشد. حتی الامکان از کارکنان مونث و در مورد
کودکان بزرگتر و نوجوانان » ازکارکنان همجنس کمک بگیرید.
® حي يك شن اناقهای مترل تدازك yo انافي
داراي فرش, تلویزیون, اسباب بازي و...
در هر بخش باید وسایل بازی مجلات و کتب متناسب باسن
کودك وجود داشته باشد تاادر اخنهار کودکان قرار گیرد
صفحه 19:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي
عاطفي کودك 46
از آنجائیکه آگاه کردن کودکان و والدین از اخبار ناگوار ( از قبیل نحوه اعلام
ابتلاء کودک انوجوان به بدخیمی و...) باید براساس وضعیت عاطفی, تواناییهای
شناختی و ارزیابی میزان نیاز آنان به اطلاعات باشد. گروه درمانی باید با
همکاری و مشورت با متخصصین روانپزشکی و روانشناسی این کار را انجام
دهد .
صفحه 20:
بخش دوم :
صفحه 21:
اطلاع رساني صحیح و کامل به
والدین وکودك
الف)معرفي ساختمان بخش وامکانات و تحهمزات آن
4ب oo Le LS LS ؤلنت هاي 7
9ج)_ اطلاعات درمورد نحوه بستري و ترخیص plows و
مراحعه به درمانگاه.
9) مشخص كردن وظاف 2 مسولیت ها وحگونگي رفتار
در وکا زا
9و اطلاعات د. بد برنا al
9 ع) اطلاعات د. 2 ibe شى , 1 1 pases:
#ن) نحوه تماس ما کا رکنان درماني
صفحه 22:
بخش سوم:
صفحه 23:
توجه و احترام به حقوق کودك/ نوجوان و
والدین 1
#مراقبت و درمان کودك صرف نطر از سن, جنس ناد و
مذهب.
٩ صداقت با کودك و خانواده او و اجتناب از پنهان کاري و توسل
به دروغ.
٩ شرایط شرکت در تحعبق
گرفنن عکس با فیلم از کودک ببعار با خانواده
٩استفاده از اطلاعات مربوط به کودی و خانواده او در یی
ار لا را كنات (Ce ey
صفحه 24:
توجه و احترام به حقوق کودك/ نوجوان و
والدین2
O پرخورد موویانه واحترام آمیر با ولد واتودك بر تعام مراحل
معاینه. تشخیص و درمان.
٩ بیمار و خانواده اش هر زمان که بخواهند مي توانند درمان را
قطع کنند ولي پزشك و سایر کارکنان مرکز درماني ملزم
هستند اطلاعات کامل و كافي راجع به مضرات این عمل را در
اختیار خانواده و بیمارقرار دهند و پيامدهاي تصمیم آنان را
روش
صفحه 25:
توجه و احترام به حقوق کودك/ نوجوان و
والدین 3
ل ای رات رای سا ا رید میماروار
پیش آگهی و درمان به والدین و کودك توضیح داده شود .
#براي كودكاني که ناتوانتد امکانات و تسهیلات لازم فراهم Jie) al
امکانات آموزش ویژه براي کودکان نابیناء امکان استفاده ازویلچر و
آسانسور رای کودکان تلا Sa ore خر و
#كركاى كه ب هر دلیل متفاوت از حمعیت عمومی کورکان هسند.
ار ها ی
زندگی در مراکز پرورشگاه, و ..., نباید در هیچ موردی مورد تبعیض
کر ان که
شير درمان ابجات كدت مموع ات
صفحه 26:
توجه و احترام به حقوق کودك/ نوجوان و
والدین 4
#تمام اعمال تشخیصی تهاجمی باید به گونه اي انجام شود که
کورك کمترین درد را حمل کند | استفاده از مسکن , ببهوشي
Ins
٩ تساه کودکانه کم صورت لورزانس مراحعه کرد اند بای
مورد معاینه پزشكي قرار گیرند و اقدامات اولیه ضروري
pit (ee sites ie epee reece
نمودن وضعیت نباید بیمار را به مرکز یا بیمارستان ديگري
انتقال یا ارجاع داد .
صفحه 27:
توجه و احترام به حقوق کودك / نوجوان و
والد ین 5
© كاركنان مراکز درماني نباید هیچ هدیه اي را از سوي والدین و
خانواده کودك بپذیرند.
٩ امکان تغذیه با شیر مادر باید براي کودك بیمار یا خواهر و
برادر شیرخوار او فراهم باشد.
٩ در مراکز بستري باید مراقب سو استفاده جسمي , جنسي و
رواني از کودکان بود. کارکنان باید درباره اين گونه آزارها به
قدر کفایت آموزش ببینند.
صفحه 28:
توجه و احترام به حقوق کودك/ نوجوان و
والدین6
٩ با امات ارم برای از کورکان در زمان سر بر
بیمارستان وجود داشته باشد.
© براي كودكاني كه بيش از جند روز در بيمارستان بستري مي
شوب .]كانت irae الي قاض اشر
fous) foie anys ase lsags ل ار
اتاق و بخش جداگانه باشند و از کلیه امکانات مخصوص بخش
هاي کودکان (مانندامکان آموزش , بازي و ...) برخوردار شوند.
صفحه 29:
بخش چهارم:
صفحه 30:
توجه به نیازهای بهداشتی ؛ درمانی و جسمی کودک و
ارتقای سلامت جسمی و روانی او1
5باید امکانات درماني مناسب با شرایط کودك در اختیار او قرار
as
در ان ی ی ره در رال ات رون کار
دی ان اور ای اه هک و Bemus
از این جهت فراهم شود.
6 هنگام خون گيري. ترریتات. تعبیه سونر و سایر اقدامات
تشحيصي : آزمایشگاهی رعایت کامل بکات سنرون سازی
الزامی است ..
صفحه 31:
توجه به نیازهای بهداشتی ؛ درمانی و جسمی کودک و
ارتقای سلامت جسمی و روانی او2
٩ مسیط ول باید تسیر وداشتی وعاری از آلو کی اناشد و
سیاست های لازم جهت کنترل عفونت وپیشگیری از ابتلا به
بيماريهايي چون ایدز, هپاتیت, عفونت های واگیردار و a Mel
ارکاوسم های عقاو به آننی ویک اتتاد شود
٩ باید روشهای دفع فاضلاب و زناله بهداشتي باشد و زباله هاي
عفوني از غيرعفوني جدا شود.
صفحه 32:
توجه به نیازهای بهداشتی » درمانی و جسمی کودک و ارتقای
سلامت جسمی و روانی او3
©- محيط كودك بايد امن و بي خطر باشد( برای نمونه: لزوم
داشتن حفاظ براي پنجره هايي که قد کودك به آنها مي رسد , در
دسترس نبودن کلید و پریز برق و پا عدم دسترسي به اتاق دارو).
٩ قبل ازانجام عمل وتماس با بدن کودك ۰ شستن دستها الزامي
aul
غذاى کودک بایدسالم بهداشتی .با کیفیت بالا و به میزان ©
ای را rey eo Les
با شرایط فرهنگي و نيازهاي غذايي خاص کودك باشد.
صفحه 33:
توجه به نیازهای بهداشتی » درمانی و جسمی کودک و ارتقای
سلامت جسمی و روانی او4
۴ پوشای کودك باید تمیز. سالم و انو کشیده باشد lig
پوشاتن آلناسهای کمتم کیت وباره و لاش هابی باانتازه
تامتناسب به کودك خودداري شود
ا كار ارب رات
و آزمایش هاي معمول پزشكي قرار گيرند.
یط کورك باید از عوارص نامطلوب همراه با دازوها ات
و سابر مواد مخدر در افان باشد؟
« اإنتفادة ار سار وسایر توا مر در مرادر درمانی
کودکان, توسط کارکنان . والدین , همراهان و کودکان ممنوع
است.
صفحه 34:
توجه به نیازهای بهداشتی » درمانی و جسمی کودک و ارتقای
سلامت جسمی و روانی او5
۴ در هربخش باید يك روانشناس کوری مسلط به باژی
ترا ار در را ا ار
درا و شا ای ره را ار ده ات آنایه
كردن كودى قبل از عمل جراحى . كاستن اضطراب كودك
م تزريق وريدي ويا انجام اقدامات تشخيصى جون سى تى
تا , برگزاري جلسات گروه درماني, مشاوره والدین
صفحه 35:
توجه به نیازهای بهداشتی » درمانی و جسمی کودک و ارتقای
سلامت جسمی و روانی او6
کنای هاي آمورشي در ورد ارتهای سلای حسمی و رواني
کودك و نوجوانبه زبانی ساده و روشن تهیه شود و در اختیار
والدین , نوجوانان و درصورت لزوم کودکان قرار گیرد:
تغذیه با شیرمادر, تغذیه صحیح. واکیسناسیون. رشد و تکامل
تا ان ا
[eee SIN loos Uae ace ان
بيماريهاي مقاربتي جنسي مانند ایدز, مصرف سیگار, الكل و
ساير مواد.
صفحه 36:
توجه به نیازهای بهداشتی » درمانی و جسمی کودک و ارتقای
سلامت جسمی و روانی او 7
و برایاستایم از جوا آورها وا تسکین رد حیت انجام
lejos) ec sla! دستو العل و راهنمای
بالینی نوشته شود (برای نمونه اگر قرار است کودکی سی تی اسکن_
شود و لازم است از خواب آور استفاده شود باید دستورالعمل و راهنمای آن
نوشته شود).
8- باید هر مرکز یا بخشی متناسب با حوزه تخصصی خود
حاوی دستورالعمل ها و رهنمود هاي نوشتاری در مورد
اقدامات خاص درمانی و تشخیصی باشد (برای نمونه دستورالعمل
مهار پرخاشگری و تحریک پذیری, دستورالعمل تزریق انسولین, دستورالعمل
گرفتن مایع نخاع و.. ).
صفحه 37:
توجه به نیازهای بهداشتی » درمانی و جسمی کودک و ارتقای
سلامت جسمی و روانی او8
#کارکنان مراکز درماني باید به علایم و نشانه هاي بدرفتاري با
کودك آشتا باشتد و روشهاي مناست بررسی , مرافت ۵
محافطت از کودك را بدانند و موارد موجود را به مراکز
min bes
٩ کارکنان مراکز درمانی باید هر چند وقت یکبار از نظر طبی و
روانشناختی متناسب با مرکز تخصصی خود آموزش های ویژه
اه
صفحه 38:
صفحه 39:
توجه به نيازهاي رفاهي والد و کودك1
6- اتاق بیمارر باید از شرابط مناسبی برخوردار باشد ( فضای باز
و كاقي , تور و تهویه منانسب, درجه حرارت مناسب, دستشويي تمیز و
بهداشتي , صندلی مخصوص کودک , صندلی مناسب برای والدین, نوشیدنی
سرد و گرم و.....).
, بهتر است در داخل بخش امکاناتی نظیر تلویزیون, ویدیو ٩
کتاب محله ونظایر نها فراهم باشد تا موحنات سرگرمی
والد و کودی را در زمان بستری فراهم آورد.
٩ دالدین باید در صورت نار به تلفن دسترسی دانتسه باشند.
صفحه 40:
توجه به نيازهاي رفاهي والد و کودك2
»> براي حفظ و نگهداري وسایل خصوصي كودك و والدين
کمدي در اختبار آنها قرار گیرد که داراي قفل باشد.
© درکنار تخت هر کودك مبل يا صندلي جهت نشستن والدین
وا اه ی اک وال با مراک کوک هام
جواد در آن اسراحت كلد .
© تسهيلات لازم از جهت غذا و نوشيدنى سرد و كرم براى
Veella را ا
صفحه 41:
توجه به نيازهاي رفاهي والد و کودك3
#تسهیلات لازم براي گرم کردن يا نگهداري خوراكي , غذا و
نوشيدني کودك و همراه او فراهم باشد.
٩ وال )ا مراک عودك به راحتي بهفروشگاه با محل تهبه دا و
مایحتاح خود دسترسی داشته باشند:
صفحه 42:
۰ © © © © © ©
اجرای پایلوت طرح دستورالعمل مراقبت و رفتار با
کودک انوجوان در مجموعه روانپزشکی اطفال
بیمارستان امام حسن(ع)
تهیه کتابچه ها و متون نوشتاری
تشکیل کمیته اجرا و نظارت
تجهين م كن
برگراری کار گاهها و كلاسهاى آموزشى ويثه كا ركنان
ارزیابی اشر آموزش و اذ امتحان از كاركنان
تهيه پوستمهاه بر وشورهاء تاپلوهای راهنما و نقشه ساختمان
تهیه دستوالعمل و برروشورهای مربوط به طرح و قرار دادن آن در اختیار کا رکنان و بیماران
صفحه 43:
نى ce Sse
متون نوشتاری آموزشی - درمانی بای
gaan 9 اطفال
وسريا
©الف) متون
© ب)متون
ale ©
صفحه 44:
متون مربوط به بخش روانپزشکی کودک
ویژه کودکان
بخشی که من در آن بستری هستم.
29 كسان ب دن كنك اه كدذ»
©حقوق كودك در مراكز درمانی.
صفحه 45:
متون بخش ویژه والدین:
اطلاعات کلی در مورد بستری و ترخیص
اقدامات تشخیصی در روانپزشکی کودک و نوجوان.
© بخشی که کودک من در آن بستری است.
* درمالگهروانپزشکی کودک و توجوان .
© حتوق کودک/ نوجوان در مراک درمانی
شرکت کودکان در تحقيق
* درمان در بیماران بستری
* کودکانی که نیاز به مداخله فوری دارند.
۵ مشکلات رفتاری شایع در کودکان بستری
صفحه 46:
متون درمانگاه ویژه_والدین
بخش اول: متون اطلاع رسانى
۵ درمانگه روانپزشکی کودک و نوجوان
٩ محعلات روانپزشکی شایم در کودک و نوجوان مراجمه کننده به درمانگاه روانیزشکی
* درمانهای دارویی در کودکان و توجوانان
* درمانهای غیردارویی در کودکان و نوجوانان
انی که نیاز به مداخله فوری دارند
اقدامات تشخیصی در روانپزشکی کودک و نوجوان
© شركت كودك و نوجوان در تحقيق
صفحه 47:
متون مربوط به كا ركنان بخش:
© مديريت بيمار يرخاشكر و بى قرار.
© مديريت افكار واقدام به خودكشى در كودكان و نوجواتان
© جكونه خب بد را به كودك و والدين بدهيم
© توضيح طررح هاى تحقيقاتى به بيماران
حقوق کودک و نوجوان در بخش
رفاه والدین و کودک در بخش
© چگونه راجع به تشخیص بیماری با خانواده و بیمار صحبت کنیم؟
زشکی اطفال
© قوانين و برنامه های کودکان و نوجوانان بستری در بخش روا
© چگونگی ارتباط و مدیریت در زمان بدرفتاری کودک انوجوان.
صفحه 48:
تشكيل كميته اجررا ونظارت
©نظارت مستقيم وآشكار
©#نظارت مخفى و غير مستقيم
صفحه 49:
تجهين مركز :
جداسازی درمانگاه روانپرشکی اطفال از درمانگاه بزرگسالان
#تهیه وسایل آموزشی . بازی و سرگرمی برای کودکان
#نوسازی درمانگاه و بخش
۰
صفحه 50:
برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی ویژه کارکنان
کلاسها و کار گاههای آموزشی در مورد دستورالعمل
کلاسها و کارگاههای آموزشی در مورد نحوه ارتباط
تداوم کارگاهها و کلاسها
۵ کلاسها و کارگاههای مختلف برای گروههای مختلف کارکنان
صفحه 51:
مثالهایی از سناریو های کارگاه ارتباط ویژه
پرسنل غیرپرستاری
© موقعیت:
مادری از يكى از كاركنان خدمات مى برسد: بجدام جه مشكلى داره ؟ دکتر چی می گفت؟ مریضی بچه ام خیلی
سؤال: يرخورد برستل مربوطه جكونه بايد باشد؟
موقعيت:
یکی از کارکنان خدمات قرار است در تعویض لباس کودک 12 ساله عقبمانده ذهنی به مادرش کمک کند.
سؤال: ابتدا بايد جه بكويد؟ و جكونه شروع كند؟
© موقعيت:
مراجعه كنندداى براى دومين بار از انتهاى صف آمده به مسئول بذيرش مىكويد:'سريعتر يذيرش كنيد زود تر
ands Se جهام خستة شد"
نو م
سوال: مسئول يذيرش بايد چگونه برخورد کند؟
صفحه 52:
سناریوهای کارگاه ار تباط ویژه پرسنل پرستاری
موقعیت:
مادر کودک پستری در بخش در حال ضحبت با پرستار است؛پرستار مشغول مطالعه
پرونده بیمار دیگری است و سرش پابین است اما ابراز میکند که کوش میکنم .
موقعیت:
یکی از پرسنل میخواهد فشار خون و درجه تب را برای کودکی در درمانگاه استفاده
کند: نجوه برخورد کلامی و غیرکلامی را ایفای نقش کنید.
- موقعیت:
دختر خانم 7 سالهای برای بستری در پخش فرستاده شده. پرستار لبتدای ورود بیمار به
بخش چگونه برخورد میکند و از او استقبال می کند؟
صفحه 53:
سوّالات دستورالعمل رفتار با کودک ویژه
پرسنل درمانگاه
#مادری با عصبانیت از شما و سایر همکاران رو به شما فرریاد مییزند:" من میخوام از
os es esas تسا ۱۱
- چه میگونید ؟
پسر 8 ساله به محض ورود به درمانگاه سراغ دفترهای شما میرود و میخواهد
برك انهاررا ياره کند
الف ) جه اقدامى ميكنيد ؟
ب ) خطاب به او جه مى كوثيد ؟
صفحه 54:
سوالات دستورالعمل رفتار با کودک ویژه
پرسنل پرستاری بخش
#در قوانين نصب شده بخش ۰ مشخص شده که بیماران اجازه ندارند 1۷1۳3
داشته باشند مگر با اجازه پزشک . ساسان 1۷۳3 خود را به شما نمیدهد.
مجبورید از روش پیامد استفاده کنید .
- کلمه به کلمه آنچه را که به او میگوئید بنویسید .
صفحه 55: