علوم انسانی و علوم اجتماعیکودک و نوجوانسایرروانشناسی و روانپزشکی

دستور العمل مراقبت و رفتار با كودكان در مراکز بهداشتی - درمانی

صفحه 1:
دستور العمل مراقبت و رفتار با کودکان در مراکز بهداشتی- درمانی دکتر فریبا عربگل فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیمارستان امام حسین (ع)

صفحه 2:
مقدمه: تمام کود کان نیازمند آن هستند که در محیطی مراقبت کننده حمایت گر و پررورش دهند» رشد کرده و ببررگ شونده جایی که به هر کودک فرصت دستیابی به توانایی های بالقوه او داده شود. ©براى رسيدن به چنین منظوری مراکنزی که با کودکان سروکار دارند اعم از مراک درمانی» آموزشی» خدماتی» تریحی» ورزشی و... می باید حاوی دستورالعمل ها و معیارهایی در مورد چگونگی رفتارو تعامل پا مراجعین خود باشند

صفحه 3:
مقدمه: #براي اين منظور بايد دستورالعمل هايي تدوین شوند که نه تنها حفظ جان کودکان و را مد نظر داشته باشند بلکه بر: رهايي کودکان از رنج غیر ضروري نیز تاکید کنند.

صفحه 4:
اجرای دستورالعمل: ۵می باید کلیه کسانی که در مراکز بهداشتی-درمانی با کودکان سروکار دارند ( پزشک. پرستار, مددکار. کاردرمانگر. کارکنان آزمایشگاه و رادیولوژی, نگهبان. نظافتچی و.....) به آنها ملتزم باشند .

صفحه 5:
تدوین دستور العمل مراقبت و رفتار با کودک و نوجوان در مراکن بهداشتی- درمانی با همکاری: دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل(یونیست) دانشگاه علوم پزرشکی شهید بهشتی » بیمارستان اما حسین(ع ). بخش روانپزشکی اطفال مجری طرح: دکتر فریبا عریگل. دانشیار و فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان سال 1386

صفحه 6:
دستور العمل ممراقبت و رفتار با کودک و نوجوان در مراک بهداشت اشتی- درمانی #بخش اول: ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي کودك پخش دوم : اطلاع رسانی صحیح و کامل به والدین و کودک. © بخش سوم: توجه و احترام به حقوق کودک/ نوجوان و والدین. #بخش چهارم: توجه به نيازهاي بهداشتي ۰ درماني و جسمي کودك و ارتقاي سلامت جسمي و رواني او بخش پنجم - توجه به نيازهاي رفاهي والد و کودك

صفحه 7:
بخش اول:

صفحه 8:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي کودك1 با لبخند و رویی گشاده از كودك استقبال كنيد خود رامعرفی کنید) معرفی باید متناسب با سن کودک نوجوان و سطح درکی وشناختی او باشد( کودک/ نوجوان را به طرز مناسبی مورد خطاب قرار دهید. © در اتاقي خلوت وآرام به استقبال او و والدینش بروید.

صفحه 9:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي کودكه از اسیاب بازی با هدیه کوچکی متناس با سن کودك برای یک شروع خوب در ارتباط کمک بگیرید(خوراکی, کتاب , مجله... ) گیالت ارام و مطعت يا کودل اصحت کی

صفحه 10:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي كودك© #براساس میزان ترس, اضطراب و راحتي کودك فاصله خود را با او تنظیم کنید. از راه دور با کودك صحبت نکنید. به او نزديك شوید و تا حد چشمان کودك پایین بياييد. #وقتي مي خواهيد به وی نزدیک شويد ويا او را معاينه كنيد حتما به او بكوييد كه مي خواهيد جه بكنيد (الان میخوام کمی نزدیکتر بیام » الان میخوام آستینت رو بالا بزنم و فشارخونت رو اندازه بگیرم...)

صفحه 11:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي کودلكج #در صورتيكه كودك از شما سؤالى دارد ويا در مورد اينكه جه خواهيد كرد توضيحى مى خواهد با ارامش و صداقت به او ياسخ دهيد. © سعي كنيد با كلام و صحبت خود به او آرامش دهيد. به او بكوييد كه مي خواهيد كمكش كنيد. "از تهديد و ترسائدن كودك جودداري كنيد ( اكر يخواهى كريه كني ‎Capes Spe bos‏

صفحه 12:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي کودكه 6حتي الامکان کودك را از والد جدا نکنید. ( مگر در مواقعي که مجورید. مانند موفعیت های اورژانسي که واکتش آشدي عامافي والدين مات ار انجام اعمال سیم وب موم پزشکی مي ‎(Gs)‏ #هنگام معاینه و انجام اعمال تشخيصي والدین را تشویق کنید تا در کتار کودك بمانند و او را جمایت کنند

صفحه 13:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفی کودت 6 قبل از اقدمات درمانی تهاجمی که همراه با درد هستند, ابتدا والدین را مورد آموزش قرار داده و به آنان کمک کنیم واکنش ها ور را ور رک ان در روش های مواجهه صحیح با اين استرس را بیاموزند

صفحه 14:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي کودك یه تیار کودك برای حقط حریم خصوصی حور آهمیتاقانل شیک اطاعات ‎bes‏ کیک و اتواده ار نان حصوصی تلقی شود و در مجامع عمومی و با افراد غیر گروه درمانی ‎eS‏ از گروی رها ‎Gus‏ و درس رت بتار رز ندارد: اگر از دوربین های مدار ست برای کتترل بحس استفاده می شود این موصیع ای به اطلاح کودی وحانوادهااو برد

صفحه 15:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي کودك6 #اكر مى خواهید کودک را ار نظر دستگاه تناسلی معایثه کنید اس کار بات ار ال ‎Spel senate‏ ی کر لازم و قال كيم در مورد این معایت به والد و کودی دادهآشودر شامل جگورکی مایت لروم و هدف ار آن و

صفحه 16:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي کودكه © به كودك واقعيت را بگویید با او صادق باشيد. براق نحت ار 5 هاف سا لد وکودل مد دروغ و تحريف وأقعيت نشويد. ‎Fa [gl a‏ 2 زمان ترریق پا ‎gle psy‏ بگوید: " اصلا" درد نداره 7 ‎a8‏ درد دارهولي من نینس ‎ee‏ كر ‎Ns tal‏ بت ‎ce ee‏ ار کت عقره سعت ارآ" ‎ee ey a is ee ERS eT‏ ‎a‏ ل تعاطا کرک بو وان با وال زا.1 آکسیتان چخشی شم[ ‎ble‏ و کید ان ‎ee ee‏

صفحه 17:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي كودك 00 #اگر قرار است به صورت داخل معقد از دارويي استفاده شود, بايد ار ناك و كودك ‎oh Ses‏ نون وكوك راي الد كار آماده شود نا حدامکان از تزریق عضلاني استفاده نکنید #هنگام انجام هر عمل تشخیصی و درمانی باید به زبانی قابل فهم و متناسب با سطح رشدی و شناختي کودک و سطح درک والدین توضيحات لازم به انها داده شود و بايد اطمینان حاصل شود که ‎public‏ آن را درک کرده اند

صفحه 18:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي کودك41 #اگر کودك نابالغ است و برای جابجایی , تزریق,و... نیاز به كمك داشته باشد. حتی الامکان از کارکنان مونث و در مورد کودکان بزرگتر و نوجوانان » ازکارکنان همجنس کمک بگیرید. ® حي يك شن اناقهای مترل تدازك ‎yo‏ انافي داراي فرش, تلویزیون, اسباب بازي و... در هر بخش باید وسایل بازی مجلات و کتب متناسب باسن کودك وجود داشته باشد تاادر اخنهار کودکان قرار گیرد

صفحه 19:
ارتباط صحیح و توجه به نيازهاي عاطفي کودك 46 از آنجائیکه آگاه کردن کودکان و والدین از اخبار ناگوار ( از قبیل نحوه اعلام ابتلاء کودک انوجوان به بدخیمی و...) باید براساس وضعیت عاطفی, تواناییهای شناختی و ارزیابی میزان نیاز آنان به اطلاعات باشد. گروه درمانی باید با همکاری و مشورت با متخصصین روانپزشکی و روانشناسی این کار را انجام دهد .

صفحه 20:
بخش دوم :

صفحه 21:
اطلاع رساني صحیح و کامل به والدین وکودك الف)معرفي ساختمان بخش وامکانات و تحهمزات آن 4ب ‎oo Le LS LS‏ ؤلنت هاي 7 9ج)_ اطلاعات درمورد نحوه بستري و ترخیص ‎plows‏ و مراحعه به درمانگاه. 9) مشخص كردن وظاف 2 مسولیت ها وحگونگي رفتار در وکا زا 9و اطلاعات د. بد برنا ‎al‏ ‏9 ع) اطلاعات د. 2 ‎ibe‏ شى , 1 1 ‎pases:‏ #ن) نحوه تماس ما کا رکنان درماني

صفحه 22:
بخش سوم:

صفحه 23:
توجه و احترام به حقوق کودك/ نوجوان و والدین 1 #مراقبت و درمان کودك صرف نطر از سن, جنس ناد و مذهب. ‎٩‏ صداقت با کودك و خانواده او و اجتناب از پنهان کاري و توسل به دروغ. ‎٩‏ شرایط شرکت در تحعبق گرفنن عکس با فیلم از کودک ببعار با خانواده ‏٩استفاده‏ از اطلاعات مربوط به کودی و خانواده او در یی ار لا را كنات ‎(Ce ey‏

صفحه 24:
توجه و احترام به حقوق کودك/ نوجوان و والدین2 ‎O‏ پرخورد موویانه واحترام آمیر با ولد واتودك بر تعام مراحل معاینه. تشخیص و درمان. ‎٩‏ بیمار و خانواده اش هر زمان که بخواهند مي توانند درمان را قطع کنند ولي پزشك و سایر کارکنان مرکز درماني ملزم هستند اطلاعات کامل و كافي راجع به مضرات این عمل را در اختیار خانواده و بیمارقرار دهند و پيامدهاي تصمیم آنان را روش

صفحه 25:
توجه و احترام به حقوق کودك/ نوجوان و والدین 3 ل ای رات رای سا ا رید میماروار پیش آگهی و درمان به والدین و کودك توضیح داده شود . #براي كودكاني که ناتوانتد امکانات و تسهیلات لازم فراهم ‎Jie) al‏ امکانات آموزش ویژه براي کودکان نابیناء امکان استفاده ازویلچر و آسانسور رای کودکان تلا ‎Sa ore‏ خر و #كركاى كه ب هر دلیل متفاوت از حمعیت عمومی کورکان هسند. ار ها ی زندگی در مراکز پرورشگاه, و ..., نباید در هیچ موردی مورد تبعیض کر ان که شير درمان ابجات كدت مموع ات

صفحه 26:
توجه و احترام به حقوق کودك/ نوجوان و والدین 4 #تمام اعمال تشخیصی تهاجمی باید به گونه اي انجام شود که کورك کمترین درد را حمل کند | استفاده از مسکن , ببهوشي ‎Ins‏ ‎٩‏ تساه کودکانه کم صورت لورزانس مراحعه کرد اند بای مورد معاینه پزشكي قرار گیرند و اقدامات اولیه ضروري ‎pit (ee sites ie epee reece‏ نمودن وضعیت نباید بیمار را به مرکز یا بیمارستان ديگري انتقال یا ارجاع داد .

صفحه 27:
توجه و احترام به حقوق کودك / نوجوان و والد ین 5 © كاركنان مراکز درماني نباید هیچ هدیه اي را از سوي والدین و خانواده کودك بپذیرند. ‎٩‏ امکان تغذیه با شیر مادر باید براي کودك بیمار یا خواهر و برادر شیرخوار او فراهم باشد. ‎٩‏ در مراکز بستري باید مراقب سو استفاده جسمي , جنسي و ‏رواني از کودکان بود. کارکنان باید درباره اين گونه آزارها به ‏قدر کفایت آموزش ببینند.

صفحه 28:
توجه و احترام به حقوق کودك/ نوجوان و والدین6 ‎٩‏ با امات ارم برای از کورکان در زمان سر بر بیمارستان وجود داشته باشد. ‏© براي كودكاني كه بيش از جند روز در بيمارستان بستري مي شوب .]كانت ‎irae‏ الي قاض اشر ‎fous) foie anys ase lsags‏ ل ار اتاق و بخش جداگانه باشند و از کلیه امکانات مخصوص بخش هاي کودکان (مانندامکان آموزش , بازي و ...) برخوردار شوند.

صفحه 29:
بخش چهارم:

صفحه 30:
توجه به نیازهای بهداشتی ؛ درمانی و جسمی کودک و ارتقای سلامت جسمی و روانی او1 5باید امکانات درماني مناسب با شرایط کودك در اختیار او قرار as در ان ی ی ره در رال ات رون کار دی ان اور ای اه هک و ‎Bemus‏ ‏از این جهت فراهم شود. 6 هنگام خون گيري. ترریتات. تعبیه سونر و سایر اقدامات تشحيصي : آزمایشگاهی رعایت کامل بکات سنرون سازی الزامی است ..

صفحه 31:
توجه به نیازهای بهداشتی ؛ درمانی و جسمی کودک و ارتقای سلامت جسمی و روانی او2 ‎٩‏ مسیط ول باید تسیر وداشتی وعاری از آلو کی اناشد و سیاست های لازم جهت کنترل عفونت وپیشگیری از ابتلا به بيماريهايي چون ایدز, هپاتیت, عفونت های واگیردار و ‎a Mel‏ ارکاوسم های عقاو به آننی ویک اتتاد شود ‎٩‏ باید روشهای دفع فاضلاب و زناله بهداشتي باشد و زباله هاي عفوني از غيرعفوني جدا شود.

صفحه 32:
توجه به نیازهای بهداشتی » درمانی و جسمی کودک و ارتقای سلامت جسمی و روانی او3 ©- محيط كودك بايد امن و بي خطر باشد( برای نمونه: لزوم داشتن حفاظ براي پنجره هايي که قد کودك به آنها مي رسد , در دسترس نبودن کلید و پریز برق و پا عدم دسترسي به اتاق دارو). ‎٩‏ قبل ازانجام عمل وتماس با بدن کودك ۰ شستن دستها الزامي ‎aul ‏غذاى کودک بایدسالم بهداشتی .با کیفیت بالا و به میزان‎ © ‏ای را‎ rey eo Les ‏با شرایط فرهنگي و نيازهاي غذايي خاص کودك باشد.‎

صفحه 33:
توجه به نیازهای بهداشتی » درمانی و جسمی کودک و ارتقای سلامت جسمی و روانی او4 ۴ پوشای کودك باید تمیز. سالم و انو کشیده باشد ‎lig‏ ‏پوشاتن آلناسهای کمتم ‏ کیت وباره و لاش هابی باانتازه تامتناسب به کودك خودداري شود ا كار ارب رات و آزمایش هاي معمول پزشكي قرار گيرند. یط کورك باید از عوارص نامطلوب همراه با دازوها ات و سابر مواد مخدر در افان باشد؟ « اإنتفادة ار سار وسایر توا مر در مرادر درمانی کودکان, توسط کارکنان . والدین , همراهان و کودکان ممنوع است.

صفحه 34:
توجه به نیازهای بهداشتی » درمانی و جسمی کودک و ارتقای سلامت جسمی و روانی او5 ۴ در هربخش باید يك روانشناس کوری مسلط به باژی ترا ار در را ا ار درا و شا ای ره را ار ده ات آنایه كردن كودى قبل از عمل جراحى . كاستن اضطراب كودك م تزريق وريدي ويا انجام اقدامات تشخيصى جون سى تى تا , برگزاري جلسات گروه درماني, مشاوره والدین

صفحه 35:
توجه به نیازهای بهداشتی » درمانی و جسمی کودک و ارتقای سلامت جسمی و روانی او6 کنای هاي آمورشي در ورد ارتهای سلای حسمی و رواني کودك و نوجوانبه زبانی ساده و روشن تهیه شود و در اختیار والدین , نوجوانان و درصورت لزوم کودکان قرار گیرد: تغذیه با شیرمادر, تغذیه صحیح. واکیسناسیون. رشد و تکامل تا ان ا ‎[eee SIN loos Uae ace‏ ان بيماريهاي مقاربتي جنسي مانند ایدز, مصرف سیگار, الكل و ساير مواد.

صفحه 36:
توجه به نیازهای بهداشتی » درمانی و جسمی کودک و ارتقای سلامت جسمی و روانی او 7 و برای‌استایم از جوا آورها وا تسکین رد حیت انجام ‎lejos) ec sla!‏ دستو العل و راهنمای بالینی نوشته شود (برای نمونه اگر قرار است کودکی سی تی اسکن_ شود و لازم است از خواب آور استفاده شود باید دستورالعمل و راهنمای آن نوشته شود). 8- باید هر مرکز یا بخشی متناسب با حوزه تخصصی خود حاوی دستورالعمل ها و رهنمود هاي نوشتاری در مورد اقدامات خاص درمانی و تشخیصی باشد (برای نمونه دستورالعمل مهار پرخاشگری و تحریک پذیری, دستورالعمل تزریق انسولین, دستورالعمل گرفتن مایع نخاع و.. ).

صفحه 37:
توجه به نیازهای بهداشتی » درمانی و جسمی کودک و ارتقای سلامت جسمی و روانی او8 #کارکنان مراکز درماني باید به علایم و نشانه هاي بدرفتاري با کودك آشتا باشتد و روشهاي مناست بررسی , مرافت ۵ محافطت از کودك را بدانند و موارد موجود را به مراکز ‎min bes‏ ‎٩‏ کارکنان مراکز درمانی باید هر چند وقت یکبار از نظر طبی و روانشناختی متناسب با مرکز تخصصی خود آموزش های ویژه اه

صفحه 38:

صفحه 39:
توجه به نيازهاي رفاهي والد و کودك1 6- اتاق بیمارر باید از شرابط مناسبی برخوردار باشد ( فضای باز و كاقي , تور و تهویه منانسب, درجه حرارت مناسب, دستشويي تمیز و بهداشتي , صندلی مخصوص کودک , صندلی مناسب برای والدین, نوشیدنی سرد و گرم و.....). , ‏بهتر است در داخل بخش امکاناتی نظیر تلویزیون, ویدیو‎ ٩ ‏کتاب محله ونظایر نها فراهم باشد تا موحنات سرگرمی‎ ‏والد و کودی را در زمان بستری فراهم آورد.‎ ‎٩‏ دالدین باید در صورت نار به تلفن دسترسی دانتسه باشند.

صفحه 40:
توجه به نيازهاي رفاهي والد و کودك2 »> براي حفظ و نگهداري وسایل خصوصي كودك و والدين کمدي در اختبار آنها قرار گیرد که داراي قفل باشد. © درکنار تخت هر کودك مبل يا صندلي جهت نشستن والدین وا اه ی اک وال با مراک کوک هام جواد در آن اسراحت كلد . © تسهيلات لازم از جهت غذا و نوشيدنى سرد و كرم براى ‎Veella‏ را ا

صفحه 41:
توجه به نيازهاي رفاهي والد و کودك3 #تسهیلات لازم براي گرم کردن يا نگهداري خوراكي , غذا و نوشيدني کودك و همراه او فراهم باشد. ‎٩‏ وال )ا مراک عودك به راحتي بهفروشگاه با محل تهبه دا و مایحتاح خود دسترسی داشته باشند:

صفحه 42:
۰ © © © © © © اجرای پایلوت طرح دستورالعمل مراقبت و رفتار با کودک انوجوان در مجموعه روانپزشکی اطفال بیمارستان امام حسن(ع) تهیه کتابچه ها و متون نوشتاری تشکیل کمیته اجرا و نظارت تجهين م كن بر‌گراری کار گاهها و كلاسهاى آموزشى ويثه كا ركنان ارزیابی اشر آموزش و اذ امتحان از كاركنان تهيه پوستم‌هاه بر وشورهاء تاپلوهای راهنما و نقشه ساختمان تهیه دستوالعمل و برروشورهای مربوط به طرح و قرار دادن آن در اختیار کا رکنان و بیماران

صفحه 43:
نى ‎ce Sse‏ متون نوشتاری آموزشی - درمانی بای ‎gaan 9‏ اطفال وسريا ©الف) متون © ب)متون ale ©

صفحه 44:
متون مربوط به بخش روانپزشکی کودک ویژه کودکان بخشی که من در آن بستری هستم. 29 كسان ب دن كنك اه كدذ» ©حقوق كودك در مراكز درمانی.

صفحه 45:
متون بخش ویژه والدین: اطلاعات کلی در مورد بستری و ترخیص اقدامات تشخیصی در روانپزشکی کودک و نوجوان. © بخشی که کودک من در آن بستری است. * درمالگهروانپزشکی کودک و توجوان . © حتوق کودک/ نوجوان در مراک درمانی شرکت کودکان در تحقيق * درمان در بیماران بستری * کودکانی که نیاز به مداخله فوری دارند. ۵ مشکلات رفتاری شایع در کودکان بستری

صفحه 46:
متون درمانگاه ویژه_والدین بخش اول: متون اطلاع رسانى ۵ درمانگه روانپزشکی کودک و نوجوان ‎٩‏ محعلات روانپزشکی شایم در کودک و نوجوان مراجمه کننده به درمانگاه روانیزشکی ‏* درمان‌های دارویی در کودکان و توجوانان ‎ ‏* درمان‌های غیردارویی در کودکان و نوجوانان ‎ ‏انی که نیاز به مداخله فوری دارند ‏اقدامات تشخیصی در روانپزشکی کودک و نوجوان ‏© شركت كودك و نوجوان در تحقيق

صفحه 47:
متون مربوط به كا ركنان بخش: © مديريت بيمار يرخاشكر و بى قرار. © مديريت افكار واقدام به خودكشى در كودكان و نوجواتان © جكونه خب بد را به كودك و والدين بدهيم © توضيح طررح هاى تحقيقاتى به بيماران حقوق کودک و نوجوان در بخش رفاه والدین و کودک در بخش © چگونه راجع به تشخیص بیماری با خانواده و بیمار صحبت کنیم؟ زشکی اطفال © قوانين و برنامه های کودکان و نوجوانان بستری در بخش روا © چگونگی ارتباط و مدیریت در زمان بدرفتاری کودک انوجوان.

صفحه 48:
تشكيل كميته اجررا ونظارت ©نظارت مستقيم وآشكار ©#نظارت مخفى و غير مستقيم

صفحه 49:
تجهين مركز : جداسازی درمانگاه روانپرشکی اطفال از درمانگاه بزرگسالان #تهیه وسایل آموزشی . بازی و سرگرمی برای کودکان #نوسازی درمانگاه و بخش ۰

صفحه 50:
برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی ویژه کارکنان کلاسها و کار گاههای آموزشی در مورد دستورالعمل کلاسها و کارگاههای آموزشی در مورد نحوه ارتباط تداوم کارگاهها و کلاسها ۵ کلاسها و کارگاههای مختلف برای گروههای مختلف کارکنان

صفحه 51:
مثالهایی از سناریو های کارگاه ارتباط ویژه پرسنل غیرپرستاری © موقعیت: مادری از يكى از كاركنان خدمات مى برسد: بجدام جه مشكلى داره ؟ دکتر چی می گفت؟ مریضی بچه ام خیلی سؤال: يرخورد برستل مربوطه جكونه بايد باشد؟ موقعيت: یکی از کارکنان خدمات قرار است در تعویض لباس کودک 12 ساله عقب‌مانده ذهنی به مادرش کمک کند. سؤال: ابتدا بايد جه بكويد؟ و جكونه شروع كند؟ © موقعيت: مراجعه كنندداى براى دومين بار از انتهاى صف آمده به مسئول بذيرش مىكويد:'سريعتر يذيرش كنيد زود تر ‎ands Se‏ جهام خستة شد" نو م سوال: مسئول يذيرش بايد چگونه برخورد کند؟

صفحه 52:
سناریوهای کارگاه ار تباط ویژه پرسنل پرستاری موقعیت: مادر کودک پستری در بخش در حال ضحبت با پرستار است؛پرستار مشغول مطالعه پرونده بیمار دیگری است و سرش پابین است اما ابراز می‌کند که کوش می‌کنم . موقعیت: یکی از پرسنل می‌خواهد فشار خون و درجه تب را برای کودکی در درمانگاه استفاده کند: نجوه برخورد کلامی و غیرکلامی را ایفای نقش کنید. - موقعیت: دختر خانم 7 ساله‌ای برای بستری در پخش فرستاده شده. پرستار لبتدای ورود بیمار به بخش چگونه برخورد می‌کند و از او استقبال می کند؟

صفحه 53:
سوّالات دستورالعمل رفتار با کودک ویژه پرسنل درمانگاه #مادری با عصبانیت از شما و سایر همکاران رو به شما فرریاد مییزند:" من میخوام از ‎os es esas‏ تسا ۱۱ - چه می‌گونید ؟ پسر 8 ساله به محض ورود به درمانگاه سراغ دفترهای شما میرود و میخواهد برك انهاررا ياره کند الف ) جه اقدامى ميكنيد ؟ ب ) خطاب به او جه مى كوثيد ؟

صفحه 54:
سوالات دستورالعمل رفتار با کودک ویژه پرسنل پرستاری بخش #در قوانين نصب شده بخش ۰ مشخص شده که بیماران اجازه ندارند 1۷1۳3 داشته باشند مگر با اجازه پزشک . ساسان 1۷۳3 خود را به شما نمی‌دهد. مجبورید از روش پیامد استفاده کنید . - کلمه به کلمه آنچه را که به او می‌گوئید بنویسید .

صفحه 55:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان