معماری و عمران

دستگاه‌های حمل و جا‌به‌جایی بتن

hamle_boton

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دستگاه‌های حمل و جا‌به‌جایی بتن”

دستگاه‌های حمل و جا‌به‌جایی بتن

اسلاید 1: به نام خداموضوع: وسایل حمل بتننام درس : ماشین الات ساختمانی گرداورندکان: حمزه شاهرخ شاهکوهی

اسلاید 2: انواع روشها و وسايل انتقال بتن:١) فرغون (چرخ دستي)٢) دامپر:٣) شوت (سرسرة بتن يا ناوة شيبدار)

اسلاید 3: 4) شوت (سرسرة بتن يا ناوة شيبدار)۵) باکت (جام) و تاورکرين: ۶) نوار نقاله:

اسلاید 4: ٧) کاميون مخلوط کن:8) ) بتن پاشي: 9) تلمبه يا پمپ بتن:

اسلاید 5: 10) قیف و لوله (ترمی):توضيح: عموم وسايل حمل و انتقال بتن مي بايد به حد کافي آب بند و بدون نشتي باشند.

اسلاید 6: عوامل مؤثر بر انتخاب روش انتقال:١) شرايط پروژه٢) مشخصات مصالح٣) ميزان و حجم بتن۴) مسافت و زمان حمل۵) شرايط آب و هوايي محل ساخت (هزينة اوليه، هزينة مستمر)۶) شرايط اقتصاد٧) ماشين آلات موجودانساني ٨) نيرو

اسلاید 7: نتايج انتقال صحيح١) عدم تأخير در اجرا٢) عدم تغيير زياد اسلامپ بتن ٣) عدم تغيير زياد ميزان هوا۴) عدم تغيير يکنواختي بتن۵) جدا نشدن اجزاء از يکديگر (بسيار مهم و تعيين کننده)۶) آب نينداختن (حالت خاصي از بند ۵ فوق)٧) وارد نشدن مواد خارجي به داخل بتن

اسلاید 8: حمل دستي بتن (فرغون): مسير دامپرها مي بايد هموار باشد، وگرنه جداشدگي اجزاء بتن صورت مي گيردفاصلة حمل بتن با فرغون نبايد از ۶۰ متر بيشتر باشد. فرغون مي بايد حتماً داراچرخ لاستيکي باشندکار در اين روش کند است. اجراکار به کارگر فراوان نياز دارد.

اسلاید 9: شوتها ناوه يا ناوداني وسيله‌اي‌ ساده‌، ارزان و سريع براي انتقال بتن به نقاط پايين‌تر و در ارتفاع كمتر مي‌باشد (شکل 4). توجه به موارد زير در هنگام استفاده از ناوه ضروري است: 1- ناوه طولاني باعث جداشدگي اجزا و خشك‌شدن مخلوط بتن مي‌گردد ، بنابراين بايد از ناوه كوتاه استفاده كرد. به عنوان راهنمايي، در صورت استفاده از يك ناوه، چنانچه بتن دچار جداشدگي گرديد بايد در نوع وسيله و يا طول آن تجديد نظر نمود. 2- شكل مقطع ناوه ترجيحاً دايره‌اي و يا نيم دايره باشد و از به كار بردن مقاطع مستطيل با گوشه‌هاي تيز (به علت باقي ماندن بتن و افزايش اصطكاك – اثر جدار-) خودداري گردد. 3- قطر ناوه بايد حداقل 8 برابر حداكثر اندازه سنگدانه باشد.

اسلاید 10: 5- براي آنكه مخلوط درون ناوه مجدداً مخلوط گردد ، بهتر است كه در انتهاي ناوه از يك ناوداني و يا قيف هادي عبور كند. اين عمل همچنين باعث مي‌شود كه از جداشدگي اجزاي بتن جلوگيري شود، بويژه اگر سرعت بتن روي ناوه زياد باشد.   6- مخلوط بتن بايد داراي كارايي كافي و چسبنده باشد تا به راحتي درون ناوه حركت كند. به عنوان راهنمايي بايد از بتن‌هايي با اسلامپ 5 تا 10 سانتيمتر استفاده نمود، به هرحال ساير عوامل، مانند عيار سيمان، دانه‌بندي‌، شكل و بافت سنگدانه‌ها و نسبت آب به سيمان در اين مسئله  موثرند.

اسلاید 11: كاميون مخلوط‌كن (تراك ميكسر) تراك ميكسر وسيله‌اي براي حمل بتن آماده است. كارخانه‌هاي بتن آماده معمولاً به دو گروه تقسيم مي‌شوند. برخي كارخانه‌ها فقط عمليات پيمانه‌ كردن را انجام مي‌دهند، و برخي ديگر از كارخانه‌ها غير از عمليات پيمانه كردن، عمل مخلوط كردن را نيز انجام مي‌دهند. به عبارت ديگر، در كارخانه‌، مصالح پيمانه شده و مقادير معين مصالح بتن به درون كاميون مخلوط‌كن ريخته مي‌شود، اما عمل اختلاط در حين حمل، قبل از تخليه بتن در ديگ كاميون مخلوط‌كن صورت مي‌گيرد و آب مخلوط در حين حمل و يا در محل كارگاه به مخلوط خشك اضافه مي‌گردد. بر همين اساس به اين روش، پيمانه خشك نيز گفته مي‌شود. اما در گروه دوم كارخانه‌ها، بتن آماده شده، به درون ديگ كاميون مخلوط‌كن ريخته مي‌شود. شكل 6  جزئيات كاميون مخلوط‌كن را نشان مي‌‌دهد.ديگ كاميون مخلوط‌كن داراي دو سرعت دوران كند و تند مي‌باشد. دور كند يا سرعت بهم زدن2 تا 5 دور در دقيقه و دور تند يا سرعت اختلاط 7 تا 13 دور در دقيقه است. در هنگام استفاده از كاميون مخلوط‌كن، موارد زير بايد رعايت گردد : 

اسلاید 12:  1) درمواردي كه مدت انتقال بتن طولاني است و يا احتمال وجود ترافيك سنگين وجود دارد، بهتر است از روش مخلوط خشك استفاده شود و آب مخلوط در كارگاه به ساير مصالح اضافه گردد. هر چند در اين حالت، كنترل دقيق مقدار آب با اشكال رو به رو مي‌گردد و نياز به نظارت دقيق است تا آب مخلوط به مقدار تعيين شده افزوده شود. 2) استفاده از كاميون مخلوط كن براي بتن‌هاي زير توصيه نمي‌شود: بتن با اسلامپ كمتر از 40 ميليمتر بتن با حداكثر اندازه سنگدانه بيش از 50 ميليمتربتن با نسبت آب به سيمان كمتر از 4/0 ( بدون استفاده از مواد افزودني روان‌ كننده و يا فوق‌روان‌كننده)·    در روش پيمانه خشك نبايد از ميكروسيليس به صورت پودر استفاده گردد، زيرا توزيع ذرات ميكروسيليس در مخلوط به صورت يكنواخت انجام نمي‌شود.

اسلاید 13: باکت (جام) و تاورکرین:گسترة عمل آن، چه از نظر شعاع و چه از نظر ارتفاع، زیاد است.ظرفیت باکت متناسب با اندازة پیمانة بتن و ظرفیت وسایل بتن ریزی انجام شود.باکت ها را می توان با جرثقیلهای ماشینی، خطوط کابلی هوایی، و هلیکوپتر نیز حمل کرد.در بتن ریزی ساختمانهای بلند استفاده از تاورکرین و در سدسازی از خطوط کابلی هوایی مرسوم است.

اسلاید 14: مزایای عمدة استفاده از باکت و تاورکرین:حمل مستقیم بتن از محل ساخت آن به محل تخلیة نهایی.عدم بروز مشکلاتی نظیر جداشدگی اجزاء.ظرفیت بسیار زیادو سرعت بسیار کمریخت و پاش بسیار کم وتمیزی نسبی کار

اسلاید 15: نوار نقاله یا تسمه نقاله:برای حمل بتن به صورت افقی و نیز به ترازهای بالاتری نیاز دارد.قدرت حمل بتن به مسافتهای طولانی را دارد.به منظور جلوگیری از جداشدگی اجزاء لازم است که ارتفاع ریزش در محل تخلیه از یک تسمه به تسمة دیگر یا از تسمه به داخل قالب بلند نباشد یا از شوت سقوطی و نظایر آن استفاده شود.هزینة نصب و راه اندازی این روش معمولاً زیادتر از روشهای دیگر است و زمان بیشتری را می طلبد.می توان با آن حجم زیادی از بتن را در زمانی کوتاه منتقل کرد.

اسلاید 16: بتن پاشیبتن پاشی یا شاتکریت به معنای پاشیدن بتن با فشار و سرعت زیاد بر روی یک سطح است.در مکانهایی که بتن ریزی دشوار یا محل بتن ریزی غیر قابل دسترس است و یا دسترسی به آن محدود و مشکل است مناسب می باشد.کیفیت کار به میزان زیادی به مهارت افراد بستگی دارد.

اسلاید 17: مزایای بتن پاشی:مقاومت زیاد به دلیل میزان w/c کمچسبیده شدن مطلوب به زیرِ کار؛ لذا: مطلوبیت زیاد برای کارهای تعمیراتی.چسبندگی زیاد اجزای بتن به یکدیگر

اسلاید 18: قیف و لوله (ترمی):. برای بتن ریزی در زیر آب به کار می رود.به طور کلی، حتی المقدور باید از بتن ریزی در زیر آب اجتناب شود.باید تدابیر احتیاطی به کار گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که انتهای لوله همواره در داخل بتن باقی می ماند.در صورت استفاده از لوله های با قطر کمتر از 250 میلیمتر، معمولاً می باید برای راندن بتن از فشار استفاده کرد.

اسلاید 19: دستورالعمل:در مرحله انتقال بتن با هر وسيله‌اي كه صورت مي‌گيرد از جمله فرغون، جام، دمپر، تسمه نقاله، پمپاژ، كاميون حمل بتن و كاميون مخلوط‌ كن بايد زمان انتقال از محل ساخت به محل بتن ريزي به حداقل ممكن برسد تا از افت زياد اسلامپ و افزايش دماي بتن جلوگيري گردد. وسايل انتقال بتن از مخلوط‌ كن به محل نهايي بتن‌ريزي بايد به گونه‌اي امكان رساندن بتن به محل بتن‌ريزي را مهيا سازند كه مواد تشكيل‌دهنده جدا نشود و نيز از ايجاد وقفه‌هايي كه سبب از دست رفتن حالت خميري بتن بين بتن‌ريزي‌هاي متوالي مي شود، جلوگيري نمايد.

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان