dastgahe_enteghale_mavad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دستگاه انتقال مواد”

دستگاه انتقال مواد

اسلاید 1: دستگاه انتقال مواد :همه جانوران نیاز دارند تا با محیط در تبادل باشند و مواد جذب شده را درون خود به حرکت درآورند . به دستگاهی که انتقال موادی چون اکسیژن ، دی اکسیدکربن، موادغذایی ، هورمونها و ... را برعهده دارد دستگاه انتقال مواد گویندجانورانی چون کیسه تنان که 2یا 3 لایه سلول دارند میتوانند مواد را با محیط مبادله کنند پس به دستگاه انتقال مواد نیازی ندارند . وجانورانی که بدن آنها از چند لایه سلول تشکیل شده به دستگاه انتقال مواد نیازمندند.

اسلاید 2: انواع دستگاه انتقال مواد:1. دستگاه گردش آب: این دستگاه ساده ترین دستگاه انتقال مواد است.در بعضی خارتنان و کیسه تنان یافت میشود.کار انتقال آب . مواد و مواد دفعی را برعهده داردبرای مثال مسیر حرکت آب در عروس دریایی:دهان ( سلول ها مژک دار که به حرکت در آوردن آب کمک می کند) ، کانال دایره ای بالای دهانی ، لوله های شعاعی ،کانال دایره ای محیطی ، پای لوله ای

اسلاید 3: 2 – دستگاه گردش خون باز :فاقد مويرگ ، سلول هاي بدن در تماس با خون هستند، در حشرات و سخت پوستان وجود دارد. خون در بدن اين جانداران درون رگ هاي بسته جريان ندارد، بلكه از انتهاي باز بعضي رگ هاخارج مي شود و در ميان سلول ها گردش مي كند. این دستگاه فاقد شبکه ی مویرگی کامل است مشکل این نوع گردش خون نیاز به خون زیاد نسبت به جثه ی جانور است.

اسلاید 4: مثال دستگاه گردش خون ملخ قلب لوله ای شکل خون را به سایر اندام ها می فرستد،انقباض عضلات ملخ خون را به سایر نقاط منتقل می کند در نتیجه مواد مورد نیاز بدون واسطه در اختیار سلول ها قرار می گیرد،این خون از منافذی جمع شده و به قلب باز می گردد(هنگام انقباض قلب این منافذ به وسیله ی دریچه هایی بسته میشود.

اسلاید 5: دستگاه گردش خون بسته:داراي مويرگ،سلول هاي بدن در تماس با آب ميان بافتي (مايع بين سلولي) مي باشند، در كرم هاي حلقوي و تمام مهره داران وجود دارد. بازده دستگاه گردش خون بسته كم تر از باز است؛زيرا در اين سيستم واسطه اي به نام مايع بين سلولي وجود دارد.انواع دستگاه گردش خون بسته:1-ساده2-مضاعف

اسلاید 6: دستگاه گردش خون بسته ي ساده :خون در هر بار گردش كامل در بدن يك بار از قلب عبور مي كند. در كرم هاي حلقوي،ماهي ها و نوزاد دوزيستان وجود دارد. خون درون قلب از نوع تيره است.گردش خون ماهي: در سرخرگ پشتي ومويرك هاي اندام ها خون اكسيژن دار(روشن) و در ديگر قسمت ها خون بدون اكسيژن (تيره) وجود دارد.

اسلاید 7: دستگاه گردش خون بسته ي مضاعف :خون در هر بار گردش كامل در بدن دو بار از قلب عبور مي كند. در دوزيستان بالغ،خزندگان،پرندگان و پستانداران وجود دارد و داراي مراحل زير است:1-گردش ششي: تبادل گاز ها بين خون وشش. مسیر : بطن راست قلب، سرخرگ ششی ، مویرگ ششی ، سیاهرگ ششی ، دهلیز چپ) 2-گردش عمومي:تبادل گاز ها ومواد بين خون و بافت هاي بدن . مسير بطن چپ قلب ، سرخرگ آئورت ، مویرگ اندامها ، بزرگ سیاهرگ های زیرین و زبرین ، دهلیز راست )

اسلاید 8: گردش خون ناقص:گردش خوني كه در آن خون روشن و تيره درون قلب يا رگ ها با هم مخلوط مي شوند. در دوزيستان بالغ و خزندگان كه داراي قلب سه حفره اي يا چهار حفرهاي ناقص هستند، وجود دارد. گردش خون كامل: گردش خوني كه در آن خون تيره و روشن با هم مخلوط نمي شوند. در پرندگان و پستانداران وجود دارد.انواع دستگاه گردش خون بسته ي مضاعف : 1-ناقص 2-كامل

اسلاید 9: دستگاه گردش خون انسان: قلب، رگ ها، خونقلب:جدارقلب : 1- پريكارد ( لايه خارجي يا آبشامه) : پرده پيوندي كه درون آن مايعي است و قلب را احاطه كرده و وظيفه آن حفاظت از قلب است.2- ميوكارد (لايه مياني) : لايه عضلاني قلب، بافت عضلاني قلبي، داراي ويژگي هاي الكتريكي3- آندوكارد (لايه داخلي) : بافت پوششي درون حفره هاي قلب كه تا روي دريچه هاي قلب امتداد دارد.

اسلاید 10: حفره هاي قلبچهار حفره در قلب وجود دارد: دو دهليز(دهليز راست و چپ)دو بطن(بطن راست و چپ): خون دهليز راست به بطن راست و خون دهليز چپ به بطن چپ ميريزد.

اسلاید 11: رگهای قلب : سرخرگها : از بطن ها خارج می شوند شامل :1. آئورت : دارای خون روشن است ، مرتبط با بطن چپ و بزرگترین سرخرگ بدن از نظر قطر داخلی است .2. سرخرگ ششی : دارای خون تیره است ، مرتبط با بطن راست می باشد سیاهرگها : به دهلیز ها وارد می شوند شامل : 1. بزرگ سیاهرگها : داری خون تیره اند ، مرتبط با دهلیز راست می باشند که شامل بزرگ سیاهرگ زیرین (بزرگترین رگ بدن) خون نواحی شکمی و زیر آن را به قلب می آورد و بزرگ سیاهرگ زبرین که خون نواحی سر را به قلب می برد .2. سیاهرگ ششی : دارای خون روشن است و خون اکسیژن دار را از شش به قلب می آورد .

اسلاید 12: ويژگي هاي الكتريكي قلبسلول هاي عضلاني قلبي كه توليد الكتريسيته مي كنند.1-سلول هاي ميوكارد دهليز ها با هم ارتباط الكتريكي دارند. 2-سلول هاي ميوكارد بطن ها با هم ارتباط الكتريكي دارند. 3-سلول هاي ميوكارد بطن ها با دهليز ها ارتباط الكتريكي ندارند.به انقباض درآمدن ماهيچه ي قلب را سيستول و بازگشت آن به حالت آرامش را دياستول مي گويند.

اسلاید 13: انواع دريچه هاي دستگاه گردش خوندريچه هاي قلب:1- دريچه ي سه لختي:جريان خون ازدهليز راست به بطن راست مي باشد. دريچه ي سه لختي بين دهليز راست وبطن راست است و مانع برگشت خون از بطن راست به دهليز راست مي شود. 2-دريچه ي دو لختي: جريان خون از دهليز چپ به بطن چپ مي باشد. دريچه ي دو لختي بين دهليز چپ و بطن چپ است و مانع برگشت خون از بطن چپ به دهليز چپ مي شود. دريچه هاي سرخرگي(سيني شكل):در ابتداي آۀورت و سرخرگ ششي قرار دارند و مانع از برگشت خون از سرخرگ ها به بطن ها مي شوند.دريچه هاي سياهرگي(لانه كبوتري):در تمامي سياهرگ هاي پايين قلب قرار دارند و مانع از برگشت خون به سمت پايين مي شوند.

اسلاید 14: شبکه ی گره ای قلب سلولهای ماهیچه ای قلبی هستند که در کار تولید و توزیع الکتریسیته نقش دارند.گره سینوسی – دهلیزی (پیشاهنگ) : (چون محل زایش تحریکات طبیعی قلب است)مکان : در دیواره ی پشتی دهلیز راست زیر منفذ بزرگ سیاهرگ زبرین نقش : تولید الکتریسیته برای دهلیز ها (با جا به جا کردن یون های کلسیم در اطراف غشای سلول ماهيچه قلبي) نتيجه : موجب انقباض دهلیز ها و ریخته شدن خون آنها به درون بطن ها گره دهلیزی – بطنی مکان : در دیواره ی میانی دهلیزها و بطن ها کمی مایل به دهلیز راست نقش :تولید الکتریسیته برای بطن ها کلاف ها و انشعابات مكان :کلاف ها در دیواره ی میانی بطن ها و انشعابات درون دیواره ی بطن ها نقش: توزیع متناسب الکتریسیته بین بطن ها یعنی رساندن هم زمان الکتریسیته به تمامی بخش های بطننتيجه عمل گره دهليزي – بطني و كلافها:موجب انقباض بطن ها به صورت هم زمان و ریختن خون بطن ها به درون سرخرگها می شود.

اسلاید 15: نكته:هنگام به وجود آمدن قلب در جنين همه ي تارهاي ماهيچه اي آن قادر به انقباض ذاتي هستند، ولي به تدريج با تمايزيافتن بافت ماهيچه اي قلب وافزايش قدرت انقباض تارها اين خاصيت در ميوكارد معمولي قلب از بين مي رود و منحصرا در بافت گرهي قلب،باقي مي ماند.نكته:سرعت انتشار تحريك در گره ي دهليزي-بطني و الياف ديواره ي بين دو بطن نسبتا كم و در شبكه ي گرهي ديواره ي ميوكارد زياد است.

اسلاید 16: صداهاي قلب:1-صداي اول: قوي،كشيده،گنگ،به علت بسته شدن دريچه هاي دو لختي وسه لختي و برخورد خون با دریچه ها2-صداي دوم: كوتاه،واضح،به علت بسته شدن دريچه هاي سيني شكل و برخورد خون با این دریچه ها اين صداها را مي توان به كمك گوشي طبي از سمت چپ قفسه سينه شنيد.

اسلاید 17: ضربان قلب (مجموعا 8/ 0ثانیه): یک دروه کار قلب را گویند که شامل مراحل زیر است : 1.انقباض دهلیز ها (1/ 0ثانیه) 2. انقباض بطن ها (3/ 0ثانیه) 3.استراحت عمومی (4/ 0 ثانيه ) (انبساط و خون گیری ) حجم ضربه ای : مقدار خونی که در یک ضربان از بطن (دو برابر برای قلب) خارج می شود .حجم ضربه ای برای یک انسان عادی در حالت خواب 50 میلی لیتر و در حالت عادی 70 میلی لیتر و در حالت فعالیت شدید 120 میلی لیتر است.برون ده قلب : مقدار خونی است که در مدت یک دقیقه از بطن (دو برابر برای كل قلب ) خارج می شود .برون ده = حجم ضربه ای × تعداد ضربان در هر دقیقه

اسلاید 18: کاردیوگرافی و الکتروکاردیوگرافیکاردیوگرافی: ثبت حرکات مکانیکی قلب و تغییرات فشار درون حفره های قلب را کاردیو گرافی ومنحنی ثبت شده را کاردیوگرام می نامند. الکتروکاردیوگرافی: قلب در هر انقباض یک پدیده الکتریکی تولید می کند که این پدیده با توجه به هادی بودن بافت های بدن تا سطح پوست منتشر شده و ثبت آن الکتروکاردیوگرافی نام دارد. منحنی ثبت شده الکتروکردیوگرام است که به نوار قلب مشهور است. برای الکتروکاردیوگرافی الکترود های دستگاه را روی پوست قفسه سینه و یا اندام ها مثل دست یا پا قرار داده و جریان الکتریکی قلب توسط دستگاه تقویت می شود و منحنی روی یک صفحه نمایان می شود.. نکته: در بیماری های قلبی تغییراتی در این منحنی پدیدار می شود که از آن ها برای تشخیص نوع بیماری استفاده می کنند.

اسلاید 19: اجزای یک الكتروکاردیوگرام زمان : کمی قبل از شروع انقباض دهلیز هاPموج علت : فعالیت الکتریکی دهلیز ها زمان : کمی قبل از شروع انقباض بطن ها QRSموج علت : فعالیت الکتریکی بطن ها زمان : کمی قبل از پایان انقباض بطن ها Tموج علت : فعالیت الکتریکی بطن ها ( کلاف ها و انشعابات ) بزرگ شدن قلب در مواردی مثل فشار خون مزمن وتنگی دریچه ها باعث افزایش ارتفاع QRS مي شود.انفارکتوس قلب که ناشیQRS از نرسیدن خون به میوکارد است موجب کاهش این ارتفاع می شود . اگر تحریک ایجاد شده در گره سینوسی کندتر از حالت عادی به سوی بطن ها هدایت شود فاصله زمانی p تا Qاز حد طبیعی خود بیشتر می شود. بی نظمی های زنش قلب نیز روی منحنی الکترو کاردیوگرام نمایان می شود.

اسلاید 20: نکته: درموج P دریچه های قلبی بازودریچه های سینی شکل بسته اند.نکته: درموج QRSدریچه های قلبی وسینی شکل بسته اند.نکته: درموج T دریچه های قلبی بسته وسینی شکل بازاند.نکته: موج QRSدرقسمتQانقباض بطن هاصورت نگرفته است.درقسمت R شروع انقباض بطن است ودر S ابتداي انقباض بطن است.

اسلاید 21: گردش خون در رگ ها سرخرگ : رگی که خون را از قلب خارج می کند . رگ ها مویرگ : رگی که خون را از سرخرگ به سیاهرگ منتقل می کند . سیاهرگ : رگی که خون را به قلب وارد می کند . استثنائات گردش خون در رگ ها در سیستم گردش خون ، خون از سرخرگ به مویرگ و از مویرگ به سیاهرگ منتقل می شود اما در این مسیر مواردی استثنا می باشند : 1) در گردش خون روده ها خون سیاهرگ روده به کبد رفته و بین مویرگ های آن توزیع می گردد و پس از تغییرات لازم به صورت سیاهرگ فوق کبدی، خون خارج شده و به سیاهرگ زیرین می ریزد . یعنی مسیر به اين صورت است:سیاهرگ مویرگ سیاهرگ

اسلاید 22: ادامه استثنائات گردش خون در رگ ها 2) در گردش خون کلیه ، خون سرخرگ کلیه به سرخرگ های کوچکی به نام سرخرگ آوران می رسد .این سرخرگ ها شبکه ی مویرگی گلومرول را می سازند و سپس خون به سرخرگ وابران منتقل می شود .یعنی مسیر به اين صورت است: سرخرگ مویرگ سرخرگ

اسلاید 23: سرخرگ لایه ی خارجی : بافت پوندی ارتجاعی (ضخیم) ساختار لایه ی میانی : بافت عضلانی صاف (ضخیم) لایه ی داخلی : بافت پوششی سنگفرشی تك لایه خواص ایجاد شده از لایه ارتجاعی سرخرگها 1-تبدیل جریان خون منقطع به پیوسته: سرخرگ ها با دیواره قابل ارتجاع خود بخشی از انرژی سیستول قلب را در دیواره ی خود ذخیره می کند ودر دیاستول به خون بر می گرداند . به این ترتیب پیوستگی خون در رگ ها تامین می شود . 2-ایجاد نبض: موج حاصل از باز و بسته شدن جدار سرخرگ ها بر اثر خاصیت ارتجاعی ان ها3-فشار خون: نیروی وارد بر جدار رگ ها از طرف قلبفشار خون سرخرگها را به دو قسمت می توان تقسیم کرد:1-فشار حداکثر (پایان سیستولی) : ناشی از فشار قلب mmHg 1202-فشار حداقل (پایان دیاستولی) : ناشی از خاصیت ارتجاعی سرخرگ ها 80 mmHg

اسلاید 24: تنظیم مقدار خون بافت ها به وسیله ی سرخرگ ها راه تنظیم: قطر رگ ها بوسیله ی بافت ماهیچه ای صاف - تغییرتعداد ضربان قلبتنظیم خون بافت ها 1.غلظتCO2بافت که بامقدار خون رابطه ی مستقیم دارد 2.گرما که با مقدار خون رابطه مستقیم دارد عوامل تنظیم 3.غلظتO2بافت بافت های عمومی:رابطه عکس کیسه های هوایی: رابطه مستقیم

اسلاید 25: نکته : فشار خون در رگها هیچ گاه به صفر نمی رسد.نکته : سرعت حرکت خون در وسط رگ بیشتر از کناره های آن است و سرعت متوسط خون در آئورت از رگ های دیگر بیشتر است. نکته: در انتهای سرخرگ های پیش مویرگی یک اسفنکتر وجود دارد.نکته: اندام هایی که به طور طبیعی متابولسیم شدید دارند یا به طور موقت فعال ترند خون بیشتری را به سمت خود میکشند ، زیرا تغییرات حاصل از متابولیسم مانند کاهش O2 و افزایش CO2 و گرما باعث گشادشدن رگ ها مي شود.یشود.

اسلاید 26: مویرگساختار: از بافت پوششی سنگ فرشی تک لایه با منافذ بین سلولی ساخته شده است.حداقل منافذ بین سلولی در مغز( كمترين نفوذپذيري ) و حداکثر آن در کبد ( بالاترين نفوذپذيري) است.نقش مویرگ ها تبادل مواد بین خون و بافت هاست. فشار تراوشی در جهت خروج مواد از مویرگ P H نیرو های موثر در تبادل مواد اختلاف فشار اسمزی درجهت ورود مواد به مویرگ Δ PO اختلاف فشار اسمزی = فشار اسمزی آب میان بافتی- فشار اسمزی پلاسمافشار اسمزی آب میان بافتی از بیشتراست .

اسلاید 27: تبادل مواد بین خون وبافت ها در مویرگنیمه سرخرگی: Pₒ ∆ <PH ورود < خروج 100% مواد از مویرگ ها خارج می شوند . نیمه سیاهرگی:PH< Pₒ ∆ خروج < ورود 90% مواد به مویرگ وارد می شوند. 10 درصد باقی مانده به وسیله رگ های لنفی جذب می شود و سپس به گردش خون بازمي گردند.

اسلاید 28: نکته : به دلیل وجود دریچه هایی در ابتدای مویرگ ها در هر لحظه فقط تعدادی از مویرگ ها باز هستند. نکته : عواملی مانند کمبود پروتئین در خون ، افزایش فشار درون سیاهرگ ها ، بسته شدن رگ های لنفی ، آسیب دیواره ی مویرگ ها و افزایش سدیم بدن باعث ایجاد خیز میشود.خيز : تورم و جمع شدن اضافه مواد خروجي از مويرگها بر اثر عدم تخليه آنها توسط رگهاي لنفي

اسلاید 29: سیاهرگ لایه خارجی:بافت پیوندی ارتجاعی( نازک ) ساختار لایه میانی:بافت ماهیچه ای صاف (نازک) لایه داخلی:بافت پوششی سنگفرشی تك لایه

اسلاید 30: عوامل حرکت خون در سیاهرگ ها1- باقیمانده فشار خون سرخرگی(اصلی ترین)2- تلمبه ماهیچه ای: فشار وارد بر جدار سیاهرگ های درون عضلات هنگام انقباض ماهيچه ها3- تلمبه تنفسی(فشار منفی قفسه سینه): نیروی مکشی حاصل از کاهش فشار درون قفسه سینه هنگام دم ← خون سیاهرگ های ناحیه شکم(بالا)4- فشار دیافراگم روی سیاهرگ های ناحیه شکم هنگام دم5- عملکرد یک طرفه سازی جریان خون توسط دریچه های لانه کبوتریدرموقع ایستادن اثرنامساعد نیروی گرانش بر گردش خون در سیاهرگ هارا کاهش میدهند.

اسلاید 31:

اسلاید 32: خون خون مايعي است كه درون رگ ها حركت مي كند و ارتباط شيميايي بين سلول ها را امكان پذير مي سازد. حركت خون در بدن علاوه بر انتقال مواد غذايي ، اكسيژن و دي اكسيد كربن ، هورمون ها و مواد ديگر ، به تنظيم دماي كمك مي كند. 55% از حجم خون را پلاسما و 45% از آن را سلول هاي خوني تشكيل مي دهند . به درصد حجم سلولهاي خوني نسبت به حجم كل خون هماتو كريت مي گويند. پلاسما تشكيل شده از : 1- آب 2- يون ها 3- پروتئين ها مانند: آلبومين ، پروترومبين وفيبرينوژن پروترومبين وفيبرينوژن ازعوامل انعقادي خون هستند و پروتئين آلبومين در تنظيم فشار اسمزي نقش دارد.

اسلاید 33: در جانورانی که گردش خون بسته دارند بخشی از پلاسمای خون از دیواره ی مویرگ ها به فضای بین سلولی نفوذ کرده و مایع بین سلولی را می سازد. در جانورانی که گردش خون باز دارند در بین سرخرگ ها و سیاهرگها شبکه ی مویرگی کامل وجود ندارد وخون مستقیما به فضای بین سلولی بدن وارد می شود و در مجاورت سلول های بدن جریان می یابد که به آن همولنف می گویند.

اسلاید 34: سلول هاي خوني سلول هاي تشكيل دهنده ي خون عبارت اند از: 1-گلبول هاي قرمز(اريتروسيت) 2-گلبول هاي سفيد(لكوسيت) 3-پلاكت ها(گرده ها) سلول هاي خوني

اسلاید 35: گلبول قرمز(اریتروسیت) ( RBC)تعداد : 5000000 در میلی متر مکعب ساختار: سلول های بدون هسته و اندامک های غشادار داخلی که با همموگلوبین انباشته شده است.شکل: سلول کروی با داشتن تقعر در دو طرف و با قطر 7- 8 میکرو مترنقش: انتقال اکسیژن (97%) و کمک به انتقال کربن دی اکسید در خون(23% آن بوسیله ی هموگلوبین 70% آن بوسیله ی انیدراز کربنیک موجود بر روی گلبو ل قرمز)محل تولید:جنین در پایان هفته ی سوم دارای کیسه ی زرده شده و آن تولید گلبول قرمز می کند. سپس کبد ، طحال ، گره لنفی و در اواخر دوره ی جنینی مغز قرمز استخوا ن هم به آن کمک می کند .بعد از تولد، تولید گلبول قرمزتنها برعهده ی مغز استخوان است.تا 5سالگی همه ی استخوان های بدن تولید گلبول قرمز می کنند و بعد از آن فقط استخوان های پهن و دو انتهای استخوان های دراز تولید گلبول قرمز می کنند . 

اسلاید 36: هورمون اريترو پويتين (EP) محل توليد: كبد و كليه زمان توليد : هنگامي كه فشار اكسيژن كاهش يابد(اكسيژن رساني به بافتها كاهش يابد.) محل اثر: مغزقرمز استخوان نوع اثر: افزايش تعداد گلبول هاي قرمز

اسلاید 37: تنظیم تولید گلبول قرمز زمانی که فشار گاز اکسیژن در کیسه های هوائی کم شود هورمون اریتروپویتین از کبد وکلیه ترشح می شود و بر مغز استخوان اثر كرده و باعث افزایش تولید گلبول قرمز می شود.مواد مورد نیاز برای تولید گلبول قرمز : آهن فرو، اسید فولیک ، ویتامینB12و مس.طول عمر گلبول قرمز حدود 120روز است. (از زمانی که وارد گردش خون می شود.) جداسازی گلبول قرمز از خون توسط ماكروفاژها در کبد و طحال می باشد.

اسلاید 38: تجزیه ی هموگلوبین: گلوبین که بخش پروتئینی هموگلوبین است مسیر متابولیسمی پروتئین ها را طی می کند و هم که بخش آهنی آن است شامل دو بخش است : 1)آهن که دوباره مصرف می شود (البته اگر هنوز فریک باشد.) 2)باقیمانده ی آلی که تبدیل به بیلی روبین و بیلی وردین می شود.

اسلاید 39: بيماري هاي مرتبط باگلبول قرمز 1-آنمي 2-پلي سيتمي بيماري آنمي بر دو نوع است: 1-كاهش تعداد گلبول هاي قرمز(براي مثال دراثرخونريزيها) 2-كاهش مقدار هموگلوبين (براي مثال دراثركمبودآهن وآسيب به جدار معده) افزايش تعداد گلبول هاي قرمز را پلي سيتمي گويند. براي مثال دراثر پركاري مغز استخوان پلي سيتمي آنمي

اسلاید 40: گلبول هاي سفيد (WBC) تعداد: 7000 تا 10000درميلي مترمكعب ساختار: سلول كامل باتمامي اندامك ها واجزا انواع: 1- گرانولوسيت(دانه دار) 2-آگرانولوسيت(بي دانه) انواع گرانولوسيت ها عبارت اند از : 1- نوتروفيل(هسته 3 تا 5قسمتي) 2- بازوفيل(هسته2قسمتي) 3-ائوزينوفيل(هسته2قسمتي) انواع آگرانولوسيت هاعبارت اند از : 1-منوسيت(هسته لوبيا شكل) 2-لنفوسيت(هسته كروي) لنفوسيت ائوزينوفيل مونوسيت نوتروفيل بازوفيل

اسلاید 41: اعمال گلبول هاي سفيد 1- نوتروفيل هابا پديده فاگوسيتوز موجب ازبين رفتن ذرات خارجي مي شوند 2- بازوفيل ها درترشح هپارين كه يك ماده ضد انعقاد خون است وهيستامين كه گشادكننده رگها است دخالت دارند. 3- ائوزينوفيل ها در مبارزه با عفونت هاي انگلي نقش دارند. 4- منوسيت ها با فاگوسيتوز وخارج شدن از رگهابه كمك دياپدز و ورود به بافتها وتبديل شدن به ماكروفاژ درايمني بدن نقش دارند. 5- لنفوسيت ها با توليد پادتن با عوامل بيماري زا مبارزه مي كنند.

اسلاید 42: پلاكت ها تعداد: 250000 تا400000 درميلي مترمكعب ساختار: سلول هاي فاقد هسته وداراي تعدادي از اندامك هاي سلول محل توليد: مغز استخوان نقش: شركت در انعقاد خون پلاكت ها

اسلاید 43: انعقاد خون انعقاد خون در 3 مرحله انجام مي شود: 1- آزادشدن ماده ترومبوپلاستين از پلاكت هاي آسيب ديده وسلول هاي مجروح 2- ترومبوپلاستين باعث تبديل پروترومبين به ترومبين مي شود وپلاكت ها محل زخم را مي بندند. (نیاز به یون کلسیم و ویتامین k) 3- ترومبين باعث تبديل فيبرينوژن محلول به رشته هاي فيبرين نامحلول مي شود و توليد يك شبكه ي رشته اي از فيبرين و پر شدن منافذ موجود در آن بوسيله سلول هاي خوني باعث ايجاد لخته مي شوند.

اسلاید 44: آنتي كور موجود در سرم(پادتن)آنتي ژن روی گلبول قرمزگروه خونیB AA A BBفاقد هر دو آنتي كورA وBA و BABدارای هر دو آنتي كور A و B A و B فاقدOفاقد آنتي كور D Rh آنتی ژنRh+در صورت ورود آنتي ژن Rh به خون توليد آنتي كور D مي شود.Rh آنتی ژنRh-آنتی کورهمنام + آنتی ژن = آگلوتیناسیونآنتی کورD + آنتی ژن Rh = آگلوتیناسیونگروه هاي خوني (يادآوري)

اسلاید 45: آنتي ژن رزوس(RH) به افرادي كه آنتي ژنRh دارند Rh مثبت وبه كساني كه فاقد آن هستندRh منفي مي گويند. اگر خون Rh مثبت را به فرد Rh منفي تزريق كنند پادتن ضد Rh (آنتي كور D)در خون او ساخته مي شود و واكنش هاي شديدي در بدن ميزبان انجام مي شود. اگرخون جنيني Rh مثبت باشد و مادر خون منفي داشته باشد، به علت ورود مقداري آنتي ژن هاي Rh به خون مادر و توليد آنتي كور D در خون او در بارداري هاي بعدي اگر خون جنين دوباره مثبت باشد آنتي كورهاي D كه دربدن مادر به وجود آمده ازجفت عبور مي كنند و موجب آگلوتينه شدن خون جنين مي گردند. اين واكنش از حاملگي هاي دوم به بعد ظاهر مي شود و به آن اريتروبلاستوز جنيني مي گويند.

اسلاید 46: دستگاه گردش لنف رگ های لنفی: رگ های ته بسته که دارای منافذی در جدار شان هستند دریچه های یک طرفه ای در منافذ این رگ ها وجود دارد . سرعت حرکت مواد در لنف بسیار پایین تر از سرعت حرکت مواد در رگ ها است ودر این رگها دریچه هایی مشابه لانه کبوتری وجود دارد که مانع از برگشتن مواد می شود.لنف: مایع درون رگ های لنفی که منشاء آن آب میان بافتی (باترکیبی متفاوت)وبی رنگ است.90%لنف به سیاهرگ زیر ترقوه ی چپ می ریزند و 10% باقی مانده که مربوط به دست راست وشانه ی راست هستند به سیاهرگ زیر ترقوه ی راست می ریزند. گره ی لنف :برجستگی های روی گره ی لنفی با ساختار اسفنجی مانند که در آن تعداد زیادی ماکروفاژوجود دارد. نقش آن جداسازی ذرات خارجی و میکروب های بیماری زا است ودر زیر بغل ،کشاله ی ران ،زیر گلو وچانه ،در بنا گوش وناحیه ی شکمی قراردارد.

اسلاید 47: اندام های لنفیاندام های لنفی شامل طحال ، غده ی تیموس، لوزه ها و آپاندیس مي باشند.طحال: اندامی است در ناحیه ی شکمی در سمت چپ شکم و پشت لوز المعده نقش : 1-انبار خون (در حالت های ورزشی و استرس منقبض شده و خون را به گردش خون وارد می کند. 2- گورستان گلبول های قرمز پیر.3- جداسازی عوامل بیماری زا از لنف.4- در مرحله جنینی محل تولید گلبول قرمز.تیموس: غده ای است در جلوی گردن و بالای جناق سینه جلوی نای ، محل تکامل لنفوسیت های T .لوزه ها : دو لوزه بالایی ، یک لوزه سوم ( آدنوئید ) پایین و پشت دو لوزه ی دیگر نوعي گره لنفي محسوب مي شوند. آپاندیس : در دوران جنینی تولید لنفوسیت می کند.

اسلاید 48: انتقال مواد در گیاهان ریشه ها گیاه را در خاک ثابت نگه می دارند اما نقش مهم تر آنها جذب آب و یون های معدنی محلول درخاک است .

اسلاید 49: انتقال مواد در گیاهانآوند چوبی،آوند آبکشی و نوار کاسپاری در گیاهان درانتقال مواد نقش دارند.آوند چوبیتراکئید و عناصر آوندی،اجزای تشکیل دهنده ی بافت آوند چوبی هستند.وظیفه ی این آوند حمل شیره ی خام - آب و املاح تازه جذب شده از خاک - می باشد. آوند آبکشیسلول های آبکش،پارانشیم،فیبر و سلول همراه اجزای تشکیل دهنده ی بافت آوندی آبکش هستند.وظیفه ی این آوند حمل شیره ی پرورده (آب و مواد آلی) ساخته شده در عمل فتوسنتزمی باشد.

اسلاید 50: نوار کاسپاری(آندودرمین) :لایه ای از جنس سوبرین (چوب پنبه) می باشد که در سطوح جانبی، بالا و پایین سلول های آندودرمی ریشه وجود دارد.از ویژگی های این ماده ضد آب بودن آن است.نقش این نوار منظم کردن حرکت آب از لایه های آندودرم است.

اسلاید 51: 1- ورود آب از کنار ذرات خاک به تار کشنده الف – پتانسیل آب : پتانسیل آب کنار ذرات خاک از پتانسیل آب درون تار کشنده بیشتر است. ب – فشار اسمزی : فشار اسمزی تار کشنده از فشار اسمزی آب کنار ذرات خاک بیشتر است. 2- عبور آب از عرض پوست الف – نحوه ی انتقال آب : 1-عبور آب تا ابتدای آندودرم پتانسیل آب : سلولهای داخلی تر پوست پتانسیل آب کمتری از سلول های خارجی دارند. فشار اسمزی : سلولهای داخلی تر فشار اسمزی بالاتری از سلولهای خارجی دارند. هر دو اين روشها باعث حركت آب به سمت آندودرم مي شود. مسیر آب در گیاه

اسلاید 52: 2- ورود آب به آندودرم الف )روش انتقال : هر سلول خارجي دارای فشار اسمزی کمتر و پتانسیل آب بیشتری نسبت به سلولهای مجاور خود در پوست است. انتقال فعال آب به درون آندودرم (وجود نوار کاسپاری کمک میکند.) ب ) مسیر انتقال : 1- مسیر پروتوپلاستی : مسیر عبور آب از درون سلولها از واکوئل یک سلول به واکوئل سلول بعدی از طریق لانها. 2- مسیر غیر پروتوپلاستی : مسیر عبور آب از فضا های بین سلولی و درون دیواره سلولها. تذکر : هر دو مسیر در آندودرم به مسیرپروتوپلاستی تبدیل می شود .ورود آب به آندودرم

اسلاید 53: صعود آب در گیاه1- نیروی کششی- هم چسبی :الف) نیروی هم چسبی : نیرویی که باعث اتصال مولکول های آب به یکدیگر می شود.

اسلاید 54: ب )کشش تعرقی: نیروی کششی حاصل از خروج بخار آب از برگ که به آب درون آوند چوبی وارد می شود. هنگامی که آب از سلول های برگ ،تبخیر می شود ،سلول های برگ به روش اسمز مقداری آب از سلول مجاور جذب می کنند و سرانجام آخرین سلول ،آب را از آوند چوبی می گیرد که باعث ایجاد کشش (یا مکش )در سطح آب درون آوند چوبی می شود.

اسلاید 55: نیروی کششی-هم چسبی،قوی ترین نیروبرای صعود آب می باشد.

اسلاید 56: 2- نیروی دگرچسبی: نیروی اتصال دهنده مولکول های آب به جدار لوله ی آوند چوبی (خاصیت موئینگی)

اسلاید 57: 3- فشار ریشه ای نیروی فشاری وارد بر مولکول های آب از طرف ریشه باعث رانده شدن آب از پایین گیاه به سمت بالا مي شود كه فشار ریشه ای گفته مي شود. مراحل آن به ترتیب عبارتند از : 1- یون های محلول در آب به صورت فعال (با صرف انرژی)از سلول های دایره محیطیه (پریسیکل) به درون آوند چوبی منتقل می شوند.این مرحله توسط انتقال فعال صورت می گیرد. 2- با این عمل ،پتانسیل آب آوندهای چوبی کاهش می یابد و این امر به ورود آب به درون آوند چوبی کمک می کند و حرکت این یون های معدنی به درون آوند چوبی باعث ایجاد فشار ریشه ای می شود .

اسلاید 58: خروج آب از گیاه تعریق:خروج آب از گیاه به صورت مایع 1. از راه روزنه های آبی صورت مي گيرد.2. به رطوبت 100%هوا نياز دارد. مواقعي که هوا گرم و اتمسفر اشباع از بخار آب است(در مناطق گرمسيري)، يعني در شرايطي كه سرعت جذب آب بالا، ولي تعرق پايين است. 3.در گیاهانی مانند گوجه فرنگی ،توت فرنگی ،لادن و تیره گل ناز بيشتر ديده مي شود.ويژگيهاي روزنه های آبی: 1.همیشه باز 2.سلولهای آنها مرده 3.منتهی به اوند چوبی 4.در حاشیه ها و لبه های برگ نکته:قطرات روی برگ شبنم وقطرات روی لبه ها و حاشیه هاي آن حاصل تعريق گیاه است.

اسلاید 59: تعرق تعرق: خروج آب از گياه به صورت بخار راه هاي تعرق 1- روزنه های هوایی 90% 2- روزن{ساقه های مسن} 2% 3- کوتیکول 5% 4- عدسک{ساقه های مسن} 3%

اسلاید 60: روزنه های هوایی ساختار روزنه های هوایی 1.دوسلول نگهبان روزنه 2.یک منفذ روزنه ويژگيهاي سلول های نگهبان روزنه 1. لوبیایی شکل 2.وجود کلرو پلاست 3.دیواره رو به منفذ ضخیم(ديواره شكمي) و دیواره رو به سایر سلولهای روبوستی(ديواره پشتي) نازک است 4.رشته های سلولزی دیواره انها به صورت شعاعی است.5. اتصال دو انتهاي سلولهاي نگهبان روزنه به هم

اسلاید 61: مكانيسم باز شدن روزنه 1- انتقال فعال يونهاي پتاسيم و كلر از سلولهاي اپيدرمي اطراف به درون سلولهاي نگهبان روزنه 2- افزايش فشار اسمزي سلول نگهبان 3- جذب آب توسط سلولهاي نگهبان از سلولهاي اپيدرمي اطراف 4- تورژسانس سلولهاي نگهبان و ايجاد نيروهاي بازكننده منفذ روزنه نيروهاي بازكننده روزنه الف) رشد كمتر ديواره شكمي نسبت به ديواره پشتي باعث خميده شدن سلولهاي نگهبان به سمت ديواره شكمي مي شود.ب) آرايش شعاعي رشته هاي سلولزي باعث ممانعت از رشد قطري سلول نگهبان مي شود ولي رشد طولي را امكان پذير مي كند و اين شرايط باعث فشار بيشتر سلولهاي نگهبان به انتهاي خود شده و خميدگي اين سلولها را بيشتر مي كند.

اسلاید 62:

اسلاید 63: حباب دار شدن آوند چوبی قرارگرفتن حباب هوا درون آوندهاي چوبي عوامل حباب دارشدگي خروج گازهای محلول درون شيره خام /تعرق شدید /نیش حشرات /شکسته شدن شاخه /انجماد فشار ریشه ای حباب دار شدگی را کاهش میدهد.

اسلاید 64: حرکت مواد الی درگیاه {حرکت شیره ی پرورده}به سه دلیل حرکت ترکیبات الی در یک گیاه نسبت به حرکت اب پیچیده تر است. 1.اب در سلولهای خالی اوند چوبی حرکت میکند{بخش مرده} در حالی که ترکیبات الی باید از سیتوپلاسم به سیتوپلاسم بگذرد. 2.اب در اوند چوبی فقط به سوی بالا حرکت میکند در حالی که ترکیبات الی باید در همه ی جهات حرکت کند.3.اب میتواند از غشای سلولی نیز منتشر شود درحالی که ترکیبات الی قادر به انتشار از غشای پلاسمایی نیست.

اسلاید 65: حرکت مواد الی در گیاه {حرکت شیره ی پرورده}منبع:بخشی از گیاه که ترکیبات الی مورد نیاز بخش های گیاه در انجا تامین میشود. مانند برگ محل مصرف: بخشی از گیاه که ترکیبات الی به انجا هدایت میشوند وبه مصرف میرسند. مانند دانه و ميوه حرکت ترکیبات الی درون گیاه ازمنبع به محل مصرف جابه جایی نامیده میشود.

اسلاید 66: مدل مونش یا مدل جریان فشاری {جریان توده ای}1.انتقال قند از میانبرگ به روش انتقال فعال به اوندابکش( مرحله بارگيري آبكشي)2.باافزایش غلظت قند در اوند ابکش اب به روش اسمز اوند چوبی را ترک و وارد اوند ابکش میشود.3.فشار اماس در داخل سلولهای اوند ابکش افزایش می یابد وشیره پرورده به صورت جریان توده ای به حرکت در می اید. 4.قند موجود درشیره پرورده به روش انتقال فعال وارد اندام های مصرف کننده میشود. اب نیز به دنبال قند از اوند ابکش خارج میشود.( مرحله باربرداري آبكشي)

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید