dastgahe_asabi_c1p2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دستگاه عصبی”

دستگاه عصبی

اسلاید 1: دستگاه عصبی

اسلاید 2: مشخصات سلول های عصبی :1- تحریک پذیری Excitabilityحساسیت موجودات زنده به تغییرات محیط خارجی و درونی می باشد.2- هدایت Conductionخاصیت رشته های عصبی برای انتقال پیام به مغز برای آگاه کردن آنها از تغییرات محیط

اسلاید 3: پتانسیل استراحت Resting potentialوقتی هیچ محرک خارجی برای غشاء عصبی وجود نداشته باشد. گفته می شود غشاء در حالت استراحت است. در این حالت چون غشاء پلاریزه می باشد پتانسیلی در آن به وجود می آید که به آن پتانسیل استراحت می گویند.میزان آن 70- تا 90- میلی ولت است.

اسلاید 4:

اسلاید 5: عوامل مهم در ایجاد پتانسیل استراحت 1- پمپ سدیم ـ پتاسیم 2- بالا بودن نفوذپذیری غشاء در انتشار و جابه جایی یون پتاسیم نسبت به سدیم.

اسلاید 6: پمپ سدیم ـ پتاسیمیک مجموعه از آنزیم های pr با صرف انرژی 3 یون سدیم را از درون به بیرون سلول و 2 یون پتاسیم را از بیرون به درون سلول منتقل می کند.انتشار یون پتاسیم به خارج اختلاف سطح الکتریکی غشاء را تا 70- میلی ولت نشان می دهد.

اسلاید 7: گرادیان غلظتی حاصل از پمپ سدیم ـ پتاسیمپمپ سدیم ـ پتاسیم گرادیان های غلظتی بزرگی بین دو سوی غشاء در حالت استراحت برای سدیم و پتاسیم به وجود می آورند که عبارتند از :غلظت سدیم در خارج غشا 142 میلی اکی والان نسبت یون از داخل به خارج غلظت سدیم در داخل غشاء 14 میلی اکی والان غلظت پتاسیم در خارج غشا 4 میلی اکی والان نسبت یون از داخل به خارج غلظت پتاسیم در داخل غشا 140 میلی اکی والان

اسلاید 8: سهم پتانسیل انتشار یون از این رابطه هنگامی استفاده می شود که غشا فقط نسبت به یک یون نفوذ پذیر باشد.معادله گولد من این رابطه هنگامی که غشاء به چندین یون مختلف نفوذ پذیر باشد کاربرد دارد. غلظت یون در داخل غشا EMF = -61 log غلظت یون در خارج غشامعادله نرنستخارجیداخلی

اسلاید 9: با استفاده از معادله نرنست و گلدمن برآیند پتانسیل انتشار یون های سدیم و پتاسیم مقدار 86- میلی ولت بدست می آید.- با توجه به اینکه نفوذ پذیری غشا نسبت به پتاسیم صد برابر یون سدیم است. این نتیجه بدست می آید که انتشار پتاسیم سهم بیشتری در ایجاد پتانسیل غشا دارد.

اسلاید 10: سهم پمپ سدیم ، پتاسیم در پتانسیل غشااختلاف پتانسیلی حدود 4- میلی ولت ، ناشی از عملکرد پمپ سدیم ـ پتاسیم ایجاد می شود.که با در نظر گرفتن پتانسیل ناشی از انتشار یونهای سدیم و پتاسیم اختلاف پتانسیلی معادل 90- میلی ولت، در غشا ایجاد می شود.

اسلاید 11: پتانسیل عمل Action potentialهنگامی که بخشی از غشا نرون تحریک می شود یک دگرگونی الکتریکی بنام پتانسیل عمل در غشاء آن پدید می آید که در طول غشا انتشار می یابد به این پدیده موچ یا جریان عصبی می گویند.مراحل متوالی پتانسیل عمل استراحت دپلاریزاسیونرپلاریزاسیون

اسلاید 12:

اسلاید 13:

اسلاید 14:

اسلاید 15:

اسلاید 16:

اسلاید 17:

اسلاید 18:

اسلاید 19:

اسلاید 20: آستانه تحریکحداقل دی پلاریزاسیون مورد نیاز برای ایجاد پتانسیل عمل آستانه تحریک نام دارد.یک افزایش ناگهانی حدود 15 تا 30 میلی ولت قانون همه یا هیچ هر زمان که دی پلارسیزاسیون به آستانه تحریک برسد یا از آ ن تجاوز کند پتانسیل عمل روی می دهد.

اسلاید 21: کانال دریچه دار وابسته به ولتاژ سدیمیاین کانال دارای 2 دریچه یکی در خارج کانال (دریچه فعال شدن) و دیگری در داخل کانال (غیر فعال شدن) می باشد.فعال شدن (70- تا 50- میلی ولت) غیرفعال شدن (چند ده هزارم بعد از باز شدن) کانال دریچه دار وابسته به ولتاژ پتاسیماین کانال دارای یک دریچه است. که وقتی پتانسیل غشا از 90- میلی ولت به سوی صفر افزایش می یابد این دریچه به آهستگی باز می شود.

اسلاید 22:

اسلاید 23:

اسلاید 24: 1- یونهای منفی غیر قابل نفوذ آنیون های prفسفات سولفات 2- یونهای کلسیم در پتانسیل عمل در برخی موارد به جای Na استفاده می شود. کانال کلسیمی وابسته به ولتاژ نسبت به Na نفوذ پذیری مختصری دارد و به آن کانال کلسیم ـ سدیم یا کانال آهسته نیز می گویند.

اسلاید 25: انتقال موج عصبی Nerve Impulseپس از انتشار پتانسیل عمل انفجاری یک جریان موضعی به مناطق دورتر غشاء انتشار یافته و به تدریج دپلاریزاسیون گسترش می یابد. انتقال جریان دپلاریزاسیون در طول یک فیبرعصبی یا عضلانی را موج یا impulse می گویند.

اسلاید 26: جهت انتشار اینپالسیک غشاء تحریک پذیر می تواند از نقطه اولیه تحریک انتشار یابد و جهت آن به طرف انتهای اکسون است.این جریان عصبی برگشت ناپذیر است. (تحریک ناپذیری مطلق) که زمان آن 1 تا 002/0 ثانیه است.بعد از تحریک ناپذیری مطلق 010/0 – 015/0 ثانیه طول می کشد تا که به آن (تحریک پذیری نسبی) می گویند.

اسلاید 27:

اسلاید 28: تحریک ناپذیری نسبی به دو علت رخ می دهد1- غیر فعال بودن برخی کانال های سدیم 2- باز بودن کانال های پتاسیم

اسلاید 29: سرعت و هدایت موج عصبی بستگی به نظر فیبرعصبی دارد.فیبرهای عصبی 3 نوعند:نوع A (قطورترین فیبرها) با سرعت 5 تا 120 متر در ثانیهنوعB (رشته های بینابینی) با سرعت 3 تا 15 متر در ثانیهنوع C (رشته های نازک) با سرعت 6/0 تا 2 متر در ثانیه

اسلاید 30: هدایت جهشی Salutatory conduction به دو دلیل اهمیت دارد :1- سرعت را در فیبرهای میلین دار 5 تا 50 باز زیاد می کند.2- موجب خط انرژی در اکسون می شود.

اسلاید 31: سیناپس محل ارتباط یک نرون با نرون دیگر سیناپس نامیده می شود .

اسلاید 32: به دودسته تقسیم می شوند.1- الکتریکی (بی مهرگان) هدایت دو جهتی 2- شیمیایی (مهره داران و بی مهرگان) هدایت یک جهتیGapjunction : فضای خالی بین سیناپس پیش نرون و پس نرون شکل سیناپسی نام دارد.انتقال موج عصبی در سیناپس شیمیایی 5/0 تا 1هزارم ثانیه طول می کشد.

اسلاید 33:

اسلاید 34: میانجی های عصبی Nerurotransmitterنوعی واسطه شیمیایی هستند که در نرون پس سیناپسی دارای گیرنده هستند.1- انتقال دهنده (در سطح یک سیناپس عمل می کند)2- تعدیل کننده (در مغز میدان عمل وسیعی دارند)

اسلاید 35: انواع میانجی ها1- تحریکی EPSP موجب دی پلاریزاسیون می شود.2- بازدارنده IPSP موجب هایپرپلاریزاسیون می شود.

اسلاید 36:

اسلاید 37: میانجی های نورپپتیدی با عمل آهسته الف) هورمون های آزاد کننده هیپوتالاموسی هرمون آزاد کننده تیروتروپین هرمون آزاد کننده هرمون لوتئینی سوماتوستاتین (فاکتورمهارکننده هرمون رشد)ب) پپتیدهای هیپوفیزی ACTHبتا آندروفین هرمون محرک ملانوسیتی آلفا پرولاکتین هرمون رشد تیرتروپین وازوپرسین اکسی توسین ج) پپتیدهایی که بر روی دستگاه گوارش و مغز عمل می کند.انکافیلن لوسین دار انکافلین متیونین دار ماده Pگاسترین کوله سیستوکینین پلی پپتید روده ای موثر بر عروق (VIP)نوروتانسینانسولین گلوکاگون د) از سایر بافتهاآنژیوتانسین IIبرادی کینین کارنوزین پپتیدهای مواد خواب کالسی تونین

اسلاید 38:

اسلاید 39: میانجی های سیناپسی Nerurotransmitterمیانجی هایی با مولکول کوچک و عمل سریع دسته یک :استیل کولیندسته دوم : آمین هانوراپی نفریندوپامینسروتونینهیستامین دسته سوم : اسیدهای آمینه اسیدگاما آمینوبوتیریک (GABA)گلیسین گلوتامات آسپارتاتدسته چهار : نیتریک اکساید (No)

اسلاید 40: نوروپپتیدها 1- اعمال بسیار آهسته ای دارند2- توسط ریبوزوم های موجود در جسم سلولی ساخته می شوند.3- نوروپپتیدها هزار بار یا بیشتر قوی تر از میانجی ها با مولکول کوچکند.4- موجب اعمال بسیار طولانی اند. الف) بسته ماندن طولانی منافذ کلسیم ب) تغییرات طولانی در متابولیک سلول ج) تغییرات طولانی در فعال شدن یا نشدن ژن ها د) تغییرات طولانی در تعداد رسپتورهای تحریکی یا مهاری

اسلاید 41:

اسلاید 42: فهرست منابعفیزیولوژی پزشکی جلد اول و دوم ، آرتورگاتیونفیزیولوژی ورزش جلد اول ، دکتر اصغرخالدانفیزیولوژی انسان ، دکتر علیجانی فیزیولوژی انسان، ویدمنفیزیولوژی اعصاب و غدد درون ریز ، دکتر سیدعلی حائری روحانیفیزیولوژی ورزشی و فعالیت بدنی، جلد اول ، دکتر ضیاء معینی

اسلاید 43: با تشکر از توجه شما

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید