صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
ار جند باره اى از حقايق در ادينى كه امروزه در جهان وجود درد ال مشاهدهاست.وليشکل کاملحقیقت که هنن وحیذحقیقیباشد,فقط در
چهرهی اسلام تجلیکرده ات, ععده تین اليل بر اثبات اين مدعا نداشنن سند معتير. و وجود تحريف و منناقضاتٍ عقلی در من دینی ای بان
است: در مقابل ام؛ تحريف نشدن قرآن. داشتن سند و تاريخ معتبر. جامعيت. و هماهتكى تعاليم اسلام با عقل سليم. دلايل برئرى ابن دين بر ديكو
ان است.
ازسوی دیگر. دین حق در هر برهداى نها يك دين اسث وأساير اديان و مكانب موجود. از اساس باطل ويا متقرض و منسوخاند. و لمروز شيعت حق.
شريعت اسلام الست. و اسلام ناب و اسنين در جيهردى مذهب اهلبيت (نشيع) متجلى شده است. و تنها آموزههاى شيعه الست كه مى نواد تعايافكر
صفحه 4:
يي اصل الهی بودن یک دین از راه های زیر قابل بررسی است:
OF آموزه هاى دين 1
با مراجعه به آموزه هليى كه هر دينى براى خود دارد . چه لین آموزه ها در قللب کتاب مقدس باشد یا کنتارهای
1
ييامبر آن دين .حى توان.بى برد که آیایک دین. واقعاً دين حق الهی استیا خیر؟ در اینجا معقول و منطقی بودن»
۰
داشتن هماهنگی و انسجام. پاسخ گهیی.به نیازهای ابدی و اساسی انسان. وجود نظام اعتقادی» ارزشی و عبادی,
هدفمندی و مطابقتبا سیر و سرشت جوهری انسان,بهترین شاخص هلبی است که EM ce ربه حق بودن یک
دين رهنمون شود.
iF تأیید دین قبلی با بعدی ی
“از آنجا که ادیان آسمانی, با یکدیگر پیوند عمیقی دایند و هر دینی مقید و تکمیل کننده دین قبلی است. هی توان با
مراجعه به نصوص معتبر رسیده از پیامبری که حق بودن دینش برای ما به اثبات رسیده است. کب کرد که آیا ادیان . :
ديكرء به أید این دین رسیده اند با نه. ین روش از جایگاهویژه ای برخوردار است که كمتر بدا وه مت از 1
طزيق اين روش عدم حقانيت همه اد
ن ادعابي بس از بيامبر خاتم نيز اثبات مى شود.
صفحه 5:
abel ©
معجزه پیامیر یکی از دلایل اثبات صدق نبی و بنیاد
cams! ov call محجَرّة پیامبر باید به: طور قطعی
آثبات شود. بنابراین کسی که در حقانیت دینی تحفیق
می کند باید خود آن معجزه را مشاهده کند و يا از
ulti Sule که صدق آن فطعی و غیرفابل تردید است
با آن آشنا شود. موزد نخست ننها در مورد حاضرین در
محضر پیامبر امکان پذیر است و غایبان از آن بی بهره
اند جز در مورد قرآن که معجزه زنده و ابدی است و
همگان می توانند با اين سند رسالت ارتباط مستقیم
برقرار کنند و اعجاز آن را تجربه کنند.
۵ وش ات۳
٩ با زجوع به گزارش های مستند, معتبر و کافی تاربخی,
ene توان فهمید که آبا دین خأصی دارای ویژگی ها و
خصایصی که بیان شد هست با خیر؟ تاریخ در اين باره.
۲ کی از منايع شناخت سا در ادبان مطابی با وافع است.
انی هار روش دور عین متزل ودن از یکدیگره در باره
ای موارد می توانند مکمل یکدیگر در اثبات حقانیت یک
دین باشند.
- یا دینی ادعای الهی و وحیانی بودن دارد.
- یا دینی ادعا دارد که از سوی خدای هستی نازل
-یاذینی تسبت با آين مسخله ساکت سبع
در مورد اول بليد صدق مدعا را از طريق راه هاى
بيشين آزهود. اما اگر دینی ادعای الهی بودن
نداشته يا عكس كن را داشته بأشد. منند ادیان
ابتدايى و قديم همجون آنيميسم. ميترانيسم.
هندوئيسم. برهمئيسم. و اديان ترکیسی مانتد
اسيكيسم و يا اديان فلسفى جون بوديسم و
بسيارئى از اديان قديم آميخته به شري مثل
تثليث بابلى. تكليث رَومى. تثليث هندى و... كاملاً
از مجراى بحث خارج می شوند و حوزه تحقیقات
ماء منحصرببه اديائ مدعى اليهى بودن جون اسلام.
تيت بهودیت و زرتشتی کری می شود.
صفحه 6:
ps #2 ناشدگی
ale
ییاد الهی در اصل نخستین يك دين براى
اثبات حقانيت فعلى آن كلفى نيست؛ بلكه بليد موئق
بودن کتاب آسمانی از جهت مصون بودن از تحریف و
لاستكارى ما بشرى نيز 6ثبات شود
. نسخ ناشد"
© نسخ شدن يا نشدن يك دين از دو طريق به دست
می آید:
۱-عدم پیدایش شریعت حقه پسین
©* براساس اين ضابطه تا زملنى كه شريعت الهى
جديدى نازل نشود شريعت قبلى باقى است و با
پیدلیش شریعت جدید منسوخ خواهد شد. این رو
نسخ نشدن را په طور موقت ثابت می کند
o
6
با آمدن شريعت جديد براى هميشه شريعت ييشين
منسوخ شناخته می شود. زاين رو با آمدن شریعت
اسلامی همه شرایع پیشین برای هميشه منسوخ
خواهندبود.
۲ ادعای خ:
دینی که اصل الهی بودن و تحریف ناشدگی کتاب
آسمانی ّن اثبات شده باشد لگر ادعای خاتعیت کند.
به لحاط صدق قطعی لین ادعا نسخ ناپذیری آن بای
هميشه ثابت مى شود و ملاكى براى كتشف كذب و عدم
خقانيت همه اديان ادعليى يعدى خواهة شد بنابراین
خاتميت اسلام.به تنهليى دليل قاطع بر كذب و بطلان
همه إديان بعد از كن همجون آیین سعیک و بهائیت
می باشد. بر لين اساس حقانيت براى هميشه اختصاص
به دین مبین اسلام دارد.
صفحه 7:
فشرده و کوتاه. اشاراتی در مقایسه چند دین بزرگ خواهیم داشت:
للف) مهم ترين رکن اساسی یک دین. «خداشناسی» آن است. در لین راستا آموزه «توحید» در اسلام.
خردپذیرترین آموزه است و ادله استوار بسیاری بر آن گواهی می دهد. اثبات توحید به خودی خود: ابطال
كننده آموزه «تثليث» و «ثنويت» است. بنابرلين همين مسئله.به تنهليى براى إثبات عدم
غير توحيدى كافى است.
#2 بررسی تطبیقی ادیان براساس لین مسئله. تحقیقی گسترده و فراخ دامن می طلبد. در عین حال مور ۲
0
0
= > 3
4# ب) بسیاری از ادیان.به رغم دارا بودن پیشینه الهی. در طول تاریخ دچار تحریفات چشمگیری شده و , , .
اصالت خود را از دست داده اند. همین مسئله باعث شده که آموزه های خردستیز بسیاری دز این ادیان <
: a
۱ رخ نماید. اکنون از باب نمونه تنهابه چند نمونه از تحریفات عهسین اشاره می شود گفتنی است عهد
عتیق کتاب مقدس بهودیان و مسیحیان. هر دو است. و عهد جدید کتاب مقدس مسیحیان میْ باشد.
صفحه 8:
oF ۱. تناقضات:
© ارنست رنان دریاوه کتاب مقدس می نویسدد «هیچ تناقضی نبلید oe کتاب وجود داشته بل
,قشبت داده شده است که قلم از بیان آن شرم داردا!
4 درباره حضرت لوط(ع) , همچنین داستان شرم آوری درباره حضرت داوود(ع) در عهد قدیم (کتاپ دوم سموئیل) آمده . .
است:
صفحه 9:
© ۳.وجود اقسائه ها
وجود افسانه هایبی پلیه در کتاب مقدس. یکی دیگر از جنبه های تحریف
آن است+ از جملهمی توانبه کشتی گرفتن حشرت بعقوب با خدا و غلبه او بو
خدا, شاره کرد
«اوریگن» برجسته ترین عضو مکنب تفسیری اسکندریه در رابطه با وجود
اقسانه های غیرعتلاتی در عهدین می نویسد: «حتی اناجیل. معلو از چنین
عبالتی است: مانشد لین جمله که «وقتی که شیطان عیسی را بلای کوهی
ند می برد تا از آنجا قرو کل جهان و علمت كن راجه او نشان دهد»
خواننده دقیق ضدها عبارت مشیه دیگر در ناجیل عی یلبد:مطالبی که او را
متقاعد خواهشد ساخت که حوادئی که اصلاً ر نداده اند داخل گزارش
حوادثی شدهآند که به راستی وخ قاده اند
LS شناسی stan
مسیحیان معتقدند: آدم در بهشت به گناه آلوده و لین گناهبه حساب همذ
فرزتتان او آوشته شده است؛ یمن انسان الب دوش کشیدن بار كناه. به
دنیاعی لیدا حتی اگر چس از آمدنبه دنبا هیچ گناهی مرتکب نشود از طرف
دیگر هرگونه لاش و عمل او در رهلیی از لین as سودی نخواهد بخشید و
تصلیب و تنهابه دار كشيده شدن حضرت عيسى. كقاره ناه ذلتی و جبلی
انسان |
پس انشان خه با اختباز خویش کنهکار و پلید گشته ونه یا
گزبنش اختیاری خود پاک می شود.
توجیه ظلم و ستم و وک به سکوت در برابر
حاکمان ظللم.بهبهلنه لین است که آنان. حاکم و
سایهخدا در زمیتندا
۶ عم و معرفت ستطزیز
ستیزبا داش و آگاهی بشر هم دربن ملیه عقاید
مسیعی نهفنه است و هم در سیره زیب کلیسا در
نگرش مسیحی آنچه آدم را از بهشت بیرون راند
تناول درخت ممنوعه دانایی بو وجود آموزههای
غیرعقلانی, در كنار طرح مسئله تثليث و تجسيم و
وجود تتلقض هاى متعدد در متن كتاب مقدس .
دليل روشنى بر عدم حقانيت يهوديت و مسيحيت
امروزى در برابر اسلام است.
/. تحقيقات علمى و زيان شناخنى. بر عدم وفاقت
متون مقدس تكواهى دافه است:
توماس میشل . استاد الهيات مسبحى حى تويسد:
«کشر متفکران کاتولیک. ارتدوکس و پروتستان
عصر حاضر عصمت لفظی کتاب مقدس را مردود
می دانند.»
صفحه 10:
3 از جمله امتيازات مهم اسلام. عقلالیت. خردیذیری و بر از لن خردپروریآموزههای ناس نله در امور
مختلفی نمودار است. 5 4
42 نظام فکری و عقیدتی اسلام: (مانند خداشناسی. هستی شناسی. انسان شناسی. راهنماشناسی و فرجام
نظام اخلاقي أشلام نظام وفتارى و قوانين و دستورات ععلى؛ دعوت به تحقيق و پرست؟ رک ۳
4 خردپذیری آموزه های اسلام. از چنان وضوح و روشنی برخوردار است که قرن مجید. آدثيان را ee “hy هوشمنداته
و انتخاب خردمندلنه دين دعوت كرده و هر گونه تحمیل و اجبار و پذیرش کورکورانه دین را هی می کند: یشعاد
الّذِينَ يسْتَمعُون + پس بشارت ده بندگانم eae ش فرا داده و برترین
وا برمی گزینند» و « را الود م القى: هيج كونه تحميل و اجبار در مر ین روا زب
به خوبی راه هدلیت از ضللت روشن شد». لما مسيحيت كنونى 48 88S 28 Cole > و a 3
ناتولنن در حل رابطه تثليث و توحيد و تجسد و خدااتكارى مسيحمية جداسازى و كسست ايمان 3 0410 فت ۳0 ۱
دين وايمان را با عقل و خرد بيكانه ساخته است!
۱
2
3
صفحه 11:
© ۲-اسلام و علع.
3_به رغم آنچه در تعارض و ناسازگاری مسیحیتبا علم و معرفت بیان شد.
دین اسلام با دلثش و معرفت. پیوندی نزدیک و ناگسستنی دارد که در
سه حوزه چشمگیر و در خور توجه است:
٠. یک) تشویق به فراگیری دانش
© _ در لین عرصه اسلام گوی سبقت از هر مکتب و آثینی را ربوده است و از
لین هم فرلتر رفته و کسب دانش های لازم در جهت تأمین نیازمندی
های دنیوی و اغروی را ضروری دانسته است؛ چنان که پیامبراکرم( ص)
فرمود: أن طلب العلم فريضة على كل مسلم؛ هملنا علم آموزى بر هر
مسلمانی واچب است.» و نیز آمده است: عالمی كه از دانش او بهره برند
از هفتاد هزارعلبد برتر است. در کتاب های رولبی و تصوص دینی ابواب
مفصلی در این زمینه وجود دارد.
6 _دو) تقویت روحیه علمی:
6 اسلام روحیه پژوهشگری را ارچ می نهد و در مسیر حتیقت یابی و
معرفت اندوزى هيج مانعی نمی نهد قرقّن مجید آوای تحقیق و جست
وجوی آزاد و گزینش رهاورد معقول پژوهش را صلا داده و فرموده است:
«بشارت ده بندگانی را كه به سخنان كوش فرا داده و برترين آنها را برمی
گزینند.»
5 اسلام عند از الشامين ١
مطللب علعی است. ذر لین عرصه اسلام
هم در بردارنده مبلنی و پیش فرض های
عام و متافیزیکی علوم است و هم دارنده
بسیاری از گزاره های علمی, به گونه ای که
یکی از وجوه اعجاز کتاب آسمانی اسلام
اعجاز علمی ن شناخته شده تا آنجا که
دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان صدها
کتاب در باب رهاوردهای علمی قرلّن به
نگارش درآورده اند.
صفحه 12:
3 الف -کلام الهی؛ قر آن مجید کتابی است که تماماً از سوی خداوند. بر
پیلمبر(ص) نازل شده و تمام الفاظ و کلمات به کار رفته در آن, عیناً
کلام الهی است؛ در حللی که دیگر ادیان, از چنین لفر مهعی تهی
بودم وحتي ادعای آن را ندارند
© ب تحریفناپذیری؛ قرن کتلیی است تحریف ناپذیر که همواره
اصالت و عصمت خوذ وا در طی قرون حقظ و دست بشر را از
دستبرد تحریف کوتاه کرده است؛ در حللی که هیچ یک از ادیان
موجود. از این ویژگی برخوردار نیست.
8 ۳-معجزه جاوید و سند رسالت؛
gly Gale! انباث رتتاات وج چزه آورده اند لیکن کتاب
Om نتفای آنها: خی از معجزة و سند رس
أن بوده است. اما قرآن
خود معجزه است؛ یعنی هم کتاب رسالت است و هم برهان صدق
soll
از طرف دیگر این کتاب معجزه ای جاودان
و بلقی و سندی زنده بر رسالت است که
قرن ها و عصرها را در می توردد و همگان
را به تحدّی می طلبد.
در حللی که معجزات پیامبران پیشین.
فقط نزد حاضرین مشهود بوده و اثری از
ن باقی نیست و جوامع بشری از مشاهده
آن محرومند.
صفحه 13:
© ,۲ جامع نودن:
O از دیگر ویژگی های اسلام در برابر دیگر ادیان. جامع بودن آن
است. آتلام برنشه تکاملی بشر تا بایان تاریخ زا به آزمفان آورده
است. قرگن مطلبق تحقیقات با انجیل فرق دارد؛ زرا انجیل دارای
مکتب و روش فقاهتی نیست؛ بلکه به طور کلی محتویات آن مركب
است از قصص و روایات و بیانات تحریض و ترغیب بشر در نشر
عواطف و احساسات عللی و فداکاری و... ولی هیچ نوع عامل و
رابطه منطقی جللب و جاخبی که لین معلنی رابا یکدیگر وبط دهد
در انجیل وجود ندارد.
ا
كذشته قرآن مانند اناجيل نيست كه فقط به عنوان ميزان و
شاخصی دربره عقلید دینی و عبادت و عمل درباره ن شناخته
شده است؛ بلکه درا مکتب و روش آسیاسی نیز هست+ زیر تخت
رو تاج یابه تعبیر دیگر اساس دستگاه و سازمان سیاسی, روی اين
شالوده ریخته شده و هر نوع قانینی برای اداره امور کشور. از این
منبع گرفته می شود. و بالاخره کلیه مسائل حیلتی و مللی با اجازه
همین منبع و مصدر قانون گذاری» حل می شود.
ادیان. نظام حقوقی اصیل ّن است. این
مسئله بسیاری از اندیشمندان غرب را به
تحسین و اعجاب وا داشته است. اگر چه
لین مسئله در خیل نظام رفتاری و بحث از
«جامعيت اسلام» قلبل بررسی است. لیکن
جه جهت اهمیت وبژه ای که دارد به طور
مستقل مورد بررسی قرار عى كيرد. اولين
نكته قلبل توجه. نقشبی بدیل اسلام در
بنیان گذاری و توسعه حقوق بين الملل
صفحه 14:
اسلام دین خاتم است و این خانمیت» ارکان و
لوازمی دارد؛ از جمله:
1- نسخ شرایع پیشین؛ هر پیامبری که
شریعتی as ارمغان آورد. شریعت پیشین را
نسخ کرد و اسلام -به عنوان آخرین شریعت و
برنامه کامل ستعادت بشر از سوی خداوند -
ناسح همه شریعت های پیشین است.
2. نسع ناپذیری؛ دین و شریعت اسلامی به
bial خاتم بودنش؛ از پایایی و ماندگاری
برخوردار است. این دین هرگز نسخ نخواهد
شد و شریعت دیگری جایگزین آن نمی شود.
3- همگانی بودن؛ لازمه تاسقْبودن و پویایی
اسلام, آن است که این دین, بدیل ناپذیر»
همگانی و یگانه پرچمدار دعوت به سوی توحید
و وحدت بخش همه آدمیان تحت لوای توحید و
يكانه الشريقت و قانون,سمادت آفرین. خداوند
نبود خص ی یادا #یگر و تعار آموزه
های کتب مقدسبا ره آهردهای علمی و حاجات
عصری. اندیشمندان و متألهان غرب را بر آن
داشت کمبه عصری کردن دین, روی آورند؛ زرا
نه چشم پوشی از دستاوردهای نوین علمی و
نیازهای عصری امکان پذیر عی نمود و خه با
تعار می توان زیست و نه متون مقدس از
چنان اعتبر و وثاقت و درونمایه اي بر خوردار
بود که بر علم پیشی گیرد. از لین روییابلید با
دین معارش عقل و علم. خداحافظی کرد و با
برای جمع بین دینداری و زیستن در زمان Je
هین رلبه یتگ زملنهدرآورد و لین گزینه مقبول
اندیشمندان غربی شد.
منظور از عصری کردن دین. جایگزین ساختن
دین یا کتاب های آسمانی جدید و تفییر پیابی
آنها. همگام با تحولات عصری نیست؛ بلکه تغیپر
هم و ارلله قرائت های گوناگون"از دین به
تناسب تحولات فکری. فرهنگی و تاریخی است.
صفحه 15:
بنابرلین دین اسلامسبه علت در دسترس بودن متن وحی, جامعیت دین. هماهنگی اسلامبا علم و عقل. اجتهاد زنده و
پویا.هماهنگی دین,بافطرت ثلبت بشری. وجود قوانين Call برای نیازهایثلبت و قوانین متغیر بای یاژهای متفیر و
بسیاری از عوامل دیگر. حاجتبه عصری شدن و لجام گسیختگی در تفسیر دین را مسدود می آسازد. آنچه در اینجا "
لازم است تنهاشناغت نیازهایو شونده در طول مان و عرضه آنها بر منلبع دینی و گرفتن پاسخ از دیب اساس
متدلویٍی فهم دین است. اگر چه در لین عرصه نیز گاه برداشت های متفاوتی رخ عی نملید: ما چند تقاوت اساسی در .
اینجا وجود دارد؛ از جمله: * 5
.١ وجود برداشت های متفاوت تنها در پاره ای از آموزه های دینی؛ یعنی برخی از امور ظنی استنه همه آنها و شامل
امور یقینی و ضروری نمی شود.
ait 42 معتبر و خدشه ناپذیری وجود دارد که ملاک و معیار سنجش است و لاجرم هرگزبه آثار
انجامد.
ease نمی
4 افزون بر آنچه گذشت امتیازات دیگری برای اسلام قلبل شمارش است؛ از جمله: مورد بشارت انبیای پیشین بودن
اعتبار پذیری ادیانالهی و پیامبران پیشین از اسلام ...که به جهت اختصار از بررسی آنها خودداری می شود.
۱
صفحه 16:
۱
۲
صفحه 17: