کسب و کار مدیریت و رهبری

دوره آموزش بدو خدمت

dore_amoozeshe_badve_khedmat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دوره آموزش بدو خدمت”

دوره آموزش بدو خدمت

اسلاید 1: دوره آموزشبدو خدمتمعاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی گروه نوسازی و تحول اداری مرکز آموزش علمی کاربردی جهادکشاورزی

اسلاید 2: کلاس آموزش آشنایی با مأموریتها و ساختار وزارت جهادکشاورزی

اسلاید 3: تعریف سازمان ، ارکان ، ساختار و واحدهای سازمانی ساختار و وظایف دولت در قانون مدیریت خدمات کشوریمروری بر تشکیلات کلان دولتبرخی از فصول قانون تقسيمات كشوري فصل دوم – نظام تقسیمات كشوریتاریخچه وسیر تحول و تطور ساختار تشکیلاتی دولت در بخش کشاورزیتاریخچه شکل گیری نهاد جهاد سازندگی تفکیک وظایف وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی ( 1369) تشکیل وزارت جهاد کشاورزی وظایف اساسی وزارت جهاد کشاورزیشرح وظایف تفصیلی وزارت جهاد کشاورزیوظایف واحدهای استانی و چارت تشکیلاتیسازمانها، شرکت ها و مؤسسات وابستهخلاصه مطالب

اسلاید 4: چرا آموزش بدو خدمت ؟

اسلاید 5: شناخت ارکان ، اجزاء و ساختار یک سازمان مهمترین مولفه برای درک ابعاد ، خصوصیات و جایگاه استراتژیک آن سازمان خواهد بودنخستین گام کارکنان در ورود به یک سازمان .... آگاهی از کلیه زوایا ، اهداف ، ماموریتها و سایر اجزای ساختاری میباشد.

اسلاید 6: بهسازی و اصلاح هرم نیروی انسانی یک سازمان مستلزم مدیریت صحیح و ایجاد تعادل و اثربخشی در چرخه ورود به خدمت و خروج از خدمت آن سازمان خواهد بود. آنچه بیش از همه در چرخه بهسازی نیروی انسانی اهمیت دارد، تلفیق موثر تجارب سازمانی موجود با انگیزه و اشتیاق کارکنان جدید و نیز تسهیل جریان صحیح و انتقال مفاهیم و خصوصیات سازمان به کارکنان میباشد. ازاین رو عموما در آغاز خدمت کارکنان، بایستی بسیاری از اطلاعات مربوط به اهداف و وظایف، ساختار سازمانی، نیروی انسانی، فرایندهای کاری و... در قالب آموزشهای پایه به آنان ارائه گردیده تا حداکثربهره وری حاصل گردد.

اسلاید 7: تعریف سازمان :یک نهاد اجتماعی است که در آن تعدادی از افراد برای رسیدن به هدف یا اهدافی با هم همکاری می کنند و تصمیم یا تصمیماتی را می گیرند .

اسلاید 8: ارکان سازمان هر سازمان از 5 رکن تشکیل شده که شامل : مدیریت عالی مدیریت میانی هسته عملیاتی نیروهای فنی و تخصصی نیروهای ستادی و پشتیبانی مدیریت عالی : مدیرانی که در رأس سازمان قرار داشته و مسئولیت کل سازمان را به عهده دارند .مدیریت میانی : کسانی که واسطه بین مدیریت عالی و هسته عملیاتی هستندهسته عملیاتی : کارکنانی که در زمینه تولیدات (کالا یا خدمات) سازمان کارهای اصلی را انجام میدهند .نیروهای فنی و تخصصی : کارکنان کسانی هستند که معیارها و استانداردها را تعیین می کنند و در همان چارچوب پیش می روند.نیروهای ستادی و پشتیبانی : کسانیکه وظیفه ستادی و پشتیبانی دارند و در پیوند با فعالیتهای سازمان خدمات کمکی ارائه می نمایند.

اسلاید 9: تفکیک صف و ستاد:یکی از موضوعات مهم در مدیریت سازمانهای بزرگ تفکیک صف و ستاد از همدیگر است و هر اندازه سازمانها بزرگتر و پیچیده تر شوند، وجود صف و ستاد و تشخیص وظایف هر یک و روابط بین آنها از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. در سازمانهای کوچک و ساده، اصولاً موضوعی به نام صف و ستاد مطرح نیست. در این سازمانها یک مدیری به تنهایی قادر است افراد زیر دست خود را سازماندهی کند و رهبری آنها را در همه زمینه ها به عهده گیرد، وقتی سازمان گسترده می شود و تخصص های مختلف در آن شکل می گیرد، یک مدیر نمیتواند قدرت هماهنگی و فرماندهی در همه زمینه ها و بدون کمکهای جنبی و تخصصی از افراد دیگررا داشته باشد، زیرا اولاً قول انسان برای فراگیری همه تخصص ها و مهارتها کفایت نمی کند

اسلاید 10: ثانیاً قدرت و حیطه کنترل و مدیریت یک فرد محدود است بدین ترتیب قسمتهایی به نام ستاد که کار آن کمک به مدیریت است بوجود می آید. بحث های زیادی که درباره صف و ستاد وظایف آنها وجود دارد نشان دهنده این واقعیت است که تشخیص صف و ستاد بطور کاملاً مشخص و دقیق امکانپذیر نیست و یا حداقل مشکل است اما می توان در یک چارچوب کلی وظایف آنها را از یکدیگر جدا کرد.واحد های ستادی به دو دلیل در سازمان مورد توجه قرار می گیرند : 1- توسعه یافتن سازمان و مطرح شدن نیاز به بخشهای پشتیبانی برای حمایت از بخشهای عملیاتی. 2- افرایش پیچیدگی در فراگردها، جریان کارها، روشها و عناصر سازمانی، بویژه افزایش پیچیدگی فنی و فن آوری؛ زیرا هر چه پیچیدگی فنی در سازمان افزایش یابد، مدیریت مطلوب در سازمان، مستلزم ایجاد بخشهای تخصصی متنوعتری خواهد شد.

اسلاید 11: صف و وظایف آن فعالیتهای صف در یک سازمان فعالیتهایی هستند که مستقیماً در تأمین هدفهای آن سازمان نقش تعیین کننده دارند مثلاً پرستاران در بیمارستان نیروی صف هستند.از نظر زمانی فعالیتهای صف زودتر نقش خود را در موفقیت سازمان نمایان می سازند و شروع آن نیز همواره قبل از فعالیتهای ستاد است .از نظر فرماندهی و نظارت، واحدهای صف بر واحد و بخش های مادون خود، فرماندهی و نظارت مستقیم دارند. بدین ترتیب دستورات را خود صادر می کنند و گزارش کارها را نیز مستقیماً دریافت می نمایند.

اسلاید 12: ستاد و وظایف آن فعالیتهای ستاد دریک سازمان، فعالیتهایی هستند که بطور غیر مستقیم در تأمین هدفهای سازمان، نقش دارند بنابراین در یک سازمان، واحدهای برنامه ریزی ، کارگزینی و نظایر آن جزء واحد های ستادی محسوب می شوند. واحدهای ستادی بر واحد های صف، فرماندهی و نظارت مستقیم ندارند بلکه نظرات و پیشنهادات آنها، از طریق واحدهای صف و با رعایت سلسله مراتب ابلاغ می گردد به عبارت دیگر وظایف واحدهای صف وظایف اجرایی می باشد در حالیکه وظایف واحد های ستادی وظایف مشورتی، برنامه ریزی و خدمات تخصصی برای کمک به اجرای وظایف صف می باشد.

اسلاید 13: اصولاً بخشی از وظایف چنانچه به عهده واحدهای صف گذارده شود نمی تواند درست و دقیق صورت گیرد. مثلاً ارزیابی کار سازمان توسط رئیس سازمان از طریق واحد های ستادی انجام می شود و این بخصوص از آن جهت اهمیت دارد که این کار باید بیطرفانه و منصفانه انجام گیرد در حالیکه ارزیابی کار سازمان توسط واحدهای صف که خود مسئول اجرای عملیات و حصول نتایج هستند نمی تواند جدا از قضاوتهای مسئولان صف و بیطرفانه صورت پذیرد.

اسلاید 14: ساختار سازمانیروابط میان واحدهای سازمانی که حدود اختیارات، سلسله مراتب، سطوح فرماندهی و نحوه تقسیم و توزیع وظایف میان واحدها را نشان می دهد و شامل شرح وظایف ، نمودار سازمانی و پستهای سازمانی می باشد.

اسلاید 15: نمودار سازمانییک نماد قابل رویت از نحوه انجام فعالیتهای افراد در سازمان است به نحوی که در یک نگاه کلی به ما می نمایاند که چه افرادی درچه جاهایی از سازمان قرار دارند و چه کارهایی را می خواهند انجام دهند و به چه کارهایی مشغولند.نمودار سازمانی ترکیب رسمی سازمان را منعکس می کند و می تواند بعنوان یک وسیله باارزش مورد استفاده قرار گیرد. نمودار سازمانی همچنین می تواند در نشان دادن اختیار و مسئولیت فعالیت ها و کانالهای ارتباطی مؤثر واقع شود. ممکن است این طور تصور شود که سازمان فقط گروهی از فعالیت ها، قسمت ها یا واحد هاست اما نمودار سازمانی که تصویری از ساخت سازمان را منعکس می کند در واقع وسیله ای است که از طریق آن می توان به کل سازمان، اجزای آن و روابط بین آنها پی برد.

اسلاید 16: سطح سازمانی هر یک از مقاطع تشکیل دهنده سلسله مراتب سازمانی است که در رده فرماندهی سازمان قرار دارند. واحد سازمانی از اجزاء ساختار سازمانی است که در قالب یکی از انواع تشکل های سازمانی ( معاونت، اداره کل، دفتر مدیریت، اداره گروه و ...) عهده دارانجام وظایف هم جنس و مرتبط با اهداف دستگاه اصلی می باشد. در رأس هر واحد پست سازمانی متناسب با اختیارات آن پیش بینی می شود.

اسلاید 17: انواع واحدهای سازمانی 1- معاونت معاونت بالاترین سطح سازمانی پس از بالاترین مقام دستگاه می باشد که انجام بخشی از وظایف مرتبط با اهداف دستگاه را برعهده دارد.2- مرکز واحد سازمانی است که انجام بخشی از وظایف دستگاه یا معاونت را در زمینه فعالیت های مطالعاتی، تحقیقاتی، آموزشی یا اجرایی به صورت متمرکز در سطح ملی بر عهده دارد و در مقایسه با سایر واحد های تابعه از اختیارات اداری و مالی بیشتری برخوردار می باشد. در ساختار داخلی مرکز متناسب با نوع وظایف آن گروه یا اداره پیش بینی می شود.

اسلاید 18: 3- اداره کل سطح سازمانی است که عهده دار انجام بخشی از وظایف متجانس معاونت و یا دستگاه می باشد و وجه غالب وظایف آن اجرایی است در رأس آن مدیرکل قرارمی گیرد. وظایف اداره کل در قالب اداره سازماندهی می شود.4- دفتر سطح سازمانی است که عهده دار انجام بخشی از وظایف متجانس معاونت و یا دستگاه می باشد و وجه غالب وظایف آن مطالعاتی، آموزشی یا تحقیقاتی است در رأس دفتر، مدیر کل قرار می گیرد. 5- مدیریتسطح سازمانی است که انجام بخشی از وظایف معاونت یا دستگاه را در زمینه فعالیت های مطالعاتی، تحقیقاتی و اجرایی بر عهده دارد و در مقایسه با دفتر و اداره کل از نظر اندازه و حجم فعالیت ها در حد نازل تری است. در رأس مدیریت مدیر قرار می گیرد.

اسلاید 19: 6- اداره سطح سازمانی است که عهده دار انجام چند وظیفه از وظایف اداره کل و مدیریت می باشد. وجه غالب وظایف ( اداره ) اجرایی است. اداره فاقد واحد تابعه است و در رأس آن رئیس قرار می گیرد. 7- گروهسطح سازمانی است که عهده دار انجام چند وظیفه از وظایف دفتر یا مدیریت می باشد ماهیت وظایف گروه مطالعاتی و تحقیقاتی است گروه فاقد واحد تابعه است و در رأس آن رئیس قرار دارد.

اسلاید 20: واحد تابعه واحدی است که از نظر سیاست و خط مشی و نیز امور اداری، مالی و تشکیلاتی تابع دستگاه اصلی بوده و فاقد شخصیت مستقل حقوقی است. جایگاه سازمانی واحدهای تابعه در طول دستگاه اصلی می باشد.واحد وابسته واحدی است که دارای سیاست و خط مشی و نیز امور اداری، مالی و تشکیلاتی مستقل بوده و همچنین دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشد. جایگاه سازمانی واحدهای وابسته هم عرض و در راستای وظایف دستگاه اصلی می باشد.

اسلاید 21: ساختار و وظایف دولت در آئینه قانون مدیریت خدمات کشوری فصل اول – تعاریف ماده 1- وزارتخانه : واحد مشخصی است که تحقق یک یا چند هدف از اهداف دولت را بر عهده دارد و به موجب قانون ایجاد شده یا می شود و توسط وزیر اداره می­گردد. ماده 2- مؤسسه دولتی : واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد شده و با داشتن استقلال حقوقی، بخشی از وظایف و اموری را که بر عهده یکی از قوای سه گانه و سایر مراجع قانونی قانونی می باشد انجام می دهد. کلیه سازمانهایی که در قانون اساسی نام برده شده است در حکم مؤسسه دولتی شناخته می شود.

اسلاید 22: ماده 3- مؤسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی : واحد سازمانی مشخصی است که دارای استقلال حقوقی است و با تصویب مجلس شورای اسلامی ایجاد شده یا می شود و بیش از پنجاه درصد ( 50% ) بودجه سالانه آن از محل منابع غیر دولتی تأمین گردد و عهده دار وظایف و خدماتی است که جنبه عمومی دارد.ماده 4- شرکت دولتی: بنگاه اقتصادی است که به موجب قانون برای انجام قسمتی از تصدی های دولت به موجب سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری جزء وظایف دولت محسوب می­گردد، ایجاد و بیش از پنجاه درصد (50%) سرمایه و سهام آن متعلق به دولت می­باشد هر شرکت تجاری که از طرق سرمایه گذاری وزارتخانه­ها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی منفرداً یا مشترکاً متعلق به واحدهای سازمانی فوق الذکر باشد شرکت دولتی است.تبصره 1- تشکیل شرکتهای دولتی تحت هر یک از عناوین فوق الذکر صرفاً با تصویب مجلس شورای اسلامی مجاز است. همچنین تبدیل شرکتهایی که سهام شرکتهای دولتی در آن ها کمتر از پنجاه درصد(50% ) است با افزایش سرمایه به شرکت دولتی ممنوع است.تبصره 2- شرکتهایی که به حکم قانون یادادگاه صالح، ملی و یا مصادره و شرکت دولتی شناخته شده یا می شوند، شرکت دولتی تلقی می­گردند. تبصره 3- احکام «شرکتهای دولتی » که در این قانون ذکر شده بر کلیه شرکتهایی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است نیز اعمال خواهد شد.

اسلاید 23: ماده 5- دستگاه اجرائی : کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیر دولتی، شرکتهای دولتی و کلیه دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی بانکها و بیمه های دولتی، دستگاه اجرائی نامیده می شود. ماده 6- پست سازمانی : عبارت است از جایگاهی که در ساختار سازمانی دستگاههای اجرائی برای انجام وظایف و مسؤلیتهای مشخص ( ثابت و موقت ) پیش بینی و برای تصدی یک کارمند در نظر گرفته می شود. پستهای ثابت صرفاً برای مشاغل حاکمیتی که جنبه استمرار دارد ایجاد خواهد شد. ماده 7- کارمند دستگاه اجرائی : فردی است که بر اساس ضوابط و مقررات مربوط به موجب حکم و یا قرارداد مقام صلاحیت دار در یک دستگاه اجرائی به خدمت پذیرفته می شود.

اسلاید 24: ماده 8- امور حاکمیتی : آن دسته از اموری که تحقق آن موجب اقتدار و حاکمیت کشور است و منافع آن بدون محدودیت شامل همه اقشار جامعه گردیده و بهره مندی از این نوع خدمات موجب محدودیت برای استفاده دیگران نمی شود. از قبیل :الف – سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت در بخشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی. ب – برقراری عدالت و تأمین اجتماعی و باز توزیع درآمد .ج – ایجاد فضای سالم برای رقابت و جلوگیری از انحصار و تضییع حقوق مردم.د – فراهم نمودن زمینه ها و مزیتهای لازم برای رشد و توسعه کشور و رفع فقر و بیکاری.ه – قانونگذاری، امور ثبتی، استقرار نظم و امنیت و اداره امور قضائی. و- حفظ تمامیت اراضی کشور و ایجاد آمادگی دفاعی و دفاع ملی.ز – ترویج اخلاق، فرهنگ و مبانی اسلامی و صیانت از هویت ایرانی، اسلامی.ح – اداره امور داخلی، مالیه عمومی، تنظیم روابط کار و روابط خارجی.ط – حفظ محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی و میراث فرهنگی. ی – تحقیقات بنیادی، آمار و اطلاعات ملی و مدیریت فضای فرکانس کشور.ک – ارتقاء بهداشت و آموزش عمومی، کنترل و پیشگیری از بیماریها و آفتهای واگیر، مقابله و کاهش اثرات حوادث طبیعی و بحرانهای عمومی. ل – بخشی از امور مندرج در مواد (9)، (10) و (11) این قانون نظیر موارد مذکور در اصول بیست و نهم (29) و سی ام (30) قانون اساسی که انجام آن توسط بخش خصوصی و تعاونی و نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی با تأیید هیأت وزیران امکانپذیر نمی باشد. م – سایر مواردی که با رعایت سیاستهای کلی مصوب مقام معظم رهبری به موجب قانون اساسی در قوانین عادی جزء این امور قرار می گیرد

اسلاید 25: ماده 9- امور اجتماعی، فرهنگی و خدماتی : آن دسته از وظایفی است که منافع اجتماعی حاصل از آنها نسبت به منافع فردی برتری دارد و موجب بهبود وضعیت زندگانی افراد می گردد، از قبیل ؛ آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای، علوم و تحقیقات، درمان، توانبخشی، تربیت بدنی و ورزش، اطلاعات و ارتباطات عمومی و امور فرهنگی، هنری و تبلیغات اسلامی.ماده 10- امور زیر بنایی؛ آن دسته از طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای است که موجب تقویت زیر ساختهای اقتصادی و تولید کشور می گردد، از قبیل : طرحهای آب و خاک و شبکه های انرژی، ارتباطات و راه .ماده 11- امور اقتصادی ؛ آن دسته از اموری است که دولت، متصدی اداره و بهره برداری از اموال جامعه است و مانند اشخاص حقیقی و حقوقی در خصوصی عمل می کند، از قبیل : تصدی در امور صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل، بازارگانی، مسکن و بهره برداری از طرحهای مندرج در ماده (10) این قانون.

اسلاید 26: مروری بر تشکیلات کلان دولت ساختار كلان مديريت و اداره امور در ايران (وضعيت موجود)مطابق قانون اساسي، بالاترين مقام اجرايي كشور رييس جمهور است كه پس از مقام رهبري عالي‌ترين مقام رسمي كشور محسوب مي‌شود، و رياست قوه مجريه را جز در اموري كه مستقيماً به رهبري مربوط مي‌شود، بر عهده دارد (اصل يكصدو سيزدهم) و در برابر ملت و رهبر و مجلس شوراي اسلامي مسئول است (اصل يكصدوبيست دوم). مسئوليت اجراي قانون اساسي نيز با اوست.

اسلاید 27: پس از رييس جمهور، هيئت وزيران قرار دارد. هيئت وزيران به عنوان يك نهاد سياسي داراي شخصيت حقوقي مستقل از اعضاي خود است. اين نهاد به موجب قوانين كشور داراي صلاحيت‌هاي معيني همچون تصويب لوايح قانوني براي ارائه به مجلس، وضع تصويب نامه و آيين نامه‌هاي اجرايي براي قوانين و تهيه بودجه سالانه كشور است. تصويب نامه‌ها و آيين نامه هاي دولت و مصوبات كمسيون هاي فرعي وابسته به هيئت وزيران، نمي‌بايست برخلاف قوانين جاري كشور باشد. به همين جهت اين تصويب‌ نامه‌ها، به اطلاع رييس مجلس شوراي اسلامي مي‌رسد تا در صورتي كه بر خلاف قوانين باشد، با ذكر دليل از هيئت دولت بخواهد تا در آنها تجديد نظر كنند (اصل يكصد و سي و هشتم)، رييس جمهوري رياست هيئت وزيران را بر عهده داشته، بر كار وزيران نظارت دارد و در برابر مجلس نيز مسئول اقدامات هيئت وزيران است.

اسلاید 28: مجلس مي تواند هيئت وزيران و يا هر يك از وزراء را استيضاح كند. پس از استماع مقامات استيضاح شده، اگر وزير يا وزيران راي نياورند، عزل خواهند شد و هيئت وزيران جديد تشكيل مي‌شوند و وزراي قبلي نمي‌توانند در هيئت وزيران جديد عضويت داشته باشند.اعضاي مجلس شوراي اسلامي همچنين مي توانند پس از استيضاح رييس جمهور به عدم كفايت رييس جمهور راي دهند (اصل هشتاد و نهم). تشكيلات اداري هيأت وزيران عبارت از چند كمسيون فرعي و يك دفتر هيئت دولت در نهاد رياست جمهوري است.

اسلاید 29: پس از هيئت وزيران، وزرا قرار دارند كه سرپرستي وزارتخانه‌هاي مختلف، موسسات دولتي و شركتهاي دولتي و شعب استاني و شهرستاني آنها را بر عهده دارند. به جز برخي وزرا، مانند وزراي كشور و خارجه كه وظايف آنها را نمي‌توان در قالب بخش خاصي گنجانيد، بقيه وزرا هر كدام مديريت يك يا چند بخش را در كل كشور بر عهده دارند و در مسائل آن بخش در مقابل رييس جمهور و مجلس مسئولند. هر وزير در مورد اموري كه به تصويب هيئت وزيران ميرسد، مسئول اعمال ديگر نيز هست (اصل يكصد و سي و هفتم). نامزدهاي وزارت فقط در صورتي كه راي اعتماد مجلس را داشته باشند، مي‌توانند وزير شوندو هر گاه توسط مجلس استيضاح شوند، مجدداً بايد راي اعتماد بگيرند و در صورتي كه موفق به اين كار نشوند، عزل مي‌شوند. علاوه بر مجلس، شخص رييس جمهور نيز مي‌تواند وزير را عزل كند.

اسلاید 30: بدين ترتيب در سطوح مياني يا محلي، نهاد‌هاي حكومتي وجود ندارد. در ايران قانون تقسيمات كشوري وجود دارد که بارها مورد تجديد نظر قرار گرفته‌ است که به موجب آن مي‌توان نهادهاي حكومتي در سطوح مياني يا محلي ايجاد كرد، اما اين نهادهاي حكومتي محلي در واقع شعب حكومت مركزي محسوب مي‌شوند و نه حكومت هاي مستقل، با اين وجود اين ويژگي‌ها به هيچ عنوان مانع تمركززدايي نيست.

اسلاید 31: برخی از فصول قانون تقسيمات كشوري فصل اول – تعاريفماده 1- عناصر تقسيمات كشوري عبارتند از: روستا، دهستان، شهر، بخش، شهرستان و استانماده 2- روستا واحد مبداء تقسيمات كشوري است كه از لحاظ محيط زيستي (وضع طبيعي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي ) همگن بوده كه با حوزه و قلمرو معين ثبتي يا عرفي مستقل كه حداقل تعداد 20 خانوار يا صد نفر اعم از متمركز يا پراكنده در آنجا سكونت داشته باشند و اكثريت ساكنان دائمي آن بطور مستقيم و غير مستقيم به يكي از فعاليتهاي كشاورزي، دامداري، باغداري بطور اعم و صنايع روستايي و صيد و يا تركيبي از اين فعاليتها اشتغال داشته باشند و در عرف به عنوان ده، آبادي، دهكده يا قريه ناميده مي شده است.ماده 3- دهستان كوچكترین واحد تقسیمات كشوری است كه دارای محدوده جغرافیایی معین بوده و از به هم پیوستن چند روستا، مكان، مزرعه همجوار تشكیل می شود كه از لحاظ محیط طبیعی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی همگن بوده و امكان خدمات رسانی و برنامه ریزی در سیستم و شبكه واحدی را فراهم می نماید

اسلاید 32: ماده 4 - شهر محلی است با حدود قانونی كه در محدوده جغرافیایی بخش واقع شده و از نظر بافت – اجتماعی، اشتغال و سایر عوامل دارای سیمائی با ویژگیهای خاص خود بوده بطوری كه اكثریت ساكنان دائمی آن در مشاغل كسب، تجارت، صنعت، كشاورزی، خدمات و فعالیتهای اداری اشتغال داشته و در زمینه خدمات شهری از خود كفائی نسبی برخوردار و كانون مبادلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حوزه جذب و نفوذ پیرامون خود بوده و حداقل دارای ده هزار نفر جمعیت باشد. ماده 5 - بخش عشایری واحدی است كه از تقسیمات كشوری كه با داشتن یك بخشدار سیار مسئول گرفتن خدمات و هماهنگی با ادارات مربوطه خواهد بود و عشایر در فصول مختلف در هر منطقه كه اسكان می كنند تابع فرمانداری و استانداری همان منطقه هستند.

اسلاید 33: ماده 6 - بخش واحدی است كه از تقسیمات كشوری كه دارای محدوده جغرافیایی معین بوده و از به هم پیوستن چند دهستان همجوار مشتمل بر چندین مزرعه مكان روستا و احیاناً شهر كه در آن عوامل طبیعی بر اوضاع اجتماعی و فرهنگی اقتصادی و سیاسی واحد همگنی را به وجود می آورد به نحوی كه با در نظر گرفتن تناسب وسعت جمعیت و ارتباطات و دسترسی و سایر موقعیتها نیل به اهداف و برنامه ریزیهای دولت در جهت احیاء امكانات طبیعی و استعدادهای اجتماعی و توسعه امور رفاهی و اقتصاد آن تسهیل گردد. ماده 7 - شهرستان واحدی از تقسیمات كشوری است با محدوده جغرافیایی معین كه از به هم پیوستن چند بخش همجوار كه از نظر عوامل طبیعی اجتماعی اقتصادی سیاسی فرهنگی واحد متناسب و همگنی را بوجود آورده اند. ماده 8- وزارت كشور موظف است ظرف مدت 3 ماه با همكاری سازمان برنامه و بودجه و مركز آمار درجات تراكم را تعیین و به تصویب هیات وزیران برساند

اسلاید 34: ماده 9- استان واحدی از تقسیمات كشوری است با محدوده جغرافیایی معین كه از به هم پیوستن چند شهرستان همجوار با توجه به موقعیتهای سیاسی اجتماعی فرهنگی اقتصادی و طبیعی تشكیل می شود. ماده 10- دولت موظف است با حفظ جهات سیاسی اجتماعی هر روستا را به نزدیكترین مركز دهستان و هر دهستان را به نزدیكترین مركز بخش و هر بخش را به نزدیكترین مركز شهرستان و هر شهرستان را به نزدیكترین مركز استان منظم نماید. ماده 11- بخشها ، شهرها ، شهرستانها و استانهایی كه فاقد شرایط مذكور در این قانون هستند با همان عنوان باقی می مانند دولت موظف است حتی الامكان اینگونه واحدها را با شرایط مندرج در این قانون منطبق گرداند.

اسلاید 35: فصل دوم – نظام تقسیمات كشوریماده 12 -از لحاظ نظام اداری دهستان تابع بخش و بخش تابع شهرستان و شهرستان تابع استان و استان تابع تشكیلات مركزی خواهد بود. ماده 13- هر گونه انتزاع، الحاق، تبدیل، ایجاد و ادغام و نیز تعیین و تغییر مركزیت و تغییر نام و نامگذاری واحدهای تقسیمات كشوری، به جز استان بنا به پیشنهاد وزارت كشور و تصویب هیأت وزیران خواهد بود. ماده 14 - رعایت محدوده كلیه واحدهای تقسیماتی برای تمامی واحدها و سازمان های اداری (اجرائی و قضایی) و نهادهای انقلاب اسلامی كشور لازم است.

اسلاید 36: ماده 15 - وزارت كشور موظف است ظرف مدت 3 ماه لایحه قانونی حدود وظایف و اختیارات مسئولین واحدهای تقسیمات كشوری را تهیه و جهت تصویب به مجلس اسلامی تقدیم نمایدماده 16- وزارت كشور موظف است ظرف 6 ماه از تاریخ تصویب این قانون آئین نامه های اجرائی آن را تهیه وپس از تصویب هیأت دولت به مورد اجرا گذارد. ماده 17- دولت موظف است همزمان با تهیه آئین نامه های اجرائی آخرین آمار جمعیت كشور را تهیه و بر اساس آن این قانون را اجرا نماید. ماده 18 - وزارت كشور موظف است اجراء این قانون را از نقاط دور افتاده و محروم آغاز نماید.

اسلاید 37: بخش انرژی و زیر بناییبخش فرهنگی و اجتماعیبخش صنعتبخش خدمات و بازرگانیبخش کشاورزی سیاست گزاری برنامه ریزی نظارت هماهنگی حمایتبرنامه ریزی سیاست گزاری هدایتحمایتنظارتبرنامه ریزی سیاست گزاری هدایتحمایتنظارتبرنامه ریزی سیاست گزاری هدایتحمایتنظارتبرنامه ریزی سیاست گزاری هدایتحمایتنظارتبرنامه ریزی سیاست گزاری هدایتحمایتنظارتسیاست گزاری برنامه ریزی نظارت هماهنگی تصمیم گیری حمایتنمودار نظام وظایف مدیریتی دولت و پراکندگی آن در مجموعه نظام اداری و اجرایی کشور

اسلاید 38: 1- برنامه ریزی امروزه برنامه ریزی به عنوان ابزاری مؤثر در خدمت مدیریت و رهبری جوامع مختلف قرار گرفته است و ساختار وجودی سازمانها و وظایف دولت و عوامل محیطی آنچنان پیچیده شده اند که بدون برنامه ریزی دقیق و جامع قادر به رقابت، پیشرفت و توسعه نخواهند بود. یکی از اصول برنامه ریزی این است که قبل از دست یافتن به هدف مورد نظر و قبل از آغاز هر فعالیت و تلاش فیزیکی باید تلاش ذهنی و به عبارت دیگر برنامه ریزی صورت گیرد و به همین جهت برنامه ریزی شالوده مدیریت اجتماع را تشکیل می دهد و وظیفه برنامه ریزی در رأس هرم وظایف مدیریتی دولت است و دولت و مجموعه سازمانها ی دولتی قبل از آنکه بخواهند کنترل کرده و یا سازماندهی نمایند باید برنامه ریزی صحیح داشته باشند زیرا اعمال برنامه ریزی نشده را نمی توان کنترل کرد برنامه ریزی اهداف تمام تلاشها و فعالیتها را معین کرده، برنامه های دستیابی به آن اهداف را نیز طرح ریزی می کند تا مدیران بدانند چه نوع ساختار سازمانی باید انتخاب کنند و با چه سبک هدایت کنند و چه استاندارد هایی برای کنترل عملیات لازم است .برنامه ریزی از انواع مختلف اعم از کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در مجموعه دولت صورت می گیرد ولی بدنه دولت به عنوان یک وظیفه اساسی درگیر آن نیست بلکه دارای یک ساختار تشکیلاتی متمرکزبرای تولی گری برنامه های کلان دارد.

اسلاید 39: 2- سیاست گذاری سیاست گذاری و خط مشی های عمومی و اجرایی یک جامعه معمولاً در عرصه سازمانهای بزرگ و کوچک آن جامعه و در مراتب سازمانی و شبکه های ارتباطات بین سازمانی و تحت نفوذ قوانین و مقررات و ضوابط اساسی و سازمانی شکل گرفته و موجودیت پیدا می کند .در نظام جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری بعنوان تعیین کننده سیاستهای کلی نظام، ناظر بر حسن امور اجرایی در کشور بوده و اصول کلی سیاستهای نظام را که راهنمای سایر مراجع سیاست گذاری باشد معین می سازند و پس از ایشان هر یک از قوا به نوعی در فرایند خط مشی گذاری عمومی جامعه و سیاست گذاری داخلی خود عامل بوده و تأثیر مستقیم دارند قوه مجریه نیز در حدود اختیارات خود برای انجام وظائف محوله و برای اداره و هدایت امور سازمانها و ساختارهای اجرایی خود به سیاست گذاری و خط و مشی گذاری عمومی و سازماندهی می پردازد.

اسلاید 40: 3- هدایت مجموعه اقدامات، تمهیدات و کنشهایی که برای پیشبرد فعالیتهای یک سازمان در چارچوب اهداف، ماموریتها و وظایف صورت میپذیرد در زمره فعالیتهای هدایتی قرار دارد. هدایت در حقیقت راهبری امور است بگونه ای که در چارچوب وظایف تعیین شده به هدف منتهی شوند. لذا در صورت عدم هدایت یک حرکت و یا یک برنامه، فعالیتها از مسیر درست منحرف شده و به سمتی غیر از آنچه در چارچوب وظایف و اهداف سازمان تعریف شده، متمایل میشوند.4- حمایتمجموعه اقدامات و تمهیداتی که برای پشتیبانی و حمایت از فعالیتها و وظایف یک سازمان انجام میپذیرد امور حمایتی نام دارد. حمایت مجموعه ای از امکانات، اعتبارات، پشتیبانی ها، ابزار، مشاوره ها و اقداماتی است که عوامل یک سازمان را در رسیدن به هدف نهایی کمک نموده و در صورت عدم وجود موجب ایجاد نقصان در فعالیتها و برنامه های سازمان خواهد شد.

اسلاید 41: 5- نظارت یکی از اصولی که در کنشها و عملکرد مدیریت هر سازمانی پیوسته مطرح است و وجود آن برای صحت فرایند مدیریت در سازمان ضروری است اصل کنترل ( نظارت ) است. مفهوم و محتوای کنترل و نظارت از جمله مفاهیمی است که بیان یک تعریف کامل و فاقد نقصان برای آن امکان پذیر نبوده و مفهوم آن در ارتباط مستقیم با 4 عامل یاد شده فوق میباشد. نظارت، اعمال کنترل، مراقبت و پایش در انجام صحیح فعالیتهاست و یکی از مهمترین ارکان اعمال حاکمیت محسوب میگردد.

اسلاید 42: تاریخچه وسیر تحول ساختار تشکیلاتی دولت در بخش کشاورزی 1-وزارت تجارت و زراعت سال 1289 2-وزارت فلاحت و تجارت و فوائد عامه 3-وزارت اقتصاد ملی در سال 13094- اداره کل فلاحت در سال 13105-اداره کل فلاحت و صناعت در سال 1312 6- اداره کل فلاحت در سال 13147- اداره کل کشاورزی در سال 13178- وزارت کشاورزی در سال 13209- تجدید نظر اساسی در ساختار وزارت کشاورزی در فاصله سالهای 1320 تا 134010- گسترش تشکیلات وزارت کشاورزی با آغاز اصلاحات اراضی در سال 1341 11- ایجاد چهار وزارتخانه در امر کشاورزی در سال 1346الف ) وزارت اصلاحات اراضی و تعاون روستایی ب )وزارت تولیدات کشاورزی و مواد مصرفی ج ) وزارت منابع طبیعی  د ) وزارت کشاورزی 12- وزارت کشاورزی و منابع طبیعی در سال 135013- وزارت تعاون و امور روستاها در اواخر سال 134914- وزارت کشاورزی و عمران روستایی طبق قانون سال 135615- تشکیل مراکز خدمات روستایی در سال 1358 16- انجام اصلاحات در تشکیلات وزارت کشاورزی با تشکیل وزارت جهاد سازندگی ، در سال 1362 17- شورای عالی کشاورزی در سال 1362

اسلاید 43: تاریخچه وسیر تحول و تطور ساختار تشکیلاتی دولت در بخش کشاورزی 1-وزارت تجارت و زراعت در تشکیلات دولتی برای اولین بار در سال 1289 وزارت تجارت و زراعت ایجاد گردید. ( در زمان ناصرالدین شاه ) به نظر می رسد قرار گرفتن زراعت و تجارت در کنار هم از آنجا ناشی شده باشد که دخالت دولت در هر دو زمینه جنبه نظارتی داشته است و به عبارتی در آن زمان نیز کشاورزی همانند تجارت کاملاً در قلمرو بخش خصوصی قرار داشته است . 2-وزارت فلاحت و تجارت و فوائد عامه پس از استقرار مشروطیت، وزارت تجارت و زراعت در فوائد عامه ادغام گردید و وزارت فلاحت و تجارت و فوائد عامه تشکیل شد نوع و ماهیت دخالت دولت در امر کشاورزی در این ادغام نیز تبلور دارد. مسئولیت دولت در قبال حمایت از فوائد عامه و یا تأمین حوائج عامه از دو طریق انجام میشده است یکی از طریق حمایت از بخش کشاورزی و دیگر از طریق حمایت از بخش تجارت. این دو زمینه تنها زمینه های فعالیت اقتصادی به شمار می رفته و دولت بعنوان مسئول اداره امور عمومی نظارت بر آن در جهت تأمین منافع عمومی وظیفه خود تلقی می کرده است.

اسلاید 44: 3-وزارت اقتصاد ملی در سال 1309 هجری شمسی وزارت طرق و شوارع و اقتصاد ملی تشکیل گردید و قسمت تجارت و فلاحت وزارت مزبور تفکیک و بصورت وزارت اقتصاد ملی در آمد. تبدیل وزارت فلاحت و تجارت و فوائد عامه به اقتصاد ملی، صحه ای بر این امر بوده که تجارت و فلاحت در آن زمان دو زمینه اصلی اقتصاد بوده است با تشکیل این وزارت وظایف دولت در بخش کشاورزی شکل روشنتری به خود گرفت. چرا که دولت موظف شده بود که بخش کشاورزی را در جهت توسعه کشاورزی و افزایش تولیدات کشاورزی از باب فنی ارائه خدمات زیر بنایی حمایت وهدایت کند. علاوه بر این دولت مکلف شده بود که در جهت جفظ گسترش و بهره برداری از منافع طبیعی کشور اقدام نماید. در این مقطع زمانی بر ای اولین بار مسئله وظایف دولت در قالب منابع طبیعی و ترویج کشاورزی در جهت افزایش تولید بعنوان وظایف اساسی دولت در این بخش مطرح میگردد.  4- اداره کل فلاحت در سال 1310 قسمت امور کشاورزی از وزارت اقتصاد ملی جدا شد و اداره کل فلاحت بطور مستقل تشکیل گردید.

اسلاید 45:  5-اداره کل فلاحت و صناعت :در سال 1312 اداره کل فلاحت به اداره کل صناعت و فلاحت تبدیل شد. 6- اداره کل فلاحت در سال 1314 اداره کل صناعت و فلاحت تفکیک گردید و امور کشاورزی بصورت مستقل درقالب اداره کل فلاحت شکل گرفت در هیمن سال مدرسه عالی فلاحت نیز تحت نظر این اداره کل تشکیل گردید

اسلاید 46: 7- اداره کل کشاورزیدر سال 1317 بنا به تصمیم فرهنگسان ایران کلمه کشاورزی جایگزین فلاحت گردید و در نتیجه اداره کل فلاحت به اداره کل کشاورزی تغییر نام داد در این زمان وظایف دولت در بخش کشاورزی رامی توان به سه دسته عمده تقسیم نمود .دسته اول : وظایف دولت در رابطه با حفظ جنگلها و مراتع و اقدام در بهبود آنها .دسته دوم : وظایف تحقیقاتی و ترویجی دسته سوم : وظایف مربوط به ارائه خدمات پشتیبانی و ایجاد تأسیسات زیربنایی بدین ترتیب ملاحظه میگردد که با استقلال فعالیتهای دولت در بخش کشاورزی از دیگر فعالیتها تنوع و گستردگی بیشتری در وظایف در این بخش ایجاد می شود .اداره کل کشاورزی درآن زمان دارای چهارده اداره و دو بنگاه ( بنگاه حصارک و بنگاه هواشناسی ) بوده است در راستای حفظ و حراست از محصولات کشاورزی و دامی بعنوان یک وظیفه دولت بنگاه شیمیایی کرج و بنگاه سرم سازی حصارک بصورت بنگاه وابسته به وزارت کشاورزی ایجاد گردید.

اسلاید 47: 8- وزارت کشاورزی در سال 1320دولت وقت تصمیم گرفت اداره کل کشاورزی را به مناسبت بر عهده داشتن وظایف و مسئولیتهای سنگین و مختلف به وزارتخانه تبدیل نماید که در نتیجه وزارت کشاورزی تشکیل گردید و وظایف آن با ابعاد گسترده تری در سه حوزه خلاصه شد. مضافاً آنکه وظائفی نظیر فراهم آوردن امکانات استفاده از ماشین آلات در کشاورزی، توجه به بهبود و توسعه حرف و روستایی، کوشش در جهت توسعه صنایع کشاورزی و بالاخص آموزش کشاورزی و دامپروری از بعد دانشگاهی در قالب وظایف وزارت کشاورزی مطرح گردید. علاوه بر آن بعد نظارتی دولت در امر کشاورزی و دامداری گسترش قابل توجهی یافت و جنبه تحقیقاتی و ترویج فعالیتهای دولت نیز مورد تأکید و تایید قرار گرفت. نظارت دولت بر تولید برخی از محصولات کشاورزی که دارای ارزش صادراتی بودند منجمله پنبه از این تاریخ شکل گرفت و این خود پایه ای برای تشکیل سازمانهای مستقلی گردید که بعداً برای اداره مربوط به برخی از کالاهای اساسی ایجاد شدند چه در آن زمان نیاز کشورهای صنعتی به موارد اولیه صنایع، توجه دولت را به محصول پنبه بعنوان کالای با ارزش صادراتی جلب نمود .سپس در فرازهای مختلف بعضی از سازمانهای تابعه سایر وزارتخانه ها ضمیمه وزارت کشاورزی شد مثل بنگاه خالصجات و بعضی از وظایف وزارت به سایر سازمانها محول شد مثل بازرسی بهداشتی کشتارگاهها به شهرداری

اسلاید 48: 9- تجدید نظر اساسی در ساختار وزارت کشاورزی در فاصله سالهای 1320 تا 1340 وزارت کشاورزی سه بار به تجدید اساسی در ساختارمرکزی خود مبادرت نمود که اولین آن در سال 1325، دومین آن در سال 1328 و سومین تغییر در سال 1335 صورت گرفته است در سال 1325 با توجه به ضرورت ایجاد هماهنگی درون بخشی در امر کشاورزی شورای عالی کشاورزی تشکیل گردید آنچه در وظایف وزارت کشاورزی در این برهه از زمان قابل توجه بود .تأکید و توجه خاصی نسبت به مسأله ترویج ماشین آلات کشاورزی و مسائل مربوط به عمران روستاها بود. بدون اینکه در چارچوب اصلی وظایف تغییر عمده ای حاصل شود در این زمان با توجه به اهمیت آب و وابستگی کشاورزی به تأمین منابع آب و بهره برداری صحیح از آن بنگاه کل آبیاری بصورت وابسته به وزارت کشاورزی ایجاد گردید .بر اساس طراحی جدید، در خصوص انجام وظایف تحقیقاتی، 13 اداره بررسی و تحقیق نظیر اداره بررسیهای دامپزشکی اداره بررسی های آب و خاک، اداره بررسیهای مراتع اداره بررسیهای ماهی و حیوانات وحشی و اداره بررسی خاک کود تشکیل شد

اسلاید 49: در سال 1328 ساختار وزارت کشاورزی بر این اساس طراحی گردید که دولت در قبال بخش کشاورزی سه نوع وظیفه داشت : دسته اول : وظایف تحقیقاتی دسته دوم : وظایف ترویجی و ارشادی دسته سوم : فعالیتهای مرتبط با اقتصاد کشاورزی هدف اصلی وزارت کشاورزی به عنوان ارگان مجری وظایف دولت در بخش کشاورزی عبارت بود از فراهم آوردن امکانات لازم در جهت افزایش تولیدات گیاهی و حیوانی و کوشش در حفظ و گسترش منابع طبیعی. در راه نیل به این هدف اصلی مهمترین وظیفه وزارت کشاورزی دستیابی به مناسبترین اصول و روشهای منطقی منطبق با مقتضیات کشاورزی ایران از طریق تحقیق و بررسی در زمینه استفاده از آب و خاک، دامپروری، باغبانی، آفات نباتی و حیوانی، ماشینهای کشاورزی، صنایع روستایی و چگونگی حفظ منابع طبیعی و ترویج نتایج حاصله تلقی شده بود. مؤسسات وابسته به وزارت کشاورزی در آن تاریخ عبارت بودند از بنگاه های جنگل، آبیاری، رازی، شیمیایی، در این برهه از زمان، توجه به حفظ و گسترش منابع طبیعی بالاخص جنگلها، وظایف مرتبط با این امر را بصورت یک دستگاه مستقل در کنار وزارت کشاورزی قرار دارد .

اسلاید 50: در سال 1336 وظایف وزارت کشاورزی به عنوان دستگاه مجری تکالیف دولت در بخش کشاورزی عبارت بود از: انجام تحقیقات علمی برای کسب نتایج مفید و علمی بهبود و توسعه امور زراعی و حمایت محصولات تکثیر و بهبود دام و فراورده های دامی و دفع امراض دامی توسعه مهندسی زراعی تهیه و تأمین آب و استفاده صحیح از آب و خاک نگهداری و توسعه جنگلها و مراتع مطالعه روابط اقتصاد کشاورزی و بازاریابی عمران و آبیاری و تقسیم خالصجات ترویج کشاورزی و راهنمایی کشاورزان در جهت به کاربردن روشهای نوین کشاورزی .بدین ترتیب آنچه در سازمان جدید کشاورزی در سال 1336 از بعد وظیفه مورد توجه بیشتر قرار گرفته بود جنبه های اقتصادی کشاورزی نظیر بازاریابی محصولات کشاورزی از یک طرف و مسائل مربوط به عمران و آبادی روستاها از طرف دیگر بود .

اسلاید 51: لکن از آنجا که مسئله عمران و آبادی روستاها با مساله تقسم خالصجات توام شده بود لذا جنبه تبلیغتی موضوع بیش از جنبه عمران روستا به مفهوم واقعی کلمه بود مؤسسات وابسته به وزارت کشاورزی در این سال عبارت بودند از شش بنگاه و یک مؤسسه تحت عناوین : بنگاه مستقل آبیاری بنگاه امور دام بنگاه جنگل بنگاه اصلاح و تهیه بذر چغندر قند بنگاه خالصجات بنگاه شیمیایی مؤسسه رازی درساختار برونی وزارتخانه همانطور که ملاحظه می شود اصلاح و تهیه بذر چغندر قند به لحاظ توجه به محصولات اساسی غذایی بصورت مستقل ایجاد شد و علاوه بر آن امور مربوط به دام نیز با این طرز تلقی که امور زراعت و دام قابل تفکیک اند از بدنه اصلی وزارتخانه جدا گردید.بطور کلی در سال 1336 پس از چند سال بررسی در خصوص بهسازی وضعیت وزارت کشاورزی وظایف وزارت کشاورزی برای حوزه مرکزی تهیه و به تصویب وزیر کشاورزی وقت رسید و بلافاصله به مورد اجرا گذاشته شد و به این ترتیب برای اولین بار وظایف هر یک از واحد ها بطور مدون تهیه و نحوه ارتباطات آنها با یکدیکر مشخص شد

اسلاید 52:  10- گسترش تشکیلات وزارت کشاورزی با آغاز اصلاحات اراضی در سال 1341 وظایف و فعالیتهای وزارت کشاورزی در سالهای 46- 1341 گسترش زیادی یافت و منجر به تشکیل 4 وزارتخانه مجزا گردید که هر کدام گوشه ای از مسئولیت های ایجاد شده را عهده دار شدند. در سال 1343 وزارت کشاورزی شامل 3 معاونت اداری و مالی، فنی در امور زراعی و فنی در امور دام و نیز 8 مؤسسه مانند جنگلبانی، بنگاه شیمیائی و سازمان پنبه بود. در سال 1342 با تصویب قانون اصلاحات اراضی وظایف مزبور به این وزارت منتقل شد و در قالب سازمانی وابسته سازماندهی گردید .همچنین در این دوره امور آب و برق از این وزارت منتزع و به وزارت آب و برق که به تازگی تشکیل شده بود منتقل گردید. بنا براین سازمانهای اصلاحات اراضی و پنبه در این دوره تأسیس شدند. 11- ایجاد چهار وزارتخانه در امر کشاورزی در سال 1346 قوانینی به تصویب رسید که بر اساس آن چهار وزارتخانه، فعالیتهای مربوط به کشاورزی، منابع طبیعی، اصلاحات اراضی و تولیدات کشاورزی را عهده دار گردیدند. در حقیقت سال 1346 را مبتوان نقطه عطفی از باب تفکیک بخش کشاورزی دانست . قند به شرکت سهامی تبدیل گردیدند. 10- گسترش تشکیلات وزارت کشاورزی با آغاز اصلاحات اراضی در سال 1341 وظایف و فعالیتهای وزارت کشاورزی در سالهای 46- 1341 گسترش زیادی یافت و منجر به تشکیل 4 وزارتخانه مجزا گردید که هر کدام گوشه ای از مسئولیت های ایجاد شده را عهده دار شدند. در سال 1343 وزارت کشاورزی شامل 3 معاونت اداری و مالی، فنی در امور زراعی و فنی در امور دام و نیز 8 مؤسسه مانند جنگلبانی، بنگاه شیمیائی و سازمان پنبه بود. در سال 1342 با تصویب قانون اصلاحات اراضی وظایف مزبور به این وزارت منتقل شد و در قالب سازمانی وابسته سازماندهی گردید .همچنین در این دوره امور آب و برق از این وزارت منتزع و به وزارت آب و برق که به تازگی تشکیل شده بود منتقل گردید. بنا براین سازمانهای اصلاحات اراضی و پنبه در این دوره تأسیس شدند. 11- ایجاد چهار وزارتخانه در امر کشاورزی در سال 1346 قوانینی به تصویب رسید که بر اساس آن چهار وزارتخانه، فعالیتهای مربوط به کشاورزی، منابع طبیعی، اصلاحات اراضی و تولیدات کشاورزی را عهده دار گردیدند. در حقیقت سال 1346 را مبتوان نقطه عطفی از باب تفکیک بخش کشاورزی دانست . قند به شرکت سهامی تبدیل گردیدند.

اسلاید 53:  الف ) وزارت اصلاحات اراضی و تعاون روستایی این وزارتخانه با هدف اجرای قانون و مقررات اصلاحات اراضی و ارشاد و گسترش شرکتها، اتحادیه های تعاونی روستایی و تشکیل شرکتهای سهامی زراعی بوجود آمد و آن بخش از وظایف این وزراتخانه که در رابطه با گسترش و توسعه تعاون در روستاها و تشکیل شرکتهای زراعی بود در عمل تحت الشعاع اجرای قانون اصلاحات اراضی قرار گرفت و استفاده از سپاهیان ترویج و آبادانی تنها بخش فعالیتهای این وزارتخانه در رابطه با عمران روستاها بود سازمان اصلاحات اراضی، سازمان مرکزی تعاون روستایی و بانک کشاورزی در کنار این وزارتخانه قرار گرفته بود . ب )وزارت تولیدات کشاورزی و مواد مصرفی این وزارتخانه با هدف پیش بینی احتیاجات وتدارک فراورده های اساسی غذایی مصرفی و تنظیم تولید و تضمین خرید محصولات مهم کشاورزی و عملیات مربوط به بررسی و تنظیم بازار و تغییر شکل و تبدیل محصولات کشاورزی و بازاریابی و توسعه و بهبود چگونگی توزیع فراورده های کشاورزی و مواد مصرفی و تأمین وسایل برای حفظ و نگهدری آنها و نیز فراهم آوردن مقدمات بیمه محصولات کشاورزی و نظارت مستمر بر وضع کالاهای عمومی ایجاد شد .سازمانهای وابسته به این وزارتخانه به موجب قانون تأسیس عبارت بودند از سازمان غله، چای و قند و شکر، مؤسسه انحصار دخانیات ایران و کارخانه شیر پاستوریزه تهران. فلسفه ایجاد این وزارتخانه ضرورت دخالت دولت در امر تنظیم تولید در رابطه با تأمین مواد غذایی مورد نیاز کشور بلحاظ شکاف روز افزون بین تولید و مصرف بود لکن از بعد تشکیلاتی از آنجا که در قانون تآسیس اجازه ایجاد شرکتهای دولتی و یا مختلط برای انجام وظایف قانونی به وزارتخانه داده شده بود، نقطه آغازی بود برای ایجاد شرکتهای اقماری که خود منجر به تورم تشکیلات دولت در بخش کشاورزی گردید..

اسلاید 54:  ج ) وزارت منابع طبیعی این وزارتخانه با هدف حفظ و حمایت و اصلاح خاکهای کشور و فراهم آوردن موجبات بهره برداری از آنها و همچنین حفظ و حمایت و توسعه و تکثیر و بهره برداری از سایر منابع طبیعی شامل جنگلها، مراتع، حیوانات وحشی، آبزیان دریاها و همچنین آبزیان داخلی ایجاد گردید.سازمانهایی که بموجب قانون تأسیس به این وزارتخانه وابسته شدند عبارت بودند از : سازمان جنگلبانی ایران، شرکت سهامی شیلات ایران و شرکت بهره برداری و صنایع چوب گیلان. د ) وزارت کشاورزی وزارت کشاورزی به عنوان طراح و مجری سیاست های کشاورزی عهده دار وظایف تحقیقی، ترویج و آموزش کشاورزی بوده است. بر اساس قانون تأسیس به وزارت کشاورزی اختیار داده شده بود که سازمانهای وابسته ای را که ماهیت کار آنها ایجاد مینماید به شرکت تبدیل نماید و در اجرای وظایف خود در ارتباط با ازدیاد و بهبود محصولات کشاورزی و دامی و عملیاتی که در بالابردن سطح درآمد کشاورزان و دامپروران مؤثر است راساً و یا با مشارکت اشخاص حقیقی نهادهای کشاورزی و دامی را تهیه و به اصلاح نژاد دام بپردازد. چنین اختیارات قانونی همانطور که قبلاً اشاره گردید در این برهه از زمان از عوامل مؤثر در گسترش سازمانی و ایجاد شرکتهای اقماری بود.قانون تشکیل وزارت کشاورزی در سال 1347 تصویب و بدنبال آن تشکیلات جدید آن به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید. در این تشکیلات 5 معاون ( طرحها و بررسی ها، پارلمانی، فنی و اجرایی، تحقیقاتی و اداری و مالی با ادارات کل و دفاتر تابعه پیش بینی شده بود. بر طبق ماده یک قانون مذکور وظایف و اختیارات کشاورزی تعیین گردیده است.

اسلاید 55:  در بهمن ماه سال 1347 شمسی قانون تشکیل سازمانهای عمرانی کشاورزی و توسعه دامپروری از تصویب مجلسین گذشت و به وزارت کشاورزی اجازه داده شد که سازمانهای عمران کشاورزی و توسعه دامپروری را تشکیل دهد به استناد این قانون سازمان عمران قزوین، سازمان عمران جیرفت، سازمان عمران کهکیلویه و سازمان عمران ورامین و گرمسار به تدریج تشکیل گردید .تغییرات دیگری که در بنگاه های تابعه وزارت کشاورزی بوجود آمد تبدیل شدن اینگونه بنگاهها به شرکت سهامی بود. ضمن این تغییرات، بنگاه شیمیائی، مؤسسه جوجه کشی نارمک و بنگاه اصلاح و تهیه بذر چغندر قند به شرکت سهامی تبدیل گردیدند.

اسلاید 56: 12- وزارت کشاورزی و منابع طبیعی در سال 1350 وزارت منابع طبیعی منحل و وظایف و سازمانها ی آن در وزارت کشاورزی ادغام و وزارت جدیدی تحت عنوان وزارت کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل گردید. قانون 1350 اختیارات و مسئولیتهایی به وزارت کشاورزی محول نمود که نقش ستادی این وزارتخانه در رابطه با هدایت و برنامه ریزی امور زراعی و دامی تغییر نموده و فعالیتهای وزارتخانه را به جانب عملیات اجرایی سوق داد. به موجب این قانون به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی اجازه داده شد که اقدامات لازم را برای تولید گوشت و فراورده های دامی مورد نیاز کشور راساً و یا با همکاری و تشویق بخش خصوصی انجام دهد. از طرفی اجرای قانون تأسیس شرکتهای بهره برداری از اراضی زیر سدها به وزارتخانه مزبور محول شد و بدین ترتیب وزارتخانه می توانست در هر یک از مناطق مستعد کشور به منظور تهیه و تدارک عوامل و وسائل تولید و خدمات لازم برای کشاورزی و دامداری و انجام هر گونه خدمات مربوط به احیاء اراضی و بهره برداری از منابع طبیعی و دامداری و ایجاد مزارع دولتی و مشارکت با شرکتهای کشت و صنعت خصوصی سازمانهایی بصورت شرکت تشکیل دهد

اسلاید 57: 13- وزارت تعاون و امور روستاها در سال 1339 سازمانی تحت عنوان سازمان اصلاحات اراضی در وزارت کشاورزی مسئولیت اجرای قوانین و مقررات اصلاحات اراضی را بعهده گرفت با گذشت زمان و توسعه حوزه عمل، این سازمان در مراکز استانها و شهرستانهای شعبی دایر نمود و سپس با الحاق وظایف بنگاه خالصجات بر وظایف آن افزود. در سال 1346 وزارتخانه ای تحت عنوان وزارت اصلاحات اراضی و تعاون روستایی تشکیل گردید و سازمان مرکزی تعاون روستایی که وابسته به وزارت کشاورزی بود به این وزارتخانه جدید ملحق شد. جهت انجام وظایف محوله، وزارتخانه مزبور اقدام به تشکیل سازمان شرکتهای سهامی زراعی، خانه های فرهنگ روستایی، مرکز تحقیقات، سازمان بیمه های اجتماعی روستائیان، بانک تعاون روستاییان، بانک تعاونی کشاورزی ایران و سازمان معاملات تریاک نمود و مروجین خانه داری که زیر نظر وزارت آبادانی و مسکن انجام وظیفه مینمودند به کادر این وزارتخانه اضافه شدند .در اواخر سال 1349 جهت ارتقاء سطح زندگی روستانشینان، وزارتخانه ای تحت عنوان وزارت تعاون و امور روستاها بجای وزارت اصلاحات اراضی و تعاون روستایی تشکیل گردید این وزارتخانه کلیه وظایف وزارتخانه قبلی را باضافه وظایفی جدید بعهده گرفت. جهت توسعه امور تعاونی کشور و بسط مفاهیم آن و آشنایی مردم با اصول و فوائد و تعلیمات تعاونی و فراهم نمودن تدریجی موجبات همکاری افراد و تجمع سرمایه های کوچک و توسعه منابع اعتباری و بسط سازمانهای تعاونی کشور، سازمان مرکزی تعاون کشور وابسته به نخست وزیری به وزارتخانه مذکور ملحق گردید

اسلاید 58: 14- وزارت کشاورزی و عمران روستایی طبق قانون سال 1356 وزارت کشاورزی و منابع طبیعی به وزارت کشاورزی و عمران روستایی تبدیل شد بر طبق این قانون وزارت تعاون و امور روستاها منحل و تشکیلات آن در وزارت کشاورزی و منابع طبیعی ادغام گردید و بدین ترتیب کل مسائل مربوط به کشاورزی و همچنین عمران و آبادانی روستاها بعنوان بستر اصلی فعالیتهای کشاورزی در قالب یک واحد سازمانی شکل گرفت .آنچه در قانون سال 1356 مورد تأیید و توجه خاص قرار گرفته، اتخاذ مکانیزم های تشکیلاتی و تعیین قابلیت های سازمانی و تفکیک وظایف و اختیارات در رابط با اجرای وظایفی است که بعهده وزارتخانه محول شده است در ماده 2 قانون مزبور به وزیر کشاورزی و عمران روستایی در رابطه با سازماندهی بخش کشاورزی اختیارات وسیعی داده شده است بدین نحو که می­تواند هر یک از واحد ها و ادارات کل و مؤسسات و سازمانهای وابسته و تابعه را که تشخیص دهد حتی در مورد سازمانهایی که بر حسب قانون ایجاد شده باشند با حفظ تمام مقررات و اختیارات مندرج در قوانین ذیربط و فقط از لحاظ تشکیلاتی در هم ادغام و یا منحل نماید. در این قانون ضمن تفکیک وظایف وزارت کشاورزی در رابطه با تهیه و توزیع محصولات کشاورزی و دامی و نهاده های کشاورزی وظایف ستادی و اجرایی وزارتخانه نیز از یکدیگر تفکیک و شکل سازمانی انجام آن نیز مشخص شده است. بدین ترتیب که حوزه مرکزی عهده دار وظایف ستادی مربوط به تبیین سیاستها، برنامه ریزی، تهیه روشها و ضوابط لازم و ایجاد هماهنگی و نظارت و ارزشیابی گردید و در رابطه با هماهنگی فعالیتهای میان بخش دولتی وبخش خصوصی فعال در امر کشاورزی سازوکارهایی پیش بینی شد.

اسلاید 59:  15- تشکیل مراکز خدمات روستایی در سال 1358 قانون تشکیل مراکز خدمات روستانی به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسید. از سال 1358 بررسیهای مقدماتی در تشکیلات وزارت کشاورزی عمران روستایی بر اساس قانون تشکیل مراکز خدمات روستایی آغاز گردید و پس از بررسیهای بسیار در سال 1361 به سازمان امور اداری و استخدامی کشور منعکس و نمودار تصویب شده آن ابلاغ گردید. لیکن هرگز به مرحله اجراء درنیامد. 16- وزارت کشاورزی با تشکیل وزارت جهاد سازندگی ، در سال 1362 مجدداً عمران روستایی به وزارت کشاورزی تغییر و به تبع این تغییر سازمان دامداران متحرک نیز با عنوان مرکز عشایر ایران به وزارت جهاد سازندگی وابسته شد .طبق ماده 4 قانون تشکیل وزارت جهاد سازندگی کلیه وظایف عمران روستایی وزارت کشاورزی به وزارت جهاد سازندگی واگذار گردید.تشکیلات داخلی وزارت در حوزه مرکزی بر اساس نمودار مصوب اردیبهشت ماه 1363 بر مبنای 8 شاخه معاونت تحت عناوین : معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج، معاونت امور زراعت، معاونت امور دام و طیور، معاونت امور خدمات زیر بنایی، معاونت امور حقوقی و مجلس، معاومت امور جنگل و مرتع، معاونت هماهنگی امور برنامه و بودجه – معاونت اداری و مالی طرح ریزی شده بود و تشکیلات اجرایی وزارتخانه در سه سطح پیش بینی شده. سطح دهستان سطح شهرستان و سطح استان که مراکز خدمات کشاورزی دهستان و شهرستان و سازمان کشاورزی استان، قالبهای تشکیلاتی خارج از مراکز وزارتخانه را تشکیل می دادند .از جمله سازمان آموزش کشاورزی – سازمان دامپروری – سازمان حفظ نباتات – سازمان جنگلها و مراتع کشور – سازمان دامپزشکی کشور- سازمان دامپروری کشور – سازمان عمران قزوین و جیرفت و ماهیدشت و سرپل ذهاب – سازمان مرکزی تعاون روستایی – مؤسسه تحقیقات جنگل و مراتع، خاک و آب، دامپروری، مهندسی، زراعی، آفات و بیماریهای گیاهی و ... شرکت سهامی شیلات ایران – شرکت سهامی صنایع شیر ایران – شرکت سهامی گوشت کشور – شرکت سهامی کشت و صنعت جیرفت، نیشکر کارون، مغان هفت تپه، سفید رود، شاهرود و ...

اسلاید 60:  17- شورای عالی کشاورزی در سال 1362 به منظور تلاش برای تحقق آرمانهای جمهوری اسلامی ایران در نیل به خود کفایی و توجه به روستاها از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و همچنین ایجاد هماهنگی بین دستگاهها و نهادهای انقلاب مرتبط با امر کشاورزی و روستا شورای عالی کشاورزی تشکیل گردید ریاست شورای عالی کشاورزی بر عهده نخست وزیر بود که در صورت لزوم از سایر وزراء و مسئولین دستگاههای اجرایی و صاحبنظران نیز بر حسب مورد برای شرکت در جلسات شورا دعوت بعمل می آورده ترکیب اعضاء این شورا نیز بشرج زیر تعیین شد: نخست وزیر، نماینده رهبری، وزیر کشاورزی، وزیر نیرو، وزیر برنامه و بودجه، وزیر مشاور در امور اجرایی، عضو ستاد مرکزی هیأت هفت نفره واگذاری زمین، شورای مرکزی جهاد سازندگی.

اسلاید 61: تاریخچه وسیر تحول ساختار تشکیلاتی جهادسازندگی1 -  تأسیس جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی (ره ) در سال 1358 2- طرح جهاد سازندگی روستاها ( 62-1358 )3- تشکیل وزارت جهاد سازندگی ( 1362) 4 – تجدید سازماندهی وزارت جهاد در سال 1368 5- تفکیک وظایف وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی ( 1369) 6- تجدید نظر سازماندهی وزارت جهاد در سال (1371)

اسلاید 62:  تاریخچه شکل گیری نهاد جهاد سازندگی تأسیس جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی (ره ) در سال 1358امام خمینی (ره) در تاریخ 27 خرداد ماه سال 1358 فرمان تشکیل جهاد سازندگی را صادر نمود. بعد از اعلام جهاد سازندگی افرادی که برای شروع به کار جهاد در مراکز استانها داوطلب شده بودند شروع به کار نمودند. 2- طرح جهاد سازندگی روستاها ( 62-1358 ) به موجب اساسنامه طرح جهاد سازندگی روستاها مصوب 27/6/1358 شورای انقلاب این نهاد با هدف بسیج امکانات و استعدادهای مردم و دولت برای همکاری در امر تهیه و اجرای مؤثر و سریع طرحهای سازندگی و احیای جامعه در کلیه ابعاد معنوی ومادین آن با توجه و تأکید بر نیازهای روستاها و نقاط دور افتاده مملکت تشکیل شد و بر مبنای اساسنامه مذکور عمده ترین وظایف آن عبارت بود از :تأکید بر ابعاد معنو ی ومادی رشد مخصوصاً برای پاسخگویی به نیازهای نقاط دور و روستاهای محروم .تهیه و تصویب طرحهای لازم که مستقلاً و یا با حسن همکاری ادارات و سازمانهای دولتی و خصوصی ولی با مسئولیت و اعتبارات خود به اجرای آنها اقدام خواهند کرد .همکاری با ادارات دولتی در اجرای طرحهای ضروری که در صورت تصویب دولت، جهاد سازندگی برای اجرای آنها با ادارات و سازمانهای دولتی همکاری خواهد کرد. اجرای این طرحها با مسئولیت دولت است.

اسلاید 63: تشکیلات بر اساس اساسنامه مذکور عبارت بود از مرکز کل جهاد سازندگی .مرکز جهاد سازندگی در استانها.برای هر یک از مراکز فوق شورا، هیأتهای اجرایی و واحدهای اجرایی و تخصصی پیش بینی شده بود3- تشکیل وزارت جهاد سازندگی ( 1362) با گسترش فعالیتهای جهاد سازندگی، قانون تشکیل وزارت جهاد در سال 1362 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و اهداف و وظایف مشخص تری در زمینه های زیر به این وزارت خانه محول گردید. اهداف :الف ) حرکت به سوی استقلال و خودکفایی کشور با تلاش در جهت بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی روستاها و مناطق عشایری از طریق توسعه کشاورزی، دامداری، صنایع روستایی و بازسازی ویرانیها با همکاری دستگاه هایی اجرایی مربوطه و اقشار مختلف.ب) ایجاد زمینه جهت رشد شخصیت والای انسانی روستائیان از طریق مشارکت و نظارت آنان در فعالیتهای روستایی. ج) بسیج اقشار مردم جهت سازندگی روستاها و فراهم کردن امکان تلاش برای نیروهای مؤمن و ایثارگر جامعه و رشد و تکامل آنها.

اسلاید 64: رئوس وظایف فعالیتها:تمرکز فعالیتها برای رشد تولید کشاورزی و دامداری ضمن هماهنگی با وزارت کشاورزی ارائه خدمات به روستاها در زمینه هایی که موجبات رشد تولید و درآمد روستائیان را فراهم آوردتقبل کلیه وظایف عمران روستایی و انتزاع وظایف مذکور از وزارت کشاورزی و عمران روستایی سایر وظایف شاملبرنامه ریزی و احداث و نگهداری ابنیه و تأسیسات عمومی خدماتی مورد نیاز روستاها و مناطق عشایری شامل حمام، کشتارگاه، رختشویخانه، غسالخانه و لوله کشی آب آشامیدنی با مشارکت مردم .برنامه ریزی، احداث و نگهداری راههای روستایی کشور شامل راههای روستا به روستا، روستا به مرکز دهستان و راهها و گذرگاههای عشایری. طرح و تهیه نقشه لازم و احداث وگسترش خطوط فشار ضعیف شبکه برق روستاها و برق کشاورزی با هماهنگی وزارت نیرو.طرح و تهیه نقشه لازم و احداث وگسترش خطوط فشارمتوسط به درخواست وزارت نیرو و توافق جهاد.کمک به لایروبی و مرمت قنوات، انهار و استخرهای آبیاری روستاها و همکاری در اجرای طرهای آبیاری و برنامه ریزی تأمین آب کشاورزی روستاهاو مناطق عشایری کشور بنا به درخواست وزارت نیرو.

اسلاید 65: بسیج امکانات و نیروهای مردم جهت سازندگی و احیا روستاها.اولویت دادن به روستاهای دور افتاده و محروم در رساندن خدمات.کمک به روستائیان و عشایر در ایجاد و گسترش ( تبدیلی، دستی، کوچک ) در چهارچوب سیاستهای دولت.شرکت و فعالیت در موارد حساس و ضروری از قبیل جنگ ( در چار چوب ضوابطی که شورای عالی دفاع تعیین خواهد کرد) و عملیات امدادی سیل و زلزله در سراسر کشور با استعداد از مردم و ضمن هماهنگی با ارگانهای ذیربط. کمک به خدمات بهداشتی و درمانی با موافقت وزارت بهداری در مناطق روستایی و عشایری. همکاری با نهضت سواد آموزی به منظور ریشه کن نمودن بیسوادی در روستاها و مناطق عشایری کشور در صورت درخواست نهضت و در حد امکان جهاد در چارچوب مقررات مربوطه .آموزش اعضای جهاد در زمینه مهارتهای لازم به منظور انجام وظایف محوله. تهیه آمار و اطلاعات در زمینه های مربوط به فعالیتهای جهاد در روستاها و مناطق عشایری با همکاری ارگانهای ذیربط.بعلاوه در این تاریخ سازمان امور عشایری ( دامداران متحرک ) وابسته به وزرات کشاورزی نیز از آن وزارتخانه منتزع و به وزارت جهاد وابسته شد.در تاریخ 66/06/25 بر اساس نظر موافق روسای سه قوه وتأیید امام خمینی ( ره ) شرکت سهامی شیلات نیز از وزارت کشاورزی منتزع و به وزارت جهاد سازنگی ملحق گردید.

اسلاید 66:  4 – تجدید سازماندهی وزارت جهاد در سال 1368 در سال 1368 و در پی قبول مسئولتهای جدید، جهاد سازندگی مجداً اقدام به تجدید سازمادهی نمود و علاوه بر واحد هایی که در حوزه مرکزی این وزارتخانه مستقیماً تحت نظر وزیر اقدام داشتند معاونتهای زیر ایجاد گردیدند :  معاونت اداری و مالی معاونت طرح و برنامه معاونت امور استانها و مجلسمعاونت آموزش و تحقیقات معاونت صنایع روستایی معاونت عمران معاونت امور آب معاونت کشاورزی و امور داممعاونت امور اجتماعی معاونت وزیر و رئیس سازمان امور عشایر معاون وزیر و مدیر عامل شرکت سهامی شیلات

اسلاید 67: 5- تفکیک وظایف وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی ( 1369) به موجب قانون تفکیک وظایف وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی مصوب 11/6/69 مجلس شورای اسلامی امور مربوط به حفظ، احیاء و گسترش و بهره برداری از منابع طبیعی ( جنگل، مرتع و شیلات، آبخیزداری ) کلیه امور دام و طیور و عمران روستایی، بهسازی، صنایع روستایی و آبرسانی روستاها بر عهده جهاد سازندگی و کلیه امور مربوط به زراعت، آب و خاک داخل مزرعه ( و هیأتهای هفت نفره ) بر عهده وزارت کشاورزی قرار گرفت. بر اساس این قانون، سازمان جنگلها و مراتع، سازمان دامپروری، سازمان دامپزشکی و مؤسسات تحقیقاتی مربوطه از وزارت کشاورزی منتزع و به وزارت جهاد سازندگی انتقال یافتند و بخش زراعت جهاد سازندگی نیز متقابلاً به وزارت کشاورزی انتقال یافت.6- تجدید نظر سازماندهی وزارت جهاد در سال (1371) تشکیلات جدید وزارت جهاد سازندگی در سال 1371 تجدید سازماندهی شده و به تصویب سازمان اموراداری و استخدامی وقت رسید .

اسلاید 68: تشکیل وزارت جهاد کشاورزی : در سال 1379 قانونی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که بر اساس آن ضمن ادغام دو وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی در یکدیگر، وزارت جهاد کشاورزی تشکیل گردیده و کلیه فعالیتهای بخش کشاورزی و دامپروری در آن متمرکز گردید.  قانون تشكيل وزارت جهاد كشاورزيماده 1- در راستای اصلاح و بهسازی تشکیلات دولت و به منظور فرآهم آوردن موجبات توسعه پایدار کشاورزی و منابع طببیعی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی در جهت تامین امنیت غذایی، رشد سرمایه گذاری، عمران و توسعه روستاها و مناطق عشایری و در جهت انسجام بخشیدن به برنامه ها و سیاستها و رعایت پیوستگی وظایف و استفاده بهینه از امکانات و نیروی انسانی موجود، وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی ادغام و وزارت جهاد کشاورزی با کلیه اختیارات و وظایفی که وزارتخانه های مذکور به موجب قوانین و مقررات مختلف دارا بوده اند تشکیل می گردد.ماده2- کلیه مسئولیتها و اختیارات مربوط به وزیر و وزارت کشاورزی و وزیر و وزارت جهاد سازندگی به وزیر و وزارت جهاد کشاورزی محول می گردد. شرح وظایف تفصیلی وزارت جهاد کشاورزی بر اساس مفاد این قانون و بندهای لازم الرعایه مندرج در ماده (2) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با جهت گیری در تقویت وظایف راهبردی و نظارتی و کاهش وظایف اجرایی و تصدی و واگذاری آنها به بخش غیردولتی در چارچوب قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و حذف وظایف تکراری و غیرضروری و انتقال وظایف قابل واگذاری به دیگر وزارتخانه ها ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون و با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت جهاد کشاورزی به تصویب هیات وزیران در حدود مقررات و رعایت اصل یکصد و سی و سوم (133) قانون اساسی می رسد.

اسلاید 69: تبصره 1- وزارت جهاد کشاورزی موظف است بر اساس تکالیف برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کلیه واحدها، موسسات و شرکتهای وابسته و تحت پوشش را که قابل واگذاری می باشند تعیین و حداکثر تا پایان برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به واگذاری آنها به بخش خصوصی اقدام نماید.تبصره 2 - به منظور صرفه جویی در هزینه ها و پاسخگویی سریع به مردم و جلوگیری از کارهای موازی و دوباره کاری، وزارت جهاد کشاورزی موظف است کلیه مراکز اداری بخش کشاورزی را در مراکز استان، شهرستان و بخش در سازمان واحدی متمرکز نماید.ماده 3 - کلیه امکانات، اعتبارات، تعهدات، اموال و دارایی ها و کارکنان وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل می شود.تبصره - به دولت اجازه داده می شود به منظور بهبود ساختار نیروی انسانی وزارت جهاد كشاورزي و واحدهای تابعه آن با پیش بینی ساز و کار تشویقی مناسب نسبت به بازخریدی و یا بازنشسته کردن کارکنان مازاد با توافق طرفین و یا انتقال آنان به سایر وزارتخانه ها و سازمانها اقدام نماید.ماده 4- کلیه سازمانها، موسسات دولتی و عمومی غیردولتي و شرکتهاي دولتی وابسته و تابعه وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی به وزارت جهاد کشاورزی وابسته می شوند. هرگونه تغییر در جایگاه سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی مذکور به تصویب شورای عالی اداری می رسد.تبصره - حکم مذکور در این ماده در خصوص سازمانها و موسسات و شرکتهای غیردولتی نسبت به سهام دولت جاری است.

اسلاید 70: ماده 5 - به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اجازه داده می شود در سال 1379، حسب پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در محدوده اعتبارات مصوب، نسبت به هرگونه اصلاح، جابجایی، تغییر ردیف، کاهش یا افزایش اعتبار ردیف های بودجه ای وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی به نحوی که حداکثر تسهیلات لازم را جهت اجرای این قانون فراهم نموده و اخلالی در اداره امور وزارت جهاد کشاورزی ایجاد نشود، اقدام نماید.ماده 6- وزارت جهاد کشاورزی دارای مقررات مالی و استخدامی خاص خواهد بود که ظرف شش ماه با پیشنهاد دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.تبصره - تا تصویب مقررات اداری مالی، استخدامی وزارت جهاد کشاورزی، مقررات مورد عمل هر واحد در خصوص کارکنان و فعالیتهای واحد مجری خواهد بود.ماده 7 - وزارت جهاد کشاورزی موظف است حداکثر ظرف پنج ماه پس از تصویب این قانون با رعایت سیاستهای مربوط به جلوگیری از گسترش تشکیلات دولت و اصل صرفه جویی و استفاده بهینه از امکانات، تشکیلات وزارتخانه را تهیه و پس از تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به مرحله اجرا درآورد.ماده 8 - توسعه و حمایت از صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی صنايع رو.ستایی در چارچوب سیاستهای صنعتی کشور به عهده وزارت جهاد کشاورزی می باشد. مصادیق این صنایع توسط هیات وزیران تعیین خواهد شد.تبصره - به منظور افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، وزات جهاد کشاورزی موظف است با اتخاذ سیاستهای حمایتی و تشویقی زمنیه توسعه و ارتقاء فن آوری در تولید ماشین آلات و ادوات مورد استفاده در بخش کشاورزی را فراهم سازد.

اسلاید 71: ماده 9 - کلیه وزارتخانه ها، موسسات و شرکتهای دولتی که به نوعی مبادرت به انجام فعالیتهای کشاورزی می نمایند موظفند فعالیتهای خود را در چارچوب سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی انجام دهند.ماده 10- به منظور هماهنگی سیاستگذاری در زمینه تامین، توزیع و مصرف آب کشور، شورایی بنام شورای عالی آب متشکل از وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، کشور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یک نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر و دو نفر از متخصصین بخش کشاورزی به حکم رئیس جمهور تشکیل می شود. ریاست عالیه این شورا با رئیس جمهور یا معاون اول ریاست جمهوری خواهد بود. تصمیمات این شورا با تصویب هیات وزیران يا کمیسیون مذکور در اصل یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی برای دستگاههای ذیربط لازم الاجرا می باشد.ماده 11 -ترتیبات و هماهنگی های لازم بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تقاضا، تامین و مصارف آب کشاورزی و آبزی پروری ظرف سه ماه از تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.ماده 12- وزارت جهاد کشاورزی موظف است در جهت حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، نسبت به تشکیل صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی با مشارکت تولید کنندگان اقدام نماید.سرمایه اولیه این صندوقها از محل کمکهای دولت، فروش اموال و امکانات مازاد این وزارتخانه که پس از فروش به خزانه داری کل واریز و معدل صد در صد (100%) آن تا مبلغ یکهزار میلیارد ریال تخصیص یافته تلقی می شود، تامین می گردد.

اسلاید 72: ماده 13- به منظور اعمال مدیریت یکپارچه در مزارع وظایف مدیریت توزیع و مصرف آب بر اساس قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1363 که به عهده وزارت کشاورزی بود، عیناً به وزارت جهاد کشاورزی محول می شود.ماده 14- به منظور حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی، دولت موظف است در حدود بودجه سنواتی اقدامات زیر را انجام دهد:الف - قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی از قبیل گندم، برنج، شکر، خرما، ذرت، پنبه و سایر محصولات تضمینی را با موافقت وزیر جهاد كشاورزی تعیین نماید.ب - با خرید به موقع تولیدات داخلی موضوع بند (الف) این ماده و جلوگیری از توزیع بی موقع محصولات وارداتی کشاورزی و تنظیم بازار، در حمایت از تولید کنندگان داخلی بخش کشاورزی اقدام نمایدماده 15- این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا می باشد و کلیه قوانین و مقررات مغایر با آن لغو می گردد.قانون فوق مشتمل بر پانزده ماده و شش تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ششم دی ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 79/10/10 به تایید شورای نگهبان رسیده است.

اسلاید 73: محورهای وظیفه ای مندرج در قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی- توسعه و حمایت از صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع روستائی در چارچوب سیاستهای صنعتی کشور (بند های د و و شرح وظایف تفصیلی)- توسعه و ارتقاء فناوری تولید ماشین آلات و ادوات مورد استفاده در بخش کشاورزی با اتخاذ سیاستهای حمایتی و تشویقی (بند های د و و شرح وظایف تفصیلی)- عضویت در شورای عالی آب کشور- تشکیل صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی با مشارکت تولید کنندگان(بند و شرح وظایف تفصیلی)- مدیریت توزیع و مصرف آب در بخش کشاورزی( بندهای مختلف شرح وظایف تفصیلی)- تعیین قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی(بند و شرح وظایف تفصیلی)- خرید بموقع و پیشگیری از توزیع بی موقع محصولات وارداتی (تنظیم بازار) جهت حمایت از تولید داخلی(بند و شرح وظایف تفصیلی)

اسلاید 74: شرح وظایف تفصیلی وزارت جهاد کشاورزیامور سیاست گزاری، برنامه ریزی و نظارت امور پژوهش، آموزش و ترویج امور منابع طبیعی و آبخیزداری امور زیربنائی کشاورزی و توسعه روستائیامور کشاورزی، دام و آبزیان امور حمایتی

اسلاید 75: شرح وظایف تفصیلی وزارت جهاد کشاورزی مصوب هیات محترم وزیران   الف) امور سیاستگزاری، برنامه ریزی و نظارت - تعیین سیاستها و راهبردهای بخش کشاورزی - تعیین سیاستها و راهبردهای توسعه و عمران روستائی و عشایری -تنظیم و اجرای برنامه های توسعه کشاورزی با رویکرد توسعه پایدار(واحد محیط زیست و توسعه پایدار)- برنامه ریزی تولید وتامین نیاز کشور به محصولات کشاورزی (معاونت تولیدات گیاهی)برنامه ریزی تولید وتامین نیاز کشور به محصولات دامی(معاونت تولیدات دامی)- توسعه صادرات با رعایت مزیتهای نسبی در چارچوب سیاستهای بازرگانی کشور(معاونت برنامه ریزی و اقتصادی )- تهیه، استقرار، اجراء و مدیریت نظامهای اطلاع رسانی کشاورزی و روستائی (دفتر آمار و فن آوری اطلاعات)- تدوین استانداردها و ضوابط و برنامه ریزی توسعه تاسیسات و زیرساختهای مورد نیاز بخش کشاورزی (معاونتهای تخصصی)- نظارت و ارزشیابی عملکرد موسسات و شرکتهای وابسته به وزارت (دفتر ارزیابی عملکرد و...)- نظارت وارزشیابی عملکرد، برنامه ها، طرحها و فعالیتهای وزارت جهاد کشاورزی(دفتر ارزیابی عملکرد و...)

اسلاید 76: ب) امور پژوهش، آمورش و ترویج - پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه آب و خاک (موسسه تحقیقات آب و خاک)- پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه اصلاح بذر و نهال (موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذرو نهال) - پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه اصلاح نژاد دام (مرکز اصلاح نژاد دام و مراکز استانی) - پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه پرورش دام و آبزیان (موسسات تحقیقاتی تخصصی ) - پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه جنگل و مرتع و آبخیزداری (موسسه تحقیقات جنگل و مرتع) - پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه آفات و بیماریهای گیاهی(موسسه تحقیقات گیاهپزشکی) - پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه فنون بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک (موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی) - پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه فناوریهای نوین توسعه کشاورزی و دامی (مطابق با شرایط اقلیمی کشور- پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه افزایش بهره وری تولید(کلیه موسسات تحقیقاتی) - پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه، کاهش ضایعات (موسسات تحقیقاتی)- پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه بهبود تولید محصولات کشاورزی و دامی (موسسات تحقیقاتی ) - پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه تهیه مایه ها، سرمها و مواد بیولوژیک (موسسه رازی)- حفظ، جمع آورزی، ارزیابی، احیاء و توسعه ذخایر توارث ژنتیکی، تنوع زیستی و ژرم پلاسم گیاهان زراعی و باغی (موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال)- حفظ، جمع آورزی، ارزیابی، احیاء و توسعه ذخایر توارث ژنتیکی، تنوع زیستی و ژرم پلاسم گیاهان جنگلی و مرتعی(موسسه تحقیقات جنگل و مرتع)- حفظ، جمع آوری، ارزیابی، احیاء و توسعه ذخایر توارث ژنتیکی، تنوع زیستی دام و آبزیان (مرکز اصلاح نژاد دام)- حفظ، جمع آوری، ارزیابی، احیاء و توسعه ذخایر توارث ژنتیکی، تنوع زیستی میکروارگانیسمها و حشرات مفید و مضر در کشاورزی (موسسه تحقیقات گیاهپزشکی)- مطالعه و تحقیق در زمینه توسعه اقتصاد کشاورزی (موسسه پژوهشها )- برنامه ریزی و اجرای آموزشهای علمی کاربردی و فنی و حرفه ای (موسسه آموزش عالی علمی –کاربردی)- آموزش روشها و فنون نوین کشاورزی و دامپروری به تولید کنندگان ( معاونت ترویج سازمان ترویج، آموزش وتحقیقات کشاورزی)- مطالعه، طراحی، بهینه سازی، ارزیابی و اصلاح الگوها و نظامهای تولید و بهره برداری بخش کشاورزی - اجرای برنامه های ترویجی بمنظور ارائه نتایج پژوهشهای نوین به کارکنان، تولید کنندگان و بهره برداران ( معاونت ترویج سازمان تحقیقات)

اسلاید 77: ج) امور منابع طبیعی و آبخیزداری - بررسی، مطالعه و تهیه طرحهای آبخیزداری و جلوگیری از فرسایش خاک (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری)- تهیه برنامه جامع استفاده و بهره برداری بهینه از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی ( سازمان امور راضی- سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری)- برنامه ریزی و اقدام در جهت پیشگیری از تغییر و تبدیل کاربری اراضی کشاورزی ( سازمان امور اراضی)- حفظ، احیاء، گسترش، حمایت و بهره برداری صحیح از منابع جنگلی و مرتعی و دست کاشت (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری)- زمینه سازی جهت اجرای طرحهای بزرگ جنگلکاری و جنگلداری، مرتعداری و پارکها و تفرجگاههای جنگلی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری)- برنامه ریزی و اجرای طرحهای آبخیزداری، بیابانزدائی و تثبیت شنهای روان (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری)- تشخیص و تفکیک حریم قانونی اراضی ملی از ستثنیات و ثبت سند اراضی ملی بنام دولت ( سازمان امور اراضی)- مدیریت واگذاری اراضی ملی و دولتی در چارچوب قوانین (سازمان امور اراضی)

اسلاید 78:  د) امور زیربنائی کشاورزی و توسعه روستائی- توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و ارائه خدمات فنی و حمایتی مورد نیاز (با توجه به اقالیم مختلف کشور) (مرکز توسعه مکانیزاسیون)- یکپارچه سازی اراضی (معاونت آب و خاک و صنایع)- احداث راههای بین مزارع (معاونت اب و خاک و صنایع)- تجهیز و نوسازی مزارع و باغها منطبق بر اصول نوین کشاورزی و بهره وری از آب(معاونت آب و خاک و صنایع) - اقدام لازم در جهت حفظ و اصلاح خاک و مدیریت بهره برداری از آن (معاونت آب و خاک و صنایع)- تدوین راهبردهای مربوط به بهره وری و افزایش بازدهی آبیاری (معاونت آب و خاک و صنایع)- برنامه ریزی انتقال اب شبکه های سه و چهار و انهار و قنوات (معاونت آب و خاک و صنایع )- مدیریت توزیع و مصرف اب کشاورزی (معاونت آب و خاک و صنایع )- اقدام لازم جهت احداث، توسعه و نگهداری تاسیسات آبی مربوطه(معاونت آب و خاک و صنایع ) - انجام وظایف مربوط به قانون توزیع عادلانه آب (معاونت آب و خاک و صنایع )- مطالعه و طراحی طرحهای کوچک توسعه منابع آب با کسب مجوز از وزارت نیرو (معاونت آب و خاک و صنایع )- برنامه ریزی و اقدام در جهت احداث، نگهداری و بهره برداری از بنادر شیلاتی و تاسیسات زیر بنائی مربوطه (سازمان شیلات)- برنامه ریزی و پیش بینی سازوکار های لازم جهت توسعه و عمران روستاها با هماهنگی دستگاههای ذیربط - برنامه ریزی و ساماندهی کوچ و اسکان عشایر (سازمان عشایر)- توسعه و حمایت صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در چارچوب سیاستهای صنعتی (دفتر صنایع کشاورزی)

اسلاید 79: ه) امور کشاورزی، دام و آبزیان - برنامه ریزی و اقدامات مربوط به افزایش بهره وری از عوامل و منابع تولید کشاورزی (معاونت تولیدات گیاهی)- برنامه ریزی و اقدامات مربوط به دستیابی به الگوهای کشت متناسب با منابع آب، ظرفیتها و شرایط اقلیمی مربوطه (معاونت تولیدات گیاهی)- تامین بهداشت دام و فراورده های دامی (سازمان دامپزشکی)- مبارزه با انواع بیماریهای دامی (سازمان دامپزشکی)- قرنطینه دام (سازمان دامپزشکی)- کنترل بهداشت کشتارگاهها (سازمان دامپزشکی)- نظارت بهداشتی بر مراتع و ابشخورها (سازمان دامپزشکی)- نظارت بهداشتی بر محلهای نگهداری دام (سازمان دامپزشکی)- نظارت بهداشتی بر کارخانه های تولید خوراک دام (سازمان دامپزشکی)- نظارت بهداشتی بر سایر تاسیسات و مراکز تهیه، توزیع و نگهداری فراورده های خام دامی (سازمان دامپزشکی)- کنترل و نظارت تولید، واردات و مصرف مایه ها و مواد بیولوژیک دامی (سازمان دامپزشکی)- برنامه ریزی و اقدام جهت ایجاد و گسترش شبکه های پیش آگاهی، مراقبت، پیشگیری، قرنطینه و تشخیص افات و بیماریهای گیاهی (سازمان حفظ نباتات)- مبارزه با افات و بیماریهای گیاهی (سازمان حفظ نباتات)- نظارت بر ورود، توزیع، تولید و مصرف سموم کشاورزی با رعایت شاخصهای زیست محیطی(سازمان حفظ نباتات) - برنامه ریزی، تهیه و اجرای طرحهای مربوط به حفظ منابع دام و طیور و نیز اصلاح نژاد و بهبود تغذیه دام (معاونت تولیدات دامی)- توسعه کمی و کیفی تولیدات دامی (معاونت تولیدات دامی)- اجرای نظام دامداری کشور (معاونت تولیدات دامی) - ساماندهی کشتارگاهها (معاونت تولیدات دامی)- حفظ، احیاء و توسعه منابع ابزی کشور و توسعه آبزی پروری (سازمان شیلات ایران

اسلاید 80: و : امور حمایتی - حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی (معاونت برنامه ریزی و اقتصادی)- حمایت بخش کشاورزی بواسطه استفاده از تسهیلات اعتباری بانک کشاورزی و سایر منابع بانکی (معاونت برنامه ریزی و اقتصادی)- تشکیل صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی و صنایع کشاورزی با مشارکت تولید کنندگان (معاونت برنامه ریزی و اقتصادی)- فراهم کردن تسهیلات لازم برای تامین اعتبار مورد نیاز تولید کنندگان بخش (معاونت برنامه ریزی و اقتصادی)- اجرای سیاستهای حمایتی و بیمه ای جهت پرداخت خسارات وارده به تولید کنندگان، تولیدات و تاسیسات بخش (معاونت برنامه ریزی و اقتصادی– صندوق بیمه محصولات کشاورزی)- برنامه ریزی و سیاستهای حمایتی و تشویقی جهت توسعه و ارتقاء فناوری مکانیزاسیون کشاورزی (معاونت برنامه ریزی و اقتصادی)- زمینه سازی و نظارت بر تامین و توزیع نهاده هاد دامی، دارو و مواد بیولوژیک از طریق بخش غیر دولتی (معاونت تولیدات دامی- سازمان دامپزشکی)- برنامه ریزی ایجاد تشکلهای غیر دولتی مورد نیاز بخش (سازمان تعاون روستائی)- ارائه خدمات و حمایتهای مالی و فنی به تشکلهای غیر دولتی (سازمان تعاون روستائی)- نظارت بر فعالیت تشکلهای غیر دولتی (سازمان تعاون روستائی)-پیشنهاد برنامه های تنظیم بازار محصولات کشاورزی و فراورده های مربوطه (معاونت برنامه ریزی و اقتصادی)-پیشنهاد قیمت خرید تضمینی به هیات محترم وزیران (بخشهای تخصصی- معاونت برنامه ریزی و اقتصادی)-خرید بموقع محصولات کشاورزی (سازمان تعاون روستائی)- فراهم آوردن تسهیلات و امکانات و هماهنگی جهت توسعه صادرات محصولات و فراورده های تولیدی کشاورزی و صنایع روستائی در چارچوب سیاستهای بازرگانی (معاونت برنامه ریزی و اقتصادی)

اسلاید 81: سازمانهای استانی تابعهتاریخچه شکل گیری و ایجاد واحد های تابعه استانی وزارت جهاد کشاورزی الف : قانون ادغام وزراتخانه های کشاورزی و تعاون و امور وستاها در سال 56 ب : قانون ایجاد مراکز خدمات روستائی و عشایری درسال 59 ج : ایجاد وزارت جهاد سازندگی و انتقال وظایف عمران روستائی به وزارتخانه مزبور با گذشت 27 سال از تصویب اولین نمودار تشکیلاتی، واحد های خارج از مراکز(در استانها و شهرستانها) طی مراحل مختلف و نیز بر اساس قوانین، مقررات و مصوبات زیر نمودار تشکیلاتی سازمان کشاورزی استان در وزارت کشاورزی مصوب و پادار گردید. 1- قانون تفکیک وظایف وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی مصوب 11/6/69 مجلس محترم شورای اسلامی 2- مقررات اداری، مالی، تشکیلاتی و استخدامی وزارت کشاورزی مصوب جلسه مورخ 25/12/70 هیأت محترم وزیران 3- مصوبه شماره 1130/دش مورخ 25/3/71 شورای عالی اداری در خصوص تعیین امور و وظایف قابل واگذاری بخش کشاورزی به بخش غیر دولتی 4- مصوبه شماره 2265 / دش شورای عالی اداری در خصوص تکلیف واحدهای تابعه و وابسته وزارت کشاورزی مستند به مصوبه ردیف 3 5- نمودار تشکیلاتی سازمان کشاورزی استان مصوب بهمن ماه 1371 6- اساسنامه سازمان کشاورزی استان مصوب جلسه مورخ 27/7/1373 هیأت محترم وزیران 7- موافقت نامه شاره 8339/د مورخ 25/12/73 سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص ایجاد تغییرات ضروری در نمودار مصوب بهمن ماه 1371 با توجه به موقعیت موقعیت کشاورزی استان.در سال 1379 همزمان با تصویب قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی ضمن ادغام دو وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی، سازمانهای استانی تابعه نیز در یکدیگر ادغام گردیده و سازمان جهاد کشاورزی در کلیه مراکز استانی و نیز منطقه جیرفت و کهنوج تشکیل گردید.

اسلاید 82: وظایف واحدهای استانی وزارت جهاد کشاورزی 1 - بررسی و شناخت امکانات و استعدادهای باقوه و بالفعل منابع و عوامل تولید بخش کشاورزی ( زراعت، باغبانی، آب و خاک، دام، طیور و آبزیان و توسعه روستایی و عشایری و منابع طبیعی ) در سطح استان و مسائل و مشکلات فنی، اقتصادی و اجتماعی مربوط به آنها .2 - تهیه و تدوین خط مشی ها، اهداف، برنامه ها و سیاستهای توسعه بخش کشاورزی، توسعه و عمران روستاها و مناطق عشایری در استان در قالب سیاستها و برنامه های مصوب و همچنین پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه به مراجع ذیربط در استان جهت تصویب .3 - بررسی، تدوین و اجرای برنامه ها، طرحها و دستورالعمل های مربوط به الگوی کشت محصولات کشاورزی و همچنین نظام دامداری، دامپروری و منابع طبیعی استان در قالب سیاستهای مصوب 4 - تهیه، و اجرای طرحهای جامع مربوط به افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی و کاهش ضایعات در سطح استان بر اساس قوانین و مقررات مربوط. 5 - جمع آوری، استخراج، طبقه بندی، پردازش، نگهداری، بهنگام سازی و انتشار آمار و اطلاعات مربوط به بخش کشاورزی و توسعه عمران روستایی و عشایری در استان .6 - تهیه اجرا و ارزشیابی طرحهای تحقیقاتی استانی بر اساس سیاستها و خط مشی های ابلاغی وزارت. 7 - مطالعه، بررسی، نیازسنجی، برنامه ریزی، تهیه، اجرا و ارزشیابی طرحها، برنامه ها و دوره های آموزشی و ترویجی، فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی مورد نیاز تولید کنندگان، بهره برداران، مروجان و راهبران بخش کشاورزی در استان در قالب سیاستها و برنامه های مصوب وزارت جهاد کشاورزی. 8 - ارائه نتایج پژوهشهای انجام شده به تولید کنندگان و بهره برداران .9 - تهیه و اجرای طرحها و برنامه های مرتبط با حفظ، احیاء، گسترش، حمایت و بهره برداری صحیح از جنگلها و مراتع طبیعی و دست کاشت در سطح استان در چارچوب سیاست ها و برنامه های مصوب .10- مطالعه، برنامه ریزی، تدوین، و اجرای طرحهای لازم در زمینه آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه های آبخیز.

اسلاید 83: وظایف واحدهای استانی وزارت جهاد کشاورزی 11- تهیه و اجرای طرحهای تثبیت شن های روان و بیابان زدائی و جلوگیری از بیابان زایی .12- تهیه، تدوین و اجرای طرحهای جنگلداری، جنگلداری، مرتعداری، ایجاد پارکهای جنگلی و تفرجگاههای طبیعی در چارچوب سیاست های ابلاغی .13- انجام اقدامات لازم به منظور حفظ و جلوگیری و تبدیل کاربری اراضی کشاورزی و جنگلی .14- تشخیص و تفکیک حریم قانونی اراضی ملی، دولتی و موات از مستئنیات اشخاص حقیقی و حقوقی در سطح استان و اخذ سند بنام دولت جمهوری اسلامی ایران و اجرای مقررات مربوط به مدیریت و واگذاری اراضی ملی و دولتی در چارچوب قوانین و مقررات موجود .15- انجام عملیات اجرای لازم برای تثبیت مالکیتهای شرعی و قانو نی با رعایت حقوق متقابل مردم و دولت و اجرای قانون اصلاحات اراضی در رقبات مشمول و باقیمانده و همچنین تعیین تکلیف نهایی اراضی کشت موقت .16- برنامه ریزی در جهت استقرار شبکه عملیات ترویجی در مناطق روستایی و عشایری در قالب سیاستها و برنامه های وزارتخانه ها. 17- تهیه برنامه استفاده از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی استان در چارچوب طرحهای جامع حوزه های آبخیز.

اسلاید 84: وظایف واحدهای استانی وزارت جهاد کشاورزی 18- نظارت بهداشتی بر مراکز نگهداری و پرورش دام و مراکز تهیه، تولید و توزیع و عرضه فراورده های خام با منشاء دامی و محصولات شیلاتی، کارخانجات خوراک دام، کشتارگاهها و اماکن عرضه دام و اعمال استانداردها.19 - انجام اقدامات لازم در جهت حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری مناسب از منابع آبزی و توسعه آبزی پروری در استان .20- برنامه ریزی، اتخاذ تدابیر و پیش بینی ساز و کارهای لازم بمنظور توسعه و عمران روستاها با هماهنگی سایر دستگاهها در سطح استان .21 - تهیه، تدوین و اجرای طرحها و برنامه های مربوط به امور زیر بنایی کشاورزی از قبیل یکپارچگی سازی اراضی، احداث راهها بین مزارع، تجهیز و نوسازی مزارع و باغها بمنظور استفاده مؤثر از منابع و نهاده های کشاورزی .22 -بررسی و انجام اقدامات لازم در زمینه حفظ، اصلاح، احیاء و افزایش حاصلخیزی خاک در جهت بهره برداری بهینه و مطلوب از آن .23 - برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم بمنظور انتقال آب انهار سنتی و قنوات، توزیع و مصرف بهینه آب کشاورزی و افزایش راندمان آبیاری در مزارع و باغها با استفاده از روش های نوین آبیاری و اقدامات مربوط به احداث، توسعه و نگهداری تأسیسات آبی .24 - اجرای وظایف مقرر در قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1361 و اصلاحات بعدی آن در سطح استان .25 -اجرای طرحهای کوچک تأمین و توسعه منابع آب در سطح استان ( پس از کسب مجوزلازم از سازمان آب منطقه ای ذیربط ) .26-شناسایی امکانات و نیازمندیهای دامداران متحرک جهت ارائه خدمات مناسب به منظور بهبود و توسعه وضعیت اقتصادی، اجتماعی و تولیدی عشایر.

اسلاید 85: وظایف واحدهای استانی وزارت جهاد کشاورزی 27-ساماندهی کوچ و اسکان عشایر در چارچوب طرحهای ابلاغی .28- انجام اقدامات لازم در جهت نگهداری بنادر شیلاتی و تأسیسات زیر بنایی بر اساس ضوابط ابلاغی 29-فراهم آوردن زمینه های توسعه صنایع مربوط به جمع آوری، نگهداری، تبدیل و عمل آوری و بسته بندی محصولات کشاورزی و فراورده های دامی و توسعه و حمایت از صنایع کوچک و تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع روستایی در استان :30- انجام اقدامات لازم در زمینه حفظ، بهبود و توسعه کمی و کیفی محصولات زراعی، باغی، تولیدات دام آبزیان و منابع طبیعی استان و حمایت از منافع تولید کنندگان .31-بررسی نظامهای بهره برداری کشاورزی در استان و فراهم آوردن موجبات توسعه مناسب ترین آنها با توجه به خصوصیات فرهنگی، اقتصادی، و اجتماعی منطقه .32- انجام بررسی های لازم در مورد برآورد و تشخیص کمی و کیفی کلیه نیازهای فناوری کشاورزی متناسب با خصوصیات و ویژگیهای اقلیمی و کشاورزی استان و تهیه و اجرای طرحهای مکانیزاسیون و سایر برنامه های مورد نیاز بر اساس سیاستها و خط مشی های ابلاغی. 33- زمینه سازی و حمایت از ایجاد و توسعه تشکلهای مورد نیاز بخش کشاورزی استان .34 - انجام اقدامات لازم در جهت حفظ احیاء و توسعه و بهره برداری مناسب از منابع دام و آبزیان اصلاح نژاد، تغذیه، مدیریت و مهندسی بهداشت، جایگاه دام و صدور مجوزهای لازم در چارچوب سیاستها و دستورالعملهای ابلاغی .35-تأمین سلامتی و بهداشت دام از طریق ایجاد شبکه های بیش آگاهی و مراقبت و اجرای عملیات پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دامی و مشترک انسان و دام و قرنطینه دامی .36-انجام اقدامات لازم در خصوص گسترش شبکه های بیش آگاهی، مراقبت، پیشگیری، قرنطینه گیاهی و مبارزه با آفات علفهای هرز و بیماری های گیاهی در سطح استان .

اسلاید 86: وظایف واحدهای استانی وزارت جهاد کشاورزی 37 -نظارت و کنترل بر توزیع و مصرف مایه ها و سایر مواد میولوژی و سموم مورد نیاز بخش کشاورزی در استان بر اساس ضوابط ابلاغی.38-انجام اقدامات لازم در زمینه ساماندهی و بهینه سازی نظام عرضه و تقاضا و تنظیم بازار محصولات کشاورزی و تولیدات دامی در استان در چارچوب برنامه های مصوب و سیاستهای بازرگانی کشور .39-انجام اقدامات لازم در زمینه خرید، فروش، بازاریابی، صادرات، بیمه، نگهداری و نظایر آن در خصوص محصولات و فراورده های بخش کشاورزی بر اساس قوانین ف مصوبات و آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه در چارچوب سیاستهای بازرگانی کشور .40- حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و فراهم آوردن زمینه های لازم برای استفاده از تسهیلات اعتباری بانک کشاورزی و سایر منابع بانکی و مؤسسات اعتباری توسط تولید کنندگان و بهره برداران. 41-انجام اقدامات لازم در زمینه بیمه تولید کنندگان، تولیدات تأسیسات و صنایع مربوط به بخش کشاورزی. 42- انجام اقدامات لازم در زمینه ارائه خدمات و تأمین و توزیع نهاده های کشاورزی دام و آبزیان، دارو، سرم و سایر مواد بیولوژی از طریق بخش غیر دولتی و در صورت لزوم توسط واحد ذیربط در استان در چارچوب ضوابط ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی .43- نظارت مستمر بر کلیه فعالیتهای مرتبط با زیر بخشهای مختلف کشاورزی در سطح استان.44- نظارت و ارزشیابی طرحها، فعالیتها ،اقدامات درحیطه وظایف واحدهای استانی وزارتخانه بمنظور سنجش میزان کارایی و اثر بخشی آنها. 45- اجرای ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای انجام فعالیتهای مربوط به کشاورزی، منابع طبیعی و دام و طیور و آبزیان. 46- انجام سایر وظایف و اموری که بموجب قوانین و مقررات بعهده وزارت جهاد کشاورزی در سطح استان می باشد.

اسلاید 87: وظایف واحدهای استانی و چارت تشکیلاتی سازمان جهاد کشاورزی استان

اسلاید 88: معاونت برنامه ریزی و اقتصادیمعاونت امور تولیدات دامیوزیردفتر امور ایثارگرانمعاونت امور آب و خاک و صنایع کشاورزیمعاونت امور باغبانیمدیریت شهرستانهامرکز نوسازی و تحول اداریدفتر امور اداری دفتر امور حقوقیدفتر امور رفاه و پشتیبانیدفتر امور مالی و ذیحسابی مدیریت شهرستانهاواحدهای استانیدفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایاتدفتر حراستدفتر امور بین الملل و سازمانهای تخصصیدفتر امور استانهامعاونت امور زراعتمعاونت توسعه مدیریت و منابع انسانیدفتر وزارتیدفتر روابط عمومیدفتر حمایت از سرمایه گذاری و کارآفرینیمرکز آمار و فن آوری اطلاعاتدفتر برنامه و بودجهدفتر بهبود تغذیه و جایگاه داممرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامیدفتر امور طیور و زنبور عسلدفتر امور غلات و محصولات اساسیدفتر پنبه ، دانه های روغنی و محصولات صنعتیدفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزیمرکز توسعه مکانیزاسیوندفتر امور میوه هادفتر توسعه باغات ، گلخانه ها و گیاهان داروییدفتر امور آب و خاک کشاورزیدفتر توسعه سامانه های نوین آبیاریدفتر طراحی و توسعه صنعتیدفتر بهره برداری و تولیدموسسه پژوهشهای برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزیصندوق بیمه محصولات کشاورزیشرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزیشاورزیشرکت شهرک های کشاورزیشرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزیسازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزدار ی کشورسازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزیسازمان مرکزی تعاون روستائی ایرانسازمان دامپزشکی کشورسازمان شیلات ایرانسازمان حفظ نباتاتسازمان امور اراضیسازمان امور عشایر

اسلاید 89: وزارت جهاد کشاورزیحوزه نمایندگی ولی فقیه اداره آموزش عقیدتی اداره امور فرهنگی و توسعه ارزشهای اسلامی اداره روابط عمومیمعاونت برنامه ریزی و امور اقتصادیمدیریت امور برنامه و بودجهمدیریت امور سرمایهمعاونت بهبود تولیدات دامیمدیریت امور داممدیریت امور مالیمدیریت اموراداري ،رفاه و پشتیبانیریاست سازمانمدیریت ارزیابی عملکردوپاسخگویی به شکایاتاداره آمار، فناوری اطلاعات و تجهیز شبکهمدیریت امور طیورمدیریت هماهنگی ترویج کشاورزیمدیریت امور اراضیاداره رسانه های آموزشیاداره آموزش بهره برداراناداره آمار و اطلاعات اراضیاداره حفظ کاربری اراضیاداره واگذاری اراضیاداره امور حقوقی و مالکیت اراضیمدیریت شهرستانهااداره تدارکات و امورخودروییاداره رفاه و تربیت بدنیاداره امور بازنشستگان و موظفیناداره استخدام و کارگزینیاداره رسیدگی به اسناد و دفترداری و تنظیم حسابهااداره دریافت و پرداختمدیریت شهرستانهامدیریت شهرستانهااداره امور مهندسی زراعیاداره بررسی و نظارت بر رحهااداره پشتیبانی شبکه ترویجاداره امور فناوریهای مکانیزه کشاورزیمدیریت حفظ نباتاتمدیریت امور زراعتمدیریت امور باغبانیگروه نوسازی و تحول اداریاداره امور حقوقیاداره امور ایثارگراناداره امور پیمانها و قراردادهاهسته گزینشمدیریت حراستگروه پژوهش توسعه روستاییمدیریت حوزه ریاستمدیریت صنایع کشاورزیمدیریت آب و خاک و امور فنی مهندسیمعاونت بهبود تولیدات گیاهیمعاونت توسعه مدیریت و منابع انسانیمدیریت تنظیم بازار محصولات

اسلاید 90: رئیس سازمانحوزه نمایندگی ولی فقیه مجتمع آموزش شهدای هویزه مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی پژوهشکده آبزی پروری جنوب شعب موسسه آموزش عالی ( علمی کاربردی)سازمان تعاون روستایی اداره کل دامپزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداریاداره کل امور عشایراداره کل شیلات شعب شرکتها ( مؤسسه نصر ، پشتیبانی امور دام ، بنگاه توسعه ماشین آلات ، آب و خاک ، شرکت غله )صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزیمؤسسه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیریمؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازیمدیریتحوزه ریاستمدیریتحراستمدیریت آب و خاکو امور فنی مهندسیمدیریت ارزیابی عملکردو پاسخگویی به شکایاتمدیریت صنایعکشاورزیمعاونتبهبود تولیدات گیاهیمعاونتبهبود تولیدات دامیمعاونت برنامه ریزی و امور اقتصادیمعاونت توسعه مدیریت و منابع انسانیمدیریتامور اراضیمدیریتهماهنگی ترویجمدیریت جهاد کشاوزی شهرستانمدیریت هسته گزینشگروه پژوهش برنامه ريزي اقتصادكشاورزي و توسعه روستائي27 مدیریت شهرستان و 97 مرکز جهادکشاورزی مدیریت تنظیم بازارمحصولات

اسلاید 91:  هسته گزینش اجرای دستورالعملها وبخشنامه های هیات عالی گزینش وهیئت مرکزی گزینش وزارت جهاد کشاورزی . بررسی وتعیین صلاحیت عقیدتی – سیاسی – اخلاقی متقاضیان ورود به خدمت در سازمان استان و واحدهای تابعه ووابسته و انجام مراحل گزینش مربوطه. رسیدگی مجدد به شکایات شاکیان مردود شده در جریان گزینش استخدام مشاوره وتبادل نظر با هیئت مرکزی گزینش در پیشبرد فعالیت ها و نیز استعلام موارد خاص. انعکاس نتایج حاصل از گزینش متقاضیان استخدام به واحد امور اداری و سایر مراجع ذیربط جهت انجام سایر مراحل اداری و استخدامی افراد .

اسلاید 92: مدیریت ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اجرای امور مربوط به ارزیابی عملکرد و تهیه گزارشهای لازم از نتایج ارزیابی و ارائه آن به رئیس سازمان و سایر مراجع ذیربط. انجام بازرسی های لازم و تهیه گزارشات موردی و ادواری از عملکرد واحدهای سازمان و تجزیه و تحلیل آنها.دریافت شکایات حضوری و مکتوب مراجعین از واحدها و کارکنان سازمان و بررسی پیرامون صحت و سقم موضوع شکایات و اعلام پاسخ به شاکیان وجمع بندی آنها جهت تهیه گزارش های لازم .همکاری و تعامل با دستگاههای نظارتی و بازرسی در چارچوب ضوابط و مقررات بررسی میزان سلامت اداری و پیشگیری از مفاسد اداری و مبارزه با ارتشاء در سطح سازمان براساس مقررات مربوطه

اسلاید 93: مدیریت حراست انجام اقدامات لازم درجهت حفاظت وپاسداری از کلیه اسناد، اماکن و تاسیسات و کنترل مبادی ورودی و خروجی سازمان. طبقه بندی وکنترل اخبار، اسناد و مدارک محرمانه. ایجاد هماهنگی و ارتباط با مراجع انتظامی و قضایی بمنظور جلوگیری و برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی موجود در محیط سازمانی. تهیه و پیشنهاد طرحهای امنیتی و حراستی مربوطه و ایجاد دبیرخانه محرمانه .تشکیل پرونده حراستی کلیه پرسنل اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی. اجرای دستورات، مقررات، دستورالعملها و طرحهای حراستی صادره از طرف مراجع ذیصلاح .

اسلاید 94: مدیریت تنظیم بازار محصولات و بازاریابی برنامه ریزی و اجرای سیاست ها، خط مشی ها، دستورالعمل ها، ضوابط و طرح های مربوط به تجارت محصولات، کالاها و فراورده های کشاورزی با رعایت قوانین و مقررات مربوط. همکاری و مشارکت در تهیه و تدوین ضوابط و مقررات بازرگانی داخلی و خارجی محصولات کشاورزی با رعایت تسهیل تجاری و نظارت فنی بر اجرای آن. بررسی و شناخت مزیت های موجود و تحلیل شرایط آتی تولید و مصرف بازارهای محصولات کشاورزی (بازارهای هدف) و تدوین برنامه های اجرایی لازم در سطح استان.سنجش اثر بخشی برنامه ها و طرح های اجراشده درسطح استان . برنامه ریزی برای اجرای سیاست ها، خط مشی ها، ضوابط و مقررات اعطای تسهیلات ارزی و ریالی حوزه تجارت و بازرگانی به تولید کنندگان، بهره برداران و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بخش کشاورزی. برنامه ریزی و نظارت بر تنظیم بازار محصولات و نهاده های کشاورزی و همکاری برای ایجاد تسهیلات در راستای تامین کالاها و مواد اولیه مورد نیاز. برنامه ریزی و اجرای طرح های حمایتی، بیمه ای و یارانه های مورد نیاز درراستای توسعه بازرگانی داخلی و خارجی (صادرات محصولات) و کالاهای اساسی، ضروری و حساس کشاورزی. برنامه ریزی و هماهنگی با واحدهای استانی شرکتها، سازمانها، مؤسسات و واحدهای مرتبط با حوزه تجارت و بازرگانی بخش کشاورزی برای تنظیم بازار داخلی و نظارت بر عملکرد آنها. تهیه و تدوین برنامه های حمایتی و نظارتی برای ورود بخش غیر دولتی استانی در تنظیم بازار محصولات، فراورده ها و نهاده های کشاورزی و انجام اقدامات لازم برای بهره برداری بخش غیر دولتی از منابع صندوق توسعه ملی و صندوق های حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مرتبط با طرح های بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی در سطح استان و اعلام به مراجع ذیربط.

اسلاید 95: مدیریت تنظیم بازار محصولات و بازاریابی اعمال ضوابط و دستورالعمل های مرتبط با حمایت از تولید کنندگان، مصرف کنندگان و اصناف و بازرگانان در قبال نوسانات غیر متعارف قیمت های داخلی و خارجی و کنترل آنها. برنامه ریزی درخصوص انجام طرح ها و پروژه های مرتبط با جذب و تشویق سرمایه گذاری بخش غیر دولتی در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی بخش کشاورزی در سطح استان. اجرای برنامه های جذب و تخصیص اعتبارات و بودجه و تسهیلات بانکی مورد نیاز طرح های مصوب حوزه تجارت و بازرگانی در چارچوب ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی. انجام بررسی های لازم به منظور برآورد نیاز استان به محصولات، فرآورده ها و نهاده های کشاورزی با همکاری و مشارکت واحدهای ذیربط. برنامه ریزی و هماهنگی با معاونت های تولیدی در سطح استان برای تامین محصولات، فراورده ها و نهاده های کشاورزی. برنامه ریزی و نظارت بر اجرای طرح های توسعه و تجهیز زیر ساخت ها و امور زیر بنایی مرتبط با تجارت کشاورزی و نظارت فنی بر اجرای آنها. برنامه ریزی و هماهنگی با واحدهای مرتبط برای مبارزه با قاچاق محصولات و نهاده های کشاورزی در چارچوب سیاست ها و ضوابط ابلاغی. برنامه ریزی و انجام اقدامات حاکمیتی برای صدور مجوزهای واردات و صادرات محصولات کشاورزی در سطح استان. برنامه ریزی و هماهنگی درخصوص امور مرتبط با امور حمل و نقل، انبارها، سردخانه ها و برآورد و ذخیره سازی کالا در سطح استان با هماهنگی واحدهای ذیربط. برنامه ریزی و هماهنگی برای تنظیم و توسعه بازار داخلی (تجارت الکترونیک، نمایشگاه های ملی و بین المللی، سامانه هوشمند پایش، نظارت و مدیریت بازار و....) کالاهای اساسی، محصولات و نهاده های کشاورزی در سطح استان.

اسلاید 96: مدیریت تنظیم بازار محصولات و بازاریابی برنامه ریزی و اجرای ضوابط و دستورالعمل های مرتبط با بهبود زنجیره های تامین، ذخیره سازی، توزیع و فروش کالاها و محصولات کشاورزی در سطح استان. هماهنگی و اجرای برنامه های تدارک انواع خرید تضمینی، توافقی و.... محصولات و نهاده های کشاورزی در سطح استان در چارچوب سیاست ها و ضوابط اعلامی. همکاری در برنامه ریزی و اجرای پایش تراز تجاری استان در بخش کشاورزی. برنامه ریزی و هماهنگی برای تضمین کیفیت در کلیه مراحل تجاری و بازرگانی. استقرار نظام اطلاعات بازرگانی و تجارت براساس طرح جامع اطلاع رسانی بازرگانی کشور و ارایه خدمات لازم به تجار و صادر کنندگان در این زمینه در چارچوب سیاست ها و ضوابط ابلاغی. انجام همکاری و هماهنگی لازم برای جمع آوری اطلاعات و آمار کالاهای تجاری قابل صدور بخش کشاورزی، بازارهای خارجی و میزان مصرف کالاها و سایر اطلاعات مرتبط در سطح استان. نظارت بر اعمال استانداردها، مقررات و اجرای برنامه ها و طرح های تجاری و بازرگانی کشاورزی در سطح استان و ارایه گزارش های مرتبط. نظارت و کنترل روند تامین، توزیع و قیمت گذاری محصولات، فراورده ها و نهاده های کشاورزی در بازارهای مصرف و ارایه گزارش مرتبط.هماهنگی با واحدهای مرتبط درخصوص حمایت و هدایت تشکل ها، انجمن ها، تعاونیها و صادرکنندگان نمونه محصولات کشاورزی و اجرای برنامه های مشوقی برای آنها. نظارت بر رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان محصولات کشاورزی از لحاظ قیمت، کیفیت و نحوه فروش و توزیع محصولات کشاورزی در سطح استان. برنامه ریزی به منظور ساماندهی وخرید و توزیع کالاهای اساسی، محصولات و نهاده های حساس و ضروری کشاورزی در سطح استان.

اسلاید 97: گروه پژوهش برنامه ريزي اقتصادكشاورزي و توسعه روستائيبررسی وشناخت امکانات و استعدادهای بالقوه و بالفعل منابع و عوامل تولید بخش کشاورزی (توسعه روستایی) در سطح استان و مسائل و مشکلات فنی، اقتصادی و اجتماعی مربوط به آنها.تهیه و تدوین خط مشی ها، اهداف، برنامه ها و سیاستهای توسعه و عمران روستاها و مناطق عشایری در استان در قالب سیاستها و برنامه های مصوب. جمع آوری، استخراج، طبقه بندی، پردازش، نگهداری، به هنگام سازی و انتشار آمار و اطلاعات مربوط به توسعه و عمران روستایی در استان. برنامه ریزی، اتخاذ تدابیر و پیش بینی سازوکارهای لازم به منظور توسعه و عمران روستاها با هماهنگی سایر دستگاهها در سطح استان.

اسلاید 98: مدیریت حوزه ریاستاداره روابط عمومیمعاون

اسلاید 99: مدیریت حوزه ریاست تدوین سیاست ها و اجرای برنامه های اطلاع رسانی به شیوه های متناسب از جمله برگزاری اجلاسها، سمینارها، همایشهای علمی و نمایشگاههای داخلی و منطقه ای. هماهنگی برای ایجاد ارتباط با رسانه ها، خبرگزاری ها و سایر مراجع ذیربط وارائه اخبار و رویدادهای سازمان به منظور اطلاع رسانی. برقراری ارتباط و ایجاد هماهنگی لازم بین واحدهای تابعه با دستگاه های برون سازمانی. انجام امور مربوط به مکاتبات و پیگیری ارجاعیات ریاست سازمان. بررسی مطالب مندرج در جراید در ارتباط باسازمان و تهیه پاسخ های لازم. انعکاس مشکلات و تنگناها و مسایل مدیریت های شهرستان ها به بخشهای مختلف سازمان و پیگیری تا حصول نتیجه.

اسلاید 100: حوزه نمایندگی ولی فقیهاداره آموزش عقیدتیاداره امور فرهنگی و توسعه ارزشهای اسلامی

اسلاید 101: حوزه نمایندگی ولی فقیه تهيه، تدوين و اجراي طرحها و برنامه هاي مربوط به اعتلاي فرهنگي كاركنان سازمان .ارائه الگوها، مدلها، چارچوبها و سيستمهاي مبتني بر ارزشهاي اسلامي و حدود موازين شرعي، ديدگاههاي اسلامي در موضوعات مربوط به وظايف سازمان جهاد كشاورزي استان. تهيه و تدوين طرحها و برنامه هاي مورد نياز سازمان استان در زمينه حوزه فعاليت نمايندگي ولي فقيه و پيش‌بيني و برآورد اعتبارات مورد نياز و پيگيري جهت تأمين اعتبار .انجام بررسيها و اقدامات لازم در رابطه با موضوعات مورد نياز همكاران سازمان از جنبه ديني و ارزشي. برقراري و ارتباط كاركنان سازمان جهادكشاورزي استان با ائمه جمعه، نهادها و مراكز فرهنگي در استان. انجام اقدامات لازم جهت شناسايي نيروهاي ارزشي و جلب همكاري آنها در انجام فرضيه امر به معروف و نهي از منكر .انجام اقدامات لازم درخصوص ترويج شعائر و معارف اسلامي از طريق مراسم سخنراني، بانك نوار، توليد محصولات فرهنگي، وسائل سمعي و بصري و تجهيز كتابخانه ها. نظارت بر انجام ذبح شرعي دام و طيور در كشتارگاهها و نیز نظارت بر فرآورده های غیر خوراکی تولیدی کشتارگاه ها در سطح استان .جمع آوري آمار و اطلاعات و گزارش عملكرد از حوزه‌ها و مراكز تحت پوشش و تجزيه و تحليل آنها به مراجع و مسئولین ذیربط.

اسلاید 102: حوزه نمایندگی ولی فقیه نظارت بر عملكرد حوزه‌ها و مراكز تحت پوشش به منظور حصول اطمينان از حسن اجراي امور از طريق انجام بازرسي مستمر و ارائه پيشنهادهاي لازم .نظارت بر حسن اجراي دستورالعملها، بخشنامه‌ها ومقررات ابلاغي از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در حوزه‌ها و مراكز ارائه‌ گزارشهاي لازم از عملكرد حوزه تحت سرپرستي و حوزه هاي تحت پوشش به مراجع و مسؤولين ذيربط .تبليغ و انتشار مواضع، خط مشي ها و رهنمودهاي حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري و زمينه سازي در جهت اجراي آنها. نیازسنجی و اجرای برنامه آموزش عقیدتی سازمان، ایجاد و تمهیدات و پیگیری های لازم جهت اجرای دوره های عقیدتی. ارتباط و همكاري با واحد هاي آموزشي در مراكز استان به منظور بهره‌برداري متقابل از امكانات و تجهيزات .انجام اقدامات لازم جهت دريافت سوالات و استفتائات، احكام ‌و مسائل اخلاقي مورد نياز همكارانتهيه بانك اطلاعات درخصوص برگزاري دوره ها، اساتيد، فراگيران، گواهينامه‌ها، كارنامه‌ها و ... برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي پرورشي براي كاركنان سازمان و خانواده‌هاي آنان. انجام اقدامات لازم درجهت تقويت تواناييهاي علمي و مكتبي كاركنان از طريق انس دهي با قرآن كريم و ... انجام اقدامات لازم به منظور اقامه نماز از طريق ترويج و برگزاري نماز جماعت ،آموزش و تبليغ احكام نماز و رونق بخشيدن به نمازخانه‌ها و امور مربوط به آنها.انجام اقدامات لازم جهت تهيه و تأليف، توزيع و انتشار جزوات و منابع آموزشي، فرهنگي، ارزشي و عقيدتي مورد نياز كاركنان انجام اقدامات لازم جهت تهيه و توليد محصولات فرهنگي، تبليغي و هنري، تراكت، پوستر، بروشور و پلاكارد در مناسبتها نظارت بر عملكرد حوزه‌ها و مراكز تحت پوشش به منظور حصول اطمينان از حسن اجراي امور از طريق انجام بازرسي مستمر نظارت بر حسن اجراي دستورالعملها، بخشنامه‌ها ومقررات ابلاغي از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در حوزه‌ها و مراكز

اسلاید 103: مدیریتهماهنگی ترویج کشاورزیادارهپشتیبانی شبکه ترویجادارهآموزش بهره بردارانادارهرسانه های آموزشیمعاون

اسلاید 104: مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی برنامه ریزی و اقدامات لازم جهت پشتیبانی و تجهیز شبکه ترویج کشاورزی استان، واحدهای شهرستانی و واحدهای مستقر در پایین تر از شهرستان ساماندهی، تجهیز و پشتیبانی امکانات و تجهیزات سخت افزاری ترویج و ارائه خدمات پشتیبانی لازم به واحدهای تخصصی و اجرایی ذیربط .نیازسنجی و انجام مراحل جذب، نگهداری و آموزش سربازان سازندگی، مروجین روستایی، ناظرین فنی مزرعه، مشاورین مزرعه و سایر عاملین شبکه ترویج با هماهنگی سایر واحدهای تخصصی ذیربط. انجام اقدامات لازم جهت برگزاری همایش های علمی، دوره های تخصصی و آموزشهای مرتبط با ترویج کشاورزی. انجام اقدامات رسانه ای موضوع فعالیت ها و برنامه های ترویج کشاورزی.اجرای دوره های آموزشی بهره برداران کشاورزی .

اسلاید 105: مدیریت آب و خاک و امور مهندسیاداره امور مهندسیمعاون

اسلاید 106: مدیریت آب و خاک و امور فنی مهندسی اجرای سیاستهای کلان وزارت جهاد کشاورزی در زمینه مدیریت عرصه ها و منابع آبی و خاکی کشاورزی مناطق مختلف استان و تعیین اهداف و برنامه ها. اجرای کلیه مقررات و دستورالعمل های وزارت جهاد کشاورزی درزمینه تامین، توزیع و بهره برداری از منابع آب کشاورزی و تاسیسات آبی مربوطه .بررسی واولویت بندی اراضی کشاورزی جهت انجام عملیات اصلاح ونوسازی خاک، تسطیح اراضی، زهکشی، شوری زدائی، احیاء، یکپارچه سازی، آماده سازی، عملیات ضد فرسایش و جاده های بین مزارع، آبرسانی، احیاء قنوات و استقرار سیستم های آبیاری. بررسی وتعیین پیمانکاران جهت پیشبرد فعالیت های اجرائی بخش آب وخاک کشاورزی ودامپروری و تاسیسات مربوطه در استان وعقد قراردادهای مربوطه. نظارت مستمر به فعالیت های پیمانکاران بخش غیردولتی در اجرای طرح، پروژه های آبی وخاکی وکشاورزی ودامپروری وتاسیسات مربوطه استان واخذ و جمعبندی آمار و گزارشهای مربوطه. انجام برنامه ریزی و اقدامات لازم درخصوص تجهیز و تقویت آزمایشگاه های مستقر در بخش های مختلف سازمان .

اسلاید 107: مدیریتصنایع کشاورزی ادارهبررسی و نظارت بر طرحهامعاون

اسلاید 108: مدیریت صنایع کشاورزی راهبری و اجرای سیاستهای کلان وزارت جهاد کشاورزی در احیاء، بهبود و توسعه صنایع تبدیلی وتکمیلی بخش کشاورزی .تدوین برنامه راهبردی جهت مدیریت صنایع تبدیلی و تکمیلی و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با توجه به ظرفیتهای تولید، فراری و مصرف استان در چارچوب سیاست مصوب. بررسی وضعیت ضایعات محصولات غذائی کشاورزی در مراحل مختلف تولید، تبدیل، توزیع، مصرف و ایجاد تعامل مناسب با واحدهای مربوطه جهت دستیابی به راه حلهای مناسب در جهت کاهش ضایعات. تهیه وتدوین دستورالعملهای فنی لازم در زمینه احداث، بهبود وتوسعه صنایع غذائی کشاورزی هماهنگ با سایر برنامه های مربوط.

اسلاید 109: معاونت برنامه ریزیو امور اقتصادیمدیریت امور برنامه و بودجهمدیریت امور سرمایه گذاریاداره آمار وفناوري اطلاعات تجهيز شبكهمعاون

اسلاید 110: معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی انجام بررسیهای مختلف درعرصه تولید کشاورزی استان جهت دستیابی به شاخصها و الگوهای توسعه بخش در استان. انجام بررسی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درخصوص ایجاد بستر مناسب بمنظور اصلاح و بهبود الگوی غذایی رایج در استان و تدوین برنامه توسعه پایدار بخش کشاورزی در چارچوب سیاستها و برنامه های مصوب.راهبری و اجرای سیاستها و برنامه های کلان دستگاه در زمینه فناوری اطلاعات و ارائه خدمات لازم جهت بهبود ارتباطات شبکه اتوماسیون سازمان استان در راستای کارآمد سازی شبکه اطلاعات رایانه ای .جمع آوری آمار و اطلاعات کشاورزی استان و تجزیه و تحلیل آنها و تهیه گزارشات لازم جهت ارائه به مراجع ذیربط. اجرای سیاستها وخط مشی های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه بازرگانی، بیمه محصولات کشاورزی در استان. انجام برنامه ریزی لازم جهت ساماندهی بازارهای محصولات کشاورزی در منطقه و طراحی سیستم توزیع مناسب جهت عرضه محصولات مختلف کشاورزی و برآورد قیمت خرید تضمینی .تعیین و برآورد میزان خسارات وارد شده به کشاورزان بواسطه حوادث غیر مترقبه و شرایط نامساعد محیطی و برنامه ریزی جهت تامین پرداخت های جبرانی لازم. انجام هماهنگی های لازم با مراجع داخل و خارج از سازمان استان جهت تامین منابع مالی جبران خسارت بهره برداران بخش کشاورزی .

اسلاید 111: مدیریت امور برنامه و بودجه هماهنگی وهدایت واحدهای مختلف سازمان در تدوین برنامه های پیشنهادی و تلفیق برنامه های مختلف جهت برنامه ریزی جامع در مقاطع مختلف زمانی .تنظیم بودجه مورد نیاز سالیانه با توجه به برنامه های کلان سازمان، در قالب دستورالعملهای مربوط و هماهنگی لازم جهت تخصیص وتوزیع بودجه به واحدهای مختلف .انجام اقدامات لازم به منظور اخذ وتخصیص اعتبارات جاری، عمرانی و ارزی و سایر منابع اعتباری سازمان و ابلاغ آن. کنترل ونظارت بر هزینه کرد اعتبارات براساس طرحها، برنامه ها وموافقتنامه های مصوب و ارائه گزارشهای لازم.

اسلاید 112: مدیریت امور سرمایه گذاری برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم جهت گسترش زمینه های کارآفرینی و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی استان در راستای سیاستهای مصوب. زمینه سازی جهت جذب وهدایت سرمایه گذاری غیر دولتی در بخش کشاورزی و فراهم آوردن زمینه ها وامکانات مربوطه .انجام اقدامات لازم و پیگیری جهت جذب و هدایت تسهیلات و اعتبارات بانکی مورد نیاز طرحها و برنامه­های سازمان وحضور در مراجع ذیصلاح پولی و بانکی به منظور توجیه و دفاع از برنامه های اعتباری مذکور.

اسلاید 113: اداره آمار، فناوری اطلاعات و تجهیز شبکه جمع آوری آمار و اطلاعات کشاورزی استان و تجزیه و تحلیل آنها و تهیه گزارشات لازم جهت ارائه به مراجع ذیربط. برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم در جهت توسعه و بهبود شبکه اتوماسیون اداری سازمان استان و واحدهای تابعه ووابسته در چارچوب سیاستهای مربوطه .تولید، راهبری و نگهداری سیستمهای کاربردی مورد نیاز شبکه اتوماسیون با بهره گیری از تجهیزات و امکانات سخت افزاری ونرم افزاری. انجام اقدامات لازم درخصوص نصب و راه اندازی تجهیزات سخت افزاری ونرم افزاری مربوط به شبکه اتوماسیون اطلاعات اداری و ارائه خدمات پشتیبانی مربوطه. کنترل ونظارت مستمر بر کارکرد تجهیزات سخت افزاری ونرم افزاری موجود وبهبود ارائه خدمات رایانه ای به سیستم اداری سازمان .

اسلاید 114: معاونت بهبود تولیدات گیاهیمدیریت امور زراعتمدیریت امور باغبانیمدیریت حفظ نباتاتمعاونمعاونمعاونادارهامور فناوریهای مکانیزه کشاورزی

اسلاید 115: معاونت بهبود تولیدات گیاهی راهبری و نظارت به امور مربوط به بهبود و افزایش تولیدات کشاورزی در سطح استان در چارچوب سیاستهای کلان وزارت جهاد کشاورزی. تهیه برنامه و بودجه پیشنهادی سالیانه تولید محصولات کشاورزی و ارائه به واحدهای ذیربط جهت تصویب و نظارت بر آنها. اتخاذ تدابیر لازم بمنظور احیاء، بهبود و توسعه منابع گیاهی موجود در پهنه کشاورزی استان. بررسی و شناخت موانع و مشکلات موجود در مسیر توسعه کشاورزی استان و برنامه ریزی در جهت رفع موانع موجود وتسهیل جریان تولید کشاورزی. جمع آوری و اعلام نیازهای آموزشی و تحقیقاتی بخش کشاورزی استان به مراجع آموزشی و تحقیقاتی ذیربط. اجرای روشهای صحیح ترویجی بهره برداری از منابع کشاورزی و نیز عملیات مختلف کشاورزی و برنامه ریزی جهت ترویج مناسبترین روشهای زراعی به بهره برداری با هماهنگی مدیریت ترویج کشاورزی. تهیه و تدوین دستورالعمل فنی مربوط به مراحل مختلف تولید محصولات کشاورزی براساس آخرین یافته های تحقیقاتی و عملی و ارائه به بهره داران با هماهنگی مدیریت ترویج کشاورزی

اسلاید 116: مدیریت امور زراعت راهبری، نظارت و اجرای سیاستهای کلان وزارت جهاد کشاورزی در زمینه توسعه و بهبود تولید محصولات زراعی در محدوده استان در چارچوب اهداف و برنامه های مصوب .انجام و برنامه ریزی لازم در جهت توسعه سطح زیرکشت محصولات زراعی به تفکیک آبی و دیم با هدف افزایش میزان تولید در واحد سطح و بررسی و شناخت موانع و مشکلات موجود در مسیر توسعه تولید محصولات زراعی استان .تهیه و تدوین الگوها و دستورالعمل های فنی جهت ترویج روشهای بهینه کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی استان با هماهنگی مدیریت ترویج کشاورزی .هماهنگی با واحد صدور پروانه و مجوزها جهت بررسی صلاحیت و شرایط فنی متقاضیان صدورپروانه ها ومجوزهای زراعی در سطح استان. ارزشیابی مستمر برنامه های اجرائی برای انجام اصلاحات ضروری واعمال تجدید نظرهای لازم.

اسلاید 117: مدیریت امور باغبانی راهبری و نظارت و اجرای سیاستهای کلان وزارت جهاد کشاورزی در زمینه توسعه و بهبود تولیدات محصولات باغی در محدوده استان در چارچوب اهداف و برنامه های مصوب .انجام برنامه ریزی لازم جهت توسعه سطح زیر کشت محصولات باغی به تفکیک آبی و دیم با هدف افزایش میزان تولید در واحد سطح با بررسی و شناخت موانع و مشکلات موجود در مسیر توسعه تولید محصولات باغی استان . تهیه و تدوین الگوها و دستورالعمل های فنی جهت ترویج روشهای بهینه کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی استان با هماهنگی مدیریت ترویج کشاورزی. هماهنگی جهت بررسی صلاحیت و شرایط فنی متقاضیان صدور پروانه و مجوز باغبانی در سطح استان. ارزشیابی مستمر برنامه های اجرائی برای انجام اصلاحات ضروری واعمال تجدید نظرهای لازم.

اسلاید 118: مدیریت حفظ نباتاتاجرائی نمودن سیاستها، مقررات وخط مشی های ابلاغ شده ازسازمان حفظ نباتات ونظارت بر حسن اجرای آنها در سطوح مختلف تابعه سازمان استان. برنامه ریزی جهت پایش مستمر منابع گیاهی منطقه در برابر تهدید آفات، بیماریها و علفهای هرز و شرایط پیشگیری از ورود آفات و بیماریهای غیر بومی از مناطق همجوارانجام برنامه ریزیهای لازم جهت مبارزه تلفیقی با آفات و بیماریها. تهیه وتدوین دستورالعمل های فنی مربوط به نحوه، زمان و شرایط پیشگیری و مبارزه با آفات گیاهی و ابلاغ آن به واحدهای اجرایی مستقر در شهرستانها و مناطق پایین تر از شهرستان. اطلاع رسانی و انجام اقدامات لازم درخصوص آگاه نمودن کشاورزان و جلب مشارکتهای عمومی جهت مبارزه با آفات وبیماریهای گیاهی با هماهنگی مدیریت ترویج کشاورزی. برآورد سموم و ادوات مورد نیاز جهت انجام عملیات مبارزه با آفات وبیماریها و انجام پیگیری لازم در جهت تهیه، تامین وتوزیع آنها. نظارت بر نحوه اجرای ضوابط و استاندارد های قرنطینه ای توسط ایستگاههای قرنطینه گیاهی مستقر در سطح استان. نظارت مستمر بر عملکرد توزیع کنندگان سموم آزمونهای کاربری سموم و صدور مجوزهای لازم. هماهنگی با واحد صدور پروانه ها و مجوزها جهت بررسی صلاحیت و شرایط فنی متقاضیان عاملیت توزیع سموم و سایر مواد بیولوژیک مبارزه گیاهی. برنامه­ریزی جهت جایگزینی انواع روشهای مبارزه غیرشیمیائی و زمینه سازی جهت اقدامات مربوطه.

اسلاید 119: اداره امور فناوریهای مکانیزه کشاورزیبرآورد، پیش بینی، پیگیری تامین وتوزیع ماشین آلات و ادوات کشاورزی مورد نیاز جهت مکانیزه نمودن فعالیتهای بخش کشاورزی براساس اعلام نیاز واحدهای تخصصی و اجرایی ذیربط. تهیه و تدوین دستورالعمهای فنی مربوط به خرید، نگهداری و تعمیر ماشین آلات وادوات کشاورزی و ابلاغ آن به واحدهای اجرایی مستقر در شهرستانها ومناطق پایینتر از شهرستان

اسلاید 120: معاونت بهبود تولیدات دامیمدیریت امور داممدیریت امور طیورایستگاههای پرورشمعاونمعاونمعاون

اسلاید 121: معاونت بهبود تولیدات دامی راهبری ونظارت بر امور مربوط به بهبود و افزایش تولید دام وفرآورده های دامی وکنترل جمعیت آن در استان در چارچوب سیاستهای کلان وزارت جهاد کشاورزی .تهیه برنامه و بودجه پیشنهادی سالیانه تولید محصولات دامی و ارائه به واحدهای ذیربط جهت تصویب وتنظیم برنامه کلان تولید محصولات دامی استان .نظارت مستمر بر پیشبرد برنامه های عمرانی توسعه دامپروری در سازمان استان براساس سیاستهای مصوب و بخشنامه ها و دستورالعملهای مربوطه. اتخاذ تدابیر لازم درجهت حفظ و بهبود منابع دام و طیور و اصلاح نژاد گونه های برتر دامی. تهیه و تدوین الگوها و دستورالعملهای فنی و ترویجی مربوط به تغذیه، بهداشت و بهبود جایگاه، پرورش و اصلاح نژاد انواع دام و طیور. ایجاد تعامل مناسب با واحد فنی و مهندسی سازمان بمنظور کنترل فنی پروژه های دامپروری، تبادل اطلاعات فنی و بهبود روشهای عملیاتی .بررسی و اقدامات لازم درجهت معرفی و تامین منابع غذائی دام استان و نیز برآورد نیازهای غذای دام و فرآورده ها وتجهیزات مربوطه در چارچوب سیاستهای مصوب .بررسی، تدوین و به روز نگهداشتن نظام های موجود دامپروری استان .

اسلاید 122: مدیریت امور دامراهبری، نظارت و اجرای سیاستهای کلان وزارت جهاد کشاورزی در زمینه توسعه و بهبود تولید محصولات دامی در محدوده استان در چارچوب اهداف و برنامه های مصوب. انجام برنامه ریزیهای لازم جهت توسعه فعالیتهای پرورش انواع دام با هدف افزایش میزان تولید با بررسی و شناخت موانع و مشکلات موجوددر مسیر توسعه تولید محصولات دامی . تهیه و تدوین الگوها و دستورالعملهای فنی جهت ترویج روشهای بهینه تغذیه، بهداشت و اصلاح نژاد انواع دام با هماهنگی مدیریت ترویج کشاورزی. تهیه و تدوین الگوها و دستورالعملهای فنی جهت احداث و بهسازی جایگاه های پرورش دام و برنامه ریزی جهت اصلاح جایگاه فرسوده پرورش دام به جایگاه های مدرن. برآورد و پیشنهاد کمیت ماشین آلات وادوات مورد نیاز جهت مکانیزه نمودن فعالیتهای دامپروری و انعکاس به اداره فناوریهای مکانیزه کشاورزی جهت تامین آنها. هماهنگی با واحد صدور پروانه ها ومجوز ها جهت بررسی صلاحیت و شرایط فنی متقاضیان صدور پروانه ومجوز دامپروری در سطح استان.

اسلاید 123: مدیریت امور طیور راهبری، نظارت و اجرای سیاستهای کلان وزارت جهاد کشاورزی در زمینه توسعه و بهبود تولید محصولات طیور و زنبور عسل در محدوده استان در چارچوب اهداف و برنامه های مصوب .انجام برنامه ریزیهای لازم جهت توسعه فعالیتهای پرورش طیور و زنبور عسل با هدف افزایش میزان تولید با بررسی و شناخت موانع و مشکلات موجود در مسیر توسعه تولیدات طیور و زنبور عسل استان. تهیه و تدوین الگوها و دستورالعملهای فنی جهت ترویج روشهای بهینه تغذیه، بهداشت و جایگاه نگهداری، پرورش و اصلاح نژاد انواع طیور و زنبورعسل با هماهنگی مدیریت ترویج کشاورزی .تهیه و تدوین الگوها و دستورالعملهای فنی و ترویجی جهت احداث و بهسازی جایگاه های پرورش طیور و زنبور عسل و برنامه ریزی جهت اصلاح جایگاه فرسوده به جایگاه های مدرن. تهیه و تدوین دستورالعملهای فنی مربوط به کاربری ونحوه بهره برداری از ماشین آلات و ادوات دامپروری و ابلاغ آن به واحدهای اجرایی مستقر در شهرستان .برآورد و پیشنهاد کمیت ماشین آلات وادوات مورد نیاز جهت مکانیزه نمودن فعالیتهای دامپروری و انعکاس به اداره فناوریهای مکانیزه کشاورزی جهت تامین آنها. هماهنگی با واحد صدور پروانه ها ومجوز ها جهت بررسی صلاحیت و شرایط فنی متقاضیان صدور پروانه ومجوز پرورش طیور و زنبور عسل در سطح استان.

اسلاید 124: معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانیمدیریت امور اداری ورفاهمدیریت امور مالیاداره استخدام و کارگزینیاداره امور ايثارگراناداره دریافت و پرداختاداره رفاو و تربیت بدنیگروه نوسازی و تحول اداریاداره رسيدگي به اسناددفترداری و تنظیمحسابها.اداره تدارکات و امور خودروییمعاونمعاون اداریاداره امورحقوقياداره امور پيمانها و قراردادهااداره امور بازنشستگان و موظفينمعاون پشتیبانی

اسلاید 125: معاونت‌ توسعه‌ مدیریت و منابع انسانی ‌ راهبری، اجرا و نظارت‌ بر برنامه‌هاي‌ مربوط‌ به‌ تحول‌ ونوسازي‌ اداري‌ در سازمان جهاد كشاورزي‌ استان در چارچوب سیاستهای مصوب. تعيين‌ سياستها و خط‌ مشي‌هاي‌ مربوط‌ به‌ نحوه‌ سازماندهي‌ ساختار تشکیلاتی، بهبود فرآيندها و روشهاي‌ انجام‌ كار، جذب‌، نگهداري‌ و بهسازي‌ نيروي‌ انساني‌ در سازمان استان در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه. برنامه‌ ريزي‌ و نظارت‌ جهت برآورد و تامین نيازهاي‌ آموزشي‌ كاركنان‌. نظارت‌ بر تهيه‌ و تنظيم‌ و اجرای دستورالعمل‌هاي‌ لازم‌ در مورد امور اداري‌، مالي‌، پرسنلي‌، رفاهي‌ و تداركاتي‌ در چارچوب‌ قوانين‌ و مقررات‌ مربوطه‌. انجام اقدامات مربوط به تنظیم، نگهداري‌ و رسيدگي‌ به‌ حسابها در سازمان استان براساس‌ قوانين‌ و مقررات‌ ابلاغ‌ شده‌. انجام امور مربوط به تعمیر و نگهداری ساختمانها‌، تأسيسات‌ و مخابرات‌ سازمان استان و واحدهاي‌ تابعه‌ و وابسته. برنامه‌ ريزي‌ و اتخاذ تدابير لازم‌ بمنظور اداره‌ و بهبود وضعيت‌ رفاهي‌ كاركنان‌ و نظارت‌ بر حسن‌ انجام‌ آن‌. بررسي مسائل و مشكلات و نیاز های رفاهی خانواده معظم شهدا و ايثارگران و انجام اقدامات لازم درخصوص تامین حل مشكلات آنان. پیگیری اجرای مصوبات و بخشنامه های مربوط به ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا و تهیه گزارشهای لازم جهت ارائه به مراجع ذیربط.گردآوری، ثبت و حفاظت از آثار دوران دفاع مقدس درراستای اشاعه فرهنگ ایثار و دفاع مقدس. انجام امور دبیرخانه ای مربوط به دریا فت، ثبت، رهگیری، صدور و ارسال مکاتبات اداری .انجام اقدامات لازم در جهت استیفاء و حل و فصل مسائل و منافع حقوقی سازمان جهاد کشاورزی از طریق طرح، تعقیب و دفاع از دعاوی سازمان، حسب مورد در کلیه مراحل رسیدگی و حکمیت و سایر اقدامات قانونی.

اسلاید 126: گروه نوسازی و تحول اداری انجام بررسیهای لازم به منظور بهینه سازی ساختار، ترکیب و توزیع نیروی انسانی و ارائه پیشنهاد های لازم به معاون توسعه مدیریت ومنابع انسانی وکمیسیون تحول اداری سازمان. انجام اقدامات لازم درخصوص استقرار مدیریت فرآیندها و رفع نارسائیها ومشکلات مربوط به تجزیه وتحلیل سیستم ها و فرآیندهای انجام کار در سطح سازمان. برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم در جهت تامین و برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز کارکنان سازمان در چارچوب سرفصل های تعیین شده. انجام اقدامات لازم در جهت استقرار مدیریت کیفیت در سازمان و ارائه الگوهای مناسب مدیریت کیفیت برای واحدهای مختلف. برنامه ریزی، نظارت و راهبری طرح تکریم مردم وجلب رضایت ارباب رجوع درسطح سازمان.انجام امور دبیرخانه کمیسیون تحول اداری سازمان و ارائه برنامه جامع تحول اداری بر مبنای پیشنهادی دریافتی از کمیته های تخصصی زیر نظر کمیسیون تحول اداری و برآورد وپیشنهاد بودجه واعتبارات لارم. انجام مطالعات وبررسیهای لازم به منظور استقرار چرخه مدیریت بهره وری ( موضوع تصویبنامه شماره 22910/ت 8070 مورخ 2/3/79 هیات محترم وزیران) درسطح سازمان و ارزیابی مستمر چگونگی و عملکرد چرخه و ارائه راه حل­های اصلاحی.

اسلاید 127: اداره امور حقوقی ارائه مشاوره حقوقی به کلیه واحدهای تابعه و وابسته سازمان از طریق انتخاب وکلا، تنظیم دعاوی و دادخواست و سایر امور حمایتی حقوقی. برقراری ارتباط با مراجع قضائی استان و کشور بمنظور رفع مشکلات و پاسخگویی به مکاتبات و دعاوی مطروحه علیه سازمان. بررسی و اظهارنظر حقوقی در زمینه کلیه قراردادها، پروتکل ها و موافقت نامه های سازمان با اشخاص حقیقی و حقوقی و ارائه طریق درخصوص نحوه تنظیم، رسیدگی و حل و فصل اختلافات و دعاوی مربوطه. انجام اقدامات لازم جهت پیگیری و پیگرد حقوقی و قضایی پیمانکاران و صاحبان متخلف پروانه ها و مجوزهای طرف قرارداد با سازمان حسب اعلام واحدهای متولی پیمانها، پروانه ها و مجوزها . ارائه مشاوره و خدمات حقوقی به کارکنان سازمان.

اسلاید 128: مدیریت امور اداری ، رفاه و پشتیبانیانجام اقدامات لازم جهت جذب و تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان جهاد کشاورزی استان در چارچوب مجوزهای مربوطه با هماهنگی گروه نوسازی و تحول اداری .انجام کلیه امور پرسنلی کارکنان سازمان استان شامل، ترفیعات، تغییرات طرح مسیر ارتقاء شغلی، نقل و انتقال، مرخصی ... در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه .جمع آوری، طبقه بندی، تجزیه وتحلیل آمار و اطلاعات پرسنلی کلیه کارکنان شاغل. انجام اقدام لازم جهت ارزشیابی دوره ای کارکنان سازمان وجمع بندی نتایج مربوطه و ارائه گزارشهای مرتبط به مراجع ذیربط. دریافت، ثبت و رهگیری تفکیک و توزیع کلیه مکاتبات مربوط به سازمان جهاد کشاورزی استان.  انجام اقدامات لازم بمنظور تامین، تجهیز، نگهداری، تعمیر و اجاره ساختمانها، تاسیسات و ابنیه سازمان جهاد کشاورزی استان در جهت بهبود فضاهای اداری. انجام اقدامات لازم درخصوص تامین، تجهیز، نصب و بهره برداری از ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز سازمان و پیگیری امور مربوطه. نظارت بر اداره انبارها و سازه های نگهداری اقلام وتجهیزات عمومی مربوط به سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر واحدهای تابعه و وابسته.

اسلاید 129: مدیریت امور اداری ، رفاه و پشتیبانیبرنامه ریزی و انجام اقدامات لازم بمنظور تامین و ارائه خدمات نقلیه و ترابری مورد نیاز سازمان جهاد کشاورزی و پیگیری کلیه امورمربوط به خدمات خوردرویی. اقدام در جهت نظافت و تامین بهداشت عمومی اماکن تحت پوشش. انجام اقدامات لازم جهت ارائه خدمات پذیرایی کارکنان و برگزاری جلسات، سمینارها، مراسم و غیره.انجام اقدامات لازم بمنظور تامین سرانه های رفاهی کارکنان سازمان استان شامل (سهمیه های سفرهای زیارتی، امکانات اقامتی و کمک های غیر نقدی و ..... ) و توزیع آنها براساس ضوابط ومقررات مربوطه. نظارت بر امور تعاونی های کارکنان شامل ( تعاونی مسکن، تعاونی مصرف و ... ) و انجام اقدامات لازم بمنظور تقویت و پشتیبانی آنان. برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم بمنظور تجهیز، ساماندهی و تقویت خوابگاه ها واماکن اقامتی سازمان استان.برنامه­ریزی و ارائه خدمات مشاوره، بهداشت حرفه ای، مددکاری و .... به کارکنان، بازنشستگان، از کار افتادگان و سایر کارکنان سازمان. برنامه ریزی واجرای برنامه های تربیت بدنی شامل ( آموزش، اردوهای ورزشی، مسابقات و...)انجام اقدامات مربوط به امور خدمات بیمه درمانی کارکنان سازمان و پیگیری خدمات مربوطه از طریق نهاد های درمانی وتوانبخشی .

اسلاید 130: مدیریت امور مالی تنظیم حساب اعتبارات و توزیع آنها براساس بودجه مصوب واحدها و سایر منابع طبق مقررات مربوطه ونظارت بر مصرف آنها در چارچوب قانون. تنظیم و نگهداری دفاتر حساب اعتبارات وتعهدات سازمان جهاد کشاورزی استان وتلاش در جهت تامین آنها در موعد مقرر.انجام اقدامات لازم درخصوص تامین وپرداخت کلیه هزینه های سازمان جهاد استان و واحدهای تابعه آن پس از طی مراحل طبق ضوابط ومقررات مربوطه. رسیدگی و بازبینی اسناد هزینه ها و سایر فعالیتهای مالی انجام شده و تطبیق آنها با ضوابط ومقررات مربوطه. تهیه وتنظیم صورت تفریغ بودجه سازمان در پایان سال مالی جهت ارسال به مراجع ذیربط. تهیه وتنظیم لیست حقوق کارکنان و انجام اقدامات لازم بمنظور پرداخت حقوق و مزایای مربوطه .نگهداری حساب اموال سازمان جهاد استان در چارچوب آئین نامه های مربوطه .

اسلاید 131: اداره امور پیمانها و قراردادهاانجام اقدامات مربوط به فروش و واگذاری اموال مازاد متعلق به سازمان، تنظیم اسناد و مدارک مزایده و مناقصات، امور مربوط به کمیسیون معاملات و و انجام تشریفات مربوطه.

اسلاید 132: اداره امور ایثارگرانبررسي مسائل و مشكلات و نیاز های رفاهی خانواده معظم شهدا و ايثارگران و انجام اقدامات لازم درخصوص تامین حل مشكلات آنان. پیگیری اجرای مصوبات و بخشنامه های مربوط به ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا و تهیه گزارشهای لازم جهت ارائه به مراجع ذیربط.گردآوری، ثبت و حفاظت از آثار دوران دفاع مقدس درراستای اشاعه فرهنگ ایثار و دفاع مقدس.

اسلاید 133: دبیرخانه مرکزی سازمانانجام امور دبیرخانه ای مربوط به دریا فت، ثبت، رهگیری، صدور و ارسال مکاتبات اداری .انجام مکاتبات اداری از طریق اتوماسیون اداری پیگیری چاپ و تکثیر نامه های سربرگ دار جهت استان و شهرستان

اسلاید 134: مدیریتامور اراضیاداره آمار و اطلاعات اراضیاداره حفظکاربری اراضیادارهواگذاری اراضیاداره امور حقوقی و مالکیت اراضیمعاون

اسلاید 135: مدیریت امور اراضی شناسائی و تهیه آمار مربوطه به کلیه اراضی دولتی قابل واگذاری در اجرای سیاستهای کلان وزارت جهاد کشاورزی در امور زمین .برنامه ریزی واگذاری اراضی قابل واگذاری جهت استفاده مطلوب در قالب سیاستها، دستورالعملها و ضوابط اجرائی ابلاغ شده. انجام اقدامات لازم جهت واگذاری بخشی از املاک خریداری شده از مالکین مشمول مرحله اول قانون که به علتی تاکنون به زارعان مربوطه منتقل نشده است. فروش اراضی مزروعی مشمول قانون انحلال بنگاه خالصجات به متصرفین مربوطه براساس قانون تعیین تکلیف اراضی مزروعی و اعیان مستحدث ازطرف اشخاص در دهات و مزارع خالصه مصوب 20/4/54 .فروش عرصه و اعیان مشمول قانون انحلال بنگاه خالصجات به صاحبان اعیان بر طبق قانون تعیین تکلیف اراضی مزروعی واعیان مستحدثه. پیگیری اقدامات مربوط به ادعای خالصه و به ثبت رساندن اراضی بمنظور صدور اسناد مالکیت بنام دولت جمهوری اسلامی ایران. خرید اعیانی و حقوق متصرف شده توسط اشخاص که در موعد مقرر در قانون، ازخرید عرصه و اعیانی و اراضی تصرفی خود استنکاف نموده اند. تعیین تکلیف مالکینی که وجوه نقدی یا دستور پرداختها یا قبوض بهای ملک آنها بعلل مجهول المالک بودن یا اعتراض داشتن یا سایر اشکالات ثبتی در صندوق ثبت تودیع گردیده و نیز صدور اجازه پرداخت آنها با اخذ تضمین یا تامین کافی و رفع تودیع از آنها. اتخاذ تصمیم در مورد مدعیان نسق زراعی براساس مقررات ماده 6 قانون مواد الحاقی به آئین نامه اصلاحات ارضی.

اسلاید 136: مدیریت امور اراضی اجرای بخشنامه های صادره در مورد نحوه اجرای قوانین و مقررات در هر مورد که ضروری تشخیص داده شود. رسیدگی و اعلام پاسخ به دفاتر اسناد رسمی در زمینه فک رهن از اسناد زارعین .تعیین آمار مربوط به دهات ترک نسق شده و تعداد زارعان مربوطه و آمار مربوط به باغات غارسی. تعیین آمار دهات و مزارعی که تاکنون قانون اصلاحات ارضی بعللی درآنها اجرا نشده است. ارسال آمارها و صورتهای دهات و مزارع موقوفه عام به اداره اوقاف استان ازطریق سازمان جهاد کشاورزی استان .تهیه آمار مربوط به بدهیهای زارعین و دستور پرداختهای مربوط به واگذاری املاک. بررسی پرونده ها و گزارشاتی که در مورد اشتباهات حاصله در اسناد زارعین مطرح می باشد. رسیدگی به پرونده هائی که مشمول قانون ترتیب رسیدگی وختم پرونده های مشمول قانون اصلاحات ارضی بوده براساس لایحه قانونی تکمیل پاره ای از مواد قانون اصلاحات ارضی مصوب 13/2/59 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران .رسیدگی در مورد اشتباهات حاصله در اسناد افرادیکه در اجرای مقررات قانون خالصجات اراضی خالصه به آنها واگذار شده براساس تبصره 5 ماده 3 قانون انحلال بنگاه خالصجات

اسلاید 137: مدیریت امور اراضی رسیدگی در مورد اشتباهات حاصله در اسناد افرادیکه در اجرای مقررات قانون تعیین تکلیف اراضی مزروعی و اعیان مستحدث، عرصه اعیان و اراضی به آنها واگذار شده .رسیدگی به پرونده های مربوط به معاملات املاک غیر مجاز مالکین موضوع تبصره 5 ماده 2 قانون اصلاحات ارضی وماده 7 قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجاره به زارعین مستاجر وماده 29 آئین نامه اجرائی آن. رسیدگی به پرونده های مربوط به اشتباهات مالیاتی موضوع بندهای الف و ب ماده 4 قانون مواد الحاقی به آئین نامه اصلاحات ارضی در زمینه افزایش یا تقلیل قیمت ملک .رسیدگی به اشتباهات حاصله در مستثنیات قانونی مالکان براساس قوانین مربوطه و لایحه قانونی تکمیل ماده ای از مواد قانون اصلاحات ارضی. رسیدگی به اشتباهات حاصله در مشخصات متعاملین و میزان نسق زراعی ومبلغ مورد معامله ومشخصات ملک و غیره موضوع ماده 38 آئین نامه اصلاحات ارضی. رسیدگی بر مورد ابطال اسناد زارعینی که در موعد مقرر قانونی حق ریشه خود را به مالکین ملک منتقل ومجدداًٌ در اجرای قانون در مورد همان اراضی سند دریافت کرده اند. تهیه نقشه مورد نیاز از اراضی مورد واگذاری با همکاری دستگاههای ذیربط. دریافت طرحهای متقاضیان زمین وجمع آوری اطلاعات مورد نیاز وتکمیل پرونده آنها .معرفی متقاضی جهت دریافت استعلامهای لازم از ادارات ذیربط( برق، دارائی، محیط، زیست و.... ) ازطریق سازمان کشاورزی استان .طبقه بندی و حفظ ونگهداری اسناد خاص مدیریت امور اراضی. پیگیری امر وصول درآمد دولت ناشی ازقراردادهای منعقده .انعکاس میزان درآمد در دفاتر منطقه .

اسلاید 138: مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی ( اهواز )بخش تحقیقاتدامپروریبخش تحقیقاتجنگلها و مراتعبخش تحقیقاتآبخیزداریبخش تحقیقاتدامپزشکیبخش تحقیقاتآفات و بیماریهای گیاهیبخش تحقیقاتآب و خاکبخش تحقیقاتاصلاح و تهیه نهال و بذربخش تحقیقاتفنی و مهندسی کشاورزیایستگاه تحقیقاتکشاورزی شاوورایستگاه تحقیقاتکشاورزی بهبهانایستگاه تحقیقاتمهندسی زهکشیاداره اموراداری و مالی

اسلاید 139: مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی ( دزفول )بخش تحقیقاتآفات و بیماریهای گیاهیبخش تحقیقاتاصلاح و تهیه نهال و بذربخش تحقیقاتاصلاح و تهیه بذرچغندربخش تحقیقاتآب و خاکبخش تحقیقاتفنی و مهندسی کشاورزی

اسلاید 140: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی تهیه طرحهای تحقیقاتی استانی در زمینه بخش کشاورزی طبق دستورالعمل های تحقیقات و اجرای آنها پس از مراحل تصویب و ابلاغ. ایجاد، تکمیل و نگهداری ایستگاههای تحقیقاتی استانی و منطقه ای مطابق دستورالعملها و مصوبات کمیسیونها و کمیته های تخصصی مربوطه حسب مورد. برقراری ارتباط علمی با مراکز آموزش عالی و تحقیقات داخل و خارج از کشور با هماهنگی واحدهای ذیربط. ایجاد ارتباط و هماهنگی با واحدهای اجرائی استان جهت شناخت نیازها و اولویتهای تحقیقاتی آنها به منظور تهیه و اجرای طرحهای تحقیقاتی. انتشار نتایج حاصله از تحقیقات انجام شده در جهت بهره برداری مراکز اجرائی، دانشگاهی از طریق نشریات، سخنرانی­های علمی و غیره. پیگیری و همکاری در جذب، تثبیت، ترفیع و ارتقاء هیئت علمی طبق دستورالعملهای مربوطه.انجام فعالیتهای مربوط به امور مالی و اداری مرکز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان و طبق دستورالعملهای مربوطه. همکاری فعال با مرکز آموزش جهاد استان به منظور بهره برداری از توانائی و همکاری طرفین در انجام دوره های آموزشی یا اجرای پروژه های تحقیقاتی.

اسلاید 141: مرکز آموزش اداره آموزش ضمن خدمتگروه آموزشی کشاورزیدبیرستان دامپروریشعبه موسسه آموزش عالي علمي وكاربرديگروه آموزشيگروه آموزشي

اسلاید 142: مرکز آموزش جهاد کشاورزی برنامه ریزی و انجام کلیه خدمات آموزشی دانشجویان تحت پوشش و شرکت کنندگان در دوره­ها در چهارچوب مقررات مربوطه. اجرای آئین نامه و دستورالعملها و سایر موارد ابلاغ شده از مراجع ذیربط. تجهیز مرکز آموزش به وسایل سمعی، بصری و امکانات کمک آموزشی بمنظور افزایش کیفیت برنامه های آموزشی. توسعه و تجهیز کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی متناسب با موضوع فعالیت مرکز. تنظیم پیش نویس برنامه درسی برای دوره های پیشنهادی جدید و ارائه نظرات اصلاحی برای سایر دوره ها و انعکاس آنها به مراجع ذیربط. تکمیل پرونده و مدارک مورد نیاز دانش آموختگان به منظور صدور گواهی نامه مطابق دستورالعملهای مربوطه. ارائه خدمات رفاهی ( خوابگاه و ... ) مناسب برای شرکت کنندگان در دوره ها.

اسلاید 143: مدیریتجهادکشاورزی شهرستاناداره امور اراضیاداره امور اداری و مالیاداره آموزش و ترویجاداره امور فنی و زیربنائیاداره امور تولیدات دامیاداره امور تولیدات گیاهیمراکز ترویج و خدمات جهادکشاورزیمعاون اداری مالی معاون فنی 4 شهرستان 6 اداره6 شهرستان 5 اداره4 شهرستان 4 اداره6 شهرستان 3 اداره7 شهرستان بدون اداره

اسلاید 144: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مدیریت، نظارت، ایجاد هماهنگی و هدایت وظایف در حوزه عمل شهرستان. مشارکت و ارائه پیشنهاد ها و اطلاعات لازم جهت تنظیم برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به سازمان استان. اجرای برنامه ها، خط مشی ها، طرح ها و دستورالعمل های مربوط به زير بخش در حدود وظایف و سیاستهای مصوب. پیگیری و هماهنگی اجرای طرحها، برنامه ها و دوره های آموزشی و ترویجی مورد نیاز بهره برداران و تولید کنندگان در چارچوب ضوابط و مقررات در قالب سیاستها و برنامه های مصوب بمنظور اشاعه تکنولوژی مناسب تولید. انجام پیگیریها و اقدامات لازم جهت صدور موافقت نامه و صدور پروانه ها و.... در شهرستان در چارچوب سیاستها و برنامه­های مصوب. مشارکت در تهیه طرح جامع توسعه زير بخش كشاورزي جهاد کشاورزی استان. اجرای قوانین مربوط به امور اراضی و حاکمیت و تصدی آب کشاورزی و ایجاد و نگهداری و تاسیسات کشاورزی. اجرای برنامه های توسعه مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و تکمیلی و پیگیری ایجاد ساختمانها و تاسیسات کشاورزی مورد نیاز بر اساس خط مشی ابلاغی سازمان.

اسلاید 145: مركز جهاد كشاورزي دهستانجمع آوري آمار و اطلاعات، تدوين شناسنامه و ساير موارد مورد نياز بانك اطلاعات كشاورزي از كليه استعداد هاو توانمنديهاي بالقوه و بالفعل كشاورزي در حوزه تحت پوشش.نظارت مستمر بر پرو‍ژه هاي مصوب حوزه تحت پوشش و ارائه گزارش به مراجع ذيربط. ارائه خدمات مشاوره فني، آموزشي و ترويجي در كليه زمينه هاي فعاليت به بهره برداران بخش كشاورزي براساس سياستهاي وزارت جهاد كشاورزي با هماهنگي واحدهاي سازماني ذيربط. معرفي فناوری ها و روش هاي مناسب جهت افزايش راندمان توليد و معرفي صنايع تبديلي و تكميلي مربوط. برنامه ريزي و ساماندهي كليه عوامل ترويج (مروجين – مددكاران، شركتهاي مشاوره خصوصي – سربازان سازندگي – نيرويهاي بسيج سازندگي اركان تعاونيهاي توليد، كارورزان و ... ) به منظور هم افزايي و ارتقاء توان شبكه ترويج جهاد كشاورزي.

اسلاید 146: سازمانها، شرکت ها و مؤسسات وابستهسازمان مرکزی تعاون روستائی ایران سازمان امور عشایر ایران سازمان حفظ نباتات سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشورسازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی سازمان دامپزشکی کشور سازمان امور اراضی شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی شرکت شهرک های کشاورزیشرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزیمؤسسات زیر مجموعه سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی ( 23 مؤسسه)موسسات عمومی غیر دولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی شامل :الف : مؤسسه جهاد تحقیقات (14 مرکز)ب : مؤسسه جهاد استقلال ( 10 مؤسسه)ج : مؤسسه جهاد نصر ( 30 مؤسسه )

اسلاید 147: ه: سازمانها، شرکت ها و مؤسسات وابسته سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران :در سال 1312 بانک فلاحت با هدف کوتاه کردن دست واسطه ها و سلف خران و رباخواران که حاصل تلاش کشاورز را به یغما می برد تأسیس گردید از آنجایی که پرداخت وام از طریق بانک با ضوابط دست و پا گیر و ارائه وثیقه از طرف کشاورز غیر ممکن بود بانک مذکور در سال 1325 با تأسیس صندوقهای تعاون روستایی در مراکز بعضی از شهرها و اعطاء وام از این طریق تسهیلاتی در جهت تأمین هزینه های کشت ایجاد نمود ولی بدلیل مشکلات ایاب و ذهاب روستاییان عملاً امکان دسترسی تسهیلات مذکور برای همه کشاورزان وجود نداشت بنابراین درک نیاز بوجود منابع اعتباری در سطح روستا موجب گردید که شرکتهای تعاونی روستایی به وسیله بانک کشاورزی تشکیل گردد و با افزایش تعداد این شرکتها ضرورت تأسیس سازمانی مستقل جهت گسترش اداره شرکتها احساس شد و سرانجام در سال 1342 همزمان با اجرای قانون اصلاحات اراضی و تقسیم زمین بین روستاییان سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بصورت شرکت سهامی با سرمایه اولیه حدود یک میلیارد و صد میلیون ریال مشتمل بر 134100 سهم ده هزار ریالی برای مدت نامحدود تأسیس و مسئولیت تأمین موجبات پیشرفت گسترش تقویت و توسعه عملیات اقتصادی و بازاریابی و بازرگانی و خدمات تعاونی و تهیه نهاده های کشاورزی زارعین عضو در روستاها به این سازمان محول گردید .اکنون سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بعنوان رابط بین دولت و شرکتها و اتحادیه های تعاونی روستایی و کشاورزی با هدف حمایت، و نظارت بر حدود 45000 شرکت تعاونی روستایی و کشاورزی بیش از 200 اتحادیه نقش کلیدی در حصول اهداف تعاونیهای موصوف و رشد و شکوفایی در اقتصاد روستایی کشور را دارد بطوریکه با توسعه و گسترش بخش کشاورزی روزبروز بر اهمیت این سازمان و شبکه تعاونی روستایی و کشاورزی افزوده می شود 

اسلاید 148: هدف و وظایف اساسی سازمان الف : هدف تأمین موجبات پیشرفت و گسترش و تقویت و توسعه عملیات اقتصادی و بازاریابی و بازرگانی و خدمات تعاونی در روستاها.ب: وظایف اساسی 1- آموزش اصول تعاون و روش اداره شرکتها و اتحادیه های تعاونی روستایی به روستاییان. 2- تعلیم و تدریس مواد مربوط به تعاون روستایی از دوره های آموزش و یا در دوره هایی که از سازمان به این منظور دعوت می­شود .3- توسعه شبکه تعاونی در روستاها. 4- ارشاد و راهنمایی و رهبری اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی.5- تعلیم و تربیت کارمندبرای سرپرستی و حسابرسی شرکتها و اتحادیه های تعاونی روستایی و کشاورزی و انجام سایر فعالیتهای سازمان. 6- تعلیم و تربیت مدیران و کارکنان اختصاصی مورد احتیاج اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی .7- تشکیل دوره های تخصصی تعلیمات تعاونی روستایی و کشاورزی و فراهم نمودن موجبات افزایش اطلاعات تخصصی مورد نیاز آنها.8- حسابرسی شرکتها و اتحادیه های روستایی و کشاورزی9- جمع آوری و نگهداری و خرید محصولات تولیدی روستائیان از طریق شرکتها و اتحادیه های تعاونی روستایی و کشاورزی و فروش آنها در بازار مناسب یا فروشگاههای اختصاصی.10- جمع آوری ونگهداری و خرید محصولات تولیدی شرکتها و اتحادیه های تعاونی روستایی و کشاورزی و فروش آنها در بازارهای مناسب یا فروشگاههای اختصاصی.11- تبدیل و طبقه بندی محصولات کشاورزی .

اسلاید 149: هدف و وظایف اساسی سازمان 12- حمل و نقل محصولات کشاورزی و ما یحتاج روستائیان عضو شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی و اتحادیه ها بوسیله سازمان یا با عقد قرارداد .13- تهیه و یا تولید و فروش مواد و وسایل و ماشین آلات و لوازم حرفه ای مورد مورد اختیاج اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی و اعضای آنها.14- تهیه و یا تولید و فروش کالاهای مصرفی مورد نیاز اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی و اعضای آنها .15- ایجاد و اداره تأسیسات لازم برای نگهداری محصولات تولیدی و کالاهای مصرفی اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی وکشاورزی و اعضای آنها از قبیل سردخانه و انبار و نظایر آن .16- احداث ساختمان و تأسیسات مورد نیاز اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی از قبیل انبار، سردخانه، فروشگاه، کارخانه، کارگاه، دفتر کار و نظایرآن .17- ایجاد و اداره تعمیر گاه های ثابت و سیار منطقه ای و مرکزی ماشین آلات کشاورزی. 18- ایجاد یا کمک به احداث تعمیر گاههای ثابت وسیار مورد نیاز اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی .19 – تشکیل نمایشگاهها بمنظور معرفی محصولات تولیدی شرکتها و اتحادیه های تعاونی روستایی و کشاورزی و اعضای آنها و یا شرکت در این قبیل نمایشگاه های داخلی یا خارجی .

اسلاید 150: هدف و وظایف اساسی سازمان 20- انجام خدمات فنی و مشورتی بمنظور تهیه واجرای طرحهای تولیدی مورد نیاز اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی .21 انجام خدمات عمومی و متفرقه مورد نیاز اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی ازقبیل امور گمرکی، عقد قراردادها، خدمات حقوقی ونظایر آن .22- تهیه واجرای طرحهای تبلیغاتی واقدام برای بازاریابی و فروش کالاهای تولیدی سازمان و اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی و اعضای آنها .23- فراهم کردن تسهیلات و یا عقد قرارداد یا قبول نمایندگی و یا همکاری و مؤسسات بیمه بمنظور انجام خدمات بیمه بنفع اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی و اعضای آنها.24-دفاع از منافع صنفی اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی .25- نظارت و راهنمایی و مراقبت در فعالیتهای اقتصادی – اجتماعی و کشاورزی شرکتها و اتحادیه های تعاونی و کشاورزی .26- ایجاد ارتباط و قبول عضویت در سازمانهای بین المللی تعاونی و کشاورزی در حدود مقررات مربوط .27- مشارکت در سمینارها و کنفرانسهای خارج از کشور و تشکیل دوره های مشابه بین المللی در ایران .28- ایجاد ارتباط با سایر انواع اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی .29- ترتیب مسابقات و اعطای جوایز به مدیران و اعضاء ممتاز شرکتها و اتحادیه های تعاونی روستایی و کشاورزی .30- افتتاح حسابجاری نزد بانکها.31- مباشرت امور حمایتی اعتباری و مالی مربوط به تشکلها و تعاونیها.32- سایر موارد پیش بینی شده در اساسنامه سازمان.

اسلاید 151: سازمان امور عشایر ایران :جامعه عشایری ایران در طول تاریخ پرفراز و نشیب کشور همواره نقشی انکار ناپذیر را در حوزه سیاست و اقتصاد کل کشور ایفا نموده است و با توجه به نقش غیر قابل اغماض این جامعه دولتهای گذشته هیچگاه نتوانستند این قشر غیرو و مولد را به حاشیه برانند اما وجود ضعفهای متعدد در این دولتها باعث شده بود تا ساماندهی مناسب و قابل توجهی نیز تا بعد از انقلاب اسلامی در زمینه امور مربوط به عشایر صورت نگرفته باشد و همه ارگانهایی که در این زمینه شروع به فعالیت کرده بودند نیز دچار ضعفها و کاستی های بودند و بدون دستیابی به نتایج مفید و قابل توجه با دیگرارگانها جایگزین می شدند. اولین ارگانی که در این زمینه تشکیل شد شورایی با نام شورای عشایری بود که در سال 1325 تأسیس شد و چون این شورا در انجام امور محوله ای ناکام ماند درسال 1345 برای جبران این ضعف کمیته ای به منظور تدوین برنامه های عشایر در برنامه چهارم تشکیل شد اما این کمیته هم تنها دو سال فعالیت داشت و در سال 1347 مسئولیت آن به دفتر آبادانی مناطق عشایری در وز ارت مسکن و آبادانی سپرده شد. در سال 1351 این طرح هم تغییر نام یافت و تحت عنوان دامداران متحرک ایران اجرای آن به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی واگذار گردید نهایتاً در اسفند ماه سال 1353 سازمان دامداران متحرک با یکدیگر پشتوانه قانونی تشکیل شد که این سازمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا به مرکز عشایری ایران و سپس به سازمان امور عشایر تغییر نام یافت و همچنان به وزارت کشاورزی وابسبته بود تا اینکه در سال 1362 از این وزارتخانه جدا شده و به وزارتخانه تازیه تأسیس جهاد سازندگی پیوست در مهر ماه سال 65 تشکیلات شورای عالی عشایر به ریاست نخست وزیر و عضویت تعدادی از وزراء و نخبگان عشایری تشکیل شد و ارکان آن از جمله دبیرخانه شورا، شورای عشایر 20 استان نشین و کلیه شهرستانهای عشایری شروع به کار کردند و این روند پس از ادغام وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی هم ادامه یافت و سازمان امور عشایر با حفظ شکل قبلی خود به فعالیت ادامه می دهد  

اسلاید 152: هدف و وظایف اساسی :الف – هدف :ارائه خدمات مناسب بمنظور بهبود و توسعه وضعیت اجتماعی، اقتصادی و تولیدی عشایر .ب – وظایف اساسی 1) مطالعه و شناسائی امکانات و نیازمندیهای دامداران متحرک در مورد دام و اسکان .2) تهیه و تنظیم و اجرء و نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی و نوسازی مربوط به امور دامداران متحرک سازمان می تواند اجرای طرحهای عمرانی و نوسازی مربوط به اموردامداران متحرک را با مسئولیت خود به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کند. 3) فراهم آوردن موجبات اسکان دامداران متحرک با همکاری وزارت کشور .4) تهیه و تنظیم و اجرای برنامه های مربوط به صنعتی کردن دامداری عشایری و اصلاح روشهای بهره برداری از منابع دامی از طریق ایجاد ایستگاههای استقرار دام و انتظار دام. پرواربندی و تأمین علوفه زمستانی دام و ایجاد کشتارگاه های صنعتی و سردخانه ها و کارخانه جات تهیه غذای دام و تبدیل فراورده های دامی رأساً یا از طریق لرشاد و کمک در جهت تأسیس تعاونیها و شرکتهای سهامی دامداری .5) احداث و نگهداری گذرگاه و آبشخور و پناهگاهها و انبارهای ذخیره علوفه دام و تأمین آب رأساً یا با خودیاری عشایر. 6) نظارت بر نحوه چرایی دام د رمراتع عشایری از لحاظ رعایت ضوابط فنی و علمی مرتعداری در جهت حفظ مراتع کشور .7) کمک به ایجاد واحدهای تولیدی تعاونی و گروهی نظیر علوفه کاری، مرغداری، تولید عسل، سبزیکاری و کشت گیاهان صنعتی و صنعتی کردن این نوع تولیدات از طریق احداث تأسیسات زیر بنائی، احداث رایگان و اعطای وام.8- تهیه و تنظیم و اجراء با همکاری در اجرای برنامه های آموزشی دامداران متحرک در مورد تغذیه دام، استفاده صحیح از مراتع دامداری، دامپروری، بهداشت محیط، خدمات دامپزشکی، توسعه صنایع دستی و پیشگیری از امراض دامی. 9- کمک به بازاریابی، حمل و فروش فراورده های دامی و صنایع دستی دامداران متحرک اسکان یافته. 10) فراهم کردند تسهیلات اعتباری د رحد برنامه های مصوب و نظارت بر مصرف آن .11) کمک به تشکیل تعاونیهای تولید، توزیع، مصرف در مناطق دامداران متحرک اسکان یافته .12) همکاری با سایر سازمانهای دولتی و غیر دولتی جهت ایجاد هماهنگی در برنامه های عمرانی و آموزشی مناطق دامداران متحرک اسکان یافته .

اسلاید 153: سازمان حفظ نباتات :درسال 1305 نهاد دایره ی حفظ الصحه برای صدور گواهی بهداشت قراورده های پنبه به عنوان نخستین گام شکل گرفت در همین سال مبارزه با ملخ مراکشی در دشت گرگان با استفاده از طعمه مسموم انجام گردید و در سال 1308 هجری شمسی با هجوم گسترده ملخ دریایی اداره دفع ملخ در وزارت فواید عامه (وزارت اقتصاد ملی) تأسیس شد از سال 1310 عملیات اجرایی مبارزه با سن گندم و کرم برگخوار چغندر قند و از سال 1311 عملیات مبارزه با زنجیره پسته نیز در سطوح نسبتاً وسیع آغاز شد که در این راستا اداره دفع ملخ به اداره دفتع آفات نباتی تبدیل شد. این اداره در سال 1320 به اداره کل دفع آفات در وزارت جهاد کشاورزی وقت و در سال 1346 با تصویب قانون حفظ نباتات به سازمان حفظ نباتات تغییر نام داد که شامل 25 ماده و 8 تبصره می باشد. هدف و وظایف اساسی سازمان ؛الف – اهداف سازمان: حفظ کشور از ورود، استقرار و پراکنش و بیماریهای قرنطینه ای با اتخاذ تدابیر و خط مشی های مناسب .حفاظت از تولید ات گیاهی در مزارع، گلخانه ها و مراکز تولید و انبارها از گزند آفات و بیماریها و علفهای هرز ب – وظایف اساس سازمان :- تعیین سیاست ها و خط مشی های سازمان حفظ نباتات در چارچوب استراتژی ها و سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی - برنامه ریزی، سیاستگذاری، هدایت ونظارت بر عملیات پیشگیری از خسارت آفات - برنامه ریزی به منظور کاهش ضایعات ناشی از خسارت آفات بر محصولات کشاورزی و فراورده های آنها - برنامه ریزی به منظور حمایت و حفاظت از پوشش گیاهی جنگلها و مراتع از طریق مهار عوامل خسارتزای زنده

اسلاید 154: هدف و وظایف اساسی سازمان - مشارکت، همکاری و هماهنگی با سایر ارگانهای ذیربط به منظور تأمین و حفظ بهداشت و سلامت محصولات کشاورزی و فراورده های گیاهی - برنامه ریزی و مبارزه با آفات عمومی و قرنطینه ای و مشارکت در مبارزه با آفات همگانی - تدوین دستور العمل مهار آفات خصوصی درچارچوب خط مشی های کلی سازمان حفظ نباتات و تلاش در جهت ترویج و نیز نظارت بر حسن اجرای آن - مطالعه و بررسی جایگاه و اهمیت هر یک از روشهای، زراعی، مکانیکی، فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک در کنترل هر یک از آفات مهم در قالب مدیریت تلفیقی - مطالعه و برنامه ریزی به منظور گسترش روش و شبکه های مراقبت و پیش آگاهی به منظور مقابله و مهار مؤثر و به موقع آفات - مطالعه و برنامه ریزی به منظور مهار آفات مزارع، باغها، جنگلها و مراتع با توسعه و گسترش روش های غیر شیمیایی و کاربرد مواد و عوامل بیولوژیک و استفاده بهینه از سموم شیمیایی با رعایت اصول و مبانی زیست محیطی .- هدایت برنامه های کنترل آفات نباتی با استفاده علمی و موزون از کلیه روش های توصیه شده با رویکرد مدیریت تلفیقی آفات. - مطالعه، سیاستگذاری، برنامه ریزی و تدوین شاخص های کنترل کیفیت سموم به منظور ثبت سموم کم خطر و اختصاصی، حذف سموم پرخطر و وسیع الطیف از لیست سموم مجاز کشور .- نظارت دقیق بر واردات، تولید و فرموله کردن، توزیع، فروش و مصرف و صادرات سموم آفت کشها. - مطالعه و بررسی مستمر به منظور ثبت سموم جدید و حذف سموم پرخطر از فهرست سموم مجاز کشور.- انتشار سالیانه فهرست سموم مجاز کشور .- نظارت مستمر بر نترل کیفی سموم آفت کشهای مجاز از طریق روشهای آزمایشگاهی و مزرعه ای.

اسلاید 155: هدف و وظایف اساسی سازمان -نظارت کامل بر فعالیت کارخانه های تولید کننده تکنیکال سموم ( ماده مؤثر سموم ) کارخانه های فرموله کننده سموم و فروشگاه های مجاز سموم آفت کش آزمایشگاه های گیاهپزشکی و شرکتها و مؤسسات دفع آفات نباتی. - تحلیل و ارزیابی خطر آفات قرنطینه ای .- مشارکت فعال در اجراء مفاد پروتکل ایمنی زیستی در چارچوب وظایف سازمان حفظ نباتات .- نظارت و تدبیر مؤثر برای جلوگیری از گسترش و ورود آفات و فراورده های گیاهی به کشور و ترویج اقدامات مناسب برای کنترل آنها - تهیه و تنظیم طرحها و برنامه های جلوگیری از انتشار و انتقال آفات .- برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در اقدامات مشترک و مؤثر ملی، منطقه ای و بین المللی برای جلوگیری از گسترش و ورود آفات نباتی و فراورده های گیاهی و باغی به مناطق عاری از آلودگی .- توسعه و تقویت پستهای قرنطینه گیاهی و آزمایشگاههای مرجع بویژه در مبادی ورودی و خروجی. - نظارت بر چگونگی انجام مراحل تولید گیاهان تراریخته از مرحله کلو نینگ تا بررسی های گلخانه ای و مزرعه ای محصول و همکاری لازم در بررسی و تحلیل خطرات احتمالی این گیاهان از جنبه های وظایف مرتبط با سازمان.- انجام مطالعه و بررسی های لازم به منظور ردیابی عوامل خسارت زای قرنطینه ای و تعیین روشهای مهار آنها مطابق با آخرین یافته های علمی جهان و نظارت بر حسن اجراء آنها. - مطالعه، بررسی و جمع آوری اطلاعات مربوط به پراکندکنش آفات و بیماریهای گیاهی رایج کشور .- مشارکت در تعیین پراکندگی آفات، تشخیص و تعیین نقش مناطق عاری از آلودگی به آفات مهم و اساسی در مناطق مختلف کشور .- نظارت بر حسن اجرای دستورالعملهای فنی و استانداردهای بین المللی بهداشت نباتی محصولات کشاورزی و فراورده های گیاهی و اندام ها ی تکثیر شونده گیاهی .- همکاری با سازمانهای تخصصی بین المللی و مرتبط با وظایف سازمان حفظ نباتات ونیز حضور فعال در معاهده ها و پروتکلهای بین المللی ذیربط .- فراهم آوردن موجبات هماهنگی فعالیتهای واحد های حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی مستقر در استانها در چارچوب برنامه های تعیین شده از طریق سازمان جهاد کشاورزی استانها. - تدوین، تألیف و انتشار کتب و جزوات آموزشی شیوه های مبارزه با آفات عمومی و همگانی. - توانمند سازی بهره برداران و نهادهای غیر دولتی در امر کنترل آفات و بیماریهای گیاهی و علفهای هرز .- اجرای مصوبات شورای حفظ نباتات و هیئت نظارت بر سموم.

اسلاید 156: سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشوردر سال 1299 شمسی وزارت فلاحت و تجارت، اداره‌ای هر چند ابتدايی در جنگل‌های شمال كشور تشكيل داد. وظيفه اين اداره، نقشه‌برداری از جنگل‌ها، تفكيك جنگل‌های خصوصی از دولتی، تعيين جنگل‌های بكر و صنعتی از جنگل‌های مخروبه و بوته‌زار بود. اين سازمان در ابتدا جايگاه ثابتی نداشت اما اعضاء هيأت در سال 1302 به مازندران رفتند و در شهر مشهدسر (بابلسر فعلی) مستقر شدند. در اسفند 1302 تصويب‌نامه شماره 9155 به تصويب هيأت وزيران رسيد كه به موجب آن نظامنامه جنگلبان‌های ايران تنظيم شد. همزمان با استقرار هيأت جنگل در مازندران عده‌ای بنام مستحفظ و قراول جنگل استخدام و با لباس متحدالشكل و علائم مخصوص به شمال اعزام شدند. تا سال 1320 در مازندران و گرگان اساساً سازمان مستقلی برای نگهبانی جنگل‌ها و نظارت در بهره‌برداری از آنها تشكيل نشد و امور مربوطه را مامورين املاك اختصاصی اداره می‌كردند.، در سال 1314 موافقت شد كه اداره كشاورزی گيلان و آستارا از بودجه )دفع آفات نباتی (سازمان كوچكی برای استخدام مامور جهت نظارت بر قطع اشجار تشكيل دهد و در اجرای اين تصميم 24 نفر بنام پاسبان جنگل استخدام شدند.در سال 1317، دايره‌ای بنام دايره جنگل در اداره كل فلاحت تأسيس گرديد. در پی آن در سال 1319 اداره جداگانه‌ای بنام اداره جنگلبانی تشكيل گرديددر نيمه دوم سال 1320 اداره كل كشاورزی به وزارت كشاورزی و در سال 1321 اداره جنگلبانی به اداره كل جنگل‌ها تبديل گرديد و در هر يك از مناطق شمال سازمان منطقه‌ای جنگلبانی كه تحت نظر رؤسای ادارات كشاورزی انجام وظيفه می‌نمودند تشكيل شد و در بخش‌ها نيز شعب جنگلبانی تشكيل گرديد كه مستقيما زير نظر رئيس جنگلبانی فعاليت می‌كردند. در سال 1321 نخستين قانون راجع به جنگل‌ها مشتمل بر 18 ماده و 7 تبصره به تصويب رسيد و آئين‌نامه آن در اوايل سال 1322 از تصويب هيئت‌وزيران گذشت.در اين تصويب‌نامه وظايف، سرمايه، هيئت مديره، هيئت بازرسی و امور استخدامی منظور گرديده بود. وظايف بنگاه علاوه بر حفظ،‌ احياء توسعه و بهره‌برداری جنگل‌های دولتی و ايجاد صنايع مختلف چوب و نقشه‌برداری از آنها،‌ نظارت و مراقبت در بهره‌برداری جنگل‌های غير دولتی و همچنين مشاركت با صاحبان جنگل‌های غير دولتی در امر بهره‌برداری و ايجاد صنايع بود.

اسلاید 157: سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشوردر سال‌های 1331 تا 1334 جنگل‌های شمال كشور دستخوش بحرانی شبيه آنچه كه در شهريور سال 1320 پيش آمده بود شد. درختان زيادی بدون ترتيب و اصول و با شدت زياد قطع شدند و اين بحران در تخريب جنگل به اضافه عوامل ديگر موجب شد كه هيأت‌های نظامی وارد كار جنگل شدند. در سال 1338 قانون جنگل‌ها و مراتع مشتمل بر 28 ماده و 22 تبصره به تصويب رسيد و آئين‌نامه آن در 3/10/1339 به تصويب هيأت وزيران رسيد. در سال 1338 پس از تصويب قانون جنگل‌ها و مراتع كشور، به موجب تصويبنامه شماره 28500 مورخ 21/11/1338 بنگاه جنگل‌ها به سازمان جنگلبانی ايران كه در قانون مزبور پيش‌بينی شده بود مبدل گشت و سازمان جديد با اختياراتی كه در قانون فوق پيش‌بينی شده بود شروع بكار كرد. هدف و وظايف كلی سازمان جنگلبانی ايران كه در تير ماه سال 1346 به تصويب سازمان امور اداری و استخدامی كشور رسيد .در سال 1346 حجم كاری زياد موجود در وزارت كشاورزی منجر به تشكيل چهار وزارتخانه گرديد و بدليل اهميتی كه برای بخش‌های مختلف منابع طبيعی ذكر می‌گرديد يكی از اين وزارتخانه‌ها وزارت منابع طبيعی بود.  پس از تصويب قانون تاًسيس وزارت منابع طبيعی در سال 1346، تشكيلات وزارت مزبور در ارديبهشت ماه 1347 به تصويب رسيد. به موجب ماده دو قانون تشكيل وزارت منابع طبيعی، سازمان جنگلبانی و موسسات تابعه آن با دارائی و بودجه و كاركنان مربوط به وزارت منابع طبيعی منتقل گرديد سپس مؤسسه تحقيقات منابع طبيعی، به منظور تحقيق و مطالعه و تمركز كليه تحقيقات مربوط به منابع‌طبيعی در سال 1348 و صندوق عمران مراتع برای كمك به عمران و اصلاح مراتع و تهيه و تدارك و توزيع علوفه براي تأمين خوراك دام و فراهم آوردن موجبات تلفيق زراعت و دامپروری و تسهيل اسكان تدريجی عشاير و تأمين تسهيلات لازم برای اجرای طرح‌های مرتعداری وابسته به وزارت منابع طبيعی در سال 1349 تشكيل شد. وزارت منابع طبيعی در اجرای قانون جديد تشكيلات و تعيين وظايف سازمان‌های وزارت كشاورزی و منابع طبيعی و انحلال وزارت منابع طبيعی مصوب 12/11/1350 منحل گرديد. برابر موادی از قوانين مزبور كه به شرح زير ذکر می‌گردد سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور به صورت يك سازمان مستقل كه رئيس آن تحت معاونت وزارت كشاورزی و منابع طبيعی قرار داشت تشكيل گرديد. سازمان مزبور تا زمان تفکیک دو وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی ادامه حیات داشت و سپس در زیر مجموعه وزارت جهاد سازندگی قرار گرفت. در پی تشکیل وزارت جهاد کشاورزی در سال 1379، وظایف آبخیزداری نیز از حوزه ستادی وزارت جهاد سازندگی منتزع و به سازمان مزبور انتقال یافت که سازمان یادشده هم اکنون با عنوان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در حال فعالیت میباشد.

اسلاید 158: وظایف و اهداف سازمان اهداف : حفظ و حمایت، احیاء، توسعه و بهره برداری اصولی از جنگلها، مراتع و اراضی جنگلی، بیشه های طبیعی، اراضی مستحدثه ساحلی، حفاظت و حمایت از آب و خاک کشور از طریق مدیریت علمی بر حوزه های آبخیز و رعایت اصول توسعه پایداروظایف : - تدوین سیاستها و ارهبردهای بخش منابع طبیعی و آبخیزداری و تنظیم اجرای برنامه های توسعه منابع طبیعی آبخیزداری در چارچوب سیاستهای توسعه پایدار - حفظ، حمایت حراست و بهره برداری اصولی از جنگلها، مراتع و بیابانها و حوزه های آبخیز کشور - تشخیص و تفکیک حریم قانونی اراضی ملی از مستثنیات اشخاص حقیقی و حقوقی و نثبیت حاکمیت دولت برمنابع ملی کشور - بررسی و مطالعه حوزه های آبخیز کشور به منظور برنامه ریزی و تهیه طرحهای جامع و اجرای فعالیتهای منابع طبیعی و آبخیزداری در حوزه های آبخیز کشور - توسعه جنگلها و مراتع دست کاشت، پارکهای جنگلی، اصلاح و احیاء جنگلها و مراتع مخروبه و ترویج زراعت چوب با تأکید بر حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی گیاهی - مطالعه و برنامه ریزی مناسب جهت افزایش بهره وری در فعالیتهای اجرایی - مطالعه، طراحی و بهینه سازی الگوها و نظام های تولید و بهره برداری در زمینه منابع طبیعی و آبخیزداری با استفاده از دانش بومی و تجربیات جهانی - جلب مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در اجرای فعالیت های منابع طبیعی و آبخیزداری - تدوین، اجرا و به هنگام سازی نظام اطلاع رسانی منابع طبیعی و آبخیزداری کشور جهت ارتقاء دانش عمومی و ترویج فرهنگ منابع طبیعی - مطالعه و برنامه ریزی جهت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان به منظور ارتقاء بهره وری و اثر بخشی

اسلاید 159: سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در سال 1353 با هدف تمرکز و توسعه فعالیتهای تحقیقاتی وزارت کشاورزی و هماهنگی کردن این فعالیتها با پیشرفته ترین برنامه های تحقیقاتی جهانی در وزارت کشاورزی تشکیل گردید و کلیه مؤسسات و مراکز تحقیقاتی وزارت کشاورزی و منابع طبیعی تابع این سازمان گردیدند .بموجب قانون تفکیک وظائف وزارتخانه ها کشاورزی و جهاد سازندگی مصوب 1369 وظائف مربوط به منابع طبیعی از تشکیلات سازمان تحقیقات کشاورزی حذف گردید بر اساس مصوب شماره 22651/5 مورخ 19/11/71 شورایعالی اداری سازمان آموزش کشاورزی با سازمان تحقیقات کشاورزی ادغام و سازمانی تحت عنوان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تشکیل گردید بر اساس همین مصوبه با تشکیل سازمان مذکور و وظائف مربوط به ترویج کشاورزی نیز از حوزه ستادی وزارتخانه متنزع و به سازمان فوق الذکر الحاق گردید .

اسلاید 160: وظایف اساسی سازمان تعیین سیاستها و خط مشی های تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در چارچوب استراتژیها و سیاستهای کشاورزی دولت و ارائه آنها به مقامات ذیربط جهت تصویب. تهیه و تنظیم برنامه ها تحقیقات کشاورزی با رعایت اولویت موارد برنامه. بررسی و پیشنهاد خط مشی برنامه های توسعه کشاورزی و ارائه یافته های تحقیقاتی به واحد های ذیربط وزارتخانه بمنظور استفاده از آنها در تدوین برنامه های توسعه کشاورزی و انجام همکاریهای لازم. تهیه و تنظیم و اجرای طرحهای تحقیقاتی ملی بر اساس سیاستها و خط مشی های برنامه های مصوب. هدایت مؤسسات و مراکز تحقیقاتی از لحاظ انجام تحقیقات مورد نیاز و ایجاد هماهنگی های لازم در این زمینه. انجام اقدامات لازم بمنظور حمایت و تجهیز مراکز و ایستگاههای تحقیقاتی و مراکز آموزشی و حوزه های ترویجی از لحاط تأمین و تدارک امکانات مورد نیاز. ارائه و انتشار به هنگام نتایج تحقیقات کشاورزی به مراجع ذیربط. اجرای مصوبات شورای عالی آموزش کشاورزی. انخاب نهایی، نامگذاری و معرفی ارقام جدیر محصولات زراعی و باغبانی .جمع آوری، مطالعه و انتشار اطلاعات و مدارک علمی مورد نیاز بخش کشاورزی.بررسی و ارزیابی اثرات اقتصادی طرحهای تحقیقاتی قبل و بعد از اجرا با رعایت اولویت. اجرای مصوبات شورای عالی آموزش کشاورزی. انتخاب نهایی، نامگذاری و معرفی ارقام جدید محصولات زراعی و باغبانی. جمع آوری مظالعه و انتشار اطلاعات و مدارک علمی مورد نیاز بخش کشاورزی. بررسی و ارزیابی اثرات اقتصادی طرحهای تحقیقاتی قبل و بعد از اجر با رعایت اولویت .اجرای مصوبات شورای عالی آموزش کشاورزی .انجام مطالعات و بررسیهای لازم بمنظور تعیین نظامها و روشهای آموزشی مناسب.

اسلاید 161: وظایف اساسی سازمان مطالعه و تشخیص و تعیین نیازها و تهیه برنامه های لازم برای تربیت نیروی انسانی بخش کشاورزی .برنامه ریزی اجراء دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت با هماهنگی و همکاری ارگانهای ذیربط ارائه پیشنهاد ایجاد مراکز آموزش کشاورزی به مراجع ذیربط جهت تصویب نهایی. هدایت اجرای برنامه های آموزش کشاورزی به مراجع ذیربط جهت تصویرتصویب نهایی .هدایت اجرای برنامه های آموزشی مراکز آموزش کشاورزی از طریق سازمانهای کشاورزی استانها. فراهم آوردن موجبات هماهنگی فعالیت های آموزشی در مراکز آموزش کشاورزی در چارچوب برنامه های آموزشی تعیین شده از طریق سازمانهای کشاورزیانجام مطالعات لازم و تجزیه و تحلیل اطلاعات مشاغل و تدوین استانداردهای آموزشی. - فراهم آوردن موجبات اجرای برنامه های آموزشی ضمن خدمت کارکنان بمنظور روزآمد نمودن اطلاعات و مهارتهای کارکنان وزارتخانه در جهت انجام هر چه مطلوب تر وظائف و مسئولیتهای محوله. - انجام مطالعات و بررسیهای لازم به منظور تعیین نظام ها و روشهای ترویجی مناسب. - تهیه و تنظیم برنامه جامع ترویج کشاورزی با توجه به اهداف و سیاستهای توسعه کشاورزی. - تهیه و تنظیم طرحهای تفکیکی در قالب برنامه جامع ترویج بر حسب نوع فعالیت با رعایت شرایط اقتصادی، اجتماعی و اقلیمی استانهای کشور. مطالعه و دستیابی به شیوه های مناسب انتقال و اجرای نتایج بافته ها بمنظور افزایش و بهبود تولیدات حفظ و بهبود منابع عوامل تولید، توام با رعایت مسائل زیست محیطی. بررسی و شناخت مسائل و مشکلات تولید کنندگان محصولات کشاورزی و اقدام در جهت رفع آنها از طریق مراجع ذیربط تهیه و تنظیم برنامه های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت ترویجی منطبق با سیاستهای کلی وزارتخانه و ارائه آنها به مراجع ذیربط جهت تصویب نهایی بعهده آن سازمان میباشد.

اسلاید 162: وظایف اساسی سازمان برنامه ریزی در زمینه آموزش های ترویجی زنان و جوانان روستائی و مددکاران ترویجی و ترویج و توسعه فعالیتهای آنان فراهم آوردن امکان ارتباط مستمر بین کشاورزان کشور با کشاورزان سایر کشورها بمنظور ارتقاء سطح اطلاعات و دانش فنی آنها.تهیه و تنظیم برنامه های آموزشی ترویجی دیداری، شنیداری و فراهم آوردن موجبات انتشارآنها.برقراری ارتباط و همکاری های تحقیقاتی، ترویجی و آموزشی با دانشگاهها و مؤسسات بین المللی و داخلی ذیربط با هماهنگی واحدهای ذیربط وزارتخانه. برنامه ریزی فرصتهای مطالعاتی و اعطاء بورس تحصیلی به دانشجویان برجسته مراکز آموزش عالی در رشته های مورد نیاز سازمان. نظارت و ارزشیابی برنحوه پیشرفت طرحها و برنامه­های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی و ارائه گزارشات لازم به مقامات ذیربط. انجام اقدامات لازم بمنظور هماهنگی و تلفیق برنامه های پیشنهادی واحدهای تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی .پیگیری اقدامات مربوط بمنظور تصویب برنامه های پیشنهادی واحدهای تحقیقاتی، آموزشی و ترویج. ابلاغ برنامه های مصوب به کلیه واحدهای تحقیقاتی آموزشی و ترویجی. انجام تحقیقات مشترک و تبادل نظر مستمر با دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخلی و خارجی .تدوین و تألیف کتب و جزوات تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی و فراهم آوردن موجبات انتشار آنها. فراهم آوردن موجبات تشویق بخش خصوصی به تأسیس مراکز تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی. اجرای سایر وظائفی که بموجب قوانین مربوطه بعهده آن سازمان میباشد.

اسلاید 163: سازمان دامپزشکی کشور 1303 تأسيس‌ شعبه‌ مخصوصي‌ به‌ نام‌ دفع‌ آفات‌ حيواني‌ و سرم‌سازي‌ تحت‌ نظارت مؤسسه‌ پاستور بر اساس‌ به‌ مصوبه‌ ماده‌ واحده‌ در مجلس‌ شوراي‌ ملي‌. 1305 قرار گرفتن‌ موسسه‌ پاستور و دفع‌ آفات‌ حيواني‌ زيرنظر وزارت‌ فوائد عامه‌ و در اواخر همان‌ سال‌ تحت‌ نظر وزارت‌ فلاحت‌. 1314 تصويب‌ قانون‌ تفتيش‌ صحي‌ حيوانات‌ مشتمل‌ بر 9 ماده‌ توسط‌ مجلس‌ شوراي‌ ملي‌ و تأسيس‌ اداره‌ دامپزشكي‌ كل‌ كشور، داير شدن‌ اداره‌ دامپزشكي‌ در مركز استان‌ها و شهرستانها تحت‌ نظر مستقيم‌ اداره‌ دامپزشكي‌ كل‌ كشور. 1325 مصوبه‌ هيئت‌ دولت‌ مبني‌ بر تشكيل‌ بنگاه‌ كل‌ امور دام‌ متشكل‌ از اداره‌ كل‌ دامپروري‌ و اداره‌ كل‌ دامپزشكي‌. قرار گرفتن‌ اداره‌ دامپزشكي‌ استان‌ در تشكيلات‌ اداره‌ كل‌ كشاورزي‌ و محدود شدن‌ اختيارات‌ آن‌. 1326 دادن‌ اختيارات‌ محدود به‌ دامپزشكي‌ استانها و تعيين‌ رئيس‌ اداره‌ دامپزشكي‌ به‌ عنوان‌ معاون‌ اداره‌ كشاورزي‌ استان‌. 1339 قرار گرفتن‌ كليه‌ ادارات‌ دامپزشكي‌ استانها زيرنظر مستقيم‌ مديركل‌ دامپزشكي‌ بر اساس‌ بخشنامه‌ وزارتي‌. 1348 بروز بيماري‌ طاعون‌ گاوي‌ در سال‌ 1348 و تلفات‌ سنگين‌ ناشي‌ از آن‌ و نقش‌ حياتي‌ دامپزشكي‌ در مهار و ريشه‌كني‌ آن‌ و توجه‌ به‌ دامپزشكي‌ و بازنگري‌ تشكيلات‌ آن‌. 1350 تصويب‌ قانون‌ سازمان‌ دامپزشكي‌ مشتمل‌ بر 21 ماده‌ توسط‌ مجلس‌ شوراي‌ ملي‌. به‌موجب‌ اين‌ قانون‌ سازمان‌ دامپزشكي‌ كشور با ذيحساب‌ مستقل‌ وابسته‌ به‌ وزارت كشاورزي‌ جايگزين‌ اداره‌ كل‌ دامپزشكي‌ گرديد. 1351 تصويب‌ آئين‌نامه‌ اجرائي‌ ماده‌ 19 قانون‌ سازمان‌ دامپزشكي‌ كشور (اخذ پروانه‌ تأسيس‌ دامداري‌) و آئين‌نامه‌ اجرائي‌ ماده‌ 18 (بازرسي‌ و معاينه‌ بهداشتي‌ گوشت توسط‌ هيئت‌ دولت‌. 1354 به‌ تصويب‌ رسيدن‌ تشكيلات‌ سازماني‌، سازمان‌ دامپزشكي‌ كشور توسط‌ سازمان‌ امور اداري‌ و استخدامي‌ كشور.

اسلاید 164: سازمان دامپزشکی کشور 1361 تشكيل‌ مراكز خدمات‌ روستائي‌ و كاهش‌ ارتباط‌ مستقيم‌ بين‌ سازمان‌ مركزي‌ و ادارات‌ دامپزشكي‌ استانها. 1364 تصويب‌ آئين‌نامه‌ اجرائي‌ ماده‌ 14 قانون‌ سازمان‌ دامپزشكي‌ كشور (وصول‌ درآمد) توسط‌ هيئت‌ دولت‌. 1367 صدور بخشنامه‌ وزارتي‌ و تشكيل‌ شبكه‌هاي‌ دامپزشكي‌ استانها و برقراري‌ ارتباط‌ مستقيم‌ استانها با سازمان‌ مركزي‌ و داير شدن‌ مجدد كدهاي‌ بودجه‌اي‌ استان‌ها با تصويب‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌. 1368 تصويب‌ قانون‌ تفكيك‌ وظايف‌ وزارتين‌ كشاورزي‌ و جهاد سازندگي‌ توسط‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌، و قرار گرفتن‌ سازمان‌ دامپزشكي‌ تحت‌ نظر وزارت‌ جهاد سازندگي‌. 1372 شناخته‌ شدن‌ سازمان‌ دامپزشكي‌ كشور بعنوان‌ سازمان‌ مستقل‌ وابسته‌ در تشكيلات‌ وزارت‌ جهاد سازندگي‌ و انجام‌ وظيفه‌ رئيس‌ سازمان‌ مستقيماً تحت‌ نظر وزير جهاد سازندگي‌. در استانها ادارات‌ كل‌ دامپزشكي‌ و در شهرستانها شبكه‌هاي‌ دامپزشكي‌، بطور عمودي‌ زير نظر سازمان‌ دامپزشكي‌ و بطور افقي‌ با سازمان‌ جهاد سازندگي‌ و مديريت‌ جهاد شهرستان‌ مرتبط‌ مي‌باشند. مصوب‌ شدن‌ تشكيلات‌ سازمان‌ دامپزشكي‌ توسط‌ سازمان‌ امور اداري‌ و استخدامي‌ كشور. 1375 تصويب‌ تشكيلات‌ «تشكيل‌ شوراي‌ هماهنگي‌ مبارزه‌ با بيماريهاي‌ قابل‌ انتقال‌ بين‌ انسان‌ و دام‌» توسط‌ هيئت‌ دولت‌. 1379 ادغام وزارتخانه هاي جهاد سازندگي و کشاورزي و قرار گرفتن سازمان دامپزشکي کشور تحت نظر وزارت جهاد کشاورزي. 

اسلاید 165: هدف و وظایف اساسی الف : هدف : تأمین بهداشت دام و فراورده های دامی کشور و پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دامی ب : وظایف اساسی : - بررسی بیماریهای دامی، شناسایی مناطق آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماریها. - تأمین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماریهای همه گیر و قرنطینه ای دام. - همکاری با وزارت بهداش، درمان و آموزش پزشکی در امر مبارزیه با بیماریهای مشترک انسان و دام. - تأسیس پستهای قرنطینه در نوار مرزی و داخل کشور بمنظور جلوگیری از سرایت بیماریهای دامی همچنین کنترل بهداشتی ورود و خروج دام و فراورده خام دامی و نظارت در نقل و انتقال آنها و صدور گواهی بهداشتی دام و فراورده های خام دامی که به خارج صادر میشود. - نظارت بهداشتی بر چراگاهها، مراتع، آبشخورها، محل نگهداری دام و سایرتأسیسات مربوط به پرورش دام و همچنین نظارت بر کارخانه های تولید خوراک دام از لحاظ بهداشتی. - نظارت بهداشتی کشتارگاه ها و کارخانه های تولید و تهیه فراورده های خام دامی. - اظهار نظر و نظارت در مورد ساخت، ورود و صدور و فروش انواع دارو، واکسن سرم و مواد بیولوژیکی مخصوص دام.- مشارکت در کنفرانسهای بین المللی دامپزشکی و اعزام نماینده به این کنفرانس ها در حدود اعتبارات مصوب و پس از تأیید وزارت متبوع همچنین مبادله اطلاعات علمی با مراکز و مراجع علمی و دامپزشکی. - تـاسیس و توسعه شبکه های دامپزشکی همچنین تربیت کادر فنی در مناطق و مراکز دامداری کشور. - صدور پروانه اشتغال برای مؤسسات و واحدهای تهیه کننده مواد مورد مصرف دامپزشکی. - صدور پروانه تأسیس بیمارستاها، داروخانه ها، درمانگاهها و آزمایشگاههای دامپزشکی و نظارت بر فعالیت آنها. - صدور پروانه اشتغال بکار مایه کوبی و درمان دام جهت افراد ذیصلاح.- تهیه وسایل و لوازم فنی، داروها، واکسن، سرم، مواد بیولوژیکی، سموم و مواد ضد عفونی کننده مربوط به مبارزه با بیماریهای دامی از داخل یا خارج از کشور و عرضه آن به مصرف کنندگان به قیمت تمام شده یا بصورت بلاعوض. - بازرسی و کنترل کییفی بهداشتی فراورده های خوراکی دام از مرحله تولید تا توزیع .

اسلاید 166: سازمان شیلات ایران1- بهره برداري از سواحل جنوبي درياي خرز به صورت اجاره اي - سالانه از سال 1219 شمسي ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. اين نظام حقوقي در بهره برداري به مدت 80 سال تا 1299 شمسي ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه، حاكمان هر منطقه به ميل خود رودخانه ها و دريا را به اتباع روسيه اجاره مي دادند. اما از سال 1215 هجري شمسي اين اختيار با فرمان محمد شاه لغو شد.2- در سال 1306 هجري شمسي بين دولت هاي ايران و شوروي سابق پيماني جهت تاسيس شركت مختلط براي صيد ماهي در سواحل جنوب درياي مازندران منعقد شد و ساير رودخانه هاي داخلي در اختيار وزارت دارائي قرار گرفت كه به طور سالانه از طريق مزايده اجاره داده مي شد. 3- در سال 1332 هجري شمسي شركت شيلات توسط دكتر محمدمصدق، نخست‌وزير وقت، ملي اعلام گرديد و به عنوان شيلات ايران نامگذاري شد. اين تشكيلات اولين ساختار سازماني رسمي ماهيگيري كشور بود و به همين دليل شيلات ايران ناميده شد.4- تا سال 1332{اعلام ملي شدن شيلات} فعاليتهاي شيلات براساس قراردادهاي ايران و روسيه انجام و رودخانه هاي شمال نيز تحت اختيار وزارت دارايي بوده و از طريق مزايده واگذار مي شدند5- با تشكيل وزارت منابع طبيعي در دي ماه 1346 شيلات ايران به اين وزارتخانه وابسته شد و بعد از انحلال وزارتخانه مذكور امور شيلات به وظايف وزارت كشاورزي افزوده گرديد.6- نخستين آئين نامه صيد در درياي خزر در سال 1332 پس از ملي شدن شركت شيلات ايران تدوين و اجرا گرديد كه عمدتاً مشتمل بر تعيين فصول مجاز و ممنوعه صيد و تعيين مناطق مجاز صيادي بود. -7 اولين فعاليت دولتي در زمينه آبزيان با همكاري پروفسور بلگواد دانماركي در سال 1316 هجري شمسي بر روي ماهيان جنوب انجام شد. درسال 1328 اين كار توسط دكتر پطرسن دانماركي ادامه يافت.

اسلاید 167: سازمان شیلات ایران-8طي سالهاي 1334 تا 1335 هجري شمسي يك شركت ژاپني مطالعاتي را در خصوص توسعه ماهيگيري جنوب در خصوص انواع آبزيان خليج فارس به ويژه ماهي و ميگو انجام داد و در نتيجه مشخص شد بهره برداري از منابع آبزي خليج فارس در تمام مدت سال امكان پذير است. در سال 1335 سازمان برنامه و بودجه شركت ماهيگيري خليج فارس را با مشاركت ژاپني ها تحت عنوان ماهيگيري خليج فارس تاسيس گرديد كه ژاپن سهامدار آن بود سپس در سال 1336 تمامي سهام اين شركت به سازمان برنامه انتقال يافت.9- در شهريور 1340 در اجراي قانون شيلات ايران و تقاضاي وزارت دارايي و موافقت سازمان برنامه و تصويب هئيت دولت, اين شركت به شيلات منتقل و در نهايت منجر به تشكيل شركت سهامي شيلات جنوب به سهامداري وزارت دارايي, وزارت جنگ, شير خورشيد سرخ و بانك تعاون كشاورزي در سال 1342 گرديد..شركت سهامي شيلات جنوب با مشاركت تعدادي از وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي تاسيس و با ايجاد ناوگان صيادي و چندين اسكله و مجتمع عمل آوري شيلاتي در جهت گسترش فعاليتهاي صيادي اقدام نمود.10- در سال 1343 نخستين آئين نامه صيد در رابطه با فعاليتهاي صيادي در جنوب كشور ( خليج فارس و درياي عمان و رودخانه هاي تابعه) مشتمل بر محدوديت هاي فصلي, مكاني و ابزاري تدوين يافت.11- اولين بار در سال 1301 توليد و رها سازي 3 ميليون قطعه بچه ماهي جهت رها سازي در درياي مازندران انجام شد.12- طي سالهاي 1347 تا 1350 جهت حفظ ذخاير با ارزش ماهيان خاوياري و تكثير و پرورش كپور ماهيان, كارگاه تكثير و پرورش ماهيان سد سنگسر و ايستگاه تكثير و پرورش پل آستانه تاسيس شد.13- پس از انقلاب اسلامي با ادغام شركت هاي شمال و جنوب و تشكيل شركت سهامي شيلات ايران تحت پوشش وزارت كشاورزي حوزه نظارت و فعاليت دولت به تمامي جنبه هاي شيلاتي كشور از جمله آبهاي داخلي و تكثير و پرورش آ‎بزيان گسترش يافت. -14در سال 1361 بر اساس مصوبه شوراي انقلاب شركتهاي شيلات شمال و جنوب ادغام شده در معاونت امور شيلات و آبزيان وزارت كشاورزي، با نام شركت سهامي شيلات ايران تشكيل گرديد.

اسلاید 168: سازمان شیلات ایران-15 در شهريور ماه سال 1367 به پيشنهاد سران سه قوه و موافقت رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني ( ره ) شركت سهامي شيلات ايران از وزارت كشاورزي منتزع و به وزارت جهاد سازندگي الحاق گرديد.-16 سازمان تحقيقات شيلات ايران در سال1369 تشكيل شد. -17 قانون حفاظت و بهره برداري از منابع آبزي جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 14 / 6 / 1374 در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ 22 / 6 / 1374 به تاييد شوراي نگهبان رسيد. -18 آئين نامه اجرايي قانون حفاظت و بهره برداري از منابع آبزي جمهوري اسلامي ايران نيز در تاريخ 25 / 2 / 1378 هيات وزيران به تصويب رسيد. -19 در تاريخ 24 ارديبهشت ماه 1372 موسسه تحقيقات بين المللي ماهيان خاوياري دكتر دادمان توسط آقاي هاشمي رفسنجاني افتتاح شد. -20 در سال 1374 نام سازمان تحقيقات و آموزش شيلات ايران به موسسه تحقيقات شيلات ايران تغيير يافت. -21 تشكيل وزارت جهاد كشاورزي از ادغام دو وزارتخانه كشاورزي و جهاد سازندگي در سال 1379 و قرار گرفتن شيلات ايران در وزارتخانه جديد -22 انتزاع موسسه تحقيقات شيلات در سال 1381 از شركت سهامي شيلات ايران منتزع و به سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي الحاق شد. -23 اساسنامه موسسه تحقيقات شيلات ايران توسط شوراي گسترس آموزش عالي در تاريخ 1 / 12 / 1381 به تصويب رسيد. -24و بالاخره تصويب قانوني مشتمل بر ماده واحده و ده تبصره در تاريخ 30 / 2 / 1383 توسط نمايندگان دوره ششم مجلس شوراي اسلامي و تائيد شوراي نگهبان مورخ 9 / 3 / 1383 شركت سهامي شيلات ايران به سازمان شيلات ايران تغيير يافت. بر اساس اين قانون, شيلات كه همچنان از مجموعه هاي وزارت جهاد كشاورزي محسوب خواهد شد از تاريخ 1/1/84 به صورت سازمان اداره مي شود. رئيس سازمان توسط وزير جهاد كشاورزي منصوب و به عنوان معاون وزير خواهد بود.

اسلاید 169: وظایف اساسی انجام تمهیدات لازم به منظور اعمال مدیریت صید و مقررات مربوط به آن، حفاظت منابع بازسازی ذخایر، بهسازی ذخائر، بهسازی محیط زیست آبزیان و آبزی دار کردن اقتصادی آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران .سیاست گذاری، تعیین راهبردها، تدوین برنامه هاو راهکارهای اجرائی توسعه فعالیتهای سازمان در چارچوب برنامه های توسعه کشور.شناسایی قابلیتها و نیازمندیهای توسعه صید و صیادی، آبزی پروری و صنایع جانبی وابسته در مناطق مختلف کشور و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه. انجام بررسیهای لازم در جهت توسعه و بهبود فعالیتهای شیلاتی کشور، شناسایی یافته ها و فن آوریهای جدید و توسعه و تعمیم آنها. انجام تمهیدات لازم به منظور ارتقاء و بهبود کیفیت و فراوری و عرضه آبزیان. ترغیب و حمایت از تشکیل تعاونی ها، اتحادیه ها، شرکتها و تشکلهای مرتبط با صید و پرورش آبزیان با رعایت قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی و سایر مقررات مربوطه. حمایت از فعالیتهای صید و صیادی، آبزی پروری عمل آوری و صادرات و واردات آبزیان از طریق تشویق مشارکت بخش غیر دولتی. انجام تمهیدات لازم به منظور ایجاد فرصتهای شغلی در جهت افزایش اشتغال و تأمین پروتئین مورد نیاز کشور. نظارت بر امور مربوط به واردات شناور ها و آلات و ادوات صیادی و آبزی پروری در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه

اسلاید 170: وظایف اساسی نظارت، هدایت، امکان سنجی و بسترسازی لازم در زمینه مدیریت آبزی پروری و صیادی بهبود فعالیتهای مربوط به حمل و نقل، بازاریابی، خرید و فروش، عمل آوری و بیمه فراورده های شیلاتی. صدور مجوزهای مرتبط با پرورش و برداشت آبزیان و فعالیتهای صید و صیادی و عمل آوری آبزیان در آبهای حوزه فعالیت سازمان.نظارت بر تأسیس، توسعه نگهداری و مدیریت بنادر صیادی با رعایت وظایف سایر ارگانها. نظارت بر فعالیتهای مربوط به شناورهای صیادی خارجی و شناورهای صیادی داخلی در آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی. برنامه ریزی به منظور تکثیر و حفاظت طبیعی آبزیان و بازسازی ذخایر و منابع آبزیان در آبهای حوزه فعالیت سازمان. تعیین گونه ها، مناطق حساس شیلاتی و زمانهای ممنوعه صید آبزیان در چارچوب طرح مدیریت ذخایر آبهای حوزه فعالیت سازمان. حفظ و حمایت از ذخایر آبزی و منابع ژنتیکی آبزیان در چارچوب برنامه های زیست محیطی. انجام اقدامات مؤثر و لازم به منظور حفاظت از منابع آبزیان در آبهای حوزه فعالیت سازمان با هماهنگی، همکاری و مشارکت نیروهای نظامی ف انتظامی و مردمی.برنامه ریزی و هدایت سیستم جمع آوری و پردازش آمار و اطلاعات صید، اقتصاد صید بیومتری آبزیان در چارچوب هداف مربوطه و تعیین روند صید و الگوی بهره برداری از ذخایز مختلف آبزیان. برنامه ریزی در جهت توسعه پایدار آبزی پروری و بهبود مدیریت تولید و پرورش آبزیان در کشور. تعیین ضوابط، معیارها و استانداردهای فعالیتهای صیادی، آبزی پروری، عمل آوری و سایر فعالیتهای مرتبط با هماهنگی مراجع ذیربط.

اسلاید 171: سازمان امور اراضی الف ) هدف : سپاسگذاری : برنامه ریزی وتعیین خط مشی در حدود وظایف سازمان و انجام وظایف محول شده در خصوص کلیه اراضی کشاورزی در سطح کشور ب ) وظایف اساسی :1- انجام کلیه وظایف ؛ اقدامات و تکالیف قانونی مرتبط با هدف سازمان که توسط مراجع ذیصلاح بر عهده ووزارت جهاد کشاورزی یا سازمان گذاشته شده یا می شود. 2- انجام اقدام لازم به منظور حفظ حقوق دولت در هر یک از انواع اراضی مشمول قوانین مربوط به حوزه وظایف و اختیارات وزارت جهاد کشاورزی ( سازمان).3- تهیه و تدوین مقدمات لازم برای تثبیت مالکیتهای شرعی و قانونی، حفظ کاربری اراضی کشاورزی با رعایت حقوق متقابل مردم و دولت. 4- اجرای قوانین و مقررات مربوط به امور اصلاحات اراضی و سایر قوانین مورد عمل. 5- مطالعه و جمع آوری اطلاعات مربوط به اراضی کشاورزی کشور و تهیه و تنظیم شناسنامه برای این قبیل اراضی. 6- توسعه سطح زیر کشت اراضی از طریق تملک و واگذاری اراضی مشمول قوانین مربوط به وظایف سازمان. 7- ایجاد فرصتهای شغلی برای روستائیان بی زمین و کم زمین از طریق واگذاری اراضی. 8- ایجاد فرصتهای شغلی مناسب برای تحصیلکردگان رشته های مختلف کشاورزی و کارآفرینان از طریق واگذاری اراضی. 9- تخصیص و واگذاری اراضی برای طرحهای کشاورزی و غیر کشاورزی. 10- بازنگری قوانین، آیین نامه ها و بخشنامه های مورد عمل و ارائه پیشنهاد برای تصویب قوانین مورد نیاز سازمان.

اسلاید 172: شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی وظایف اساسی الف – اعمال مدیریت و هدایت شرکتهای زیر مجموعه با منظور ساماندهی و افزایش بازدهی و بهره وری و استفاده مطلوب از امکانات و منابع آنها. ب ) سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت در امور و وظایف شرکتهای زیر مجموعه با توجه به اساسنامه اهداف و فعالیتهای هر یک از آنها. ج ) هدایت شرکتهای زیرمجموعه. د) اتخاذ تدابیر و خط مشی های لازم در خصوص تعیین وضعیت شرکتهای زیر مجموعه اعم از واگذاری، ادغام، انحلال، تجزیه، اصلاح ساختار و وظایف و فرایند بهبود مدیریت آنها. ه ) انجام خدمات جهت امور کشاورزی، دامی و منابع طبیعی و پشتیبانی ستادی و فنی از « فعالیتهای شرکتهای زیر مجموعه».و ) انجام فعالیتهای آموزشی و فنی در چارچوب موضوع و وظایف شرکت. ز ) فراهم نمودن موجبات تأمین و تدارک کالاهای مورد نیاز ( شرکتهای زیر مجموعه ).

اسلاید 173: شرکت شهرک های کشاورزیاین شرکت بر اساس مصبوه سال 1390 هیات محترم وزیران و برای انجام ماموریت های زیر تشکیل شده است ؛وظایف اساسی الف – هدایت ، راهبری و توسعه زیر ساخت های شهرک های کشاورزیب )اداره امور شهرک های کشاورزی و نظارت بر آنهاج ) برنامه ریزی ، مطالعه ، طراحی و احداث شهرک های کشاورزی د) حمایت و پشتیبانی از توسعه بازار و همکاریهای فنی و اقتصادی و فن آوری بین شهرک های کشاورزی با سایر بخش های ذیربط ه ) ایجاد زمینه های ارایه خدمات فنی ، مالی و اداری و آموزشی و بازرگانی برای گسترش تاسیسات زیر بنائی شهرک های کشاورزی و سایر خدمات مورد نیاز و ) هدایت و جذب سرمایه گذاری و کارآفرینی در شهرک های کشاورزی در چارچوب سیاست های وزارت جهاد کشاورزی ز ) انجام سایر امور مربوط به رفع موانع و مشکلات احداث و توسعه شهرک های کشاورزی در چارچوب اساسنامه و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه

اسلاید 174: شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی وظایف اساسی تقویت حجم و کیفیت سرمایه گذاری در فعالیتهای مرتبط با بخش کشاورزی اعطای تسهیلات و کمک به صندوقهای تخصصی، محصولی یا منطقه ای مرتبط با فعالیتهای بخش کشاورزی و نظارت بر چگونگی استفاده از آنها حمایت از تولید کنندگان و فعالان بخش کشاورزی در مواجهه با موقعیتهای بحرانی کمک به تولیدکنندگان برای افزایش ظرفیتهای صادرات محصولات کشاورزی و نظارت بر چگونگی استفاده از آنهادریافت اعتبار و کمکهای مالی از دولت، بانکها، و سایر مؤسسات مالی داخلی و خارجی

اسلاید 175: موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزیالف ) اهداف توسعه وگسترش پژوهش در زمینه های مرتبط با اهداف و وظایف وزارت جهادکشاورزی ارتقاء کیفیت فعالیتهای پژوهشی در بخش کشاورزی دستیابی به بهترین و مناسبترین فنون و روشهای علمی در زمینه برنامه ریزی و توسعه کشاورزی در کشور  ب ) وظایف وظایف مؤسسه که با توجه به اهداف فوق انجام می گردد عبارتند از :- شناسایی اولویتهای پژوهشی دربخش کشاورزی.- اجرای طرح های پژوهشی بنیادی ؛ کاربردی و توسعه ای. - فراهم آوردن امکانات لازم و متناسب با فعالیتهای پژوهشی. - انجام پژوهشهای لازم در جهت دستیابی به بهترین و مناسب ترین فنون و روشهای علمی و کاربردی در زمینه برنامه ریزی و توسعه کشاورزی. - اقدامات لازم برای جمع آوری و یافته های پژوهشی در زمینه کشاورزی. - تبادل آخرین یافته های پژوهشی و فن شناختی با سایر واحدهای وزارت جهاد کشاورزی و مراجع فعال در بخش کشاورزی به منظور اجرای هر چه بهتر وظایف مؤسسه. - طراحی و پیشنهاد خط مشی ها و راهبردها در توسعه بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی.

اسلاید 176: موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی ب ) وظایف - انجام پژوهشهای اقتصادی در زمینه اقتصاد کشاورزی قیمت گذاری، واردات، صادرات بیمه و بازارمحصولات کشاورزی و ارائه نتایج تحقیقات انجام شده جهت تصمیم گیری. - همکاری در تهیه و تنظیم و تدوین برنامه های رابردی کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت وزارت جهاد کشاورزی.- ارائه آموزشهای نظری و کاربردی و تخصصی کوتاه مدت برای کارشناسان ذیربط وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقاء سطح علمی آنان در چارچوب ظوابط و مقررات مربوط.- برگزاری همایشهای علمی – پژوهشی برای پیشبرد اهداف توسعه کشاورزی طبق ضوابط و مقررات جاری کشور. - انتشار نشریات آموزشی – پژوهشی، اطلاعاتی در زمینه های توسعه و برنامه ریزی کشاورزی طبق ضوابط و مقررات.

اسلاید 177: مؤسسات زیر مجموعه سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی شامل :مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی مؤسسه تحقیقات خاک و آب مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشورمؤسسه تحقیقات علوم دامی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزیمؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قندمؤسسه تحقیقات دیممؤسسه تحقیقات برنجمؤسسه تحقیقات مرکباتمؤسسه تحقیقات پنبهمؤسسه تحقیقات پسته مؤسسه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیریمؤسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی مرکز تحقیقات شوریمؤسسه تحقیقات ثبت ارقام گیاهی، کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزرمؤسسه تحقیقات شیلات ایران پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزیپژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداریمرکز تحقیقات چای مرکز تحقیقات کرم ابریشم

اسلاید 178: موسسات عمومی غیر دولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی الف : مؤسسه جهاد تحقیقات تحقیقات سهند جهاد تحقیقات سپاهان جهاد تحقیقات آموزش و پرورش جهاد تحقیقان مجدفن اندیش تهران ( کارپردازکوش)جهاد تحقیقات صنعت جهاد تحقیقات آب و آبخیزداری جهاد تحقیقات طوس جهاد تحقیقات پارس جهاد تحقیقاتی – صنعتی کشاورزیصنعتی سردخانه خودرو مهندسی مواد کاران جاهد نوآورساخت اجزاء موتورسیکلت پایااستهاردساخت تجهیزات سپاهان

اسلاید 179: ب : مؤسسه جهاد استقلال جهاد رازی مؤسسه فرهنگی و هنری شقایق روستامؤسسه فرهنگی و ورزشی جهادگران شرکت جهاد سبز شکت بهپرور دامشهر قم شرکت جهاد زمزم شرکت جهاد حفاریشرکت نهاده های دامی جاهدشرکت سرمایه گذاری و خدمات صنایع روستائی و عشایری جاهدبذر استقلال

اسلاید 180: ج : مؤسسه جهاد نصرجهاد نصر استان همدانجهاد نصر استان اردبیلجهاد نصر گیلان جهاد نصر استان کرمان( ماشین آلات نصر استان کرمان)نصر میثاق اهواز جهاد نصر حمزه خدمات بازرگانی جهاد نصر طلایه جهاد نصر استان سیستان و بلوچستان ( ماشین آلات نصر) جهاد نصر استان آذربایجان شرقی جهاد نصر استان آذربایجان غربیجهاد نصر استان تهرانجهاد نصر استان خراسان جهاد نصر استان زنجان جهاد نصر استان سمنان جهاد نصر استان قزوین جهاد نصر استان قم جهاد نصر استان کردستان جهاد نصر استان گلستانجهاد نصر استان مازندران جهاد نصر استان مرکزی جهاد نصر استان ایلامجهاد نصر استان اصفهان جهاد نصر استان بوشهرجهاد نصر استان چهارمهال و بختیاریجهاد نصر استان خوزستانجهاد نصر استان کهکیلویه و بویراحمدجهاد نصر استان کرمانشاه جهاد نصر استان لرستان جهاد نصر استان هرمزگان جهاد نصر استان یزد

اسلاید 181: مؤید و منصور باشیدپایان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید