dore_osool_imeni_bargh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دوره اصول ایمنی برق”

دوره اصول ایمنی برق

اسلاید 1: دوره اصول ایمنی برقشرکت توزیع نیروی برق تبریزپاییز 1391

اسلاید 2: شرکت توزیع نیروی برق تبریزتعریف ایمنی:ایمنی به معنای امن و امنیت و رعایت اصول و مقرراتی است جهت رهایی از شرایط مخاطره آمیز برای حفظ نیروی انسانی و تاسیسات.

اسلاید 3: هرگاه که با ابزار برقی یا مدارهای برقی کار می شود ریسک خطر برق بخصوص شوک الکتریکی وجود دارد. سیمبانان در معرض خطر بیشتری هستند.

اسلاید 4: تماس با انرژی الکتریکی می تواند منجر به جریان یافتن برق در بدن شده و باعث ایجاد شوک های الکتریکی و سوختگی گردد. مرگ در اثر برق گرفتگی سومین علت مرگ و میر ناشی از کار در میان افراد میباشد.12% مرگ و میر ناشی از کار در کارگران به علت برق گرفتگی است.

اسلاید 5: خطرات ناشی از جریان برق خطرات اولیهشوک الکتریکیسوختگیآتش سوزی و انفجار خطرات ثانویهسقوط از ارتفاعانداختن ابزار کار و اشیابرخورد با اشیا

اسلاید 6: شوک الکتریکی چگونه ایجاد می شود؟شوک الکتریکی زمانی ایجاد می شود که جریان برق از بدن عبور کند. اگر با دوسیم دارای ولتاژ متفاوت تماس برقرار شود شوک الکتریکی پدید خواهد آمد.

اسلاید 7: در اکثر سیم کشی های خانگی، سیمهای سیاه و قرمز دارای 120 ولت (در کشور ما 230 ولت) می باشند. سیمهای سفید دارای ولتاژی نمی باشند (ولتاژ صفر) زیرا به زمین اتصال داده شده اند.

اسلاید 8: اگر همزمان با سیم سیاه برقدار و سیم سفید بدون برق تماس برقرار شود، جریان از بدن عبور خواهد کرد و شوک الکتریکی اتفاق خواهد افتاد. لباسهای مرطوب، رطوبت زیاد و تعریق نیز می توانند احتمال برق گرفتگی را افزایش دهند. البته، همیشه احتمال برق گرفتگی وجود دارد حتی در شرایط آب و هوایی خشک.

اسلاید 9: شوک الکتریکی ممکن است ناشی از اتصال به زمین نامناسب اجزای برقی باشد.

اسلاید 10: بطور کلی اگر بدن، مدار برقی را از طرق زیر کامل کند شوک الکتریکی ایجاد خواهد شد:تماس با سیم برقدار و سیم اتصال به زمینتماس با سیم برقدار و سیم دیگری که ولتاژ متفاوتی دارد

اسلاید 11: بخش دوم

اسلاید 12: خطرات شوک الکتریکیشدت صدمات ناشی از شوک الکتریکی به میزان برق و مدت زمان عبور جریان از بدن بستگی دارد. میزان جریانی که فرد می تواند آن را تحمـل کـند و قـادر است مـاهیـچه های بازو را کنترل کند، کمتر از 10 میلی آمپر(mA10) است. جریانی بیش از 10 میلی آمپر می تواند عضلات را فلج یا خشک نماید.

اسلاید 13: هنگامی که خشک شدن ماهیچه ها اتفاق افتاد، شخص قادر نخواهد بود ابزار، سیم یا سایر اشیاء را رها سازد. تنفس افراد زمانی که با ولتاژ کمتر از 49 ولت شوک دیده اند، متوقف می شود.

اسلاید 14: معمولاً جریانی حدود 30 میلی آمپر باعث فلج شدن سیستم تنفسی می گردد. جریانهای بیش از 75 میلی آمپر باعث فیبریلاسیون بطنی می شوند (بی اثرشدن بسیار سریع ضربان قلب ). این شرایط در چند دقیقه منجر به مرگ می شود؛ مگر اینکه با وسیله مخصوصی (که دفیبریلاتور نامیده می شود) به نجات قربانی شتافت.

اسلاید 15: فلج شدن قلب در جریان 4 آمپر رخ می دهد و بدین معناست که قلب اصلاً نمی تواند عمل پمپاژ را انجام دهد. بافتها در جریانهای بیش از 5 آمپر دچار سوختگی می شوند.

اسلاید 16: ولتاژهای زیادتر باعث صدمات بیشتری می شودگاهی اوقات ولتاژهای بالاتر صدمات بیشتری را باعث می شوند. ولتاژهای بالاتر می توانند باعث انقباضهای ماهیچه ای شدید شوند. ولتاژهای بالا می توانند باعث سوختگی شوند و رگهای خونی ممکن است بسته شوند. در ناحیه تماس، اعصاب ممکن است آسیب ببینند. انقباض ماهیچه ها ممکن است باعث شکستگیهای استخوانی و سقوط افراد گردد.

اسلاید 17: شوک شدید می تواند آسیبهای بیشتری را نسبت به آنچه دیده می شود وارد نماید. فرد ممکن است دچار خونریزی داخلی و نابود شدن بافتها، اعصاب و ماهیچه ها شود. گاهی اوقات صدمات پنهان ناشی از شوک الکتریکی منجر به مرگ تاخیری می شود.

اسلاید 18: مدت زمان شوک به شدت، روی میزان آسیب تأثیر می گذارد. اگر شوک در مدت کوتاهی رخ دهد، ممکن است ایجاد درد مختصری کند. شوک طولانی تر(که چند ثانیه طول می کشد) در صورتی که میزان جریان برای فیبریلاسیون بطنی کافی باشد، ممکن است باعث مرگ گردد.

اسلاید 19: میزان جریانی که از بدن عبور می کند نیز روی شدن شوک الکتریکی تأثیر می گذارد. ولتاژهای زیادتر، جریانهای بیشتری را تولید می کنند؛ از این رو ولتاژهای زیاد خطرناکترند. مقاومت بدن، مانع عبور جریان می شود. هر چه مقاومت(یا آمپدانس در مدارهای AC) کمتر باشد جریان عبوری بیشتر خواهد بود.

اسلاید 20: مسیر عبور جریان الکتریکی از بدن نیز روی شدت شوک اثر می گذارد.جریانهایی که از قلب یا سیستم عصبی عبور می کنند خطرناکترند. اگر جریان قفسه سینه عبور کند شخص یقیناً دچار برقگرفتگی خواد شد. تعداد زیادی از صدمات شدید ناشی از برق در اثر عبور جریان از دستها به پا بوده است. در این مسیر، جریان برق از قلب و ریه ها عبور می کند. این نوع شوک اغلب کشنده است.

اسلاید 21: بخش سوم

اسلاید 22: سوختگی های ناشی از برقبیشتر شوکهای معمول و صدمات غیرکشندة ناشی ازبرق، سوختگی ها هستند.

اسلاید 23: سوختگی های ناشی از برق ممکن است سه نوع باشند:سوختگی های الکتریکی سوختگی های ناشی از قوس الکتریکی سوختگیهای تماسی گرمایی.

اسلاید 24: شوکهای الکتریکی باعث سوختگی می شوند

اسلاید 25: جرقه قوس- جرقه های پخش شده از مواد مذاب ناشی از تجهیزات، که در اثر قوسهای با آمپراژ زیاد ایجاد می شوند.قوس- تخلیه الکتریکی با نور زیاد (جرقه الکتریکی) در هوا که هنگام وجود ولتاژ زیاد در فاصله بین رساناها پدید می آید.

اسلاید 26: سه نوع خطر عمده مربوط به جرقة قوس الکتریکی عبارتند از:قوس، تشعشعات گرمایی و نور شدید ساطع می کند که می تواند منجر به سوختگی گردد. فاکتورهای متعددی روی درجه سوختگی اثرمی گذارند که عبارتند از: رنگ پوست، ناحیه ای از پوست که در معرض مواجهه بوده و نوع لباس پوشیده شده.

اسلاید 27: قوس با ولتاژ بالا می تواند جرقه ای با فشار موج قابل توجه ایجاد کند.گاهی اوقات فشار موج قربانی را به فاصله ای دور از جرقه قوس پرتاب می کند. در حالی که این دور شدن از قوس می تواند باعث کاهش مواجهه بیشتر با انرژی گرمایی شود، اما ممکن است صدمات شدید جسمانی را به دنبال داشته باشد. فشار موج می تواند اشیای بزرگ را به فاصله زیادی به جلو براند. در برخی از موارد، فشار موج به اندازه ای است که باعث شکسته شدن مهره های پیچ های فولادی و ریختن دیوارها می شوند.

اسلاید 28: قوسهای با ولتاژ زیاد می توانند باعث ذوب شدن بسیاری از ترکیبات آلومینیوم و مس موجود در تجهیزات برقی شوند. این قطرات کوچک حاصل از فلزات ذوب شده می تواند از طریق فشار موج به فواصل دورتری پرتاب شود.

اسلاید 29: حریقهای ناشی از برقبرق یکی از معمولترین علل حریق و سختگی های گرمایی در منازل و محیط های کاری می باشد. دستگاههای برقی معیوب و استفاده نادرست از آنها علت عمده آتش سوزیهای ناشی از برق می باشد.

اسلاید 30: تمام کپسول های اطفای حریق با حروفی که بین انواع آتش های که خاموش می کنند تفاوت می گذارد، علامت گذاری شده اند. همچنین برخی از کپسولهای اطفای حریق، دارای علائم مخصوصی نیز می باشند.

اسلاید 31: سوختگی های گرمایی نیز ممکن است رخ دهد. اگر انفجار در زمانی واقع شود که جرقة ناشی از برق، مخلوط قابل انفجاری از مواد را در هوا مشتعل سازد، این اشتعال می تواند ناشی از تشکیل بخارات، گاتزها یا گرد و غبار قابل احتراق باشد.

اسلاید 32: برگه اطلاعاتی در مورد کمک های اولیه

اسلاید 33: اگر همکارمان دچار شوک یا سوختگی ناشی از برق شد چه باید کردبرق مدار را قطع کنیداگر نمی توانید سریعاً به سوئیچها دسترسی پیدا کنید با وسیله ای که رسانای برق نیست قربانی را از مدار جدا کنید. اگر قربانی هنوز با مدار در تماس است به او دست نزنید.باید کنار قربانی بمانید تا اورژانس پزشکی برسد.

اسلاید 34: هرگاه پی بردید که برق به مدت طولانی در بدن قربانی جریان نداشته است، بررسی کنید که آیا قربانی به هوش است یا نه. اگر قربانی هوشیار است از او بخواهید تا تکان نخورد.اگر خونریزی زیاد وجود ندارد، پوششی(همچون دستمال کاغذی یا باند) روی زخم قرار دهید و آن را فشار دهید.

اسلاید 35: قربانی را گرم نگه دارید و با او تا رسیدن کمک صحبت کنید.اگر قربانی بی هوش است، علائم تنفسی او را بررسی کنید. شخص آموزش دیده ای در مورد عملیات احیای قلبی- تنفسی باید شروع به تنفس مصنوعی نماید.سپس بررسی کنید که آیا نبض قربانی می زند. انجام سریع این عمل ضروری است. برای هر چه مؤثرتر بودن، عملیات احیای قلبی- تنفسی باید در مدت 4 دقیقه انجام شود.

اسلاید 36: در ضمن شما لازم است موقعیت:کلیدهای قطع کننده برقوسایل کمکهای اولیهتلفن را بدانید تا بتوانید آنها را در مواقع ضروروی پیدا کنید.

اسلاید 37: بخش چهارم

اسلاید 38: دیدکلی در مورد مدل ایمنیمدل ایمنی سه مرحله ای باید برای بکارگرفته شود: شناسایی ارزیابی کنترل خطرات.

اسلاید 39: شناسایی خطراتنخستین بخش از مدل ایمنی، شناسایی خطرات اطراف می باشد. تنها از این طریق است که می توان خطرات را مورد بررسی قرار داد. بحث و گقتگو با همکاران یکی از بهترین راههای شناسایی خطر می باشد. در این بخش از مدل ایمنی، باید در زمینه قفل کردن و برحسب زدن مدارها و تجهیزات تصمیم گیری شود. برنامه ریزی در مورد کارها باید حالا انجام شود.

اسلاید 40: معیارهای اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای و نیز مقررات ملی ایمنی برق، اطلاعات ایمنی جامعی را فراهم نموده اند. دانستن معیارهای ادارة ایمنی و بهداشت حرفه ای، بخش مهمی از آموزش کارآموزان رشته برق می باشد.

اسلاید 41: ارزیابی خطراتهنگام ارزیابی خطرات، بهترین کار در ابتدا شناسایی تمام خطرات ممکنه و سپس ارزیابی ریسک صدمه هر خطر می باشد. فرض نکنید که ریسک، کم(پایین)است مگر اینکه خطر را ارزیابی کرده باشید.

اسلاید 42: محیطهای کاری به طور خاصی خطرناک هستند زیرا آنها همیشه در حال تغییر هستند. ضروروی است که ریسکهای محیط کار در همه حال ارزیابی شوند. از این رو، هر خطری باید کنترل شود.

اسلاید 43: کنترل خطراتهنگامی که خطرات برق شناسایی و ارزیابی شدند این خطرات باید کنترل شوند.

اسلاید 44: خطرات برق را می توان به دو روش اصلی کنترل نمود:ایجاد محیط کاری ایمنبکارگیری روشهای ایمن انجام کار

اسلاید 45: کنترل خطرات برق (به علاوة سایر خطرات) ریسک صدمات و مرگ را کاهش می دهد.

اسلاید 46: بخش پنجم

اسلاید 47: نحوه شناسایی خطراتبه منظور حفاظت از خود و سایر همکاران، نخستین گام، شناسایی خطراتی است که به هنگام کار با آن مواجه هستید. برای این کار، باید بدانید که کدام وضعیتها می توانند شمار ا در معرض خطر قرار دهند. دانستن جایی که باید خطر را در آن جستجو کنید به شناسایی خطرات کمک می کند.

اسلاید 48: خطرات مربوط به سیم کشی ناکافیدر این حالت خطر برق هنگامی وجود دارد که اندازة سیم برای مداری که جریان را حمل می کند کم باشد. هنگامی که اندازة سیم برای جریان مدار کم باشد سیم گرم خواهد شد. سیم گرم شده ممکن است باعث آتش سوزی شود. هنگامی که از سیم رابط استفاده می شود، اندازة سیم قرار داده شده در مدار ممکن است برای دستگاه کوتاه باشد.

اسلاید 49: قطع کننده مدار می تواند اندازة مناسبی برای مدار داشته باشد اما برای جریانهای بیشتر مناسب نباشد. ابزار وصل شده به سیم رابط ممکن است جریان بیشتری را نسبت به آنچه که سیم می تواند در شرایط عادی حمل کند مصرف نماید. در این حالت سیم داغ خواهد شد و ممکن است باعث آتش سوزی شود.

اسلاید 50: مواجهه با خطرات بخشهای برق داردر این مورد خطرات ناشی از برق زمانی بوجود می آیند که سیم ها یا سایر بخشهای برقی بدون عایق باشند. اگر با بخشهای برقدار بدون عایق تماس برقرار شود فرد دچار شوک خواهد شد.سیم ها یا سایر بخشهای برقی بدون عایق باشند.

اسلاید 51: خطرات مربوط به سیمهای هوایی انتقال برقبیشتر افراد نمی دانند که سیمهای هوایی انتقال برق بدون عایق هستند. بیش از نیمی از برق گرفتگی ها در اثر تماس مستقیم با سیمهای انتقال برق اتفاق افتاده است. امروزه اکثر برق گرفتگی های ناشی از سیم های هوایی انتقال برق مربوط به عدم رعایت فاصله کاری مناسب می باشد.

اسلاید 52: اگر فواصل مورد نیاز از سیمهای هوایی انتقال برق حفظ نشود احتمال ایجاد شوک الکتریکی و کشته شدن فرد وجود دارد. (حداقل فاصله برای ولتاژهای 50کیلوولت 10 فوت می باشد. برای ولتاژهای بیش از 50کیلوولت، حداقل 10 فوت به اضافه 4 اینچ به ازای هر 10 کیلوولت می باشد.)

اسلاید 53: خطرات مربوط به خرابی عایقعایقی که خراب شده یا ناکافی است یک خطر مهم محسوب می شود. هنگامی که عایق صدمه می بیند، اگر سیم برقدار به بخشهای فلزی بدون حفاظ تماس پیدا کند این بخشها برقدار خواهد شد.

اسلاید 54: اگر با ابزار یا تجهیزات برقی آسیب دیده ای که به زمین وصل نشده باشند و عایق دوبل نداشته باشد (ابزار دارای عایق دوبل، دو مانع عایقی دارند و بخش فلزی بدون حفاظ ندارند) تماس برقرار شود فرد دچار سوختگی الکتریکی خواهد شد.

اسلاید 55: عایق- ماده ای است که برق را به آسانی عبور نمی دهد.جریان خطا- هر جریانی که در مسیر منظور شده قرار ندارد.

اسلاید 56: خطرات ناشی از اتصال نامناسب به زمینسیستم الکتریکی که بطور صحیح به زمین وصل نشده باشد خطرناک است. اجزای سیستمهای برقی که با آنها تماس داریم (صفحه کلیدها، وسایل سیستم های نوری سقف، لوله های سیم پوش و ... ) باید به زمین وصل شده و ولتاژ صفر داشته باشند.

اسلاید 57: اگر سیستم به طرز صحیحی به زمین وصل نشده باشد، بخشهای آن ممکن است برق دار شوند. زیرا ولتاژ نشتی به طور ایمن حذف نمی شود. اگر با وسیله برقی معیوبی تماس پیدا کردید که به زمین وصل نشده است (یا به طور صحیح وصل نشده است ) دچار شوک الکتریکی خواهید شد.

اسلاید 58: سیستم های الکتریکی اغلب با لوله های فلزی آب که مسیر پیوسته ای با زمین ایجاد می کنند به زمین وصل می شوند. اگر از لوله کشی به عنوان مسیری برای رساندن جریان نشتی به زمین استفاده شده است تمام لوله ها باید از مواد رسانا (نوعی فلز) ساخته شده باشند.

اسلاید 59: بسیاری از برق گرفتگی ها و آتش سوزی ها (طی بازسازی یا تعمیر) بخاطر جایگزین شدن لوله های پلاستیکی (که رسانای برق نیستند) به جای لوله های فلزی رخ می دهد. در این موارد مسیر اتصال به زمین با مواد نارسانا قطع می شود.

اسلاید 60: پتانسیل زمین- ولتاژ بخش اتصال یافته به زمین باید نصبت به زمین صفر باشد.

اسلاید 61: قطع کنندة مدار معیوب اتصال زمین(GFCI)نجات دهنده ارزانی است. GFCIها هرگونه اختلاف جریان بین دو سیم مدار (سیمهای سیاه و سفید) را تشخیص می دهند. اگر نشت جریان (خرابی اتصال به زمین) توسط مدار حفاظت شدة GFCI تشخیص داده شودGFCI جریان برق را در مدار قطع و فرد را در برابر شوک های خطرناک محافظت می کند. GFCIها در جریان 5 میلی آمپر تنظیم می شوند.

اسلاید 62: GFCIها متفاوت از قطع کننده های جریان هستند زیرا GFCI ها به جای بار زیاد، نشت جریان را تشخیص می دهند. مدارهایی با GFCI های خراب، آسیب دیده یا سیم کشی شده نامناسب، ممکن است افراد را دچار شوک نمایند.

اسلاید 63: جریان نشتی- جریانی است که به مسیر در نظر گرفته شده بر نمی گردد اما در عوض به زمین نفوذ می کند.

اسلاید 64: خطرات مربوط به اضافه باراضافه بار در سیستمهای الکتریکی خطرناک است، زیرا می تواند گرما و قوس تولید کند.سیم ها و سایر اجزای سیستمهای الکتریکی یا مدارها حداکثر ظرفیت جریانی دارند که می توانند به طور ایمن آن را جابجا کنند.

اسلاید 65: اگر وسایل زیادی به مدار وصل شده باشند، سیمهای مدار الکتریکی در دمای بسیار بالایی گرم خواهند شد. اگر ابزاری نیز از جریان بسیار زیادی استفاده کند، سیمها گرم خواهند شد.قوس الکتریکی می تواند در ناحیه ای که اضافه بار وجود دارد ایجاد شود (حتی در داخل دیوار) و باعث آتش سوزی گردد.به منظور حفاظت در برابر جریان زیاد در مدار، قطع کننده مدار یا فیوز قرار داده می شود.

اسلاید 66: هم قطع کننده ها و هم فیوز ها کار مشابهی را انجام می دهند: باز کردن مدار برای قطع کردن جریان برق

اسلاید 67: اگر کار قطع کننده ها یا فیوزهایی که برای حفاظت از سیمهایی در نظر گرفته شده اند بسیار بزرگ باشند، بار اضافی در مدار شناسایی نگردیده و جریان قطع نخواهدشد. وسایل حفاظت کنندة اضافه بار در داخل موتورهای برقی، ابزار و وسایل الکترونیکی ساخته می شوند.

اسلاید 68: به عنوان مثال، اگر وسیله ای یا ابزاری جریان زیادی را بکشد یا اگر زیاد گرم شود مدار توسط خود وسیله قطع خواهد شد. ابزار آسیب دیده می تواند بیش از حد گرم شده یا باعث آتش سوزی شوند.

اسلاید 69: خطرات مربوط به محیطهای مرطوبکار در مکانهای مرطوب خطرناک است زیرا ممکن است که به آسانی بخشی از مسیر جریان برق شوید. در مکانهای مرطوب اتصال به زمین نا مناسب سوئیچ های فلزی و سیستم های روشنایی سقف، خطری ویژه محسوب می شوند.

اسلاید 70: اگر با اجزای الکتریکی ابزار دستی عایق نشده تماس برقرار شود، به احتمال زیاد هنگام ایستادن در جایی مرطوب، شوک الکتریکی ایجاد خواهد شد. لباس های خیس، رطوبت بالا و تعریق احتمال برق گرفتگی را افزایش می دهند.

اسلاید 71: خطرات دیگرعلاوه بر خطرات برق، خطرات دیگری نیز در محیطهای کاری وجود دارند. باید به خاطر داشت که تمام این خطرات قابل کنترل هستند.

اسلاید 72: بخش ششم

اسلاید 73: روش ارزیابی ریسکبعد از شناسایی خطر، گام بعدی ارزیابی ریسک ناشی از خطر باشد. یقیناً سیم های بدون عایق باید به عنوان یک خطر شناخته شوند. در صورتی ریسک شوک افزایش می یابد که فرد رساناهایی فلزی را حمل کند که ممکن است با سیمهای بدون عایق تماس پیدا کنند. دائماً باید ریسک را ارزیابی نمود.

اسلاید 74: ریسک- احتمال آسیب دیدن یا مرگ که در حادثه رخ می دهد.

اسلاید 75: ترکیب خطرات، ریسک را افزایش می دهد. به منظور ارزیابی ریسک باید در زمینه ماهیت خطر، تصمیماتی گرفته شود و کارها را ایمن انجام داد.

اسلاید 76: در مورد وجود خطر برق علائمی وجود دارد. باید این علائم را ارزیابی نموده و در مورد اقدامات کنترلی تصمیم گیری شود. در صورتی که علائم اضافه بار وجود دارد و از میزان ریسک اطلاعی ندارید باید از تکنسین های برق واحد تعمیر و نگهداری یا آموزش دهندگان کمک بخواهید.

اسلاید 77: بخش هفتم

اسلاید 78: نحوه کنترل خطربه منظور کنترل خطر، ابتدا باید محیط کار ایمنی ایجاد کرده و سپس به طور ایمن کار کرد.هرگاه از معیارهای ادارة ایمنی و بهداشت حرفه ای و مقررات ملی برق تبعیت شود، محیط کاری ایمن ایجاد شده است. اما نمی دانیم که مواد یا تجهیزات چه زمانی ممکن است خراب شوند.

اسلاید 79: با استفاده از روشهای کاری ایمن افراد خود را برای وضعیت های غیرمنتظره آماده می کنند. تا حد ممکن از حفاظ های دیگر نیز استفاده شود تا اگر یکی از آنها خراب شد حفاظ دیگر بتواند افراد را در برابر صدمه یا مرگ محافظت کند.

اسلاید 80: نحوه ایجاد محیط کاری ایمنضروری است که در برابر تماس با ولتاژهای الکتریکی حفاظ گذاری صورت گیرد و به منظور ایجاد محیط کاری ایمن، جریان های برق کنترل شوند.

اسلاید 81: با انجام اقدامات زیر می توان محیط کاری را ایمن ساخت:با تمام رساناها(حتی آنهائیکه بدون برق شده اند) به عنوان رساناهای برقدار رفتار شود مگر اینکه قفل و برچسب گذاری شده باشند.تمام مدارها و ماشین ها قفل و برچسب گذاری شوند.با استفاده از اندازه و نوع مناسب سیم، از ایجاد اضافه بار در سیمها جلوگیری گردد.با عایق بندی بخش های برقی، از تماس با آنها جلوگیری شود.از طریق اتصال ابزار و سیستم های برقی به زمین از ایجاد جریانهای شوک دهنده جلوگیری شود.با استفاده از GFCIها از ایجاد جریان های شوک دهنده جلوگیری گردد.با استفاده از وسایل حفاظت در برابر جریان زیاد از افزایش جریان در مدارها جلوگیری شود.

اسلاید 82: قفل و برحسب گذاری مدارها و تجهیزاتقبل از شروع به کار با مدار، برق باید از منبع قطع شود. هنگامی که مدار قطع و بدون انرژی گردید، کلید اهرمی طوری قفل گردد که مدار نتواند به طور تصادقی هم برقرار شود. سپس، مدار با علامت یا برحسبی که به سادگی دیده می شود برحسب گذاری گردد تا به همه نشان دهد که فردی در حال کار با مدار است.

اسلاید 83: اگر با ماشینی یا در نزدیکی آن کاری صورت می گیرد، باید ماشین قفل زده و برحسب گذاری گردد تا از شروع به کار آن جلوگیری گردد. قبل از شروع به کار، باید مدار را امتحان کرد تا اطمینان حاصل شود که مدار بدون برق است.

اسلاید 84: چک لیست قفل گذاری و برچسب زنیقفل گذاری و برچسب زنی شیوة الزامی است که کارگران را هنگام کار با مدارها یا ماشینهای برقی یا مواقع قرارگرفتن در نزدیکی آنها، از صدمه و آسیب حفاظت می کند.

اسلاید 85: قفل گذاری عبارت است از بکاربردن قفل فیزیکی روی منبع (منابع) نیروی مدارها و تجهیزات، بعد از قطع و بدون انرژی شدن آنها. سپس منبع با برچسب ساده قابل روئیت برچسب زده می شود که به کارگران دیگر در آن منطقه هشدار دهد که قفلی بکار گرفته شده است.

اسلاید 86: علاوه بر حفاظت کارگران در برابر خطر برق، قفل گذاری و برچسب زنی از تماس با بخش های عملیاتی ماشین نظیر تیغ ها، چرخ دنده ها، شفت ها، پرس ها و ... جلوگیری می کند.

اسلاید 87: کنترل خطرهای مربوط به سیم کشی ناکافیباید سیمی با اندازه مناسب برای جریان مورد انتظار در مدار انتخاب کرد. سیم باید قادر باشد جریان را به روش ایمن هدایت نماید. عایق سیم باید برای ولتاژ مناسب باشد و دوام کافی را در محیط داشته باشد. اتصالات باید معقول و حفاظت شده باشند.

اسلاید 88: کنترل مربوط به خطرهای سیم کشی های ثابت

اسلاید 89: شیوة سیم کشی و اندازه رساناهای مورد استفاده در سیستم بستگی به چندین عامل دارد:هدف استفاده از مدار سیستممواد ساختمانیاندازه و توزیع بار الکتریکیمحل تجهیزاتشرایط محیطی(نظیر رطوبت)وجود مواد خورندهدمای زیاد

اسلاید 90: سیم کشی های ثابت یا همیشگی بهتر از سیم های رابطی هستند که می توانند به آسانی آسیب ببینند یا به درستی مورد استفاده قرار نگیرند. همیشه باید از شرایط و الزامات NEC برای سیم کشی ثابت تبعیت نمود.

اسلاید 91: موادی را که می توان برای سیم کشی وسایل، به کار برد عبارتند از کابلهای با پوشش غیرفلزی (رومکس®)، کابل های حفاظ دار و لوله های سیم پوش پلاستیکی و فلزی، انتخاب جنس مواد سیم کشی به محیط سیم کشی و نیاز به حفاظت از سیم ها بستگی دارد.

اسلاید 92: سیم ها و اتصالات آلومینیومی باید با مراقبت ویژه ای به کار برده شوند.ضروروی است که گیره ها و پایانه های(ترمینالها) ویژه با اتصالات مناسبی از سیم های آلومینیومی ساخته شوند. از چسب های آنتی اکسیدان می توان برای جلوگیری از اکسیداسیون اتصالات استفاده نمود.

اسلاید 93: کنترل خطرهای مربوط به سیم کشی های قابل انعطاف

اسلاید 94: استفاده مناسب از سیم کشی های قابل انعطافسیم های رابط با داشتن قابلیت انعطاف مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری، قابلیت حمل و نقل، عایق در برابر ارتعاش و نیازهای موقتی و اضطراری به برق، مکمل سیمهای ثابت می شوند.

اسلاید 95: سیم های قابل انعطاف را می توان با سیم های رابط یا سیم های تأمین نیرو بکار برد. سیم های تأمین برق می توانند به طور ثابت یا غیرثابت به وسایل، ضمیمه می شوند.

اسلاید 96: استفاده از سیم رابط مناسباندازة سیم در سیم های رابط باید مطابق با جریان عبوری مورد انتظار از سیم باشد. میزان جریان به دستگاه وصل شده به سیم رابط بستگی دارد. اندازه جریان (میزان جریانی که وسیله برای کارکردن نیاز دارد) اغلب روی پلاک های دستگاه حک می شود.

اسلاید 97: اگر میزان توان، داده شده باشد، باید میزان توان (برحسب وات) نقسیم شود تا میزان جریان تعیین گردد.باید به خاطر داشت که: هر چه عدد اندازه سیم بزرگتر شود سیم کوتاهتر خواهد شد.

اسلاید 98: طول سیم رابط نیز باید به هنگام انتخاب سیم رابط در نظر گرفته شود. ولتاژ در طول سیم افت می کند. اگر سیمی خیلی بلند باشد، افت ولتاژ می تواند به دستگاه آسیب برساند. اکثر موتورهای برقی در محدودة خاصی از ولتاژها ایمن کار می کنند و در ولتاژهای متفاوت از آنچه در پلاک آنها حک شده به درستی کار نخواهد کرد.

اسلاید 99: هر چه اندازه سیم بزرگتر باشد طول بیشتری از سیم را می توان بدون ایجاد افت ولتاژ (افت ولتاژی که می تواند به تجهیزات آسیب وارد نماید) به کار گرفت.مسیر اتصال به زمین سیم رابط باید سالم نگه داشته شود تا ایمن بمانید.

اسلاید 100: سیستم اتصال به زمین ویژه برای سیم رابط دارای چهار جزء می باشد:سیم سوم که سیم اتصال به زمین نامیده می شود.سه شاخه ای با شاخه اتصال به زمین در یک انتهای سیمسیم سوم، پریز اتصال به زمین در انتهای دیگر سیمخروجی مناسب اتصال به زمین

اسلاید 101: کنترل خطرهای بخشهای برق دار بدون حفاظ

اسلاید 102: ایزوله (عایق) کردن تجهیزات برق دارایزولاسیون بخشهای برقی، آنها را دور از دسترس قرار می دهد مگر اینکه ابزار و اقدامات خاصی بکار برده شود. ایزولاسیون را می توان با قرار دادن بخشهای برق دار در ارتفاع حداقل 8 فوتی و دور از دسترس انجام داد یا آنها را حفاظ گذاری کرد.

اسلاید 103: حفاظ گذاری نوعی ایزولاسیون است که در آن از ساختارهای مخصوص نظیر قفسه ها، جعبه ها، تور سیمی، موانع، پوشش ها و پاتیشنها برای دوری از بخشهای برق دار استفاده می شود.

اسلاید 104: کنترل خطرهای مربوط به سیم های برقدار

اسلاید 105: استفاده از عایق مناسب عایق ها از موادی ساخته می شوند که رسانای برق نیستند (معمولا پلاستیک ، لاستیک یا فیبر). اگر رساناها با هم تماس داشته باشند در مدار اتصالی ایجاد می شود. در این حالت، جریان به جای عبور از مدار از قسمت های اتصال کنند عبور می کند و باعث گرم شدن بیش از حد سیم ها می شود . عایق ها از ایجاد تماس با سیم ها و سایر رساناها و از اتصال در مدار جلوگیری می کنند.

اسلاید 106: عایق روی سیم ها اغلب به صورت کد رنگی، رنگ آمیزی شده اند. معمولاً سیم های عایق دار مورد استفاده به عنوان رساناهای اتصال به زمین تجهیزات به رنگ سبز یا رنگ سبز همراه با نوارهای زرد هستند. رساناهای اتصال به زمین که مدار را کامل می کنند معمولاً با پوشش های سفید رنگ یا خاکستری پوشیده می شوند. رساناهای زیرزمینی یا سیمهای برق دار ممکن است به هر رنگ دیگری به غیر از سبز، سفید یا خاکستری باشند. این سیم ها معمولاً سیاه یا قرمز هستند.

اسلاید 107: شرکت سازنده باید اطلاعات زیر را روی رساناها و عایق ها نشان دهد(چک نماید):حداکثر ظرفیت ولتاژیسایز AWGعلامت نوع عایقنام و علامت تجاری شرکت سازنده

اسلاید 108: کنترل خطرهای مربوط به جریان های شوک دهنده

اسلاید 109: اتصال به زمین مدارها و تجهیزاتسیستم الکتریکی که به طور مناسبی به زمین اتصال داده نشده باشد، خطرناک است. علت خطرناک بودن آن، این است که بخشهایی از سیم کشی که شخص به طور معمول با آن تماس دارد ممکن است نسبت به زمین برق دار باشد یا در آنها جریانی وجود نداشته باشد. اتصال به زمین عبارت است از اتصال سیم الکتریکی به زمین با یک سیم.

اسلاید 110: جریان های اضافی یا جریان های هرزه (سرگردان) از طریق این سیم به وسیله اتصال، به زمین انتقال داده می شود.اتصال به زمین از ولتاژهای ناخواسته در اجزای برقی جلوگیری می کند. از طریق اتصال به زمین، جریان اضافی تولید شده توسط ولتاژهای زیاد به طور نسبتاً ایمنی به زمین انتقال می یابند.نشت جریان هنگامی رخ می دهد که جریان برق از مسیر مورد نظر خارج شود.

اسلاید 111: گاهی اوقات نشت ها، نقص هایی با جریان کم هستند که ممکن است در دستگاههای برقی به دلیل کثیفی،آسیب یا رطوبت رخ دهند. یک سیستم اتصال به زمین خوب می تواند این نشتی ها را به زمین انتقال دهد. اتصال به زمین تضمین نمی کند که فرد در اثر تجهیزات معیوب دچار شوک یا آسیب نگردد اما احتمال وقوع شوک یا آسیب را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

اسلاید 112: تجهیزات باید تحت هر یک از شرایط زیر به زمین اتصال داده شوند:تجهیزاتی که به صورت قائم در فاصله 8 فوتی و به صورت افقی در فاصله5 فوتی از سطح یا مسیر پیاده روها قرار دارند.تجهیزات به صورت قائم در فاصله 8 فوتی و به صورت افقی در فاصله 5 فوتی اشیاء فلزی اتصال یافته به زمین که می توان با آن تماس پیدا کرد.

اسلاید 113: تجهیزاتی که در محل های خیس یا مرطوب قرار دارند و عایق نشده اند.تجهیزاتی که از طریق سیم و دو شاخه به منبع برق وصل شده اند و عایق دوگانه ندارند.

اسلاید 114: استفاده از GFCIGFCI سوئیچ عمل کننده سریعی است که هرگونه تفاوت در جریان بین رسانه های مدار را تشخیص می دهد.اگر رسانایی با زمین تماس پیدا کند - مستقیماً یا از طریق بخشی از بدن- (وضعیتی که به نقص در اتصال به زمین نامیده می شود)، GFCI مدار را در کثری از ثانیه قطع می کند. اگر جریانهای 4تا6 میلی آمپر از سیم ها به طور مناسبی عبور نکند و به زمین نشت کند، GFCI فعال شده و جریان قطع می گردد.

اسلاید 115: نوع حساستری از GFCI وجود دارد که GFCI عایق نامیده می شود.اگر مداریGFCI عایق داشته باشد جریان مربوط به نقص اتصال به زمین از مدار حسگر الکترونیکی در GFCI عبور می کند.GFCIها معمولاً به شکل پریز دوبلکس(دوتایی) هستند. GFCIها می توانند به دو صورت سیستم های اتصال به زمین دو سیمه یا سه سیمه عمل نمایند.

اسلاید 116: برای اینکه GFCI به طور مناسب کار کند، رسانای خنثی (سیم سفید) باید:پیوسته باشد.مقاومت کمی داشته باشد. ظرفیت کافی برای جابجایی جریان داشته باشند.

اسلاید 117: GFCI افراد را در برابر خطرهای فاز به فاز نظیر تماس با سیم های برق دار و بدون برق در یک زمان حفاظت نمی کنند.در ضمن، باید به خاطر داشت که جریانهای آنی هنگام فعال شدنGFCI می تواند بسیار زیاد باشند. با وجود GFCI، هنوز هم ممکن است که شوک احساس شود. GFCIها را باید به طور مرتب از طریق فشار دادن کلید آزمایش، امتحان نمد. اگر مدار قطع نگردد،GFCIخراب شده و باید تعویض گردد.

اسلاید 118: اجزای اتصال دهنده جهت اطمینان از مسیر اتصال به زمینبه منظور اطمینان از مسیر قابل اعتماد و پیوسته اتصال به زمین، از یک کابل بدنه استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که بخش های برقی به زمین وصل شده اند. برخی از اتصالات فیزیکی مانند لوله های سیم پوش فلزی وارد به جعبه ها، ممکن است که اتصال الکتریکی خوبی را به دلیل زنگ زدگی ایجاد کنند. جهت اطمینان از اتصال الکتریکی مناسب، ضروری است که فنر اتصال دهنده نصب گردد.

اسلاید 119: فنر اتصال دهنده از مواد رسانا ساخته می شود و به طور محکم با پیچ یا گیره برای گذشتن از پلاستیک به لوله های فلزی متصل می شود و مسیر اتصال به زمین را تضمین می نماید.

اسلاید 120: کنترل خطرهای مربوط به جریان های بیش از حدسیم کشی مدار، تجهیزات یا ابزار می توانند جریان را بدون گرم شدن یا ذوب شدن حمل کنند.نه تنها سیم کشی و ابزار صدمه خواهند دید بلکه دمای بالای رسانا می تواند باعث آتش سوزی گردد.برای جلوگیری از این واقعه، از وسیلة حفاظت در برابر جریان زیاد (قطع کننده مدار یا فیوز) در مدار استفاده می شود.

اسلاید 121: وسایل حفاظت کننده در برابر جریان زیاد جهت حفاظت از تجهیزات و ساختمان ها در برابر آتش سوزی طراحی شده اند. این وسایل فرد را در برابر شوک الکتریکی حفاظت نمی نمایند. وسایل حفاظت ذدر برابر جریان زیاد هنگامی جریان را در مدار متوقف می سازد که آمپراژ برای مدار خیلی زیاد است.

اسلاید 122: اما وسایل حفاظت در برابر جریان زیاد در نواحی که در معرض صدمات فیزیکی یا محیط های خطرناک هستند مجاز نیستند. وسایل حفاظت در برابر جریان زیاد باعث افزایش گرما شده و گاهی اوقات باعث تشکیل جرقه یا قوس می شوند که می توانند باعث انفجار یا آتش سوزی در نواحی خاص شوند.

اسلاید 123: یک قطع کننده مدار نباید به طور مرتب برای قطع و وصل کردن مدار استفاده شود مگر اینکه قطع کننده برای این هدف طراحی شده و دارای علامتSWD (برای سوئیچ زدن جریان است) باشد. فیوز دارای رسانای فلزی است که دمای ذوب نسبتاً پائینی دارد. هنگامی که جریان زیادی از فلز موجود در فیوز عبور می کند، آن را در کسری از ثانیه گرم کرده و ذوب می نماید و مدار قطع می شود.

اسلاید 124: بخش هشتم

اسلاید 125: نحوه انجام کار به صورت ایمنتمام کارگران باید با دستورالعملهای ایمنی برای کارشان آشنا باشند. فرد باید با چگونگی استفاده از کنترل های مخصوصی که وی را ایمن نگه می دارد آشنا باشد.

اسلاید 126: خطرات برق باید از طریق عملیات کاری ایمن کنترل گرددبرای کار و ایمنی برنامه ریزی شود.از شرایط کاری مرطوب و سایر خطرات دوری گردد.فاصله مجاز از سیم های هوایی انتقال برق رعایت شود. ابزار به درستی استفاده و نگهداری گردداز وسایل حفاظت فردی مناسب استفاده شود.

اسلاید 127: برنامه ریزی برای کار و ایمنیاین کار تلاشهایی را در زمینه شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرات می طلبد. برنامه ریزی با دیگران بسیار مفید است. این کار اجازه می دهد که کار متناسب گردد و از امتیازات آنچه که دیگران در مورد شناسایی و کنترل خطرات می دانند بهره مند شد.

اسلاید 128: در ذیل لیستی از موضوعاتی در مورد تفکر جهت برنامه ریزی آورده شده است:کار با همکاراطلاع از چگونگی قطع و بدون برق نمودن مدارها.برنامه ریزی در مورد قفل کردن و برچسب گذاری مدارها و تجهیزات.عدم استفاده از اشیای فلزی و جواهرآلاتبرنامه ریزی در مورد جلوگیری از سقوط(افتادن)

اسلاید 129: برگه اطلاعاتی در مورد ایمنی نردبان هاجهت جلوگیری از لغزش، نردبان باید در زاویه ایمنی قرار داده شود. فاصله افقی از پایه نردبان تا ساختمان باید یک چهارم طول نردبان باشد.اطمینان حاصل شود که پایه نردبان تکیه گاه محکمی دارد و زمین یا کف محل هموار است. برای جلوگیری از آسیب به هنگام استفاده از نردبان، باید از دستورالعمل های زیر پیروی کرد:

اسلاید 130: باید از توصیه های شرکت سازنده در مورد استفاده صحیح پیروی شود.قبل از استفاده از تردبان، شرایط و وضعیت آن بررسی گردد. به منظور جلوگیری از تکان خوردن یا کج شدن، اتصالات نردبان باید محکم باشند.

اسلاید 131: هنگامی که از نردبانهای دوطرفه (تاشو) استفاده می شود، اطمینان حاصل شود که نردبان تراز استو به طور کامل باز شده است.همیشه باید مراقب لولاهای نردبان بود. هرگز نباید روی بالاترین پله نردبان ایستاد.هنگام استفاده از داربست ها برای رسیدن به سطح آن از نردبان استفاده شود. به هیچ وجه نباید از بستهای عرضی داربست بالا رفت.

اسلاید 132: از نردبان های فلزی استفاده نشود. به جای این نردبانها، از نردبان های فایبرگلاسی استفاده گردد.هنگام کار روی نردبان ها و داربست ها باید مراقب سیم های هوایی انتقال برق بود.

اسلاید 133: در جاهای مرطوب کار نکنیدبا مدارها و دستگاه های برقی در نواحی مرطوب یا خیس کار نکنید. اگر این کار لازم بود، محل را از مواد رها شده یا اشیای آویزان پاکسازی نمایید. سطوح مرطوب الوار چوبی را بپوشانید تا بتوانید سطوح را خشک نگاهدارید. از کفش ها یا چکمه های عایق استفاده کنید. هنگام به برق زدن یا از برق کشیدن سیم های برق و سیم های رابط، دستتان باید خشک باشد. به هیچ وجه محلولهای پاک کننده روی تجهیزات برقدار نپاشید.

اسلاید 134: دوری از سیمهای هوایی انتقال برقباید مراقب بود که با سیم های هوایی انتقال برق یا سیم های بدون عایق تماسی ایجاد نشود. حداقل فاصله از سیم های هوایی انتقال برق با ولتاژ بالا 10 فوت می باشد. رانندگان وسایل نقلیه نیز باید به سیم کشی های هوایی توجه داشته باشند. اگر با وسیله ای که با سیم برقداری تماس دارد، تماس حاصل شود شوک الکتریکی ایجاد جواهد شد و امکان مرگ وجود دارد.

اسلاید 135: استفاده از سیم کشی ها و اتصالات مناسباز اضافه بار جلوگیری گردد.GFCIها امتحان شوند.سوئیچ ها و عایق ها بررسی گردداز سه شاخه های مناسب استفاده شود. استفاده مناسب و درست از سیمهای رابط. برای کاهش ریسک ناشی از آسیب به عایق سیم، از سیمی با عایق دارای علامت S (سرویس محکم) به جای سیم های با علامت SJ (سرویس با استحکام کمتر) استفاده شود.سیم های برق و روابط بررسی گردند.

اسلاید 136: سیم های برق باید به طور منظم و با استفاده از دستورالعملهای زیر بازرسی گردند:قبل از بازرسی، سیم از منبع برق خارج گردد.اطمینان حاصل گردد که شاخک اتصال به زمین در دوشاخه وجود دارد.سیم های شسته شده با دترجنت های رقیق خشک، و از لحاظ بریدگی، قطع شدگی، ساییدگی و خرابی عایق بررسی شوند.

اسلاید 137: برای نگهداری سیم ها، باید آنها را به صورت کلاف یا به صورت آویخته درآورد. از روش دیگری بجز این دو روش استفاده نگردد. کلاف کردن یا آویزان کردن بهترین راه برای جلوگیری از پیچ خوردگی (تا برداشتن)، بریدگی ها و پاره شدگی هایی است که می توانند به عایق ها و رساناها صدمه بزنند.

اسلاید 138: سیم های برق را از نظر اتصال به زمین باید به طور منظم با استفاده از امتحان کننده ها بررسی نمود.

اسلاید 139: برای این کار دستور العمل زیر را دنبال کنید:سیم رابط اول تست کننده را به شاخک اتصال به زمین در انتهای سیم وصل کنید.سیم رابط دوم را به شوراخ مربوط به سیم اتصال به زمین در انتهای دیگر سیم وصل کنید.اگر چراغ تست کننده روشن شد یا تست کننده شروع به آژیر کشیدن کرد (بسته به نوع طراحی تست کننده)، سیم اتصال به زمین سالم است. در غیر این صورت سیم آسیب دیده است و نباید مورد استفاده قرار گیرد.

اسلاید 140: از اتصالات(بست های) سالم استفاده شود. از دوشاخه ها و پریزهایی استفاده شود که برای جریان و ولتاژ مورد نیاز مناسب هستند. اتصالات برای جریان ها و لتاژهای خاصی طراحی شده اند به طوری که تنها با دو شاخه ها و پریزهایی سازگار هستند که با هم منطبق می شوند.

اسلاید 141: از اتصالات قفل کننده استفاده شود. از دوشاخه ها، پریزها و سایر اتصالات با ضمائم قفل شونده برای جلوگیری از به برق وصل شدن استفاده گردد.

اسلاید 142: استفاده درست و نگهداری مناسب ابزارابزار، قلب فن و هنر افراد هستند. ابزار به افراد کمک می کنند تا کارشتان را با بالاترین کیفیت انجام دهند. در ضمن ابزارها می توانند کاری را به طور نامناسب انجام دهند. آنها می توانند به افراد آسیب برسانند یا باعث مرگ افراد شوند.

اسلاید 143: برای انجام کار باید از ابزار مناسب و درست استفاده شود. تعمیر و نگهداری ابزار و تجهیزات از اهمیت شایانی برخوردار است. تعمیر و نگهداری ناکافی می تواند منجر به خرابی تجهیزات و ایجاد شرایط خطرناک شوند. از ابزار باید طوری مراقبت شود که به فرد کمک کنند نه به وی صدمه وارد نمایند.

اسلاید 144: بازرسی پیش از استفاده از ابزار.استفاده درست از ابزار مناسب. حفاظت از ابزاراستفاده از ابزارهای با عایق دوبلبکارگیری چندین اقدام ایمن.استفاده درست و نگهداری مناسب ابزار

اسلاید 145: استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسباداره ایمنی و بهداشت حرفه ای، ملزم می نمایند که افراد از وسایل حفاظت فردی استفاده نمایند. این وسایل باید شرایط و الزامات مربوطه را فراهم سازند و برای آن قسمت از بدن که نیاز به حفاظت دارد مناسب باشند.

اسلاید 146: انواع گوناگونی از وسایل حفاظت فردی وجود دارداستفاده از عینک های حفاظتیاستفاده از لباسهای مناسب. از لباسهایی استفاده شود که نه نرم هستند و نه سفت. لباسهای گشاد به گوشه ها و سطوح زبر گیر می کنند. لباسهایی که به بدن می چسبند ناراحت کننده هستند.استفاده از توری های سر.استفاده از کفشهای حفاظتی مناسب.استفاده از کلاه های ایمنی.

اسلاید 147: برگه اطلاعاتی در مورد وسایل حفاظت فردیوسایل حفاظت فردی آخرین راه دفاعی در برابر خطرات محیط کار می باشند. OSHA وسایل حفاظت فردی را با عنوان وسایلی برای چشم، صورت، سر، لباسهای حفاظتی، وسایل حفاظتی تنفسی و سپرهای حفاظتی تعریف می کند. بسیاری از مقررات OSHA بیان می کنند که وسایل حفاظت فردی باید دارای معیارهای تعیین شده توسط انستیتو ملی استاندارد آمویکا باشند.

اسلاید 148: تمام کلاه های ایمنی که برای کارهای برقی تأیید شده اند، از سال 1997 تا به حال تحت عنوان گروه E علامت گذاری شده اند. کلاه هایی که قبل از سال 1997 ساخته شده اند تحت عنوان گروه B علامت گذاری شده اند. این علامتها روی برچسب داخل کلاه قرار دارند یا روی خود کلاه حک شده اند.

اسلاید 149: کلاه های جدیدتر نیز به صورت نوع 1و نوع2 علامت گذاری شده اند. کلاه های نوع 1 فرد را در برابر ضربات وارد به قسمت فوقانی سر حافظت می کنند. کلاه های نوع 2 فرد را در برابر ضربات وارد به سر از بالا و کناره ها حفاظت می کنند.

اسلاید 150: چگونگی استفاده و مراقبت از کلاه ایمنیکلاه را باید از نظر ترک خوردگی، تورفتگی، شل و ضعیف شدن تسمه های آن بررسی کرد. این شرایط می توانند حفاظت را کاهش دهند. تنها از دترجنت های ملایم و آب برای تمیز نگه داشتن کلاه استفاده شود. تمیز کننده های قوی یا سایر مواد شیمیایی می توانند به کلاه آسیب وارد کنند.

اسلاید 151: هرگز نباید به هنگام کار، چیزی (دستکش، کیف جیبی و ...) در قسمت بالایی داخل کلاه قرار داد. فاصله بین بندهای کلاه و قسمت فوقانی آن باید خالی باشد، تا بتواند سر را حفاظت نماید.

اسلاید 152: به هیج وجه نباید روی کلاهتان برچسب چسبانید (چسب می تواند باعث ضعیف شدن کلاه گردد) و همواره باید آن را دور از نور مستقیم آفتاب نگهداشت

اسلاید 153: انتخاب کفش های ایمنی مناسبکفش ایمنی باید توسط ANSI تأیید شده باشد. کد های تأییدیه ANSI معمولاً روی زبانه داخلی کفش حک شده است. اگر کفشی برای کارهای برقی تأیید شده باشد، باید علامت EH داشته باشد.

اسلاید 154: (مهر تأییدیه ANSI به تنهایی لزوماً به معنای این نیست که کفش در برابر خطر برق نیز حفاظت می کند). نکته قابل توجه این که کفشهای ساخته شده از چرم باید خشک نگهداشته شوند تا فرد را در برابر خطر برق حفاظت نمایند حتی اگر علامت EH هم داشته باشند.

اسلاید 155: خطرهای غیربرقیتمام کفش های تأیید شده توسط ANSI پنجه حفاظتی دارند و پا را در برابر ضربه و فشار حفاظت می کنند. کفش های مختلف روشهای متفاوتی را برای حفاظت از پا دارند. برای اطمینان از اینکه کفش پا را در برابر خطر حفظ می کند برچسب تولیدی کفش را بررسی نموده یا با شرکت سازنده کفش تماس بگیرید.

اسلاید 156: موفق باشيد

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید