صفحه 1:

صفحه 2:
چشم آلت است مر ادراک چیزی را که حاضر است امروز؛ و گوش آلت است مر ادارک چیزی را که دی و پریر بودست و گذشته است. و فکرت آلت است مر ادراک چیزی را که فردا و پس فردا خواهد بودن ناصر خسرو قبادیانی,جامع لحکمتین ص ۲۵۴

صفحه 3:
عم ايران كشورى است در حال كذار به مدرنيت

صفحه 4:
در اين دورة كذار علم در جه وضعيتى است؟ آيا خرد جمعى ما در مفهوم يزوهش اتفا نظر دارد؟

صفحه 5:
کوشش در تحلیل تاریخی این دوران و چند گونگی ویژگی ها آن معیارهای ارزشی. ساختارهای ذهنی؛ ومفاهیم اجتماعی چند گانه و نا همزمان- گسست در مفهوم سازی سم

صفحه 6:
نمونة کت درا علم و نهاد های آموزشی

صفحه 7:
تحولات تاریخی پس از تاسیس نظامیه ها ۱ نادیده انگاری ۲ بهت ۳ خودیافت

صفحه 8:
History of science in Iran from a physicist’s perspective پرای ترجمه ی فارسی مقاله در فصل دوم این کتاب رک.بهتاب معاری علم ء رضا منصوری, ویراست دوم. فصل ۰۵ ۱۱۲۳۱۵5۵۱0۲11۲

صفحه 9:

صفحه 10:
نی با آدلار 3 اهنما انکه آذ ‎oo.‏ ‏باشب ‎ee‏ ‏قرار د 1 : دا بگردت ‎oe‏ ‏خلاقی ‎i‏ 5 ‎tae‏ ‏5 یک مرج 7 , ‎ve‏ ‎ee‏ 7 عر استادا ‎ne‏ ‏5 خر ‎ae‏ ‏بد ی ۱ شما ب قر ازدهم ‎ee‏ رن شش ? ۱ هم عصر غزالی

صفحه 11:
فهوم مدرسه و علم تحول مفهوم علم به گونه ای خ تحولات اجتماعى ب ‎ee‏ ‏مفهو پسر سيس نظاميه ها با تاريخ ۰ ‎i‏ ‏عجین ‎Be‏ هکیت ار سوم دی ور ای آن به سختی يذير ‎sen‏ 1 ت كه تفكي شده | ‎gas‏ امکا جين است؛ تلقی می شود. مخالفت با اين مفهوم نظیر

صفحه 12:
دورهٌ نادیده انگاری ...... يس ثلبت شد كه اصلاً به تعلم علوم فلاسفه. سوای آنچه علمای شریعت آن را داخل علوم خود ساخته لند اشتغال ضرورى نيست. بنابر اين بر شيخ الاسلام واجب باشد كه ازتعلم كن منع کند و اصلاً نگذارد که کسی به درس و افاده ی آن مشغول گردد. سلوک الملوک, فضل اه روزبهان اواثل صفویه / همزمان با عصر گالیله

صفحه 13:
دورة نادیده انگاری؟ اكرجه سّها در برابر آفتاب ظهورى ندارد و موج حصير با نقش حرير جلوه نیارد. مأمور فرمودند كه به استعانت و همدستى يكديكر كتاب مزبور را به لفظ واضح و آسان ترجمه نموده كه مفهوم عامه باشد. حكمت ناصريه

صفحه 14:
دورة بهت آآيا سبب اين ترقى و ثروت و قدرت و تفوق اهل ارويا بر اهل آسيا از جه حاصل شده؟ از قوة طبيعى انسان است و يا استعداد ملكى آنان؟ از هیچ کدام. زیرا که به حکم طبیعت. خلق هیچ مملکت باهوش‌تر و مستعدتر و كاركنتر از اهل آسيا و بخصوص از اهل ايران نيست و خاك هيج نقطة دنيا حاصلحيزتر از ملى مشرق نيست. يس با وجود اين امتياز و تفوق شخصى و ملكى: ما ساكنين قطعة آسيا جرا بايد در هر جيز از مردمان فرنكستان عقب مانده و محتاج آنها باشیم؟ موافق تصدیق و عقاید حکما و علمای فرنگ. سبب این ترقیات حیرت‌انگیز که بالفعل در اروپا مشاهده می‌شود. نبوده و نیست مگر از انکشاف قوةٌ بخار و اختراع راه آهن و کشتی آتشی برای تسهیل مراودات تجارتی کل عالم. خلاصه. اگر بخواهیم امتیازا ممالک آسیا و بخصوص ایران را نسبت به مالک دیگر بسنجیم. اسباب طول کلام خواهد شد. زیرا که ارباب فراست و بصیرت به مقتضای عدالت فطری‌شان منکر هیچ یک از تفوقات طبیعی و فطری اهل مشرق زمین نسبت به اهل اروپ نخواهد شد. محمد کاشف ۱۳۰۷-۱۲۴۴ ش (محمدخان قاجار قوانلو -کاشفالسلطنه) فوائد را هآهن

صفحه 15:
دورة بهت: دارالفنون در میان ارگ دارالخلافة تهران عمارت بزرگ ......به جهت تحصیل و تعلیم و تعلم ..... که اطفال لین دولت علیه بعضی علوم را که در اين دولت متداول نیست فراگیرند . وقایع اتفاقیه ۰۰۱۲۶۸ ق

صفحه 16:
دورة خودیافت: دانشگاه تهران متمنى هستم تحقيق بفرمائيد كه اكر دولت ایران بخواهد دارالفنونی دارای شعب ....طب و مهندسى راه سازى ( شوسه و راه آهن ) در طهران تأسیس نماید به چند نفرمعلم.. تیمور تاش به عیسی صدیق, ۱۳۱۰

صفحه 17:
3499 خودیافت تصمیم بر اين شد اساتید دانشگاه تهران تحقیق هم بکنند. پس مقرر شد که علاوه بر نوشتن جزوه کتاب هم ترجمه بکنند. و دیگر استاد تاریخ درس جغرافیا ندهد. عیسی صدیق, یادگار عمر: ۱۳۴۴

صفحه 18:
دورةٌ خودیافت: فقدان تفکر در تاسیس! خاطرات مرحوم مجتهدی در تأسیس دانشگاه شریف حکایت از نبود یک تفکر بنیادی و راهبردی در تأسیس این دانشگاه دارد. محمدرضا شاه از او می‌خواهد یک دانشگاه بسیار بزرگی از لحاظ علمی و صنعتی در تهران تشکیل بدهید و دانشگاه تهران را از خواب بی‌هوشی بیدار کنید.

صفحه 19:
دوران گذار به آگاهی ولی در سال ۱۳۴۴ بالاخره یک تعدادی احساس می کردند که دیگران پژوهش ‎ea gate‏ را انگیزه هم درست همین بود. كه گفتم اگر بخواهیم پژوهش ‎lee‏ از جایی اقتباس کم .توصیه من این بود.....جو کافه تریا ی هاروارد را ببینید چگونه است. آن را بیاورید. یوسف ثبوتی چالشهای فیزیک کشور: هم اندیشی انجمن ها و پژوهشکده هاء ص ۰۱۰۳ فرهنگستان علوم

صفحه 20:
نمونه های بالا نشان از ظا هرگرا یی و بی 3 بی تاملی دارد ee eee ean 5 ۱ oh, 5 ‏گوش؟‎ ‏فکرت؟‎

صفحه 21:
تحول در نگرش بشر * انقلاب علمی قرن ۱۲-۱۱ /۱۸-۱۷ (گالیله-نیوتون-د کارت): * انقلاب صنعتی قرن ۱۳ /۱۹:

صفحه 22:
تامل؟ * ما پدید آورندة نهادهای مدنی مدرن و مفاهیم زیر بنایی آن ها نبوده ایم. اين نهاد ها در بخش دیگری از دنیا بر مبنای نیاز دیگران به وجود آمده اند. * مابه تبع آنها به دنبال تاسیس این نهاد هاء از جمله دانشگاه. پژوهشگاه. و انجمن علمی, رفته ایم. ۴ این «تبعیت» با تامل نبوده است بلکه یک کپی برداری ناقص «فی البداهة» بدون تامل بوده!

صفحه 23:
تامل؟ در دوران بهت و خودیافت فرصت تامل نداشته ایم: وام گیری و کپی برداری هر آنچه از مظاهر غرب که توانسته ایم. از جمله علم و دانشگاه و انجمن داری! 7

صفحه 24:
مخصرع * كسى كه نصف عمرش در جاهليت باشد و نصف در اسلام؛ آنكه اسلام و جاهليت را دريافته. * شاعرى كه جاهليت و اسلام را دريافته باشد. * شعراى مخضرمين: مقابل شعراى جاهليت. رفتار مخضرم -گونه

صفحه 25:
قطبید گی در جامعه * گروههای سنتی: مفهوم منسوخ نظامیه یی از علم؛ * گروههای دانشگاهی: مفهوم مخضرم-گونه؛ مخلوطی از مظاهر علم وین و مفهوم نظامیه یی.

صفحه 26:
ابزار ذهن؟ 5 دنياى نوين بسيار بيجيد ه است. ابزارهای مصنوع و ابزارهای ذهنی آن هر دو پیچید. پیچیده‌اند. ما کمی با پیچیدگی ابزارهاى مصنوع نوين آشنا شده‌ايم اما از درک پیچیدگی ابزار مفهومی تفکر نوین جهان صنعتی بسیار دورتر هستیم.

صفحه 27:
ساختار ذهن * درک ما از طبیعت و پدیده های اجتماعی به ساختار ذهنی ما بستگی دارد. * ساختار ذهنی ما در طول چند صد /هزار سال شکل گرفته!

صفحه 28:
تحول در ساختار ذهن ۴ هیچ‌یک از اين مفاهیم را خودمان خلق نکرده‌ایم؛ حتی مفهوم بنیاد گرایی. که ظاهراً یکی از مصداق‌های عمدة آن در دنیا خود ما هستیم؛ ابداع ما نیست. متفکران جهان صنعتی ‎Lol‏ ابداع کرده‌اند. اما چون این ابزارهای ذهنی در کلمه متجلی می‌شود تصور می کنیم ابداع آن ساده‌تر از ابداع يا اختراع مثلاً اسکوئید با رایانه است. ابداع این مفهوم ها مترادف است با تحول در ساختار دهنی.

صفحه 29:
تغییر پذیری ساختار ذهن تغییر ساختار ذهنی. و ابداع مفاهیم جدید. حتی درک مفاهیم جدید احتیاج به زمانی بسیار طولانی دارد؛ گول سرعت سب مظاهر توسعه را نخوریم! بخصوص برای ملتی مثل ما ایرانیان که فرهنگی طولانی متنوع و سخت جان داردا

صفحه 30:
»5 23 > دی

صفحه 31:
چهار مفهوم واژهٌ علم در فارسی ۱ علوم دینی سنتی؛ ۲ علوم طبیعی سنتی: ۳ علم. یا دانش, به‌معنای مجموعه‌ای از دانسته‌های روز؛ ۴ علم در مفهوم مدرن آن یک فرآیند اجتماعی است. نتيجة آن دانش است

صفحه 32:
دو مفهوم کلیدی در علم مدرن * اجتماع علمی * گفتمان علمی aon

صفحه 33:
دورة نقل علم در اين دورهٌ گذار توسعه هنوز اجتماع علمی در ایران به وجود نیامده؛ هنوز گفتمان علمی سر نگرفته؛ ما هنوز علم آفرین نیستیم. در دورة نقل علم به سر مى بریم

صفحه 34:
آسیب ها و سردرگمی ها هميشه سعی کرده ایم موانع را ببینیم!

صفحه 35:
ارزیابی: نمره با ۲ رقم اعشار؛ * اعتباردهی سیاسی؛ چهره های ماند گار؛ * ناتوانی در جذب متخصصان درخشان؛ انی در پرورش خلاقیت ها؛ آموزش بر مبنای محفوظات؛ *_ واجفت شدگی از کنجکاوی انسانی و نیاز جامعه: پذیرش مفهوم «-تر» و «-ترین» -ها! ۴ فقدان گفتمان علمی؛ * تكيه بر اجتماع علمی بين المللى؛ * اعتبار كيرى منسوخ از مراكز قدرت به جاى اجتماع علمى جهانى يا داخلى.

صفحه 36:
چرخش نگرش: سندرم دورهٌ نقل علم با این همه آسیب و نابسامانی که در علم و پژوهش می بینیم بپذیریم که همه علائم یک نابهنجاری یا بیماری اجتماعی رت تا م است. نام آن را سندرم دورة نقل می گذارم

صفحه 37:
پژوهش مفهومی جدید بر خلاف علم اما دچار سندرم نقل

صفحه 38:
۶ مانع: سال ۱۳۷۱ پیوست نامة مورخ ۳۰/۴/۷۱ به شمارةٌ ۱۵۱۶-ش /پ/ع از آقای مهندس میرسلیم مشاور وقت رئيس جمهور در امور تحقيقات به اعضاى شوارى يزوهشهاى علمى كشور

صفحه 39:
چرخش نگرش: عوامل رشد * به نهاد علم و وضع پژوهش در كشور بايد به مثابة یک بیمار نگاه کرد؛ بیماری در حال احتضار که باید سعی شود زنده نگاه داشته شود. پس از زنده ماندن است که می توان به فکر قهرمان شدنش افتاد نه ‎We‏ ۶ دیدن عوامل رشد یعنی زنده نگاه داشتن پديدة علم و پژوهش به معنی مدرن آن. * این رهیافت روی تمام اقدام های اجرائی ما اثر می گذارد.

صفحه 40:
رشد درون-زاد پژوهش موتور می خواهد!

صفحه 41:
موتور پژوهش این پژوهشکده چیست؟ موتور پژوهش در کشور چیست؟ هم

صفحه 42:
موتور پیشرفت:؟ * آيا مى خواهیم دنباله رو دیگران باشیم؟ * آیابه دنبال قدرت نظامی و اقتصادی هستیم؟ + _ آیا به دنبال خداگونگی انسان هستیم؟ و ایجاد امکان رشد شکوفایی انسانها به عنوان هدف خلقت! هر چه می خواهد باشد نمی توان بدون درک مدرنیت به پیشرفت دست یافت! این واقعیت با خرد گریزی ساز ‎GIT‏ ندارد

صفحه 43:
خداگونگی صص ۲۲۴-۲۲۱ *خداگونگی به جای علم مطلق نیوتنی و قدرت مطلق بیکنی! که این هر دوناشی از یک عصیان در غرب بود ...با پذیرش این اصل ...هیچ مرزی برای علم نمی شناسیم مكر دانش و دانائى مطلق. مسدلة ما ديكر کسب علم نیست. گسترس و پیشرفت علم است. پذیرش این اصل با خرد گریزی نظامیه یی ناساز گار است!

صفحه 44:
برای نوشته های تفصیلی من مراجعه كنيد به WWW.RMANSOURLIR

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان