سایر ورزشی

دوپینگ و داروهای نیروزا

Doping

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دوپینگ و داروهای نیروزا”

دوپینگ و داروهای نیروزا

اسلاید 1: 1Dopingدوپینگ وداروهای نیروزاگردآورنده: حامد رضایی نسبدکترای فیزیولوژی ورزشی - دانشگاه شهید چمران اهواز

اسلاید 2: 2تعریف دوپینگ دوپینگ عبارتست از تجویز یا استعمال هر نوع ماده خارجی و یا هرگونه ماده فیزیولوژیک خود بدن با مقادیر غیر طبیعی یا از راههای غیر معمول توسط ورزشکار مسابقه دهنده با هدف افزایش کارآیی و توانایی های خویش در مسابقه است . تاریخچه دوپینگواژه دوپینگ حدود 100 سال که در بین ورزشکاران موسوم گشته است . ولی گزاراشات موجود حاکی از آن است که در آمستردام هلند در جریان یک مسابقه شنا در سال 1865 شناگران از مواد نیروزا و غیر مجاز استفاده کردند . دوپینگ در سال 1910 برای اولین بار جنبه آزمایشی و قانونی پیدا کرد.

اسلاید 3: 3تقسیم بندی و انواع دوپینگ

اسلاید 4: 4پارا دوپینگتحریکیتضعیفیمستقیمغیر مستقیممستقیمغیر مستقیم

اسلاید 5: 5دوپینگ روانی به مواردی مانند خواب مصنوعی ( هیپنوتیزم ) ورزشکاران و یا اعمال روشهای روانی مختلف جهت افزایش کارایی ورزشی اطلاق می شود . اثبات اینگونه دوپینگ و ارزیابی تمام ورزشکاران غیر ممکن بوده و از طرف دیگر روحیه بالای ورزشکاران یک عامل مهم روانی در کسب پیروزی است ، لذا در تعریف ارائه شده برای دوپینگ از سوی کمیته بین المللی المپیک این موضوع حذف گردیده است .

اسلاید 6: 6دوپینگ دارویی دارو های افزایش دهنده کارایی ورزشی مثل استروئید های آنابولیزان دارو های که جنبه درمانی دارند مثل دارو های ضد درد داروهای نشئه آور مانند الکل ، ماری جوانا و ال اس دی داروهای جهت کاهش وزن مثل دیورتیک ها داروهایی جهت به تاخیر انداختن دفع و متابولیسم دارو هایی محرک که باعث افزایش میزان تاثیر آنها در بدن و منحرف کردن آزمایشات تجسسی می شود مثل پروبنسید و سایمتیدین

اسلاید 7: 7گروههای مختلف داروهای ممنوعه در ورزش داروهای محرک مثل آمفتامین ها – کافئین – کوکائین – افدرین – تربوتالین – سالبوتامول – کارفدرون و پمولین و ...داروهای آنابولیک مثل آندرستندیول – تستوسترون – ناندرولون – اکسی مسترون – دروستانولون و بولنون و ...داروهای دیوروتیک ( ادرار آورها ) مثل استازولامید – بومتانید – کلرتالیدون – مانیتول – تریانترن – مرسالیل –و انیداپامید و ...داروهای پوشاننده مانند برومانتان – دیوریتیک ها – اپی تسترون – و پربنسید داروهای مخدر داروهای ممنوعه و غیر مجاز مانند دکسترومورامید – دیامورفین ( هروئین ) – متادون – مورفین – پتی دین و رفین و ... داروهای ممنوعه و مجاز مانند کدئین – دفین اکسیلات – اتیل مورفین – ترامادون و فولکودین و...

اسلاید 8: 8 هورمون های پپتیدی و آنابولیک آنها مانند آدرنوکورتیکو تروپین هورمون – اریتروپویتین – هورمون رشد – انسولین و گنادروتروپین و... داروهای بلوک کننده بتا آتنولول – اسمولول – کارتئولول – نادلول و پروپانولول و ... الکل کانابینوئیدها مانند ماری جوانا و حشیش کورتن ها و بی حس کننده های موضعی مانند بتامتازون – کورتیزون – پردنیزولون – دگزامتازون – لیدوکائین و پروکایین و ...

اسلاید 9: 9کافئین Caffeine کافئین شایع ترین و پر مصرف ترین داروی محرک در میان عموم مردم است . اغلب مردم آنرا به عنوان دارو به حساب نمی آورند ولی اکثر کسانیکه کافئین را با مقادیر زیاد برای مدت طولانی مصرف می کنند با افزایش سن دچار اختلال خواب و نامنظمی ریتم قلب می شوند . کافئین در قهوه – چای – کاکائو – کولا و ماته ( چای پاراگوئه ) یافت می شود .

اسلاید 10: 10مکانیسم اثر کافئین کافئین یک گزانیتین متیله شده یعنی 1 ، 3 ، 7 – تری متیل گزانیتین می باشد . کافئین بواسطه تحریک سیستم اعصاب و دستگاه قلبی عروقی عمل می کند .آنزیم فسفو دی استراز را مهار کرده و باعث افزایش AMP حلقوی در داخل سلول می شوند و متعاقب آن تاثیرات آن بروز می کند . در ضمن کافئین د رکبد متابولیزه شده و از راه ادرار دفع می شود .

اسلاید 11: 11استعمال کافئین در ورزش کافئین به عنوان یک داروی کمکی نیروزا مصرف می شود . و بوسیله دو مکانیسم باعث افزایش کارایی ورزشی می گردد : از طریق تاثیر بر روی سیستم اعصاب مرکزی موجب بالا رفتن آگاهی ذهنی و کاهش حالت خواب آلودگی و خستگی می شود . از دو طریق قدرت عضلات مخطط را افزایش می دهد : با بالا بردن سطح AMP حلقوی ، نفوذپذیری سلول عضلانی را نسبت به کلسیم افزایش می دهد و در نتیجه باعث افزایش قدرت انقباضی می گردد . کافئین باعث افزایش مصرف اسید های چرب می گردد که در نتیجه آن ذخیره گلیکوژن عضلات حفظ شده که متعاقب آن باعث کاهش احساس خستگی می شود . بیشتر در دو و میدانی – فوتبال – دوچرخه سواری – بسکتبال و ورزش های آبی مصرف می شوند . کافئین حدود 30 دقیقه پس از مصرف در خون به حداکثر مقدار خود می رسد .در ضمن در ورزش های استقامتی مصرف 250 تا 350 میلی گرم کارایی ورزشکار را بالا می برد .

اسلاید 12: 12عوارض مصرف کافئینمصرف دوز های بالای کافئین باعث : تهوع – سردرد – بیخوابی – بی قراری – لرزش عضلانی – تحریک پذیری و ...

اسلاید 13: 13استروئید های آنابولیک استروئید های آنابولیک پرمصرف ترین داروهای غیر مجاز د رمیان ورزشکاران می باشد . استروئید های آنابولیک با این تصور که قدرت و کارایی ورزشی را افزایش می دهند به کرات توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد . د رحقیقت ، استروئید های آنابولیک بطور مصنوعی از تستوسترون ساخته می شوند .تفاوت شان با تستوسترون در این است که خاصیت آنابولیکی بالایی دارند و قدرت پروتئین سازی آنها به اثبات رسیده است . انجمن طب ورزشی امریکا درباره استروئید های آنابولیک سه اصل ذیل را اعلام نموده است : این داروها در کنار یک رژیم غذایی خوب باعث افزایش توده عضلانی بدن می شوند .افزایش قدرت عضلانی ناشی از تمرینات شدید ورزشی و رژیم غذایی مناسب توسط استعمال فزاینده استروئید های آنابولیک تشدید می شود .استروئید های آنابولیزان هیچ تاثیری بر روی توان هوازی ندارند . به همین دلیل این نوع از داروها بیشتر مورد توجه ورزشکاران رشته هایی قدرتی و سرعتی می باشد .

اسلاید 14: 14مکانیسم اثر استروئیدها صاحب نظران و متخصصین در توجیه تاثیر استروئید ها در افزایش دادن کارایی و توان ورزشی ورزشکار مکانیسم های زیر را پیشنهاد کرده اند : افزایش ساخت پروتئین در بدن جلوگیری از تخریب و تحلیل بافت عضله د راثر تمرین یا کار سنگین اثرات آنها بر روی سیستم عصبی مرکزی و محل اتصال اعصاب به عضلهافزایش حالت تهاجمیاثر دارو نمایی

اسلاید 15: 15طرز مصرف استروئیدها توسط ورزشکاران استروئید های آنابولیک را می توان از راه خوراکی و تزریقی مصرف کرد ولی اخیرا بیشتر به صورت کرم و یا برچسب های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد . اگر ورزشکاران تستوسترون را به صورت خوراکی مصرف کنند سریعا توسط فرایند متابولیسمی بدن غیر فعال گشته وتوسط کبد از بدن خارج می گردد. ولی این استروئیدها طوری ساخته می شوند که برداشت آنها توسط کبد به کندی صورت بگیرد ، که البته برای کبد بسیار سمی می باشد . استروئید های که به صورت تزریقی و یا از راه پوست مصرف می شوند بخاطر ساختمان شیمیایی خاص خود بتدریج وارد گردش خون می شود .

اسلاید 16: 16روش موسوم برای ورزشکاران این است که استروئید های آنابولیک را به طور دوره ای مصرف می کنند مثلا برای یک دوره 6 تا 12 ماهه . الگوی مصرف استروئید در میان ورزشکاران یک حالت هرمی دارد ، یعنی با مقدار کم شروع کرده و بتدریج مقدار آن را افزایش می دهند و سپس از مقدار آن می کاهند تا به پایان دوره مصرف برسند . ورزشکاران برای مقابله با عوارض جانبی شایع آنها از دارو هایی دیگری نیز استفاده می کنند ، از جمله :دارو های ادرار آور ( جهت مقابله با اثرات احتباس مایع ) دارو های ضد آندروژن ( برای جلوگیری از بزرگ شدن پستان ها ) هورمون گنادوتروپین جفت انسانی یا همان HCG ( برای جلوگیری از کوچک شدن بیضه ها ) دارو های ضد آکنه ( جوش )

اسلاید 17: 17مقادیر مورد نیاز برای ورزشکاران رشته های مختلف ورزشیورزشکاران استقامتی به دلیل اینکه خواهان کاهش « زمان کسب نیروی تازه » ( بهبود ریکاوری )میزان مصرف آنها کمی پایین تر از مقدار تولید روزانه تستوسترون در بدن است ( حدود 7 میلی گرم در روز تستوسترون در یک مرد سالم تولید می شود ) . ولی آنهایی که خواهان کسب قدرت و سرعت بیشتری هستند تقریبا 5/1 تا 2 برابر بیش از مقدار تولید طبیعی روزانه مصرف می کنند . مصرف استروئید های آنابولیک در زنان نسبت به مردان کمتر است زیرا بیش از آنچه نتیجه مطلوب کسب نمایند دچار عوارض می شوند .

اسلاید 18: 18عوارض استروئیدهای آنابولیکعوارض و عواقبی که معمولا به دنبال مصرف نا بجای استروئیدهای آنابولیک گریبانگیر افراد مصرف کننده می شود عبارتند از : تغییر قیافه ظاهری آسیب های عضلانی اسکلتی عقیمی و نازایی بیماری های قلبی سکته مغزی بیماری های پروستات هپاتیس پلیوزیس ( کبد پر از حفرات خون )سرطان کبد عوارض روانی : افزایش هوشیاری ذهنی – سرحال شدن – بهتر شدن حافظه و قدرت تمرکز و کاهش احساس خستگی . افزایش حالت تهاجمی وابستگی و اعتیاد عوارض در هر دو جنس : هیجان – بیخوابی – سر گیجه – اغتشاش شعور – تنگی نفس – لرز – اسهال – کرامپ عضلانی – احساس پری شکم و یا معده – پیدایش لکه های قرمز بر روی بدن- کاهش اشتها- کاهش گلبول های سفید خون – اختلالات شخصیتی – افسردگی روانی و بسته شدن زودرس صفحه رشد اثرات مرد نمایی بر روی زنان

اسلاید 19: 19دوپینگ ژنی در گذشته برای درمان بعضی از بیماری ها از دستکاری ژن ها استفاده می کردند ، ولی امروزه مشاهده شده که بعضی از ورزشکاران نخبه برای افزایش اجرای ورزشی خود از دوپینگ ژنی ( دستکاری ژن ها ) استفاده می کنند . آژانس جهانی ضد دوپینگ ( WADA ) در حال حاضر ، از دانشمندان کمک خواسته که ، روش های را برای کشف این نوع دوپینگ ( دوپینگ ژنی ) که جدیدترین نوع دوپینگ است ، کشف کنند . از لحاظ تئوری ، ساختن عضله ورزشکاران ، تغییر ترکیبات عضله و افزایش استقامت ، با درمان ژنی امکان پذیر است .

اسلاید 20: 20کاربرد های ژن درمانی ( دوپینگ ژنی ) در ورزش ژن درمانی می تواند ترمیم طبیعی را به وسیله دستکاری سیگنال های شیمیایی درگیر ، تحریک کرده و افزایش دهد . می توان با دستکاری ژن ها تعداد سلول های گلبول قرمز خون را افزایش داد و باعث بهبود استقامت ورزشکاران گردید . در ضمن با دستکاری ژنی عضله می توان موجب افزایش حجم عضله و متعاقب آن افزایش قدرت عضلانی شد .

اسلاید 21: 21برای افزایش حجم عضله و متعاقب آن افزایش قدرت عضلانی ، یک ژن مصنوعی را بوسیله یک ناقل به درون هسته سلول عضلانی تزریق می کنند. این ناقل ، ژن را به جایی که می تواند فیبر را به تولید پروتئین هدایت کند ، منتقل می سازد . در ترمیم طبیعی عضله ، یک پروتئین که سلول های کروی سیگنال های IGF-I ، نامیده می شود ، تکثیر می یابد . و در ضمن پروتئین دیگری به نام ، مایواستاتین ، مهار می شود . گنجاندن ژن IGF-I یا یک ژنی که فعالیت پروتئین مایواستاتین را مهار کند، اثرات مشابهی را بر جای می گذارند: هیپرتروفی تار عضلانی Injection of geneMyostatin blockerIGF-IMyostatinMyostatin receptorSynthetic DNAgeneNucleus DNAMuscle fiberVectorUp to 40 percent larger

اسلاید 22: 22wish you joy and happiness .

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید