صفحه 1:
صفحه 2:
فاطمیه را خدمت شما دومتان
راخعت قباد
نسليت عرض مى كنب
صفحه 3:
دين بودايى
:كردآورندكان
آرزو جانبازی
استاد مربوطه: آقای مرزبند
بهار 66
صفحه 4:
(®OODOW1G0 ) بودیسم
ظهور دین بودايي را باید در قرن ششم قبل از میلاد در هندوستان» درست همزمان با
ن اوپانیشادها است. هر دو دین جيني و بودايي رایح دین باستاني هند را داشتند؛ اما
محتواي آنها کاملاً متفاوت بود.ادیان بودايي و جيني در سرزميني بیرون از دشتهاي دامن
رودخانه گنگ» در شمال غربي هند متولد شده بودند. ماهاویرا و بودا » هر دو از طب
کاست کشاتریا (جنگ آوران) بودند.جستجو به دنبال کشف حقیقت زندگي به سبک ادیان
بودايي وجيني نیز در میان آوارگان در جنگل و مرتاضان و ریات وک ۱5
جنگلها یا استراحتگاههايي که توسط افراد ثروتمند تدارک دیده مي شد سکونت داشتندءيا
در نقطه اي از جاده و با در گوشه اي از بازار که فرصت دیدار و گفتگو براي این قبیل
افراد دست مي داده صورت گرفته است.
بنیانگذار 3
کت <<
زندگي اولیه - با وجود اینکه در مورد نیت گواتما(گواتاما) بودا/ انگذاري
يك دين جديد تردید وجود دارد» وي به عنوان پایه گذازدین بودآيي شناخته مي شود.
گواتما که همچنین به نامهاي ساكياموني و شاهزاد سیذارتا(سیدهارتا) نیز شناخته مي
gl
2
aaa با يعم
صفحه 5:
افکار بودا
بودایی ها در تعریف آیین خود می گویند ما پس از مرگ در پیکری دیگر
باز زاييده ميشويم. اين باززایی ما بارها و باره تکرار میشود. این را
چرخه هستی یا زاد و مرگ می نامیم. هستی رنج است. زایش رنج است.
پیری رنج است. بیماری رنج است. غم و اندوه» ماتم و ناامیدی رنج است.
پیوند با آنچه نادلخواه است رنج است. دوری از آنچه دلخواه است رنج است.
خلاصه اینکه دل بستن رنج آور است . هدف باید بریدن از این رنج و
چرخه وجود باشد . درک چهار اصیل» هسته اصلی آموزه بودا را
تشكيل مى دهد. اين حقايق عبارتند از: 0
۱ به رسمیت شناختن وجود رنج. ۲. اینکه دلیل رت
است. ۳. و اينکه بریدن از رنجها دست یافتنی اببت.
برای رسیدن به جایگاه بی رنجی وجود دارد .۳
ie
صفحه 6:
اين راهء راه اصیل هشتگانه نام دارد زیرا عوامل سازنده آن این هشت اصل
هستند:
1 گفتار درست
2 کردار درست
cup Glace ae
4. كوشش درست
5. توجه درست
با
صفحه 7:
بودایی ها می گویند : آدمی بیمار است. بودا راه درمان این
درک آن چهار حقیقت میداند: کار حقیقت نخست از چهار
تشخیص این بیماری بعنوان بیماری رنج در انسانهاست. دوم
دلبستگیها را بعنوان باعث و بانی این بیماری بازمی شناسد. سومین
شرایط را سنجیده و اعلام میکند که بهبود امکان پذیر است.
حقیفت چهارم تجویز دارو برای دست یافتن به سلامت است.
بودا خود» آیین خود را مانند قایقی مینامد که برای رسیدن به ساحل
رستگاری (موکشا) به آن نياز است. ولى يس از رسیدن به رستگاری
ديكر به اين قايق نيز نیازی نخواهد بود. رسیدن به ساحلل رستگاری آدمی
رابه آرامش و توازن مطلق میرساند. آنجاست SAS
دلبستگیها خاموش میشود. به آین رزوی 39
نیروانا یعنی خاموشی مینامند.
صفحه 8:
از دیدگاه بودا ما اگر خواسته باشیم که از چرخه زاد و مرگ
رهایی یابیم (در صورتی که به آن چرخه باور داشته باشیم)
بايد گرایشهای نفسانی را کنار بگذاريم. درستکار باشيم؛ به
یوگا پرداخته به حالات خلسه روحی دست پیدا کنیم که این
تجربیات باعث مهرورزی ما به همه موجودات و بوندگان
میشود و سپس از راه این درکها و تمرکزهای ژرف به
روشنی و بیداری میرسیم و از اين دور باطل خارج میشویم.
بوداگرایی از دیدگاه شمار پیروان» پس از مسیح پاوازی» اسلام
—— EROS Oe Lee و هندوكرايى
8
چا[ 0 م
صفحه 9:
صفات وويزكى هاى خداوند در أكون بودا
آن گونه که در مابع موجود بودايي آمدم بودا در باسخ به اين سوال كه اين جهان را چه
يد
كسى آفريده است و آفريدكار جهان چه صفات و ویژگی هایی دارد» دو راه در پیش
گرفته است:
راه اول: روش سکوت:
در برخی از منابع ذکر شده که هنگامی که از بودا در مورد خداوند سوال می شد وی از
پاسخ دادن طفره رفته و می گفت: «من در باب قدمت عالم و ازلیت جهان توضیحی نداده
و همچنین در باب محدودیت و تناهی وجود تفسیری نکرده ام و در باب وحدت روح و
جسم سخنی نگفته ام و از بقای روح بعد از وصول به درجة کمال» ارهت. بیانی نتموده
ام... چرا که در اين مقوله بحثی نگرده ام و شرح و تفسیری نداده ام؟ زیرا بحث در این
امور فایدتی را متضمن نیست و این مسانله پایه و بنیان دین نمي باشند. از اين رو از
بحث دربارة آنها در گذشتیم». از دیدگاه بوداً پارسایی و رضا در شناختن جهان و خدا
نیست. بلکه تنها در زیستن نیک خواهانه و دور از خود پرستی ! ». به همین als
عده ای معتقدند «مفهوم ذهنی او (بودا) از دین:مقهومیتکاملا اخلاقی بو ده وود هو
چیز به رفتار و سلوک توجه داشت نه به مراسم و آیینی با پر: لطبیعه یا
خداشناسى... ». با توجه به اين سيره بود اماء نه می توانیم وی خدا و خالق
هستى بدانيم و نه مى توانیم وی را خداشناس و اثبات ده خالق هستی بشماریم یعتی آو
را نمی توان خدا پرست نامید و نه می توان ملحد و منکر خدا.
صفحه 10:
راه دوم: روش انکار:
برخی دیگر از شواهد تاریخی نشان می دهد که بودا فقط به سکوت در مورد خالق هستی
و صفات او اکتفا نکرده؛ بلکه به انکار وجود خالق و خدا پرداخته است و معتقد بوده این
alle قدیم و ازلی است و اصلا نیازی به خالق نامحدود و واجب الوجود ندارد تا ما در
جستجوی او باشیم. او وقتی که به مقام بودایی رسید در اولین اقدام برای تبلیغ آیین خود
در پاسخ راهبانی که از او پرسیده بودند تو می گویی «برهما» هنگام آفریدن جهان مردم
را به طبقات گوناگون تقسیم نکرده است پاسخ داد: «اصلا من باور ندارم برهما چیزی
را آفریده باشد تا جهان آفریده او باشد. آنان پرسیدند: پس جهان ساختة کیست؟ بودا پاسخ
ده نظر من جهان ابدی است و آغا و انا ۲ ۱۳
درجم يترد ردش فرق مى توان جات قا او دس ۱۳
بودیسم هرگز نخواسته در مورد آفرينندة جهان و خالق هستی سخن بگوید او نه به اين كه
عالم چگونه به وجود آمده توجه دارد و نه آفرینش و آفریننده را
دهد او تنهادچهان جقیفت S| كدازو ص ]وراك
قفا ااست: محوناضنلن آیین خود فر ار می ۰ 5 اشعرفية
را از اين درد و رنج رهایی دهد و غیر از اين سخنیکرّباره آفرينندة جهان معرفی
نمی کند, بنابراین بایدگفت: در آپین بودا موجودی به عنوان خدا که 7
+.باشد معرفی نشده و در اصول وی پرستش هیچ موجودی تعلیم داده نشده اد
- SU
صفحه 11:
:منابع
کریدرز
a ی تا ۱ 8
- 1
؟ نويسنده:
كيست ؟ نوب
~ ع ع8
07
77
صفحه 12: