مدیریت و رهبری

دیاگرام همبستگی – Affinity Diagram

9-Affinity-Diagram

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دیاگرام همبستگی – Affinity Diagram”

دیاگرام همبستگی – Affinity Diagram

اسلاید 1: دیاگرام همبستگیAffinity DiagramMGTools.ir

اسلاید 2: عنواندیاگرام همبستگینوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیلموضوعتصمیم گیری و حل مساله / رهبری و مدیریت / مدیریت پروژه / زنجیره تامینسطح گروهی / سازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: سازماندهی ایده ها در بستر الگوهای رایج آیا داشتن ایده های بیشمار، بد است؟ شاید نه، اما اگر موقعیتی را تجربه کردید که در آن با حجم عظیمی از اطلاعات روبرو باشید و ندانید که از کجا باید شروع کنید؛ دراین صورت سوال اصلی این است که چگونه می توان از این همه اطلاعات به گونه ای اثربخش استفاده کرد؟ خواه در یک جلسه طوفان فکری باشید و خواه به تنهایی درگیر حل یک مساله مهم باشید، باید برای یکپارچه کردن اطلاعات پراکنده، زمان زیادی را سپری کنید. بجای اینکه اجازه دهید جریان اطلاعات پراکنده و بی ربط امور را کنترل کند، با استفاده از نمودار خویشاوندی، سازماندهی همه اطلاعات و کنترل امور را در دست بگیرید. از آنجا که این نمودار توسط یک جامعه شناس ژاپنی به نام کاواکیتا جیرو ، مطرح شده است؛ به روش KJ نیز مشهور است. این نمودار به شما کمک میکند تا با کشف روابط بین ایده¬ها و نظرات، حجم وسیعی از داده‌ها را باهم ترکیب کنید. به تدریج این اطلاعات از پایین به بالا و در گروه های معنی دار و دسته های اصلی منظم می¬شوند. بنابراین می توانید با درنظر گرفتن همه اطلاعات، صحت و دقت تصمیم های خود را افزایش دهید. نمودار خویشاوندی در موارد زیر به کار می رود: •استخراج موضوعات مشترک از حجم وسیع اطلاعات •یافتن روابط کشف نشده بین نظرات و اطلاعات مختلف •کشف ریشه مشکلات و پیشنهاد راه حل برای حل یک مسئله این ابزار در جلسات طوفان فکری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد تا افراد تمرین خوبی درمورد افزایش دقت و یکپارچگی تصمیم های خود داشته باشند. معمولا پس از جلسات طوفان فکری، ما صفحاتی پر از ایده و نظر خواهیم داشت. این نظرات به هیچ وجه ویرایش نمی شوند؛ در نتیجه ممکن است خیلی از آنها به هم شبیه بوده و یا بسیاری از آنها با سایر نظرات ارتباط معناداری داشته باشند. کاری که نمودار خویشاوندی انجام می دهد آن است که نظرات مختلف را در گروه های معناداری طبقه بندی می کند. از هرج و مرج اطلاعاتی که در جلسات طوفان فکری ایجاد می شود؛ در نهایت یک بینش مشترک به وجود می آید که تمام ایده های گروه بندی شده را به هم مرتبط می کند. به این ترتیب، بهترین راه حل یا ایده، براحتی ظاهر می شود. به همین دلیل است که بسیاری از محققان، نمودار خویشاوندی را ابزاری قدرتمند می دانند؛ تا آنجا که حتی اتحادیه دانشمندان و مهندسان ژاپن، این نمودار را به عنوان یکی از هفت ابزار مدیریتی در نظر می گیرد. البته دامنه کاربرد نمودار خویشاوندی تنها محدود به جلسات طوفان فکری نبوده و میتوان از آن در موقعیت های زیر استفاده نمود: •راه حل آشکار نیست. •بحث شما شامل متغیرهای زیاد، نظرات پراکنده و مفاهیم متعدد است و می خواهید رضایت عمومی را جلب کنید. •حجم وسیعی از اطلاعات در اختیار دارید که باید طبقه بندی شوند نحوه استفاده از ابزار برای آگاهی از نحوه استفاده از این ابزار، مراحل گام به گام تشریح می شوند و در نهایت همراه با یک نمونه؛ نحوه پیاده سازی این مراحل را عمیقاً درک می کنید. 1.مشکل یا موضوع را تعریف کنید. «کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری در حد استاندارد نیست.»

اسلاید 4: 2.با راه اندازی جلسات طوفان فکری، ایده ها را جمع آوری کنید. هر یک از نظرات را روی یک برگه جداگانه بنویسید و آنها را به دیوار یا تابلوی اعلانات بچسبانید. به خاطر داشته باشید که: •بر حجم و کمیت ایده ها تاکید کنید •ایده ها را مورد قضاوت قرار ندهید •از ایده های دیگر نیز استفاده کنید 3.ایده ها را با سوالاتی در الگو های رایج و گروه های معنادار، طبقه بندی کنید. - کدام یک از این ایده ها به هم شبیه هستند؟ - کدام ایده به سایر ایده ها وابسته است؟ اگر شما در یک تیم کار می کنید: - گروه های کوچک 3 تا 4 نفری تشکیل دهید - در سکوت به دسته بندی ایده های جمع آوری شده بپردازید تا دیگران تحت تاثیر تفسیرهای شما قرار نگیرند. - کارت ها را در بین خود بچرخانید تا زمانی که به یک توافق عمومی برسید. 4.توافق گروهی ایجاد کنید - درباره مفاهیم مشترک هر یک از گروه های مرتب شده، بحث کنید - آنقدر ادامه دهید تا به توافق عمومی برسید - اگر بعضی از ایده ها در هیچ یک از گروه ها قرار نگرفت، آنها را به صورت ایده های تکی و بصورت جداگانه نگه دارید. - اگر بعضی از این ایده ها در بیش از یک گروه جای می گیرند، کارت دیگری درست کرده و آنها را در گروه مناسب قرار دهید. - سعی کنید تعداد مطالب بین 5 تا 9 عدد محدود شود. 5.کارت های سرگروه را ایجاد کنید. -برای هر ارتباط، تعریفی 3 تا 5 کلمه ای ارائه دهید. - اگر گروهی کار می کنید، این کار را با هم و با صدای بلند انجام دهید. - این مطلب یا عنوان را در کارت سفیدی نوشته و در بالای گروهی که این عنوان آن را تعریف می کند، قرار دهید. - هرگاه نیاز به دسته بندی مطالب دارید، یکسری «سرعنوان» درست کنید. - همچنین هرگاه نیاز بود، از «زیر عنوان»استفاده کنید. 6.به دسته بندی ایده ها و عنوان ها ادامه دهید. این کار را آنقدر انجام دهید تا به وسیع ترین دسته بندی با مفهوم مناسب برسید. - خط هایی ترسیم کرده و سرعنوان ها و زیر عنوان ها را به هم متصل کنید. - کار خود را با یک ساختار طبقه بندی شده، به پایان برسانید؛ این ساختار در همان نگاه اول، تمام ارتباطات و مفاهیم را منتقل می کند. نکات کلیدی نمودار خویشاوندی، ابزاری عالی برای یکسان سازی و درک حجم وسیع اطلاعات است. این روش، مناسب ترین راه برای دستیابی به بینش مورد نیازتان است؛ بینشی حاصل از برقراری ارتباط بین اطلاعات پراکنده و جزیی و تبدیل آن به دانشی وسیع و یکپارچه. زمانیکه با حجم زیادی از اطلاعات یا تعداد بیشماری از ایده های خام، روبه رو شدید و کنترل امور از دستتان خارج شد، از نمودار خویشاوندی برای کشف ارتباطات پنهان استفاده کنید. شاید تعداد و پراکندگی زیاد درختان مانع از دیدن جنگل شود؛ پس سعی کنید آنها را از کمی دورتر و بصورت یکپارچه ببینید تا گستردگی جنگل را درک کنید.

اسلاید 5: ابزارهای مرتبطبرنامه عملیاتیAction Planمخزن تفکرات مکتوبBrain writing pool جدول ثبت وقایعEvents log طوفان فکریBrainstorming مزایاساده و قابل اجرا امکان ترکیب با سایر تکنیک های تصمیم گیریمعایبمشکلات ناشی از دخالت تصمیمات انسانی زمان بر بودن تکنیک نیاز به آموزش قبل از استفاده از تکنیک تاثیر گذاری تصمیم و ارزیابی ارزیابان بر یکدیگر•دسته بندي بر اساس همبستگي‌ حجم زياد اطلاعات •شناسايي ايده هاي كليدي براي بهبود فرايند ها •اصرار بر خلاقيت و تفحص •شناسايي نيازهاي برنامه هاي عملياتي •تاكيد بر راه حل هاي بالقوه مشكلات•شناسايي الگو از ميان عوامل به ظاهر نامرتبطکاربردها

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان