صفحه 1:
(«(بسم ال gen J حیم»
موضوع تحقیق:دیباچه ای برمدیریت اسلامی
مولف: عبدالمجیدرشیدپور
صفحه 2:
اح دم
5
= 6
شرايط مهم رهبرى
ازنظرقرآن وعترت
صفحه 3:
هبربایدخ عونش-)
id DP) و
1 خودشبه گفتار
تقد ۱ ١ امل
5 ۱ ۱ ee
جكونه مو دخلافى ازا
زر ردب
he
.نشود
صفحه 4:
رهبربایددارلیسعه صدرولستقامتبوده
وهمه گونه تحمل زحمات ومشکلات مهم و
حوادث ناگواررابنمایدوباصبر و استقامتمانند
کوهی پابرجاواستوار»هیچگونه تزلزلی دررای
وتصمیم اش پیدانشودودرمقابل هدف مقدسش
افسرده نگردد
صفحه 5:
ر هبربایددارلیحسنخلقوتولضم و-9
فروتتی باشدوباروی خوش ونیکو
زبانی وبامهرومحبتءتبلیغ وارشاد
نماید
صفحه 6:
ءرهبریایدنسبتبه مردم خدمتگزارولقعی)
خی رخواه»دلسوز»کارسازومشکل گشای تمام حوایج
وگرفتاری های جامعه باشدودرمقابل
.هم هیچگونه توقع وپاداشی نخواهد
صفحه 7:
ر هبربایددرمقابلب درفتاریوتندخویی 6
.وخشونت وبدگویی مردم نسبت به وى
خونسردوصبورومهربان وبامحبت باشد
ورنجش خاطرپیداننمایدمانندپزشکی که هر
چه بیماربداحوال وروانی اش به وی دشنام
وناسزاگویداوبادلسوزی خاص خودبه معالجه وی
.می پردازد
صفحه 8:
ال رلبادليلوبرهانويند
۳ لین ومهربان an
در ح تمايدبطوريكه ۱ دعوت به
س حقارت ننمایدبلکه
برای
خود م 2
مصلحت تشخیص داده ویه نفع +
,دانسته باشد ‘ia
صفحه 9:
0 ياد
تبلیغ و MRE ی
ذاردم وبه
نخولهدونظرشف قط
لهنمايوي اشدتادر دی ee
تساک نننگه ae لى
خر درمردم لثرنكناشته
وپیرویاورلنخو vai دبلکه دشمنیو خصومتش
,رادردلخولهندگرفت
صفحه 10:
مدیریت یک واقعیت مجهول وناشناخته ای است لاقل برای
مالیرانیان آنطورکه بایدشناسانده شوداین شناسایی انجام نشده
است.اگرروزی قرار شوددرجامعه ماعلل شکست هارادرشیوون
خانوادگی واجتماعی وفرهنگی وغیره موردبررسی قرارداده
شوددرآن موقع متوجه خواهیم شدکه بیشترین شکست ها معلول
فقدان مدیریت صحیح بوده است ازاینجابدست می آیدکه جامعه
ماهنوزبه ارزشمندی مدیریت پی نبرده است ونقش اساسی آن
,تاکنون مطرح نگشته است
صفحه 11:
پس ازانقلاب وزیروروشدن مدیریت های دوره
طاغوت که همه وهمه براساس روابط انجام می
شده است قرار شدکه انسان های باتعهدوایمان
براساس ورزیدگی هاوتخصص ها مسولیت
.هاراپذیراگردند
صفحه 12:
بدیهی است باازبین رفتن مدیریت های
طاغوتی وروابط خشک وسردمدیروکارمند
جامعه انقلابی نیازمندمدیریت اسلامی و
روابط انسانی بودروی همین نیازبحث از
مدیریت اسلامی ورهبری ازدیدگاه اسلام در
.جامعه توسعه وگسترش یافت
صفحه 13:
وی هنوز که هنوزاست جامعه به ارزشمندی
مدیریت صحیح پی نبرده است.لذاءبراساس فقدان
نیروی انسانی متخصص وعدم آگاهی عمیق
درکاربردمدیریت میزان ضایعات در
جامعه درخورتوجه بوده است ونکته ای که
درتزایداین ضایعات موثربوده عدم تثبیت
. مدیریت هابوده است
صفحه 14:
بطوریکه هفته ای یکبارمدیریت تغییريافته
ومدیری تازه برسرکارمنصوب می شده است
همه اینهاحاکی ازعدم شناخت جامعه ازشیوون
مدیریت است,بنابراین یکی ازنیازمندیهای جامعه
آشنایی وشناخت بااصول مدیریت اسلامی
.وحوزه رهبری است
صفحه 15:
از همه اینهاگذشته حتی یک انسان اگریخواهد
خودرابسازدوخویشتن رامتعالی گرداندبدون
تردیدنیازمنداست که دروجودخودمدیریتی راپیاده
سازدتادرپرتومدیریت عقل وخردهمه سازمانهای
گونگون تن وروح هم آهنگ شده همه دریک
,سوویک جهت حرکت وپویایی داشته باشند
صفحه 16:
نیازبه مدیریت ورهبری
صفحه 17:
نیازجامعه به رهبری ومدیریت یک امربدیهی
است چون هیچ جامعه ای بدون رهبر وهیچ
کاروانی بدون مدیرکاروان وهیچ لشکری
.بدون فرمانده»بقاودوام نخواهدیافت
صفحه 18:
نظام همه امور درگرووجود مدیریت صحیح
است لذاهرجمعیتی وقتی بخواهدتشکیل شوددر
بین خودرییس ورهبری راانتخاب می نمایند
حتی انسان های اولیه که درغارهازندگی
می کرده اندبه بقین یکی ازمیان آنان بعنوان
رهبروفرمانده انتخاب شده امورانسان های اولیه
. راسامان می داده است
صفحه 19:
بنابراین نیازبه مدیریت ورهبری یک واقعیت
عينى وخارجى است البته درادوارتاريخ با
مديرورهبرانتخاب مى شده است وآنجه كه
نمى توان آنرا انكاركرداين واقعيت است كه
رهبرومديرامتيازياامتيازاتى بر ديكر ان داشته
است خواه اين امتيازبرمحورامورمعنوى يا
.مادى باشد
صفحه 20:
برخی عقیده دارندصلاحیت مدیریت بر
امورمعنوی استواراست چنانچه امامت بر
پایه های عصمت تکیه می زندمدیریت نیز
شعبه ای ازامامت ونبوت بوده نیازمند
.صلاحيت است
صفحه 21:
معیارهای رهبری درگذشته
صفحه 22:
قرآن کتاب جامعی است که ازملل واقوام
مختلف درآن ذکری بمیان آورده شده است
وقتی فردی باقرآن آشنایی پیدامی کندبا
افکاروآراءملل مختلف بطورضمنی
آشنایی پیدامی کند
صفحه 23:
بادقت وامعان نظردرآیات قرآن اين واقعیت
آشکا رمیشودکه ملل گذشته معیارهای مادی
راملاک درتعیین رهبریت می دانستندوبعبارت
دیگر عملا واعتقادابه این واقعیت رسیده
بودند که ر هبربایدفردی باشدکه ازامکانات
مالی فراوان برخوردارباشدواین همان حکومت
.خوانین بررعایاوکارفرمایان بربردگان است
صفحه 24:
پس درروزگارهای گذشته مبنای گزینش حکومت
وتعيينرهبربراساس ضوابط مادی از قبیل ثروت
ومال فراوان وهمچنین سرشناس بودن وداشتن
او لادزياددو رمى زده است.در ادو ار گذشته کسی
مى توانست رهبرباشدكه ازامكانات مالى فراوان
.بهره مندباشد
صفحه 25:
پس درروزگارهای گذشته مبنای گزینش حکومت
رتسيو فيرير اناس شرايط ماذى إن قير اوق
ومال فراوان وهمجنين سرشناس بودن وداشتن
اولادزیاددورمی زده است.درادوار گذشته کسی
می توانست ر هبرباشدکه ازامکانات مالی فراوان
.بهره مندباشد
صفحه 26:
مدیریت ومظاهردنیوی
صفحه 27:
رهبریت دارای دوبعدمتمایزوجداگانه ای
است بعداول اینکه رهبر انسان زنده است
همانندسایرافرادبایدزندگی کندلباس بپوشدو
غذاتناول نمايدوازمظاهرنعمت هاى الهى
استفاده نموده به دیگران نیزخیرش برسد
صفحه 28:
دراین بعدبرخوردای ازنعمت های الهی علاوه
براینکه زشت ونازیبانیست بلکه موردد
ترغيب قراركرفته است. زيرااسلام دين زن
كردن است أسلام باانزواورهبانيت ميانه نداش
آنراتا نمايداسلام حتى عباداتش نيزجنبه
جتماعی وه وهى داردبنابراين درحدمتعادل
خوردن وپوشیدن وبهره گرفتن واقعیتی است
ممدوح
صفحه 29:
وشایدبتوان باصراحت ادعاکردکه برخورداری
از نعمت های الهی درحدخودیک نوع تشكر
.وامتنا ن ازذات اقدس پروردگاراست
صفحه 30:
بعددوم اينکه رهبرالگوومدل برای دیگران
است دلسوز وغمخوارهمگان است سرمشق وامام
است ازاين نقطه نظریسیاری ازامورکه
ازنظربعداول جایزوروااست اکنون ممنوع و
.ناروامی گردد
صفحه 31:
زیرادرجامعه هابرخی ازانسان ها ازیدست
آوردن ساده ترین امکانات زیستی عاجزو
ناتوان می باشندبدیهی است درچنین وضعی
مدیریت ازهمه امکانات برخوردار باشد
.ازنظر عاطفی صحیح و عقلانی نمی باشد
صفحه 32:
درچنین شرایطی زمام داران ورهبران بایداز
حداقل ازمظاهردنیوی استفاده نمایندزیراطبقه
محروم ومستمندجامعه ازرهبرومدیرخودانتظار
.هم دردی وغم خواری رادارد
صفحه 33:
وقتی طبقه ساده کارگرببیندکه رهبرش نیز
ازساده ترین امکانات برخورداراست اين فقر
ونداری نوش جانش می شودولی اگریبیندکه
رهبرش ازعالیترین البسه هااستفاده کرده
ازبهترین موادغذایی تغذیه می نمایدایمان
واعتقادش ازچنین رهبری گسسته شده دردل
.عقده هاپیداخواهدکرد
صفحه 34:
توانایی جسمی وروحی
صفحه 35:
مدير حتمابایدازروحیه امانت داری برخوردارباشدزیرا
مقام وجایگاه رفیع اوایجاب می کندکه افرادمختلفی
بااودرتماس باشندبدیهی است که عده ای ازاين اریاب
رجوع هازنان جوانی هستند که بطورقطع
ومسلم برخی ازآنان عاری ازعشوه گری(ودلال)
,نمی توانندباشند
صفحه 36:
درچنین موقعیت هابرای مدیریت لغزش گاه هایی
بوجودمی آیدمدیران متعهدبرای اینکه ازاين
لغزش گاهها مصون بمانندبایدبه وظایف شرعی
.خودقیام کرده خودرابه خداوندمتعال بسپارند
صفحه 37:
مقام وموقعیت مدیریت ایجاب می کندکه در
مواردی ازاموال دولتی استفاده نامشروع
بعمل آیدبدیهی است کارمندان اداره برای
خوش خدمتی سعی می کنندمدیران رااز
اين رهگذر هادچارلفزش سازندومدیران
متعهدبااستمدادازپروردگارخودر اازاین
,خطرات نجات می دهد
صفحه 38:
درمواردی ممکن است برخی ازکارمندان و
ارباب رجوع هابه عناوین مختلفی سوقاتی و
ازآب گذشته می کوشندمدیران رامتوجه خود
ساخته در پرتواین محبوبیت خودساخته درپرتو
این محبوبیت خودبه ستمگری واحجاف به دیگران
,بپردازند
صفحه 39:
درمواردی نیزمدیریت تلاش می کندبه عناوین
مختلفی مهمانی ودعوت هایی راانجام داده ودر
این پذیرایی هابرای خودنمایی خودپذیرایی گرمی
ازمدعوین بعمل می آوردبدیهی است اسلام با
هرگونه اسراف وتبذیرمخالف می باشدبه ویژه
دردوره وزمانی که بنیه مالی دولت درمضیقه
,قرار گرفته باشد
صفحه 40:
مدیریت هابایدتوجه داشته باشندکه اموال
دولتی بطورامانت دراختیارآنان قرارگرفته
گیرندازآن دقیق تر وباریک درحفظ وحراست
.اموال دولتی بایدکوشا باشند
صفحه 41:
متاسفانه درمواردی آن دقت واهتمامی که
درنگهدارری اموال شخصی بکارگرفته می
شوددرحفظ وحراست اموال عمومی نظیرآن
,مشاهده نمی گرددواموال حیف ومیل می گردد
صفحه 42:
ضمنابایدتوجه داشت که درمواردی که بخاطر
رفاه کارمندان وعموم مردم تصمیماتی گرفته
می شوددرانجام آن نبایددچارضعف وسست
شدزیراکمک رسانی به عموم کارمندان که
به طورقطع ازقشرمحروم جامعه می باشند
.دورازخدمت به خلق الله عيال الله نخواهدبود
صفحه 43:
مدیریت وروحیه خدمتگزاری
صفحه 44:
همه انسان هاخلق الله وعيال الله مى باشندشایسته
ترين انسان ها كسى است
كه نفع وجودى اش بيشتروكاملترعايد
عيالات خداشودجنين فردى بيش خداجايكاه
.بس رفيعى دارد
صفحه 45:
یکی ازویژگی های مدیریت درخدمت خلق الله
بودن است طوری که همه وجودشخص
راسوزوعشق مردم احاطه کرده ازعمیق جانش
.این دلدادگی ودرخدمت خلق بودن زبانه بکشد
صفحه 46:
اینگونه انسان های شایسته»خواب وآسایش
خودررافداکرده باعشق به مردم ورفاه آنانزندگی
می کننداین عشق ودلداگی وخدمت وایثارگری
آنهم دربرابرانسان های گرفتارومحروم نشانه ای
ازبرگزیدگی وبرجستگی آنان وبالاخره مظهری
ازانسانیت وخوی ملکوتی آنان است تجسم اين
روحیه رادرچهره تابناک معلمان دلسوزومربیان
علاقمندوانسان های فداکاربحقیقت نمایان
.و آشکارا است
صفحه 47:
بنابراین مدیریت حتما بایددارای اين ویژگی
باشدزیر اانسان هابالفطره شیفته انسان های خدوم
وخدمتگزارندوباهمه وجوددربرابرآنان بخضوع
,درمی آیند
صفحه 48:
مواردذکرشده همه نشانه هایی ازروح خدمتگزاری
وانسانیت وسوزوعشق مردم
است وبطورقطع همه افرادی که مدیریت
راپذیرامی گردندبایدازاینگونه خصلت های
انسانی وعواطف عالی برخوردارباشند
تادرکارمدیریت موفقیت هایی نصییشان
af
صفحه 49:
بهترین عامل جذب کننده به فکرمردم بودن وتلاش
وكوشش كردن برای رفاه آنان است افرادی که
فاقداین گونه روحیات ارزنده بوده دایمابه
فک رآسایشوراحتی خودهستتدصلاحیت مدیریت
رافاقدمی باشند. افرادکارمنددربرابراینان به
خشّوع درنيامده جایگاهی درقلب GET
,نخواهندداشت
صفحه 50:
اهداف مدیریت ازنظر اسلام
صفحه 51:
بامطالعه وبررسی متون اسلامی اين واقعیت
آشکارمی گرددکه مدیریت ازنظراسلام مطلوبیت
ذاتی نداردعلاوه براین انسان هاراازپذیزش
وقبول آن برحذرداشته اندزیراانسان های مسول
بایدپاسخگوی همه تعدیات وتجاوزهایی که
,دردوره مدیریت آنان انجام شده است باشند
صفحه 52:
مدیریت ازنظر اسلام بعنوان ثانوی مورد
توجه قرارمی گیردوآن عناوین ثانوی
عبارتنداز استیفاءحقوق مسلمانان وکمک
رسانی ومساعدت دررفع حوایج آنان و
.غیره
صفحه 53:
درکشورهای غربی مدیریت هابراساس معیارهای
»مادی مطرح می گرددشهرت طلبیءد رآمدبیشتر
برخوداری ازامکانات گسترده وسیع وباندبازی
وغیره ازعواملی هستندکه مدیریت رامطلوب
قرارمی دهندروی همین اصل درغرب برای
وصول به مدیریت هابه جنگ وجدال بایکدیگر
.پرداخته وازبذل جان ومال دریغ نمی ورزند
صفحه 54:
وقاروهيبت مدير
صفحه 55:
بدیهی است که انسان ها هیچگاه بدون
معیاروملاکی دربرابردیگران به خضوع در
نمی آیندبلکه کمالات معنوی وروحی انسان هااست
.که آدمیان رابه خضوع درمی آورد
صفحه 56:
ead
,کورکورانه درمی آورند
صفحه 57:
وپرواضح است که خضوع باهمه وجودغیر
ازاطاعت براساس زوروتهدیداست درنوع
اول مدیریت همه افرادباجان ودل در خدمت
خواهندبودوحال آنکه درنوع دوم ترس ومجازات
است که آنان رابه طاعت وامی داردبنابراین
_خضوع واطاعتی وجودندارد
صفحه 58:
برای اينکه مدیریت ازنوع اول باشدباید
وقاروهیبت الهی همراهش وجودداشته
باشدوپرواضح است که زیربنای چنین
خضوع ووانقیادی جزدرپرتوتقوای راستین
امکان پذیرنمی باشدیعنی تاآدمی به زیور
col si, راستین امکان پذیرنمی باشد
صفحه 59:
یعنی تأآدمی به زیورتقوی وپرهیزکاری وایمان
راستین متجلی نباشدبه چنین وقاروهیبتی نمی
توانددست یابدروی این اصل مدیری که
مهرومحبتش بردلهای همگان سایه افکنده
باشدلامحاله که بایدطوری باشدکه باهمه
وجوددرخدمت دستورهای الّه خویشتن
راقرارداده باشدیعنی هرقدرروحیه طاعت به
اوعزت وشکتی خواهددادکه به ناچاردیگران
,رابه خضوع وانقیادوادارخواهدساخت
صفحه 60:
مهمترین عامل پیدایش و
,قاردوری ازمعاصی است
صفحه 61:
همین هیبت ووقاراست که کارمدیریت را
خواه درمحیط خانه يادانشكاه يانهادهايا
ارگان هاسهل وآسان می سازدوهمه افراد
تحت تاثبرمعنویات وکمالات روحی خویش
,راخاضع ومطیع می یابند
صفحه 62:
بدیهی است مدیریت خوب آنست که آدمی بر
شده باشنداین جذبه شاگردرابه استکمال
وکارمندرابه انقیادوفرزندرابه پیروی واقتباس
.وادارمی سازد
صفحه 63:
ریاست طلبی
صفحه 64:
برخی ازافرادعاشق وشیفته ریاست هستندبه همین
منظورخودرابه آب وآتش زده برای وصول بدان
تلاش می کننداین چنین افرادی ریاست طلب
هستنددرمذمت وزشتی اين نوع افرادهمین بس
.که درپرتوتمایل افراطی کوروکرهستند
صفحه 65:
درسیره دانشمندان اسلامی اين واقعیت
درمواردبسیاری مشاهده شده که درفرصت هایی
مردم فردی رابه عنوان مرجع دینی انتخاب می
,کردند
صفحه 66:
۹
انتخاب مى کردند.ولی آن فردروحانی ازقبول
وپذیرش آن خودداری کرده فرددیگری راشایسته
ترازخوددانسته برای رهبری معرفی می
نمود.بدیهی است عدم پذیرش مسولیت بطورقطع
:می تواندبرمحور اين دونکته دور بزند
۹
صفحه 67:
لحتما للینکه نکند ولقعافرددیگرویرلی)
تصدی وقبول مسولیت شایستگی بیشتری
داشته باشدوباقبول مدیریت درحق آن فرد
.ظلم وستم شده باشد
صفحه 68:
دوم لينكه لنجام وظیفه درپستمدیریتب سی 6
دشواروسنگینلستعدم لیکه مدیریت و لقبولنمی
کردم لندازلینمیترسیده لندکه مبادادر
انجام رسالت های مدیریت دچارضعف وسستی
شده حق وحقیقت راآنچنان که شایسته است
.رعیت ننمایندلذاازقبول مسولیت سربازمی زدند