صفحه 1:
0 a

صفحه 2:
و میلاد راستگو

صفحه 3:
:دیدگاه اسلام درباره نابرابريهاي اجتماعي ونظام قشربندی ۰ اسلام ديني است که با از میان بردن تضادهاي نژادي, روابط و * تفاهم را میان طبقات اجتماعي برقرار کرده و جز تقوا و معنوي هیچ چیز را عامل تقدم و برتري به شمار نیاورده است. تعلیمات اسلام طوري است که مزیت و امتيازي ميان مسلمانان قرار نداده است. همه و همه با یکدیگر برادر و برابرند

صفحه 4:
نمونه عدم تاييد طبقات ازدیدگاه امام رضا ع امام رضا عليهالسلام در برابر مبالغهگوييهاي «زیدالنار» که براي * :سادات موقعیت استثنايي اثبات میکرد فرمود پسر نوح. فرزند حقيقي نوح بود, چون بدکار شد و امر خدا را * عصیان کرد, پیوند معنویش با نوح بریده شد. به نوح گفته شد, اين فرزند تو ناصالح است., ازاینرو. نمیتواند در ردیف صالحان قرار ۱ ۲ ین است. اساس کاز پیوند معنوي و عمل صالح است. هر کس خدا را اطاعت کند از اهلبیت است, گو اینکه هیچگونه نسبت و رابطه نسبي و جسماني به ما نداشته ‎pol:‏ ری کار باشد, از ما نیست گو اینکه از اولاد حقيقي .و صحیح حضرت زهرا علیهاالسلام بوده باشد

صفحه 5:
اختلافات نشانه های خداوندی است از نظر اسلام, بشر خانوادهاي بزرى است. تنها يك خانواده که آن را خدا از جان واحدي پدید آورده, از ‎Ul‏ ‏جان زوجش را افرید و پس از آن دو, اين همه مرد و زن در سراسر زمین پراکنده شدند ۳ ع آياته حَلْقْ السَّماواتٍ و الأرّض و اخْتِلافُ الْسِتَتِكُم و (ألوانِكُق إِنّ في ذلك لآياتٍ للعالمين.) (روم: 22) و از نشانههاي خداوند خلقت آسمان و زمين و اختلاف زبانها و رنكهاي شماست؛ بيكمان در اين امور نشانههايي براي عالميان است

صفحه 6:
نشانه قدرت خداوند اختلاف زبانها و رنكها تنها جلوهاي از قدرت خداست و مايه برتري يا امتياز نميشود. از ديدكاه اسلام اين كونه برتري يا امتياز. منافي با فرمان خداست؛ زيرا او ما را به عشق و برادري همكاني فراخوانده است... در مقام عبادت همه افراد در پیشگاه خدا یکسانند و عرب بر عجم, هیچ برتري ندارد و تنها ملاك برتري, پاكي و تقواست... در جامعه نیز با همه افراد به طور یکسان رفتار ميشود. قانون اسلام همگاني است و همه را به يك چشم مینگرد و فرصتهاي کار و کوشش و تأمین نيازمنديهاي شخصي نیز براي همه یکسان در نظر گرفته

صفحه 7:
(للعالمین.) (روم: 22) و از نشانههاي خداوند خاقت آسمان و زمین و اختلاف زبانها و رنگهای شماست؛ بیگمان در این امور # نشانههايي براي عالمیان است اسلام براي ایجاد وحدت اسلامي میان تمام مسلمانان از سیاه و سفید» عقد اخوت و برادري برقرار (المُوْمِنُونَ احَْة؛ همانا مزمنان برادرند» (حجرات: 400) اي مردم ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و به شكل د پلههایتان درآوردیم تا همدیگر را بشناسید ‏ ۶ همانا گرامیترین شما در نزد خدا باتفو ‎Sule GY Qa i‏ مِنْ ذَكرٍ و أشي و جَعَلْناكُمْ شعُوبًا و قبائل لتَعارَُوا إنْ أَكْرمَكُمْ عِنْدَ الله أ ‎(6e)‏ تمامانسانها؛ در قرآن فرزنديك مرد و زن معرفي شدهاند که به صورت قبیلهها و خانوادههاي زيادي در مایند.* هیچ يك از افراد این خانواده بر ديگري ترجيحي ندارد» جز آن که نيكويي کند و صلاح و پرهيزكاري از خود = case) J

صفحه 8:
و اگر خدا میخواست شما را يك ملت تنها قرار * میداد, ولي میخواهد شما را بر آن چه داده آزمایش کند. پس در نیکیها سبقت بگیرید وَ لَؤْسَاءَاللهُ لحَعلَكُمْ أمةَ و لكَنْ وک فيما " (آناكُم قاسْتيقُوا الكيرات. (مائده: 48)

صفحه 9:
اسلام, تفاوتهاي فرهنگي, اختياري و اجتماعي که مستند به تلاش و توزیع عادلانه نباشد را نپذیرفته است و آنها را نتیجه اختیار خود انسانها میداند. اسلام, تفاوتهاي اجتماعي را - که در عوامل طبيعي و جبري ريشه دارند و از فرهنگ و نظام ارزشي مردم تأثیر میپذیرند و خارج از اراده خود فرد و خواست جامعه ‏ قابل رفع نمیداند. ولي براي تضعیف و کاهش آنها توصيههايي ارایه میکند

صفحه 10:
اسلام وجود تفاوتهاي اجتماعي را کماییش میپذیرد و بر آن نیست که همه أنها را از ميان بردارد و تمامي ادمیان را از نظر مادي و اقتصادي یکسان کند, ولی نمیپذیرد که محرومان, روز به روز محرومتر شوند و متنقمان دم به دم متنقمتر, بلكه در يي رفع اختلافات فاحش موجود نیز برمیآید

صفحه 11:
در جامعهشناسي اسلامي, اسلام آن بخشي از ۳ تفاوتهاي طبيعي و جبري كه اراده آدميان در ييدايش» ‎٠‏ تقوبت, تضعيف و نابودي آنها تأثيري ندارد را به عنوان اموري مييذيرد كه نه تنها وجود دارند, بلکه باید وجود داشته باشند

صفحه 12:
اسلام, تفاوتهاي فرهنگي, اختياري و اجتماعي که مستند به تلاش و توزیع عادلانه نباشد را نپذیرفته است و آنها را نتیجه اختیار خود انسانها میداند. اسلام, تفاوتهاي اجتماعي را - که در عوامل طبيعي و جبري ريشه دارند و از فرهنگ و نظام ارزشي مردم تأثیر میپذیرند و خارج از اراده خود فرد و خواست جامعه ‏ قابل رفع نمیداند. ولي براي تضعیف و کاهش آنها توصيههايي ارایه میکند

صفحه 13:
اسلام, نابرابري در جوامع را نمیپذیرد 9 رییس و مرئوس, آزاده و بنده, زن و مرد * غنی وفقیر,بزرگ و کوچک در اسلام داراي يك * موقعیتاند قانون درحق همگان یکسان اجرا میشود "9 و معیار قانون در اسلام حق میباشد ۴

صفحه 14:
دیدگاه پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله درباره نابرابريهاي اجتماعي وطبقات 1 00 سال قبل, يعني در قرن ششم ميلادي, ندايي از درون شبه جزیره عربستان ندایی بلندشد وا الم کلم واه بو که مردم را به راستي و درستي, برادري و صلح جهاني فرا ‏ میخواند و آنها را از پراکندگیها و تشتتهاي خانمانبرانداز برحذر ميداشت

صفحه 15:
ديدكاه بيامبر اكرم صلياللهعليهوآله درباره نابرابريهاي اجتماعي وطبقات ۲ 0 سال قبل, يعني در قرن ششم ميلادي, ندايي از درون شبه جزیره عربستان بلندشدکه اين ندا نداي محّد صلیاللععليهوآله بود 1 که مردم را به راستي و درستي, برادري و صلح جهاني فرا ‏ میخواند و آنها را از پراکندگیها و تشتتهاي خانمانبرانداز برحذر داش (عدم قبول نظام طبقاتى)

صفحه 16:
در آيه 15 سوره شوريء به صراحت هدف مأموريت ييامبر كرامي اسلام صلياللهعليهوآله. برقراري عدالت در بين مردم بيان شده است أمؤسلاً غعْدِلِنَيَتَكُم؛ منمأمورم در ميانشما. به عدل» ۰«و داد رفتار کنم اي كساني که ایمان آوردهاید, کاملاً به عدالت قیام .کنید همچنین در آیه 135 سوره نساء نیز بر مأموریت «ضوهتان بترای بزیایی اقسط«تأکیه شنده اشت

صفحه 17:
برإواذانكفتنفرستاد, عو صر ۳ .سه سکماز موابار‌دهند 05 0 000 11 منزلت احتماعي نه شمار منامد؛ نكي عحم بودن؛ دوم غلام بودن و سوم سياه بودن و بلال هر سه را داشت

صفحه 18:
در عين حال حضرت محمّد صلباللهعلبهوآله بلال را مؤذن خود كرد. ‎٠‏ مؤذن در اسلام يعني كسي كه با صداي بلند ديكران را به عبادت دعوت كند. وقتي طبقه محروم جامعه ديدند که يك فرد سیاهپوست مردم | ‎sow a‏ «.اسلام میخواند, نیرو گرفتند

صفحه 19:
* حضرت محشد صلیاللهعليهوآله در مکه خطبهاي خواندند ایمردم! خداوند از شما ننگ‌جاهلیتو تفاخر به پدرانو» نیاکانرا زدود. مردم دو گروه بیش‌نیستند, نیکوکار و با تقوا و ارزشمند نزد خدا و یا بدکار و شقاوتمند و سپس‌در پیشگاه حق همه مردم فرزند آدمند و خداوند آدم را از خاك

صفحه 20:
دیدگاه امام علي علیهالسلام در زمینه نابرابريهاي اجتماعي و اقتصادي يكي از نقاط محوري اندیشه عدالت مولی علی .علیهالسلام, مسئله برابري حقوق است :حضرت علي علیهالسلام در اين باره میفرماید پس خداي سبحان بعضي از حقوق را براي بعضي از مردم واجب کرده و آن حقوق را در برابر هم ...كذاشت م جَعَلَ سُبحاته مِنْ حُقوقِه خقوقا اقْترضها لعْض لاس ‎le‏ بَعْضٍ فَجَعَلَها تتكاقأ في ؤ جوهها

صفحه 21:
علي علمهالسلام مستله رار راید اصل ‎pels‏ ‏اساسي میداند و میفرماید عدالت بیش از هر چیز دیگر گنجایش دارد که همه را راضي [ کند. یگانه ظرفیت وسيعي که میتواند همه را در خودجمع کند و زمینه رضایت عموم واقع شود, عدالت است. اگر كسي در اثر انحراف طبيعي و در اثر حرص و از به حقّ خود و حد خود قانع نباشد و قناعت به حق بر او فشار بیاورد, جور و ظلم به ل ار ار

صفحه 22:
امام علي عليهالسلام از بين بردن فقر و" محروميت را از بهترين دستاوردهاي عدالت «.اجتماعي ميدانست

صفحه 23:
يرخي از عل نابرابري و فقر از دیدگاه امام علي عليهالسلام عبارتند از ظلم: :امام علي علیهالسلام میفرماید * خداوند متعال از دانشمندان پیمان گرفته است که در برابر ۰ برخورداري و پرخوري ظالمان و ستمگران و رنج و محنت .ستمدیدگان و مظلومان ساکت ننشینند و ما آحَدَ اللّه علي العلماء أن لْقاروا علي كِظَّة ظالم و لاشّغبٍ * مظلوم

صفحه 24:
2 مدیریت بیتعهد و بیتخصص: حضرت علي علیهالسلام درنهج البلاغه بیان می کند که در صورت حاکمیت افراد فاسق وسفیه سرمایهها (کسیکه عقلانیناقتصادین دارد) هدر داده شدم وامكاناتو مواهبالهيوسیله استثمار و برخورداری‌خاص‌میشود

صفحه 25:
در جامعهاي که ایثار تاه , قرض الحسنه و مانند اینهاه نباشد, فقر و نابيابري و تضاد طبقاتي بالطبع بیشتر .خواهد شد براي نمونه, در نظام اسلامي اموال در دست انسان ۰ .عاريه هستند امام علي علیهالسلام در اینباره ميفرمايند: «المال ‎٠‏ ‏«عاریة؛ مال, عاریه است نه ملك حقيقي

صفحه 26:
:توزيع ناعادلانه-4 * * ‏حضرت همواره پیرو عدالت اقتصادي بود و هميشه از‎ ol ‏امتیازخواهي پرهیز میکرد. ماجراي عقیل نیز گواه این مطلب‎ cul.

صفحه 27:
۱ eN NE RCo ey در قرآن ملاك برتري و ارزش در نزد خدا همانا بعد معنوي است., نه مادي؛ زیرا قرآن میفرماید: «و رحمت پروردگار بهتر است از اموالي که اینان جمع کردهاند.» (زخرف: 32) پس آیه نه تنها در پي مشروعیت بخشیدن به اختلافات طبقاتی وبرخورداری ناحق از مزاياي مادي نیست بلکه تقرب به خدا و برخورداري از رحمت الهي را .ارزش میشمارد

صفحه 28:
ريشه اختلافات و نابرابريهاي ‎Nn‏ ‎el‏ أمَ واجد مئذرین و أَرَلَ مَعَهْمْ ۲ ‎es i, ۳ ۳۹‏ ‎errant eae‏ ‎Pe pees‏ صراط مُسْتقيم. (بقره: 213)

صفحه 29:
مردم گروه واحد بودند وخدا انبياي بشارتدهنده و ترسدهنده را با دستور بر مبناي حق فرستاد تا آن کتاب, در اختلافات مردم ‎pss‏ باشد, ولي كساني که کتاب بر آنها امده, يس از رسیدن شواهد اشکار عدهاي در آن اختلافات کردند. انگیزه اين اختلافات غير از حسد و برتريخواهي بین خودشان نیست. ولي پروردگار كساني را که ایمان اوردهاند در مورد اختلاف, با مشیت خود به واقعیت رهبري میکند و خداست که هر که را اراده .فرماید به راه مستقیم هدایت میکند

صفحه 30:
Fev Bee Bn FP Fes Pee ST en Pro ee fk CeCe ‏و‎ ‎| کیفینمسيري‌که کاروان‌اجتملع بلید به سويمقصد ب هزيستي 3

صفحه 31:
۱ اسلام در زمینه نابرابري نژادي پیش از ظهور اسلام. نژادپرستي تمامي جوامع را .درب ركرفته بود اسلام آمد تا وحدت بشري را در آغاز و انجام, زندكي و مرگ, در حقوق و وظایف در پیشگاه خدا و قانون و دنیا و آخرت اعلام کند و بفهماند که جز عمل شایسته چیز ديگري نتیجه ندارد و عزت و شخصیت از آن پرهیزکاران ست از آیات خداوند است این آفرینش آسمانها و زمین و تفاوت زبانها و رنگهایتان؛ همانا در اين امور نشانههايي ‎sly‏ بینش جهانیان پدیدار است. (روم: 22)

صفحه 32:
عوامل فقر و تضادطبقاتي و نابرابريهاياقتصادي از ‎Fc,‏ الف) بيكاري و تنبروري * ب) مصرفگرايي » ج) سوء تدبير © د) بياعتنايي به نيازمندان ©

صفحه 33:
سس قشربندي اجتماعي از دیدگاه اندیشمندان مسلمان دیدگاه استاد مرتضي مطهري * از دیدگاه استاد مطهري. همه مردم از هر نظر در يك حدٌ و © يك مرتبه و يك درجه نمیتوانند باشند و جامعه خودبهخود مقامات و درجات دارد. از اين نظر, مانند يك پیکر است. وقتي که مقامات و درجات دارد. باید تقسيمبندي و درجهبندي شود استاد مطهري بر این باور است که اگر حقوق مردم محفوظ و جامعه عادل و متعادل باشد و تبعیض, محرومیت و احساس غبن در مردم نباشد, عقاید و اخلاق پاك, صفاي قلب .و اعمال خوب بیشتر میشود

صفحه 34:
دیدگاه ‎all‏ خميني رحمهالله ۳ دیدگاه امام خميني رحمهالله درباره قشربندي و نابرابري بین انسانها اين نتیجه را میگیریم که تأکید حضرت امام رحمهالله بر جنگ فقر و غنا با استناد به آیات قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم صلیاللهعليهوآله اصل جنگ میان فقر و غنا را مقدمه انسانسازي میداند «جنگ فقر و غنا قدرداني از مستضعفین است که در طول تاریخ در کنار انبیا و اولیا جنگيدهاند, انقلاب اسلامي را به پيروزي رساندهاند.»

صفحه 35:
دم 9 8 از ‎lian‏ به اسلام, ۳ ۱ است که وت 9 ‎il‏ نژادي, اف( و نژاد و... ‎Sh‏ همه هافر ار اسلام براي «.قایل است

صفحه 36:
از ظواهر آبات چنین برمي‌آیدکه قرآن از يك‌سو همة گونه‌هاي ۰ نايرايري موجود در جامعه را غيرطبيعي تفسیر نمي‌کند از سوي ‎Ss‏ همة این نايرايري‌ها را ازفرايندهاي طبيعي جامعه ناشي .نمي‌داند

صفحه 37:
1 ‏قرآن اصل وجود تفاوت‌هاي اجتماعي, مقتضاي‎ re ‏الهي و نظام تکوین_شمرده شده است‎ و یی انسان‌ها در رنگ و نژاد لا برتنوع استعدادهاوقابلیت ها هم اشاره دارد خواستن توانستن است ا

صفحه 38:
از جمله سنت هاي مطلق و لایتغیر خداوند در به اف اد با هدف ‎"Sanda oil‏ استفاده از اين امکانات, صورت بذيرفته است نه امتيازيخشي و اعمال تبعيض بدون دليل و

صفحه 39:
برچهره ی دلربای ‎Sie‏ صلوات * موفق باشید ۴ والسلام

رایگان