صفحه 1:

صفحه 2:
/ سب الح ما ‎J ۰‏ 5-1 5 وله ه أ ىكلاسات ور عامس مثا ‏سك

صفحه 3:
= ست ‎VY‏ دیدگاه کلاسیک جامعه شناسی ها أ ظهور جامعه شناسى شهرى مربوط به قرن نوزدهم است. يعنى زمانى كه جامعه شناسى در حال خود در بين ساير علوم اجتماعى بود. عامل اصلى بيدايش جامعه 5 در حا إده انقلاب صنعتى سوالات فلسفى و مهمى را مطرح كرده است. به طور مثال + درد ال تفر | ‎gta sees‏ 0 طور کلی رشد سريع شهرها در قرون هيجدهم و نوزدهم باعث تغييرات اقتصادى و ظهور جامعه شناسى شهرى شد. در قرن نوزدهم دنيا تغييرات زيادى كرد. در اين قرن برای اولین بار جوامعی بوجود آورد که اکثریت آنها کار غیر کشاورزی انجام مى دادند. “Zw & oN 1

صفحه 4:
ل کاپیتالسیم. صنعت و انقلاب در علم و فناوریر کاپیتالسيم. صنعت و انقلاب در علم و فناوری جهانی را پدید آوردند که باعث شدند انسانها از طرق زیر به هم متصل شوند:ء ‎-١‏ بازار انبوه. ‏«- اقتصاد پولی ‏۱ ‏۴- نهادهای اداری ‎

صفحه 5:
< رشد جمعیت -نتیجه آن بیماری مشکل مسکن سوء تغذیه مشکل بهداشت مشکل امکانات افزايش جرم .در اين بى نظمی ها و آشوب جامعه شناسی شهری پدیدار شد. الى لراك الكلاب منستر در ارپا متیند شد 9 ‎Y ww = ۸‏

صفحه 6:
= رس آغازگران آن آگوست کنت. مارکس, انگلس, تونیس, دورکیم. زیمل, و وبر آن را دنبال کردند ~ 2 م نظریه پردازان کلاسیک جامعه شناسی شهری = پیدایش جامعه شناسی درلوار قرن ‎۱٩‏ تلاشی بود بای فهم اينكه جكونه مى توان در جهان مدرن به نظم دست ياقت. (شومپیتر) انقلاب صنعتی را تخریب و خلاق می نامند. مارکس --- ماكس وير آغازگر آگوست در اروپا ل هنیس ا ‎da) —‏ متفکران اجتماعی کلاسیک شهری >> دورکیم 68 «ابرت پارک ‎os‏ = در امریکا ‎J ۳")‏ وف حا ۳ لوئیس ورت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
مت OY 2969) ‏هریرت کانس - هاندی‎ بسیاری از مبامث شهری مبتنی بر نظرات نظریه پردازان اجتماعی اروپایی در اواغر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بوده است. کارل مارکس 1 مهمترین آنها : oe ‏مورج زیمل‎ rs => ‏مارکس وبر‎ فردنیاندتونیس متفکران معاصر مسائل شهری

صفحه 8:
رس لت تمام اين نظریه پردازان به دنبال تملیل تغییرات ناشی از صنعتی شدن و شهرنشينى شدن و شهرنشينى بودند كه جامعه کوچک و سنتی و روستایی اروپا را متمول کرده بودند. که نظریه پردازان برای تملیل این تغییرات از گونه شناسی دو وجهی استفاده می کردند که در جامعه شناسی به آن ابدثال تایب می گویند. ايدتال به معنای کامل و بی نقص نیست بلکه منظور نوعی مدل است. ابدثال تایب یک سازه منطقی است. کارل مارکس یکی از مهمترین نظریه پردازان اروپایی (کارل مارکس) است. در آلمان متولد شده و بخش عمده زندگی خود را در لندن در دوران صنعتی شدن سپری کرد و این باعث شد که مارکس به این نتیجه برسد که سافتار اقتصادی_زیربنای جامعه است. جامعه از طریق تضاد برای بدست آوردن منابع و ابزار تولید صورت می گیرد. او نبرد نهايى را بين سرمايه داران يعنى همان صامبان ابزار تولید و پرولتاربای شهری_می دانست. 59 ۸ 4 كب ل

صفحه 9:
eee تکاتی درباره کارل مارکس ” مارکس عامل تغییرات روی داده در شهر را سرمایه داری می دانستد ۷ مارکس بخش عمده ای زندگی خود را در انگلستان انقلاب منعتی گذراند. ” او جزء اولین متفكران ارويايى بود كه به تحليل تغييرات حادث در اروپا پردافتد. : به نظر مارکس تغییرات اجتماعی ناشى از تضاد بين دو كروه است هس _ سرمایه داران (که فرایند تولید اقتصادی را کنترل می کنند) ۱ ۳ سرمایه داران (که تامین کننده نیروی کار است) 5 33 سرمايه ماران ذكه كاين كدت تيروى كار 7-7

صفحه 10:
bd oss تونیس در شاهکار خود به تقابل دو نوع زندگی اجتماعی گمن شافت یا اجتماع که ویژگی اجتماعات کمپک ‎unl‏ و گزل شافت یا جامعه که ویژگی شهرهای ‎unl Sy‏ پردافتد

صفحه 11:
خانواده ‎Pera per ipet r ara T is‏ روابط صميمى كيدي ‎Peete]‏ ۱ مشترک و اهداف مشترک است تظلم همسایگی

صفحه 12:
bd 7ب ویژگی های گزل شافت — © ,> یکی از راه های تشخیص گمن شافت از گزل شافت این است که وقتی از کسی میپرسیم حالت چطور است؟ آیا _ .واقعا می خواهیم از حال او مطلع شویم یا نه = انتقال معنای زندگی از گروم ید 0 در كمن شافت فرد دغدغه دیگران را دارد. نابراين» اين سوال براى فرد خيلى مهم است زى فراتر از يك تعارف يا مودب بودن است. ولى در كزل شافت مهمترين نكته نقش .و شغل فرد است نه خودش در شهرما این سوال را فقط به جهت نشانه .ادب و عادت مطرح مى كنيم 4

صفحه 13:
bd امیل دورکیم همانند تونیس, امیل دورکیم جامعه شناس فرانسوی نیز شاهد انقلاب شهری قرن نوزدهم بود. او نوعی مدل تقابل را ارائه داد : همیستگی مکانیکی در مقابل همبستگی ارگانیکی. | همبستگی مکانیکی همان گمن شافت 7 همبستكى ارگانیکی همان گزل شافت —

صفحه 14:
نکاتی درباره دورکیم جه ” دوركيم تراكم مادى/تراكم جمعيت در يكه ناحيه) را عامل موثرى در بيدايش تراكم اخلاقى (يعنى تراكم تعامل) مى داند. 5 ” دوركيم معتقد بود كه نتيجه نهايى جامعه دارى همبستكى اركانيكى. بيشرفت و ترقى اجتماعى است. ” به اعتقاد او بى هنجارى عمدتا نتيجه انتقال سريع و ناقص از نظم اخلاقى قديم به جامعه داراى همبستكى اركانيكى است كه اكر اين همبستكى به حد بلوغ برسد عدالت اجتماعى و برابرى فرصتها در آن حاكم مى شود. به طور كلى تصويرى كه از جامعه شهرى تونيس و دوركيم ارائه شد عبارت : است از از بين رفتن صمیمیت. ظهور تضاد و کشمکش در روابطء کاهش اقتدار فانواده, ظهور روابط قراردادی. جایگزین شدن همبستگی مبتنی بر تمایز و به هم وایستگی کارکردی به جای همبستگی میتنی بر تجربه مشترک

صفحه 15:
كتقايسه دورکیم با توئیس شافته استه تفاوت های مهمی بین این ‎Pare 1‏ شهری است که سرانجا وجود مى آوردكه ۳ + هشدار مى داد كه جامعه نمی تواند صر‌فا ‏ پایه و بنیان اخلاقی هم دارد تا این قراردادها موه دند كه در شهس شاهد رشد تمايز اجتماعى ورشد هستيم. تونيس معتقد ب تاروپود زندگی اجتماعی را په هم می رییزد ولی ‎See‏ ا ست ao ee a ))

صفحه 16:
ماک ویر (تحلیل تاریضی و تطبیقی شهر) جامعه شناس آلمانی ماکس وبر معتقد بود که هر نظریه ای که مبتنی بر مشاهده شهر در یک نقطه از جهان و در یک مقطع زمانی باشد. ارزش محدودی دارد. او کوشید تا به ورای این محدودیت بیندیشد و همین نقطه مثبح و بر در جامعه شناسی شهری است. ویر در تعریف شهر, عناصر اقتصادی و سازمان های سیاسی را مهم تر از اندازه جمعیت می دانست. او در جامعه شناسی خود به شدت پیره تاریخ شناسی تطبیقی بود و به همین جهت به مقایسه شهرهای شرقی, رومی و قرون وسطایی پرداخت.

صفحه 17:
ومود مداقلی از استقلال ‎Gulu‏

صفحه 18:
‎Nene‏ مت ‏ماکس وبر که معاصر دورکیم و تونیس بود رهیافت دیگری در پیش گرفت او از رونشناسی نمونه آرمانی استفاده کرد ‏آنچه ویر را از سایر متفکران جدا می کند این است که او شهر ماقبل صنعتی ۱ مدلی ایده ‎JG‏ برای زندگی و سازمان شهری برگزید. به اعتقاد ویر ویژگی خاص جامعه شهری این است که ساکنان شهر به شدت وابسته به بازار و مبادله روزانه کالاها و خدمات هستند. ولی شهر زمان خود را در حال افول می داتست. به نظر او عقلانیت قرن بیستمی اساس فرهنگی و معنوی شهر را از بین برده و شهر تجلی كاه سازمان دیوان سالارانه جامعه صنعتی شده است. او شهرهای قرون وسطای را فقط محل تجمع انسانها می دانست. او شهرهای قرون وسطایی را مبنای مدل خویش برای شکل واقعی شهر قرارداده چون نمی خواست نظریه اش با انتقاد کهنگی و منسوخ بودن مواجه شود. ویر به شهر صنعتی زمان خود اهمیت /زیادی نمی داد.

صفحه 19:
وه جورج زیمل زیمل جامعه شناس آلمانی در زمان هیات. زندگی هاشیه ای در محافل دانشگاهی داشت و در اواخر عمر به مقام استادی در دانشگاه استراسیورگ منصوب شد. معروفیت او بیشتر در امریکا بود. اما به سیب اینکه از نظر فکری رادیکالیسم بود نتوانست در دانشگاه برلین سمت دائمی داشته باشد. ] او با بسیاری از نظریه های دورکیم و ‎IO Bera Ure nearr]‏ 1 ‎I‏ فراتو از آنان ‎ee ney 0‏ ۱ ‎rear yer)‏ ۳۳1 ‎Rew‏ .شگری صی پرد ازد

صفحه 20:
اكثر نظريه يردازان ارويايى. از سطع کلان به شهر می نگریستند. لبم د این میان. زیمل بیشتر رمیافت روان شنافتی داشت و در تست 3 ‎oF‏ ‏: موضوع پردافت که چکونم شهرنشینی از خود بيكائكى و انوای ذمنی انسان ها ر فزایش می دهد. به طور خلاصه تثیرات مادر- شهر عبارت اند از ‎00١‏ شی وارگی انسان ها تمریکات عمبی ناش ‎re‏ به دليل اقتصاد يولى و اذ تغيير سريع ‏ا نی اج یز محرکهای بیرونی 3 أندكى شهری ‎SPAS TE ON) ‏رزش زدایی از هثر و امساس تنهایی: انوا ‎ae ae‏ و از خود بیگانکی 9

صفحه 21:
۵ هم توئیس و هم دورکیم به فرایندهای کلان در شهرهای مدرن توجه داشتند. اگرچه آنان به طور گذرا بر ویژگی های ذهنی شهرنشینان (مثل آزادی و عقلانبت)_اشاره داشتند. هیم یک روان شناسی اجتماعی زندگی شهری را بررسى نكرد و اين زيمل بود كه به اين كار مبادرت كرد. او نيز مانند هم دوره های خود از رشد دنیای مدرن نگران بود و به این سوال می پرداغت که انسان ها چگونه می توانند در شهر رومیه آزادی و خلاقيت را حفظ کنند؟ او در مقاله اش اشاره داد که شخص باید یاد کیرد که خود را با فضای شهری منطبق کند. تقليل انكيزه انسانها نسبت به مسئله قيمت و هزينه

صفحه 22:
| به طور کلی در ارزیابی شهر به نظر می رسد که زیمل بیشتر به تونیس نزدیک باشد تا به دوركيم. زيمل معتقد بود كه شهر عرصه مبارزه اى است بين دو كروه. يعنى انسان. .واقعى و انسان از خودبيكانه كه سرانجام كرود دوم ييروز مى شود نظريه هاى زيمل بر جامعه شناسان بعدى تاثير شكرفى داشت. به طورى كه مباحكش تا حد زيادى يس از ان در مكتب شيكاكو دنبال شد. برخى نيز معتقدند كه فرضيه هاى زيمل محور بررسى نظريه هاى توماس و (نانيكى در اثر ماندكارشان به نام دهقان .لهستانى در ارويا و امريكاست 9 کت 6 إن ياه

صفحه 23:
= مت ارزیابی نظریات متفکران اروپایی . 4 0 نظريات ماركسء انكلس, تونيس؛ دوركيم» زيمل؛ وب هسته اصلى جامعه شناسى شهرى كلاسيك را تشكيل من دهند كه ‎[١‏ آن. ۱ ام نظریه پردازان معتقد بودند که شهر و زندگی در آن. خاص و ویژه است و شهر انتخابهای آدمی ر( افزایش می دهدو

صفحه 24:
: نقاط ضعف و شهرهایی بوده است که در آن زندگی می کردند. در ِ 95 See ne ee Re SS CeCe ES CSIC SBE Seer we nti ار اين متفكران هد جنبشهای اجتماعی شهری» سقوط کمونیسم را می دیدند. چه تغییراتی در نظریه های خود می دادند؟ به -علاوه بين خود آنان نيز اختلاقات نظراتى وجوذ داشت ات جدیدی مانند: رشد حومه. برنامه ریزی شهری» رشد اتحادیه های کارگری» 2 Sw) 3)

صفحه 25:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
17,000 تومان