صفحه 1:
صفحه 2:
محمد على خليلى
"۲ کارشناس ارشد روانشناسی
۲ کارشناس علوم تربیتی و مشاوره دینی
"مدرس آموزش خانواده و مهارتهای زندگی
-۶۶۱۱۰۸۸-۲۳۲۳۱۴۳۰۱- ۸۴۶۴۷۷۶
۳+
۲0 رروررررر
ا سس «<
صفحه 3:
اهداف دین در مانی
۰ با توجهبه بینش توحیدی هیچ سببیبی فرمان خدا کاری از
ساخته نيست »
۰ لگر pled تیغهای جهان از جا حرکت کنندتا رگی را ببیند تا خدا
نخواهد توانلئی نخواهند داشت » و هرگز تنهلئی و باران اندک آنها
سبب شکستشان نخواهد شد
# ای کاش تمام متخصمین که تخصصشان هم از الطاف الهی است در
درمان مشکلات مردم به شفای الهی معتقد بوده و در کنار استفاده
از داروه توکل بر خدا را چاشنی اصلی و مور درمان قرار می
دادند.
* ناما امرو زه بجاى افزایش روز افزون بيماريها على رغم افزايش
تکنولوژی شاهد پیشرفت تکنو لوژی و ی بیماریها بوديم.
* اميد واريم با كسترش دين درمانى در 4 کنار سایر درمان ها این
معجزه اتفاق بیفند ee
صفحه 4:
7 شود انسان درعللم اسباب چنان غرقحی شود که خبالحی کند آثار وخواص THN خود این
موجودات است ؛و ازن مبدا بزرگی که لین آثار مختلف رابه لین موجودات بخشیده غلفل می شود»
اینجاست که خداوند برای بیدار ساختن بندگان دست به سبب سازی و سبب سوزی می زند.
موجوداتی که ظاهرا کاری از آنها ساخته نیست سرچشمه آثارعظیمی می شوند.
یک روز به کارد در دست ابراهيم مى كويد نبر!
به آتش می گوید مسوزان!و گلستان شو!
به دریا دستور نجات گروهی وغرق گروه دیگر را می دهد.
به آبى كه مايه حیات است فرمان مى دهد غرق کن فرعون و فرعونیان را!...
جه سود فرمان می دهد چند تارسست وضعیف بردرغارئور بتند وپیلمبرش را از شر دشمنان حفظ
ید.
به بشه فرمان عذاب نمرود را مى دهد.
تمام انبياء و اولياء خود در اوج سختى آرامش مى دهد.
آرامش را در اوج آسايش از قمام دشمنان انبياء و اوثياء خويش سلب مى كند.
صفحه 5:
© _برجسته ترین نقاط آغازین روان شناسی دین در کارهای ویلیام جيمز (1300!|ألالا
2 بافت می شود.
#جیمز یک روان شناس» فیلسوف و هنرمند مهم آمریکایی در اوایل قرن بیستم بود.
© اوء مانند وبر» از (همدطی) ویابه عبارت دیگر (درون نگری پدیدارشناختی)
(DHenomenological introspection) برای بررسی و شناخت پدیده
های دینی استفاده کرد (06۲۲۷۰1935). هدف او یافتن قوانین روان شناختی
حاكم بر رابطه هین و روان بود» ویبه عنوانیک عمل گرابه دنبال ّن بود که
کاربرد و ارزش عملی دین برای روان و شخصیت انسان را به اثبات برساند.
"به خصوص, جیمز در صدد بود که آیا دینحی تولند احساس روحلنی و معنویت
ایجاد کند و در دست یابی به آرمان های انسانی مفید واقع شود (۷/۵۱۴۲۰1991)
*و در نهلیتبه لین نتیجه رسید: علی رغم نامعقول و سخیف بودن نظییه ها و
اعتقادات دینی» وجود دینبه طور کلی مهم ترین علمل در زندگی انسان است
«(Henry James« 1920)
محمد على خليلى عقوت اسه تست
صفحه 6:
ويليام جيمز (1107) در كتاب كونههاى تجربة دينى خود كه شامل بيست
سخنرانى وى است به بررسى انواع تجربيات دينى برداخته است.
©وى ضمن استناد به تجربيات شخصی افراد
در حالات جنبه» خلسه و احساس حضور
نزد پروردگار به مسئله وحدت وجود که از
مباحث اساسی در فلسفه و عرفان است
توجه می کند (وبلیام جیمز(۱۳۵۶) صفحة ۱۰۹).
محمد على خليلى عقوت اسه تست
صفحه 7:
در زمينة تجربیات دینی
دامنة مطالعات ويليام جيمز در زمينة تجربیات دینی از کشور آمریکا
فراتر رفته و فرهنك شرق را نيز در بر م ىكيرد. اين بررسىها شامل
سركذشت غزالى و اشاره به اشعار شبسترى در كلشن راز نيز مى شود.
حاصل اين مطالعات منجر به ارائه يك فرضية اساسى در زمينه
روانشناسی دین میشود (ویلیام جیمز(۱۳۵۶) صفحه ۰)۱۱۰
طبق این فرضیه»محتوای ناهشیار صرفاً فامل خاطرات ناقص, تداعی
معانی عجیب و غریب و مانند آن نیست. بلکه قسمت ناهشیار شخصیت
ان میتواند منبع و سرچشمه بسیاری از شاهکارها و آثار نبوغ
اشد.
محمدعلى خليلى یط نس
صفحه 8:
۳ 1
جیمز میگوید:
«به هنگامی که مسئله تصوف عرفان» دعا و نبایش را مورد مطالعه
قرار داده بودیم ملاحظه کردیم که در زندگی مذهبی نقش عمده را
فیضنمایی که از قسمت ناهشیار ها میرسد بازی میکنند. بنابراین
من فرضیه خود را اینطور قرار میدهم: اين حقیقت بیتر که ما در
تجربیات دینیبا آن ارتباط پیدا میکنيم؛ بیرون از حدود وجود
فردیها هرچه میخولهد بلشد» درون حدود وجودهاء دنبالةً ضمیر
ناهشیار ها از اوست. وقتی کهحا به اين نحو پايةٌ فرضية خود را بر
روی امری که مورد قبول دانشمندان روانشناسی است قرار میدهیم»
با علوم امروزی تماسي خود را حفظ کردهایم؛ حال آنکه علمای علم
کلام جنین تماسی را ندارند» (ویلیام جیمز() ۱۳۵۶ صفحه ۱۹۷).
محمدعلى خليلى عقوت اسه تست
صفحه 9:
#استانلى هال به عنوان اولين رئيس انجمن روانشناسی
آمریکا(۸۳۸) نیز به عنوان یکی از پیشکسوتان
روانشناسی در آمریکا به بررسی دین علاقمند بود و
نشریهای را در dino روانشناسی دین تاسیس کرد که تا
سال ۱۹۱۵ چاپ میشد. مقالات چاپ شده در اين نشريه
عمدتا به آموزشهای اخلاقی و مذهبی کودکان و
نوجوانان مربوط میشد
© (استانلی هال ۱۸۹۱ به نقل از ریچارد.ال . گورساج() ۰)۱۹۸۸
محمدعلى خليلى مفحس ساح عمل
صفحه 10:
گام اه یکاد ۱
استانلی هال 1904 Stanley Hall) )
© به بررسی نتبجه فیزیولوژیکی تجوبه های دینی پرداخت. کو (206,1916))
به دنبال کارکرد دین برای ارتقاء بهزیستی اجتماعی بود و برای انجام آن
استفاده از روش های تجربی را توصیه کرد. او جا اثرپذیری از داروین
lite (Darwins 1927) شد کهحی توان روش تجوبی رابه منظور حل و
فصل مسائل فکری و مسائل معنوی به کار گرفت.
*هال و کو پیشرو بسیاری از دیگر روان شناسان دین بودند که دین را به
آزمایشگاه بردند. واتسن (51500/) دستور العملی راجعبه پژوهش تجربی
در زمینه تعلیم و تربیت دینی فراهم آورد.
#هیل )1933 aide jit (Hill< اشکال خاص عبادت را مطالعه کرد» در حللی که
پارکر و سنت جلنز (1957 0۱۱5۰[ .5۲ 200 2۵۲۲6۲) تأثیر کن چه را که
(دعا درملنی) (0۱6۲۵0۷ 0۲۵۷6۲) صی نامیدند بر اختلالات نوروز
(۱۲۵5[5ع۱) و سایکوسماتیک (DSyChosomatic) مورد بررسى قرار
دادند.
محمدعلى خليلى عقوت اسه تست
صفحه 11:
که سعی داشتند دین را در ارتباط با شخصیت انسانى د
هرچند ممکن است تجزیه و تحلیل روانی alge & (psychoanalysis)
یک شیوه درمان؛ محبوبیت گسترده و پایداری نداشته باشد» اما اظهارات فروید
(۱۹۰۱) درباره دین» تأثیر بسزایی نه تنها بر روان شناسی بلکه بر کل فرهنگ
غرب داشته است. در حالی که دور کهایم دین را به یک واقعیت اجتماعی تنزل
داد فروید آن را به یک واقعیت روان شناسی تنزل داده و آن را چیزی جز
حالات درونی و روانی انسان که به دنیای خارج فرافکنده شده اند» تلقی
نکرد. فروید اظهار داشت؛ به نظر می رسد شکل گیری یک دین» بر سرکوب
پاره ای از انگیزه های غریزی و چشم پوشی و انکار آنها مبتنی است(1۹۵۷).
فرويد نتيجه مى كيرد كه دين را می توان به عنوان یک نوروز وسواس گونه
همگانی phi 9 (obsessional neurosis) كرفت. روان شناسان بس از
فروید ممکن است به اندازه او در مورد دين بدبين نباشند» ولى هيج كدام به
اندازه او با نفوذ نبوده اند
محمدعلى خليلى عقوت اسه تست
صفحه 12:
زیگموند فروید
از ميان بينانكذاران مکاتب مختلف
در روانشناسى زيكموند فرويد با
بديدة دينى»
داشته و به صورتهاى مختلف كوشيده
است تا اصالت دين را
محمدعلى خليلى موی نس
صفحه 13:
؟از سوی دیگر بنیانگذار رفتاری نگری جان
واتسن (1۹۳۵) نیز با توجه به اینکه موضوع
علم روانشناسی را «رفتار» قابل مشاهده و
اندازهگیری اعلام میکند و با هرگونه
روشهای بررسی درون نگرانه مخالفت
میکند و برای بررسی اعتقادات مذهبی
مجالی باقی نمیگذارد
9 (ال.بی,براون (۱۹۸۷) صفحه “AA
ع لقنن
صفحه 14:
6 ) بینگ 1938) ۱۳۱9۰[ اظهار داشت روان شناسی اکر
no خواهد انسان را بشناسد لازم است دین را مورد
ملاحظه قرار دهد» چون دین صرفایک پدیده جامعه
شناختی و تاریخی نیست. بلکه امری است که برای تعداد
کثیری از مردم اهمیت شخصی بسیار زیادی دارد. یونگ
(۱۹۳۲) برلساس تجارب بالینی اش اظهار دلشت: در بين
تمام بیمارانهن که نیمه دوم عمر خود رامی گذراندند»
آنان کهبسیک عقیده و نگرش دینی دست نیافته بودند»
بهبود واقعی پیدا نکردند
محمد على خليلى عقوت اسه تست
صفحه 15:
6 کهبه عنوان پدر روان شناسی شخصیت شناخته شده است با
نظر استاد آلملنی خود»(اسپرانگر 1925) 0۲۵۲96۲۰ 5درباره
اهمیت دین برای روان انسان مولفق بود. از جمله مطللب بسیار
مهسی که آلپورت (۱۹۴۸)به تن اشارهعی کند؛ لین است
که میل و کرلیش دینی یک عامل مستقل و خودمختار در
شخصیت انسان بوده» و تمام اجزاء دیگر شخصبت را در یک
سیستم واحد کلی وحدت هی بخشد. او در بررسی شخصیت
انسان متوجه شد که کل زنگی انسانیک وابستگی اساسی به
ایمان دارد. او هم چنین تلاش کردتا روش هلیی برای سنجش
ارزش های دینی ابداع کند
Vernoneand LindzeysAllports(1970 (
محمدعلى خليلى عقون سه نس
صفحه 16:
آلپورت (1۹۶۶) هم چنین مفهوم جهت گیری دینی
درون (intrinsic orientation) IF و برون
Tyo, (extrinsic orientation) aibt,F کرد.
جهت گیری مذهبی برون گرایلنه» سودمدار بوده و در
خدمت علائق غير دينى فرد» مانند علائق اجتملعى و با
اقتصادى است
. جهمت كيرى منذهبى درون كرايلفهمبه تعبير آلبورت» كل
امع الو یم
عبادت بوده» عبادتی که هدف از كن قرب به بروردكار
است نه بر آورده ساختن اهداف دیگر زندگی(۰)۱۹۶۱
صفحه 17:
* ربچارد گورساج (1۹۸۸) که به بررسی تاریخچة روانشناسی دین پرداخته است معتقد است که از دهة
۰ نا ۱۹۶۰ در زمینه روانشناسی دین مطالعه مهمی انجام نشده است. البته گوردون آلپورت از سال
۰ در ee a sorte بو
i i >
Se جهتگیریمذهبی فد موردمطالهقار دهد ۳ Ab oe AV Ose دی
آلپورت در خصوص جمتگیری مذهبی فرد توانسته است توجه زیادی را طی سالیان اخیر به خود معطوف
دارد و در مطالعاتی که عامل مذهب مورد توجه روانشناسان باشد به عنوان یک نظریه کار آمد مورد
استفاده قرار گیرد. آلبورت بر حسب جهتگیری دینی افراد» آنها را با دو جهتگیری دینی درونی و بیرونی
تقسیمبندی کرد. از نظر آلپورت افراد مذهبیبا جهتگیری درونی ضمن درونی سازی ارزشهای دینی»
مذهب را به مثابه هدف در نظر میگيرند. در حالیکه افرادبا جهتگیری بیرونی» دین را صرفا وسیلهای
رای( نيل به اهداف دیگر در نظر میکییند (آلبورت و راس ۱۹۶۷ به قل از ای فولتون() 1۹۹۷). اخیرا
جهتگیری دینی ونى به دو مقولة اجتماعی و شخصی بسط افته است. طبق این
ی افراد دارای جهتگیری دینی بیرونی اجتماعی از مذهب جهت یل به اهدف اجتماعی سید
یند» در حالیکه در جهتگیری مذهبی بیرونی شخصی افراد از مذهب جهت کسب امنیت فردی
استفاده می کنند (کورساج و مک فرسون 1۹۸۹, کرک پاتریک ۹۸۹ به نقل از ای فولتون() 1۹۹۷).
محمد على خليلى عقوت اسه تست
صفحه 18:
51° آن چه ذکر شد» حاصل می گردد که روان شناسان درباره
نقش دین در روان انسان دارای دیدگاه ها و رویکردهای
مختلف و متفایتی هستند» یلی همه درمیک مطلببا هم اتفاق
نظر دارند و آن این که
#دین را نمی توان-به عنوانیک منبع حقیقت معتبر و ارزش
مند» Gag jf aS ّن دلنش مربوطبه روان انسان استخراج
شود تلقی کرد.
*بلکه روان شناسی خود را بالاتیین و کلمل تیین منبع علم
برای روان انسان دانسته وبه این لحاظ بودكه به خود اجازه
داد دین را مورد بررسی و ارزش یابی قرار دهد.
محمدعلى خليلى قوت ولتق :تسمل
صفحه 19:
سرفصل هاى دين درمانی
ake روشهای
رمات درمانی مراحل کلی درمان
آیات و روایات | دینی دانش و اطلاعات
مشاوره دینی | منطقی روش مناسب درمان
مشاوره علمی | علمی مثبت گرایی
داوری Mie | عقلی اعتماد به نفس
مشاوره حقوقى ٠ قانونى تكرش الهى
سمس صادة سيعت
صفحه 20:
صفحه 21:
عام
شامل همه موجودات شامل بندكان صالح خدا
بى منت و بدون انتظار ] ©با منت و با انتظار
د عمل صالح
صفحه 22:
عي هين
گروه ۱ |
گروه ۲
گروه ۳
0955 ۴
صفحه 23:
مر احل کلی در مان
د- دانش و اطلاعات لازم
رح روش مناسب
مح مثبت گرایی بدون پیش داوری
ا- اعتماد به نفس
ن- نكرش الهى
عست مس سس
صفحه 24:
دانش واطلاعات:۱- مشکل چیست؟
۲مشکلدار کیست؟(جنسیت»سنءنسبت تحصیلاتاعتقاداتباورهاء
نیازهای جسمی و روحی»عقلائیت»قانین مداری و...)
۳شرایط جیست؟(محیطی»اجتماعی, فرهنگی»اقتصادی»ساسیء
خانوادگی»فامیلی و ...)
محمدعلى خليلى موه نس
صفحه 25:
000000
لل 000 8
©فهم درست فيا زها .
٩توجه به روحیات فردی و شخصی..
© وقت شناسى .
© تشويق به ادامه حل مشكل...
صفحه 26:
صفحه 27:
ر- روش مناسب
*روش دینی:بررسی آیات و روایات مرتبط با موضوع
"روش صنطقی:بررسی باورهءتفکرات» اعتقادات» آرزوها و
er و از طریق مشاوره
*روش pale *بررسی نیازهای زیستی» روانی» اجتماعی و فرهنگی با
eee
“روش عقلی: بررسی نظرات عقلای مورد تأیید در راستای
cae خالق عقل از طريق عقلاى مشهور
روش قانوفی:بررسی نظریه های حقوقی مرتبط از طریق
مشاور حقوقی ۲
صفحه 28:
دین:بررسی آیات و روایات مرتبط با موضوع
همه انسانها مشکل دارند.
همه مشکلات راه حل دارد.
راه حل همه مشکلات در قرآن و روایات موجود است.
برای حل همه مشکلات باید با صبر و حوصله پیش برویم.
برای حل همه مشکلات باید از مشاور متخصص کمک بگیریم.
صفحه 29:
۰
روش صنطقی:بررسی باورهاءتفکرات» اعتقادات» آرزوها و
تجارب و تطببق آن با منطق الهي از طربق مشاوره
مصاحبه
تب 2 ww
توصیه
معمدعلى خليلى .عضت اتيت
صفحه 30:
روش صنطقی:بررسی باورهاءتفکرات» اعتقادات» آرزوها و
تجارب و تطبیق آن با منطق الهي از طریق مشاوره
بررسی تحریفهای شناختی
" بررسی تفکرات غیرمنطقی
" بررسی باورهای غیرمنطقی
" بررسی اعتقادات خرافی
بررسی آرزوهای دست نیافتنی
بررسی تجارب تلخ گذشته
معمدعلی خلیلی ...جنسامد
صفحه 31:
| < ۱۱-سرزنش گری
| 7 ۱۲-مقایسه های ناعادلانه
ا GEE
۱ 7 ۱۴-چی می شود اگر
7 ۵-نادیده گرفتن جنبه های . 2 ۱۵-استدلال هیجانی
٠ a 7 ۱۶-نادیده انگاری شواهد متناقض
< ۶-فیلترمنفی > ۱۷-قضاوت گرایی
< ۷-تعمیم افراطی ۱
7 ۸-تفکردوقطبی
با بد اندیشی ۱
صفحه 32:
۱-ذهن خوانی:
فکرهی كت ات شواهد کلفی عی دانبد که دیگرانبه چه جیزی
فکر می کنند؛
*مثل:جواب a رانداد»پس حتما ازدست من ناراحت است.
#قرآن(حجرات ۱۲) ای کسانی که ایمان آوردهاید! از بسیاری از گمانها
ببرهيزيد» چرا که بعضی از گمانها گناه است؛ و ه رگز (در کار false
تحمّس نکنید؛ و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند» آیا کسی از شما
دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به بقین) همه شما
از این امر کراهت دارید؛ تقوای الهی پيشه کنید که خداوند توبهپذیر و
مهربان است!( ۴۹:۱۲)
صفحه 33:
* ۲-پیش گویی:
يبش بينى.مى كنيد .كه حوادث آيندهميد ازكدّب درمی
آيند يا اين كه خطرات زيادى شما را تهديد مى كند.
مشل:درامتحان شکست می خورم با کاری گیرمن
نخواهد آمد.
۴*(قصص ۲۴): موسی برای (گوسفندان) آن دو(دختران
شعیب) لب کشید؛ : سیس روبه سایه آورد و عرض کرد:
«بروردكارا! هر خير و نیکی بر هن فرستی»به آن
نبا مندم!»(۲۸:۲۴)
صفحه 34:
** ۳-فاجعه سازی:
7 معتقدید که هرچه اتقاق افتادمیا اتفاق خواهد افتاه
به شدت افتضاح ناخوشایند وغیر قابل تحمل است.
منل:افتضاع می شودهاگر دردانشگاه قبول نشوم.
ere والخوع وققص من الأمْوَالِ وَالأَنْس Olly ویر السابرین
چیزی از ترس» گرسنگی» و کاهش در مالها و جانها و میوههاء آزمایش
به استقامتکنندگان!(۲:۱۵۵)
تست سای ار ین نوی این قرو نی
لین فی وله سکم و
tas “ون توا وفوا فا نلک من
*به یقین (همه شما) در اموال و جانهای خود» آزملیش میشهید! و از کسانی که پیش از شما به
آنها کتاب (آسمانی) داده شده [- بهودا» و (همچنین) از مشرکان» سخنان آزاردهنده فراوان
خواهید شنید! و لگر استقامت کنید و تقوا پيشه سازید» (شایستهتر است؛ زیرا) لین از کارهای مهم
و قابل اطمینان است.(۳:۱۸۶)
صفحه 35:
به خودتان یا دیگران صفات کلی ومنفی نسبت می دهید.
مثل:من آدم بدبختی هستم با من آدم بی ارزشی هستم.
#ما آدمیزادکان را گرامی داشتیم؛ و آنها را در خشکی و
درياء (بر مرکبهای راهوار) حمل کردیم؛ و از انواع روزیهای
پاکیزه جه آنان روزی دادیم؛ و آنها را بر بسیاری از
موجوداتی که خلق کردهايم برتری بخشيدیم.
۴( ۱۷:آسراء۷۰)
صفحه 36:
* ۵-نادیده گرفتن جنبه های مثبت؛
'“مدعى هستيد که کارهای مثبت خودتان با دیگران
پیش با افتاده وناجیز هستند.
مثل:این کار از عهده همه برمی آید با قبول شدن درکنکو رکه کارمهمی نیست.
مه اسان هلاه ره نف تغل ریز
* لما انسان هنگلمی که پروردگارش او را برای آزملیش» اکرام میکند و نعمت میبخشد (مفرور
میشود و) میگوید: «بروردگارم مرا گرامی داشته است!»(۸۹:۱۵)
Blah is Iai ale sald وآمذ لاه 7
© و لقّا هنگلمی که برای امتحان» روزیش را بر او نگ میگیرد (مأیوس میشود و) میگوید:
«پروردگارم مرا خوار کرده است!»(۸۹:۱۶)
صفحه 37:
* ۶-فیلترمنفی:
تقریبا هميشه جنبه های منفی راعی بینید وبه جنبه
های مثبت توجه نمی کنید.
مثل:هيج كس مرا دوست ندارد.
وَيَسْنَحِيبُ الّذِينَ آمَنُوا وَعَملُوا الصَّالحَات وَيَزِيدُهُمْ من فَضله" وَالْكَافِرُونَ لَهُمْ عَذَابٌ شدیذ
*و درخواست كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى
فيك انجام دادملند میپذیرد و از فضل خود بر آنها
میافزلید؛ لها برای کافران عذاب شدیدی است!
(۴۲:۲۶)
صفحه 38:
* ۷-تعمیم افراطی:
© به تئر بيقوز) عتتلمى رالكة بورد با ۱ هس من هر زوق ونير جلنشيدى [- لماينتهاق) قرار خواهم
شت برا موجودات زمینی
ديكر» كه قبل از لين آدم وجود داشتند فيزسبه فساد و خونريزى آلوده شدند. لكر هدف از آفرينش لين انسان, عبادت
است) ها سیج و حمستورا بجا مى آوييم؛ ونورا تقدديس مى كنيم.» بروره كار فرمود: من حقايقى را مى طلم كه شما
نميدانید.»
AS ao ng iS Han ST lg ۰ فال أبئونى بأشماء خ ؤقاء إن ُلثم ضادقين
* سپس علم اسماء [- علم اسرار آفرینش و نامگذاری موجودات] را همگیبه آدم آموخت. بعد آنها رلبه فرشتگان عرضه
من خبر دهید!»(۲:۳۲)
صفحه 39:
7 به وقایع پیرامون وانسانمای اطراف با دید همه یا هیچ نگاه می کنید.
"*"مثل:همه مرا ue ees
Ges tal منوا نوا لک لإخْوَانهمْ إِذَا ضَرَيُولفى الأرض أَوْ كَانُوا
کانوا عنتناا منوا ما فاحل عق ais atts ی ی سر
نْ Jat
ای کسانی که ایمان آوردهلید! همانند کافران نباشید که چون برادرانشان به
مسافرتی میریند».یا در جنگ شرکت میکنند (و از دنیا میروند ویا کشته
مى شوند)» میگویند: «لگر آنها نزدعا بوشند» نمیمرهند و کشته نمیشدند!»
(شما از لین گینه سخنان نگویید.)تا خدا لین حسرت را بر دل آنها [- کافران]
بگذارد. خداوند» زنده میکند و میمیراند؛ (و زندگی و مرگ به دست اوست؛)
و خدا به آنجه انجام میدهید» بیناست.(۳:۱۵۶)
صفحه 40:
* ٩-با ید اندیشی:
"7 به جای اینکه حوادث را بربایه چیزی که هستند ارزیابی کنیدبیشترتن ها را برلساس چیزی که
بايد باشند»تفسير می کنید.
باید کارم راخوب انجام بدهم یا باید در کنکور قبول بشوم.
ولا تون لشنء ای فاعل لک قذا
eal 7 مورد کاری نگو: «سن فردا کٌن را انجام میدهم»...
* ال آن شا له" واذفز ریک اذانسیت وفل عنسأن تهدین ری 588 (G1 Se
*"مگر اينکه خدا بخواهد! و هرگاه فراموش کردی» (جبران کن) و
بروردكازت زليه خاظر ناور و كوه «اصدوارم كه برورهكارم مرا به
راهى روشنتر ازاين هدايت کند!»(۱۸:۲۴)
صفحه 41:
" علت بروز حوادث منفی رابه خودتان نسبت هی دهید وسهم دیگران را دربروز
مشکل نادیده می كيريا بد.
5 )6 رن
(و به خاطر نافرمانی و تکبرش) از کافران:
لك
صفحه 42:
* ۱۱-سرزنش گری:
""دیگران را علت مشکلات واحساسات منفی خود مى دانيد
وازطرفی مسوولیت تغییر رفتارتان را نیز فراموش می کنید.
* منل:دیگران بلعث عصبانیت عنمی شوندیا والدینم بلعث وبانی
همه مشکلات من هستند.
صفحه 43:
* ۱۲-مقایسه های ناعادلانه:
"حوادث راطبق معبارهای ناعادلانه تفسیر می
کنید.خودتان رابجا کسانی مقایسه صی کنید که
ازشما برتیند وبه لین نتیجه عی رسید که آدم
حقیری هستید.
*"مثل:اوخیلی موفق ترازمن است يا شاگرد اول
کلاس درامتحان خیلی بهتر ازمن عمل کرد.
صفحه 44:
*” ۱۳-تاسف گرایی(کشکول ای کاش ها):
آتبه جای لین که درحال حاضریبه کاری فکر کنید که
ازدستتان برصی آید,بیشتر جه لین مسئله می
اندیشيد که ای کاش در گذشته بهترعمل می کردید.
"مثل:اگرتلاش کرده بودم.شغل بهتری پیدا می
کردم یا ای کاش این حرف را نمی زدم.
صفحه 45:
" دلثم ازخودتان سوال حی کنید که چی می شود
اكرجنين اتفلقى بيفتد وبا هيج جولبی راضی نمی
شويد.
**مثل؛حرف شما درست.اما جی می شود اكرمضطرب
شوم!یا چی می شود اگرنفسم درسینه حبس شود؟ً
صفحه 46:
* ۱۵-استدلال هیجانی:
ازاحساسات خود برای تفسیر واقعیت استفاده می
'*مثل:جون هلم شورحى يندءيس اتفاق ناكوارى رخ
می دهد.
صفحه 47:
* ۱۶-نادیده انگاری شواهد متناقض:
*شواحدیا استدلالهای ناهمخوان با تفکر خود را رد
می کنید.
quads fio کس مرا را دوست ندارد.هرگونه شواهد
متناقض را نادیده می گیرد ودرنتیجه فکرتان
همیشه تایبد می شود.
صفحه 48:
* ۱۷-قضاوت گرایی:
آثبه جای لین که خودتان» دیگران وحوادث پیرامون را ببذیرید
ودرک کنید اغلب تن ها را درقللب ارزیلبی های سياه وسفيد
(خوب عبدیا باارزش سبی ارزش) عی نگرید.دلنّم خودتان با
دیگران را طبق یکسری معیارهای دلبخواهی, ارزبلبی می
کنبد. متوجه می شوید که خودتان ودیگران بایین تراز آن حدی
هستید که بايد باشيد.
* مفل:دردوران دانشگاه خوب عمل نکردمبا اکر
تنیس بازی کنیم»ایپس تن برنسی لیمیا سارا
چقدر موفق است» ولی من اصلا موفق نیستم.
صفحه 49:
صفحه 50:
< ۱-حمله به شخصیت فرد:
ole an > لین كمبا استدلال وحرف حسابء طرف مقابل را
متقلعد کنید»سعی عی کنیدبه بحث وتبادل نظرجنبه
شخصی بدهید وشخصیت او را زیر سوال ببريد.
< مثل:اودرحدی نیست که لین حرف ها را بزند»چون
مد رکش ازمن پایین تراست »پس حرفش ارزشی ندارد.
صفحه 51:
< ۲- بت پرستی:
< برای اثبات حرف های خودتانبه مراجع قدرت متوسل
عی شوید.شما درچنین سفسطه ای عبه دنبال تایید حرف
خودتان (les چون نمی توانیسبه استدلال منطقی
صفحه 52:
۶ ۳- جزم اندیشی:
۶ براي بافتن داثیل حوادث زنسگی؛تنها انیک زامیسبه آن
حادثه نگاه عي کنید واصلابه دلثیل دیگر توجه نمی
کنبد.چنین سفسطه ای شما راجه دام نابردباری می
صفحه 53:
< ۴- سنت پرستی:
< برای اثبات حقانیت خود»دستبه دلمن سنت ها وعقاید
کهن می شهیدزیرا عی دانید اگربخواهید استدلال
منطقی بیاورید دربحث مغلوب می شوید.
< مثل:جای زن درخلنه استعبه جوان ها نمی توان اعتماد
کردتن چیزی راکه جوان در آینهعی بیند»پیردرخشت
خام می بیند.
صفحه 54:
< ۵-مخالفت اندیشی (سازمخالف زدن):
> طوریبا دیگران حرفحی زنید که برای تن ها سخت
است با اندیشه های شما مخالفت کنندصی خواهید
دیگران را مغلوب دیدگاه خود کنیدءلما دستبه دامن
حربه سا زمخالف می شوید.
> مثال:هراحمقی می داند....»همه می دانند...» کاملا
مشخص است...
صفحه 55:
<< ۶- رقابت اندیشی:
<< دلئم-به فكرمقايسه خودتان .با ديكران هستيد وارزش
خود را درمقایسه با دیگران هی سنجید.فکرشما دائم
مشغول مقایسه است.دوست دارید درتمام کارها برنده
شوید.
صفحه 56:
< ۷-خود محوری:
> همه چیز را ازدیدگاه خودتان نگاه هی کنید.اندیشه
هاءارزش ها وافکارخود را مر کزقضاوت درباره همه چیز
فرض می کنید.ازظن خودتان باردیگران می شوید.
محمدعلى خليلى
اف
صفحه 57:
< ۸-انسان انگاری:
< به اشیاء دوروبرتانويژگی های انسانی قلیل می
شوید.معتقدید که اشیاء باعث ناراحتی ودلخوری شما
شده اند.
مثل عقب افتادن قسط های ماشین بلعث شد اعصابم خرد
شودءبرق رفت ناراحت شدم کتلبم رااگم کردم»عصبانی
شدم.
صفحه 58:
-٩ < نسبی گرایی افراطی:
< همه چیز را نسبی فرض ی کنید.معتقدید هیچ گونه
حقیقتی وجود ندارد.اکرچه لین سفسطه منطقی شما را
ازجلله جرم انديشى درعى آوردءلما شما را به چاه پوچ
گرایی می کشاند.
صفحه 59:
۶ ۱۰-عیبجویی:
< وقتی اتفاق ناگواری می افتسیا کاری درست پیش
نمی رودبه دنبال مقصر(خویشتنیا دیگران)می
گردید.به جای حل مشکل به فکربه چنگ انداختن
صفحه 60:
<< ۱۱- ساده اندیشی:
< علت های پیچیده ومتعدد رلبمیکسیا دوعلمل خلاصه می
کنید وبردرستی آنها پافشاری می کنید.
< مثل:همه مشکلات مردمبه دلیل فقراست»نداشتن امنیت
همه راجه وادی اختلال رولنی صی کشلند»علت افت
تحصیلی دانش آموزان»بی مسوولیتی والدین است.
صفحه 61:
<< ۱۲- خام اندیشی: |
< تلاشحی کنید دراستدلان خود»همه مشکلات رلبا توسل
به یک دلیل ازییش پا بردارید.
محمدعلی خلیلی
اناك
صفحه 62:
< ۱۳- ترس ازتمسخر(امان از حرف مردم):
< بسیاری ازاعتقادات وحرف های خودتان را بیان نمی
کنیدمباد) انگشت نما بشیبدیبه دلیل ترس ازحرف
مردم؛دست.به برضی ازکارها نمی زئید یا حرف های
خودتان را سانسورمی کنید.
شما نبل المين
صفحه 63:
< ۱۴- حق به جانبی:
< معتقدید که چون قصد خوبی دارید»پس نتيجه مهم
ابیت
محمدعلى خليلى
اف
صفحه 64:
< ۱1۵- برزک نمایی:
< تحت تاثبراعداد بزرک قرارصی گیرد.برعقیده خود
پافشاری عی کنبد»چون خیلی هابه عقیده شما اعتقاد
صفحه 65:
< ۱۶- دوقطبی اندیشی(یا اين يا آن):
< تنهلبه ابعاد سفیسیا سیاه مسئله حی اندیشید.هیچ .
راه حل سومی به ذهنتان خطورنمی کند.
< مثل:مردم دفیا دو دسته لندئیا باسواد وفهمیده لنسیا احمق وبی
سواد.اکر نمی خواهی بی سواد واحمق بملنی باید درس
بخولنی »یا بلید رتبه اول کلاس را کسب کنمیا لین که کودن
وحرفت هستم.
صفحه 66:
|> < ۱۷- خطراندیشی: |
> معتقدید که اکراشتباه کوجکی رخ بدهدبه هیچ
عنوان جبران پذیرنیست وتمام کارخراب می
شود.هميشه در حال اندیشیدنمبه خطرات احتمالی
هستید وتمام فکروذکرتان جلوگیری از اشتباهات
و خطرات احتمالی است.
< مثلییک اشتباه کلفی استتا تمام زحمات به هدربرودءباید
در کارم کوچکترین نقصی پیدا شود.
صفحه 67:
|> ۱۸- مصادره به مطلوب (استعدلال دوری): |
> نتبجه استعدلال خود را که مطلوب فرض کرده
اید.ازییش اثبات شده ودرست درنظرکر فته
ایسبرای اثبات حرف خود به تکرار همان حرف
هاءاما با کلمات وعباراتی دیگر می پر دازید:
< مثل: برای افزلیش تولید بلید راندمان کارا بالا بردمی توان این
سفسطه منطقی را خطای همانگویی قلقی کرد.
صفحه 68:
تفكرغير منطقى
حقيقت نداره
مطلق وقطعى است
به صورت بايدوحكم بيان مى شود
فرد را آشفته مى كند
موجب ازدياد تعارض دردرون مى
شود
عدم مسولیت پذیری
باعث قطع ارتباط با محیط مى شود
منجر به نارضایتی اززندگی می شود
باعث فرار شخص از حوادث می شود
حقیقت دارد
شرطی ونسبی است
به صورت میل ورحجان بیان شود
به احساس معتدل وناخوشایندی محدود
منجرمی شود
انسان را بسوی هارمونی وسلامت می
کشاند وتعارض را درخود ومحیط به
حداقل می رساند
وظایف انسان را شکل می دهد
باعث ارتباط موثر با محیط می شود
منجر به رضایت بیشتراز زندگی می شود
کمک می کند که شخص با ay
سروکارداشته باشدو ازعهده آن بر آید
صفحه 69:
باور غير منطقى
٠ براى اينكه احساس
ارزشمندى داشته
باشم. بايد بدون
هيج اشتباهى به
موفقيت در هر
كارى كه مى كنم
دست بایم.
باور منطقی
۰ وان لیس للانسان الا ما سعی(نجم۳۹)
۰ واینکه برای انسان بهره ای
جزسعی و کوشش او نیست.
۰ من همواره سعی میکنم تا
حد ممکن به موفقیت دست
یابم. اما انجام تمامی کارها
بدون هیچ گونه شکست و
خطایی غیرواقعی است و
بهتر است که خود را جدا از
عملکرد خود به عنوان یک
انسان بيذيرم.
صفحه 70:
باور فير منطقى باور منطفی
٠ عشق و تأبيد بسيار دليذير است ولى عشق و تأبيد الهى بسيار دلبذيرقر
oe
ا هر لف طق است که در هر شرایطی به دنبال آن خواهم بود.
وتآثيرعمدة ٠ ودر شرايط مناسب به دنبال تأيبد افراد خواهم بود اما آنها از واجبات
افراد نيستند و من بدون آنها نيز مىتوانم زندكى كنم.
٠ Mere (اما كسانى كه ايمان به خدا آورده اند عشق و علاقه بيشترى به او
فیازمندم و دارند) (و الذين آمنوا اشد حبا لله )(بقره 128).
٠ 8 جراكه آنها مردمى انديشمند و دانا هستند و هركز SU ND
دیگران او را که منبع همه کمالات است رها نمی کنند» هر میل و
نسبت به من محبتی در برابر عشق خدا در نظرشان بی ارزش و ناچیز
عشق و است » اصلا آنها غیر او را شایسته عشق و محبت نمی بینند»
6 جز به خاطر اوه و در راه او کار نمی کنند» در دریای بیکران
sm عشق خدا آنچنان غوطه ورند که علی وار می گویند: فهبنی
نداشته باشند صبرت علی عذایک فکیف اصبر علی فراقک !: (كيرم كه بر
اجتناب عذاب تو صبر كنم اما با فراق و دورى تو جه كنم ).
مى كنم.
صفحه 71:
باور منطقی
اساسا عشق حقیقی هميشه متوجه نوعی از کمال است » انسان هرگز عاشق عدم و
کمبودها نمی شودء بلکه همواره دنبال هستی و کمال می گردد و به همین دلیل
آنکس که هستی و کمالش از همه برتر است از همه کس به عشق ورزیدن
سزاوارتر می باشد.
کوتاه سخن اینکه همانطور که آیه فوق می كويد: عشق و علاقه افراد با ایمان
خدا از عشق و علاقه بت پرستان به معبودهای پنداریشان ریشه دارتر و
عمیقتر و شدیدتر است.
جرا جنين نباشد آیا کسی که واقعیتی را دریافته و به آن عشق می ورزد با کسی
که گرفتار خرافه و تخیل است می تواند یکسان باشد؟ عشق مو منان از عقل و علم
و معرفت سرچشمه می گیرد اما عشق کافران از جهل و خرافه و خیال !.
و باز به همین دلیل عشق نخست به هيج وجه متزلزل نمی گردد ولی عشق
مشرکان ثبات و دوامی ندارد.
a a ea aa
یشاء).
همانگونه که بارها گفتهايم خواست و مشیت خدا بی حساب نیست و همیاره
آميخته با حکمت او است » و تا شایستگی هایی در افراد نباشد آنها را تایید و
تقویت نمی کند. آل عمران ۱۳
در بایان آیه می فرماید: در این عبرتی است برای صاحبان چشم و بينش (ان فى
ذلك لعبرة لاولى الابصار).
صفحه 72:
باور ae
غير منطقى باور منطقی
َ افراد بايد ناخوشايند است كه كاهى افراد كارهاى نادرست انجام
2 مى دهند اما انسان كامل نيست (آدمى جايز الخطا
همواده کاد .. میباشد) رنجاندن و آسیب به خود چیزی را عوض
صحیح را نمی کند.
انجام دهنده (بقره ۳۷-۳۶)پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و
زمانی که آنان را از آنجه در آن بودند» بیرون کرد. و (در این
Py هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در
ری حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و براى شما در
آسیبزا زمین» تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد
انجام oo
sins co پا (آدم ازبروردكار خود كلماتى دريافت داشت ؛ سخنانى مؤ ثر
5 و دگرگون کننده» و با آن توبه کرد و خدا نیز توبه او را
سرزنش و پذیرفت) »
قنبیه شوند.
صفحه 73:
باور غیر منطقی
وقابع باید طبق
آنجه
میخواهم
باشد و در غیر
اين صورت
زندكى
غير قابل تحمل
خواهد بود.
باور منطقی
٠ هيج قانونى وجود ندارد كه بكويد هر
چیز باید آنگونه که میخواهم اتفاق
بیفتد. ناامید کننده است اما میتوانم
این را درک کنم و برای پیشگیری از
فجایع تلاشم را میکنم.
۰ اسراء۳۷-۳۶(از آنجه به آن علم
نداری پیروی مکن ) (در روی زمین از
روی کبر و غرور» گام برمدار) (چسرا
که تسو نسمسی تسوانسی زمسیسن را
بشکافی ! و طول قامتت به کوهها
نمی رسد)!
صفحه 74:
باور غير منطقى باور منطقی
ناراحتى من به ٠ عوامل خارجى بسيارى در كنترل من نيستند. اما
واسطه اتفاقات اينهاافكار من هستند (نه عوامل خارجى) كه
3 1 باعث ات من میشوند و میتوانم پیاموزم
خارج از كنتدل - كه افكارم را كنترل كنم. بعنى بتوائم احساسائم ره
من مى باشت و ١ کنترل کنم.
جون وقابع ٠ (اكثر آنهادر قضاوتهاى خود تنه از ظن و
خارج از کنترل عمان ببروى مى كنند در حالى كه ظن و كمان به
من است در هيجوجه انسان را به حق و حقيقت ذمى رساند)
نتيجه كار (سوره یونس آیه ۳۶).
زیادی
نمیتوانم انجام
دهم.
صفحه 75:
باور منطقی
۰ نگرانی در مورد وقایعی که میتوانند ناخوشایند باشند از
رخداد آنها جلوگیری نخواهد کرد اینکار فقط من را در
حال حاضر نگران و افسرده میسازد والبته در حل مشکل
ضعیف میشوم.
۰ فجره۵ا(اما انسان هنگامی که پروردگارش او را برای
آزمايش اكرام كند و نعمت بخشدء مغرور می شود» و می
كويد: خداوند مرا گرامی داشته است)! اما هسنسگامی
که برای امتحان روزی را بر او تنگ بگیرد؛ ماءيوس مى
شود و می گوید: پسروردگسارم مرا خوار کسرده )!
صفحه 76:
باور غیر منطقی
با اجتناب از
مشکلات»
ناملایمات و
مسئولیت
در زندکی
شادتر
خواهم بود.
باور منطقی
٠ مشکلات و ناملایمات بخشی از زندگی میباشد و
بایستی با قبول مسئولیت آنها را پذیرفت و از
آنها برای تقوبت خود و ساختن پل برای
پیروزیهای بعدی استفاده کنم.
کین ۸۸ کسانی کسه تسسلیسم برنامه سازنده
الهی شوند مطمئنا باداش نیک خواهند داشت » و
در امنیت و آسودگی خاطر زندگی خواهند کرد.
* شرح ۶-۵ قطعا با سختی آسانی است (فان مع العسر
یسری )
٠ قطعا با سختى آسانى است (ان مع العسر يسرى )
صفحه 77:
باور
غير منطقی
هرکسی
بايد به
فردى
قوىقراز :
خود تکیه
کند.
باور منطقی
تکیه بر دیگری ممکن است باعث رفتارهای وابسته کردد. عیبی
ندارد که به جستجوی کمک باشیم اما در صورتی که آموخته
باشیم به خود و قضاوت خود ایمان داشته باشیم.
شوری ۱۰-۹ (آیاآنها غیر خدا را ولی خود قرار دادند)؟ (ام اتخذوا من دونه اولياء). با ینکه (ولی
تنها اوست ) (فالله حو الولى ).
وبه سوى او در مشكلات و كرفتاريها و لغزشها باز مى كردم ) (عليه توكلت و اليه انيب ).
يوسف ۶۷ و (همه متوكلان بايد بر او توكل كننده وازاو استمداد بجويند و كار خود را به او وا كذارند)
(و عليه فليتوكل المتوكلون ).
وعد * "1 (هيج معبودی جز او نیست» من بر او توکل کردم و بازكشتم به سوى او است ) (لا له الا هو
عليه توكلت و اليه متاب ).
توبه ۱۲۹ (من تنها بر جنين معبودى تكيه كرده ام » و به او دليسته ام و كارهايم را به او واگذارده ام
(عليه توكلت ).
پوس ۷۱ (چرا که من بر خدا تکیه کرده ام ) و به همين دليل از غير او نمى ترسم و نمى هراسم ! (فعلى
الله توكلت ).
هود 0 مسن توكل بر خدائى كردم كه برور دكار من و شما است (انى توكلت على الله ربى و ربكم ).
و۸۸ (تتها براو تكيه مى كنم و در همه جبز به او باز مى كردم ) (عليه توكلت و اليه انيب ).
صفحه 78:
باور
فیر منطقی
اتفاقات گذشته
باعث
مشکلات من
تند و
آنها همجنان
در
احساسات و
=
jes اند.
باور منطقی
گذشته نمیتواند در زمان حال من تأثیر بگذارد. باورهای اخبر من
عکسالعملها را ابجاد میکنند. ممکن است این باورها را در گذشته
آموخته باشم اما میتوانم در حال حاضر آنها را تحلیل و تفسیر و
نهایتا تغیبرشان دهم.
ز هبو “81 (به آنها بعواى بندكان من كه بر خودتان اسراف و ستم كسرده إيسد از رخمت
خسداونسد نسومسيد نشوید که خدا همه گناهان را می بخشد) که او بسخسشنده و مهربان است
(قل با عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحم الله ان الله بغفر الذنوب جميعا).
تحر ثم ۸ (ای کسانی که اسان آورده ایسد! به سوى خدا باز كرديد و توبه كنيدء قوبه
خالصى ) (با ابها الذين آمنوا توبوا الى الله توبة نصوحا). (امسيد است با ابن كار برور دكار شما
كناهانتان را ببخشد و ببوشاند) (عسى ربكم ان يكفر عنكم سبناتكم ).
هود۵۲ از خدا بخاطر کناهانتان طلب بخشش کنید (و يا قوم استغفروا ربكم ).سپس توبه کنید و به سوی او
باز كرديد (ثم توبوا اليه ).اكر شما جنين كنيد به آسمان فرمان مى دهد قطره هاى حباتبخش باران را بر شما بى دو
ابى فرو فرستد (يرسل السماء عليكم مدرارا).
و21 رمتل عر سرون مسي يسوي فک مین موی
AE, ل ی
1*8 (ازخداوند مسرزش بسطليد) تاز كنا ياك شويده واز شرك وبت بوستى وخيانت در معاملات بر
كتار كرديد (و استففروا ربكم ).(و بسس از بساكسى از كسنساه به سوى او باز كرديد كه او باك است و بايد باك شد
و به سوی او رفت ) (ثم توبوا اليه ).
صفحه 79:
باور منطقی
۰ همدلی عمل خوبی است ولی من نمیتوانم احساس بد
و ناراحتی دیگران را با ناراحت شدن خود تغیبر دهم؛ و
این معنی همدلی نیست.
آل عمران ۱۷۶ كسانى كه در راه كفرء شتاب ميكنندء تورا غمكين نسازند!
خداوند نمىرسانند. (بعلاوه) خدا مى خواهد (آنها را به حال خودث
آنها در آخرت قرار ندهد. و برای آنیا
< _ مانده۲۶ و در باره (سرنوشت) این جمعیّت گنهکار» غمگین مباش!»
٠ و٩۶ هرگاه به خداوند یگانه و روز جزاء بیاورند؛ و عمل صالح انجام دهند؛ نه ترسی بر
آنهاست؛ و نه غمگین خواهند شد.
اندام ۳۳ ما مى دانيم كه كفتار آنهاء تو را غمكين مى كند؛ ولى (غم مخور! و بدان که) آنها تورا
تکذیب نمیکنند؛ بلکه ظالمان» آبات خدا را انکار مى نمايند.
دونس ۶۲ آگاه باشید (دوستان و) اولیای خداء نه ترسی دارند و نه غمگین میشوند!
دود !| به نوح وحی شد که: «جز آنها که (تاکنون) ایمان آوردهاند؛ دیگر هيج كس از قوم قو
ایمان نخواهد آورد! پس؛ از کارهایی که میکردند؛ غمکین مباش!
بقین»آنها هرگززیانیبه
نتيجه؛) بهرداى براى
صفحه 80:
چرا من نباید هیچ احساس ناخوشایند و دردیرا داشته باشم؟ من اينها را دوست فدارم اما
درکشان میکنم. اگر همواره از ناملایمات اجتناب کنم زندگی من بسیار محدود خواهد بود و
البته فرصت رشد واقعی را نخواهم داشت.
و بر خدا توکل کن؛ و همین بس که خداوند حافظ و مدافع (انسان) باشد![۳۳:۳]احزاب
در هر جیز اختلاف کنید» داوریش با خداست؛ این است خداوند؛ پروردگار من» بر او تو کل
کردهام و به سوی او بازمیگردم![۳۲:۱۰]شوری
(ما به آنها همکی ( آدم و حوا) به زمین فرود آئید؛ هر گاه از جانب ما هدایتی برای
شما آید کسانی که از آن پیروی ترسی دارند و نه اندوهکین خواهند شد) (قلن
اهبطوا منها جمیعا فاما یاتینکم منی هدی فمن تبع هدای فلا خوف علیهم و لا هم
یحزنون ).بقر۳۸.
كسانى كه (بهيبمبر اسلام) إيمان آوردهاندء و كسائى كه به آئين بهود گرویدند و نصاری و
بان [- پیروان بحبی] هر گاه به خدا و روز رستاخيز ايمان آورند؛ و عمل صالح انجام
i بادا ششان نزد برورد كارشان مسلم است؛ و هيج گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست.
(هر کدام از پیروان ادیان الهی؛ كه در عصر و زمان خودء بر طبق وظایف و فرمان دين عمل
کردهاند» مأجور و رستكار ند.)بقره 27
۰ _ آری» کسی که روى خود را تسليم خدا کند و نیکوکار باشده پاداش او نزد بروردگارش ثابت
است؟ نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین میشوند. (بنابر این بهشت خدا در انحصار هیچ
گروهی نیست.) بقره۱۱۳
صفحه 81:
نم تلاند و رای نمیرسانند» ادا wns نزد پروردکارشان (محفوظ) است؛ و نه ترسی
دارند» و نه غمکین میشوند.بقره۲۶۲
۰ آنها که اموال خود راء شب و روزء پنهان و آشکاه نفاق میکند» مزدشان نزد بروردکارشان
است؛ نه ترسی بر آنهاست» و نه غمکین میشوند.بقره ۲۷۴
٠ کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند و نماز را برپا داشتند و زکات را
پرداختند» اجرشان نزد پروردگارشان است؛ و نه ترسی بر آنهاست؛ و نه غمكين
میشوند.بقره ۲۷۷
آنها که ایمان آوردهاند» و بهود و صابثان و مسیحیان؛ هرگاه به خداوند یگانه و روز جزاء
ایمان بیاورند؛ و عمل صالح انجام دهند؛ نه ترسی بر آنهاست؛ و نه غمکین خواهند شد. آنها
که ایمان آوردهاند» و يهود و صابئان و مسيحيان» هركاه به خداوند یگانه و روز جزاء ایمان
بیاورند» و عمل صالح انجام دهندء نه ترسی بر آنهاست و نه غمکین خواهند شد.مانده۶4
* ای فرزندان آدم! اگر رسولانی از خود شما به سراغتان بیایند که آیات مرا برای شما بازکو
کنند» (از آنها پیروی کنید؛) کسانی که پرهیز کار پیشه کنند و عمل صالح انجام دهند (و در
خويش و دیگران بکوشند)» نه ترسی بر آنهاست و نه غمناک می شوند.اعراف ۳۵
۶۲ آكاه باشيد (دوستان و) اولياى خداء نه ترسى دارند و نه غمكين میشوندایونس ٠
صفحه 82:
باور فیر منطقی
هر مشکلی باید
راهحل j
ایده آلی
داشته باشد و
وثتی فردی . .
نتواند آن
راهحل را
پیابد زندگی ۰
غیرقابل تحمل
خواهد بود.
باور منطقی
مشکلات معمولاً راهحلهای متفاوتی دارند بهتر است که منتظر راهحل ایده آل نباشیم و
به بهترین راهحلی که به نظرم میرسد زندگی کنم. من میتوانم باایده آل کمتری
زندگی کنم.
بکو: «چه کسی شما را از آسمان و زمین روزی میدهد؟ با چه کسی مالک (و خالق)
گوش و چشمهاست؟ و چه کسی زنده را از مرده» و مرده را از زنده ببرون می آورد؟ و
چه کسی امور (جهان) را تدبیر میکند؟» بزودی (در باسخ) مى كويند: «خدا» بکود
«پس چرا تقوا پیشه نمی کنید (و از خدا نمیترسید)؟!یونس۳۱
(امَا) آن كس كه كارهاى شايسته انجام دهد» در حالى كه مؤمن باشدء نه از ظلمى
مى ترسدء و نه از نقصان حقش.طه 1۱۲
هنگامی که به انسان زیان (و ناراحتی) رسده ما را (در هر حال:) در حالی که به پهلو
خوابیده؛ با نشسته؛ با ایستاده است» میخواند؛ اما هنگامی که ناراحتی را از او برطرف
» چنان میرود که گویی هرکز ما را برای حل مشکلی که به او رسیده بوده
نخوانده است! این گونه برای اسرافکاران؛ اعمالشان زینت داده شده است (که زشتی
این عمل را درک نمیکنند)ایونس ۱۲
ir tale (Site aN UE a LAS gt
از جانب خود به او نعمتی دهیم» میکوید: «اين نعمت را بخاطر کارداني خودم به من
داددائد»؛ ولى اين وسيله رماي (a است اما بیشترشان فمیدانند. زمر ۴۹
خداوند سخن زنى را كه درباره شوهرش به تو مراجعه كرده بود و به خداوند شکایت
مى كرد شنيد (و تقاضاى او را اجابت كرد)؛ خداوند كفتكوى شما را با هم (و اصرار آن
زن را درباره حل مشکلش) میشنید؟ و خداوند شنوا و بیناست.مجادله!
بکو: «به من خبر دهید اگر عذاب پروردگار به سراغ شما آید» با رستاخیز بربا UT og
(برای حل مشکلات خودء) غیر خدا را میخوانید اگر راست میکویید؟!»انعام۴۰
صفحه 83:
رواش علصی :بررسی نیازهای زيستىء روانی؛
اجتماعی و فرهنگی با توجه به منبع وحی از طریق
پزشک متخصص
۱- زبستی: ورائت ژنتیکی» بیماربهای جسمی» صدمه مغزی يا مواجهه
بامحر كهاى محیط
۲- روانی: تجرببات زندگی آسیب زا تداعی هاى آموخته شده»
ادراكهاى تحريف شده با روشهای غلط تفکر
۳- اجتماعی و فرهنگی: آشفتگی در روابط صمیمانه؛مشکلات در روابط
بلندمدت» ناآرامی سیاسی و اجتماعی؛تبعیض نسبت به گروه
اجتماعی فرد
صفحه 84:
روش عقلی: بررسی نظرات عقلای مورد تأیید در
راستای دستورات خالق عقل از طریق عقلای مشهور
بهترین راه حلی که به عقلتان می رسد کدام است؟
ازبين عقلاى فاميل جه كسى يا كسانى را قبول دارید؟
عقلاى فاميل جه مى كو يند؟
آبا راه حلی ارائه داده اند؟
از ميان راه حلها کدامیک را بیشتر می پسندید؟
صفحه 85:
روش قأنوفی:بررسی نظریه های حقوقی
مرتبط از طریق مشاور حقوفی
آیا قانون برای حل مشکل شما راه کاری ارائه داده است؟
آیا قنون در حل این مشکل ازشما حمایت می کند؟
راه کارهای قانونی تا چه حدی می تواند در حل مشكل شما موثر باشد؟
آیا حاضرید زیر نظر یک مشاور حقوقی راه حل های قانونی را دنبال
کنید؟
نظر شما در مورد قوانین الهی مرتبط با مشکلتان چیست؟
صفحه 86:
.. كج *
م< مثبت گرایی بدون پیش داوری
)در حال حاضر در زندکی تن چه چیزی باعث خوشحالی شما است؟
۲۶)در حال حاضر چه چیزی در زندگی شما را راضی می كند؟نسبت به آن» جه
احساسی دارید؟
۳۶)در حال حاضر در زندگی شما چه چیزی باعث شور وهیجان شماست؟ کدام جنبه
آن شما را به هيجان مى آورد ؟نسبت به آن جه احساسى داريد ؟
*؟)در حال حاضر در زندكى تان به جه جيزى افتخار مى كنيد؟نسبت به آن جه
احساسى داريد؟
۵۶)در حال حاضر در زندکی تان نسبت به چه چیزی شکر گذارید؟
<۶)در حال حاضر در زندگی خود از چه چیزی لذت می برید ؟ نسبت به آن چه
احساسی دارید 3
2 حال حاضر در زندگی تان به چه چیزی پایبندید؟نست به آن چه احساسی
دارید؟
<۸)در زندگی تان چه کسی را دوست دارید؟ جه کسی شما را دوست دارد؟ نسبت به
آن چه احساسی دارید؟ Penis ليه tt
صفحه 87:
وه + ۰
ا- اعتماد به نخس
* ۱)امروز چه چیز هایی را بخشیده اید؟ چه کمک هایی به دیگران
کرده اید؟
۰ ۲) امروز چه چیزهایی باد گر فته ابد؟ چه مهار تها و امتیازات تازه ای
كسب كرده ايد؟
۰ ۳) امروز تا چه حد کیفیت زندگی خود را بالا برده اید؟
۰ ۴) امروز تا جه حد روشنایی و عشق الهی شما را احاطه کرده است؟
۰ ۵) امروز تاجه حد خدا راآنجنان که شایسته اوست باور دارید. که
همراه شماست؟
محمدعلی خلیلی لممجس تسم
صفحه 88:
۰ |-توجه به حضور انسان و لطف خداوند در خلقت او
۰ ۲-آگاهی از ویژگیهای جسمانی»عاطفیشناختی
٠ ۳-مقایسه داشته های خود با نداشته های دیگران.
۰ ۴-تقوای گریز و پرهیز
۰ ۵-پیشرفتها و موفقیتهای کوچک
صفحه 89:
٠٠ خودشناسی: معرفت صحیح از خود.
۰ ۲ خداشناسی:معرفت صحیح از خدا.
٠ ! خودباوری: ایمان قلبی.
۰ ۴- خداباوری:اخلاص در اندیشه و عمل.
۰ ۵ - خودسازی:احساس حضور خداوند درهمه جا
و همه حال
صفحه 90:
۳۳
۰ 500 ۰
am | خودشناسی: معرفت صحیح از خود.
۰ خلقت من منحصر به فرد است.
۰ استعدادها وتوانمندیهای من خاص و منحصر به فرد است.
۰ هدف ازخلقت من خاص ومنحصر به فرد است .
٠ کشف استعداد وتوانمندبهايم و استفاده از آن در اراده من است.
۰ آنچه آینده مرا تعیین می کند تصمیمات من است نه شرایط
صفحه 91:
I
خودشناسی؛:شخصیت جیست؟ mm |
۰ شخصیت یعنی «مجموعهای از رفتار وشیوههای تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی های
بی همتا بودن » ثبات (پایداری) و قابلیت پیش بینی» مشخص میشود. از این تعریف چندین نکته
قابل استنباط است.
٠ بی همتایی و تفاوت . شخصیت یک فرد بیهمتاست و در عین بعضی مشابهتها » هیچ دو شخصیت
یکسان و همسان وجود ندارد.
۰ لمات داشتن (پایداری) . اگر چه افراد در شرایط و محیطهای گوناگون در ظاهر رفتار متضاد و
مختلفی دارند» ولی در طول زمان (مثلا چندین دهه) رفتار و واکنش و همچنین شیوه تفکر آنها
دارای یک در ثبات نسبی داثمی است.
قابلست پیش بینی با توجه کردن و مطالعه رفتار و نوع تفکر اشخاص میتوان سبک رفتاری و
تفکری افراد ربا احتمال زیاد پیش بینی کرد. قابیت پیش بینیرفتارا «ثبات در رفتاره رابطه
متقابل دارد. محمدعلى خليلى داماد
صفحه 92:
۲- خداشناسی:معرفت صحیح از خدا.
خدا عادل است.
< خداوند ذره ذره اعمال خیر و شر همه را می بیند.
> خداوند از همه موجودات داناتر و تواناتر است.
Re pO re ee ee SU | me
سختى» كمبود و بيمارى را انسانها در جهان تجر به كنند.
eT eet oy SL a ad تا
مظلوم است.
صفحه 93:
#*خود باوری به مفهوم اهمیت انتظارات
افراد در مورد توانائیشان برای مقابله با
موقعیت های مشکل زاست .
خودباوری بر شناخت ها » انگیزش و
خلق فرد تأثیر مهمی دارد .
صفحه 94:
۳- خودباوری: ایمان قلبی
نماینده خدابرروی زمین
دارای عقل واراده
فنا نابذیر و قابل تغیبر حتی پس از مرگ
خطا پذ یر
متفاوت از همه انسانها
صفحه 95:
alee s حدا فاو هه خن 0 مضه =F
۰ روشنایی الهی مرا احاطه کرده است.
ی
۰ حضورخدا مراقب من است.
۰ هرجا که هستم خداوند آنحاست.
صفحه 96:
۵- خودسازی:احساس حضور خداوند درهمه جا و همه حال
پاکی ها
پاکی روح
پاکی جسم
پاکی طعام
پاکی نعمتها
پاکی قلب
پاکی نفس
پاکی اعمال و رفتار
پاکی افکار و گفتار
پاکی دوستیها
پاکی دشمنیها
محمدعلى خليلى
Sly کننده ها
* نماز اول وقت
* روزه اعضای بدن
۰ پرداخت خمس اضافه در آمد سالانه
۰ پرداخت زکات آنچه خدا به تو بخشیده
۰ حج دل (دل خانه خداست)
۰ جهاد اکبر(مبارزه دائم العمر)
۰ امر به معروف با اعمال و رفتار
* فهی از منکربا افکار و گفتار
* تولی با دوستی دوستان خدا
* تبری از غیر دوستان خدا
هلت نسم
صفحه 97:
* زکات و تزکیه در اصل-به معنی نمو یافتن و نمو
دادن است » ملی در بسیاری از مواردبه معنی پاک
شدن و باك كردن به كار رفته است» ولمين هر دو
ممكن است بميك ريشه باز گردد» زیرا تا پلکی از موانع
و مفلسد و رفلثئل نباشد نمو و رشد امکان پنیر نخواهد
بود.(تفسیرنمونه ج ۴ اص ۴۱۶)
محمدعلی خلیلی عدوم سس
صفحه 98:
۱-زکات قدرت انصاف است
۲-زکات زیبایی پاک دامنی است
۳-زکات توانگری نیکی به همسایگان وصله ارحام است
۴-زکات تندرستی کوشیدن در طاعت خدا است
۵-ز کات شجاعت جهاد در راه خدااست
۶-زکات بدن روزه گرفتن و بیماریها است
۷- زکات دانش آموختن به اهلش است
۸-زکات پیروزی گذشت است.
٩-ز کات مقام و موقعیت وسا طت و میانجیگری دراصلاح امورمومنان است
۰-زکات سایرنعمت ها نیکی کردن است
صفحه 99:
= صداقت بحای سلطه: درافکارگفتارو رفتار
۰ صمیمیت بجای سرزنش :با خیر خواهی» رازداری وخطاپوشی
۰ صراحت بجای سرد رگمی : درهدف برنامه و عمل
٠ صلابت بجای سستی:درحق جوبی »حق گویی و حق پوبی