علوم انسانی و علوم اجتماعیاخلاق

رابطه اخلاق و سیاست بین الملل

صفحه 1:

صفحه 2:
باس ان وروالست در فرچه سلست مات مر ی جات ۷ نظران و نظریهپردازان روابط پیتالملل بوده رتاليستها امكيف ۵۲ کل 936 خلاقی را دز سیایت بینالملل ۰ تتقی مندانند, آما ایده آلیستها نسبت به تحقق آن خوشبین هستند. در اینجا رابطه اخلاق و سیاست بینالملل با توجه به نحوه توزیع قدرت در ‎aw‏ وضعیت ساختاری امپراتوری, دولت - ملت و حکومت جهانی مورد بررسی قرار میدهیم رئالیستها میگویند باید بحث ارزشهای اخلاقی را از سیاست ۲ ‎re:‏ ‏آلیستها معتقدند که میان دو محیط داخلیق وبین المللی جدایی وجود ندارد و قواعد و هنجارهای داخلی را متوان در محیط بین المللی به كار os

صفحه 3:
ملاك رفتار اخلاقی دولتها, عقلانيت است ‎fh. 1‏ ميان اخلاق مت ادن و حقوق بشر اخلاق وا رت ادا مور کدرا ‎az ۰‏ نسبتی وجود ؟ . ‏اخلاق در جهان فرا اطلاعاتی و فرا صنعتی از چه جایگاهی برخوردار است؟

صفحه 4:
رایزارر 0 ار اک ار اك وق مادى

صفحه 5:
ملاك و معیار فعل اخلاقی در مکاتب و فرهنگ کشورها یکسان تمباشد و درباره آن دیدگاههای و بیان ات og AA ee ped ee ‏جموعهاى از قواعد و‎ ee ‏الللی مباشد.‎ ‏'متجارهايى است که گردار انسان را راهنمایی و مهار منگند» و خلاق نیز مقولهای است که حدود‎ Dy Laney (Sanh ‏و‎ ‏اخلاق ازيجهقى .شبيه قانون. حقوق و آداپ‌پو رسوم‎ ‏#».أست, ولی با آنها تفاوت دارا‎ ‏برای نمونه, موضوّعاتی که عرف به انها مپردازد. در‎ ‏حد,موضوعات, مرنوطته»قانون و اخلاق ار اهمیت‎ ۹ ‏اجتماعی حیاتی برخورداز نیست؛: زیرا عرف عمدتاطة‎ 2 ‏ظواهر: سلایق و نمادهایی توجه دارد که همواره به‎ « ‏تکامُل»منجر نمسشود, همچنین ضمانت اجرای‎ 9 alias ‏فرماز خلاقی تا حد زیادی بر مکانیسمهای درونی جرحه‎ 0709 ‏ار است و از اين روء از قانون متمایز منكردد‎ ند i

صفحه 6:
تعریف اخلاق در سطح نظام بین المللی,را متوان با رهیافت تقلیل گرایانه با محور قرار دادن دولتها بیان کرد. در این رهافت. دونتهای ملی به منابه اققانهایی هت که رفتارهای متوعی .دارند که متواند اخلاقی یا غیر اخلاقی باشد اين رهيافت, اخلاق را مجموعياك از معیارها و هنجارهای ارزشی .مبداند که اقدامات و رفتارهای دولتها را هدایت مىکند محدود است در حالی که در نظا لب نهادها و سازمانهاء به صورت رسمی رهای اخلاقباند و محیط عملیاتی آ: است که از قواعد و

صفحه 7:
آنچه بحث اخلاق را در سیاست بینالملل تببین منماید, ارتباط موثر و مستقیم آن با ساختار قدرت در نظام بين الملل است] ۷ ۱ ۲ ا اهقفارت در سياست و نظام بيو الملل منواند زمین م6 فرصنهای لارم را ‎BNE! Sis ely‏ ززتعاملات ببنالمللی محدود سازد و با به تقولّت ان كيل كلا در آیي چا اعلاق زر بباست بین الملل را با توجه به ساختار قدرت در سطح نطا سس ال مورد بررسى قرار مندهيم 5 ae 0 | of ‏أقلان وق ا‎ RG. ۶ ‏تابن‎ مث اي رس رساستث ‎EM‏ ارت نید و ‎Si BBL VF coy.‏ ارف مقع قرت ب ‎BE‏ سات راى ماوت سای ری رادار ولت ‎i}‏ رحد و وولت ور تام سامادى اذ ذ مورت ومترلت ‎or‏ ‏5 1 لودو تاغل اند درون ‎ey yy bP‏ شو هزر ست از وی ورن حر ارام و راز | ل ‎Cus aS (uci‏ 4 ‎Lb cua‏ روت

صفحه 8:
رآ و عیت باعتاقس تن دیسوواتهارس‌راسالان سح ‎Sele! oa‏ ابرقدرت, قدرت بزرگ, قدرت متوسط, قدرت کوچك, و قدرت ذرهای مىگردد و نابرابری قدرت دولنها ذر سظح بین المللی همواره زمینهساز ظلم و ستم و غارت آ توا زو اف قدرتهای ضعیف شده است؟ این مسئله را متوان در سه وضعیت ساختاری امپراتوری, دولت ملی و حکومت .جهائی مورد بررسی قرار داد BME ‏ری مان ماه ماعات شم فرتمای‎ ‘Zi EL adie vl ‏وورست نان وهر‎ 200 x sos. ‏دیور ی اث ضرق از باه الما دراه سيامست ذبن امل اس‎ il wer ۳ ‏کل ذ سا کال وان مس وتا ارت دی لب‎ ‏دنمان من ملع سماد‎ PEA HN Ili. Phe Gly be etn Me Sr ft IEAM yd.

صفحه 9:
عملكر: 3 فتار و د یا را شد .«افزوده

صفحه 10:
امپراتوربهای قدیم مصر بابل, آشور, ایران, چین, زابن» يونان و روم دوام بیشتری داشتند. امپراتوری آشور تا حد زیادی از طریق لشکرکشی و جنگ به حیات خود ادامه صداد و اغلب با انی که بر آنها چیره مشد. با خشونت و ستمگری رفتار مکرد. جنگهایی که پادشاهان آشور هر سال به آن دست میزدند. هم جنبه دفاعی و هم جنبه غارتگری داشت و از طرفی, دارای انگیزه مذهبی و تا حدی اخلاقی بود. .دشمنان شاه دشمتان خدا بودند. آنها شیاطینی بودند که مبایست مجازات شوند در قرون وسطی به بعد امپراتورنهای دریایی و زمینی با ابعاد گستردهتری ظاهر شدند كه از جلا ‎١‏ آتوربهای‌پپرتقال, اسپانیا, هلند. فرانسه, بریتانیا, آلمان, ایتالیا, بلژيك و ژاپن ان امپراتورنها براعلا یت و سرزمین خود. اقدامات جنگیو مداخاه 00 هاى را اتجام دادند امبراتورى پرتقال به دثبال کشف قاره آفریقا دز سال 1456 میلادی به لاحل كينه ‎١‏ للك يافلد ‎١.‏ ير رك قارمآفريقا و واسکودوگاما در سال ,دی (سيز و اين شبه قارك رازالكتعمار كرد با کشف قاره آمریکا از سوی کرپستف ‎JL jo Goal‏ 150401492 ار ‎Lele Lig Soils eb‏ ييل

صفحه 11:

صفحه 12:
قدرتهای امپراتوري و استعماری اقدامات غیر انسانی و ضد اخلاقی خود را به طرّق مختلف توجیه نمودند و آنها را طبیعی جلوه دادند . بعنوان مثال نژادگرایی و تجارت برده ور اليد كدت رده .از ‎wg! Stee hi)‏ بای ‎en‏ 9 ب اتلافات ای و ی ما ‎BA pate Pipes Hf gal Sly sur‏ وم وت دار ‎sala ap sparta‏ ين عمد باسأن ونان ان مرس ناف سا 9 تال لد يت ذ رار طقال و از کرد کرد و مارد ‎‘ha‏ سل راشای ‎iad rdf Bail‏ وباو ركو لايق ‎mdi Pb da Helen SPY.‏ .شا مسالط

صفحه 13:
قرن نوزدهم عقاید مربوط به برتربهای نژادی به شدت رواج یافت و کنت دو گوبینو در کتاب «مقالاتی در بیان اختلافات تژادها» در سال 1853 مبلادی از آن دفاع کرد. از ددگاه وی, بشريت به نزاد ريا زر و يكو ذارنة و اين نزادها نه ننها فطرنا با لهم اختلاف]:ذارنذ) بلکه ذاتاً نابرابر هستند تر است و سیاه از هر دوی اینها پایینتر مباشد وی میگوید: نژاد سفید که از همان آغاز هوشیاری و نیروی فکری آشکارتری از خود نشان داد. بر سایرنژادها که از نظر شمار, به مراتب از او -نژاد آربا از زا

صفحه 14:
نظریه چارلز داروین در سال 1859 میلادی درباره تنازع بقا و باقی ماندن نژاد برتر, به نظریه نژادگرایی كمك زیادی کرد. نژادگرایی و تقسیم انسانها به دون مایه و برتر, خود را در قالب تجارت برده نشان داد. بردهداری و تجارت برده در تاریخ نظام امپراتوری, سرگذشت وحشتناکی از بیاست دُوّل قدرتمند را باز 9/99 ‏ان‎ Ss Ss 7 قرتمای سط شم حات ‎Whey‏ ای ار ز ملع وقالات د فررتمای ‎Ys‏ 104 44 ‎a Clery oi‏ اذ حبرا اماف عن دو ران ‎ve‏ ۳ ی ع : 4 ‎HAI D7‏ ‎Gua “bier.‏ ( اه ‎“ee Sire‏ رک و ‎Bre fed eof G1) $id vie WE igo‏ 2 يليما ‎Ub bss‏ 0 ایو بل ‎th‏ علدو فال وسال 2500 ملاوی وارو ارت باه مد

صفحه 15:
اواسط سالهای 1500 تا 1800 میلادی, ارویاییان بیش از ده میلیون برده از ‎٩‏ کر آفرها بين سنگال و آنگولا وارد امریکا تمور و ۳ .هزار تن اژ آنها به ایالات متحده و کانادا وارد شدند تتام رن أل سات رو ‎<n,‏ - لت »و افيات اده إلى سال 4648 ملادى با سماهده و ستليا .مش ‎ee a»‏ ار اشير بر زى دلت وام تاره مرو از و امد وب ‎stile.‏ ی رو دص ری کرت کرش زر ۳ ‎re‏ یه ‎١‏ ی ا شماء احاى سسا رای | ل وب ‎wot,‏ ‏ای این زار راد لمع ‎Le‏ ‏ای ار ری وت و ‎batho.‏ مرت مه ‎ihe‏ ى براك داع ال نافع وولت - لت و مقرل ساير دوت - هاسنت

صفحه 16:
مهمترین مولفه دولت ملی, حا در اين نظام, مرژهای ملي آهمیت دارد و هرا گریزی یکی از متغیرهای ‎ae‏ ‏قرائت از نفع مشترك, ابتدا در درون سرزمین ملى معنا به عنوان دو محصول عصر مدرن. نظا آن راز سایر دولتها متمایز متسارد ۱ تلقی صکند و غیریت سازی و بیگانه منباشد . yl Gob Sle ies Gm. ۳1 ‏قدت ولق‎ Liter,

صفحه 17:
گیبرنا معتقد اسث . لینرژیمها با تکیه بر نمادهاعن ژاد محور ناسیونا لستی | گوهای‌خا اس‌شهروندعو دفاع از برتتعوعضیمردماسب له گران احساساته اققتونالستی را استنطاق کرده و آنها را به نوع‌کاطلا نتصادعاز ناسیپوناثلقه مق ال مووند. لنحصارطلبی ب یگانه ستیزه 5 وسع لو اقب تما 2ب اف صل لني ساس در ساختار نظام بین الطللا دولت فحوری, بو قفلانیت به عنوان . مبثای رفتاری دولتها تأکیدشد اين امرپتاآجد زیادی مقوله اخلاق, ارزشا و آمور معنوی را در ۰ سیاست خارجی دولتها بط حاشية راند عقلانیتی که در این نظام محووپت یافت مبثنی بر محالشبه سود او .زیان مادی و معطوف به دستیابی به بیشترین میزان رفاه بود اک نار از در جی ‎i‏ ‏است

صفحه 18:
#اکفززیدون دز این بازه:منگوید: وا سوا ورلی. هميشه احکام و داوربها در يك سطحاند و موضوع اين الست که ۳۲ رایط.خاص, کدامورفتار موجب بیشترین رفاه مىگردد: 19 3307مندی نظژی رای دو مرحله است: 3 اين كه آيا جنيك ‎٠١‏ الق رفلان قاعدخ اخلاقی ‎coat aid yi,‏ درستل © ‎a 1‏ دوم. اين كا آبا و اكلا 0907 ‎٠‏ قاتا فان موجن رفاه بیشتری شوه شدای خير؟ در ابن دیکات سل | ‎lesen‏ طقل ابزارى. مولا 000 . دولتها به ویژه دولتهای تأثیرگذار بر معادلات جهاني,قزار كرفت دولت ‎a‏ عنوان ابزار و دستگاهی برای دستیابی هر چه,بیشتر به اهداف «رفاهی نگریسته شد تعبیه بهترینو کاراترین‌وسایلب راعلمحاین سلب شر هم رفتاری‌عقللنی ۰«به معناعلبزاریآن‌است دولت متواند برای نیل به اهداف خود, ابزارهای کارا و سودمندی را .برگزیند و رفتارهای خود را عقلانی کند در اين راستا اخلاق و ارز 1 ۱ 0 آن به عتوان 9 0000

صفحه 19:
کال اقتضادی: ‎frou ol‏ ال )1 با حامعه ملل به صورت قسدى دور از قدرتهای داراي حق حاکمیت سوق خواهد داد

صفحه 20:
کانت به برقراری صلح پایدار در سطح جهانی ماندیشد؛ صلحی که بر پایه اخلاق استوار است. الغای پیمانهای محرمانه, خلع سلاح عمومی, عدم مداخله در امور دولتهاء محو سیاستهای براندازی, برقراری روابط برابر, انعقاد قراردادهای عادلانه, خیرخواهی و الوا سين تسسات ٠ن‏ بين المللى و بيانكر نقش بنیادین اخاقس ۱۳ .باشد كانت اخلاق را امرى مطلق مبخواند جون هيج جيز نصتواند بناعتنايى ما را به وظايف اخلاقى توجيه كنا: بس بنقيد و قرط قطلفاً به آنها التزام داریم. ر عین حال وی به تعارض عقل و خواهشهای نفسانی واقف, و بر آن بود که کلید قوانین اخلاقی به صورت آوامر ظاهر مشوند و دولت. پیش شرط:جتمی هر گونه پالایش اخلاقی انسان است | مطلق سه فرمول را بیان مکند :کانت درباره اخلاق فرمول‌خود آیینوی | قانون‌عام:: ابد به شیوهای‌عمل‌کنم که نتولنم اراده کنم که .1 صووتقانونعام درآید. 2. ف رمول‌احترام به کرامتاشخاصن چنانعمل‌کنکه لنسانرا - خواه شخص‌خودنو خوله دیگران- همواره غایتس دنی‌نه صرفاً وسیله. 3. ف رمول‌قانونگذاریب راعجامعه اخلاقن همه ضایطههاین اشیاز قانونگذاری‌خود ما باید با ب ك ملکوتامکانیٌایاتچنان‌هماهنگی اشند که گوثیآن(ملکوبا مُلك طبیعناست

صفحه 21:
در نگرش اخلاقی کانت خودانگاری» خودمحوری و خودپسندی برآمده از نظام ملت وستفالیایی وجود ندارد . داخلی و خارجی از منان برزداشته ی واحد قرار ند و گرایانه مشود ‎١‏ انآ است که غایات ؛ البته تنها تا أن جا كه اين غايات ‏وظيفه اخلاقى براى .غير اخلاقى نباشد ‏دیگران را غایات خود

صفحه 22:
دیدگاه کانت:دریردازتدمیلوزههایابدهالیستن: درانظامبین الملل است که بر #78 اناوس جحقوقى تأكيد ميكية هنجارهايى كه دؤلتها را ها 1 رین اقتدا نب تود به نفع خیر عام بشری و تقویت نهادهای فراملی بکاهند و خیر خود زا در چاژچوب .منافع عام بشری + پر لیناشاش ۶ تلا سترده ‎EET aus 55a: Lgsluail‏ ار ‎Bos ar‏ ساختار جوا وا أصلاح ساختارعدر ة لمرههای ۵ ‎pee‏ مسايل «جهانس انش توا سامان‌سبخشد پلکه سیاساتجهانرا ‏ بز [حلاقرمکند اين ساختار در قالب حکومت جهانی و مشارکت همه جانبه دولتها در ساخت آن امکانپذیر است. به كونهاق ‎١‏ اتوزيع قدرت دراان به صورت عاللانه سور كيرد و فرد و دقلكت عادت دیگوان را نیز هماتند سعادت»خود بدانند به نظر مبرسد در ۱۱۳۱ ی که چهان دز حالت وا تگنهای تقایل اقتظادی, اجتماعی و سیاسی ۲ طارل قرآر | ل آل هر 0 حرکت به سمت تحقق بخشیدل ۳ در شطع ای و از رهق [قتانی تقویت شده است از طرفی, مسایل بشری همات ۱۱۳۲ نو 95 ایت. مواد مخدر و . غیره جهانی شده و اقدامات چمعی جهانی برای رفع آئها طروری است از سوی ‎eae Sy‏ هم تنیده شده و ی ملتها نسبت به مسایل ۳۲ 190 افزایش یافته

صفحه 23:
این امر مواند زمینههای توجه به اخلاق و تقدم یافتن آن به سیاست را تقویت نماید و بشریت را به خواست و آرزوی ديرینهاش یعنی ساخت جامعم‌چهانی بر مبنای عدالت و برابری نزديك سازد . مستوان كفت بشریت تجربه دو ساختار قدرت امبراطوری رو دولت ملف را در ببش و۳۳" ١ ‏دارد.‎ ساختارهایی که در قاموس خود همواره اخلاق : ‎atl)‏ طریق محدود ساختن, آن را تضعیف یا سرکوب نموده انا كر[ و مفهوم خاصی به آن داده و در راستای مقاصد ۴ به نظر سيد ساخنار جه کی انديشهها ‎a.‏ و توج ن ابه ارزشها و اخلاق فراهم سازد هز چند موانع و چالشهای آن را نیز نمتوان ناديده كرفت

صفحه 24:
منایع: 3 درباره بت اخلاق در نگاه رالیستی ر. ك: Gordon\' Graham. Ethics and International Pelations: Camridge: Blackwell publishers LTD. 7991\' PP. 32. لغت نامه دهخداء ج 1, ص .2.1296 :3 3. مرتضی مطهزی, فلسقه اخلاق (تهران: صدرآء 1378), ص .14 4 علیرضا شایانمهر, داثرة المعارف تطبیقی علوم اجتماعی, «کتاب دوم» (تهران: ‎soles‏ 1379), ص .46 ویلیام. کق. فرانکنا, فلتبفه اخلاق, ترجمه هادی صادقی, (قم: کناب طم)ء ص . 6. درباره دیدگاه رئالیستها و نقد آن, ر.ك: - هانس جی. مورگنتا, سياست ميان ملتهاء ترجمه حمیرا مشیرزاده, (تهران: دفتر مطالعات سباشی و بینالمللی ۳374 Paul. R. Viotti and Mark, kaupp, International Relations Theory: Realism, Pluralism, Globalism (New york, Macmillan Press 7891).7 8. ‏درباره نظریههای ماکیاول و هابس, ر.ك:‎ 8- نیکولو ماکیاولی, گفتارها, ترجمه محمدحسن لطفی (تهران: خوارزمی, 1377( و 9شهریار, ترجمه داریوس آشوری, (تهران: مرکز, 1375). 0- توماس هابز, لوباتان, ترجمه حسین بشیریه (تهران: نش نی, 1380(

صفحه 25:
ارو ش‌آشوری دلنشنامه سیاسی(تهران مروارید .11 ‎yo (1362‏ .35 1 2. دانناردو, اهبواطور عاشور, ترچمه مهدی#8قیفتخوله (تهران ققنوس 08)1381م.12 50) Ge. wl» .13 4. ن فیاطفیو محمدعلی‌علیژاده تاریخ تحولاتارویا در قرون‌جلیذ (تهیران ستمت1581), ص 83 -.85 5 همان ص 95 6. ف رانك ال فقل ۱ کا مکونه ایکا شد. تراجمه ‎Cte (lage Els. aol!‏ 7. فء,لنوتبدوف تتزاتبرستیو جهاتگوازژی ترجمه غلامحسیر٩ ‎uw His yal ea) FI‏ و107 8. عبداارحیم دار حسین تاسیسانحقوقیو سیاسی ‎vo (1368 wie le OR) iw LL ol‏ 52

صفحه 26:
فرلنسوا دو 3 ونتت: زایک5؟؟ ۲ ‎9٩‏ حسین‌شهیدزاده (تهرلن .19 سازمانلنتشارانو آموزش ۳ 1369), ص .61 0. ر.ك: آن‌مانتفیل. ‎ml‏ ۱ 9 گچه‌سجمود فلکیمقدم (تهران گوتنبرگ 1357 1. مسعود بلفانى ملا وبر آفریقا ( هران دلنشگاه , قام‌ز در. 3) ص .130 2. مونتسرانگ ظا ] مكاتبفاسيونا لزم. ترجمه امير مكو اجتهادئ(ت رار ار بای بنبتا ی 1972 ۰ ۱ ‎we: 23‏ ص 8 ‎Delis > 24‏ يني عصر مدرزو دولتهاعمدرن مانند د رتاک 9 .۷ قهان ص 83 - .84 ‎- (al Pg ‏ادلی لا‎ ii. 25 eae — ‏6 مونته بط ۲ ۲ ۱ تهمجی دیاب بأفیزات ناسبونا لبه رطق الا ۲ ۰ ۱ و و و رلیت ‎oo i eye‏ 08 رماندهسو 0 ۱ ۳۳

صفحه 27:
آر. اف لتکینسون ف لسفه اخلاق ترجمه سهرابعلونیا (تهران .27 مركرترجمة 2 15 0 1 100 8 جسی شیر شد ا مودلا ‎us‏ .53 9. ارسطو, اخلاقن یکو ماخوس ترجمه محمدحسنل طفی(تهران ظرق ك2 78 13). ض 17 1 0. راجر سالولن اخلاقدر ف لسفه کانتت رجمه عزنا له فولادوند (تهران طرح نو, 1380). ص 52. همچنین‌درباره | گوهای :جایگزیندولتملیر.ك Hedley Bull, The Anarchical society )New york\' The Macmillan Press LtD 9991( P.P. 792 - 713.31 راجر سالوان همان ‎Go‏ 51 - .61 .29 ۱ 62 uo ules 32 3. ب روس‌اونی ن ظریه اخلاقیکانت‌ترجمه علبرضا "لب ویه, 2438 2 ‏اوستان؟ تاب1381):‎ eas) :34 درباره مباحنجدید ب ین لمللیو اخلاق ر.ك 1 - 511 ۶.۴ با 00۰ ,6۲۵۲۵۳0

صفحه 28:
AKHLAGH1388@yahoo.com

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان