علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکیالهیات، دین و معنویت

رابطه دین و سلامت روانی بشر از نظر آیات و روایات

صفحه 1:
رابطه دين و سلامت روانی بشراز نظر آمات و روایات _ دبستان شهید ‎JH. SUE‏ حسا ‎ce‏ =

صفحه 2:
VAAL) YARRA «27 8 26 5۸۸۵۷/۴۸۵ ۱0 2 iE Y AZOOZEIAG 1 0۸۱۲۷۲ 0۷ dQ

صفحه 3:
رابطه دين و سلامت روانی بشراز نظر آیات و روایات ع ام " خداوند كريم در قرآن مى فرماید: « و تتزل من ‎Slaw 9 le yl fall‏ و َحْمَة .= لِلمُؤْمِنِينَ و لآ يَزِيدُ الظالمین آلا خَسَارا» (اسراء: 82). 9قران را نازل میکنیم که شفا و رحمت برای موّ منان است ع ی “اعت ‎ell‏ ار

صفحه 4:
9و درجاى ديكر مى فرمايد:,الَذِينَ آمَنُو و تم ترجمه: (رعد: 28). ( هدايت شدكان) كسانى هستند که ایمان آورده‌اند و دل‌هایشان به داد خدا آرام می‌گیرد, بدانید که تنها با باد eed whe cmd lst Wade ‏خدا‎

صفحه 5:
“ياد خدا بر کات بسیار دارد از جمله باد نعمت‌های او» عامل شکر اوست؛ باد قدرت او» سبب توكل بر اوست» ياد الطاف او مايه محبت اوستء ياد قهر و خشم اوه عامل خوف از اوست و بسیاری بر کات دیگر که دربردارد. 0 تنها باد خدا مابه آرامش دل‌هاست و امروزه دارندگان زر و زور و تزویر بسیارند» ولی از آرامش لازم خبری cul

صفحه 6:
؟ یکی از مهم ترین مسائل دین اسلام توجه به بهداشت و سلامت جسمانی و روانی است. بعضی از واجبات و محرّمات الهی برای تأمین سلامتی و پیش گیری از ابتلا به امراض روحی و روانی تشریع شده است. در مکتب اسلام هیچ انسانی حق نداره با انجام کارهای زبان آور مانند سم خوردن و با روی آوردن به کارهای ناشایست و به دور از شأّن و منزلت انسانی» به سلامت جسم و روان خود آسیب وارد کند و با خود را در معرض هلاکت و ذلت قرار دهد. همچنین نسبت به سلامت جسمی و روحی دیگر همنوعان خود نیز مسئول

صفحه 7:
7خداوند در قرآن مجيدء با تأكيد بسيار» قنها راه رستكارى و سعادت انسان را در «تزكيه» و بالايش روح و روان آدمی می داند» آنجا که می فرماید: ‎a>‏ لح من زکاا وق خاب من دسَاهاء» ترجمه: (شمس: ٩و‏ ۱۰) که هر کس آن را پاک گردانید قطعا چوستگار شدو هر که آلودهاش ساخت قطعا درباخت »)

صفحه 8:
"و در تعالیم اسلامی» اهمیت زیادی برای بهداشت و سلامتی جسم و جان آدمی برشمرده ‎Oda‏ نامام علی(طیهالسلاممی فرمید: «الشّحهُ افضل النعم.» ١و‏ من كان فى انس بل ددر ابه قرجمه: سلامتى يكى از نعمت های بزرگ الهی است و مانند هر نعمت دیگر» تا از دست نرود قدرش شناخته نشود.»

صفحه 9:
‎٩(‏ ( الا وان من البلاء الفاقه و اشد من الفاقه مرض البدن و اشدّ من مرض البدن مرض القلبءلاوان من النّعم سعة المال و افضل من سعة المال صحة البدن و افضل من صحة البدن تقوى القلب) و درود خدا بر او فرمود: آكاه باشيد كه فقر فوعى بلاست» و سخت تراز تنگدستی بیماری تن» و سخت تر از بیماری تن» بيمارى قلب استء آكاه باشيد که همانا عامل تندرستی تن» تقوا دل است. ‏© آكاه باشيد كه از نعمت ها وسعت مالی و بالاتر از وسعت مالی سلامت نو بالاتر از سلامت بدن تقوی دل است ( نیج البلاغه» حکمت شماره ۰)۳۸۸ ‎

صفحه 10:
قلمرو دین و آموزه های آن ‎٩‏ قلمرو دین و آموزه های آن تمامی حیات فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی بشر را در بر می گیرد. واژه «دین» در لغت» به معنای کیش» آبین» طریقت و شریعت است و در اصطلاح» به مجموعه اصول, قواعد ‎goles‏ احکام و دستوراتی اطلاق می شود که از سوی خدا به انسان داده شده است. به عبارت دیگر» دین شامل گزاره های توصیفی و تجویزی است. مولای موّمنان حضرت علی(علیه السلام) در باره برخی از حکمت ها و علت های تشربع آموزه ها و تعالیم دینی» می فرماید: خداوند ایمان را برای پاک سازی دل از شرک» نماز ‏دای باك بودن از کبر و خودپسندی» ز کات را عامل فزونی روزی»

صفحه 11:
"روزه را برای آزمودن اخلاص بندگان» حج را برای نزدیکی و همبستگی مسلمانان؛ جهاد را برای عزت اسلام» امر به معروف را برای اصلاح توده های ناآگاه» نهی از عنکر را برای بازداشتن بی خردان از زشتی هاء صله ارحام را برای فراوانی خویشاوندان» قصاص را برای پاس داری از خون هاء اجرای حدود را برای بزر گداشت محرمات الهی؛ ترک می گساری را برای سلامت عقل» ‎55D‏ از دزدی را برای تحقق عفت»

صفحه 12:
٩ترک‏ زنا را برای سلامت نسل آدمی تر ک لواط را برای فزونی فرزندان» کواهی دادن را برای به دست آوردن حقوق انکار شده» ترک دروغ را براى حرمت نکه داشتن راستی» سلام کردن را برای امنیت از ترس ها امامت را برای سامان یافتن امور مردم» فرمان بری از امام را برای بز رگداشت مقام رهبری واجب نمود(نهج البلاغه» ترجمه محمد دشتی» ص 9۸۳

رایگان