صفحه 1:
۲
|
صفحه 2:
| راهبردهای یادگیری
و
مطالعه شناخت و فراشناخت
learning strategies
and
cagnition and metacag
عزیزی سعید / دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
باییز ۱۳۹۱
صفحه 3:
1 1
صفحه 4:
cagnition
* فرایندهای درونی ذهنی و
راههایی که بوسیله آنها
اطلاعات را مورد توجه قرار
میدهیم, آنها را درک میکنیم و
به رمز درمی آوریم و در حافظه
ذخیره میسازیم و هر وقت نیاز
داشته باشیم آنها را از حافظه
فرا میخوانيم و مورد استفاده
قرار میدهیم ,بایلر و اسنومن. 0٩9۳
صفحه 5:
* شناخت شناخت-دانش فرد درباره بادگیری خودش (سلاوین.ع۲۰)
صفحه 6:
> metalearning
)وار
٠ اين فرايند كلى تراز فرا شناخت است
٠ تسلط همه جانبه يادكيرندكان بر آنجه در حال يادكيرى اش
هستند شامل آگاهی از هدفها . عواطف.رولبط اجتماعى . بافت
یادگیری و ...
صفحه 7:
لقدلمهلییکه به کمکآنها لطلاعلتت ازم وا بولیپیوند دلدن
میرک لطا هد (pL Ad eg
کنیم
۰ مطلب با صدای بلند با آهسته برای
. اطلاعات تازه برای ربط داد a
elaboration 2 ا اد اراق رم
به مطالبی که قصد یادگیری آنها رادارد
رچوب يا ساختار سازمانی تحمیل میکند.
صفحه 8:
BASIC,Si
عاممم
صفحه 9:
Elabor
ation
BASIC,S)
(imple
صفحه 10:
annot Note
ation taking
-دورتزاصلی خط بشید
کات اصلی تز اصلی را داخل
نشتن سوال هاءنداعیهاوانتقادها
صفحه 11:
organizat
ion
صفحه 12:
metacognitive
strategies
برنامه ریزی
نظارت وارزشیابی نظم دهی
* ارزشیابی از پیشرفت
۰ نظارت بر توجه
ارث بر توج * تعدیل سرعت مطالعه
*_طرح سوال در ضمن مطالعه Tapes
اج سوال در * اصلاح یا تغییرراهیرد
وياد كمرى الي
بررسی زمان و سرعت 7
ou
صفحه 13:
و
درباره چگونه مطالعه کردن اطلاعات زیادی دارند
از راهبردهای یادگیری و مطالعه استفاده میکنند
از مهار تهای فکر کردن استفاده می کنند
برای مهار تهای فکر کردن و یادگیری ارزش قائلند
علاقه کافی برای استفاده از این مهارتها دارند
باور دارند که میتوانند این مهارتها را بکار بندند
میتوانند فعالیتهای مورد نظر خود را در یک زمان معقول به انجام برسانند.
برای رسیدن به هدفهای خود برنامه ریزی میکنند
بر رفتار و چگونگی پیشرفت خود نظارت میکنند.
نتایج کار خود را در رابطه با هدفهای خود و بازخورد حاصل از نظر معلم ارزیابی میکنند.
رویکردشان نسبت به یادگیری و مطالعه یک رویکرد نظامدار است.
صفحه 14:
صفحه 15:
© ©
صفحه 16:
Murder
٠ * زمیته خلقی مناسب را بری مطالعهایجاد کنید از روشهای
108 . جايكزينى افكار مثبت بجاى افكار منفى. وتمركز بر
ید
صفحه 17:
روش آموزش متقابل
هدف:کسب مهارتهای شناختی و فراشناختی مربوط به خواندن و فهمیدن
راهبردها:
سوال كردن
خلاصه كردن
توضيح دادن
بيش بينى رويدادهاى آينده
روش اجرا : گروهی (معلم و ۲ تا ۴ دانش آموز)
صفحه 18:
روش مطالعه مشار کتی
* "روشی که درن دو دانش آموز به نوبت مطللب را خلاصه می کنند وآن
خلاصه را نقد میکنند*(وولفلک,۲۰۰۴)
* ارلئه خلاصه متن توسط خواننده متن واصلاح آن توسط شنونده و ارتباط
آن به مطالب قبلا آموخته شده
روش آموزش هم شاگردی
آموزش یک دانش آموز بوسیله دانش آموز دیگرسلاین,۲۰۰۶
* _افزایش درک مطلب وسرعت یادگیری
صفحه 19:
روش پرسیدن دوجانبه
معلم وشاگردان بنوبت یک جمله یا پاراگراف را میخوانند
سپس بترتیب از متن درس سوال میپرسند
* با سوال وجواب درس را بپایان می برند
بطور کلی بر اساس پژوهشهای انجام گرفته استفاده از راهبردهای
شناختی وفراشناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
ودانشجویان تاثیر مثبت دارد ص ۲۱۵-۳۱۴
صفحه 20:
=
باشید
شاد