کودک و نوجوان

راهنمای تقویت فن بیان کودکان

تعداد اسلايدهای پاورپوينت: 36 اسلايد

ppt.ir

صفحه 1:
راهنمای تقویت فن بیان کودکان

صفحه 2:
فن بیان به طور کلی یعنی قدرت و توانلیی خوب و مناسب سخن گفتن در هر زمان وشرایطی. این تعریف درمورد همه از جمله کودکان صدق میکند. اگر فرزند شما بتواند در هر زمان و شرایطی خوب سخن بگوید. یعنی دارای قدرت بیان بالا و همچنین هوش کلامی بالایی | بسیار لازم و مهم است که از دوران کودکی به فکر رشد مهارت های ضروری برای زندگی فرزندانمان باشیم. مفز همه انسانها در دوران کودکی بسیار انعطاف پذیر تر از دوران بزرگسالی است و به همین دلیل آموختن مهارت و تفییر رفتار در دوره کودکی آسانتر و سریع تر اتفاق ‎ooh) lw atl gow athe‏ ارتباطى هل فراگرفتنی هستند. مشکلاعی مقل ترس از صحبت در جمع و خجولی گری. در بدو تولد انسان وجود ندارند و بعدها به واسطه برخورد با بزرگعالان يديد ميآيند. اما كوذكان به:واسطة ب مخرب كمترء احتمالا كمتر از بز ركسالان ار اين ترسها هستند.

صفحه 3:
‎٠‏ ما انسانها چطور یاد میگیریم؟ ‏برای اینکه ما بتوانیم مهارتی را خوب و کامل یاد بگيريم. بلید یک مسیرعصبی در مغز ما تشکیل شود. مفز انسان با وجود وظایف واعمال متنوع و پیچیده اش بسیار کم انریُی مصرف میکند . و تمام تلاشش را میکند تا مصرف انریی اش زیاد نشود . برای همین مفز به دنبال رفتارها و الگوهای تکرار شونده میگردد تا آنها را تبدیل به عادت و فعالیت ناخودآگاه کند. در لین صورت انریٍی کمتری برای اجرای آنها مصرف میکند. به عنوان منال وقتی شما رانندگی را یادگرفتید. احتمالا در ابتدا بسیار خسته می شدید. تمام تمرکزتان رابه رانندگی اختصاص می دادید و مدام به شکل ارادی درباره اقداماتتان فکر میکردید. اما پس از گذشت مدتی. بدون تفکر و به شکل ‏ناخودآ هه بخش زیادی از فرایند انندگی را انجام میدهید. ‎

صفحه 4:
‎Vlado!‏ كودكلتى كه تازه.راه رفن .را آموخخته لند ذيده ايد بسیاری از آنها؛ ‎go‏ ابتذا وقتی ره ‏| می روند. نیازبه تمرکز دارند و اگر کسی اسمشان را صدا بزند. حواسشان برت مي ‎ ‏یخورند. اما بزرگسالان اصلا به فرایند راه رفتن فکر نمی کنند و راه رفتن برای فعالیت اخوآگاه و اتوماتیک تبدیل شده است. برای اينکه یک فعالیت تبدیل به فرایند تاخودآگاه شوده بلیفیک: سیر عسبی:ذره مغ شکل گیرد: بزای اینکه: بخواهيج :مسیر عسبی کاری شکل بگیرد. بلید آن را بارها و بارها تکرار کنیم. پس برای اينکه فرزندتان صحبت کردن راجه خوبی یاد بگیرد. بلید دستورالعمل ها و بازی هلیی که در این مطلب آورده شده را به طور مستمر و منظم بارها تکرار کنید ‎ ‎

صفحه 5:
برای اینکه ما رفتار خاصی را انجام دهیم. پللس های الکتریکی یا مواد شمیایی خاصی باید از شكاف بين دو سلول عصبی عبور کنند. اگر رفتاری چندین بار تکرار شود. فاصله بين دو سلول \ عصبی کمتر می شود و عبور از شکاف هنگام انجام آن کار, ساده تر خواهد بود. درنتیجه ما هنگام انجام آن رفتار انرژی کمتری مصرف میکنیم؛ کمتر احساس خستگی میکنیم و راحت تر آن را انجام میدهیم.

صفحه 6:
نکته خیلی مهم درباره انجام فعالیتهای آموزشی با کودکان این است که نباید کودکان را برای انجام دادن آنها تحت فشار قرار دهیم. بلید از راههای تشویقی مناسب برای جلب نظر کودک به انجام فعالیتها اقدام کنیم. و یادمان باشد که تشویق با رشوه دادن به کودک فرق می کند. اجازه نداریم برای تشویق بگوییم: اگر فلان کار را انجام دهی برایت فلان اسباب باز بخرم. یادمان باشد ابط خانوادگی. جای معا داد و ستد نیست! بازی را میخرم. یادمان باشد که ‎Luly,‏ خانوا ای معامله و داد و

صفحه 7:
کودکلنی که قدرت بیان خوبی داشته باشند. ارتباط بهتری با هم سالان خود برقرارمیکنند. میتوانند در نقش رهبر گروه دوستی قرار بگیرند. ارتباطشان با والدینشانبهتر است و درنتیجه اعتماد به نفس و عزت نقس بیشتری خواهند داشت. تحقيقاتیکه در اولیل قرن بیستم انجام ن میدهد احتمال موفقیت کودکلنی که هوش کلامی بالاتری دارند. در بزرگسالی داشتن بیان قدرتمند در بروز و عملیاتی کردن ایدههای خلاقانه هم تاثیر دارد. اگرکسی یک ایده عالی داشته باشد اما نتواند دیگران را درمورد ایدهاش قانع کند.احتمالا نمیتواند آن ايده رااغمليائي كثله

صفحه 8:
بسیاری از والدین فرزندانشان را در کلاسهای مهارتی مختلف مانند زبان, موسیقی و ... ثبت نام می کنند درحللی که ممکن است ن مهارت در دوران کودکی خیلی به کار فرزندشان نيايد. اما پدران و مادران می دانند که یک سرمایه گذاری عللی روی فرزندشان انجام داده اند و کودکشان در بزرگسالی, با داشتن لین مهارتها چند قدم از دیگران جلوتر خواهد بود. من کاملا مطمتنم که تقویت بیان کودک. یکی از مهمترین سرمایه گذاری هایی است که هر خانوادهای میتواند برای آینده فرزندش انجام دهد.

صفحه 9:
ویژگیهای شخصیتی شما نمی توانید هیچ دو نفری را پیدا کنید که دقیقا شبیه هم باشند. منظورم صرفا تفاوت های ظاهری نیست+ همه ما انسانها علاقه مندی هاء ها و ویژگی های شخصیتی متفاوتی داریم. مطلیق شخصیت شناسی ۷08۲1 که یکی از مشهورترین و معتبرترین تقسیم بندی های شخصیتی است, همه ما یا درونگرا هستیم یا برونگرا. البته درونگرا و برونگرا بودن: یک طیف است که در دو سر ن درونگرایی و برونگرلیی مطلق قرار دارد و همه ماء جلیی میان این دو سر طیف هستیم. یعنی یک فرد برونگرا ممکن است ویژگی هایی از درونگرایی را هم داشته باشد و نسبت به یک برونگرای دیگر,کمتر برونگرا باشد. و یا برعکس,

صفحه 10:
درونگرایی خیلی از افراد ممکن است تصور درستی از مفهوم درونگرایی نداشته باشند و آن را بامفاهیمی مثل خجول بودن: كوشه كير بودنء منزوى بودن و.. لشتباه بگیرند. اما كارل يونك. روانشناس مطرح سوئيسى درونكرابى را اینگونه تعرف میکند: درونگرایی به این معنا است که توجه. علایق و دغدغه های فرد. به احساسات. افکار و دنیای درونی او معطوف است. با به عبارت دیگر: ‎#١‏ درونگرا کسی است که از خلوت کردن با خودش انرژی میگیرد و در تعامل با دیگران,انرژی خود را از دست ‏میدهد ‎

صفحه 11:
برونگرایی به طور کلی فرد برونگرا کسی است که به حضور در جمع تمایل دارد و از آن انرژی کسب میکند. يا به تعريف يونك : برونكرايى به اين معنا است كه توجه. علايق ودغدغه هاى فرد به دنياى بيرونى معطوف ميشود.

صفحه 12:
کدام تیپ شخصیتی بهتر است؟ تصور برخی اين است که درونگرایی بهتر از برون گرایی است و برخی هم فکر میکنند برونگرایی بر درون گرایی برتری دارد. اما واقعیت لین است که هیچ نوع رتبه بندی وارزش گذاری میان تیپ های شخصیتی وجود ندارد. تفاوت میان تیپ های شخصیتی صرفا بیانگر تفاوتهای فردی ما هستند و وجود تفاوت فردی هم کاملا طبیعی ویدون آیراد اد

صفحه 13:
! مراقب توجه بیش از حد باشیم اطلاع از تیپ های شخصیتی میتولند به ما کمک کند تا خودمان و دیگران را بهتربشناسیم. ما تمرکز بیش لز حد بر مبحث شخصیت شناسی می تولند عواقب ناخوشایندی برایمان داشته باشد. خیلی وقتها افراد. کمبود مهارت ونقصهایشان را گر شخصیتی شان می اندازند! بارها شنیدهام عده ای میگویند: تیپ شخصیتی من جوریه که اصلا نمیتونم تو جمع صحبت کنم! یا: من متاسفانه شخصیتم طوریه که اصلا خلاق نیستم! درحالی که صحبت کردن درجمع و خلاقیت مهارتهایی ضروری در زندگی ما هستند که مثل هر مهارت دیگری, میتوان آنها را آموخت و به کار بست.

صفحه 14:
باید بین تملیل به انجام کار و توان انجام کار تفاوت قلئل شویم. یک فرد درونگرا ممکن است تملیل و علاقه کمتری به صحبت در جمع یا انجام سخنرانی داشته باشد اما لازم است مهارت انجام لن را کسب کند و در مواقع لزوم از آن استفاده کند. پس حواسمان باشد که ا های شخصیتی برای توجیه کمبود مهارتها استفاده نکنیم.

صفحه 15:
چطور قدرت بیان کودک را تقوبت کنیم؟ برای پرورش فن بیان در کودکان, نبلید سراغ آموزش مستقیم برویم! بهتر است بازیها و فعالیتهایی انجام دهیم كه همزمان با آنهاء بیان کودک تقویت شود. من در لین قسمت از کتاب؛ ابتدا نکلتی درباره نحوه رفتار با کودک را بیان میکنم که باعث تقويت فن بیان او می شود و سپس بازیهلیی رابه شما معرفی میکنم که انجام مستمر آنها باعث رشد قدرت بیان و هوش کلامی فرزندتان ميشود.

صفحه 16:
!اول از خودتان شروع كنيد توصیه میکنم حتما کتاب تلور انتخاب نوشته دکتر یلیام گلسر را بخوانید. گلسردر این کتاب مفهومی به نام دنیای مطلوب را به تصویر می کشد. دنیای مطلوب, دنیایی در ذهن ما است که تمام علاقه مندی های ما در آن قرار دارند. تمام اشیاء, افراد. مکان ها یا هرچیز دیگری که با بودنشان احساس خوبی داشته باشیم در دنیای مطلوب ما قراردارند. اولين كسانى كه وارد دنياى مطلوب هر فرد ميشوند. يدر و مأدر او هستند و به طور معمول تا يايان عمر در دنیای مطلوب او مى مائند. و به احتمال زياد مادر و بدرءبزركترين و مهمترين عضو در دنياى مطلوب هر فرد محسوب ميشوند.

صفحه 17:
وقتی ما کسی را دوست دلریم و از بودن کنارش لذت میبریم. ناخودآگاه شبیه او خواهیم شد. پدران. مادران و | معلمان به لحتمال زید در دنیای مطلوب کودکان هستندو به همین دلیل تبدیل به الگوی کودکان میشوندبه عنوان لگوهای کودک, اولین کاری که بليد براى تقويت بيان او انجام دهيم. تقویت بیان خودمان است. به طور معمول. کودکان صحبت کردن. انتخاب کلمات نوع جمله بندی, لحن صحبت و .. را از والدین و در درجه بعدی از معلمان خود می آموزند وتقلید میکنند. درنتیجه خود ما باید یک الگوی مناسب برای کودک باشیم.

صفحه 18:
بايد به كودكان كوش كنيم وسط بازی های کودکلنه اش. یک اتفاق جللب برایش رخ می دهد. با شور و اشتياق به سمت پدرش میاید. میگوید:بب؛ بل میخوام یه چیز خیلی جللب برات تعریف کنم|پدر که مشفول خواندن صفحه حوادث روزنامه است. ميكويد: الان نه يسرم! نا اميد نميشود. سراغ مادرش می رود. میگوید: مامان؛ كوش كن ببين جى شده! و داستان را براى مادرش تعريف ميكند. مادر هم كه مشغول كشتن در شبكه هاى اجتماعى است اصلا سرش را از گوشی بیرون نیاورده و نفهمیده پسرش چه می گوید؛اما برای دلخوشی پسرش با بیحوصلگی میگوید: آره. چقدر الب بدا

صفحه 19:
قطعا همه ما افرادی مانند پدر و مادری که در اسلاید های قبلی گفته شده اند را دیده ایم.البته گوش دادن به ۱ کودکان کار آسانی فیست. همه ما نیاز داریم ساعتهایی از روز رابه خودمان اختصاص ذهیم و استراحث علاقه داریم در شبکه های اجتماعی مختلف وقت گذرلنی کنیم. سریال مورد علاقهمان را تماشا کنیم ی... و کودکان دقیقا همزمان با سریال مورد علاقه میخواهند با ما صحبت کنند. وقتی از زاویه دید بیک بزرگسال به حرفهای آنها نگاه ميکنیم. معمولا حرف مهمی هم ندارند!

صفحه 20:
‎Se‏ کردن شبکه های اجتماعی» تلویزیون دیدن و.. ممکن است برای ما جذا ‎ ‏بالایی داشته باشد. درعین حال به نظر نمی وسد گوش نکردن به چند جمله ی کودک. مشکل خاصی را رقم بزن. اما یدمان باشد سوای ثرات تربیتی نامناسب. گوش نکردن به کودکان باعث میشود آنها اعتماد به نفس و رغبت کمتری برای صحبت کردن داشته باشند و در نتيجه کمتر در جمع افدام به صحبت کنندبلید توجه کنیم که كوش كردن موثرء با شنیدن فرق میکند. هنگام گوش دادن به حرفهای کودکان, نه فقط دو كوش ماء كه تقريبا تمام بدن ما بايد ‎ath ‏درگیر‎

صفحه 21:
وقتی کودک درحال صحبت کردن با ما است. از همان ابتدا بلید تمام توجه خود رابه کودک جلب کنیم. اگر | تلویزیون روشن است. صدایش را ببندیم يا ترجیجا آن را خاموش کنیم. اگر کتاب. روزنامه یا تلفن همراه در دست ما قرلر دارده ن را کنار بگذاريم و باکودک تماس چشمی برقرار کنیم. یعنی به طور مستقیم به چشمان او نگاه کنیم. هنگام صحبتهای او به نشانه تایید سر تکان دهیم و کاملا نشان دهیم که با شور واشتیاق به حرفهای او گوش میدهیم و نه با بی حوصلگی!

صفحه 22:
وقتی صحبت آغاز ميشود. ما نباید تبها شنونده باشیم. شروع صحبت لز سوی کودک,بهترین فرصت برای \ داشتن یک گفتگوی مفصل با او می باشد. بنابرلین در میان صحبت های فرزندتان از او سوالهایی بپرسید که پاسخهای باز و طولانی داشته باشد. مهم نیست که جواب سوال ‎al gl pee MEL Se‏ که کودک را تشویق به صحبت كردن كند و به عبارت دیگره کودک علاقه مند باشد به ن سوال به شکل مفصل پاسخ دهد. در هنكام صحبت. صبر و حوصله به خرج دهید. اگر وسط توضیحات کودک»منظور او را متوجه شدید. وسط حرف او نپرید و اجازه دهید صحبت خود را تا انتها تمام کند.

صفحه 23:
یک جزء بسیار مهم فن بیان» زبان بدن است. به شکلی که برخی از مدرسین حیطه فن بیان. زبان بدن را مهمترین قسمت صحبت میدانند و سهم آن را برای انتقال پیام یک محتوا؛ پنجاه و پنج درصد ميدانند. البته اکثر اساتید فن بیان و سخنرانی چنین سهم پر رنگی برای زبان بدن قلثل نیستند اما هیچکس نیست که اهمیت آنرا به طورکامل ثفی کند. پانتومیم.به هر شکلی که بازی شود؛ باعث قوب بدن کودکان ویزرگسالان میگردد.

صفحه 24:
تمرین خودکار تمرین خودکار یکی از مهمترین تمرینات فن بیان در کودکی و بزرگسالی است. تمرین به این شکل است که يك خودكار را بين دندانهای جلویی مان قرار میدهیم و شروع به صحبت میکنیم. لین تمرین باید پنج دقيقه به طور مستمر ادامه پیدا کند. احتمالاروزهای اول انجام تمرین, بعد از پنج دقيقه عضلات فک و دهان کمی درد خواهدگرفت. این تمرین باعث تقویت عضلات دهان میگردد و باعث میشود بتوانیم کلمات رابهتر و قوی تر بیان کنیم. برای ایجاد جذابیت در تمرین: بهتر است شما هم همراه فرزندتان این کار رالنجام دهید. البته دقت کنید 004 هنگام اين تمرین, کودک در حال فعالیت فیزیکی نظیر دویدن نباشد و ترجیحا نشسته باشد تا اتفاق خطرناكى برای او نیفند.

صفحه 25:
داستانسازی با تعدادی تصویر نامر تبط تعدادی کارت که روی هرکدام یک تصویر موجود باشد, به کودک بدهید. پیشنهاد می شود تعداد کارتهلیی که به او می دهید ابتدا سه و سپس پنج عدد باشد. اگر به کارت دسترسی ندارید. میتوانید خودتان به طور اتفاقی برای او جند شيئ معين كنيد ا بازى راجا اشياء تعيين شده از طرف شما انجام دهد. پس از تعیین اشیاء يا دادن کارتهاء ازکودک بخواهید با آنها یک داستان بسازد. داستانهای کوتاه دو یا سه خطی را نپذیرید و داستان طولانی تر از او بخواهید. مخصوصا اگر نوشتن بلد است. درخواست کنیدحداقل میک صفحه کامل داستان بنویسد و سپس آنرا برای شما تعریف کند.البته برای نوشتن داستان طولانی او را تحت فشار قرار ندهيد. اين فعاليت باعث تقويت هوش کلامی کودکان می گردد.

صفحه 26:
...سه بار يشت سر هم بكو از لو بخواهید سه بار پشت سر هم جملاتی را تکرار کند که بیان کردن آنها سخت است. مثلا: افسر ارشد ارتش اتریش, قوری گل قرمزی, یه یوبوی یه یورویی. شیش سیخ جیگر سیخی شیش هزار و.. برای جذابتر شدن بازی. خودتان هم فعالیت را انجام دهید. با انجام این فعالیت. در طول زمان تعداد تیق زدنها در صحبت کم

صفحه 27:
شعرخوانی شعر خواندن یکی از راههای خیلی خوب برای تفویت بیان و هوش کلامی است. درسنین کمتره سرودها و های کودکانه می تولند گزینه مناسبی باشد.باید کودک راتشویق کنیم تا به همراه سرود یا له مورد نظر همخوانی کند. در سنین بالاتر هم اورا با اشعار شاعران مختلف ادبیات فارسی مثل حافظ و مولان انس دهیم. به او کمک کنیم تا اشعار را حفظ کند و آنها را با صدای بلند بخواند.

صفحه 28:
فوت كردن شمع این بازی رل ميتوان به شكل خانوادكى و كروهى انجام داد. حجم ريه زياد و تنفس صحيح باعث افزايش توان صحبت كردن ميكردد. براى افزليش توائليى تنفسى. ميتوان شمعى روشن را روی یک میز گذاشت و از فاصله دور ن را فوت کرد تا خاموش شود. هر کسی که از دورترین فاصله شمع را خاموش كند, برنده مسابقه است. بلید حواسمان باشد که فاصله کودک تا شمع یک فاصله منطقی باشد. یعنی به شکلی باشد که از هر دو یا سه مرتبه. کودک بتولند شمع را خاموش کند تا از اين فعالیت دلزده نشود. اگر این کار مداوم انجام شود. میتوان بعد از مدتی فاصله شمع را بیشت رکرد.

صفحه 29:
های مختلف از فعلیتهای کودکتان فیلم و فايل صوتى ضبط كنيد و دوباره به خودش مااز صداى ضبط شده خود. بدمان مى ايد. اما هرجه بیشتر به آن گوش دهیم. لين حس از بين ميرود. در بجكى راحت تر ميتوان .اين احساس راز بين برد.

صفحه 30:
گزارشگری فوتبال اگر فرزندتان علاقه مند به فوتبال باشد. احتمالا گاهی پیش می لید كه بخواهد به جلی گزلرشگر فوتبال را گزارش کند. احتمالا گزارشش دلنشین نخواهد بود اما تشویقش کنید ادامه دهد. مثلا اگر صدای تلویزیون را نیسته و گزارش میدهد. به او بگویید‌صدای تلویزیون را کم کن تا صدای خودت غالب باشدا با لین جمله او مطمتن میشودکه گزارشش مزاحمتی ایجاد نمیکند و با خیال راحت ادامه میدهد.

صفحه 31:
فضای متفاوت اگر فرزندتان هميشه در ميان صحبته اى روزمره و عادى بماند. طبیعتا الگویی برای صحبت های متفاوت. دایره لفات بالا و.. نخواهد داشت. او را زیاد در فضاهای کلامی متفاوت و غنی قرار دهید. برنامههایی مثل نقللی,تئاترهای خاص و مناسب سن کودک,شعر خولنی و داستان خولنی و.. پیدا كنيد و به همراه فرزندتان در آنها شرکت کنید.

صفحه 32:
ثبت خاطرات روزانه او را تشویق کنید که هرروز اتفاقلتی که برلیش رخ میدهد را در یک دفتر بنویسد. هرچه لین دفتر کاملتر با بهتر است. یعنی فقط توصیف اتفاقات نباشد و کودک احساسانش را درمورد هر اتفاق بنویسد. نوشتن باعث تقویت هوش کلامی میگردد و برتقویت بیان موثر

صفحه 33:
داستان سازی با اشیا از فرزندتان بخواهید خودش را جای یک شیی یا جزئی از یک شیی, مثلا یک پایه مبل قرار دهد و از زبان آن شیی» داستان تعریف کند.

صفحه 34:
داستان گروهی به شکل دایره ای بنشینید. یک نفر شروع به تعریف کردن یک داستان کند. بعد از دویا سه جمله. نوبت نفر دوم می رسد. نفر دوم باید ادامه داستان را بسازد و تعریف کند. وهر کسی وقتی نوبتش شد. در چند جمله داستان را ادامه میدهد تا جایی که داستان تمام شود. بهتر است افراد جمله آخرشان را تمام نکنند و وسط جمله. داستان را تحویل نفر بعدی دهند. همچنین بهتر است هر فرد تلاش کند تا در چند جمله خودش, موضوع داستان را کاملا نسبت به قبل عوض کند.

صفحه 35:
کتابخوانی تحت هر شرایطی هر روز برای فرزندتان کتاب بخوانید. اگر خودش توانلیی خواندن راکسب کرده؛ از او بخواهید هر روزه ترجیحا با صدلی بلند مطالعه کند. در انتهای هرکتاب فرصت خوبی دارید تا از محتوای کتاب سوالاتی با پاسخهای باز از کودک بپرسید.

صفحه 36:
داستانخوانی میتولند با کتابخولنی تلفیق شود. اگر فرزندتان دارد یک داستان برایتان تعریف میکند یا یک کتاب میخواند. از یی خاص داشته باشد و ديالوك هر شخصيت رايا صداى

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان