علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

راه اندازی مرکز داده در ایران

rahandaziye_markaze_dadeh_dar_iran

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “راه اندازی مرکز داده در ایران”

راه اندازی مرکز داده در ایران

اسلاید 1: فصل پنجمراه اندازي مركز داده در ايران

اسلاید 2: از آنجايي كه مركز داده ها به عنوان معياري براي پيشرفت فناوري اطلاعات در يك كشور به حساب مي آيند و اهميت آنها در سطح ملي است ،امري است كه بايد با تامل و برنامه ريزي مورد توجه قرار بگيرد .چرا كه مباحثي مانند تجارت الكترونيكي ،دولت الكترونيكي و در حالت كلي دنياي الكترونيكي بدون داشتن مراكز داده هاي محلي بي معني و طرح هايي موقتي هستند .بنابر اين با از ميان بردن موانع ،توجه بيشتر به اين امر و در نظر گرفتن مباحث فني و امنيتي مي توان از منافع اطلاعات و منابع ملي محافظت كرد. لذا ما نيز در اين بخش بر آن شديم كه تا حد بضاعت خود درباره راه اندازي مراكز داده در ايران تحقيقي هر چند اندك را انجام دهيم.

اسلاید 3: 5-2- ضرورت راه‌اندازی Data Center در ايران شركت‌های ايرانی از روش‌های متفاوتی برای راه‌اندازی سايت‌های خود استفاده می‌كنند. برخی از امكانات ISP های داخلی استفاده می‌كنند. اين روش عليرغم اين كه امكان پشتيبانی مناسبی را برای مدير سايت فراهم می‌كند، اما از سوی ديگر به دليل پايين بودن پهنای باند ISP های ايرانی و همچنين نامتقارن بودن اتصالات (پايين‌تر بودن پهنای باند ارسال نسبت به دريافت) و همچنين بالا بودن ترافيك در برخی ساعات خاص، عملاً باعث كندشدن سايت می‌شود.روش ديگر، استفاده از امكانات شركت‌های خارجی است كه به روش‌های مختلفی انجام می‌پذيرد، اين روش‌ها علاوه بر بالا بردن هزينه‌ها، مشكلات خاصی را برای سايت‌های ايرانی به وجود آورده است كه از مهمترين آنها می توان به مسائل امنيتی اشاره كرد كه برای مدتی بزرگترين دغدغه مديران سايتهای ايرانی بود.

اسلاید 4: 5-3- مزايای راه‌اندازی Data Center در ايران

اسلاید 5: 1-پايين آمدن ترافيك Gatewayهای شركت مخابرات:    در حال حاضر بيش از 30 سرور در كشورهای غربی (اكثرا كانادا ، امريكا و انگليس) در اجاره شركت‌های ايرانی قرار دارد. ترافيك ماهانه هر سرور به طور متوسط GB400 می‌باشد كه در مجموع بيش از GB12000 ترافيك به gateway های شبكه Data كشور وارد می‌كند. با توجه به اين كه اكثر بازديدكنندگان اين سايت‌ها ايرانی هستند، در حقيقت كاربر ايرانی، برای بازديد سايت ايرانی، علاوه بر اين كه باعث بالا رفتن ترافيك در gateway های شركت مخابرات می‌شود، خود نيز متوسط زمان بيشتری را بايد منتظر بماند. اين مسئله در شكل 5-1 نشان داده شده است. در يك نمونه‌گيری آماری، تعداد hop ها برای ارتباط با يكی از سرورهای ايرانی واقع در Data Center خارج از كشور، عددی در حدود 26 بوده است.

اسلاید 6: شكل5-1 وضعيت فعلی سرورهای وب ايرانی

اسلاید 7: نكته جالب توجه اين است كه طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، كليه ISPها بايد سرويس خود را از شركت مخابرات و يا شركت‌های مورد تاييد مخابرات (ICPها ) دريافت كنند كه اين شركت‌ها نيز اكثراً به نوعی به شبكه ديتا متصلند. در نتيجه عملاً تمامی ISP ها به نوعی به شبكه ديتای كشور متصل هستند. حال اگر مركز داده‌ای در ايران تاسيس شود، همان طور كه در شكل -2 نشان داده شده است، علاوه بر اينكه عملا هيچ ترافيكی به Gateway های ديتا وارد نمی‌شود، متوسط زمان انتظار برای مشاهده صفحات نيز بسيار كمتر خواهد بود. نكته ديگر اين كه هنگام به وجود آمدن مشكلات پيش‌بينی نشده در gateway های اصلی مخابرات (مانند قطع شدن لينك Flag در خرداد ماه امسال) حداقل اين امكان برای كاربران ايرانی وجود دارد كه سايت‌های فارسی و ايرانی را به راحتی مشاهده كنند چرا كه در اين صورت عملاً نيازی به اتصال به شبكه اصلی اينترنت وجود ندارد.

اسلاید 8: شكل5-2 وضعيت سرورهای ايرانی در صورت راه‌اندازی مركز داده‌ای در ايران

اسلاید 9:    با توجه به ساختار شبكه انتقال داده شركت مخابرات و ديتا، می‌توان حداكثر تخمين 10 HOP برای رسيدن كاربران ايرانی به سايت‌های ايرانی در نظر گرفت. هر چند در تست‌هايی بر روی سرورهای وب برخی ISPها كه از خدمات شركت مخابرات استفاده می‌كردند، به عدد 8 Hop در هر اتصال به دست آمد كه در مقايسه با سرورهای ايرانی واقع در خارج از كشور عدد قابل قبولی است. 2- استفاده بهينه از امكانات موجود: شركت مخابرات ايران سرمايه‌گذاری عظيمی در بخش ديتا و اينترنت انجام داده است. خطوط فيبر نوری كه در سراسر تهران و ايران نصب شده است، پهنای باند بالايی را در اختيار گذاشته است. در تهران، يك حلقه با پهنای باند بيش از Mb 22 6 بين 8 مركز اصلی مخابراتی وجود دارد كه عملاً با چنين پهنای باندی می‌توان يك مركز داده‌ای با استانداردهای جهانی را پياده‌سازی كرد. تنها كافی است كه Data Center مورد نظر به يكی از مراكز اصلی اين حلقه متصل شود، كه در نتيجه با هزينه پايينی می‌توان از امكانات موجود استفاده كرد.

اسلاید 10: 3- هزينه پايين‌تر: بيش از 0% هزينه يك سرور اجاره‌ای در مركز داده‌ای در خارج از كشور، مربوط به هزينه پرسنل آن مركز و همچنين اجاره نرم‌افزارهای نصب شده بر روی سرور می‌شود. با توجه به پايين بودن دستمزد متخصصان ايرانی نسبت به همتاهای غربی، طبيعتاً هزينه سرور در ايران بسيار پايين‌تر از معادل خارجی خواهد شد. 4- امنيت بيشتر برای سرورها: مطمئناً زمانی كه سرورهای ايرانی در خاك ايران وجود داشته باشند، می‌توان از اطلاعات آنها به نحو شايسته‌تری محافظت كرد. علاوه بر حفاظت اطلاعات عمومی، اطلاعات مخصوص به سرورهای شركت‌ها و سازمان‌های دولتی، نياز به حفاظت ويژه‌ای دارند و در صورتيكه اين سرورها در يك مركز داده‌ای در ايران باشند، قطعاً حفاظت بيشتر نيز از آنها امكان‌پذير خواهد بود.در زمان بحران‌های عمومی مانند حملات هكری و يا مشكلات مشابه، مديران يك مركز داده‌ای ايرانی مسلماً می‌توانند سريع‌تر از مسئولين يك مركز داده‌ای خارجی برای رفع مشكل اقدام نمايند

اسلاید 11: 5-4- مزايای در اختيار داشتن Data Center در آينده پس از اجرای كامل پروژه FLAG، ايران از طريق BackBone های پرقدرت به پهنای باند Gbps 10متصل خواهد شد. در اين صورت پهنای باندی كه در اختيار ايران قرار می‌گيرد، تفاوت چندانی با كشورهای پيشرفته اروپايی و امريكايی نخواهد داشت. علاوه بر اين و با توجه به موقعيت فيزيكی ايران در منطقه و عنايت به اين نكته كه اكثر كشورهای منطقه به وسيله فيبرهای نوری قصد برقراری ارتباط با ايران را دارند، عملاً ايران در آينده به چهارراه ارتباطی خاورميانه، كشورهای تازه استقلال يافته ، پاكستان و افغانستان تبديل خواهد شد. در صورتی اجرای موفق پروژه راه‌اندازی Data Center در ايران، كشورمان به عنوان اولين كشوری كه در خاورميانه دارای مركز داده‌ای است شناخته می‌شود. با توجه به استقبال گسترده از اينترنت در خاورميانه و به خصوص كشورهای عربی و بازار رو به رشد آن، و همچنين كمبود متخصص در اين كشورها و نياز روزافزون شركت‌های دولتی و خصوصی اين كشورها به در اختيار داشتن سرورهای وب و سايت‌های اينترنتی، ايران می‌تواند با هزينه پايين سرورهای خود، مشتريان بسياری را در منطقه به خود جلب كند. در مرحله بعدی و با

اسلاید 12: توجه به جهانی بودن شبكه Flag، حتی می‌توان بازار سرورهای وب كشورهای اروپايی و امريكايی را با هزينه پايينی كه سرورهای ايرانی خواهند داشت، به دست آورد. اين امرعلاوه بر ايجاد اشتغال و ارزآوری، باعث بالا رفتن سطح دانش فنی و عملی ايران در زمينه سرورهای وب خواهد شد. ذكر اين نكته را ضروری می‌دانيم كه مهم‌ترين قدم برای اجرای اين طرح، مجاب كردن شركت مخابرات ايران برای در اختيار گذاشتن خطوط فيبر نوری به Data Center است. اين نكته برای شركت مخابرات ايران بايد كاملا مشخص شود كه Data Center نه تنها از امكانات مخابرات برای اتصال به اينترنت استفاده نمی‌كنند، بلكه وجود آن باعث پايين آمدن ترافيك Gatewayهای اتصالی ديتا به اينترنت خواهد شد كه در نتيجه منجر به كاهش هزينه‌های اين شركت در بلندمدت می‌گردد. همچنين در انتها، اين نكته را قابل ذكر می‌دانم كه با توجه به هزينه بالای اين طرح برای راه‌اندازی و همچنين زيربنايی بودن آن، بدون كمك دولت و بانك‌ها و به خصوص مسئولين محترم پروژه ملی تكفا، امكان راه‌اندازی اصولی اين مركز وجود نخواهد داشت. اميدوارهستيم با توجه به اهميت اين طرح، و نيز عزم دولت برای گسترش فناوری اطلاعات در كشور، مسئولين محترم در راه‌اندازی اين پروژه حضوری

اسلاید 13: فعال داشته باشند، چرا كه اين طرح باعث كم شدن فاصله كشورمان با ساير كشورهای پيشرفته در زمينه فناوری اطلاعات خواهد شد. 5-5- بررسي موانع مركز داده ها در ايرانموانع مركز داده ها در ايران را بطور كلي به دو قسمت سخت افزاري و نرم افزاري مي توان تقسيم كردكه در ادامه به آنها مي پردازيم :

اسلاید 14: 5-5- 1- موانع سخت افزاري :قيمت هاي بالاي سخت افزارهاي مورد نياز ،مشكلات خريد و ترخيص از گمرك ،تحريم هاي اقتصادي و عدم پشتيباني اين دستگاه ها در داخل كشور توسط شركت هاي سازنده از مهمترين موانع مركز داده ها و مديران آنها در ايران به شمار مي آيد.مشكل بعدي كه باز به چشم مي خورد ،گران بودن پهناي باند در ايران و مخصوصا پهناي باند براي ارسال است كه خود از بزرگترين چالش هاي مركز داده در ايران به شمار مي رود.از نكاتي كه باز اشاره به آن خالي از لطف نيست ،عدم وجود يك شبكه داخلي در داخل ايران است .به بيان بهتر عدم اتصال مركز داده ها و فراهم كنندگان خدمات اينترنت باعث كاهش سرعت و افزايش هزينه شده است .مثلا در نظر بگيريد كه يك كاربر ايراني متصل به اينترنت مي خواهد يك سايت ايراني را مشاهده كند و اين در حالي است كه آن سايت توسط يك مركز داده ايراني ميزباني مي شود .به علت عدم وجود شبكه داخلي در خواست وي بعد از فراهم كننده خدمات در ايران به تامين كننده اروپايي آن مي رسد و سپس با مسير يابي يا از طريق يك تامين كننده اروپايي ديگر كه به آن مركز داده خاص سرويس مي دهد باز مي گردد.در واقع درخواست شما بايد نيمي از جهان را طي كند تا دوباره به جاي خود بازگردد كه اين خود ايجاد هزينه هاي غير لازم براي مركز داده ها و فراهم كننده خدمات اينترنت مي كند .

اسلاید 15: 5-5- 2- موانع نرم افزاريبحث مكان فيزيكي مركز داده ها ،مكانيزم هاي تهويه و خنك سازي و امنيت فيزيكي و شرايط محيطي مركز داده ها كه به طور مفصل در فصل سوم به آن پرداختيم ،باز از مباحث پر خرج و پيچيده ديگري است كه مديران با آنها روبه رو هستند .عدم وجود فرهنگ خريد نرم افزار اصلي ،تحريم هاي اقتصادي ،مشكل به روز رساني براي نرم افزار ها ي قفل شكسته و عدم دسترسي به بعضي از اين نسخه ها به دليل تحريم هاي اقتصادي ،عدم پشتيباني شركت هاي خارجي براي نرم افزارهاي كه مي فروشند ،كمبود نيروهاي متخصص در اين زمينه و بسياري از اينگونه مشكلات در اين قسمت قابل ذكر است .تدوين قانوني جامع براي جرايم اينترنتي از نياز هاي ديگر است كه بايد مسولان به آن توجه كنند مطمئناً حمايت هاي بخش هاي دولتي و مشاركت بخش خصوصي در اين زمينه ايران را قادر به داشتن مراكز داده هاي بزرگ ،حتي در سطح خاورميانه مي كند.و در انتها ضوابط مجوز ايجاد مجتمع خدمات اينترنت به بخش خصوصي راپايان بخش تحقيق خود مي نماييم.

اسلاید 16: 5 -6- ضوابط صدور مجوز ايجاد مجتمع خدمات اينترنت به بخش خصوصيInternet Data Center (IDC)در راستاي توسعه فناوري اطلاعات در سطح ملي و ايجاد مراكز ذخيره و باز يابي اطلاعات اينترنتي در كشور از قبيل ميزباني سرويس گرها وب و... و بكارگيري هر چه بيشتر توانمند يهاي بخش خصوصي در ارائه تسهيلات بيشتر در چار چوب برنامه سوم توسعه ضوابط ذيل تنظيم گرديده است

اسلاید 17: 5-6-1- تعاريف مجتمع خدمات اينترنتيIDC موسسه اي كه به عنوان بخشي از شبكه ملي ديتا خدمات ذيل را در محدوده مراكز اصلي مخابراتي(مراكز ترانزيت و SCها )ارائه مي دهد.  اشتراك مكانيCo-Location): )اجاره فضاي مورد نياز مشترك جهت نصب تجهيزات شبكه اي و سرويسگرها در محل مجتمع خدمات اينترنتي اجاره خدمات ذخيره و باز يابي اطلاعات:اجاره دادن بخشي از فضاي رايانه هاي موجود در IDC از قبيل ميز باني سرويس گرها (Server Hosting) ميزباني وبHosting) (Web واجاره فضاي حافظه اي Storage Service Providing) )خدمات برنامه هاي كاربردي ( Application Service Providing)ارائه برنامه هاي كاربردي به مشتركين نظير بانكهاي اطلاعاتي, سيستمهاي اطلاعاتي جغرافيايي(GIS), برنامه هاي محاسباتي پيشرفته,اتو ماسيون و... بصورت متمركز با امكان دسترسي از راه دور به همراه خدمات نگهداري متمركز اطلاعات برنامه ها.

اسلاید 18: خدمات شبكه اي Networkingارائه خدمات ارتباط با شبكه از قبيل عرضه ترافيك اينترنت به ارائه كنندگان خدمات اينترنتي(ISPها)و همچنين ايجاد شبكه هاي خصوصي محلي و داخل شهري.تبصره 1: جهت ارائه خدمات به ارائه كنندگان خدمات اينترنتي (ISPها) اخذ مجوز (رسا)توسط SP از شركت مخابرات ايران الزامي است.تبصره 2: مجتمع خدمات اينترنتي (IDC) جهت توزيع ترافيك ديتا در بيرون از محوطه خود بايستي نسبت به اخذ مجوز PAP نيز از شركت مخابرات ايران اقدام نمايد.خدمات مديريت و امنيت شبكه Network Security Management) ( عرضه خدمات مديريت, امنيت و نگهداري شبكه ها و سرويسگرهاي مشتركينخدمات مشاوره اياز قبيل طراحي ساختار سيستمهاو شبكه ها ,مشاوره در امور ادغام و ارتقا (Upgrade) , طراحي  لايه هاي امنيتي.

اسلاید 19: 5-6-2- مقررات مربوط به واگذاري مجوز مجتمع اينترنتي  شركت ثبت شده در ايران .- دارای سابقه در زمينه شبکه های انتقال داده و اينترنت بمدت 2 سال- ساختمان مجتمع خدمات اينترنتي بايستي داراي حداقل امكانات و شرايط ....- ارتباط فيبر نوري با مركزترانزيت با سرعت نامحدود- دسترسي به خطوط تلفني(آنا لوگ و ديجيتال)- داراي سيستم برق بدون وقفه و مولد برق اضطراري با قابليت تامين برق ..... مستقر در مجتمع خدمات اينترنتي بمدت 48 ساعت- داراي سيستمهاي اطفا و اعلام حريق در كليه سالنها و طبقات- داراي سيستمهاي تهويه مطبوع پيشرفته براي ثابت نگاه داشتن ميزان گرما و رطوبت- توانائي فني جهت اعمال عمليات زير روي سرويسگرها و شبكه هاي مشتركين

اسلاید 20: Filtering-Recovery-Encryption-AuthenticationFirewall-Authorization - حداقل متراژ زير بنا 00 متر مربع متناسب با فضاي مورد نيازIDC- تامين كليه نيازهاي مخابراتي و ديتاي مجتمه خدمات اينترنتي(IDC) نظير خطوط تلفن (آنالوگ و ديجيتال) ,كابل اختصاصي و خطوط فيبر نوري و DSL ديتا,پس از تائيد شركت مخابرات ايران بعهده امور ارتباطات ديتا و شركتهاي مخابرات استانها مي باشد و بايستي حداكثر ظرف مدت 2 ماه پس از صدور مجوز و طي مراحل قانوني كليه امكانات مورد نياز مجتمع خدمات اينترنتي برابر تعرفه هاي مصوب تامين شود.- كليه نيازهاي ترافيكي اينترنت مجتمع خدمات اينترنتي صرفاً از طريق شبكه پر سرعت شركت مخابرات ايران و دروازه هاي بين الملل اين شركت تامين مي شود .- كليه خدمات اطلاع رساني مجتمع خدمات اينترنتي بايستي مطابق بند 6 آئين نامه مقررات و ضوابط شبكه هاي اطلاع رساني رايانه اي- رسا (مصوبه شوراي عالي انقلاب قرهنگي) باشد.- مسئوليت حفظ و حراست از حريم خصوصي مشتركين مربوط به عهده مجتمع خدمات اينترنتيIDC مي باشد اين ضوابط در 21 بند و 2 تبصره در جلسه مورخ 1/2/1381هيئت مديره شركت مخابرات ايران مطرح و مورد تصويب قرار گرفت.

اسلاید 21: 5-6-3- مدارك لازم جهت ايجاد مجتمع خدمات اينترنت به بخش خصوصي IDC1)      در خواست كتبي متقاضي2)      تكميل و ارائه فرم مشخصات عمومي و فني (IDC (3)      كپي اساسنامه شركت4)      كپي روزنامه رسمي شركت(كه بيش از 2 سال از تاريخ آن نگذشته باشد)5)      كپي شناسنامه مدير عامل شركت و اعضا هيئت مديره6)      سوابق شركت به طور كامل در سال گذشته7)      معرفي نامه نماينده مسئول8)      کپی شناسنامه و 4 قطعه عکس نماينده مسئول9)      تعهد نامه مبني بر رعايت كليه مفاد ضوابط IDC (فرم شماره 2)10) ارائه كپي مدارك لازم در خصوص بند 2 ضوابط صدور مجوز IDC به شرح ذيل:

اسلاید 22: - وضعيت سيستم برق بدون وقفه و مولد برق اضطراري- وضعيت سيستمهاي اطفا حريق- وضعيت سيستمهاي تهويه مطبوع- ذكر وضعيت توانايي هاي لازم جهت اعمال عمليات زير روي سرويسگرها و شبكه هاي مشتركين ذكر شده در بند ضوابط فوق الذكر آمده است.11) ارائه مشخصات فني و طرح توپولوژي شبكه IDC12) ارائه مشخصات انواع تجهيزات بكار گرفته شده در شبكه IDC13) تعداد نفرات شركت و مشخصات فردي و ميزان تحصيلات آنها

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید